Palelevat jalat ja päitsi

Kirjoittaja: TOM NORDMANKertokaa kikkanne päitsille. Millä jalat pysyy toimintakykyisenä? Edellisellä päitsillä oli jalassa Hong Kong –tavaratalosta hankitut ¤halpis¤ neonpren-sukat. Eteenkin paikka mistä ns. ”ihmesukat” voisi käydä hakemassa kiinnostaa.

Kirjoittaja: MIKA VUORImoika

mul oli polv taipeesee ylettyvä coretex suka molemmis jalois ja jala kuivina koko reissu iha maalii asti. suka mä vaihdo iltasi hotelli huonees ja huoltomiäs sano et kiitti vaa mul oliki aik silmälääkäril ens viikol.

mut ei se keli viime vuon ni paha ollu ku puhutaan.

T:Mika

Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYOstin Stormilta sähköllä lämpeevät jenkkisukat (en nyt muista merkkiä, joku Gerber gerpiili, sanokaa te) - no tarkoitettu kumminkin 12V dc, mutta hyvin pelittää GG 15 v ac:lläkin. Niihin saa myös säätimen, muttei ainakaan valot himmene yhtään, joten voi ne kai täysillä ollakin. Meinaan jos jalat sietää. Ei ne edes ollu kalliit.
Emmä kuitenkaan Päitsil lähtis - terveisiä Thaimaast.

Kirjoittaja: JARMO GARDEMEISTERUusimmassa JAHTI-lehdessä oli mainostettu lämmitettäviä pohjallisia.Kaksi ladattavaa akkua,neljä eri lämpötila vaihtoehtoa,akkulaturi,kaksi 120cm jatkojohtoa,käyttöaika jopa 13 tuntia kertalatauksella,mutta hinta aika korkea 169,00.Lisätietoja www.erakontti.fi

Kirjoittaja: TOM NORDMANOlen nyt ehtinyt ajelemaan pari kertaa polveen asti ulottuvilla Sealskinz sukilla, joiden sisässä on ollut sealskinz thermal -sukka. Olen ollut todella hämmästynyt siitä, miten lämpimät ja mukavat nämä ovat. Suosittelen!

Kirjoittaja: TOM NORDMANKun Päitsistä on alettu uutisoimaan niin ajattelin palata tähän viime vuoden sukkaseikkailuun

Kirjoittaja: ARI RAHKONENKunnon villasukilla pärjää todella hyvin, ja jos ne vielä jaksaa vaihtaa kuiviin jossakin pidemmässä huollossa (esim Joutsa) niin kyllä elämä taas hymyilee. Paras vaihtoehto lienee villasukka, jonka päälle vedetty ohut Alpinestars-tyyppinen GoreTex-sukka, mikäli aikoo viettää pidempiä aikoja vesihaudoissa. Älä käytä kisassa mitään, mitä et ole kunnolla testannut.
Sirkku ihmetteli hitaampien kuskien hiljaista vauhtia ilmeisesti lauantain aikana. Syitä on varmaan yhtä monta kuin kuskejakin, mutta huono kunto, huono ravinto ja huono (Päitsi)harjoittelu lienevät itsestäänselvästi yleisimmät. Yksikin näistä vaikuttaa suuresti, saati kaikki yhdessä. Mutta on otettava huomioon, että mukana on myös miltei täysin harjoittelemattomia harrastajia, jotka ovat mukana todellakin "huvin vuoksi". Kisan aikana tapahtuu kaikenlaista ylimääräistä (ei kaikille), joka myös syö henkilöä: esim. kaatuilu, pitkälle hankeen ajaminen, rengasrikko yms. Pitkän päivän aikana kaikki kertaantuu. Pelkkä hiekkatiesiirtymienkin ajaminen käy työstä, saati sitten asfaltin työstäminen nastoilla, jolloin on oltava normaalia tarkempana.
Harjoitteluvinkki niille, ketkä eivät ole koskaan olleet Päitsillä: Istu pyöräsi päällä tallissa 12 tuntia yhtäjaksoisesti. Kymmenen minuutin tauon voi pitää 1,5 tunnin välein. Yllättävän raskasta, myös henkisesti. Pidemmälle ehtineet harrastajat voivat tehdä saman jollakin yleisellä paikalla, jolloin saadaan "yleisövaikutus" mukaan ja pääsee samaan tunnelmaan kuin ne (me) hitaat harrastelijat väsyn painaessa päälle. Kun rimpuilet siinä pyöräsi päällä Prisman parkkipaikalla sen 12 tuntia voit olla varma että sinä ja kaikki, jotka touhuasi seuraavat olette yhtä mieltä siitä, että hommassa ei ole vähäisintäkään järkeä.
Tästä harjoitteesta jos selviät, voit lähteä yrittämään Päijänteen kiertoa. Ja kertoa jälkeenpäin täällä keskusteluissa tuntemuksistasi kisan aikana.

Kirjoittaja: MIKA VUORImistä niitä alpinestarsin gore texejä saa kun omat on jo 8v.
olemm tääl turus teettäny iha kotimaisel valmistajal sukkii
"kohtuu" hinnal ottae huomioo käyttö iä.
ja on takuu jota ei viel ol tarvinnu. mun tieron mukkaan
mut mää tierän aika vähä.

t:Mika Vuori

ps. mu muisti mukkaa starsit makso jottaa 450 mummoo ja
sen takkia poistu valikoimist

Kirjoittaja: TOMMI HEISKANENSelasin vanhaa OffroadPro lehteä 08/2005->UUDET TUOTTEET/KOKEILTUA "Lämmintä sukkaa". Ei kokemusta tuosta Scott tuotteesta, mutta tekstin perusteella vaikuttaa mielenkiintoiselta, vai kuinka?
T. Th

Kirjoittaja: Jussi KoromaAlpinestarsin sukkia ei taideta enään valmistaa ja niiden hinta oli markka-aikaan 350mk hujakoissa, myös Koot oli aika miehekkäitä 45 ylös päin.
Tässä vähän netistä etsiskelin goresukkia niin muutamasta fillarikaupasta Saksasta löysin sukkia.
http://www.roseversand.de/rose_main.cfm?KAT_ID=0&PRD_ID=18372&spr_id=1&…

http://www.bike-o-mania.de/shop/de_DE/produkt/id_is_2237_and_GORE_Socke…

Tuota jälkimmäistä firmaan olen monasti käyttäny ja toimi oikein hyvin ja nopeasti.

Kirjoittaja: Jussi KoromaItselläni on ollut kokeilussa sealskinzit ja alpinestarin gore-texit, joista alpinestarit vie voiton selvästi. Sealskinzien ongelma on lyhyt varsi, josta vesi pääse sisään ja kastelee jalat. Gore-sukkien ei tätä ongelmaa ole ollut, vaikka olen seisonu nilkkoja myöten päitsillä vesilammikoissa.
Itselläni päitsillä oli ongelmia hiertymien kanssa varsinkin lauantai päivän jalkeen. Polvet veres lihalla oli aika epämukavaa ajaa sununtaina maaliin.
helosaania reilusti paikkoihin ennen päitsiä niin eiköhän se tepsi niihin ongelmiin. Fillari liikkeistä voi myös kysellä takapuoleen sopivaa rasvaa millä pehmitetään pyöräilyhousujen pehmustetta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTämä ei nyt mitenkään edistä keskustelua, mutta kun tuo legendaarinen Yokon takki mainittiin. Pidän sitä edelleenkin yhtenä kaikkien aikojen trendibuumi-rytkynä. Kyseessähän oli siis "tekninen" moottoripyöräilyasuste, joka päästi roiskeveden ja sateen läpi, mutta ei hikoilua ulos - ihan totta - voihan se puoliläpäisevä kalvo toimia näinkin päin. Suojasikin varmaan melkein yhtä hyvin sen aikainen Terinit-verkkatakki, mutta oli se makean näköinen ja sillä tosi-kuski erottui növiisistä.

Kirjoittaja: TOM NORDMANJalkataipeet oli aika verillä viime vuoden reissun jälkeen, vaikka jalassa oli vain normaali urheilukerrasto jonka päällä polvituet. Auttako hiertymärasvat kokemuksenne mukaan minkä verran?

Kirjoittaja: Pekka RekolaEi mitään. Tuo ongelma poistuu kun jätät kireät neopren housut kotiin. Tavan pitkät kalsarit vaan alle ja talvimalliset ajohousut päälle, kyllä pärjää. Päitsillä huoltoaikaa on kohtalaisen runsaasti koska ajetaan rallisäännöillä, kaikkien mopo kuitenkin kulkee sen keskinopeutta 60km/h nuo tiesiirtymät. ...pieni ongelma on sitten "herääminen" pätkälle, kun paikat on KYLMÄT.
Muita mukavia ongelmia on energian/veden imeytyminen, vatsa krampit energia pommeista, lihaskrampit, muutaman tunnin yölepo. ...sekin nestetankkausta suorittaen yökerhon tiskillä?
Eräs Paris-Dagar kuski Mr. Pump (T. Jormakka) muuten vaihtoi kuukautta ennen em. kisaa vuorokausirytmin, söi yöllä! ....tätä vois kokeilla vaikka kahvanlämmittimet varpaissa?

Kirjoittaja: TOM NORDMANTuo Silikonia takkiin kuulostaa mielenkiintoiselta. Onko tämä edelleen keino jolla jo 10 vuotta hyvin palvellutta Yokon takkia voidaan hieman

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOn niissä piuhoissa se hyvä puoli, ettei pyörä katoa edes syvimpään suonsilmäkkeeseen, kun se on aina metrin piuhalla kiinni saappaissa ;) Samoin sarvien yli ei enää lähdetä niin kuin vanhaan hyvään aikaan tai ainakin akku tulee perässä!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvä juttu!

Palelu lienee kuitenkin yksi niistä suurimmista energiaa kuluttavista tekijöistä itse spooriajon jälkeen, ja sukkien vaihto vie liikaa aikaa itseltäni. Noiden johtojen kanssa totesin itsekin saman, olisihan sitä voinut etuvastuksenkin laittaa, mutta on se jo vähän liian hi-tec

Kirjoittaja: JANI KETTUNENEn minä ainakaan oo saanu p***** åålraitista.
Aina on tavara ollu sitä mitä pitääkin.Oikeastaan en
edes osta osia/varusteita muualta.

-Kimi-

Kirjoittaja: TOM NORDMANSirkku: Siinä on se ero, että tällaisen nörtin ei tarvitse jutella kenellekään kanssa 8>)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLopullinen säästölinja > tuoton maksimointi.

Kirjoittaja: Pekka Rekola80-luvulla ajettiin kesähousuilla, vuotavilla nahkasaappailla ja sateen läpi päästävällä Yokon takilla. Silloin tuli myös ihmeaine silikonispray, jota suihkutettiin takkiin pintaan jotta olis pysynyt kuivempana. (takki tallissa vieläkin muttei mahdu päälle, miksköhän? ;-)
Kaiken alle pantiin märkäpuku ja neopren sukat. Ainakin oli kankea olo ja polvitaipeet hiertyi kunnolla puhki -kyllä sitä oli hullu ja voi vain nauraa näin jälkikäteen.
...ja nyt jotain piuhoja akusta jalkoihin?? he HEH

Sanoisin kaikille ensikertalaisille, jotka lähtee Päitsille: "Pidä homma simppelinä, ei mitään ihmevirityksiä, siellä on ohjelmaa muutenkin"
Laadukas vedenpitävä ajoasu, lumilukoilla ja puntit saappaan päälle. Hieman väljät ja "vedenpitävät" ajosaappaat kera tavallisten sukkien ...joita sitten vaihdellaan ahkerasti -kastuu ne kumminkin jos ei vedestä niin hiestä. Saappaitakin saa vaihtaa!
Päitsi on iso sirkus, jossa kuskit ajaa ja karavaani kulkee. Palelu on pienimpiä ongelmia erilaisten hiertymien ja ennen kaikkea jaksamisen vähentyessä. Runsaasti positiivista mieltä, kalusto kuntoon ja keula kohti Jyväskylää. Sieltähän on enää alle puolet matkasta maaliin, vai siitäkö se vasta fyysisellä puolella alkaa?

Lavangolla nähdään!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiva kuulla ;-)
Mutta kerroppas mulle miksi siinä olisi mitään eroa soittaa tai laittaa meiliä ja tilata paketti kotiin tai naputella tilaus koneella?

Kirjoittaja: TOM NORDMANSirkku: kantani on täysin sama kuin sinulla. Tapanani on ostaa kaikki mahdollisen netistä. Suomen www-kaupat eivät tätä artikkelia tarjonneet siten että olisin tuon löytänyt, joten on pakko ostaa muualta. Syy miksi ostan nettikaupasta on puhtaasti ajansäästö ja se, että hinnan tietää 100% varmuudella etukäteen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo kukin taaplaa tyylillään.
Minä en ensinnäkään välitä enää ikinä toista kertaa edes kokeilla tuota luottokortilla tilaamista.
Toisekseenkin asetan aina kotimaisen tuotteen, ja kotimaisen tuotannon, etusijalle.
Kolmanneksi, jos kauppias pitää jotain osaa tai varustetta hyllyssä, ja hinta ei ihan ökykallis ole muualta tilaamiseen verrattuna, niin suosin sitä palvelua ylläpitävää kauppiasta olettaen, että minun ja kaltaisteni toiminta ylläpitää palvelun jatkuvuutta.

Toivottavasti pystyn myös vaikuttamaan muiden ostokäyttäytymiseen.
Poikkeuksia on kaksi:
- suomalainen yrittäjä pyörittää suomalaista nettikauppaa ja aidosti hanskaa palvelun (MotoCross-X/Eckert)
- suomalainen maahantuoja ylenkatsoo asiakasta, myy harhoja, eikä kanna vastuuta myydessään P****A (Allright)

Jos saan varmuudella toimivat ja sopivat kotimaisella työpanoksella valmistetut sukat kotimaiselta valmistajalta, niin otan varmasti ne. Ja voin vain toivoa, että kaikki yhtään nenäänsä pidemmälle ajattelevat tekevät samoin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNyt kun erilaisia teknisiä sukkia on lueteltu, niin on pakko mainita, että lämpimimmät sukat mitä minulla ovat olleet lumilauta- ynnä moottoriurheilukäytössä ovat olleet kotimaiset, joissa lukee isolla ihan vaan "villafrotee". Pesevät mennen tullen kaikki aikaisemmat tekniset sukkani, myös puoliosmoottista kosteudenpoistoa tarjoavat versiot (Gore-&DryMax-jutut). En vain kuollaksenikaan muista kenen valmistamia ne ovat. Ostin ne jostain messuilta, kun oli hyvä myyjä (hauska mimmi) ja toivo lämpimistä jaloista jo aikaa sitten menetetty. Mulla on kaksi paria - joista en muuten luovu ;) Nämä sukat ovat vaan tosi tarkkoja siitä, ettei saapasta tungeta täyteen eli kun ilmatilaa jää riittävästi, näillä pärjäilee kosteissakin olosuhteissa hämmästyttävän hyvin. Voisin kuvitella, että ohut tekniikkasukka alle ja villafrotee päälle - a

Kirjoittaja: TOM NORDMANSirkku,

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1998

SealSkinz Waterproof Long-Light Sock: Tulee postiluukusta noin 45 eurolla 3-5 päivän sisällä.

Tämän lisäksi suositellaan otettavaksi: SealSkinz Thermal Sock Liners. Tuo maksaa noin 5 euroa.

Eli tuo lämpösukka alle ja päälle tuo vedenpitävä polveen asti oleva sukka.

Tuolta löytyy myös hanskoja samasta tavarasta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnpahan tullut tässä soiteltua, jos 20 firmaa riittää niin hyvä, ihan joka puolelle, vaan eipä saa järkeviä tai sopivia sukkia millään.

Firman nimi on FinnSvala, sijainti jossain 08-alueella, www.finnsvala.com. Tuotteet ja palvelu aivan loistavia (kiitos kaiketi suht. pienen koon...). Vuosi sitten tekivät minulle pienennetyn version tundra-hupusta ja kun pyysin tekemään mulle sopivat sukat niin ei edes tyrmätty! Rakenne on siis ohut neopreeni päällä ja fleece sisäpinnassa, todella lämmin ja mukava, muttei kamalan kuuma edes nollakelissä.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenHotroniceissa on myös 3 tai 4 eri asetusta. Eivät kyllä näyttäneet yhtä hi-techeiltä kuin nuo Ski Servicen, paljonkohan se huokeasti oli ihan euroissa?

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenNoita SealSkinzin puoleen pohkeeseen ulottuvia sukkia sai ainakin aikaisemmin Tampereelta Lielahdesta Sportia Pekasta. Muistaakseni maksoin omistani alle 40e (en mene kyllä vannomaan). Yllättävän pitkäikäisetkin ovat olleet.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMuistaissani kommentit kehiin:

Kahvanlämppärit vastukset sarjaan kytkettyinäkin kärvensivät varpaitani (kahvoissa OK sarjassa, rinnan ei), onkohan noi hotronicit samanlaisia varvasgrillejä?
Tokimoton sivuilta ei löydy infoa jälleenmyyjistä, eikä Bikers-sukista sen enempää...partiokauppa ryöstää. Onko kellään titoa kokovaihtoehdoista ja jälleenmyyjistä Pirkanmaalla?

Honkkarista ei enää kemiallisia saappaatlämmittimiä saa, kalastustarvikeliikkeessä hintaa oli 3,5e/2kpl 39 astetta/5 tuntia ja kintaanlämmittimet 59 astetta 8 tuntia 2e/kpl.

OP esitteli myös Tokimoton kypärä-Xenon

Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENterve
ei niissä lämpöpohjallisissa ainakaan varpaat grillaa, niissä on kolme lämpö asentoa.
http://www.skiservice.fi/
tuolta löyty ainakin itelle huokeesti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTäytyypä käydä Partiokaupassa ja katsoa saako yhtään tingittyä. Tosin tänään on kahvanlämppärit kengissä -kokeilu, katsotaan kärventyykö varpaat vai onko sopivan lämmintä. Kastelen sukat ensin...niin se kuulemma on päitsilläkin.

Tuo kemiallinen lämmitin takin alle kuulostaa muuten tosi loistavalta ajatukselta ja pitää ehdottomasti kokeilla. Seuraavat kovat pakkaset niin eikun ajamaan ja siirtymä kotiin autolla lämppäri nollilla ja vielä pihalla seisoskelua päälle.

Ei muuta kun hyvää päitsiä minunkin puolestani muillekin matkaan lähteville!

Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENite käytin viime talvena noita hotronic lämpöpohjallisia. liimasin vaan vastuksen saappaan pohjalliseen ja akku jatkopiuhalla taskuun. super pakkasilla hyvät.
mutta suosittelen kunnon villa sukkia ja muovipussit ja bootsit missä vähän tilaa varpaiden liikkua. ja plussaa on jos on muutamat saappaat,
ei muuta kun päitsille.

Kirjoittaja: TOM NORDMANKiitoksia vastauksista.

Kävin katsomassa noita Sealskinz sukkia Partioaitassa. Näyttää todella hyviltä, mutta hinta 68 EUR pari kävi kyrsimään, joten tilaskin nämä luottokortilla osoitteesta: www.ChainReactionCycles.com. Tuohon noin 70 Euroon hintaan noita tulee lähes pari kappaletta postissa (4-5 päivää) kaikkineen kuluineen. Tuolla on saatavilla todella edullinen 3 sukan pakkaus noin satkuun.

Oma kikka päitsille oli viime vuonna ns. kemialliset lämmittimet mitä saa ostettua mm. Honkkarista hintaan 1 EUR kpl (teepussin kokoinen liimallinen lätkä, joka pussista avattuaan lämpenee noin 40-50 asteiseksi). Tälläisen kun survoi saapaaseen, niin lämmitti mukavasti noin 4 tuntia. Suosittelen! Itse aijon laittaa näitä saappaan lisäksi myös takin alle Jyväskylä-Jämsä välille sekä välille Kuhmoinen - Auttoinen.

Kirjoittaja: MIKA VUORIitse olen käyttänyt polveen ulottuvia gore-tex sukkia ja alla joko villa- vaellus- tai jokin muu "tekninen" sukka niin on ollut lämmin ja kuiva vaikka välillä kävin uimassa
eikä ole aamulla haitannut vaikka saapas olisi ollut märkä .

T:mika
ps. hyvää päitsiä vaan kaikille 06 lähtijöille

Kirjoittaja: PERTTI SALONENKokeilkaa Bikers- sukkia Tokimotosta!Pysyy pelkillä niillä jalat lämpiminä!!!T:Timo Salonen

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenPäitsistä ei ole kokemusta, mutta itse ajan kurakeleillä kanssa noilla SealzSkin sukilla. Kun alle laittaa lämpöiset kosteutta siirtävät sukat ja jalassa on vedenpitävät saappaan päälle tulevat housut, niin pysyy jalat hyvin kuivina. Tuollaisella setupilla kastuminen alkaa ensimmäisenä yleensä sormista ja käsivarsista :)

Saappaiden vedenpitävyydessäkin on eroja, Sidit esimerkiksi ovat kuivemmasta päästä.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikIlman Päitsi-kokemusta ja -ambitioita painottaisin sitä, että saappaaseen jää riittävästi tilaa, koska puristava kombinaatio jäädyttää jalat vaikka olisi millaiset ihmesukat jalassa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuostapa tulikin idea, taidanpa käydä hakemassa yhdet 27e kahvanlämmittimet ja liimata ne pohjallisten sisään! Akku vyölle tai piuhalla virta moposta, laittaa ne sarjaan niin ei tule palovammoja...pakko kokeilla!

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIGoreTex sukat joiden alla villasukka. Jalat pysyy kuivana vaikka seisoisit vesilammikossa. Villasukka lämmittää mukavasti ja jos oikein jalat tahtoo jopa lämmetä ajon tiimellyksessä luonnontuote villa poistaa kosteutta iholta...

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOEnsin jalkaan hikoilua vähentävät sukat ("mesisukat" kai myyntinimi), päälle pitkävartiset SealSkinzin neopreenisukat. -04 Päitsin lähdössä joku kaveri myi 40 eurolla niitä ja olen vieläkin kiitollinen. Samoilla vanhoilla vuotavilla saappailla koko Päitsi.

Kimmo

Kirjoittaja: JARI SAARINENKokemusta ei ole kuin viimevuodelta, eikä minulla mitään "ihmesukkia" ollut.
Paksut Coolmaxsukat (olisiko villasukkia vastaavat), kahdet muovipussit päälläkkäin ja Oxtarin sisäkengälliset paljon ajetut (vuotavat) saappaat. Sukkia vaihdoin kaikissa pisemmissä huolloissa ja jalkoja ei pahemmin palellut.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenOstin tuolta:

http://www.eskis.fi/eskis.shtml

faijalle joululahjaksi ne perusmallin Hotronicit. Kuulemma toimivat(akun sijoitus voi aiheuttaa hankaluuksia, Aimo pitää saappaan reunalla, jatkojohdolla saisi vyötärölle), maksaa jotain 150,-

http://www.hotronic.com/