MX-kilpailun äänet katsojan kannalta

Kirjoittaja: Harri VanhalaNapsahti sormi väärälle napille kesken luonnostelun.
Tarkoitus on varoittaa crossikisoissa yleisölle tulevasta meluannoksesta, teimme asiaan liittyviä mittauksia katseluetäisyydellä radasta Heinolan kisoissa. Kasvuikäiset katsojat ovat selvästi meluvauriovaarassa eikä vain sosiaalitanttamaisesti ruotsalainen kotikypärä päässä, vaan ihan oikeasti. Palaan tähän lähipäivinä.

Kirjoittaja: Jukka OittinenKunhan tämä tutkimus ei vaan kääntyisi jollain lailla lajia vastaan.Korvatulppia ja kuulosuojaimia on vapaus ja oikeus muttei pakko käyttää.

Kirjoittaja: Tapio KorhonenJust joo aivanko ihan omasta mielenkiinnosta menitte mittailemaan?
Meinaan se on sanomattakin selvää että meluu tulee ja jos osuu
vielä korviin ni voi olla haittaa mutta se on justiins niin kun aletaan
mittailee innolla ja tekee kaiken maailman raportteja ei mene kauaan
kun homma saadaan aivan seis ja sitäkö me halutaan??? F1 kisaa livenä
seuranneena voin sanoa että se meteli mikä niistä lähtee räjäyttää
päänhalki vaikka olisi mitkä kuulosuojaimet päässä ja mitä sitten moottoriurheilun
seuraaminen on vapaaehtoista ja täytyy olla tyhmä jos kuvittelee sen olevan hiljaista.

Kirjoittaja: PAULI PALONENVoi helvetti mitä paskaa....Ite oon seurannut crossia seitkyt luvun alusta asti eli aika junnusta,ja jonkun verran ite ajanut.Ei oo ainakaan meikäläisen kuulo vielä mennyt sen takia.Sitäpaitsi nyky pyörät on aika hiljaisia.Tää on taas tätä nykyaikaa jokainen vehje mistä lähtee ääntä on saatana vaaraks jollekkin.

Kirjoittaja: Jani KaukiainenItse olen käynyt muutamassa sadassa motocross kisassa viimeisen 30 vuoden aikana. Heinolan EM / MM kisassa jouduin turvautumaan ensi kertaa korvatulppiin.

Radalta on matkaa yli 10 km lintuntietä mökillemme ja lauantaina pystyi kuulemaan sisälläkin milloin harjoitus / aika-ajo alkoi. Vaikka itse lajia harrastankin, niin nelareiden ääni on ylittänyt monissa paikoissa sietorajan. Moni rata on tämän takia uhattuna ja ajoajat muuttuvat yhä lyhyimmiksi. Olisiko aika saada motocrossin äänenvaimennus enskan tasolle?

Kirjoittaja: Tapio KorhonenMelun korkea taso johtuu yks omaan siitä kun radalla oli maailman parhaita
mx kuskeja niin he ajaavat sliidit katossa ja tietenkin tulee enempi ääntä.
Aletaan rajoittaa ääniä enskatasolle niin sitten ei tarvii katsella mm tason ajoja enää täällä muutenkin kaikki vitun vaikeeta maassa. 1 kovat kisat kestää vaikka asus keskellä lähtösuoraa tää ilo on vaan kerran vuodessa. Mutta juuri näihin on kiva just tarttuu ku tiedetään et saa suht helpolla montun hiljseksi. Pistäkää naamanne tänne että kun olette onnistunet tehtävässänne niin osataan tulla kiittelee hienosta työstä ja tarjotaanpa vielä pullakahvit siihen päälle.

Kirjoittaja: ARI AUTIOEi ammuta viestin kirjoittajaa heti kättelyssä:)Uskoisinpa että tarkoitus tiedostaa asioita ennen kuin joku muu virallinen taho niihin puuttuu ei tuhoa lajia vaan auttaa sitä jatkossa pitämään esim. nämä uhanalaiset radat kaikille avoimina!

Kirjoittaja: NIKO TYNNILÄSamaa mieltä Arin kanssa. Kannattaa olla edellä niitä jotka haluavat lajia rajoittaa/kieltää. Itsekin olen jo pakottanyt tyttäreni (4v) käyttämään radan varrella kuulosuojaimia. Seuraavana vuorossa on 8V poikani. Vielä kun itse tajuaisi myös saman. Lajin puolesta se Vanhala on ääniä mittaillut.

Kirjoittaja: Tomi SilvoMoi

http://fi.osha.europa.eu/good_practice/koneet/paastot.stm/view?searchte…

Tossa osotteessa mielestäni aika hyvä juttu melusta.

T:Tomi S

Kirjoittaja: Harri VanhalaEn ihan ymmärtänyt kaikkia tähän liittyviä purkauksia. Mitattiin paitsi omasta kiinnostuksesta, myös FIM:n teknisen delegaatin pyynnöstä. Ei poliisi, ei ympäristöviranomaiset eivät vihreät ole moista pyytäneet eikä tuloksia ole sinne tarjottu.

Heinolan mittausta voisi verrata siihen, että aikoo lähteä ajamaan liikenteeseen eikä ole varma, onko promilleja liikaa. On parempi puhaltaa kaverin alkometriin kuin odottaa, että poliisi puhalluttaa.

Jos aiomme kertoa lajin omille ihmisille, millaisessa melutasossa ja millaisilla riskeillä ollaan lajin parissa, sen ei pitäisi olla suuttumisen tai uhkailemisen peruste. Heittäkää tulpat roskiin!

Aika monen viranomaisen kanssa on ratojen melutasoja tullut seurattua. Voin vakuuttaa, että minun tai Vicken kautta informaatio kulkee viranomaisilta lajiin päin eikä niinkään lajista viranomaisiin päin. Miksi hitossa me emme halua edes itse tietää, mistä on kysymys? Suomessa on onneksi nykyisen metsätalouden aikana jokaiselle oma pensas, mihin päänsä työntää.

No, joka tapauksessa katsomomelu on sitä luokkaa, että se aiheuttaa aikaa myöten kuulovaurioita. Hyvin olemme tietoisia siitä, että nuoriso saa kovempia annoksia korvanapeistaan. Kuulovaurio voi olla sekä hetkellisestä äänestä johtuva että kasautuva, pidempiaikaisesta altistuksesta johtuva. Nykyisten nelareiden aikana on harrastajalle tuleva kuulovaurio pikemminkin varma kuin mahdollinen. Meluun ei kukaan oikeasti totu; tottuminen on vain kuulon alenemaa. Hyvin ikävä kuulovaurion muoto on korkeiden äänien huononeminen, sillä se on puheen ymmärrettävyyden kannalta kaikkein kriittisin. Tällainen vaurio tulee huomaamatta ajan myötä ja kun sen huomaa, on myöhäistä. Kirjoitetun ymmärtämiseen melu ei vaikuta, vaikka joskus näinkin voisi kuvitella. Vaikkette omasta kuulostanne välittäisi, niin pelastakaa edes lapset (ry)!

Mittasimme Heinolassa MM-pyörät FIM:n valvonnassa. Kuten olettaa saattoi, ammattitiimit hoitavat asiansa. Pyörät ovat törkeän äänekkäitä, mutta sääntöjen mukaiset. Itse asiassa, hämmästyttävän tarkasti on vehkeet rakennettu. Vaimentimia mitattiin useita satoja ja alle 10 oli yliäänekkäitä eikä mitään urputusta tiimien taholta tullut. Vaimennin vietiin kiltisti takaisin ja tuotiin uutta tilalle. Äänekkyys ei ole tiimien, vaan omituisten sääntöjen vika. Keskimääräinen lähikatsomon melutaso on sitä luokkaa, että kuulosuojaus on ehdottomasti tarpeen.

Voidaan ihmetellä, miksi moottorilajit sallivat tällaiset selvästi vaaralliset melutasot etenkin pitkäkestoisissa paikallisissa suorituksissa yleisön keskellä. On täysin oikein, että tiimit menettelevät sääntöjen rajoissa ja on huonoa osaamista olla käyttämättä sääntöjen sallimia keinoja. Säännöt eivät vain kohtaa kisatapahtuman todellisuutta. Muuta ei tarvittaisi kuin nostaa mittauskierrokset järkevälle tasolle. 250-nelareiden mittauskierrokset crossissa ovat 5000 rpm. Kisakuuman pyörän tyhjäkäynti välittömästi erän jälkeen huitelee jossain 3000 rpm:n tietämissä ja erään pyörän kierroksia oli vaikea saada laskemaan niin alas, että mittaus olisi ollut ”laillinen”. Mittaus- ja käyttökierroslukujen ero on niin suuri, että on erittäin yksinkertaista tehdä vaimennin, joka vaimentaa hyvin mittauskierroksilla ja on melkein suora rööri käyttökierroksilla. Ja niitähän riitti.

Toisaalta crossipyörän vaimentaminen siedettävälle tasolle on mahdollista. Helppoa se ei tosin ole, kuten esimerkiksi Petteri Silvanin tiimi tietää. Petterin porukka vaimensi Suikan endurotasoon, hatunnoston arvoinen suoritus.

Tässä asiassa kansallinen päätöksenteko ei auta, asia on FIM:n kädessä ja ihmetellä täytyy, miksei vuosikymmenen puhumisen jälkeen mitään kunnollista tapahdu. Hyvin pienellä sääntörukkauksella asia olisi kunnossa. Suunniteltu uusi mittausmenetelmä on niin mutkikas, että mennään ojasta allikkoon.

Jos vastustaisimme näitä lajeja, viettäisimme kolme päivää painostamassa viranomaisia ja puolueväkeä. Emme olisi Heinolassa tai Päijänteellä.

Jospa tosiasiat kuitenkin lakkaisivat olemasta, jos niille tarpeeksi rähisee.

Kirjoittaja: Antti Himanenhmm... Mitähän siitä tulee kun oikein itse "harrastajat" rupeavat päivittelemään melutasoja... kuvitelkaa mimmoset mittasuhteet asia saa kun viherpiiperö mäkkiinpaskoja / muu mummeli kuulee että harrastajat itsekin ovat huolissaan metelistä. Ajamisellehan pannaan välitön stoppi keinolla millä hyvänsä. Enemmin antaa asian olla niin kauan kun siitä ei liiemmin kukaan ole keksinyt alkaa marisemaan.

ja tottakai se on katsojan omalla vastuulla käyttää asianmukaista kuulosuojausta jos kovaäänistä lajia on seuraamassa.

Kirjoittaja: Antti Himanenja sen verran vielä oli kommentoitava, että pakkoko sinne on viedä niitä pikkulapsia juoksemaan ilman kuulosuojaimia... ei lapsen mahdollinen kuulovaurio ole radalla ajavan antin syytä vaan vanhemman jonka ainakin pitäisi huolehtia lapsestaan. Ja eihän sinne katsomoon sitäpaitsi ketään pakoteta, jos meteli tuntuu pahalta jääköön kotiin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaAsianhan on JO annettu olla niin kauan, että ne muut ovat alkaneet marista. Ne muut odottivat kyllästymiseen asti lajin omia toimenpiteitä ja kun ei mitään tapahtunut, meni tilanteen hallinta meidän omista käsistä. Nyt on yritystä ottaa aloite omiin käsiin ja rintama pitäisi tiivistää. SML ei kerhoja voi tässä paljon tukea, kun SML on FIM:n sitoma ja FIM kaikista juhlapuheistaan huolimatta ei juuri toimi tässä asiassa.

Minulla on hyvin positiivinen kuva viranomaisten suhtautumisesta edellyttäen, että olemme itse aloitteellisia ja kerromme, mitä tutkimme ja mitä teemme. Jos taas kiistämme tosiasiat, olemme helppo kohde vastustajille. Ei olla menossa Heinolan viranomaisten puheille enkä edes tiedä, onko Heinolassa jotain erityisongelmaa. Jos on, näyttää viranomaisen mielestä tosi hyvältä, että itse on tutkittu.

Eihän kerhojen ole näitä asioita otettava huomioon, jos ongelmia ei ole. Väittäisin kuitenkin, että Päijänne-ajot eivät lähtisi crossiäänillä Paavo Nurmen patsaalta eikä Laakson kentällä ajettaisi extreme-pätkiä tai Alppilan kallioilla ajettaisi MM-trialia.

Olisi paljon mielekkäämpää suunnata ponnistuksia viranomaisten suuntaan kuin yrittää vakuuttaa omaa väkeä yhteiskuntakelpoisuuden tärkeydestä.

Kirjoittaja: TONI SEPPÄNENAattelin just heinolassa että äänimittauksilla tapettu näistäkin pyöristä äänet enskatasolla :) , melkeen kun ois ollu kartingia katsomassa VM-kartingcenterissä äänien puolesta!
Kyllä se on sellainen homma että ääntä maailmaan mahtuu, on olemassa suurempikakin ongelmia joihin paneutua.
Jos ääni on liian kova voi yksinkertaisesti jättää tulematta paikalle tai käyttää kuulonsuojausta.
Valittajia on riittänyt ja aina tulee riittämään !

Kirjoittaja: TONI SEPPÄNENNiin piti vielä kysyä Harrilta että mitään taloudellista hyötyä et sinä Eikä Vickekään näistä mittauksista tietenkään saa ???

Kirjoittaja: Harri VanhalaMinä ja kirjuri saatiin herkullinen keitto, kaksi kahvia ja ilmainen sisäänpääsy sekä toimitsijasauna ensi lauantaina, jos Heinolaan asti rannikolta jaksaa lähteä. Vicke laskuttaa tietääkseni mittarin vakuutuksen sekä kilometrirahat välillä Espoo-Heinola.

Luontaisetuna tulee yhteisön vihat, joten ei ihan tyhjin käsin jääty tälläkään kertaa.

Todetaan vielä, että emme väkisin tyrkyttäytyneet Heinolaan. Ehkä joku HeMK:n toimitsija kertoo, miksi mittaukset täytyi tehdä.

Tarkistusmittaukset erien jälkeen keskellä starttisuoraa tehtiin FIM:n teknisen delegaatin nimenomaisesta määräyksestä. Itse pidimme kyseistä elettä aika nöyryyttävänä sekä kuljettajien että meidän kannalta. Heinolan porukalla ei ollut asiaan osaa eikä arpaa.

Kirjoittaja: NIKO TYNNILÄOn mielenkiintoista huomata, että henkilöt, jotka yrittävät tehdä asioita rakkaan lajimme säilymisen puolesta, saavat lokaa niskaan omasta porukasta. Jatkakaa Harri ja Vicke sitkeästi valitsemallanne tiellä, etteivät ne surullisen kuuluisat viherp.. ja melko monet tavallisetkin tallaajat pystyisi lopettamaan/haittaamaan harrastustamme.

Meidän on tänä päivänä pakko ainakin yrittää ottaa muutkin tällä pallolla asuvat huomioon.

Hyviä ajosäitä sateista huolimatta kaikille toivottaen, Niko#146

Kirjoittaja: TONI SEPPÄNENJuu, no ei siinä mitään jos täysin pyyteettä liikkeellä ollaan mutta näitä fanaatikkoja kun tuonkin asian saralla on nähty.

Kirjoittaja: ARI AUTIOPidä Harri vaan meteliä metelistä onneksi valtaosa harrastajista ymmärtää minkä takia tästä puhutaan mutta kyllä sä hyvää kompostoria tarvitsisit.

Kirjoittaja: MATTI KOSONENTuntuu käsittämättömältä tämä parjaus näitä äänimittauksia kohtaan.
Kyllähän se on sanomattakin selvää että on parempi mitata ja tutkia näitä asioita etukäteen kuin itkeä jälkikäteen. Sillä niinkuin edellä jo todettiin, ympäristöluvan saaminen radalle ei ole mikään itsestäänselvyys.
Jokainen tietysti vastaa omasta / huollettavan kuulostaan, ja toisaalta harva vanhus itse myöntää et kuulossa olis mitään vikaa.
Turha sitä on kenenkään kieltää etteikö noi nelareiden äänet olis tolkuttoman kovat ja tuskin FIM on ihan huvikseeen laskenut viimevuosina tuota db rajaa.
Kiinnitin asiaan huomion viimekesänä kun alkoi noita 150 kuutioisia nelareita tulla radoille, yhden nelarin ääni kantaa kolmekymmenen kasikymppisen yli.
Itse käyn ajamassa ajamisen ilosta, enkä siitä että saan kehua et miten kovat äänet näissä laitteissa on.
Toivotaan et jatkossakin näitä asioita mitataan ja ollaan ongelman kanssa aktiivisia, että saadaan pidettyä ratojen määrä näinkin suurena kuin se nyt on.

Kirjoittaja: Kalle LindroosEi mullekaan oikein aukea miksi noiden laitteiden pitää olla niin äänekkäitä, jos ja kun se näkyy suoraan siinä miten radat on auki ja miten noita ajopaikkoja yleensäkään enää löytyy.

On se kivaa kun radat on nyt jo auki malliin "tiistaisin 17-18.30". Jos mopot olisi hiljaisempia niin ei tulisi itkua niistä ja varmasti harrastaminen olisi helpompaa.

Miksei muuten mx/enska radat voi ottaa ns. ahveniston linjaa ja alkaa bannaamaan äänekkäämpiä pyöriä? Jos on Suomessa, kieltojen luvatussa maassa, varaa tätä aivan v*itun kallista lajia harrastaa niin miksei voida sillä slipariin laitettavalla rahalla ostaa jotain laadukasta ja hiljaista vaimenninta?

Itseään jalkaan ampumista kun pitää jotain ihmeen syystä saada pyörästä melua irti.

Mulle kelpais vallan hyvin että pyörät olis hiljaisempia, radat olis enemmän auki ja niitä löytyisi useita, kuin että ajamaan pitää lähteä lappiin ja silloinkin pitää osua muutaman tunnin aikajänteelle.

Kirjoittaja: Jani KaukiainenTaidat Toni Seppänen kuulua siihen porukkaan, jonka mielestä mummojakin saa potkia, jos ne tielle sattuvat. Toisten maalla saa ajella moottoripyörällä, jos ei jää kiinni. Veikkaisin myös, että koulutuksesi on jäänyt levyseppähitsaajalinjaan ja autostasi löytyy iso pakoputken pää :)

Jos et satu tietämään, niin sivistyksen keskellä olevat radat tarvitsevat nykyisin ympäristöluvan. Ympäristöluvan saamisen edellytyksenä on mahdollisimman pieni häiriö luonnolle ja ympäristölle. Kisoista lähtevä ääni on tuskin ongelma, koska niiden kesto on suhteellisen lyhyt. Jos alueelta lähtevä ääni on liian voimakas, niin ympäristölupaa ei saada tai ajoajat ovat hyvin rajoitetut. Itse ajaisin mielelläni hiljaisella pyörällä klo 8:00-20:00 Ma-Su kuin äänekkäällä keskiviikkoisin klo 10-12. Kun ympäristölupa kerran menetetään, niin on hyvin epätodennäköistä, että se saadaan uudelleen. Haluaako osa lajin harrastajista, että osa etelä-Suomen radoista suljettaisiin?

Kirjoittaja: TERO HOLOPAINENAlkaa mennä jo vähän väärille urille tämä keskustelu jos koulutus vedetään mukaan..!Pisti vaan ikävästi silmään..Pidetään vaan mopon putket kunnossa ja saadaan ajella vielä tulevaisuudessakin:)

Kirjoittaja: TONI SEPPÄNENVastataan nyt janille janin tapaan:

Taidat Jani olla niitä jätkiä väittää että runkkaaminen on seksiä parempaa.
Ihme johtopäätöksiä janin kaltaiset vajukit täällävetää, en vain ymmärrä sitä että joka asiaan pitää puuttua vaikka olennaisempikain ongelmia on.
Ja mitä ääniin tulee niin enemmän melusaastetta aiheuttaa jätkät katupyörillään ja niissä kiinni olevilla slipareilla kun ajavat kahden esson väliä.
Kaiken ei tarvitse elämässä olla hajutonta ja mautonta, kohtuus kaikessa.

Tämä tässä minun osalta!

Kirjoittaja: TONI SEPPÄNENAiniin siitä pakoputkenpäästä olit jani oikessa, se on 4" joka sekin 3" enemmän kuin sulla pituutta. Tosin ruutiakin autossa on sen mukaan.

Kirjoittaja: Jani KaukiainenOsuko levyseppähitsaaja?

Kirjoittaja: MIKA SALOHeh Jopa on melkosia murheita ... moottoripyörät pitää meteliä... lapset kärsii Hmmm kenenkähän VIKA se on jos lapsi kärsii metelistä CROSSIRADALLA ??? Menkääpäs nyt katsomaan ja ottakaa oikein mallia kiihdytyskisoista miten käytetään kuulosuojaimia yms... vaikka tosin, ei siellä paljon meteliä olekaan!
Tosta olen samaa mieltä kun joku kirjoitti, että nou katupyörät sais kieltää lailla jotka tuolla pöllyttää YÖkaudet nurkissa ja mitä suurenpi meteli niin aina parenpi... niin tekis joskus mieli mennä tuuppaamaan nenään! Crossia ajataan kuitenkin päiväs aikaan ja radalla ja siellä on kaikille SALLITTUA käyttää kuulosuojaimia tms! EIKÖ??

Tässä on nyt itketty Crossin tiimoilta taas ihan riittävästi no se ei lopu koskaan.. mutta tälläset ajatuksetkin on ihan vitun järjettömiä kun katsojassa on vika jos kuuroksi pakkaa ei niissä kuskeissa!

Tosiset itkee kun rata on perseestä ja laiton ja vaarallinen ja ja ja kuten joku tuolla jossain kertoi.. jos haluat harrastaa turvallisesti niin kannattaa vaikka aloittaa pitsin nypläys!

Jospa meette seuraavaksi sen mittarin kanssa tässä syssyllä vaikka Alastarolle ja vaikka vähän kauemmaskin kun katsomoon.... mitähän mahtaa näyttää sitte vaikka paatte sen FHRA, n sivuille.... eiköhän sieltä vastaus tule mitä kannattaa tehdä jos korviin ottaa!

Olemme niin pitkään tyytyväisiä kun ratoja on ja niitä saa käyttää, mutta se että ehdontahdon tälläsiä juttuja täällä ja ties missä päästellään suusta ei ainkaan edistä Motocrossia se on varma... näitäkin sivuja lukee muutkin kun tavalliset Urpot!

Kirjoittaja: Tapio KorhonenSe on justiinsa näin perkele.

Kirjoittaja: PEKKA KOIRIKIVI Mikähän siinä lienee,kun näissä nettikeskusteluissa ihmiset vaan tykkää vittuilla toisilleen?! Kyllähän tänne maailmaan mielipiteitä mahtuu; puolesta ja vastaan,juokaa Costarikaa vaikka aamukahviks ja ottakaa rauhallisesti.

Kirjoittaja: Lauri LehtinenIhmettelen miksi kaikki kommentoi tuota katsomon puolen asiaa äänien osalta, yhtä lailla se ääni kantaa kilometrien päähän vaikka katsomon penalla olisikin peltorit korvilla. Eli tuskin laji meinaa siihen kuolla, että paikan päällä on kova meteli vaan siihen että se meteli kantautuu pitkälle. Tämä asia kuitenkin tuntuu olevan se suurin ongelma. Ja on siinä katsomomelussakin ajatusta, itselläkin nuoresta iästä huolimatta miehekäs kuulokuoppa joka itseaiheutettua, eikä sitä voi suositella kenellekään.

Tieliikenteen osalta melutaso karkaakin pahasti käsistä monien moottoripyörien osalta ja ihmettelen miksei poliisi asiaan puutu äänekkäiden tapauksien kohdalla. Tieliikenteessäkin on äänitaso jota ei saa ylittää vaikka putkessa olisi mitkä tahansa E-merkinnät. Katupyöräilijöitä käynyt jonkin verran mittauttamassa duunipaikalla ääniä ennen ratareissujaan eikä mittauksissa todettujen äänien suhteen ole radalle ollut asiaa (mm.Ahvenisto) Tiedä sitten miten ovat asiasta selvinneet, mutta hankalaa se niillä mökäpöntöillä on.

Tämä on kyllä kieltämättä vaikea asia ja ymmärrän kiihkomielisyyden, mutta kaikkien parhaaksi tätä puidaan. Josko kävisi vielä niin että uusia ratojakin rakennettaisiin tulevaisuudessa lievemmin perustein eikä tarvitsisi tapella lupa-asioiden kanssa niin paljoa. En usko että kerran vuodessa järjestettäviä kisoja vielä kaadetaan melusaasteeseen. Vihaajien näkökanta melun suhteen tuskin tulee muuttumaan vaikka taso laskisi 20db, mutta olisipahan ainakin faktaa esitettävänä ja helpompi puida lupa-asioita. On se ennenkin nähty että jos meluhaitassa häviävät niin käyvät muiden asioiden kuten pohjavesien tai liito-oravien suojelun kannalle. Eli suhtautumisesta tässä on kysymys, ja sekös on hankalaa tässä kahtia jakautuneessa maassa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaAlunpitäen oli tarkoitus vain kertoa, että motocross-kisojen katsomon melutaso on sitä luokkaa, että kuulo on syytä suojata. Ei satunnainen käynti ole vaarallista, mutta aika monet käyvät useissa kisoissa vuoden mittaan.

Kuulo ei huonone niin, että yhtäkkiä kisan jälkeen ei kuulisi enää koskaan mitään. Siitä ei voi päätellä, että mitään vaurioita ei syntyisi.

Meistä on aivan yhdentekevää, käyttävätkö ihmiset kuulosuojausta vai eivät. Vastuutonta olisi olla varoittamatta, jos selvien faktojen perusteella vaara on olemassa. Äänivalistuksen tarkoituksena on VAIN ja ainoastaan kertoa, mitä riskejä on tarjolla. Kukin tehköön päätöksensä itse.

Itse en halua puuttua kerhojen tai yksilöiden tekemisiin, ellei touhusta ole haittaa tai vaaraa muille. Kerhot sallikoot minkä tahansa äänitason sopivaksi katsovat. Itse en vaatisi edes kypärä- tai saapaspakkoa kuskeilta. Ainoa riski muiden kannalta olisi, että kova kallo satuttaisi törmäyksessä muita. Kukin päättäköön omista asioistaan ja toimikoon parhaaksi katsomallaan tavalla, KUNHAN ne ovat omia asioita. Radalta kantautuva ääni EI ole oma asia, muutkin sen kuulevat.

Katsomoääni on katsojien asia. Muualle yhteiskuntaan tuleva ääni on muun yhteiskunnan asia. Jos se koetaan ongelmaksi, ongelma pyritään ratkaisemaan. Katsoja hankkii korvatulpat tai ei tule kisoihin. Koska muu yhteiskunta ei tule ostamaan äänenvaimentimia pyöriin, muulle yhteiskunnalle tuleva ongelma hoidetaan jollain muulla tavalla.

Käsittääkseni suuri osa Suomen radoista on jollain tilapäisellä sijoitusluvalla tai kokonaan ilman lupaa. Aikanaan kaikkien ratojen on hankittava ympäristöluvat ja tällöin on tehtävä selvitys melusta. Selvitys on kevyt, jos melua ei ole koettu ongelmaksi. Kokonaan uuden motocross-radan ympäristöluvan hakemisessa aivan ylivoimaisesti suurin ponnistus on melulaskelmien tekeminen. Konsulttityönä kustannus on helposti 20.000-30.000 euroa. Tästä on hyvin tuoretta kokemusta. Melutasot on arvioitava kilometrien päähän rata-alueelta eikä tasojen saaminen ympäristölupakelpoisiksi ole helppoa, jos sallitaan nykyisistä FIM-säännöistä poikkeamisia. Säännöt ovat todellisuudessa hyvin vähän rajoittavia. FIM tuntuu pitävän visusti huolen siitä, että jos jossain kohtaa kiristetään, toisessa kohdassa helpotetaan. Tätä pelleilyähän siellä rakastetaan. Pudotetaan dB-tasot, niin näyttää hyvältä. Samalla mittausmenetelmä muutetaan niin, että ääni senkuin kovenee. Ennen MM-kisoja käydään mittaajille huomauttamassa, ettei kovin tarkasti tarvitse mitata.

Otetaan tämä ympäristölupa-asia vielä kerran. Jos melun oletetaan olevan ongelma, on kova työ laskelmin osoittaa, että melu kyetään saamaan riittävän alas. Tämä on tehtävä ennenkuin töitä saa aloittaa tai radan käyttöä jatkaa. On myös kevyempi menettely ja se on ehdollinen. Jos melua ei vanhastaan koeta ongelmaksi, saa radan rakentaa tai käyttöä jatkaa, kunhan tasot eivät rataa käytettäessä kohoa yli sallittujen rajojen. Toisessa tapauksessa on investoitava laskelmiin ja lisäksi tehtävä jälkikontrollia. Toisessa tapauksessa jälkikontrolli riittää. Kumpikin reitti johtaa samaan melutasoon, mutta hintaeroa on se 25.000 euroa.

Espoon uuden radan mallinnuksessa tehtiin kokeita ja laitettiin FIM-pyörien joukkoon (94 dB) yksi sadan dB:n pyörä. Tason nousevat aivan tolkuttomasti sen yhden pyörän takia. Jos satuitte Heinolassa katsomaan EM-erän tarkistusmittausta starttisuoralla saatoitte huomata eron. Kullaksen pyörä oli prikulleen sallitun rajalla (95 dB), ruotsalaiskuskin pyörä oli noin 100 dB:n pyörä.

Tähän lopuksi vielä, että ympäristölupaa haetaan kunnan viranomaisilta, josta se menee vielä laajempaan käsittelyyn. Ympäristölupaa ei haeta FHRA:lta.

On myös käsitys myyttistä taikavoimaa omaavasta "mökkiläisvalittajasta", joka saa toiminnan loppumaan halutessaan. Sellaista mahtimiestä tai -naista ei ole. Lupa tulee viranomaisilta, jotka kuuntelevat eri tahoja ja tekevät päätöksensä. Mitä paremmin ja asiallisemmin pystyy näkemyksensä perustelemaan, sitä varmemmin päätös on perustelijalle myönteinen. Peniksen pituutta ei kysellä, vaan melutasoa. Tyypillinen päätös ei ole vapaa ajelu tai kokonaan sulkeminen. Tyypillinen päätös on rajoittaa ajoaikaa sen mukaan, paljonko melua kaiken kaikkiaan esim. viikon aikana kasaantuu. Jos melutaso on alempi, melua kasaantuu vähemmän ja ajoajat saavat olla pidemmät. Melun luonteen takia ajoajat pitenevät rankasti, jos vaimennusta kyetään pudottamaan. Espoon osalta piti laskelmat vielä kahteen kertaan räknätä uudelleen, kun osoittautui, että ajoajan rajoittaminen esim. tunnilla/päivä vaikuttaa hyvin vähän kokonaisannokseen, kun taas 2 dB:n pudottaminen vaikuttaa hirveästi. Tämä tarkoittaa sitä, että JOS rajoittaminen joudutaan tekemään ajoajalla, leikkaukset ovat rajuja. Jos taas 2 dB saadaan pois ajajien omin toimenpitein, saavat kaikki muut ajaa paljon pidempään.

Kukin kerho tehköön miten parhaaksi katsoo. Kukin ajakoon omalla pellollaan millaisilla äänillä haluaa. Se, mitä me nyt teemme, vaikuttaa myös tulevaisuuteen. Eläköön vapaus!

Kirjoittaja: Jukka OittinenJoo no nyt on ruvettava vaihtamaan kotariin uusia villoja,mutta sitä CC-kuristussupparia änkkärin päästä en ota pois kun on veetty jo poppareilla kiinni.Ajetaan ennemmin näillä pitkillä välityksillä matalilla kierroksilla.
T:Lowvoicemaximumpowergreenpeaceteam