nastoja vai nastoja

siis mitä ja kuinka hyvinkään enska kilvan katsastuksessa minulle sanottiin että renkaani eivät enää seuraaviin kisoihin kävisi, koska nastojen kovametallikärki on liian pieni halkaisijaltaan.mutta mittasin nuo itse ja ne olivat edessä 2,2 ja takana 2,5 .eikös noiden luulisi käyvän.kävin vielä lävitse kaikki vanhat kumit mitä tallista löytyi ja kaikissa oli säännösten mukaiset nastat ? onko muita enää ollutkaan pariin vuoteen. mikä avuksi , en viitsisi ostaa uusia samanlaisia renkaita vain kokeillakseni pääseekö niillä seuraaviin kisoihin. Mitä hä.

Foorumit

Sama vika. Katsastuksessa takarenkaan nasta sanottiin laittomaksi mutta tallilla mitattuna se on sen 2,5mm paksu. Rengas ostettu kolme viikkoa sitten. Samalla ostin päitsiä varten trellikkasarjan ja sen takarenkaaseen kun vertaa niin tässä mitaksessa on piikin malli erilainen ja se näyttää paljaaseen silmään ohuemmalta, mutta mittaus väittää toisin. Eli pitääkö tässä sitten mennä numibian katsastukseen työntömitta taskussa riitelemään?

Kari

Sama juttu. Mittasin himassa... ja kunnossahan nuo oli. Mitä jos sallittu nasta on kulutuksen myötä kapeampi kärjestä kun sääntö sanoo? Toivoisin että tässä nasta-asiassa ei ryhdyttäisi turhan tiukaksi ja asteittain tiukennetaan otetta mieluummin alkaen 2011 kisoista kiitos.

Eriävä tulos. Oli kuulemma hyväksyttävät nastat...2.2mm ja 2.5mm. Tarkalla silmällä mittasivat. No sellaiset ne kyllä ovatkin. Aika jonninjoutava katsastus tuo oli ainakin omalla kohdallani.

Itsellä sanottiin että etunen ei kelpaa enää seuraavassa kisassa. Sanoin että tönärillä mitatessa oli kyllä 2,2 -2,3mm kaikki ehjät piikit. Uusinta silmämääräisen mittauksen jälkeen etunen oli sitten kuulemma laillinen. Mielenkiintoista nähdä miten jatkossa noihin reagoidaan.

Ja onnea Jorille hienosta ajosta!

Millä nastoilla olette korjanneet renkaita kun/ jos nastoja irtoilee?
Onko Best Grip -nastoista kokemuksia?

Eiköhän kannattais noudattaa kesäistä FIM sääntöä talvellakin eli sääntörenkaat missä lukee ISOILLA kirjaimilla FIM, tietenkin ilman nastoja,ruuveja,nauloja tai mursketta liimattuna uriin !?!!??. Turha sääntö nikkarin on vedota FIM- sääntöön,kaksi talvi mm-kisaa oli eikä useampia enää tule. Aina vedotaan miten EUM tai FIM- säännöt on ,miksi suomessa ei noudateta näitä sääntöjä??? Varmaankin tulee tarkennus tähän sääntöön että PITÄÄ olla ajamattomat renkaat että pystyy varmuudella tarkistamaan mitä nastoja on kyseessä. Unohtaisivat tämän sääntökohdan heti alkuunsa,koska tämän mukaan ajetut renkaat ei KELPAA!!! Tulee vain erimielisyyksiä turhaan .Voihan sitä katsoa renkaita että niissä on edes nastoja! Jäärata touhu on aivan eri asia,siellä on nastoilla oleellinen merkitys tulokseen. Mutta endurossa ei mitään merkitystä,tietenkin uudella ja loppuun ajetulla on \"jotain\". terv yli 15vuotta renkaita nastoittanut reijo

tottakai ostetaan uusi 500 egen nastarengassetti jos heittää 0,2 tai 0,0002 milliä. Eli onko päitsillä luvassa normaalin ääni ym hinkkauksen lisäksi nastojen halkaisijoiden mittaus järjestäjän tönärillä, toivottavasti \"tarkkuus\" on samaa luokkaa kun äänimittauksessa käytettävän resonanssikiekkamittarin :D Toimittaako katsastus mattoveitsen tälläkertaa ykkösten nokkien leikkaamiseen vai pitääkö tuoda oma ?

Hyvinkään kisassa nastoja ei syynännyt järjestävän kerhon katsastajat vaan liiton puolelta oleva tarkkailija.

joo-o! niinhän sitä napistiin renkaasta joka kotona mitattuna oli sen 2,5.mihinkäs niitä työntömittoja tarvitaan kun on joillain mittaakin tarkempi silmä. :)

Vai oli LIITON miehet asialla .
Nyt viimeistään olisi harrastajien aika herätä liiton viime vuosien sekoiluun.
on kielletyt kilpailut, jäsen tietojen luovutus ja muut sekä sokerina pohjalla nastarengas sääntö joka on otettu fim:ltä.
Fim:ltä on otettu ja noudatetaan niitä jotka itselle ja omille eturyhmille sopii.

Nyt annetaan helppo keino järjestellä tuloslistat uusiksi
kun tekee protestin kilpakumppaneista, kyllä sieltä joukosta yksi sääntöjen vastainen nastalöytyy \"silmämääräisesti\"

:P :P :P

T:Mika Vuori

Tähän soppaan ei kauhaansa pitäisi pistää. Puolustetaan nyt kuitenkin liittoa, kun yleensä olen kunnostautunut sen toimenpiteiden vastustajana.

Olen itse ollut vuosia pyytämässä, että ennen Päijänne-ajoa olevissa kisoissa olisi yhtenäinen katsastuskäytäntö. Taustana on se, että perinteisesti kovin epäyhteneväiset ja jopa puutteelliset katsastusmenettelyt tuovat Päijänteen todella ruuhkaiseen katsastukseen suuria ongelmia, kun pyörät on hyväksytty vaikkapa SM-kisassa eikä niitä Päijänteelle sitten hyväksytäkään. (Päijänteen katsastuslinja on HMK:n linja, ei minun tai Vicken, vaikka meidän niskaan perinteisesti laskiämpäri tyhjennetäänkin). Nyt äänikysymysten lisäksi tulee nastakysymys. Yhtenäinen katsastuskäytäntö antaa turvaa kilpailijalle.

Katsastusten yhdenmukaisuus on niitä asioita, joissa keskusjärjestö eli Moottoriliitto on tarpeellinen. En tiedä, miten kauden avajaiskisoissa tämä katsastusjuttu onnistui, mielipahaa näkyy ainakin tulleen monille. Tarkoitus on kuitenkin hyvä ja eiköhän linjakin löydy. Yritetään nähdä yhtenäisen katsastuskäytännön hyvät puolet ja yritetään niellä mahdolliset alkuhankaluudet.

Tuohon kiekkamittariasiaan on kommentoitava, että on hyvin tiedossa resonanssimittarin ongelma. Se ei ole tarkka. Meidän käyttämämme mittari on kalibroitu sähköisellä rundarilla mutta ilman muuta sen tulos jättää toivomisen varaa. Niinpä ainakin me asetamme sen kuskia suosivaan lukemaan. Yhtään tarpeetonta hylkäystä ei resonanssimittarin takia ole tehty, tarpeettomia hyväksyntöjä on kertynyt. Resonanssimittari säästää etenkin talvisuojilla varustetun enduropyörän äänimittauksessa minuuttikaupalla aikaa. Jos katsastettavana on 300 pyörää, on jokainen minuutti arvokas. Aikataulupaineen takia jää usein kuski tervehtimättä eli alkeellinenkin peruskohteliaisuus kärsii. Joten tässä etukäteistervehdys kaikille kuskeille minulta ja Vickeltä!

Nuissa nastamittailussa pitäisi minusta riittää että kovapala on juuresta oikean mittainen ja kärkiosa ollut uutena joskus suora(kuten ne valmistajilta tuleekin).Jos ja kun kärki ajamalla kuluu renkaan pitoa huononee.Tällöin kun se pitää huonommin niin myös tien ja maaston kuluminen vähenee.Jos nappula on lähtenyt niin sitten se on poissa...Jos nastan kärkiä on poikki tai irronnut niin taas rengas pitää huonommin ja rasittaa esim. tietä vähemmän...Eikö olekin yksinkertaista,mutta totta?

lyhytkysymys moottoriliiton spedeil.tarkoittaako tämä sääntö et kisois pitää olla uudet renkaat,kun mul ainakin nastat kulunee aika teräviksi,ja jos vaaditaan talvikisoihin aina mitat täyttävät nasta niin kyl perheellisel loppu kilpailemien talvel.pitäis ollla aika helppo vastata.KYLLÄ vai EI... onkohan siel saatana niil liitossakaan tietoo mitä ne sie päättää,kyl täl säännöl tapetaan endurokilpailut viimeistään.tais ol samat miehet takana vanhasen lautakohussakin mukana.ei siel moottoriliitos taideta uskaltaa vastata näihin kysymyksiin julkisesti,kun taitaa tajuta itekin et tuli taas epämääränen ja tulkinnan varanen sääntö

Mua pyydettiin tähän keskusteluun osallistumaan kommentoituani eräälle kuskille tätä soopaa, ni osallistutaan nyt sitten kun kerta luvattua tuli.

Eli eihän siinä säännössä mitään vikaa ole, pitäis vaan kaikkien osapuolten ymmärtää sana halkaisija. Vain pyöreällä muodolla voi olla halkaisija, pyöreä ollakseen pitää kyseisen osan olla pyörähdyssymmetrinen jonkun akselin suhteen ja halkaisija on pinnan kahden pisteen, joiden pinnan normaalit ovat vastakkaissuuntaiset, välinen etäisyys.

Kovametallitapin halkaisija siis pysyy samana riippumatta siitä kuinka kulunut kovametallitapin kärki on ja tätä voi mun puolesta kuka vaan lainata missä kisakatsastuksessa tykkää. Hetken aikaa virnuilin noita ensimmäisiä lukiessani, mutta kyllä Poutsun sivuilta luettuani, että on puututtu nastojen kuluneisuuteen, veti mielen vakavaksi - uskomatonta jos totta!

juu tuija,kyl toi mun järki riittää ymmärtämään mitä halkaisia tarkoittaa mut kysymys oli et tarviiko vanhas nastas olla nämä määrätyt halkaisiat vai uudes renkaas vaan,josta se on teorias tarkempi mitata,ei tähän nyt kyl varmaan tarvita,kuin selkeä sääntö,nyt tuntuu et tämä on aika monel epäselvä asia.mulle riittää ihan yksinkertainen vastaus

Mittausmenetelmä on hyvin yksinkertainen mielestäni toteuttaa esim näin:

Eturenkaassa 2.15mm PYÖREÄLLÄ sisähalkaisijalla oleva tasareunainen mittaustappi ei saa mahtua EHJÄÄN 2.2mm kärkiseen nastaan POHJAAMAAN nastan runko-osaan eikä takana 2.45mm vastaava tappi EHJÄÄN 2.5mm:seen POHJAAMAAN nastan runko-osaan.

Tarkemmat mittaustoleranssit,tappien suunnittelun,koneistamisen sekä mittatarkkuuden valvonnan,toimittamisen katsastukseen,mittaussuoritukset saa toiset suorittaa.

Tärkeimpään eli ajamiseen varmasti halukkaita näillä kuuluisilla ja hyväksytyillä nastoilla löytyy jos projekti ei nosta kohtuuttomasti osaanotto,lisenssi ja vakuutuskustannuksia.

:P ;) kai ne mittaa joka nastan katsastukses, menee päivä mukavasti. jollainhan saattaa olla ohuita ja sallittuja nastoja sekaisin.
vitun hieno sääntö ku noi nastat vaikuttaa varmasti lopputulokseen.
T: Makke

Nastoja on varmaan mittailtu talleissa, onko löytynyt nykyisen säännön vastaisia nastoja?. Jos on, mistä ostettuja,koska ja kuka on nastoittanut?

juha, lue uudelleen, halkaija on ihan sama vaikka kärki olis kulunu, piste... ei se kärjen muoto muuta millään muotoo sen tapin halkasijaa, sääntö ei sano että tapin ulkokärjestä mitattuna. Ja jos meinaat ennen -09 tehtyjä renkaita, kun ei uudesta säännöstä ollu vielä tietoo, niin mun lastenpyöränrenkaassakin on edessä 2.2mm, taakse joutuis n.100 nastaa vaihtaan. Ja nauretaan nyt kaikki viel yhdessä, siis sarjaenskoissahan piti vaati alisenssi ja noudattaa laji- ja urheilusäännöstöä, että kaikis sarjois sit on varmana kans se katsastus tönärin kans joka nasta... jee jee, ihan varmaan, just joo. Kilpailijoita on vissiin liikaa.