Päitsin äänet !

Olisin kysynyt herra Harri Vanhalalle että miten on mahdollista että päitsin kaksi nopeinta kuskia ajoi KTM 300 jossa oli mainitsemasi ktm powerparts vaimentajat joilla ei olisi päässyt Nurmijärven äänimittauksesta ikinä läpi. Oliko mittaus siis taas suoritettu mielestäsi väärin vai johtuiko se siitä ketä kyseisiä pyöriä ajoi.?

Foorumit

Oskari Kantosen pyörässä ei ollut KTM Powerparts vaimentajaa , vaan DEP merkkinen pitkä vaimennin.
( Laittaisin kuvan jos osaisin)

Olimme luonnostelleet jo tähän liittyvän tekstin ja laitetaan se tähän. Alimmat lukemat kirnunneet KTM300-pyörät (Mellin, Aro) oli varustettu tarvikevaimentimella. KTM:n PowerParts-kamoilla on vaikea saada ääniä alas, jos paisarissa on pieniäkään vaurioita. Tästä on nyt näyttöä, tenttasimme useita kuskeja Päijänteellä. On myös kokeellista tutkimusta, että KTM:n paisari- ja vaimenninkalusto on vaihdellut vuosien myötä.

Tässä tuo teksti, jota ei ehditty lähettää ennen tuota kysymystä:

Päijänteen ääniasiat olivat paremmalla tolalla kuin koskaan: ei pahempia
ylityksiä, ei juurikaan epäasiallisia virityksiä, myös mittaajat
osasivat käyttäytyä.

Uudessa mittausmenetelmässä on omat ongelmansa, mutta se näytti nyt
voimansa. Tulos saadaan nopeasti ja niin, että sen voi näyttää
julkisesti (mittarin maksimi jää muistiin).

Kisassa oli yli 20 KTM300-pyörää ja näissä oli ongelmia odotettavissa ja
jonkin verran ongelmia olikin. Tehdas ei ole tehnyt kotiläksyjään
kunnolla, mikä KTM:n aiemmat äänenvaimennussaavutukset huomioiden on
kummallista. Tehtaan tuotteet ovat perinteisesti olleet hiljaisia.

On esitettävä kiitos niille kuskeille ja huoltajille, jotka avoimesti
kertoivat, miten ovat pyöränsä vaimentaneet ja eräs porukka teki
ansiokasta vertailututkimusta vanhemman ja uudemman vaimennin- ja
paisarikaluston kanssa katsastuspaikalla. Hienoa yhteistyötä!

Huomiota kiinnitti, että esim. Miko Mellinin pyörän lukema oli vaivaiset
108 dB ja samaa luokkaa Samuli Arolla. Samulilla oli jopa crossipyörän
paisari ja silti ääni ja kirkkaasti alle rajan. Tämä osoittaa, että
pyörän saa hiljaiseksi, mutta valitettavasti KTM:n omilla kamoilla on
vaikeaa. Opittiin myös, että alkuperäistavaroilla paisarin metallin
vähäisetkin muutokset vievät äänen helposti yli rajan. Oli sekä vedellä
että lämmöllä oikaistuja paisareita ja kummassakin samaa ongelmaa.

Päijänteen yleiskilpailun kärki on aika 300-voittoista. Tästä voisi
päätellä, että näitä pyöriä alkaa tulla lisää kisoihin. Nyt on syytä
toivoa, että tehtaalla laitetaan asiat kunnolla kuntoon.

Jos tilanne säilyy tällaisena, on syytä tyytyväisyyteen, sillä äänekkäin
kalusto puuttui. Tulevaisuudessa on varauduttava taas rajan alenemiseen.
FIM:n sihdissä on pudottaa tasot pari desibeliä alaspäin lähivuosina.

Toinen toivomus menee sitten tehtaiden sijaan endurosäännöistä ja
-käytännöistä vastaaville tahoille. Tämänvuotisen kaltaista
sääntösählinkiä ei soisi enää nähtävän. On luonnollista, että sääntöjä
on vaikea saada valmiiksi ensimmäiseen kisaan mennessä, kun FIM ei ole
julkistanut omiaan. Jospa tänä vuonna oikein kovasti yritettäisiin
yhdessä, että saataisiin heti ensimmäiseen 2012 -kisaan käytännöt, jotka
pitävät koko vuoden.

Terveisin kaikille, niin hyville kuin pahoille

Vicke ja Harri

PS. Se ystävällisempi partasuu, joka käytti kaasukahvaa melkein koko
ajan, oli SML:n kerhotoiminnasta vastaava Ville Salonen, joka oli
kentällä tutustumassa endurojärjestelyihin.

Ei nyt liity suoraan tähän otsikkoon mutta olisi myös kysymystä tarjolla koskien vielä tota nurmijärveä.Eli onko nurmijärven kisan äänimittaajat ja kilpailunjohtaja jo keksineet vastauksen miksi seuratoverini hylättiin kyseisen kisan katsastuksessa käytyään kahdesti äänimittauksessa? Jossa syyksi ilmoitettiin että on kuulemma crossivaimennin tai vähintään crossivaimentajan sisuskalut(voi v.... mä nauroin...)?! Eli kolmatta yritystä ei sallittu.Mikä sääntö määrää tämän?Entä miksi väitettiin fmf q:n olevan crossivaimennin?Miksi Jotkut saivat käydä kolmesta neljään kertaa äänitestissä? Ja ettei luultaisi että jurnaan täällä,niin olen lähettänyt kilpailunjohtajalle heti kisan jälkeen selvityspyynnön, ei vielä lopullista vastausta... Ilmottautumismaksua ja matkakorvausta tässä odotellaan turhasta reissusta nurmijärvelle...

Taitaa olla pari totuutta tästä asiasta. Ketään EI ole estetty tulemasta vaikka kuinka monta kertaa. Yritämme tehdä kuitenkin selväksi, että jos mx-vaimentimella pyörän äänet ovat paljon yli rajan, on viisaampi käyttää aikansa johonkin muuhun ratkaisuun kuin yrittää yhä uudelleen. Ilman muuta saa yrittää. Jos tietäisi kilpailijan numeron, voisi katsoa, mitkä tasot pyörästä mitattiin ja oliko vaimentimessa jotain epäasiallisia virityksiä.

Jos tässä on ihan oikeasti tullut väärinkäsitys, niin se on sitten väärinkäsitys. Tarkoituksemme on säästää kuskin vaivoja ja saada hänet suuntaamaan ponnistelunsa todennäköisemmin onnistuviin ratkaisuihin.

Oletko nyt AIVAN varma siitä, että sulle on puhuttu totuutta mitään lisäämättä ja mitään muuttamatta?

Tehdään se vielä selväksi: meidän puolestamme mittauksissa saa käydä niin monta kertaa kuin haluaa, on aina saanut. Samoin se, kuka pyörän kanssa tulee mitattavaksi, on täysin epäkiinnostava kysymys. On hylätty tekijämiehiäkin, jos mittaus on niin osoittanut. Tahtoo vain olla niin, että A-tason kuskeilla on kaikki asiat kunnossa, myös vaimentajat.

Harri ja Vicke

Ei krossi vaimennin aina ole mörkö koska Pulkkinen/Karsisto/Tirkkonen ajoi täysin vakiolla 11 mallin krossivaimentimella A250 4T luokassa.Ilman mitään vippaskonsteja.

Aivan, joillakin vaimentimilla ja joillakin pyörillä onnistuu.

Meillä on mielessä ne tilanteet, joissa ollaan selvästi yli ja kokemus osoittaa, että tilanne ei tule paranemaan. .