Nelaria ostellessa..

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNii eli mitä kaikkee kannattaa ottaa huomioon nelaria ostettaessa? Ostamassa ensimmäistä nelaria itelleni nii on vähän uusi laite sinänsä.

Kirjoittaja: ARI PYYKKÖMielellään uusi, käytetyt on aina sellasia pommeja mut älä ainakaan 04 vm kawasakia tai suzukia. Tyyppivikoja täynnä, venat ei kestä.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJuu vuosmallin pitää olla vähintään 2006 ja 250 nelareitten 04 vuoden pommit on tiedos. 450 nelari on haussa

Kirjoittaja: MIKKO ISOKORPIMoro
Itsekkin olen vaihtamassa 2t:n nelariin, kunhan saan temeksen ensiksi myytyä. Itse olen aina pelännyt 4t huoltovälejä, mutta nyt vaikuttaa jo ihan kohtuulliselta. En jaksa joka ajon jälkeen olla venttilejä säätämässä. Nykyään tuntuu nuo välykset pysyvän kohtuu hyvin kohdillaan tai mitä kaverit ovat kehuneet.
Minua ollaan myös peloteltu moista vanhoista suitsista ja kawoista. Sain kohtuu tarjouksen 250 4t suitsasta, mutta en tarttunut siihen.
450 -09 TM tai husaberg olisi seuraava mopo.
Husaberg on ihan uusi malli, joten lastentaudit hieman pelottaa, mutta en ole kuullut paljoa alurunkoisesta temmistäkään, mutta vanhat temekseni ovat toimineet hyvin niin voisi jopa pysyä merkissä.

Kirjoittaja: Vesa MartinEi ole provo mutta mikä syynä vauhtaa 2t johonkin 4t:hen? Ittelläni ei tosin ole 4t:stä kokemuksia kuin kyykyistä :-(

Kirjoittaja: MARKO PANULATunnit ja huollot sekä keneltä ostat. ajomiesten pelit on varmasti huollettuja ja useimmiten ammattilaisten huoltamia. Jos ei tunteja liikaa, huollettu, kepit tehty ja hilpettä mukaan kuulostaa hyvältä... toki hintakin vähän vaikuttaa...
Tuolla pörssinkin puolella olisi ihan hyvää crf 450-07 tyrkyllä...

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosMoi!

Varmin käytetty 4T Suomessa on se KLX450R Nokialla. Ja parempi kuin uusi. Flatland racing pohjanpansari, seos ruuvi, 2 hampaat isompi takaratas (paljon parempi metsässä), numero isompi tyhjäkäynti ja paa suutin. Ajoin sen 7 tuntia ja ehtin vaihtaa oljyä 2 kertää (castrol r4). Vaihtoin sen koska iso nelari ei sopii mulle. Muuten todella hyvää pyörä (master endurossa 4T finaalissa KTM:n ja CRF-X kanssa) ja kestävää (mitä olen lukenut ja mitä Paitsi kiertäjät sanovat).

Kirjoittaja: MARKUS KALLIONelari harraste käytössä on melkein ikuinen. Omalla vanhalla oli ajettu yli 120h 450cc crossi kunnes sen ensimmäistä kertaa avasin ja tiesin ettei sitä ole ikinä avattu, muutakuin venat säädetty. Kävin kaikki läpi ja totesin että männän tappi oli kulunut väljäks mäntään. Ei mitään muuta.

Öljyjä vaihtelin noin 10h välein ja suodattimen. Ainoo mistä pidin huolta oli kaasarin säädöt!!! Nelaria helposti käyttää liian laihalla kun se on sillion pikkuisen herkempi. Tosi asia on että laihalla pitäminen ei vaikuta kuin koneen ikään kun se käy paljon kuumenpana. Silloin kuluu venat ja mäntä. Alku peräis säädöt on vain 20 asteen sisälämpötliaan ja kosteuteen, koneen ollessa uusi ja karstaton osat vielä kulumattomat.

Koneeseen saa vaihtaa osia niin paljon kun tykkää mutta jos ei osaa säätää seoksia niin niistä ei ole mitään iloa. Tyhjäkäynnillä on ihan turha koittaa seosta säätää kun todellinen säätö täytyy tietää koneen kuormitus tilanteessa. Kaiken tekee vielä vaikeemmaksi kiihdytys pumppu joka saa tulpan aina mustaksi.

Pointti on että nelari kiertää paljon vähemmän kuin 2t ja nelarissa on aina paineellinen voitelu osissa jota ei 2t ole. Uudemmissa peleissä on jo öljysuutin männän alla joka voitelee ja jäähdyttää mäntää. Jos koneen pitää vakiona ja hyvin säädettynä niin se kestää. Aina kannattaa muistaa että joka moottori on yksilö jo tehtaalta lähtien.

Kirjoittaja: MIKA SALOTässä nyt suppealla otoksella pari esimerkkiä:

Honda CR 250 2-tahtinen: 43,6kW/8000rpm

Honda CRF 250 4-tahtinen: 31,4 kW/11.000rpm

Honda CRF 450 4-tahtinen: 41,5kW/9000rpm

Kirjoittaja: ATTE MARTTILAMelkein aiheessa pysytään niin kysytäänpä tässä.

Vaihto piikkisestä 250 nelariin ja ihan harrastekäyttöön tulossa. Mitä merkkiä/mallia suosittelisitte. Toiveena ettei olis liian painava jotta ei heti väsy suomienskassa. Onko painoissa eroja? Ja huomaako sitä edes? Kävin -08 exc-f:ää kokeilemassa ja tuntu ihan hyvältä. Ainakin oli kevyen olonen istuessa kun vertasin vieressä olleeseen -05:seen.

Haen ihan sitä että pyörässä olis hiukan enemmän alavääntöö ja käytettävää voimaa. Voisko 200 olla mahdollisuus? 200 vai 250?