Offroad-sprint

Kirjoittaja: Pentti Raittila

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKiitos Karille neuvosta. Tutkin finlexin sivuilta maastoliikennelakia, enkä löytänyt mitään estettä em. kilpailujen järjestämiseen. Motocross-pyörien liikennevakuuttaminen on näköjään todettu jo pakolliseksi sml:n sivuillakin, ja se on avain tähän uuteen kilpailumuotoon. Kuitenkin en oikein usko, että Norjan tai USA:n mallit ihan sellaisenaan sopii Suomeen. Meillä on aika pienet ne alueet crossiratojen ympärillä joihin voitaisiin saada ympäristöviranomaisten ja maanomistajien luvat. Muutenkin sprintti-kisa ei oikein luonnu tuntitolkkujen jyräämiseen. No nyt asia on mietinnässä, ja kuten edellä lupasin, sorvaan tästä kyllä jonkinlaisen ehdotuksen lajiryhmälle. Voi tätä kaikki muutkin miettiä ja antaa hyviä ehdotuksia.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSOle hyvä Pentti, ilo on minun ja Suomen valtion puolella (lähinnä ennen kuin sellaisia kisoja järjestetään;)) Tänään ei ehkä riitä intoa kun pitäisi vasta aloittaa tutkimaan sairausvakuutuslakia, vanhustenhuoltolakeja jne. Ja aamuksi niistä raportti valmiiina. HUH. Mutta jokatapauksessa, jotain uudistusta pitää saada aikaiseksi, oli konsti mikä hyvänsä. Eiköhän se paras muoto löydy kehitellessä tai viimeistään kokeillessa.

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENPari asiaa juolahti vielä mieleeni. Se että pyöriä ei ole luokiteltu kuutioiden tai tahtien mukaan on ehkä vaan hyvä. Pelimiehet jokatapauksessa kuskaa pyöriään semmoisella vaudilla että kuutiotilavuudet tai tahdit ei mettäpolulla/spoorissa näyttele niin suurta osaa erijuttu tietysti olisi jo ajettais lentokentällä mut se ei sitte oliskaan enduroa..:)
Suomen kisojen palkitsemisperusteista on ole perillä mutta luultavasti luokkien parhaat ainakin 3 ensimmäistä saa jotain? Täällä on käytäntö että paras 1/3 startanneista luokittain saa "mukin", koko ja koristeellisuus tietty riippuu siitä mihin päähän siinä 1/3:ssa on onnistunu kurvailemaan ;)
Kisojen katsojaystävällisyydestä voisin sanoa että ei tarvii ajella poliisin kanssa kilpaa. Samalta reppujakkaran sijoituspaikalta voi katsella kun satoja mopoja kurvailee ohi siinä samalla kaffetta ryystäen ja eväitä mutustellen. 1.Norgescup enduron osallistujamäärä oli 84 kaikkiluokat yhteensä. Keskimäärin kuskit ajo 8 kierrosta kisa oli 2 tuntia se tekee 672 mopon ohivilahdusta siinä parintunnin aikana. Niinpä ekantunnin ajon jälkeen katsojat tiivisty sellasille "pommipaikoille" missä oli ruuhkaa tapahtumia jatkuvalla syötöllä erittäin katsojaystävällistä ja hauskaa yleisöllekin...
Kuskinkantilta kisa on myös mielenkiintoinen koska rata kuluu ja muuttuu kokoajan vaativammaksi ja se on sama kaikille. Kukaan ei siis pääse ajamaan "maantiellä" ei kuumaryhmäläiset senparemmin kun B+45:setkaan.Oman mausteen katsojille ja kuskeille antaa se kun eliitti saa muut luokat kierroksella kiinni ja koko pakka on todella sekaisin. Paljon ohituksia yleisölle nähtäväksi ja kuskien kannalta täpäriä ohituksia ja vähän pikkukontaktejakin... 2-tuntia=ikuisuus ;)
sutimisiin..

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSAmerikka on iso maa ja kuskeja paljon, mutta käykää ihmeessä tutustumassa www.gnccracing.com

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSJippii, lisää mielipiteitä. Vai että noin Norjassa. Eiköhän sielläkin kohta tule pyöräluokittelukin mukaan kun kuskeja on enemmän ja enemmän. Ja siinä nähdään, voi vaikka pistää makkarat tulille, toisin kuin Suomessa. Täällä kun enskakatsoja ajaa kilpaa pikisten välillä poliisia ja kelloa vastaan, ja ehkä jopa ehtii pätkälle jos on vanha konkari. Kyllä, ja aivan niin, Jenkkien sarja on pätevä ja sellaista juuri täällä kaivattaisiin.

------> Pentti, et tarvitse yölamppua kun menet www.finlex.fi osoitteeseen (ellei sitten näyttö ole pimeä), sieltä löytyy kaikki suomen lait hakuineen päivineen. Olen kahlannut siellä opiskelujen parissa, mutta nyt taidan käyttää senkin ajan johonkin "hyödylliseen". AMA:n sivuilta jenkeistä voisi löytyä GNCC -sarjan säännöt ihan suuntaa-antaviksi. Taidan poiketa sielläkin.

Kirjoittaja: Tomi NieminenJenkkien GNCC (grand national cross country) -sarjasta vois saada Lähes valmiin mallin säännöistä ym.. Moottoriliiton toimet motocrossin ja enduron kehittämiseksi taitavat jäädä siihen että "valmennusvastaavat" käy MX des nations:ssa taputtamassa omalla työllään huipulle päässeitä kuskeja selkään. Hurraa. Olisko aika vaihtaa väkeä?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä ehdotus on saanut niin hyvän vastaanoton, että juttu ei saa jäädä tähän. Ajattelinkin, että tässä kevään mittaan laadin asiasta ehdotuksen enduron lajiryhmälle, joka sitten vie asian syksyn lajiparlamenttiin. Olisin toivonut, että joku juristi olisi ottanut kantaa kysymykseen maastoliikennelaista, mutta on kai ammattikunnan yleinen tapa, että ilmaiseksi ei neuvoja jaella. Laki kyllä löytyy, ja täytyy tutkailla sitä yölampun ääressä. Olen vakuuttunut, että urheilullisesti tämä uusi kilpailumuoto vie kyllä ofroad-lajeja paljon eteenpäin. Kuten edelläolevat puheenvuorotkin osoittavat.

Kirjoittaja: VILLE VÄLIMAANiin, koko ketjua en kerenny nyt lukemaan, mutta ideahan kuullostaa loistavalta. Muutenkin suurin osa kisoista olisi fiksua siirtää crossiratojen lähelle ja muuttaa nopeammiksi jo MM-sarjankin luonteen vuoksi. Eikä tämä estäisi sitä, että voisi muutaman rytäkisankin vielä säilyttää. Ja uskon, että moni enduroharrastajakin kaipaisi joskus yhteislähtöjä ja mies miestä vastaan taisteluja.
Tahko uphill-formaatti voisi tosiaankin toimia täällä etelässä jossain laskettelukeskuksissa...
Ja onhan Euroopassa paljon suosittuja uphill-kisoja, jossa yritetään suoraa ja pirun jyrkkää rinnettä ylös. Ei taida vaan löytyä tarpeeksi jyrkkää rinnettä...

Kirjoittaja: MIKA TUOMINEN Tervehdys täältä Norjasta. Lueskelin tässä tämän keskustelun ja paljon tuntuu keskustelu rönsyilevän. Halusin vaan kommentoida alussa olleita kommentteja ja ideoita.
Lueskelin paikallisen moottoriliiton enduron kilpailukalenteria tälle vuodelle ja silmään sattui vaan yksi kisa joka suomessa kantaisi nimeä Endurokilpailu eli missä on siirtymät ja EK;t. Muu 11 kisa ajetaan suljetulla baanalla ja mukaan pääsee myös crossilla. Homma toimii hyvin.
Pari kisaa on allekirjottanutkin jo kerenny kokemaan tänävuonna :) (elämäni ekat enskat) ja mukavaa oli. Ensimmäinen oli Odalsenduro joka ajettiin Oslosta n.50 KM koilliseen. Järjestäjä oli paikallinen mc-klubi joka järjesti kisan nyt toisen kerran. Viime vuonna kisaan starttasi satakunta ukkoa ja tänävuonna startanneita 194.
Reitti oli 32 KM pitkä lenkki todella vaihtelevaa maastoa joka oli määrä ajaa 3 kertaa. Ensin reitin ajo 85cc junnut 1 kierroksen ja kun kaikki oli tullu maaliin alko sitte "oikee kisa" (mainittakoo että 85.ten voittaja ajo kokokisan nopeimman kierroksen)
Ensin matkaa lähetettiin Eliiti jossa kisaa Norskihuiput Ullevålseter mukaanlukien. Startti tapahtui neljänmiehen rymissä minuutin välein ja seuraavaksi matkaan lähettiin juniorit (menee iän mukaan 15-18?)
sitte B-luokka (siinä taso laidastalaitaan:))
ja viimiseksi lähtöluvan sai B-luokka+45. Koko porukka lähti siis matkaan 4 ukkoa kerralla minuutin välein niinpitkään kun kuskeja riitti. Ajanotto oli kun hiihtokilpailussa konsanaan.. maaliviivalla oli kello josta sitte rekisteröitiin aina kierrosaika jokaiselle kuskille erikseen.
Täytyy kyllä sanoa että metsänsiimeksessä riitti tapahtumia ja yleisölle vauhtia, jännitystä ja hauskaa roppakaupalla. Yleisö oli varustautunu eväin ja pikkunuotioita oli siellätäällä mitä siinä kerkes "sähläämiseltä" vilkuilemaan.
Ennen kisaa oli ajajakokous jossa käytiin läpi säännöt ja selvitettiin lippumiesten sijainti ja toiminta keskeytettäessä.(ilmotus lippumiehelle) Lippumiehiä oli reitille ripoteltu kolmisenkymmentä ja homma toimi kokonaisuutena hyvin.
Jyvät tuli eroteltua akanoista tälläkin systeemillä. Täytyy vielä mainita että keskeyttäneitä oli n.70. Säidenhaltija oli pistäny "sadetuksen" päälle ja voi vaan kuvitella miten syvä spoori on kun se on aurattu lumihankeen ja pohjalla ei ole routaa... :) (tämähän meni ihan satuiluksi..)
Käväsin kokeilemassa toisenkin kisan 1.Norgescup. Tämä kisa oli värkätty Lunnerin crossiradan maastoon (Lunner n.45KM Oslo pohjoiseen) crossibaana oli osa rataa josta kurvattiin mettään poluille ja spooreihin pituutta oli n.7-8KM. Kisa oli 2tuntinen jonka aikana ajettiin mahdollisimman monta kierrosta. Startti oli yhteislähtö niin että eliitti starttas ekaksi ja minuutin päästä B ja muut luokat.Startti tapahtuu lipunheilautukselle kone sammuksissa eli heilautuksen jälkeen saa vasta polkasta mopon käyntiin ja nostaa kytkintä...
Tämäkin "seulonta" laittoi kuskit paremmuusjärjestykseen..
Mainittakoon vielä että moottoritilavuuden mukaan ei ole luokkia muuta kun 85cc muissa luokissa saa päristellä vapaavalinnaisilla kuutiotilavuuksilla ja tahtienmäärällä eli kuskit on vaan luokiteltu.
Tämmöstä on endurokulttuuri täällä Norjassa. Näyttää siltä että täällä on menossa sellanen rupulikumibuumi eli mahollisesti odotettavissa tollasia Gundersen ja Ullevålseter kuskeja lisää täältäsuunnalta lähivuosina..

Jos asian tiimoilta jotain herjaa heittää tai kysyä voi postia pistää osotteseen mikafin66@hotmail.com
sutimisiin...

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTotti, heitit hyvän ajatuksen urheilun päättäjille. Rahaahan löytyy, stadikan kattamiseenkin onnistui helpolla. Tosin nythän on suorituspaikkoja jo valmiina. Eli nämä hiihtoputket. Kesällähän niitä jäähdytetään. Talveksi voisi virrat pistää toisin päin....Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNyt huuli lentää kuin spitaalisten pikkujouluissa, ja se on ihan hyvä. Kuitenkin hallienskat yms. ovat kovin kaukana keskustelun avauksesta. Kähmylle kiitos Laajavuoren kisan palauttamisesta mieleen. Se oli tosi upea juttu, ja varmaan niistä kisoista jäi hyvät muistot kaikille. Kari on ollut "vahvin lenkki" tässä jutussa oivaltanut mistä on kysymys. Nyt toivoisin,että joku lakimies kertoisi, mitä maastoliikennelaki tästä sanoo. Siis kilpailuista moottoriurheilualueiksi varatuilla maastopaikoilla ja niiden välittömässä läheisyydessä? Tiedän, että harrastajissa on juristeja, toivottavasti annatte asiantuntemuksen kuulua. Tässä saattaa olla juttu, jolla on suuri merkitys offroad-lajeille.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANyt kyllä Kees poikkeaa kovasti valtakunnan virallisesta optimismista! Siis teollisuus ja muukin tuotantohan pysyy Suomessa, jossa tunnetusti kulut on halvat:) Itseasiassa piti kommentoida sitä, että aikoinaan mietittiin että miten olis pinta-alaltaan pieni, mutta syväksi kaivettu perinteinen suomalainen soramonttu (n. Turkuhallin kokoinen...) ja siihen jonkinlainen katto päälle ja kovimmille pakkasille sen verran lämpöjä ettei maa täysin jäädy. Idea on jokaisen kotitarve-insinöörin vapaasti mietiskeltävissä kattamiskustannus/lämmityskustannus jne...

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSNiin, ei kai tässä olla jääkiekkoa kaatamassa? Minulle ainakin riittäisi, että niitä kisoja olisi kesälläkin (kun en muulloin luultavasti aja pariin kauteen - oma lehmä, paras lehmä ;)) ja sinne tulisi porukkaa. Miettikää mikä määrä makkaranpurijoita on lisää, jos kuskeja on 100 sijasta 150 tai 200. Kuski tuo mukanaan yleensä 2 huoltomiestä jne. Nyt jos laji kiinnostaisi, niin ehkä setä vaimoineen tulis ja naapurin lätkähullukin.. Tämä siis on jo sairasta optimismia, mutta suurin osa lajeista Suomessa elää kavereiden, perheiden jne. voimasta. Tahkon ideahan oli hyvä, mutta jos se olis ollut jossain etelä-suomessa, niin olisi voinut toimiakin. Tällaiseen lajiin on paremmat edellytykset - ei vaadi lisää sijoituksia kuten supermoto, menee siis crossi- että enduromiehillä... Harmi kuulla, ettei Supermotolla kulje, hieno laji.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENHei Pentti, tartui ehkä liikaa tuohon yleisön suureen intoon moista sprinttiä katsomaan. En viitsi kelata pitkää listaa, kuka moista tavoitteli. Et ilmeisesti Sinä. Näitä , voisiko sanoa stadiontyyppisiä juttuja kehittämällä ilmeisesti moisiin perusajatuksiin esittämässäsi muodossa päästäneen. Meillähän ajettii Laajavuoressa vuosia stadionenskaa. Paljon rinteissä ja vähän puskissakin. Kuskit tykkäs , vaikka oli yhteislähdöt. Ja niitä mainitsemiani makkaran purijoitakin yllättävän paljon paikan sijainnista johtuen. Nyt näihin rinteisiin ei ikävä kyllä pääse tekeen kisaa. Samoin harmitta näissä stadikoissa, silloin jos se on SM, ei voida soveltaa etes parilähtöjä. Tuon sprittin sanana vaan miellän lyhytkestoiseen suoritukseen. Kestäkää nyt taas kerran ystävää, joka uhoo asian vierestä....Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKuule Kähmy, jaksaisit joskus ensin lukea ja sitten ajetella, mitä olet lukenut, sitten vasta ruveta höpöttämään. Kysymys on lajista, jolla on mahdollista täyttää tyhjä aukko endurokisoissa toukokuusta elokuuhun. On ihan selvää, että nykyisellä systeemillä, kun suomienskaa ajetaan vaan talvella ja syksyllä laji kuihtuu pian tosiaankin vain muutamien "kähmyjen" harrastukseksi. Ei tässä ole kyse mistään supermotosta, vaan offroad-sprintistä, jota ajetaan maastossa maastomoottoripyörillä. Eikä sinne tarvita Tiaisia tai Salmisia. Tämä laji tekee niitä uusia. En malta olla olla muistuttamatta: Tahko-Uphillissä oli Tiaiset sun muut ja meni ihan "perseelleen" koko homma. Nyt on aikaa rauhassa miettiä ja laatia säännöt ensivuodeksi ja löytää sopivat paikat kisoille. Ei ne Liepeen louhikot ole monelle kovin haluttujakaan. No ystävyydellä, kun sen päiväkin.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikLähiaikoina, kun viimeisetkin suomalaiset tehdasrakennukset vapautuvat muihin tarkoituksiin, eikö sitä nyt löytyisi yrittäjää/seuraa, joka hoitaisi hommelin sisäradalle. Näyttäähän noita "Formula-maailmojakin" joka tuppukylään, niin miksei siinä menisi yksi supermoto-/trial-/crossiratakin? Vanhan teollisuussalin taajaman ulkopuolelta voi vuokrata varmaan lämmityskuluja vastaan.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENHei pojat (tytöt ei juuri juttele,( eiku ne naiset)) mistä te nyt puhutte niin pitkään ja pirusti. Supermotot vetelee viimeisiää (sääli upeeta lajia) tarttisko tilalle saada joku vastaava. Jos tehdään yleisölle nähtävää, tarvii olla muutama juttu. Maan parhaat esiintymässä, maanparhaat paikat, maan parhaat....kaikki muukin. Kenet sä saat sinne ajamaan. Se ei ole SM missään lajissa. Sä et saa muuta kun maksaa osanottomaksut niille "kymmenelle" järjestäjälle, jokka jakaa sulle jonkun hikisen pytyn. Entäs sitten. Ei, pirusti ei. Jos halutaan joku kaksipyöräisten spritti, se tarvitsisi tehdä huolella ja pitkään. Edellä mainitut kommentit suuresta yleisöryntäyksestä ei ihan kuntoukkojen innostuksesta ajaa onnistune. Palkintoina tulee olla rahaa ja monelle, jotta moiseen saadaan mukaan "salmiset, tiaiset, ym" joita suuri makkaraa pureva yleisö haluu tulla katsomaan. Muutenhan moinen laji ja kisamuoto onkin ihan jees. Mutta se yleisö katsii unohtaa, kunnes.. kunnes ...puhutaan siittä taas joskus, kun joku haluu vääntää kättä vaikka kisojen tiedotuksesta.....Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä juttu taitaa kohta tehdä pituusennätyksen koko palstan historiassa. Tämä on selvä merkki siitä, että kiinnostusta asiaan on. Kari listasi hienosti ne asiat, joita tällä kilpailumuodolla saavutetaan. En mitenkään halua estää AKK:n ja SML:n yhteistyötä, mutta samoille reiteille ralliautot ja moottoripyörät eivät sovi. Kysymys on uudesta lajista, ja toistan, että MK-sprintin säännöt olisivat lähtökohtana. Toivoisinkin, että joku kelkkapuolen asiantuntija ottaisi tähän keskusteluun osaa.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSNiin, ajatusta oli kyllä edellisessä ja mikäs olis sen unelmallisempaa. Perstuntumalta pystyn veikkaamaan, että jos sällit vetää Päitsillä 80-100 vauhdeista mutkia pitkäksi tiellä, niin tollanen kisa vois olla vaarallinen. Kuitenkin enskassa on keskinopeus usein siellä 30 nurkissa, ja tiepätkillä ajetaan kovaa, mutta rikkomatta laitteita ja miehiä. Nyt kun kuskien olisi pakko vetää koko ajan aivan riskirajalla, alla ehkä vielä joku iso katuenska, niin alettaisiin saada kuolemantapauksia tähänkin lajiin... Ja ne vakuutusmaksut.. Kivaahan se olisi kyllä ajaa ;-)

Kirjoittaja: TOMI SUOMINENToivotaan nyt, etten astu kenenkään varpaille kommenttini kanssa tai muuta vastaavaa. Ilmeisesti autopuolen järjestö (AKK?) ja prätkäpuolen vastaava (Moottoriliitto) eivät juurikaan ole välilöissä, tästä varovainen aloitus.

Täällä kaakonkulmalla järjestetään melko ahkerasti ralli-sprinttejä (autoille) ja joka kerta kun olemme kavereitten kanssa olleet ko. sprinttejä katselemassa, olemme puhuneet kuinka mukavaa olisi vetää reitti prätkällä ("luvankanssa ja täysillä"). Tästähän saisi juttua vaikka miten, mutta hieman aivoitustemme "pääkohtia".
Sprinttejä on järjestänyt yhteistyössä yleensä useampi kerho, joten talkooporukkaa
saataisiin laakista enemmän kuin yhdestä-kahdesta mp-kerhosta.
Sarja voisi alkaa heti alkuvuodesta (lumikisa /-kisoja) ja jatkua kesällä (supermoto -tyylinen asfaltti-hiekka -kisa/kisoja).
Paikalla on ollut runsaasti katsojia --> näkyvyyttä sekä sponsseille että lajille.
Ajokeiksi kelpaa luultavasti punakilpipelit(?), koska ralliautotkin ovat olleet pääosin
siirtokilpisiä.
Tälläisessa kisassa voisi olla vaikka ns. jokamiehenluokka, johon voisi osallistua esim. kaverit, jotka eivät tule kisataustalla sekä isot katuendurot.
Jotain tämän suuntaista siis.

Kirjoittaja: Kari WalleniusOli kisa pariajo, yksilökilpailu parilähdöllä tai yhteislähdöllä tai miten vaan, olisi tärkeää saada uudistusta, eli

1. Helpottaa kisojen järjestämistä
2. Parantaa kannattavuutta kerhoille
3. Helpottaa aloittamisen kynnystä - crossipyörät mukaan
4. Saada lisää yleisöä ja näkyvyyttä
5. Saada lisää endurokuskeja palvelevia kisoja.

Ainakin näihin kaikkiin kysymyksiin voisi auttaa tällaiset kilpailut. Ja ideaa voi aina muunnella tarpeen mukaan. Loppujen lopuksi aika harvaa crossiharrastajaa kiinnostaa rakentaa valot jne. pyörään, että pääsee "epäselvään" reittikisaan ryömimään suolle. Kuitenkin monia varmasti kiinnostaisi endurokilpailut vaihteluna, mutta asiassa on liian paljon muttia. Hyvin ideoitu on puoliksi suunniteltu ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.. Mistäköhän se viimeinen puolikas?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhan hyvä, että juttu rönsyilee. Kuitenkin on nyt syytä selvitellä ajatuksia. En ole ehdottamassa mitään pariajokilpailua, vaan yksilökilpailua, jossa lähdetään kisaan kaksi mahdollisimman samantasoista kuskia kerralla. Tämä laji on ilmeisesti enduro-lajiryhmän alaisuuteen kuuluva. Luulen, ettei crossinlajiryhmällä ole asiaan edes kiinnostusta, koska silläpuolen on kisoja tarpeeksi ja asiat muutenkin kunnossa. Endurossa on tarvetta uudistua, ja löytää uusia kilpailuja, jotta laji Suomessa ei kuihtuisi vain lumispoori-"jyrryytyksi". Tällä spritti-kisalla saadaan pois At-asemien vaatima henkilökunta. Kisa voitaisiin viedä läpi n. 10 hengen tehokkaalla ryhmällä. Yleisölle kisassa on seurattavaa paljon enemmän kuin missään muussa endurokisassa. Medialle on myös enemmän tarjottavaa. Toivottavasti vanhat asenteet "enskaporukan" sisällä eivät ole tyrmääviä.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSJos niissä kisoissa ei ole ollut tieliikennevaatimuksia (rekisteröity/punakilpinen), niin ovat varmaankin olleet sitten pimeitä?

-----> Pentti

Ajattelinkin juuri, ettei lippusiima riitä. Joten crossikisa ei ole suljetulla alueella, josta taas voimme päätellä että offroad-kisa on mahdollinen lain puolesta. Tai näin ainakin voisi kuvitella. Soitto poliisille, ym. viranomaisille, joiden kanssa tehdään yhteistyötä normaali enskakisojen yhteydessä, voisi valottaa asiaa.

Kirjoittaja: MARKUS SAULINo onhan noita pari-ajo juttuja ajettu vaikka kuinka ja kauan.Hyvinkäälläkin oli joskus muinoin tosi hyvä baana joka kierteli siinä rossiradan ympäristössä ja tietty siinä radalla. Ja sitten se rusan viimeinen jäähyväiskisahan oli pari-ajo, mukana rossirata, osittain muistaakseni niitä triali kaltseja ja sitten vielä vähän asfalttiakin.
Se oli tosi nasta kisa.
Lavankoonhan sais ihan mainion lenkin, missä vois vetää vähän jokkis radalla pitkää sladia asfaltilla..
Nii ja eihän noissa pari-ajoissa ikinä oo mitään kilpipelejä tarttennu olla..

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSuljettuna alueena pidetään teräsverkko aidalla eristettyjä vartioituja alueita. Liikennelentokentät ja armeijan asevarikot täyttävät nämä vaatimukset. Ei yksikään moottoriurheilukeskus Suomessa ole muulta liikenteeltä eristetty alue. Siis crossirata ja metsäpolku ovat aina avoimia maastoalueita oli niillä "lippusiimoja" tai ei. Juuri siksi on kaikki maastossa liikkuvat ajoneuvot liikennevakuutettava. Tämä seikka antaa ihan uuden näkökulman tähän off-road sprintti asiaan. Ei ole mitään estettä ajaa samassa kisassa crossi- ja enskapeleillä. Ainut este voi olla porukan vanhoihin asenteisiin jäätynyt korvienväli. Toivottavasti sitä voidaan sulatella. Aikaa siihen on koska, mahdollisesti vasta v. 2004 voidaan järjestää ensimmäiset tällaiset kisat.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSNiin, kyllähän asia sisältää ongelmiakin, kuten juuri reitin kuluminen jne. Mutta toisaalta todennäköiset paikat ovat juuri crossiratoja yms. joissa on luvat ainakin melun puolesta ajaa. Tuli vaan sellainen ajatus mieleen, että tuollaiseen kisaan menisi varmaan lippusiimaa n. saman verran kuin enskakisaan kun "sulkisi" koko reitin. Kun ei niistä crossiradoistakaan muu kuin lippusiima tai aita tee "suljettuja" vai miten on esim. kisojen kohdalla? Ajatus nimenomaan olisi, ettei homma menisi rahastukseksi, vaan jopa kuskit saisivat muutakin kun pokaaleja..

Kirjoittaja: Nikkanen EeroLuin pitkän tekstin vähän harppomalla,ja otan riskin että toistan jo kirjoitettuja tekstejä,mutta menköön...Kisoja ajaneet ovat kyllä sprinteissäkin olleet,esim. Kangasala ja erityisesti Hälvälä,jossa lähtijöitä oli aina 3 kpl kerrallaan.Suljettu kiemura (todella hieno ajopaikka!) ilman siirtymiä,mutta silti kilvitetyillä ja vakuutetuilla pyörillä.Ilman parempaa asiantuntemusta oletan,että siihen se crossin käyttö sitten tyssää,eli jollei alue ole suljettu niin sinne ei "liikennekelvottomalla" laitteella voi mennä,ja jos laki sen määrää, ei liitto voi toisin sallia. Kilpailullisesti kuitenkin ainakin itse kannatan perinteistä enskaa siirtymineen,mutta miksei näinkin.On vaan pelko siitä ettei juuri kukaan enää viitsi tehdä suurta työtä pitkään kisaan,vaan rakennellaan pidennetty crossirata,ja otetaan osallistujilta ilmoittautumismaksut pois.Toinen juttu edelleen on se,että maastolupien saanti ainakin etelässä tiukkenee,ja jos ajaa halutaan,niin alueet käyvät ahtaiksi...Sunnuntaina sitten Espooseen katsomaan vuoden ekaa "sprinttiä".

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOn tosi mukavaa nähdä, että tämä ajatus herätti näin paljon juttua. Tämä ei saa jäädä pelkäksi jutuksi! Mielestäni mikään laki Suomessa ei estä tällaisten kisojen järjestämistä. Nyt on todettu, että crossirata ja metsäpolku ovat samallatavalla vain maastoliikeenne alueita. Eivät suljettuja alueita. Tämä antaa pohjan koko jutulle, että crossi- ja enduropyörät ajavat samaa kisaa. Sitten on ihan toinen juttu miten säännöt rakennetaan? Osaksi mallia voi ottaa MK-sprintistä. Kuitenkin pitää muistaa, että sprintti ei voi olla kuin enintään 15 minuuttia / kierros. Toivottavasti asiasta saadaan muodostettua jonkinlainen tiimi, joka voisi pohtia kokonaisuutta. Ratoja, joille tämä sopisi on ymmärtääkseni heti Jyväskylä, Joutsa, Lahti, Hyvinkää, Espoo ja ehkä myös Vantaa.

Kirjoittaja: JUKKA-PEKKA KEMPPAINENRuotsissahan ajetaan myös näitä kisoja, Pohjoisessa pyörii noin viiden osakilpailun Nordcup sarja, joihinkin osakilpailuihin on ollut aikomus osallistua ensi kesänä, täältä Oulusta kun tulee lyhyempi matka noihin kisoihin kuin Etelä-Suomeen. Tulosten perusteella ovat melko suosittujakin. Se mikä tässä ajatuksessa on erittäin hyvää on se, että tällä hetkellä enduro on keskittynyt Suomessa Etelä- ja Keski-Suomeen, Jyväskylää pohjoisemmas ei voi edes haaveilla järjestävänsä kisoja, kun ei niihin saa kilpailijoita, kun ei täällä ole enduro-pyöriä ihmisillä. Jos kisoissa saisi ajaa crosseilla, olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet tehdä kisa, jossa olisi enemmän ajajia kuin järjestysmiehiä. Ihmettelen näin EU aikana, miksi Suomen laki muka estäisi tällaiset kisat, mikä oli liiton kanta asiaan

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEn ole missään tapauksessa tässä ehdottamassa "pimeitä tai villejä" kisoja. SML ja sen jäsenkehot ovat ainoa laillinen moottoripyöräkilpailujen järjestäjä Suomessa. Uskon nyt, että yhteisymmärrystä tällaiseen kilpailumuotoon löytyy. Perinteisten endurokisojen järjestäminen on niin monimutkaista ja kallista puuhaa, että voimat loppuvat monelta kerholta. Toisaalta osallistumismaksut nousevat korkeaksi, jos kerho aikoo selvitä kuluista. Tällä sprintti-kilpailulla säästettäisiin kuluissa, ja saataisiin tuloja lisää. Tätä eroa voitaisiin käyttää ajajien palkitsemiseen selvällä rahalla. Tiedotusvälineiden olisi helppoa tehdä kisoista kuvaa, ja siten saadaan sarjalle sponsoreita. Pena Tarkkala ideoi rallin F-Cupin, joka on ollut suuri menestys. Tässä olisi vastaava mp-urheiluun. Uskon, että Tarkkala ja kumppanit AKK:n puolelta voisivat "kaikesta huolimatta" antaa viisaita neuvoja meille "mopoliitolle".

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSNiin, en minäkään kannata pimeitä kisoja, yhteistyöstä hyötyvät kaikki. Se vaan on fakta ja pätee joka asiassa, että jos jokin asia ei toimi, niin joku sitä alkaa kiertämään. Tottakai pitää olla edelleen perinteisiä enskakisoja, eikä kaikkien markkinavoimien perässä kannata juosta, mutta maailma muuttuu ja on varmasti pakko tehdä jotakin ettei jää jalkoihin. Hyvä esimerkki on jääkiekon kehitys, lajissa on haistettu yleisön tarpeet, raha jne. ja nykyään 4/5 pikkupojasta haluaa NHL:n. Sama pätee juuri rallissa. Mutta uskon myös että enduro ja crossipiireissä on tarvittavaa taitoa, älyä, tarmoa ja jopa suhteita.

Offroadin 5-osainen SM-sarja olisikin jotain, täytettä kotimaan kuskien kalentereihin, sekä haastetta enduro ja crossieliitille. Selviäsi viimeinkin ketkä niitä pyöriä vie kovaa.

Mutta tosiaan tällainen kisa vaatisi vähemmän talkooporukkaa kisapäivinä, ja etenkin ennen sitä. Kerhojen väki varmaan tietää kuinka innokkaasti ihmiset tulevat merkkaamaan 5km pyöritystä sorakuoppaan ja sitten autolla 15km merkkaamaan 12km pätkää... Kisapäivänä jumittaa AT-asemalla, ihastelemassa kilvanajoa.. Makkaramyyntiinkin tulisi jotain järkeä kun kisapaikalla olisi muitakin kuin katsastusmiehet ja Valtosen Jarkko vihkoineen (tosin ei juurikaan taida ehtiä makkaransyöntiin). Vakuutusasiakin varmasti onnistuttaisiin ratkaisemaan, juuri esim. pakollinen liikennevakuutus ja enskalisenssi. Ei kyseinen kilpailumuoto ole juuri sen vaarallisempi kuin tavallinenkaan enduro, ainakaan Sakun kisojen perusteella.
Tällaista taas. Hyvä Pentti että saadaan edes kahden miehen keskustelua aikaan. Muutkin ovat varmaan tervetulleita keskusteluun? Uusia ideoita, ongelmia esteitä, epäkohtia?

Kirjoittaja: JONI WESTMANkyllähän tollaseen vois osallistuu jos joskus järjestetään..

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASTervetuloa Lievestuoreelle kesällä. Silloin on juuri tarkoitus kokeilla tätä mainitsemaasi systeemiä. Ensiksi kokeillaan seurakilpailuna ja sitten katsotaan jatkoa jos tuntuu hyvältä. Lievestuoreella on myös erinomaiset maastot juuri tämän tyyppiselle kilpailulle. Tarkoitus on laittaa ajajat liikkeelle yhteislähdöllä tai pienissä erissä crossipuomilta ja crossiradan jälkeen metsään. Lenkki on noin 10 km ja ajetaan joku sopiva aika esim 1 -1.5 h. Hyvä idea kannattaa kokeilla. Seurakisoihin on tervetulleita myös muutkin kuin K-SMK:n jäsenet.

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENIdea on kannatettava. Millä lisenssillä sitten em kisoihin saisi osallistua, jos kisoja joskus kansallisella tasolla järjestetään? Jos kisoihin tarvitaan crossilisenssi, niin lisenssin hinta jo pelkästään karsii kokeilijoita.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSJep. Tuollaista tai sitten Viron / Amerikan mallia ehdottelin lajiparlamentissa, mutta ilmoitettiin "ettei suomen laki anna mahdollisuuksia", mutta on crosseilla ajettu maastossa ennenkin kilpaa (joskus vantaan talvi MX/EN/trial-kokeilu). Katsomista olisi lajiin vihkiytymättömällekin, kun kuskit ei "katoa kisapaikalta" 2 tunniksi kerrallaan jne. Palvelisi sekä crossikuskeja, enskamiehiä, huippuja kuin aloittelijoita. Ja ennenkaikkea yleisöä. Olisi myös ympäristöystävällistä kun 150 auton letka ei kaahaa ympäti kuntia... Tässä olisi todellakin mahdollisuus. Alan yrittäjät ja oheispalvelutkin olisivat varmasti kiinnostuneita. Voisin kuvitella että tästä maasta löytyisi paikkoja, jossa järjestää 3-8 kisaa vuodessa. Esim. Josemora voisi olla tällainen paikka, kerhojen yhteistyöllä varmasti resurssit riittäisivät. Tässä vaan muutamia seikkoja mitä tuli mieleen. Liiton vaan pitäisi ottaa asiakseen tämä, vakuutusasioden selvitys jne. Muuten pelkään, että tällaisia kisoja aletaan ajaa "pimeinä". Noloa ja epäkannattavaa liitolle jos 150-200 kuskia käy näissä, kuskit kuittaa raha/tavarapalkintoja ja yleisö tykkää. Huonolla tuurilla kisat noteerattaisiin MEDIAssakin. No, olkoon nämä pohdiskelut tässä, ettei vallan mene hurjaksi.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOtsikko on yllä ja ajatukset tässä: Nyt kun maailma on muuttunut ja muuttuu lisää koko ajan, niin nämä lajit kaipaavat todella jotakin uutta.Tässä yksi ehdotus: Tehdään kilpailu liikennevakuutetuille maastomoottoripyörille, johon voivat osallistua sekä motocross- että endurolisenssin omaavat kuljettajat. Kisat ajetaan motocrossratojen ympärille tehdyillä reiteillä, rata-aluetta hyväksi käyttäen. Kilpailuun lähetetään kaksi ajajaa kerrallaan, Luokat voivat olla 4t, 2t.yli 175 ja 2t. alle 175. Kaikki enduro- tai motocross-lisenssin omaavat voivat osallistua, ajaja luokittelulla ei ole väliä. Pyörät voivat olla crossi- tai enduropyöriä. Katsastuksessa tarkistetetaan, että liikennevakuutus on voimassa, ja että teknisesti pyörä on kunnossa. Offroad-sprintistä voisi muodostaa samantapaisen sarjan kuin on rallissa F-cup. Uskon, että sarjaan löytyy 100-150 ajajaa, ja ratojakin on jo useita,joissa näitä kisoja voidaan järjestää. Tässä avaus, toivottavasti herättää ajatuksia?