penaltyä 30 vrk riihimäeltä

Olisko silminnäkijöitä riihimäellä ekä ryhmän cc lähdössä annettuun numero 15 Roni Ratiselle annettuu 30 vrk kilpailukieltoon maalihyppyrillä.Tapahtuman kulusta on hiukan erilaisia näkemyksiä joten halu olis kuulla myös hivenen puolueetonta kantaa Terv Timo Ratinen

Foorumit

siis jos joku ulkopuolinen näki tai jos jollakulla olis vaikka video sunnuntaina ajetusta mx-liigan karhin kilpailun cc luokan eka erästä jossa annetiin tuo kuukauden kilpailukielto.tuossa pöytäkirjasta vähän... cc luokan numero 15 Roni Ratinen ei noudattanut heiluvaa keltaista lippua hiljentämällä vauhtiaan,lippumies oli siirtynyt keskelle hyppyrin nokkaa ja joutui väistämään taaksepäin ettei kuljettaja ajaisi hänen päälleen.Lippua heilutetiin hyppyrillä jonka alle oli kaatunut toinen kilpailija .kuljettaja liputetiin ulos radalta mustalla lipulla jota käskyä hän ei heti noudattanut vaan jatkoi ajmista.Mustaa lippua näytetiin uudelleen seuraavalla kierroksella ,jonka jälkeen hän poistui suoraan varikolle,kun hänen olisi pitänyt poistua ratavarikolle.kuljettaja ja huoltaja kutsuttiin kokoukseen selvittämään asiaa ja kuljettajalle annettiin rangaistukseksi hylkääminen tuloksissa sekä 30pv kilpailukielto. kokous kesti pöytäkirjan mukaan 7 minuuttia ja siinä ei haluttukaan kuulla kuljettajaa saatikka katsoa kuvia tapahtumasta joita meillä olisi ollut esittää vaan syyllistetiin 10 vuotias kuljettaja pojan näkemys tapahtumasta on kirjoitettu www.roniratinen.com sivustolle osioon raportit ottakee kantoo terv isä Timo

Useissa kisoissa on ollut ongelmia siinä ettei keltaisialippuja olla noudatettu mitä ei voi katsoa läpisormien. Esim MXJ Hyvinkää 2 erä aivan karmeata katseltavaa kun oli kuski nurin ja pojat vetäävät kapulat nurin molemminpuolin. Tähän onkin parempi pistää heti kunnon penaltit että opitaan toivottavasti tämä linja jatkuu luokkaa katsomatta. Varsinaisesti en ota kantaa siihen mitä Riihimäellä tapahtui kun en tapausta ole nähnyt.

Sinänsä harvinaista että tuollaisia rangaistuksia annetaan, mutta toki se on ollut tuomariston näkemys ja rangaistus on annettu sääntöjen puitteissa.
Ainoa tapa miten asiaa voi viedä eteenpäin on tehdä 8 päivä kuluessa vetoomus Suomen Moottoriliitolle ja maksaa 100

Keltaisen lipun nuodattamatta jättäminen on todella härski sääntöjen rikkomus. Onneksi henkilövahingot vältettiin lippumiehen osalta nopealla toiminnalla. Nämä nuoret eivät opi sääntöjen asenteita ilman vanhempien avustusta ja tämäkin kirjoittelun aloittelu ja itkeminen parin viikon penaltystä osoittaa, että huoltajalla on hämärtynyt täysin sääntöjen noudattamisen tarpeellisuus. Suosittaisin itsetutkiskelua ja peiliin vilkaisua. Oman juniorin ajot jatkuvat toivottavasti vuosia, mahdollisesti yliajetun kuskin/lippumiehen elämä voi loppua silmänräpäyksessä.

Sama meno on ollut koko kesän, vaikka vain härskeimmistä on puhuttu, ehkäpä tässä olisi liitolla huomioimista, että näitä rangaistuksia jaetaa ennenkuin sattuu pahasti..

:( En kommentoi tässä tuohon rangaistukseen mitenkään, mutta,,,,Tuolla roniratinen sivustolla on selkeiä asiavirheitä. Esim; puomi kaatui miten sattui ja sitten ajettiin raivokkaasti muuta porukkaa kiinni. Lähdön järjestelijänä sekä puomin kaatajana MINULLA on vankka tieto siitä miten asia oikeasti menee. Olen jokusen kerran tuota ko puomia käyttänyt ja rohkenen väittää, että tiedän miten se toimii. Kyseinen lähtö keskeytettiin, koska puomin toimilaitteessa oli häiriö. Näin toimii vastuullinen puomi/lähettäjä henkilöstö. Keskeytys / uusinta startti takasi kaikille tasapuolisen lähdön.
Tämä tapahtuma oli AINUT koko viikonlopun aikana sattunut ongelma puomissa. Puomiin ajoja oli erittäin vähän, joka sekin kertoo että puomi ei värähtele eikä notku ennen laukeamistaan.
Ystävällisin terveisin: Arto Salo

ettei asia lähtisi väärille raiteille niinkuin on nyt tekemässä painotan eritoten että keltaisen lipun merkitystä täytyy korostaa ja siitä myös rangaista mutta nyt tarkoitus saada oikeutta myös kuljettajille esim mitä sääntökirja sanoo lippumiehen poistumisesta paikaltaa koska kyseisessä tapauksessahan on nimenomaan huomioitu tilanne hiljentamalla vauhtia normaalista eikä ole ollut mitään vaaratilannetta vaan tilanne ollut kuljettajalla koko ajan hallussa.Ainut ongelmahan on vaan hyppyrin alastulon kohdalla ollut lippumies joka kokee oleensa uhattuna Terv.Timo Ratinen

Lippumies saa ja joissain tapauksissa jopa pitää poistua paikaltaan esim. jos hyppyrin taakse on kaatunut kuski niin että joku voi suoraan hypätä päälle. Tällaisissa tapauksissa kunnon lippumies tulee heiluttamaan lippua ajolinjalle, että kuskit näkevät sen jo kauempaa. Näin ainakin minulle on opetettu joskus. Jos lippumies ja tuomaristo on sitä mieltä, että muut kuskit hidasti lipulle ja yksi kuski veti menemään ihan täysillä. Niin siinä on ihan turhaa selitellä, että C/c luokassa on tasoerot niin suuret että joku toinen ajaa 30 sekunttia hitaampia kierrosaikoja, että ei kerennyt hidastamaan yhtä paljon kun muut. Belgiassa kuoli lippumies lähes vastaavassa tilanteessa kun yksi kuski ei huomannut vaikka muut huomasi. Siinä ei enää paljon kuskia lohduta vaikka lippumies olisi ollut metrin edempänä, kun sen muut kuitenkin näki.

Luin tuon kilpailijan näkemyksen asiasta ja tutkin vähän sääntöjä. Tapauksessa on mielestäni molemmat osapuolet vähän väärässä.. ja kilpailunjärjestäjältä melko epäammattimaista jos lyödään luuria korvaan kun asiasta keskustellaan. Tässä muutama oma huomioni:

Lippumies ei saa poistua paikalta auttamaan kaatunutta kuljettajaa, ainoastaan keskemmälle ajorataa hyppyrin nokalle, mutta ei missään nimessä alastulolle päin niinkun ko. lippumies oli kuljettajan mukaan tehnyt.
Ensimmäisellä kierroksella kuljettaja kertoi, että mustaa lippua kaivettiin esiin. Ja vaikka sitä olisi heilutettu ei kilpailija voi olla varma ketä sillä tarkoitetaan, sillä säännöissä lukee että musta lippu JA NUMEROTAULU, jossa on poistettavan kilpailijan numero. Tätä ei käsitykseni mukaan ensimmäisellä kierroksella ollu. Mistään en myöskään löytänyt tuota sääntöä, että pitää ajaa ratavarikolle, eikä varikolle. Joku fiksumpi voi tosin sen säännön jotain löytää :)
Mielestäni on hieman kohtuutonta laittaa näinkin epäselvästä tapauksesta kovin mahdollinen rangaistus, esimerkiksi kilpailusta sulkeminen (olihan kysessä vasta eka erä) olisi ollut jo \'\'kova\'\'.
Mielenkiinnolla odotan että kuvat tapauksesta julkaistaan.. kuva on kuitenkin paljon luotettavampi kuin \'\'mä näin\'\' -lausunnot.
Näihin keltaisen lipun tapauksiin olisi tarvinut puuttua jo paljon aikaisemmin tällä kaudella. Orimattila ja Jämsä oli hyviä esimerkkejä villin lännen touhusta joka lajissa tuntuu vallitsevan...

Copypastea MX-lajisäännöistä:

031.9.6 Viralliset merkinannot
MOTOCROSSIN TAULU- JA LIPPUMERKIT

Tässsä sitten mustan lipun merkitys:

Musta lippu ja taululla näytetty Kyseisen ajajan on pysähdyttävä
ajajan numero välittömästi ratavarikolle

PDF:stä kopiointi pisti hassusti nuo rivit, mutta ei liene säännössä mitään epäselvää. N. 10 m. päästä molemmat mustat liput nähneenä tiedän, että näyttötaululla näytetty kilpailijan numero oli lippua käyttäneellä toimitsijalla näkyvästi esillä molemmilla kerroilla.

Itse heiluvan keltaisen lipun aikana tapahtuneeseen en voi ottaa mitään kantaa, kun tapauksen aikana katsoin aivan eri suuntaan.

päivän mitaan puhelimessa selvinneitä asioita jotka mielestäni vaikuttavat asiaan aika ratkaisevasti lausunto että lippumies ei saa poistua kuin äärimmäisessä hädässä ja silloinkin vain omalla vastuulla ja kilpailijan turvalisuutta silti vaarantamatta merkityltä paikaltaan tämä on kuultu tuolta liiton suht korkea arvoiselta mies henkilöltä ja saman kertoi tällä kiteellä asuva vanha parrakas kaveri joka ikänsä ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä.Sitten poistuminen varikolle varikon portita selventyy kun kuljettaja on sieltä ratatuomarin opastuksella ajatettu pois tämän ilmoitti erään kilpakumppanin vanhemmat. Sitten eräs asia joka myös tullut esille päivän mitaan ihmisten soitellessa jota ei ole tullut ajateltua nuo 65 ja 85 kuskit katselevat noita lippumiehiä tosiaan aika paljon alempaa kun me aikuiset ja lippujen havaitseminen saattaa todellakin olla vaikeampaa.kirjoitti isä Timo Ratinen

\"Mikäli kaatunut kuljettaja on piilossa hyppyrin tai muun esteen takana, tarvittaessa siirry radalle ohjaamaan muut kuljettajat vaarapaikan ohitse. Näin estät lisäonnettomuudet.\"

http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/23867/Ratatuomarin_opas+09.pdf

Ottamatta muuten kantaa asiaan, mutta tuossa Kustin linkittämässä dokumentissa lukee isolla fontilla: TÄRKEÄÄ: ÄLÄ POISTU LIPUTUSPAIKALTASI ERÄN
OLLESSA KÄYNNISSÄ!
t.
Kymis

Se on ehkä huonosti muotoiltu, mutta se tarkoittaa, että älä lähde kesken erän kotiin, vessaan, syömään, mummolle jne.

joo mitä tästä ollaan opittu säännot ja toiminta tavat taitaa olla vähän kaikilla hukassa mutta 10 vuotias on ne kilpailuun ilmottautuesaan hyväksynyt ja on samalla viivalla kuin 10vuotta ajaneet mx 1 luokan aikuiset kuljettajat.Ja olen varma että tätäkään tilannetta ja näitä keskusteluja ei nyt käytäisi jos lippumies ei olisi poistunut paikaltaan vain olisi heiluttanut lippuaan oikealla paikallaan ja kiitti kaikille soittaneille ja s postia lähettäneille kyllä tässä alkaa nuori kuskikin jo pikkuhiljaa päästä henkisesti elävien kirjoihin Terv.Isä

Jottei nyt jäisi kenellekkään epäselväksi:

Mikäli kaatunut kuljettaja on piilossa hyppyrin tai muun esteen takana, ratatuomarin TULEE siirtyä tarvittaessa radalle ohjaamaan muut kuljettajat vaarapaikan ohitse!

Se poistumiskielto koskee sitä, että lähdet kesken kisaa pois kokonaan ja jätät hommat hoitamatta. Uskomatonta, että tämäkin voi ymmärtää väärin. No tämä pitää kirjoittaa vieläkin yksiselitteisemmin seuraavan vuoden oppaaseen.

Edelleenkin ratatuomareiden tulee toimia kilpailunjohdolta saamien ohjeiden mukaan eikä keskustelufoorumeille kirjoiteltujen mielipiteiden mukaan.

joo tämän keskustelun tarkoitus oli saada tapahtumalle silminnäkijöitä tai kuvia tai vaikka videooo mutta tää on karannut nyt vähän sivu raiteelle ja sen hyväksyn ja olen itsekin sitä mieltä että lippumies voi siirtyä varoittamaan tulevia mutta silloin hänen on oltava mielestäni näköyhteydessä hyppyrin nokalla tuleviin kuljettajiin eikä hyppyrin alla makaavaan kaatuneeseen tai en tiijä saatana ihan sama....terv sama vittumainen Roni Ratisen isä

Silloin kun rangaistus koskee omaa lasta on mielestäni erittäin tärkeää että vanhemmat seisovat järjestäjien takana. Opettaen nuorille lajin sääntöjen noudatusta ja eteenkin tuomareiden ja järjestäjien kunnioitusta. Tuomarit ovat nuorille aina oikeassa. Valitettavasti tässä asiassa ei voida tinkiä sillä muuten urheilun säännöiltä ja tuomarin auktoriteetilta viedään pohja.
Rangaistukset ovat kaikkein tehokkain keino puuttua niihin epäkohtiin mitä kussakin lajissa kulloinkin vallitsee.

Tuomariston ja tuomareiden kohtuuton rökitys tässä asiassa ei auta yhtään vaan kääntyy vain lajia vastaan. Kun järjestelyjen resurssit ovat mitä ovat tulee välillä väkisin vääriä tuomioita kuten kaikessa urheilussa

Tom puhuu asiaa! Tuomarit rules ;)

Tämä juttu ei nyt ole mitenkään kunniaksi moto-cross urheilulle. Kyseessä on \"lasten urheilukilpailu\", ja siitä tehdään tällainen haloo. Jotenkin tässä nyt paistaa pahasti se, että kuvitellaan alle 10-v luokan \"Maailmanmestaruuden\" johtavan suuriin rahoihin, ja maailman suurien tähtien joukkoon. Sanoisin, että nyt mopot talliin, ja odottemaan hiihtokelejä ... ja saippulla voisi siinä välillä pestä monta suuta. ;) Pappa

Yleensä en vaivaudu kirjoittelemaan tänne koska miltei jokaisessa ketjussa joku näistä liian paljon ylimääräistä aikaa ja perusnegatiivista asennetta omaava tuppaa viemään keskustelun sivuraiteille, kuten tahtoo nyt käydä tässäkin.
Seurasin kuitenkin keskustelua muutaman päivän ja nyt on pakko kirjoittaa mielipiteeni koska olin aitiopaikalla sunnuntaina seuraamassa kuinka asia kyseisen LAPSEN kohdalla hoidettiin. Itse väitettyyn rikkeeseen en ota kantaa koska sitä en nähnyt mutta se ei ole tässä se juttu vaan LANGETETTU RANGAISTUS.
9-v poikani kuunteli aamuharjoituksiin lähtiessään tuomariston ja moottoriliiton edustajan \"ystävällistä\" tervetulotoivotusta kilpailuihin ja tokaisi palopuheen loputtua että eihän isi tullut muuten Tampereeen kisojen C/A luokan kuljettajallekaan 30vrk lisenssin menetystä vastaavasta rikkeestä mutta tänään taitaa niin jollekin käydä. Sen verran selkeästi asia siis ilmoitettiin jo aamulla ennen kisaa ja 9v poikakin asian tajusi että näin tulee käymään. Tokaisin muuten pojalle että taitaa olla oikeassa. Ratinen nyt valitettavasti ylitti tämän tuomariston etukäteen ilmoittaman kynnyksen ja täten langetettiin tämä täysin absurdi ja ei missään linjassa muihin vastaaviin tapauksiin oleva rangaistus.
Jos kerran haluttiin asia tehdä selväksi että kyseisiin rikkeisiin tullaan puuttumaan nyt kovemmalla kädellä niin valittaisiin nyt alkuun joku hieman varttuneempi miehenalku eikä 10v lapsi joka tod.näk on rikkonut sääntöjä, jos näin on käynyt, täysin vahingossa eikä tarkoituksella.
Reilu kuukausi sitten siis Tampereella langetettiin tapauksesta, jota kukaan ei voinut edes kyseenalaistaa, lähtöpaikan pudotus viimeiseksi ja se yleisesti hyväksyttiin sekä todettiin erittäin kovaksi rangaistukseksi tälle miehenalulle. Asianomaiset muistavat kun asiasta keskusteltiin ja yhdyn edelleen siihen että rangaistus oli kova ja riittävä. Kaveri sai käsittääkseni myös kovan puhuttelun tuomaristolta.
Olin itse liputtamassa viime kesänä Iisalmen kisoissa ja tuolloin C/B:n kuljettaja tuplasi patikon vaikka olin keskellä patikkoa aallon harjalla suojaamassa yhtä patin pohjalle ruhjoutunutta kuljettajaa. No, rangaistus oli hylkäys kilpailusta ja pojalle tiukka puhuttelu jossa myös tuli tippa linssiin.
MUTTA NYT SIIS OTETAAN 10-VUOTIAALTA LISENSSI POIS KUUKAUDEKSI tapauksesta joka ei mene vakavuudeltaan edes samalle asteelle kuin edellämainitut.
Kuten mainitsin äsken, olen aivan varma että oli jo etukäteen päätetty että nyt otetaan pojilta luulot pois, mutta uskon että nyt mentiin liian pitkälle ja joku tulee vielä muuttamaan tuota rangaistusta ja toivottavasti ilman Ratisten vetoomusta, ihan muiden tahojen uskottavuuden kannalta.
Mitä tulee siihen mitä tämä vaikuttaa kyseisen pojan crossiuran kehitykseen niin ei rangaistus ainakaan vaikuta siten miten tuomaristo sen uskoo vaikuttavan. Uskoisin että kyseisellä pojalla oli tarkoitus taas kerran aloittaa tuleva kausi alkukevään treeneillä baltiassa ja osallistua ainakin Baltic-cupin osakilpailuun Latvian Kegumsissa ja heti perään Eestin Mulgicrossissa mutta nyt näyttäisi menevän tuo suunnitelma romuksi tämän siis täysin linjattoman ja mielivaltaisen rangaistuksen myötä. Tässäkö tehdään sitä juniorityötä pitkällä tähtäimellä?
Toivon ja oikeastaan jopa uskon että joku asioista päättävä uskaltaa muuttaa rangaistuksen linjaansa eli esim. hylkäykseen kisasta, edes siten että Ratisten sitä täytyy vaivautua pyytämään.
Turvallisuuttahan näillä säännöillä edistetään ja en todellakaan halua kyseenalaistaa niiden tarpeellisuutta mutta linja sekä uskottavuus asioissa täytyy säilyä. Myös aivan pienimmät kuljettajat on kasvatettava sääntöjä noudattamaan mutta se kuinka asiat heille esitetään on myös otettava huomioon.
Mennään nyt sitten niille sivuraiteille ja todetaan että yksi asia millä turvallisuutta voitaisiin edistää esim. näissä junioriliigan kisoissa olisi se että harjoitusaika olisi jotain muuta kuin tuo täysin naurettava 10 min. Ymmärrän kyllä että kun viikonloppuun yritetään mahduttaa satoja kilpailijoita sekä aivan liian suuri määrä lähtöjä niin muuta vaihtoehtoa ei ole kuin tinkiä harjoitusajasta mutta pitäisiköhän siis konseptia muuttaa?
Olemme taas lähdössä isolla junnuporukalla tulevaksi viikonlopuksi Eestin mestikoihin joissa pojat saavat ajaa huomattavasti pidempien harkkojen lisäksi aika-ajot ja vieläpä pari pidempää erää. Ajoa tulee siis miltei tuplasti meikäläisiin kisoihin verrattuna. Näyttää muuten suomalaisten osallistujien määrä kasvavan kokoajan joten eikun vaan tervetuloa kaikki katsomaan kuinka järjestetään kunnon kisat joissa yleisökin viihtyy ja tunnelma pysyy yllä aamusta alkuiltaan. Yleisöä muuten moninkertaisesti suomalaisiin vastaaviin tapahtumiin verrattuna... Ja mikä tärkeintä meidän junnukuljettajamme tykkäävät viikonlopusta toiseen!!!
Jukka Pekkarinen Kuopio

En edelleenkään ota kantaa itse asiaan, mutta asianosaisten kannattaa tutustua hyvin tarkasti Urheilun oikeusyhdistyksen sivuihin ja niillä oleviin ratkaisuihin. http://www.urheiluoikeudenyhdistys.fi/oikeusturvalautakunta/2010_paatok…
Ihan vaan tiedoksi Kustille: En ymmärtänyt väärin, mutta joku muu voisi.
Näyttäisi noissa urheilunoikeusyhdistyksen päätöksissä useimmiten tulevan vapauttava päätös Liiton tekemien \"väärien\" päätösten vuoksi.
Kymis

Kiitos Jukka. Ja kun nyt tätä junnu crossi hommaa ollaan pöyhöttelemässä ja tuohon sunnuntai kilpailun epäkohtiin vielä mennäkseni minun kuulemani mukaan silloin aamun kuljettajakokouksissa 65 ja 85 luokissa tuo rouvashenkilö nimenomaan painotti ja teki pojille selväksi että kilpailukielto alkaa toukokuusta voiko joku todistaa kuulemani.Ja sitten tuo mielestäni lajia vaivaava erikoinen ongelma jota olen nostanut jokaisesessa kilpailuun ilmottautumis tilanteessa esille että halua maksamastani 20e bonderi vuokrasta kuitin ja se on ollut todella vaikeaa on selitelty ettei raha tuu meille jne jne...mutta eihän mua kiinnosta mihin se raha menee. Miksi meille vanhemmille kuuluu maksaa kilpailu maksun lisäksi vielä ajan otosta eri korvaus tietääkseni näin ei oo monessakaan muussa lajissa. Esim iisalmen kisassa pojan 3x3 kierrosta maksoi ajan oton osalta siis yli 6 markkaa kierros ja kun ehdotin että meille riittää kun poika pääsee ajaan ei tarvii aikaa ottaa ei ollut mahdollista osallistua kisaan Terv.isä Timo Ratinen

Pakko kommentoida sen verran että jos tosiaan lippumies jättänyt paikkansa ja mennyt hyppyrin ALASTULOrinteeseen lippunsa kanssa niin ei sitä varmaan kukaan voi nähdä hyppyrin lähdössä!
Mikäli näin on tapahtunut niin en kyllä pidä kuljettajaa mitenkään vastuussa.

Tuolta Xracinig blogista löytyy aika tarkka kuvaus tapahtumasta. Turha edes itkeä täällä jos poika on melkein vetänyt lippumiehen levyksi. Kelaappas asiaa toisin päin poikasi on kaatunut hyppyrin taakse ja joku lataa lipuista huolimatta päälle ja muuten harmiton kaatuminen muuttuu pahaksi loukkaantumiseksi. Tälläiseen mokaan ei ole mitään puolustusta kuskien pitää pystyä seuraamaan ratatuomareita ajaessaan jos ei pysty tai tuntuu että on liian lyhyt ettei näe niin odottelee muutaman vuoden ennen kuin tulee kisoihin että kasvaa. Motocross on muutenki sieltä vaarallisemmasta päästä joten ei tehdä siitä vaarallisempaa mitä se jo on.

Tuossa ei lippumiehet ehtineet väliin...
http://www.youtube.com/watch?v=PYSAApmCxVw&feature=related

pysytään asian perimmäisessä tarkoituksessa eikä asian vieressä esim Mika Kupariselle kerron sen verran että siinä maalihyppyrillä oli myös muita silminnäkijöita ja siitä on myös hiukka kuvaa ja on tätä kyseistä poikaa jonkun kerran sattunut koskeaakin ja se kuuluu tähän lajiin .Ratatuomarin poistumisesta paikaltaan lukemani perusteella sanotaan että poistuu omalla vastuullaan jne. miten lienee ,kyseisessä tapauksessahan hän nimenomaan poistui paikaltaan ja kuljettaja ei häntä hyppyrille tultaessa havainnut vaan hiljenti vauhtiaan sen takia kun ei häntä nähnyt eikä missään tapauksessa edes osunut häneen saatikka kanssakilpailijaan,ja tuota mittaa kyseisellä kuskilla on rapiat 130cm ja hän kyllä lippumiehen havaitsee jos sellainen paikalaan lippuaan heilutaa ja mitä tuohon muutaman vuoden odotteluun niin ei sinne radoille taida muutenkaan uskaltaa tulla kun on taidettu tökätä kepelli sellaista ampiaispesää että hiljasta miestä alkaa hirvitää.Ja tuolla plogissa ajetiin jonossa kohtaan voisin tarkentaa että kun tarkaan sottailaan niin onhan sekin jono jos siinä on edellämenevään kaveriin 50 metriä matkaa...ja tuohon soitoon totille sen verran että mielestäni totti on jollain tavalla jäävi ottamaan kantaa kyseisen pojan rangaistukseen koska hän on se henkilö jolta minun olisi pitänut nuo bonderin vuokra kuitit saada ja tuo rangaistuksen \"päättänyt\"henkilö on hänen perhetuttu ja vaimonsa paras kaveri jotka Rikun pyörärikon aikana purskahtivat nauruun naisten jutuille,eikä ole kyseistä tapausta nähnyt näin ainakin ymmärsin hänen puheistaan ilmoitettuani ettei kuitin kysely ole henkilökohtaista vittulua vaan liiketalouden perus asioita. Kiitos kaikille kiitoksen sydämessään tunteville ja anteeksi niiltä joita karski kielen käyttöni on satuttanut satutaa.
Terveisin isä Timo Ratinen ai niin onko sulla Mika Kuparinen omia lapsia jä vaivaamaa?

Okei sä olet oikeassa teitä kohtaan on tapahtunut karmea vääryys eikä poika ole tehnyt mitään väärin kun kyseessä on vasta 10vuotias pitäisi vähän sentään soveltaa aikuisten sääntöjä. No tuliko nyt parempi mieli? Lähdenkin tästä hallille viemään kiekkojuniorin treeneihin ja hei siellä jos missä saisi tapella valmentajien kanssa liki joka kerta jos viitsisi kun poika kokee vääryyksiä ei ole maailma oikeudenmukainen paikka heh. :)