Nelarin talvisuuttimet ja bonuskysymys
16.11.2004 - 14:02
|
Kirjoittaja: TOM NORDMAN2-tahtiseen olen aina vaihtanut talveksi isommat suuttimet (pää ja tyhjäkäynti). Miten on nelarin laita? Eli Kannattaako laittaa isommat? Jos kannattaa, niin laittakaa vinkkiä siitä mikä on järkevä nosto kun kysesssä on 520/ktm (ilmaruuvia auki 1/4?)
Ja Bonuskysymys: takarenkaassa pientä klappia havaittavissa akselissa. Kuinka pian laakeri kannatta vaihtaa - eli uskaltaako ajaa metriäkään.
- Tom
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TOM NORDMANKiitokset vinkeistä. Eihän tästä harrastuksesta tulisi mitään ilman teidän apuja!
- Tom
Kirjoittaja: Veijo ÄnäkäinenKylmällä kelillä kannattaa vielä laittaa tenua tankkiin, niin vähenee kaasuttimen jäätymisestä johtuvat ongelmat. Pyörän laakerit on helppo vaihtaa - viimeisimmässä OFFROADPro lehdessäkin oli seikkaperäiset ohjeet. Vaihdoin omaan kotariin takalaakerit kesällä.
PS. Tammikosken suuntaan terveisiä. Odotan innolla ensikesän pöräystä :)
Kirjoittaja: JARKKO LAKANENkannattaa ehdottomasti vaihtaa laakerit ennen kuin tulee täystuho
ja sitten menee napa vaihtoon.halpaa huotoremonttia, en tiedä tosta tenusta nelarissa mulla ei ainakaan ole ollut minkäänlaisia jäätämis ongelmia sen jälkeen
kun pääsin kakstahti räiköistä eroon (ktm 450)
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKokemuksella voin kertoa että pikku klappi ajamaan lähdettäessä muuttui ajon aikana täystuhoksi. Ei mennyt ainoastaan laakerit, meni samalla keskiö...
Onneksi sen sai sorvaamalla (laakeripesä syväksi 2 laakeria varten) kuntoon. Eli vaihda heti kun on pienikin klappi. Seosruuvia kaasarin alla 0,5 - 1 kierros auki päin lisää talvella.
Kirjoittaja: Janne KivimäkiKokeilin viime viikonloppuna Kawasakin nelarin KX:n säätöä pakkasille ja mielestäni ihan seosruuvin pyörittely riitti. Pyörä kävi tyhjäkäyntiä ja siinä korvakuulolla kuulostelin mitä tapahtuu, kun vääntää seosruuvia. Pienen pyörittelyn jälkeen löyty semmonen asento, että lähdin kokeilemaan ja mielestäni parempi se oli kun kesäsäädöillä.
Kirjoittaja: JARKKO RASINENNiin, ja voithan antaa naapurin (tai jonkun yli-innokkaan hörhön) vaihtaa ne laakerit.. :) -Markolle-
Suuttimia ei varmaan kannata vaihtaa, jos et aja jäärataa "urku auki".
Kirjoittaja: JONI HURTOLAIte en ole kakspuolikkaaseen nelari jammuuni vaihtanu suuttimiä ja hyvin on rokannu. Mullakin on takapyörässä nimellistä klappia ollut jo jonkin aikaa ja hyvin on toiminut. Ajettu vähintään 100 km sen jälkeen kun huomasin että vähä klapittää, elikkäs: ei paniikkia.
Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIJuu, ei se pieni klappi heti laakeria hajota. Ainoa haittapuoli pitkään klapin kanssa ajamisessa on, että laakerin sisäkehä voi "hakata" akselille "uran" laakerin kohdalle. Eli kun vaihtaa seuraavan kerran laakeria, ei se olekaan akselille tiukka, siis uutenakaan. Toinen on se, attä jos vanha väljä laakeri menee jumiin, niin silloin saa varmasti pienelläkin ajolla akseliinsa laakerin kohdalle uran...
Pyörän laakerit kun on halvimmasta päästä mopon osista ja vaihtaminen todella yksinkertaista, niin ei kannata turhan pitkään vetkuttaa. Uusi pyörän akseli maksaakin monesti muutaman laakerisatsin verran.