Polttoaineista

Kirjoittaja: Ilkka HeinäahoKun on kyselty, miksi viimekesäisillä säädöillä jotkut moottorit tänä kesänä rikkoutuu, niin syynä voi olla, että Fortum/Neste muutti syksyllä tieliikennepolttoaineiden koostumusta ja samalla se tärkeä MON -oktaani laski yhdellä yksiköllä. Liikennepolttoaineiden kehitys vie yhä etäämmälle niistä vaatimuksista, jotka olisi kisapeleille tarpeen. Suomessa ollaan hyvässä asemassa sikäli, kotimainen öljy-yhtiö valmistaa kahta kilpamoottoreihin sopivaa polttoainetta, "Futura Green" ja "Futura Green Racing". Niitä kun pistää puoliksi, niin riittää oktaanit ja mm. kiihtyvyys, kaasuun vastaavuus paranee. Eikä se hinta taida kokonaiskuluissa paljoa merkitä. Ainakaan ei ole järkeä maksaa ulkomaisista vastaavista vielä hurjempia summia. Voin kertoa enemmän näistä, jos jotakuta kiinnostaa. Olen ollut muutama vuosi sitten testiryhmässä ja tiedän aiheesta hiukan syvemmältäkin, vaikken ole heidän "leivissään"

Kirjoittaja: Totta puhut Ilkka, kyllä Nesteen aineet on laadukkaita.

Kirjoittaja: HeinäahoSain Fortum/Nesteeltä tarkempaa tietoa päivän tilanteesta: Ensinnäkin se oktaanin lasku on yksi RON-yksikkö (siis ei onneksi se tärkeämpi MON) ja sekään ei ole kaikissa valmistuserissä laskenut. Onneksi Neste toimittaa suurimman osan Suomen polttoaineista, nimittäin heidän toleranssinsa näissä jutuissa on varmasti tarkempi kuin muissa maissa - syynä juuri se, että Suomen oloissa tarvii autot tarkemmin tehdyn "bensan". Ja kilpakäyttöön sopivia laatuja tuotetaan myös.

Kirjoittaja: Timo KoskiKiitos Ilkka H.asiantuntevista neuvoista. (Vihdoinkin täällä palstoilla näkee jotain asiaakin). Mua rupes vähän mietityttämään kun varoitit vedestä, mites esim. talvella kun tuntuu olevan noita kaasarin jäätymisongelmia niin eikö ne johdu juuri vedestä? Onko Gastrolin TTS risiinipohjainen? Onko hyötyä/vähemmän ongelmavaaraa jos käyttää puhdasta FGR:ää?

Kirjoittaja: Tuomas HakuliKysymys: Onko Fortum/Nestellä monopoli Suomessa. Jos ne laskee MON -oktaani arvoa yhdellä prosentilla, niin vaikuttaako se kaikkien Suomessa toimivien ketjujen bensiinilaatuun ?
Voiko korkeampi MON - oktaanista bensaa ostaa esimerkiksi shelliltä.

Kirjoittaja: Nimim.Kiitos, Ilkka kun joku vihdoin puhuu bensoista TIEDON pohjalta. Muistakaa kaikki nyt vaan se, että mikään bensa ei tuo yhtään hevosvoimaa lisää, vaan päinvastoin. Riittävän "kestävyyden" omaava bensa vain ja ainoastaan antaa mahdollisuuden nostaa koneen puristussuhdetta ilman että pelit hajoo heti. Tästä systeemistä hyödyn repiminen vaatii vaan tosi pelimiestä satulaan ja viritykseen, joten jos et ole väh. SM-kärkikandidatti, vakiopelit- ja -bensat toimii.

Kirjoittaja: Ville Sepponenkymmensormi paholainen tarkoitin kyläseppä....

Kirjoittaja: Ville SepponenEt taida olla ihan keläseppä noitten suhteen....

Kirjoittaja: Ilkka H.Timppa:

1. Castrol TTS:ssä ei ole risiiniä, on ok. Fortum/Nesteeltä pitäisi olla näinä aikoina tulossa "Neste 2T-Racing" -öljy, joka on täysin synteettinen ja ei sisällä risiiniä. Se risiini on parantamassa tarttuvuutta ja sitkistämässä öljykalvoa äärimmäisissä oloissa. (eläin- ja kasvikunnan rasvamolekyylit ovat polaarisia, ts. ne kiinnittyvät niinkuin magneetin + ja -. Silloin kalvon sitkeys ja tarttuvuus on synteettisiä rasvoja parempi) Ne on tarkoitettu pienikuutioisiin korkealta kiertäviin koneisiin ratakäytössä, esim. karting, RR, ja lennokit, joissa tosin tärkeä syy on se, että metanolin kanssa täytyy käyttää puhdasta risiiniä tai Bel-Ray:n GK-1:stä.

2. Vesiongelma ("klimppiytyminen") sekoittumisessa syntyy jos sitä vettä on tankissa, imuilmassa ja muutoin roiskuva vesi ei haittaa. FG:ssä asiaa voisi varmistaa sillä n10% tolueenilisäyksellä (siis ei kaupan puhdistusaine "Tolu", siinä ei nykyään ilmeisesti ole enää lainkaan oikeaa tolueenia), jolloin polttoaineeseen tulee liuotinta joka edesauttaa öljyn sekoittumista. Masinol ajaa lähes saman asian kunhan sitä laittaa reilusti, esim. 5%. Molemmat tuovat myös happea muutoin hapettomaan FG:hen.

3. Arvelen, että puhdas FGR sopii 4tahtisiin ja isoihin suht. harvakäyntisiin 2tahtisiin, pienissä moottoreissa on raportoitu huippukierrosten alentumaa.

FG/FGR 50/50 on aika varma lyönti, sille kun säätää pelin, voi unohtaa bensamurheet!

Kirjoittaja: toni lotonenKyllä kiinnostaa.Onko 98E:llä vaarana hajottaa kone,vai ymmärsinkö väärin?Mistä noita laatuja saa ostaa, pitääkö niitä sekotella keskenään ja vaikuttaako öljyprossaan?

Kirjoittaja: Ville Sepponen"rallibensa"=kilpabensassa on 105 oktaania... ja nuo futura green ja racing on tarkoitettu kaksi tahtimoottoreille... neli tahtiseen sitä ei kannata laittaa kun siintä puuttuu kaiken maailman aineet...korjatkaa jos olen väärässä... paljonko se maksaa litralta... kelkkamiehet on sanonu että sitä greeniä palaa 40 litraa kun taas 98e selviää 25litraan... mistä moinen johtuu???huono palavuus....

Kirjoittaja: Tuomas Kurunsaarimitenkäs on tuon "rallibensan" käyttö,siis korkea oktaanisen vai onkos nuo just niitä? kuulin vaan että se tois tehoja jonkin verran..

Kirjoittaja: Ilkka H.Futura Green Racing-polttoaineen kehittämiseen aikoinaan oli muutama peruste: Ensinnäkin se tarjosi koetilaisuuden tuottaa Californiassakin kelpaavan tieliikennepolttoaineen ns. reformulointi-prosessilla. Ja kun kerran oli tosiaan "rakennettava" polttoaine, päätettiin siihen luoda kilpakäyttöön sopivia ominaisuuksia. Sellaisia ovat mm. suuri happipitoisuus, pieni höyrynpaine, suuri höyrystymislämpö, hyvä säilyvyys ja mahdollisimman suuri puhtaus (mm. rikittömyys). Missään vaiheessa se ei ole ollut yhtiölle mikään bisnes. Sitten pääasiassa ruotsalaisten toivomuksesta kehitettiin mahdollisimman käsittely- ja päästöturvallinen polttoaine pienmoottoreihin (kuten sahat), syntyi Futura Green. Se on myös korkeaoktaanisin vapaasti (?) saatava ja luvallinen polttoaine KANSALLISIIN kilpailuihin, FIM-säännöstä se menee ohi. (SML:n päätös 2000-alusta). Sen mahdollinen heikkous on hapettomuus (ei niin äkäisesti vastaa kaasuun), joten sekoittakaa 50/50 FGR/FG. Lähimmältä Nesteen asemalta pääsette jäljille, mistä niitä saa, ostakaa vaikka kimpassa tynnyreittäin. Jos käyttää risiinipitoisia öljyjä (mm.Castrol 747), on varottava veden pääsyä (etenkin puhtaan FG:n)seokseen, saattaa erikoisella (ja ikävällä) tavalla erottaa öljyn klimpiksi tankin ja kaasarin pohjalle, ainakin kylmässä. Muutoin ei ole mitään ongelmaa. Nää on tosiaan hyviä aineita koneiden ja kuskien kannalta!

Kirjoittaja: Ilkka H.Sitten tekniikkaa: Aivan varmasti FG ja etenkin FGR sopii hyvin nelitahtisiin. Säätötarvetta saattaa tulla jos peli on hyvin tarkalle säädetty tavalliselle polttoaineelle. FGR vaatii hieman suuremman tyhjäkäytisuuttimen ja/tai neulan noston (se happi...), pääsuutinta ei normaalisti tarvi muuttaa. FG on taas hyvin kevyttä, joten se "menee pienemmästä reiästä" ja tarvii ehkä pinentää pääsuutinta. Siinä muuten selvä syy, miksi sitä saa kulumaan enemmän kuin normaalibensaa. Todennäköisesti kelkat on ollut liian rikkaalla FG:lle, mutta ompahan ainakin kestäny. - Siis vielä kerran: 50/50 FGR/FG. Kestää laittaa muutaman kymmenesosamillin ohuempi alatiivistin, ja kyllä lähtee!