Ölyt wr450f -08

Ostin juuri tarjoustavaratalosta Shellin HELIX Plus 5w-40 Semi synteettistä matalavaahtosta täystuhoo. Olisiko toi mun pyörääni oikee öljy? Vaihtoväliä oon pitänyt 5h pyörällä ajettu vasta 15h. Niin ja voi myös laittaa huolto vinkkejä ko pyärästä.

Foorumit

Näin äkkiseltään sanoisin ettei toi synteettinen käy=> voi ruveta kytkin luistamaan. Mä olen jo monta vuotta käyttänyt tavallista \"keltapurkkista\" Helixiä 10-40 mineraaliöljyä ilman mitään ongelmia, hintakaan ei ole paha 14

Mitä kirjaimia purkissa on API-merkintänä (= esim. SG, SH, SJ, SL)? Onko purkissa API-donitsia eli rinkulamaista kuviota?

API sl/cf, ACEA A3/B3/B4 Elikkäs tollaset luokitukset... Jos jollekin sanoo jotain.

MA luokitus pitäisi pyöräkäyttöön löytyä. Osta vaan ihan pyörään tarkoitettua öljyä. Se että jotkut ajavat auton ölpillä ei tarkoita, että se olisi edes hyvää. Öljyt ovat kuitenkin niin pieni kuluerä muitten joukossa niin turha pihtailla. Castrol, Motorex, Bel Ray jne. ovat pätevää kamaa.

Noista luokituksista on näillä palstoilla ollut juttua aiemminkin. Aivan lyhyesti: API:n S-kirjaimen perässä oleva toinen kirjain on kertonut öljyn laadusta aina G-kirjaimeen asti: mitä pidemmällä aakkosissa, sitä parempi. Sitten tulivat katalysaattorit ja lambdatunnistimet. Öljyistä piti vähentää tiettyjä aineita, etenkin sinkkipohjaisia, jotta ne eivät pilaisi pakoputkistoa. Nämä aineet, etenkin ZDDP:n nimellä kulkevat yhdisteet, olivat \"viimeinen puolustuslinja\". Ne pystyivät suojaamaan metallipintoja, vaikka öljykalvo oli jo tuhoutunut. Tällaisia tilanteita on nokka-akseleissa ja silloin, kun öljy ei vielä kierrä. Niinpä SG:n ja SH:n jälkeen on mahdollista, että öljy onkin tietyiltä voiteluominaisuuksiltaan huonompaa kuin aiemmat luokat.

SJ:stä eteenpäin öljyihin on tullut mukaan erittäin matalakitkaisia lisäaineita, joilla pyritään saamaan moottorin oma, sisäinen polttoaineen kulutus alemmas. Nämä ovat myrkkyä märille kytkinlevyille, ellei kytkinmateriaaleja ja kytkinmitoitusta ole vastaavasti suunniteltu.

Autojen käyntilämpötilojen maksimit ovat paljon alle sen, mitä kilpamoottoripyörän moottoreissa etenkin pakoventtiilin ympäristössä on. Niinpä autoöljyjen ei nykyään tarvitse sietää lähellekään samoja lämpötiloja kuin mp-öljyjen. Tämä kuluttaa öljyn voitelevuutta, kun öljy alkaa hapettua.

Tiheästi öljyjä vaihdettaessa tuskin törmäät kulumisongelmiin, mutta kytkimen luisto voi olla ongelma. Autojen moottoriöljyjen ei tarvitse kestää rajujen paineiden alaista liukumista, jota vaihteistoissa on. Jos pyörässä on yhteinen vaihteisto- ja moottoriöljy, voi öljyllä olla vaikeuksia ja se \"kuluu\" nopeasti, molekyylit pilkkoutuvat. Öljy ei vähene, mutta sen ominaisuudet huononevat.

Yleensä kilpamoottorit menevät remonttiin muista syistä kuin kulumalla: venttiilit hakkautuvat, männät väsyvät. Kuluminen näkyisi ensin nokka-akseleissa ja harvoin ne pahasti ovat kuluneet. Nokkaketjun venyminen voi olla voiteluongelma, mutta todennäköisemmin vain metallin väsymistä (ketjussa ei mikään juuri veny, nivelet muuttavat muotoaan ja väljenevät).

Vanha ohje on:
*käytä tehtaan suosittelemaa luokitusta
* \"öljy on hyvää kamaa, ja moottorissa on syytä olla sitä jonkin verran\"
* vaihda öljy usein, jos epäilet öljyn laatua. Suodatinta ei tarvitse aina vaihtaa, jos öljynvaihdon syynä on öljyn \"kuluminen\", ei öljyn likaantuminen.

Omana ohjeena: jos voitelukulut eivät ole sietämättömät, käytä luokituksen mukaista moottoripyöräöljyä etenkin, jos vaihtovälit venyvät.

Joskus kuvitellaan, että kilpaöljy, racing oil, olisi erityisen hyvää kamaa. Näin on, mutta sen suunnittelija ei kuvittele, että öljy asuisi moottorissa kuin muutaman hetken. Ne eivät ole kestäviä öljyjä eikä pidä niitä käyttää, ellei vaihda öljyä usein.

Pidän itse äärimmäisen epätodennäköisenä, että offroad-pyörän kulumisen syytä voisi yksittäistapauksessa päätellä johtuvaksi jostain öljystä. Myöskään se, ettei ongelmia ole ollut, tarkoita kuin että koneessa on ollut öljyä. 2-tahtikoneen karstaavuudesta voi jotain päätellä yksittäisestikin edellyttäen, että öljyn määrä mitataan KUNNOLLA, ei purkin kyljen asteikolla purkkia vinosti kädessä pitäen.

Minua on joskus ihmetyttänyt, miksi käytetään sellaisia voiteluaineita, jotka eivät ole tarkoitetut kyseiseen käyttöön.