Neste Oililta pienmoottoreille kehitetty bensiini

Yrityksen mukaan pienmoottoribensiini sopii sellaisenaan harraste- ja ammattikäyttöisiin polttomoottoreihin, kuten moottorikelkkoihin ja mopoihin.

Imatran Moottorikerhon tammikuussa 2012 käyttöönotetulla Offroad Areenalla, joka on motocross-, enduro- ja trialajoon tarkoitettu sisähalli, ajetaan ainoastaan tällä polttoaineella.

Uutinen: Neste Oililta pienmoottoreille kehitetty bensiini

Foorumit

Tätä kyseistä pienmoottoribensiiniähän on myyty jo ainakin 10 vuotta Neste-asemilla ympäri maata! Eli mistä ihmeestä tämä uutinen on kotoisin!? Tampereella sitä on saanut kaikilta Neste-asemilta jatkuvasti, ellei ole päässyt hyllystä loppumaan! Olen itse käyttänyt ko. polttoainetta jo vuodesta 1992 ja voin suositella tätä raakana jokaiseen 4- ja 2 T pyörään. On vaan hieman kalliimpaa pienissä määrissä...

Siis tuo pienkonebensiini mitä aiemminkin on saanut kanistereissa ja nyt taaseen Eläintarhan ja Porvoon Nesteeltä on ollut 95-oktaanista, eli ei siten ole soveltunut ihan kaikkiin offroad-vehkeisiin.

Onko nyt siis tuotu markkinoille uusi kilpakäyttöön soveltuva tuote, en tuosta löytänyt tietoa.

Ruotsalaisella Aspenilla (mistäköhön sitäkin saa) on erikseen korkeaoktaaninen tuote.

Muuten erittäin suositeltavaa, varsinkin kun hintaero mittarista otettuna ei ole merkityksellinen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pienmoottoribensiini

Näköjään tuon Nesteen BE95SE5 tuotteen MON-oktaaniluku (91) onkin suurempi kuin 98E5:n (87).
95E10:ssä tuo MON -luku on 85.

Shellin V-Powerissa nuo arvot ovatkin samat kuin Nesteen 98E5:ssä.

Aspeni 4:ssä RON/MON -luku on 95/92., Aspen+:n arvoja en löytänyt.
Puhtaassa kilpabensassa Aspen R:ss arvot ovat 102/90 (FIA:n sallimat maksimiarvot)

MON (motor octane number) -luku kuvastaa polttoaineen nakutuskestävyttää huipputehoilla mitattuna, eli sillä onkin varmaan suurempi merkitys kun tuolla RON:illa (research octane number), mutta toisaalta moottorinvalmistajat ilmoittavat oktaanivaatimuksen RON-lukuna (joka suhteutuu varmaankin sitten johonkin MON -lukuun). Ja toisaalta noissa kilpalaaduissa myös RON-luku on korkea.

Onko jollain parempaa tietoa tai kokemusta nakutuksesta eri laaduilla? Siis jos moottorin vaatimus on 98 (RON).

Harrastekäyttöön parasta tässä kuitenkin on nimenomaan tuon pienkonebensan saatavuus pumpusta, kanistereissa kun hinta on moninkertainen. Ja säästää kulemma tulppiakin, ainakin joku oli jollain kelkkafoorumilla todennut.

Pienkonebensa on lisäksi erittäin suositeltavaa ympäristöhyötyjen (myrkyttömyys, hajuttomuus) lisäksi "säilytysbensana", eli ei pilaannu ja pilaa (hartsiinnu) kaasaria seisokin aikana.

edit: 95E10:n MON eikä RON luku on siis 85

Joskus kuulin tarinaa, että kovat pojat(kelkkapuolella) olisi käyttänyt bensaa 50/50 seoksella. Eli 50% pienkonebensaa ja toinen puoli pumpusta tullutta.

Tuota Aspen-pienkonebensiiniä myy Husqvarna- ja Jonsered-metsä- ja puutarhatuotteiden jälleenmyyjät. Välillä kun kukkaro antaa myöden, niin sitä on tullut käytettyä omassa 2T-enskassa. Se on hyvä vaihtoehto, palaa puhtaasti ja öljymäärä on aina oikea.

Aspen-bensoja on käytännössä kolmea eri laatua. Perustavara on suunniteltu etupäässä moottorisahoihin yms., mutta tätä olen käyttänyt siis myös omassa mopossani. Siitä löytyy parempi versio Aspen+, joka on hieman korkeaoktaanisempi ja sopii siten paremmin esim. crossi- ja endurokäyttöön.

Kaikkein kovimpaan kisakäyttöön löytyy sitten Racing-versio. Isojen poikien kertoman mukaan tällä polttoaineella on vaikutusta jopa tehopuoleen.

Tavallista Aspenia löytyy 5L, 10L, 25L kanistereissa ja 200litran tynnyrikoossa, Aspen plussaa 25L:n kanisterissa ja 200 litran tynnyrissä ja Racingia 25 litran kanisterissa ja 200 litran tynnyrissä.

Hyvää tavaraa, en ole havainnut nakutusta, karstaantumista on ehdottomasti vähemmän kuin normibensoilla. Hyvänä puolena on myös pitkä varastointiaika, mutta se ei tietty näissä hommissa ole ongelma.

Me ollaan käytetty Imatralla Nesteen pienkonebensaa ja viron hallissa Statoilin vastaavaa. Molemmissa paikoissa ollaan käytetty 4t versiota johon olen itse laittanut öljyn sekaan.

Yhden erikoisuuden olen noissa huomannut. Pyörän äänissä on selkeä ero. Nesteen bensalla pyörä kuulostaa tosi erilaiselta kuin Statoilin bensalla ja pumppubensalla ajettaessa.

En tiedä mistä tuo ääniero johtuu tai vaikuttaako se mihinkään mutta tämän meillä havaitsi kuskikin. Sanoi että normibensalla pyörässä on paremmat äänet :D

Nythän on niin että pienkonebensat eli alkylaattibensiinit eivät sisällä happea joten vehkeet menee paksulle eikä kierrä ylös, ainoat ympäristöasiat on bentseeni, joka on karsikogeeni, vähyys sekä pieni haihtuvuus.Ne eivät myöskään ole liikennepolttoaineita! Eli jos vehkeitä ei ole säädetty alkylaattibensiinille ne on paksulla ja käryttää. Aspen+ joka on moottoriurheiluun tarkoitettu on aivan eri tuote
Terv. Vexi

Omassa Honda CRF450 pyörässä toimii sekä Aspenin että Nesteen alkylaattibensiini tosi hyvin eli ruiskulla varustetuilla pyörillä ei tarvitse huolehtia tosta säätöjutusta.

Mitä noihin ympäristöetuihin tulee niin onhan nitä paljon muitakin kuin syöpää aiheuttava bentseeni (esim. monet PAH-yhdisteet ovat karsinogeenejä tai mutageenejä, eli ne aiheuttavat syöpää tai mutaatioita. Jotain kertoo sekin että tällaiset yhdisteet voivat tuottaa hiirelle kasvaimen muutamassa kuukaudessa, jos niitä pannaan tämän iholle pienikin määrä)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alkylaattibensiini on haarautuneista alkaaneista, pääasiassa oktaanin eri isomeereistä koostuvaa korkealaatuista bensiiniä, joka ei sisällä käytännöllisesti katsoen lainkaan bensiinin haitallisimpina pidettyjä hiilivetyjä, aromaatteja ja alkeeneja. Tavallinen bensiini sisältää tyypillisesti aromaatteja noin 32 % ja alkeeneja noin 8 %, eli ero bensiinien koostumuksessa on huomattava. Kaksitahtimoottorin hiilivetypäästöistä jopa 90 % on peräisin palamattomasta bensiinistä, ja koska alkylaattibensiini ei sisällä haitallisimpia hiilivetyjä, on päästöjen hiilivetykoostumus haitattomampi sekä ympäristön että käyttäjän kannalta. Alkylaattibensiiniä käytettäessä moottorin päästöt sisältävät esimerkiksi PAH-yhdisteitä 85 % vähemmän kuin tavallista bensiiniä käytettäessä. Useiden tutkimusten mukaan alkylaattibensiinin käyttö vähentää haitallisten hiilivetyjen lisäksi myös muiden päästöjen kuten typen oksidien ja hiilimonoksidin määriä.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuolta voi lukea lisää:
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=46463

Sulla on sitten lamda lisätty putkeen sillä ei se ruisku muuten mistään tiedä mitä soppaa tankissa on ellei sen tuottamaa pakokaasun seosta tunnistella ja sen perusteella säädetä seosta kohdalleen. Jos kerran alkylaattibensiini on niin paljon parempaa terveydellisesti niin miten on mahdollista ettei tällaisessa sivistysvaltiossa kuin Suomi sitä ole lailla määrätty liikennepolttoaineeksi? Nesteen mukaan liikennepolttoaineisiin lisätään happea että saadaan päästöt kuntoon
T. Vexi

Vaikea sanoa mistä johtuu, mutta ainakin hyvin toimii omassa pyörässäni. Myöskään Lahden tai Helsingin supercross kisasta en kuullut, että kellään olisi ollut mitään ongemia pyörien säätöjen kanssa. Jokainen esim. Lahden kisassa molempina vuosina käynyt huomasi varmasti eron ilmanlaadussa, kun jälkimäisessä kisassa käytettiin pienkonebensiiniä.

Mitä tohon tieliikennepolttoaineeseen niin se liittyy verotusasioihin eli Suomessa tieliikenteeseen tarkoitetuista bensiinien RON luku pitää olla 95 (nesteen pienkonebensiini 94, Aspenin 95) ja niistä pitää maksetaan suurempi vero. Moottorin toiminnan kannalta merkityksellinen MON luku on pienkonebensiinissä 91 ja normibensiinissä vain 85 - 87.

Lahdessa käytettiin Aspen + ja ainakin supercrossissa tyhjät kannut olivat Aspen+ joka on eri aine kun Nesteen pienkonebensiini. MON-luvun ollessa 91 siinä ei kuitenkaan ole sen enempää paukkua. Edelleen... seoksen oikeanlaisuudessa on asian ydin.
T. Vexi

Seos on tärkeä asia, mutta asia ei ole niin yksiselitteinen...
Pienmoottoribensiin ei välttämättä vie seosta laihalle tai rikkaalle, mutta ainahan kun vaihtaa bensa-erää kannattaa tunnustella onko seos pyörässä oikein (eteenkin viritetyt pelit). mm. tiheys on pienempi kuin "autobensassa", tämä johtaa erilaiseen seokseen... moottorille annostellaan polttoaine litroina, eli tiheys vaikuttaa seokseen. Lisäksi kaasarin koho voi olla hieman erikorkeudella...

MON ja RON mitataan samalla lailla, mutta MON-oktaani kuvaa tilannetta raskaammissa olosuhteissa, lämpötila ja kierrosnopeus on korkeampi mittaushetkellä. Täten MON on kuvaavampi tässä tilanteessa, MON lukuhan on korkeampi kuin kilpabensassa. Eli nakutuskestävyydeltään tuote on riittävää alkuperäiselle viritysasteelle.

Pienmoottoribensiini toimii myös liikennepolttoaineena, mutta koska autoissa käyttö ja pakokaasun puhdistuslaitteet tekevät tilanteen erilaiseksi terveydelliset hyödyt eivät ole niin suuret kuin "pienmoottoreissa", joissa käyttäjä altistuu lähes aina pakokaasuille...

Hyviä puolia pienmoottoribensalla mm. pakokaasupäästöt (PAH-yhdisteet), säilyvyys sekä purkissa että mopossa, puhtaampi moottorin palotila jne. Eron huomaa heti kun avaa polttoainekanisterin...

Lisäksi "autobensa" on aina hieman erilaista happipitoisuus, tiheys voi vaihdella ja tämä vaikuttaa seokseen. Pienmoottoribensa on samanlaista kesä talvet vuodesta toiseen!

Pienmoottoribensaa saa tällä hetkellä Neste Eläintarhasta (HKI) ja Porvoosta, lisäksi 5 litran purkkitavarana maan joka notkosta. Myös 200 litran tynnyreissä tilattaessa.

Heinäkuun alusta on pienmoottoribensiinin pumppumyyntiä laajennettu, nyt sitä saa 5 asemalta. Muilta asemilta (yleensä) saa "kannutavaraa".

Hinta taisi viimeksi olla 2,25€/l Eläntarhan Nesteellä...

Neste Oil Jyväskylä Tourula, Tourulantie 2
Neste Oil Tampere Lielahti, Lielahdenkatu 2
Neste Oil Turku Satakunnantie 191
Neste Oil Porvoo Asentajantie 4
Neste Oil Helsinki Eläintarha, Nordenskiöldinkatu 22

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;18521;19608

Lasten 50 cc Hussen 2-t crossiin olen tankannut nyt Nesteen pienmoottoribensaa, johon olen sekoittanut Nesteen Bio-öljyn. Ilmaruuvi on nyt auki 2 kierrosta, kun se vakiona oli 3. Tuntuu, että käy rikkaalla sillä öljytippaa tulee putken päästä. Suuttimet on vakiot samoin neula vakioasetuksessa kolmannessa lovessa. Vauhti ei tosin ole pojalla vielä kovin kova, joten siitäkin johtuu että kaikki polttoaine ei pala moottorissa.

Miten olette kaasareita säätänee pienmoottoribensalle nimenomaan 2-t koneissa?

Lisäyksenä, että litrahinta on Eläintarhan Nesteellä 1,95 €.