Päitsi EK 17

Kirjoittaja: SASU KAUPPINENkilpailijat (mm. eräs maalilmanmestari) kieltäytyi ajamasta kyseistä pätkää, jonka oli ajanut läpi yli 20 pyörää ennen kilpailua ja nollapyörät todennut ajettavaksi pätkäksi, oli syynä liian paljon lunta!!! Eikö alavalinta ole vähan väärä? Päijänneajo on tarkoituksella talvella, jolloin on lunta ja ajetaan spoorissa. Ne ketkä ei talvella osaa ajaa, voivat mennä takaisin etelään, siellä ei ole lunta... Kun ei täällä pärjää...

Kirjoittaja: SAMI LEINOSirkku hyvä.

Puhut vain yhdestä mk:sta. Tilanne vain kärjistyi siellä. Pyydän; älä provosoi keskustelua, kun et selvästikkään tiedä, mitä on tapahtunut..

Minua ärsyttää epäoikeudenmukaisuus ja varsinkin huhuiluun ja mutuiluun perustuva julistaminen, joka saatta vaikka jotakuta aiheettomasti loukata..

Tässä keskutelussa on kuitenkin ollut arvokasta huomata, että jälleenkään, se koira ei ole älähtänyt, johon kalikka ei ole kalahtanut..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEt Sami ehkä ymmärtänyt pointtiani oikein. Mielestäni MK olisi pitänyt ajaa ja sen jälkeen vaatia sen tulosten mitätöintiä.

Lisäksi esim. Timosen kommentteihin en todellakaan kohdista mitään kritiikkiä, asioita voidaan todeta. Tai valittaa, kuten jotkut tekevät. Esim. viimeisin OP, eräs Jämsän mies valittaa, kas kummaa, taas kerran, kisajärjestelyistä. Kumpi on arvokkaampaa, hyvä kilpailu vai sen kustannuksella hyvä kilpailukeskus?

Pitäisi ymmärtää, että piirit on pienet, kilpailut myös, kaikki perustuu talkoohenkeen ja jos jotain halutaan järjestää niin useinmiten jostain on tingittävä. Omasta mielestäni se, että järjestelyt TOIMII ja reitti on OK (myös merkitty selvästi) ovat ne tärkeimmät asiat.

Tuomitsen valittajaksi henkilön, jolle kilpailu ei kelpaa ellei pääse heti suihkuun. Tai kenelle reitti ei kelpaa, jos se ei ole juuri sitä missä itsellä kulkee hyvin. Eriävätkin mielipiteet sallitaan.

Terveisin "tykkää niistä reiteistä missä ei ikinä pärjää"

Kirjoittaja: TIMO MUILUMika (vet 123) Tuossa kyselit löytyykö kuvia, no pikaisella katsomisella
löyty ainakin MK 2 ja MK 15 .

MK 2 Vet 123

MK 15 Vet 123

TiMu

Kirjoittaja: MIKA VUORIkiitos timo

t:mika

Kirjoittaja: SAMI LEINOSirkku hei

Kaikella ystävyydellä. Kannattaisko vähän ottaa faktoista selvää, ennen kun täällä maailman laajuisessa verkossa alkaa huutamaan ja syyllistämään. Jos joku kuuman ryhmän kuski on avannut spooria muille tämän vuoden Päitsin la pätkät, ja tarjoaa mahdollisuutta myös perässä tulijoille (jotka eivät suostuneet urakkaan), onhan se epäurheilijamaista ruikutusta!!!

Tämän "väärän lajin valinneen MMruikuttajan" synti oli huono onni lähtönumeron suhteen, liika nopeus maastokokeilla ja sinivalkoiset silmät sääntökirjan lukemisessa.

Mitä Päitsi on? Onko se suuri selviämisseikkailu, jotain "kerran elämässä" tyyppistä "polttariurheilua", vai huippu-urheilua sm-pisteineen. Toivoisin sen olevan molempia. Se ei vaan ole mahdollista jos sm-kilpailua järjestetään polttarihengessä..

Kirjoittaja: JUHA LAAKSOTervepä terve!
Onnea vaan kärkikolmikolle,oikeat miehet olivat kärjessä...
Minun mielipiteeni on että KAIKKI ne jotka kilpailun voitosta taistelevat(tai luokkavoitosta) tulevat jo siinä vaiheessa päivää niin lähekkäin toisiaan ettei voi puhua reitin oleellisesta huonontumisesta tai parantumisesta,Timonen tuuppasi ensimmäisenä mutten huomannut että se olisi sen parempaa spooria ollut esim. Suomisen Jannellekaan,heidän välissään saattoi olla n. 5-6 pyörää. Tavallaan turhaa valittamista,mutta ymmärtää toisaalta 8-9 tunnin vesirännissä ajon jälkeen...
Päitsi oli tänä vuonna kovakuntoisimpien äijien taistelu,katselin sivusta että näytti se Timonenkin jo Auttoisissa aikalailla irvistävän.
Nooh,ei muutakuin seuraavaa SM:ää odottamaan,silloin ei toivottavasti enää ole niin paljoa lunta.
T:Juha Laakso

Kirjoittaja: Eero PitkänenKysyisin tietävimmiltä, miten " joku " tietää etukäteen " jonkun " pätkän olevan ajokelvoton. Olisko siellä käyty harjoittelemassa? Minulle kaikkien pätkien kunto tuli täytenä yllätyksenä, en niistä etukäteen tiennyt. Hyvä ehkä niin?

Kirjoittaja: MIKA VUORIEI SIELLÄ KETÄÄN OLE HARJOITTELEMASSA OLLUT, kuis kehtaat!!!!!!!!!!!!!!
ne vaan on ollut auttamassa järjestäjiä merkkaamisessa kun on niin vähän lunta et muuten eksyy porukat polulta kun ei tunne maastoja.

t:mika vuori vet123
ps.hauskaa ol vaik hiuka käämit palo yhrell pätkäl (varmaan väsymyksestä???)

psps. on kuva ja video linkkejä ku näin nii mont fotomiest rara varrel

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiten sitten määritellään se, kenellä on oikeudet/valtuudet olla se "maailman napa", tai kuka kuskeista on ylempänä kuin tuomaristo, ratamestari ja kilpailun johtaja?
Minun mielestäni kukaan kuski ei voi noin vaan itse päättää sitä olevansa ja alkaa pyörittää järjestäjiä miten tahtoo. Oli ne meriitit sitten mitä hyvänsä.
Tähän voi taas sanoa, että jos joku nobody-Sirkku tai nobody-TimoMc kuulee, että joku pätkä on kulunut jo sellaiseen kuntoon, että sinne on enää vaarallista mennäkään, niin kyllä sieltä järjestäjän puolelta kerrotaan vaan että minne voi aikakortin viedä jos haluaa keskeyttää.
Ns. nimimiehillä ei pitäisi olla mitään saneluoikeutta järjestäjään päin ja jos jotain kiristyspeliä alkaa pitämään, niin eikö sillä pitäisi olla myös seurauksia???

Kun tuossa ihan ensimmäisessä kannanotossani puhuin siitä, ettei jonkun MK:n ajan mitätöinti tai siirtymänä ajaminen pudota päitsin arvoa mihinkään, tarkoitin tuoda esiin edes lohdullisen ajatuksen pettyneille pätkien järjestäjille. Kritiikki marisemisesta koski siis hieman myös järjestäjien kannanottoja.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHyvä Petri
Takoituksena ei ollut sanoa yhtään kielteistä asiaa HMK:sta eikä Päijänne-ajojen järjestelystä. Jos niin jotakin ymmärsit, niin sen luit sitten rivien välistä, ja väärin.
Sixi ei nyt kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Mutta vielä siihen MK 17 asiaan. Tom edellä esittää tilanteen pätkällä oikeassa valossa. Olen keskustellut Teron kanssa asiasta, (nyt kun häneltä on hypotermia laantunut ja puhekyky palannut) hänen mielestään Petteri oli aivan oikeassa siinä että pätkää ei ajettu ajanotolla. Kun kuulin huhuja, että juttua aijotaan käsitellä jossakin SML:n "kurinpitolautakunnassa" niin se on hölmöläisten hommaa. Tai sitten se kurinpitolautakunta lähtee heti ja ajaa sen pätkän läpi, ja päättää maalissa oliko oikein? ;) Pappa

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMoi,

No C-luokassa sen pätkän peruuttaminen ei kyllä muuttanut yhtään mitään. Läpi sen joutui kuitenkin ajamaan ja ihan samalla tavalla oli poikki pätkän jälkeen olisi sitten ajanu kelloa vastaan tai ei.

Täytyy myöskin muistaa se että joku aukaisee uraa, mutta joku sen joutuu ajamaan vielä niiden 150 kuskin perässäkin. Paras spoori lienee siellä 10-30 ajajien välillä. Jalkaurista ei voinut edes enään puhua saati sitten kunnon spoorista

Timo Mc

Kirjoittaja: PETRI PARTTIPaappa!Ei kai sun tarvii sitä erikseen selvittää ,että päitsi on yhden kerhon kisa.Mutta kenellä muulla on edes teoreettisiä mahdollisuuksia järjestää tälläinen spektaakkeli!!!? Ei kenelläkään eikä haluja! Onneksi sixi peruttiin , koska ei tämän kokoisesta maasta löydy enää järjestäjiä moisiin koitoksiin.Tietty voidaan järjestää mm kilpailuja ym. mutta sixi on jotain aivan muuta.No niin kiitos vielä pitääkö eritellä paappa kaikille yhteistyöstä jota on harrastettu jo melkein 100 vuotta,jotta päitsin taika olisi vielä ensivuonnakin?! KIITOS!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo Tomppa sen sanoi ääneen - ensin tuumataan Haistakaa P**** kaikki K***päät täällä ja sitten lisätään vaikka viimeiseen lauseeseen, että "hyvää kevättä kaikille lajin parissa puuhaileville", mikä tekee viimeistään viestistä asiallisen ja rakentavan.

Kirjoittaja: juha koskiEi järjestetä koko kisaa ensivuonna niin ei tarvitse kenenkään itkeä
tästä ja tosta ! Se on sellanen juttu että koko touhu on vapaaehtoista.

Kirjoittaja: TOM NORDMANVoihan palautteen annon tulkita myös

Kirjoittaja: AKI IMMONENKaikista parhaimmat "oikeassa olijat" ja "suomienduron" säännön oikeintulkitsijat löytyvät täältäkin siitä osastosta, joka ei sitä pätkää ole pyörällä ajanut.....

Kirjoittaja: TOM NORDMANKiitos HMK:n porukalle hienosta kisasta ja hyvistä järjestelyistä. Mielestäni kärjen kuskit tekivät 100% oikein jättäessään väliin Kuhmoisten pätkän. Kun oma mökki on spoorin

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMielenkiinnolla olen lukenut tämän kyseisen maastokokeen poistokommentteja puolesta ja vastaan. Petri Honkasen kaa olen pitkälti samoja mieliä kyseisestä ruikutuksesta. Se nääs on tämä härmäläinen Suomienska tällasta. Myös onnella on oma osansa. Timosen Heikki taisi jossain yhteydessä mainita tuon ihmeellisen "aukaisijan roolin" omaltakin kohdaltaan. Vaan eipä ruikuttanut, vaan totesi näin on käynyt. Koskaan ei enskassa olosuhteet ole tasapuoliset, kuitenkin parhaat voittaa. Kannatta siirtyä muihin lajeihin, jos haluaa aina itselleen parhaat olosuhteet. Päitsillä, niin kuin muissakin SM-kisoissa kuumaryhmä arvotaan niin, että on riittävästi niitä aukaisijoita reitin heitä varten tekemässä. Jos nyt käy niin, että tämä kärkijoukko Päitsin rallisääntöjen takia putookin kuumanryhmän taakse, se on pelin henki ja piste...On turha syyttää kisaa, järjestäjää, yleisöö ja isoja rahallisia panostuksia. Systeemi on tämä ja sääntöjen mukainen. Maastokoe olisi pitänyt ajaa....Pappa kommentoit hyvin noita kisan oikeita järjestäjiä. Taisi suurin osa asuu kehäkolomosen ulokopuolella...mitäs tykkäsit tuosta kisan tiedottajan lanseeraamasta uudesta nimestä "moottorikoe"...tuli mieleen, kun laitetaan se katutykki penkkiin ja katotaan paljoko tehooo lähtee takapyörästä....Kähmy

Kirjoittaja: PETRI PARTTIKaikesta huolimatta HMK järjesti taas kunnon kilpailun!Mikään muu enskakisa ei saa tälläistä julkisuutta mediassa . Näin nyt ja ens vuonna uudestaan! Kiitos kaikille!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHyvin vahvalla itsekunnioituksella varustettu Partti on oikeassa, että mikään muu mp-tapahtuma ei saa tälläista huomiota. Se on jo sitten toinen juttu, että järjestikö sen HMK vai joku muu. Luulen, että joku muu. Sille muulle ei ollut yhtään apua siitä SML:n tiedottajasta, joka saa siitä valtiolta palkkaa. Se MUU on suuri talkooväki, ja sitä varmasti tulee HMK:n kiittää. Myös nyt pitää varmasti pysähtyä tulevaisuuden eteen. Asioita ei voi enää kuitata:"Ens vuonna uudestaan". Yst. t. Pappa
PS. Meitin kerho on edelleen kiitollisuuden velassa teitin kerholle v. 2002 MM-hommasta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSait Marko varmaan 90% katsojista sympatiat siinä Lavangossa! Menit vissiin sillä toisella krossiradalla, vissiin viimestä kertaa radalla ohi? Perässä yritin pysyä, kun toi spoori menee "vähän" paremmin kuin rata, mutta sinnehän mukkasin, taas ;-)

Pääsit läpi ja kelpo tuloksella, hieno homma!
Mikä siinä sun pyörässäsi oikeesti Lavangossa oli, kun kaimakin siinä näkyi auttelevan, työkaluja kiikutti?

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMI2006 Kärjen reitinavaamisista ja reitin kunnosta kärjen osalla en osaa sanoa, mutta c-luokan kuskina oli minusta kuitenkin mukavampi ajaa talvikisaa lumisissa olosuhteissa. Oli sitten suoja tai pakkaskeli, kunhan on lunta! Varsinaisia upotuspaikkkojahan spooreissa reitillä ei oikeastaan ollut etelässäkään, vaan rengasuran pohjat kesti tosi hyvin, vaikka jalkaurat oli sohjoa.

2005 oli minusta hivenen outoa talven spoorien tahkoamisen jälkeen ajaa Päitsillä etelän pätkillä liki lumettomissa olosuhteissa, piikkirenkaat kivikossa kun eivät juuri pitoa tavoita, vaan mopo sinkoilee mihin sattuu harrastajan käsissä.

Kun on lunta tarpeeksi, pääsee ajamaan omaa vauhtiaan mukavaa spooriajoa. Kun ei ylitä omia voimavarojaan/vauhtivarojaan, pystyy sohjoisessa lumessakin ajamaan nautittavaa talviajoa.

Olettaen tietysti että saa moponsa lähtölavan jälkeen käyntiin ;) ja pääsee sinne lumispooriin... no onneksi joka päivän starteissa kuitenkin sain lopulta mopon liikkeelle.

Parin viikon tauti ennen päitsiä verotti mopon huoltoa pahasti ja aiottu ruiskun säätö jäi tekemättä. Menin yrittämään korvakuulolta tyhjäkäynnin seossäätöä putken vaihdon ja änkkärin avarruksen jälkeen ja pieleenhän se meni...

Kivikossa ja juurakossa pääsee sitten kesällä koluamaan ihan tarpeeksi.

Jokohan tuo viikonlopun energiajuomien vaikutus kohta loppuisi, että pääsis tutimaan...

t: "starttivikainen" sahuri

Kirjoittaja: Miika SavoNiinpä niin. Taisi olla kovista jalkaspooreista vain muistot jäljellä lauantaina. Miettikää nyt niitä ajajia, ja laukokaa sitten noita kommentteja. Nynnyjähän ne on varmaan ketkä valittaa (ei mun mielestä), mutta kyllä sitä jokainen voi kokeilla miltä tuntuu ajaa (vaikka ihan mielessään) reittiä avaten kisavauhtia ensin reilu 40 minuuttia, sitten reilu puolen tunnin huoltotauko renkaanvaihtoineen, kohta toinen n.20 minuutin pätkä - taas reitinavaajana. 20minuuttia ja taas olis yks pätkä avattavana. Tuskin monen kunto tätä kestäisi. Ja varsinkaan motivaatio kun kuitenkin on kyse kilvanajosta.

Kirjoittaja: minna korppilaToisessa keskustelussa Savon Miikka käsittääkseni väitti, että
mk 17 oli todella vähän ajettu talven aikana...mutta tännekkin
keskusteluun tiedoksi, että näin oikeasti:

Pätkää aletaan ajamaan ja raivaamaan marraskuun
tienoilla, ensilumen aikaan. Talven mittaa reittiä käy, sään salliessa
(ja välillä räntäsateessakin), joka viikonloppu ajamassa useampia
pyöriä. Ennen päitsiä useana viikonloppuna reittiä kävi tahkoamassa
myös useat eri päitsinkin kärkikuljettajat, omien miesten lisäksi. Kaikkien
mielestä reitti oli todella hyvä, jäinen ränni jalkauria myöden.

Ja vielä päitsiviikollakin, kelien vähän lämmitessä, reittiä käytiin avaamassa ja viimeisenä päivänä ennen mk:ta, päitsikuskien aloitellessa urakkaansa, kerhon pojat kävivät tahkoamassa reittiä kolme tuntia eestaas.

Ihmetyttää mistä tämä

Kirjoittaja: Miika SavoNiin ja mitä Silv

Kirjoittaja: Miika SavoKirjoitin tästä EK17 perumisepisodista jo toiseen keskusteluun, mutta vähän vielä..
Olin Juokslahti-Haapajoki pätkällä loppupuolella Haapajoen pellolla katsomassa, ja sen perusteella voin väittää että kärki hävisi olosuhteiden vuoksi aivan törkeästi. Ja lisäksi voimia kului varmaan 1,5 kertaa enemmän kuin keskivaiheilla letkaa ajaneilla.
Tappiota tuli etenkin sellaisissa kohdissa joihin lunta oli kasaantunut kinoksittain tai spooria jota oli ajettu talven mittaan vähemmän (-->spoorin reunat korkeat ja kone ottaa kiinni eikä pyörä etene). Jäljempänä tulleille spoori alkoi jo leventyä ja vauhtia oli helpompi ylläpitää.

Voihan sitä väittää mitä tahansa, mutta kyllä ladunavaajan osa oli täysin epäoikeudenmukainen la iltapäivän pätkillä. Kilpailun tasapuolisuus oli siitä aika kaukana. Pätkiä olisi varmaan pitänyt ajaa auki ennen kilpailijoita vähän enemmän. Toinen idea olisi voinut olla lyhentää pätkiä jotta ladunavaaja ei olisi ollut fyysisesti niin kovilla. Keliinhän ei voi koskaan vaikuttaa, joten jonkinlainen varasuunnitelma varmaan olisi hyvä olla juuri tällaisia tilanteita varten. Joku ehdotti että C-luokka ajatettaisiin pätkille ensimmäisenä. Siitäkin tulisi kuitenkin ongelmia, kun hitaat olisivat kärjen edessä jossain vaiheessa kisaa.

Kirjoittaja: AUTO JA RENGAS T.SALOKANGASReitti oli raskasta, mutta täysin ajettavaa -olin useammallakin pätkällä spoorin avaajana. Reitin raskaudesta johtuen pyörä oli kovilla ja itse oman keskeytyksen syyksi muodostui kytkinlevyjen totaalinen kuluminen Jyväskylässä EKn loppuosassa. Omasta mielestäni oli hyväksi se, että lunta oli reitillä runsaasti ja siitä johtuen joutui ajamaan hieman tarkemmin eikä virheille ollut varaa.
Eikä huollossa ollut kuin yksi auto, eikä takkeja saanut joka siirtymälle -siitä huolimatta pärjäsin.
Kilpailu oli kaiken kaikkiaan mieleinen, eikä valittamisen sanaa ole -kelikin oli kaikille sama, tosin reitti toisin paikoin muuttui kisan myötä ja kärkipään kuskeilla se ei aina ollut joka paikassa tasaväkisen nopeaa? Esim. Timonen Auttoisissa lähti ensimmäisenä ja varmasti kärsi avaajan asemasta.

Kirjoittaja: AUTO JA RENGAS T.SALOKANGASAnteeksi, valituksen aihe löytyikin; yöpyminen Lahdessa mm. pienen huoltoautojen parkkialueen takia.

Kirjoittaja: jouni simonenSIRKKU hyvä.

luin juttusi, hyvin kirjoitettu mutta en päässyt jyvälle että narisitko itse vai syytitkö muita narisemisesta?

suomennatko jutun vielä palstalle?

oliko siis Silvan nyhvö vai ei ?

t:jouni

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENItse olin katsomassa sekä MK15, MK17 ja MK18. Näistä katsojan silmiiin MK18 oli kaikkein huonoimmassa kunnossa ja pehmeimmältä vaikuttava. Jämsän eka pätkällä oli loppumäen ympäristöt tallattuja myös. MK17 ei mielestäni ollut yleisön tallaamia paikkoja missään, koska sinne pääsi katsomaan muita reittejä useaan kohtaan. Siellä olisi ollut myös todella hyviä paikkoja katsoa nopeaa metsäpätkää. Paikalla oli varmaan 200 pettynyttä katsojaa kun jannut körötteli pätkän letkassa läpi. Taisi jäädä makkaratkin kiskasta myymättä. Kenen etu tämä nyt sitten oli, tiedä häntä. Mielestäni ainakin niiltä osin kun itse spooria näin tuolta ek:lta niin väitän, että reitin kunnon osalta tuli peruttua väärä ek.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlkää narisko kaikesta!

On kai selvä, että sijoitukset pitäisi SM-kilpailuissa ratkaista ajamalla ja ajajien välisellä paremmuudella. Tällöin olosuhteidenkin pitäisi olla tasapuoliset kaikille.
Talvikisoissa, etenkin tällaisessa ja kelien ollessa kaikkia vastaan, se ei tietenkään ole mahdollista.

Kyllä Jämsän pätkän loppu oli niin tallattua ja muuttui oleellisesti jo ekan pyörän jälkeen, että siitä oltaisiin voitu kyllä ajattaa edes yksi nollapyörä juuri ennen kilpailijoita. Näin luultavasti monella muullakin pätkällä. Ei se minunkaan oikeustajuuni mene, että kärkikuskit joutuvat kärsimään ja sijoitukset menevät. Ei sekään ollut ehkä ihan tarkoituksen mukaista, että kaikkien A-kuskienkin ylös pääsy oli kömpimistä, kantoi heilläkin swingistä, lunta riitti. Osalla oli voimat niin loppu, että varmaan olisi etusormella voinut tökätä kumoon.

B-luokalla ei mennyt sitäkään vertaa hyvin ja C-luokilla kantoi jo jalkatapeista pitkän matkaa ennen koko mäkeä. Spoori oli toki ylempää jo levinnyt, mutta oli sitten pohjakin vastaavasti mennyt pahaksi. Mutta likimain sama kaikille! Mariskaa sitten kun esim. yleisö estää pääsyn parempaan jälkeen tms., nyt se oli kaikille samaa!
Hitto vieköön 202 ja 211 poislukien koko Kuntoluokan kärki odotteli 10 pyörän letkassa mäen alla kun joku 93:n ei päässyt metriäkään omin avuin eteenpäin!

Kun Silvani valittaa ja marisee, niin johan poistetaan pätkiä. Eikä syyn tarvitse edes olla epätasapuolisuus tai vaarallisuus. Kun Gädda valittaa mäkeä liian vaaralliseksi niin se poistetaan, vaikka edellä se ei ole ollut C/K-luokille liian vaarallinen?
Kenen mielestä se oikeasti jotenkin vähentää 71. päitsin läpiajoa suorituksena, että pari MK:ta on ajettu siirtymänä/aika mitätöity? Ne pätkät on kuitenkin ajettu! JOS saa lumipallon vaikka ajolaseihin, niin kyllä takuulla menettää aikaa ja paljon, onko reilu tapa menettää SM-pisteitä?

Olosuhteet taisi olla siinä määrin hirveät, että eilen sitä ränniä katsellessani tuumasin, että tässä olis ollu 100m työntämistä, että taisi olla onni ettei tarvinnut kuskin surkeuteen keskeyttää. Ei ollutkaan enää "saamarin salakavala xenoni", vaan kunniallinen keskeytys, tekniseen vikaan. On ollut takuulal rankka reissu kaikille.

Miettikää ennemmin turvallisuutta, jä myös sitä, että moni paikka mikä A:lle ei ole vaarallinen, voi olla sitä C:lle. Tai paikka voi muuttua vaaralliseksi. Mielestäni A:n ja B:n pitäisi ajaa ihan sieltä mistä C:kin ja mieluummin C:n jälkeen. Ei tarvitsisi sitten valittaa ladunavaamisestakaan, olis kaikki kalvettu valmiiksi. Ja jos C-luokan kuskeilla ei ole valittamista maaston turvallisuudesta, niin ei pitäisi olla A-luokillakaan.

Kirjoittaja: JARI REKOLAItse yhtenä lauantai pätkiä avanneena voin sanoa että sitä lunta oli kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Välillä oli todellakin niin paljon, että rupesi kantamaan svingistä. Silloin kyllä ladunavaajina eli kärjessä ajavat todella kärsivät. Reitti nimittäin muuttuu 20 pyörän aikana jo todella paljon ajettavammaksi jolloin takana tulevat saavat kymmeniä sekuntteja etua.

Kirjoittaja: MARKUS RITOLAelämä on

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSe on hyvä, että Petteri uskaltaa sanoa, ja sanoo asiat heti silloin kun ne on esillä. Turha niistä on urputtaa sitten kuukausien jälkeen ja niiden seläntakana, joille olisi pitänyt laukoa jutut "päin näköä". Tämä perin suomalainen malli on kehityksen este. Olen ollut joskus Petterin kanssa törmäyskurssilla Mikkelin-kisajutuissa, mutta silloin kun tilanteet ovat olleita ja menneitä niin hymyillään kun tavataan :) Pappa

Kirjoittaja: Jani HoviEihän tuossa valittamisessa mitään logiikkaa ole, joku sen spoorin joutuu kuitenkin aukaisemaan. Taistelee kaveri sitten kisan voitosta, tai sitten 15:sta sijasta, niin yhtä paljon se harmittaa. Mutta yritäppä nyt kisan viidenneltätoista sijalta ruveta järjestäjiltä vaatimaan että kyllä tämä pätkä pitäisi perua, saisit paskaset naurut päällesi. Kelille ei kukaan voi mitään, ainahan se spoori muuttuu kun sitä ajetaan. Monessa tapauksessa paljon huononpaan suuntaan kärjen jälkeen, nyt tilanne oli toinen. Ja kuitenkin oikeasti kisan voitosta taistelleet miehet eivät tuota valitusta aloittaneet.

Jokainen kuljettaja tiesi lumitilanteen ennen kilpailua, varsin kuljettat vähänkin pohjoisemmasta. Keli oli varmasti vaikein mitä moneen vuoteen on ollut, taisi "92 Päitsillä olla saman kaltainen keli, mutta kuitenkin tänäkin vuonna kaikki lähtivät vapaaehtoisesti Päijännettä kiertämään.

Iso hatunnosto kaikille kuskeille jotka Päijänteen tänä vuonna loppuun ajavat, ja rutisijat voivat jäädä ensi vuonna kotiin:)

Kirjoittaja: Marko LaineKyllä se joskus ihan "kotimaan" kuskejakin tuo suuri lumimäärä hidastaa. Muistelen yhtä omaa SM-endurokilpailuani vuonna 1988 Jämsässä. Lunta oli toista metriä ja reitti yhtä spooria. Kukaan takana tullut ei päässyt ohi ja omassa piikkisessä ei renkaat enää tavannut maata kun jalkatapit otti spoorin reunaan kiinni. Sitten kun tuli isompi mäki, niin 50 pyörää oli jonossa pätkällä. Odoteltiin siinä sitten omaa vuoroamme ja katteltiin kun A-kuskit yrittää etsiä ohituspaikkoja. C-kuskien oli turha lähteä räpiköimään ilman apua. No parin pätkän jälkeen kaikki piikkikuskit olivatkin sitten myöhässä ja itse jätin kolmannen väliin ja ajoin suoraan huoltoon. Sen jälkeen odottelin että josko joku piikki tulisi sieltä läpi, mutta ne jotka sinne oli lähteneet, olivat lähes kaikki saaneet koneet leikkaamaan kiinni johonkin vielä pahempaan paikkaan. Vain pari piikkiä tuli kisan läpi.
Silloin vain tuli mieleen että millä niitä SM-sijoja ratkaistaan, avustavien joukkojen määrällä, hyvällä tuurilla vai millä? Ehkäpä se Päitsilläkin on sama juttu että kaverit haluavat ratkaista sijoitukset ajamalla eikä työntämällä. Toki pahoja paikkoja voi joskus joutua työntämään, mutta ei koko pätkää sentään.
Tuo Jämsän kisa taisi muuten olla mullakin se syy miksi en alkanut enduroa enemmän ajamaan.

Kirjoittaja: PETRI HONKANENOnhan se totta että kärki kärsii "ladunavaajan" roolista. Mutta jos ladunavaajana toimii "eräs entinen maailmanmestari" nimeltä P.Silvan niin silloin tästä asiasta taatusti kuullaan ja kovaa. On se ihme kun tämän tason jätkä naukuu jostakin joka hemmentin kisassa mihin osallistuu.

1. Päitsi 2006 PE.illalla kiukuteltiin kun joutuu ajelemaan pimeissä ( OP video )
2. Päitsi 2006 LA spoorit ummessa, protestia.
3. Päitsi 2006 SU , odotellaan mielenkiinnolla.
4. Muutama vuosi sitten Mikkelin SM:n yhteydessä löytyi maastosta kiviä = kiukuttelua
5. SSM:n SM vuonna 2000 ?? taas maastossa oli kiviä ja oikein mäkikin, kiroiltiin järjestäjät alimpaan helvettiin.

Nämä muistuu mieleen ihan miettimättä, ei varmastikaan ole ainoat.

Näyttääkin siltä ettei harrastelija-puuhastelija-endurokuskisn ja "pelimiehen" ero ole kovinkaan suuri, kummaltakin löytyy syy huonoon olotilaan aina ja kaikkialta paitsi penkin ja stongan välistä.