Nelarin huoltovälit.

Kirjoittaja: HENRIK HINKKANENHei

olen tässä ajatellut vaihtoa piikkisestä isoon nelariin.
Vaihtoehtoina on ollut
-Yamaha wr/yz 426F
-Ktm exc/sx 400
-Honda crf 450.

ikähaarukaltaan 2001-2005.

Elikkä huoltovälejä kyselisin kun olen harrastaja ja rahaa menee muuhunkin niin jos on kokemuksia luotettavuudesta, huoltoväleistä niin helpottaisi hieman pyörän valintaa.

kiitos etukäteen!

Kirjoittaja: MARKO MELKOPitäähän tuon ikäisiä pyöriä jo huoltaa paljonkin, jos ei sitten satu olemaan edellinen koneremontti juuri tehtynä. Kyllähän hyvin laitetulla "isolla" nelarilla ajaa sen 40 - 80h huoletta (harrasteajoa) ilman isompia murheita, huolehtii vain et öljyt tulee vaihdettua 3 - 5h välein (riippuu miten viittii säätää) ja et putsari ON AINA kunnossa!

Kirjoittaja: Marko MoisanenMinulla oli 2005 mallin KTM 450 EXC R, jolla oli myyntihetkellä mittarissa 230h. Öljyt oli vaihdettu 20h välein ja suodatin joka toisella kerralla. Venttiilit säädetty kerran, vaihdettu ei kertaakaan eikä myöskään mäntää. Eikä liioin kytkinlevyjä.

Hyvin toimi, ei mitään sivuääniä, käyntiin lähti napista niin lämpimänä kuin kylmänäkin. Eikä edes huohottanut. Toivonojan Topi vielä katsoi mopon läpi ennen myyntiä ja totesi vekottimen olevan hyvässä kunnossa.

Nyt olen ajanut 2006 vuosimallin (tai siis 2007 malliahan se on) KTM 250 EXC-F:llä 147h. Öljyt 20h välein ja suodatin joka toisella kerralla. Venttiileitä ei ole säädetty kertaakaan. Eikä ole mäntää tai kytkinlevyjä vaihdettu. Hyvin käy ja kukkuu sekä lähtee hyvin käyntiin lämpinä, kylmänä, tallista tai vaikkapa Päitsin parc fermestä.

Ilmansuodatin on pidetty puhtaana koko ajan jo senkin puolesta, että ainakin pikkunelari on ilman saannin suhteen tarkka, mutta toki myös muutenkin tärkeinpänä osa-alueena nelarin käyttöiän kannalta.

Molemmilla ajettu möhömahaharrastajavauhtia eli kisoissa nykyään C:n kärkikolmannessa.

Mutta hyvällä tuurilla on vissiin menty, koska näitä nelareiden moottoreitahan pitäisi olla tarinoiden mukaan huoltamassa ja ropaamassa jatkuvalla eli lähes pakkosyötöllä.

Kirjoittaja: MARKO MELKOaivan, omat raapustukset siis crossi mallien puolesta, enskoista ei mitään hajua, vähemmän puristusta, vähemmän huoltoa ,)

Kirjoittaja: HENRIK HINKKANENKuinkas tuon yamahan huoltovälit? kuinkahan kauan männällä ja venttiileillä saa ajaa?. oon kuullu että hondassa ei osaset kauaa kestä.
Meillä on isällä ktm exc 400 -01 ja äitillä yz 250F -02. öljyt ja suodattimet niihin on vaihdettu 5 tunnin välein. yamahassa kyllä on tehty muutakin huoltoa mutta voiko niitä huoltovälejä soveltaa isompiin nelarijammuihin kun yleensä pikkunelarit on heikompia kuin isot?

Kirjoittaja: TIMO VAINIOitselläni edellinen pyörä oli yamaha yz 450f 2005 öljyt vaihdoin 5h välein ja suodatin joka toinen kerta.ilmansuodatin joka ajon jälkeen.venat tarkastin eka 40h ajon jälkeen ei tarvinnut säätää.ohjekirjan mukaan männän renkaat vaihtoon 40h ja mäntä 80h.mutta ajettu pelkästään crossia

Kirjoittaja: Timo VesaloJOS KIINNOSTAA, OIS YAMMUN 450f -07, 25H AJETTU EDULLISESTI MYYNNISSÄ 044-5281971

Kirjoittaja: Marko MoisanenNiin ja olihan minulla se vanhanmallinen pikkunelarikin eli KTM 250 EXC-R vuosimallia 2005.

Sillä ajeltiin 135h ja sama juttu eli öljynvaihdot noin 20h välein ja suodatin joka toinen kerta.

Hyvin toimi sekin vekotin.

Yamaha 250 yzf täysikoneremontti mitä siihen pitää vaihtaa ja minkä tunti määrien väliin