Muutoksen tuulia B-125 luokkaan

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMoro!
Sohaisen vähän muurahauspesään mut ei se mitään.
Pitkään on varikoilla muristu vanhojen A-kuskien mukanaolosta b-125 luokassa,jossa kokeneet aikamiehet vievät monelta pikkupojalta motivaation ajamiseen jo aika-ajokierroksilla. Sekunttitolkulla per kierros nopeampina he aiheuttavat usein myös vaaratilanteita ohittelemalla sellaisilla nopeuksilla jota moni nuorukainen ei edes pysty havainnoimaan. En tiedä enkä haluakaan tietää kuka törmäsi Karkkilassa kuskimme selkään melko rajuin seurauksin mutta ajaminen ainakin loppui siihen, todennäköisesti lopullisesti, ellei ihmettä tapahdu.
En tietenkään syytä siitä ketään erikseen tai yhdessä sillä syytä on itsessäkin.
Asiaan. Heitänkin keskustelun avaukseksi ja kommentoitavaksi. B-125 luokassa saisivat ajaa vain alle 18v nuorukaiset ja ellei kokemusta ole aikaisemmin tullut niin yli 18 v kuskit saisivat alkaa harrasteluokassa josta myös laskettaisiin normaalit nousupisteet ja siitä välittömästi a-125 tai a-avoin luokkaan riipuen siitä millä pyörällä haluaa ajaa. Samoin ylivoimaisia voittoja tai useita palkintosijoja ajanut B-125 kuski pitäisi liiton nostaa välittömästi luokkaa ylemmäs.
Harrasteluokassa ajanut pisteet kerännyt ajaja ei saa koskaan ajaa b-125 luokassa ellei ikä ole alle 18v. Pois kaikki 2-vuoden säännöt jos kuski on ajanut joskus A-luokassa.
Jos vanhat a-kuskit saavat tyydytystä pikkupoikien voittamisesta ja palkinnot kaapissa loistavat itsetuntoa kohottaen niin olkoon sitten niin ,mutta kait kopassa on senverran älyä että osaisi itsekkin siityä ajamaan luokassa johon todella kuuluu.
Tietysti sponsorithan tykkää vai olikohan se "nassikat".
Paljon on paskaa suomalaisessa crossikulttuurissa mutta jospa joskus toiste sitten.
Terveiset kaikille crossia harrastaville tai kilpailuja kiertäville.
Entinen crossimekatsu Risto.

Kirjoittaja: JUSSI KARINIEMIPikaisia paranemisia Jannelle!! :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMarko, Risto ja kaikki muutkin:
Olen useasti radalla huomannut tilanteita, joissa nopeampi kuski saavuttaa hitaampaa ja hyppyriin tultaessa hitamman valitessa turvallisimman(?) kohdan nokasta ottaa jo lähes kantaan ehtinyt nopeampi hemmo saman linjan nokalla.
Nopeampi kuski hyppää ,lähes, hitaamman pöydän puoliväliin laskeutuneen, niskaan ja kolari on todella lähellä. Useimmiten vielä niin, että varikolla huomaa jälkikäteen ainakin nopeamman kuskin olevan iältään hyvin nuori.
Tämä sitten pistääkin aikas lailla hirvittämään kun hyppyriä lähestyessään kuulee takaa lähestyvän pyörän äänen. Itse kun ei missään tapauksessa halua saada toista mopoa + kuskia niskaansa juuri päästyään alastulon kohdalle hyppyriä.

Joten, hyvät juniorien isät, juniorit ja seniorit, yrittäkäähän ottaa hyppyreihin tullessanne eri ajolinja kuin juuri edellä menevä, aloittelija tai muuten vaan hidas tai epävarma kuljttaja. Kysymys on niin omasta kuin toisenkin henkilön terveydestä! Ja vaikkei edellä ajava olisi hitaampikaan, on aina olemassa riski että se edellä ajava kaatuu alastulossa ja lopputulos on sama. Heiman ajatusta mukaan jo natiasesta ja taas puolitetaan vahingot ja sitä mukaan myös lisenssin hinta (toivottavasti...)!

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIJust noin!
Jussi puhuu paljon ja asiaa!
Tämä oli lähinnä alunperinkin tarkoitus,kun laitoin tekstiä sivuille, eli haetaan erilaisia ratkaisuja millä voitaisiin muuttaa nykyistä crossissa arvostelua herättävää luokkajakoa. Tuossa yksi varteenotettava vaihtoehto.
Myönnän myös että kirjoitelmissani teen ajatusvirheitä mutta kaippa se amatöörille suodaan.
Jatketaan taas ja eikun tekstiä peliin.
Joku tais kysellä mitä meille tapahtui Karkkilassa. Ei sen kummempaa kuin että kilpakaveri loikkasi takaosalla rataa liitopöydässä niskaan ja siitä mukkelismakkelis pääedellä radanpintaan pökerryksiin. Oltiin iltaan asti Meilahdessa, koska iskut kohdistuivat päähän ja niskaan, mutta mangeettikuvissa ei onneksi sitten löytynyt mitään. Nenäluu sai vähän kipeää ja vuoti verta niin sisältä kuin ulkoakin ja vasen osa kasvoista oli viikonverran mustana, pieniä ruhjeita siellä täällä ja kypärästä tullut isku niskaan aiheutti lihaksissa kipua joka on nyt poistunut lähes kokonaan. Laseista tuli mustelmat kasvoihin mutta kuski voi kuitenkin hyvin.
Et silleen, kirjoittelemisiin. Risto

Kirjoittaja: Marko LaineRisto,

hyvä juttu että kuski voi taas hyvin. Tosiasia on että noita loukkaantumisia sattuu joskus, mutta mitä nopeammin niistä pääsee yli, sen parempi.
Itse makasin 10 päivää sairaalassa kaverin ajettua päälle, seurauksena selkämurtuma, ilmarinta, katkenneita kylkiluita jne., mutta viiden viikon päästä oltiin taas pyörän päällä SM-kisoissa. Sekin tilanne oli vaarallinen, mutta selkeä onnettomuus josta ei voi ketään syyttää vaikka seuraukset olivatkin kovat. Sen jälkeen ollaan jo melkein 10 vuotta, joten homma jatkuu jos siitä tykkää.
Sen sijaan päälle ajaneen ajot loppuivat tuo jälkeen eli usein se vaikuttaa päälle ajaneeseen vieläkin enemmän ainakin henkisellä puolella.
Oli laji mikä tahansa, niin turvallisuuden maksimointi on aina oltava mielessä ja tälläiset tapaukset osoittavat että kunnon selkäsuojat ja kypärät pelastavat henkiä, joten pidetään nekin kunnossa.
Toivon siis että vaikka tapaus säikäytti, niin näemme tämänkin kuskin radalla vielä jatkossa.

Kirjoittaja: JUSSI SAJOHämmennetään hieman lisää kun näyttää olevan aikamoinen keitos...

Eli itse olen entinen A-luokan kuljettaja joka muutaman vuoden tauon jälkeen (ja 20kg "lihasmassaa" kasvattaneena) hommas itelleen pyörän syksyllä 2003. Ajaminen oli mukavaa, kotiasiat kunnossa ja porukoilta hieman sponssia: ei muuta kun puomille. Mihin luokkaan?

Harraste? Se oli ensimmäinen suunnitelma. Kuitenkin mietin että on mukava mennä kisoihin ajamaan eikä lähinnä kattelemaan muiden ajoa. Eli kelkka käänty B-piikkeihin.

Luokan yleinen taso vaan pääsi hieman yllättämään. Itse olin pyörän päältä kokonaan pois karvan alle 2 vuotta. Ennen ensimmäisiä kisoja ajotunteja kertyi alle 10. Ja kappas, samoja sijoja mitä aktiiviaikoina B-piikeissä. Risto otti kyllä hyvän pointin esille että B-piikeissä alottavat kuskit ovat nykyään nuorempia kuin silloin joskus. Varmasti osa totuutta, mutta ei koko totuus.

Riston sanoja lainatakseni: "Nykyään kuskit ovat 14-15 vuotiaita max 16v kun he jo nousevat A-piikeihin.Eihän heidän fyysinen tai psyykkinen kuntonsakaan voi olla sillä tasolla kuin A:ssa hyvin pärjätäkseen tarvii."

Kirjoittaja: Jani KaukiainenTunnustan oman tyhmyyteni B piikin nykytasosta. Tuloksista kisoja seuranneena ei tullut mieleenkään, että nykyisin kuskit ovat tosiaan keskimäärin pari vuotta nuorempia kuin ennen. Tossa iässä kuskien kehitys on niin nopeaa, että nykyisiä kuskeja ei voi verrata aikaisempiin sukupolviin.

Kirjoittaja: Niko HonkanenEi siinä sit muuta ku kaikki "vanhatstarat" näyttämään viivalle vauhtinsa ;-)

Kirjoittaja: juha koskiEikös siellä yks "Vanhastara" joka on ollut ajamatta vuosia voita kaikki????
Ylivoimaisesti! Siitä tämä keskustelu on varmaan saanut alkunsa!

Kirjoittaja: Niko HonkanenVoi olla joo....Mähönen vetää hienosti ja jos on nopein niin eikös voitot ole silloin ansaittujakin!?!? Meillä on Jarkon kanssa vaan henkinen taistelu jo jäsentenvälisistä...eli ei välttämättä edes maailman tärkeimmistä jutuista ;-)

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMINonnii tulihan niitä mielipiteitä kun oikein ärsyttävästi härnää, heh.
Mielipiteet oli puolesta ja vastaan niinkuin ajattelinkin.
Kuitenkin vakavasti ottaen, ei keskustelun avaus ollut mikään sormella osoitus ketään erityistä kohtaan. Varikolla makoillessa vaan tuli useammankin kanssa keskusteluja kyseisestä aiheesta ja olin ehkä tarpeeksi hullu siitä kirjoittamaan.
Eriskummallista tai ei mutta myös kassarikuljettajien taustajoukoissa oli nykyjärjestelmän vastaisia mielipiteitä,eikä vain b-125 kuskien keskuudessa.
Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä kaikesta huolimatta että b-125 luokan olisi oltava ainoastaan C/A kuskeista isompaan luokkaan nouseville juniori kuskeille harjoitussarja, jossa totuteltaisiin isompaan pyörään ja hankittaisiin kokemusta kisoista ennenkuin varsinainen kilpailurääkki A-125 alkaa. Jos kuski haluaa tai hänellä selvästi on ylivoimaisia taipumuksia niin hänet olisi nostettava A-125 luokkaan. Kuskeista ei tunnu olevan pulaa.
Ikäraja olisi oltava alle 18v eikä sinne A-luokituksen saanut enää voisi palata.
Eriasia on miten sitten järjestetään muut luokat niin että kaikki saavat ajaa tarpeeksi.
Keskusteluissa viitattiin B-125 luokan ajajien tason laskeneen vuosien saatossa.
Älkäähän nyt. Eihän tämän päivän B-luokkaa voi mitenkään verrata vanhaan.
Nykyään kuskit ovat 14-15 vuotiaita max 16v kun he jo nousevat A-piikeihin.Eihän heidän fyysinen tai psyykkinen kuntonsakaan voi olla sillä tasolla kuin A:ssa hyvin pärjätäkseen tarvii.
Ennen sen ikäiset ajoivat vielä 80-luokassa isopyöräisillä tai piikkirunkoisilla ja joukossa saattoi olla kavereita joilla ikää oli 17v. Usean vuoden kilpailukokemus ja totuttelu isopyöräisellä ajamisesta sekä iän tuoma fyysinen voima varmasti edesauttoi näyttävään nopeuteen siirryttäessä maailmalle tuolloin. Mielestäni nykyiset B-125 kuskit ovat nopeampia ja henkisesti vahvempia kun aikanaan saman ikäiset kuskit jotka mahdollisesti vasta haaveilivat tuon ikäisenä B-luokasta. No, ainahan on poikkeuksia mukana.
Järjestäjille vielä kaiken päätteeksi. Kunnostakaa rata B-piikeille sopivaksi huolimatta siitä että se vähän teettää ylimääräistä työtä. Esimerkiksi liian jyrkät hyppyrin alastulot pois, liika vauhti jollain konstilla lähdön jälkeiseen ensimmäiseen kaarteeseen pois ja isot kivet pois spooreista niin "Ambulanssiluokan" loukkaantumisia voidaan vähentää ratkaisevasti. Teidän velvollisuutenne on huolehtia kuskien turvallisuudesta vaikkakin kisat ovat kaikille vapaaehtoisia ja riskit tiedostettu.
Jep tässäpä taas pureskeltavaa jatketaan asiallisessa hengessä edelleen niinkuin on tähänkin asti tehty.
Crossiterveisin Risto!!!!

Kirjoittaja: JANNE SALMINENmiks täällä jurputetaa et harraste luokassa ei saa ajaa? jos tuntuu et ei oo ajanu tarpeeks, nii ei oo ajanu riittävän kovaa. kyllä ku mä sarjacrossia oon ajanu nii se eka erä on 10 min. sen jaksaa ajaa täysiä mut kyllä erän jälkee tuntee et jotain on tehny. voihan se olla et mulla on huono kunto tai jotain mutta kuitenki...
harraste luokka olis mun mielestä iha ok vanhoille a-luokan kuskeille. ku oon ymmärtäny et toi b-125 on tarkotettu nuorille (n. 16-22v) nii miks niitten a-kuskien pitää sinne änkee vaan siks et saa ajaa kisaa huvikseen. annetaan nuorille rauha yrittää nousua a-luokkaan koska monella on haaveena ammattilaisura, se on mahdotonta ilman a-luokkaan nousua. no, se oli mun mielipide.

Kirjoittaja: jarkko liimatainenIkääkin heillä alkaa olemaan +30 vuotta. Kyse ei ole myöskään entisistä "ammatilaisista". Olisin ennemmin huolissani siitä, miksi kymmenen vuotta kilpailematta ollut "vanhus" pesee tämän päivän junnut.

- jep ja painokin varmasti pyörii siellä + / - 100 kg ja muutaman kerran kokeilleena homma onnistuu taas entiseen malliin 10 vuoden jälkeen..

" mikä nuorisoa vaivaa"

T. vanhastara

Kirjoittaja: juha koskiNo niin noihin kommentteihin on helppo yhtyä. Kyllä se vaan niin oli et ennen
vanhaan kun B kärkikuskit nousi A luokkaan niin ne myös pärjäs siellä!
Ja jopa muutamat pääsivät MM pisteille heti B vuoden jälkeen!
En tiedä mut ehkä jätkät omistautu ajamiselle ja lajille koko sydämellä.
Kannattaisi varmaan kysyä mitä ne teki eritavalla ?
Mutta tämä on vaan minun mielipide ei sitä turhan vakavasti kannata ottaa!

Kirjoittaja: juha koskiHoplaa aika paljon asia on herättänyt mielenkiintoa! Kääntäkää kaasua
junnut niin jää ne vanhat pierut turha kaiketi niitä munakuppeja on
surra. Eiks se niin kuiteskin ole et nopeemmaks tuleminen on se
pääasia? Ja silloin kun mukana on nopeampia kuskeja niin kisojen
taso on korkeampi eli pitää ajaa kovempaa jos mielii munakupin kotiin
nuoret kuskit kehittyy... En tiedä voin olla väärässäkin.

Kirjoittaja: Jani KaukiainenSuurin osa näistä viime vuosina B piikeissä mukana olleista vanhoista A-luokan kuskeista on ollut kilpailematta lähes kymmenen vuotta. Ikääkin heillä alkaa olemaan +30 vuotta. Kyse ei ole myöskään entisistä "ammatilaisista". Olisin ennemmin huolissani siitä, miksi kymmenen vuotta kilpailematta ollut "vanhus" pesee tämän päivän junnut. Vielä 90-luvulla B piikkien koko kärki ajoi erittäin hyviä sijoituksia seuraavana vuonna A -luokassa. Suhteutettuna A -luokan nykytasoon ( ja kuskien määrään) taitaa nykyisistä junnuista 1-2 pystyä vuosittain tähän.

Miksi B piikkien alle 21 -vuotiaiden SM sarja lopetettiin? Aikanaan nämä kisat olivat todella tiukkoja ja junnut kehittyivät todella paljon pitkän sarjan aikana. Eikö tämä systeemi toimisi nykyäänkin? Silloin junnut saisivat taistella SM sarjassa alle 21 -vuotiaiden kanssa ja kansallisiin myös vanhukset saisivat tulla kirittämään.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKaksikin asiaa edellisissä messuissa kiinnittivät huomiota. Ensinnäkään jos joku on luovuttanut palkintoja B-junnujen kisoihin, tarkoituksena lienee ollut houkutella B-kuskeja parempiin suorituksiin, eikä silloin pelin henkeen istu mitenkään, että "superhessut" muista luokista käyvät siivoamassa tuhkatkin pesästä. Se ei voi olla palkintojen tarkoitus. Samoin käydä pokkaamassa palkinto ja antaa se "armosta" sitten sille, jolle se oikeasti kuuluu. Hiton arroganttia - vähän niinkuin vertauskuvallisesti 100 metrin pikajuoksukilpailuissa MM-tasolla mitalit jaetaan jenkkisupertähtien kesken ja doping-testien tulosten vahvistamisen jälkeen mitalit jaetaan kolmen kuukauden jälkeen Ison Britannian, Cayman Saarten ja Italian edustajat kilpailuissa saavat heille kuuluneet mitalit, mutta kuka muistaa heitä. Epäreilukerho varasti heiltä todellisen sankaruuden ja sen "suuren hetken".
Toinen juttu on tämä "itsesuojeluvaisto", jonka olemassaolon määrän täytyy olla käänteisesti verrannollinen kisamenestykseen. Erästä tuttuani mukaellen, mitä suurempi reikäpää, sitä parempi vauhti moottoripyörälajeissa.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAKees, sulla tuli pari pientä asiavirhettä. Ensinnäkin B-piikit ei ole junnuluokka, siinä ei ole ikärajaa. Toiseksi kun tarpeeksi kauan on ajamatta, luokitus vanhenee, eli ei kukaan ole ajanut väärässä luokassa. Eix oo aika yksinkertaista?

Kirjoittaja: SAMI KUJALAminkäs takia katosi aikoinaan b puolikkaat ja tuli tilalle harrasteluokka kun mun mielestä b puolikkaissa luokkana ei ollut mitään vikaa sen mitä siinä itte harrastin kisaamista. sais tulla takaisin ja tietty 2 erää tulis ehkä taas harkintaan hommata lisenssi eikä se mua haittaa vaikka sielä joku entinen a luokkalainen vetääkin ohi niin kuin pujottelu kepistä kisataan sielä loppupääskin.

Kirjoittaja: Miikka DepnerNyt on kyllä pakko ottaa jo meikäläisenkin kantaa!

Ihan ensiksi pahoitteluni poikasi loukkaantumisesta.

Kilpailijoiden tasoerot on mielestäni jokaisessa luokassa todella suuret (A,B ja C-luokissa). Sitä miten luokkajaot tulisi tehdä, niin en nyt ota kantaa.

Sen sijaan siihen, että ex A kuskit varastaa junnujen motivaation ja palkinnot.
On todella hurjaa väittää että ex A kuskit tekisivät luokasta vaarallisen, päinvastoin! Kasikymppisistä tulleet junnut on vielä aika kokemattomia näiden kaverien rinnalla, varsinkin loppu erästä piikki voi jo viedä miestä. Yritys on kovaa eikä itsesuojeluvaisto ole vielä aivan kohdallaan.

Ex A kuskeilla iän tuoma kokemus, tekniikka ja itsesuojeluvaisto on jo aivan eri luokkaa, kuin junnuilla.

Ei näiden kaverien mukana olo pitäisi kenenkään motivaatiota varastaa! Päinvastoin, he ovat todella hyviä kirittäjiä.

B-piikit, joka on suomen motocrossin peruspilari, täytyy säilyttää kovatasoisena.

Ja niistä "pyttyjen varastamisista" Jos itse saisin butjetin kasaan, niin tulisin ehtottomasti B-piikkeihin ajamaan. (eniten kilpailuja) Ja jos kävisi niin hassusti, että palkintosijoille pääsisin, niin voisin lahjoittaa "munakupin" pois.
Ne kerää vaan niin pirusti pölyä tuolla olkkarissa ja on hirveän hankala siivota.

Se että pääsee puomin taakse toisi ainakin minulle tyydytyksen, ei ne palkinnot.

Keskustelu on kiinnostava, ja odotan sen vielä tästä jatkuvan.

terv. M. Depner

Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖTervehdys,

Tuossa nyt on tullut kaikenlaista kommenttia mutta tässä muutama idea lisää joka varmasti selkeyttäisi asiaa.....

Harrasteluokka:
1. kyseinen luokka ei ole saanut kannatusta sen vuoksi että siellä ajaa vanhoja A-kuskeja ja tasoerot ovat liian suuret.
2. mielestäni kyseisessä luokassa ei saisi ajaa jos on joskus omistanut A-lisenssin.

B-luokat:
B-luokille selkeintä olisi jos B-piikeistä nuostaisiin A-piikeihin ja B-avoimesta noustaisiin A-avoimeen tai toisinpäin.

B-luokista ei mielestäni voi evätä pois ns. vanhoja A-kuskeja jotka ovat vaikkapa aloittaneet ajamisen uudestaan monen vuoden tauon jälkeen.
Kuitenkin pitäisi toimia niin että kaikki vanhat A-kuskit jotka ovat ylivoimaisia voitaisiin "heittää" A-luokkiin vaikka kesken kauden.

Ikä erittelyt ovat mielestäni erittäin huoni idea......erotellaan enemmin tavotteiden ja ajotaitojen perusteella.

Kirjoittaja: Jukka NieminenTuossa muutama viesti ylempänä joku ihmetteli miksi kilpailijamäärät ovat laskeneet erityisesti 80- luokassa.

Heitän kehään arvion että olisikohan aloittamiskynnys noussut erityisesti noihin kisahommiin monelle liian korkeaksi.

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENReima haastaa asiaa. Harraste luokkaan saa kuskeja jos lisenssin hinta painetaan kohdalleen. Jos on kuskeja -> on kisoja. Olkoot vaikka 1 eräisiä. Kuinkahan moni enska kuski olisi halukas ajamaan pari crossi erää kesässä jos sais ajaa enska lisenssillä (entinen harrasteurheilu lisenssi).

RCK endurossa By ja Cy luokissa oli yhteenlaskettuna yli 100 kilpailijaa. Kun tästä vähennetään 250 nelarit jää oikeasti isoja pyöriä vielä 80 - 90. Tästäkin joukosta löytyy kymmeniä potentiaalisia harraste crossaajia. No, missä vika kun ei näy viivalla? Lisenssin hintako?

Verrataan lisenssin hintaa esim. kiekkotappelun SM-liigan lisenssin hintaan 226 *eur* on crossi lisenssi n. 150 *eur* kalliimpi. Kiekossa harraste lisenssi kiekkolehden kanssa 58 *eur*. Hintaeroa yli 300*eur*. (Huom. sisältää vakuutukset) Ja luistimiin et edes saa liikennevakuutusta vaikka haluaisitkin.

Suomessakin on joukko harrastajia jotka ajelee näitä yhteisharjoituksia ynnä muita, joista osalla on aitoa kiinnostusta myös kansallisia "oikeita" kisoja pari kisaa vuodessa. Nyt vaan olisi saatava nämä harrastajat viivalle. Laaja harrastaja pohja takaa lajin hengissä pysymisen.

Kirjoittaja: Tuomas KauppinenMoi!
Mielestäni harraste luokka on hyvä luokka, ja se voisi saada vielä enemmän suosiota jos eriä olisi 2, ja kisoja paljon enemmän (esim. kaikkien muiden kisojen yhteydessä.) Jos ei halua ajaa kun yhden erän, ni jättää toisen ajamatta.. Suomessa on paljon hienoja ratoja, niin miksi siis jättää harraste luokkaa syrjiä? Itsekkin ajelen lähinnä omaksi iloksi ja urheilun kannalta, ja parissa kisassa käyny toteamassa, että harraste luokassa on kaiken tasoisia.. Kisoja haluaisin kiertää, mutta kun niitä ei meinaa vaan olla.. JÄRJESTÄJÄT HOI!!! Enemmänhän te saisitte mainetta ja kunniaa (ja osallistumismaksuja)
Miettikää asiaa vakavasti..

Kirjoittaja: REIMA ALANKONykyjako on ihan hyvä, mutta vi***taa maksaa harrasteluokkaa ajavana lisenssistä saman verran kuin muut. B-piikeillä on kilpailuja kuukaudessa enemmän kuin harrasteluokassa koko vuonna. Ja jos pohjoisen kierrokselle ei enää näin kolmenkympin kriisissä jaksa lähteä ni kilpailut tippuvatkin heti puoleen. Nyt on löydyttävä pikkuhiljaa niitä kisoja tai Rexa menee lakkoon ;-). Se yksikin erä riittäisi, jos niitä olisi. Nyt monet isolla pyörällä harrastavat eivät viitsi lisenssiä hankkia kun näkevät kilpailukalenterin, hienoa ajaa kun puomilla on se nippanappa

Kirjoittaja: TEEMU MYLLYMÄKIonko 30-vuotias veteraani? ei.

Kirjoittaja: Miika SavoMinkä vuoksi Harraste- luokka ei ole saanut kannatusta? Mielestäni tämä luokkahan pitäisi olla omiaan juuri näille ikääntyville, mutta ei-veteraani-ikäisille kuskeille sekä myös harrastajille joilla on isomman luokan peli (yli 250 4t tai vähintään 175 2t). Siis ketkä eivät voi ajaa b-piikeissä. Ja voihan Harraste -luokassa ajaa myös piikillä tai pikkunelarilla. Onko luokan nimi väärä?
Ymmärrän hyvin että kun kisoissa Harraste luokassa ajetaan yleensä vain yksi erä, ei ajajia ole helppo saada puomille. Vika on siis järjestäjissä, vai onko?

Toisaalta eri luokka- ja ikäjakoja kannattaa miettiä myös moottoriliitossa vielä uudestaan, jotta lajin kannatus saataisiin 80-luvun ja 90-luvun alun hohtoon. Kerhoille annetaan ehkä turhan vapaat kädet lajin kehittämisessä. Kyllä moottoriliiton tulisi ottaa vastuuta lajin kehittämisessä pitkällä tähtäimellä. Menestyskäyrät ulkomaan tasolla näyttää myös laskevaa trendiä. Samoin kotimaiset kilpailut ainakin kahdella mittarilla mitattuna.
Esimerkiksi 80-luokissakin on kilpailijamäärät vähentyneet radikaalisti kymmenessä vuodessa. Ja mielestäni myös taso on heikentynyt. Sen huomaa ainakin C/A luokasta ja B-piikkisissä. Kai nämä jotain merkkejä on lajin suosiosta nuorison keskuudessa? Onko siis crossi liian urheilullinen vapaa-ajan harrastus vähitellen laiskistuvalle nykynuorisolle?

Mutta voidaan me crossarit lohduttautua ainakin sillä, ettei Suomen yleisurheilullakaan mene enää kovin kovaa. ;)

No, taisi juttu ajautua hieman sivupolulle. Voittehan toki jatkaa keskustelua tästäkin aiheesta, jos ei enää muuta jutunjuurta löydy.

Kirjoittaja: MARKO FORSMANAsiaa Tomilta !

On aika kovaa ajaa a-avoimessa ku 40:kyt lähestyy,meinaan se itsesuojeluvaisto
lisääntyy kolmenkympin jälkeen nopeemmin ku luulis ja voi olla noi
elämänarvot/tilanteet "vähän" erilaiset ku jollain nuorella puoliammattilaisella joka panostaa tosissaan.

Mun mielestä silti pitäisi voida kilpailla kansallisella tasolla jossain sopivassa
luokassa.Eli esim. se vetskut 30-40 vois olla hyvä.Pitäs siihen ikäryhmään
olla kuskejakin.Esim. monissa muissa lajeissa vetsku sarjat alkaa aikaisemmin.

Kirjoittaja: Marko Laine"Onko 30-vuotias veteraani?", kuului kysymys. Itse olen iältäni 33 vuotias ja tämä vuosi oli 29. vuosi kun olen ajanut kaksipyöräisellä. Siinä 22 vuotta kilpaa. Kun kisoja on takana yli 500, voisi kuvitella olevansa veteraani, mutta ei, vielä pitää odottaa reilu kuusi vuotta ennen kuin pääsen ajamaan veteraaneissa.

Useimmilla ei-ammattilaisilla elämäntilanne on varmasti jo sellainen että se ajaminen ei ole elämän pääasia, vaan hommaa pitää pystyä tekemään harrastusmielessä. Samaa suosittelisin kyllä nuoremmillekin ettei touhu olisi niin totista.

Itse kun ajoin vielä crossia, niin luokkina olivat vanhat B-luokat, 125 ja isot. Silloinkin nuoret ajoivat pääasiassa piikeillä ja vähän vanhemmat isoilla. Kuskeja oli paljon ja kaikki pääsivät ajamaan saman verran. Myös kisoja oli paljon.
Ne nuoret jotka tahtoivat menestyä, nousivat piikillä vuodessa A-luokkaan ja siellä sitten jatkettiin kehittymistä. Vaikka itsekin ajoin useamman vuoden A-luokassa, niin en silti lähtisi enää yrittämään A-luokasta jatkoa, vaan ehdottomasti B- tai harrastelijaluokkaan. Vaikka joka vuosi olenkin pyörällä ajanut, niin crossi on kuitenkin taas ihan eri laji.

Kirjoittaja: juha koskiJa hei jos A luokasta tulee takaisin B luokkaan pitää olla ajamatta kisaa
2vuotta! En tiedä mutta kyllä nuorten kuskien pitäisi vanhat A kuskit
peitota mennen tullen.

Kirjoittaja: KARRI KUISMAVastaushan tuli jo aikaisemmin, B-125 luokka on ainoa luokka, missä järjestetään kilpailuja Suomessa alle 40 vuotiaille, jos ei halua ajaa SM-tasolla.
Kuitenkaan b-125 luokasta ei tulisi nostaa hätiköiden kuljettajia A-Luokkaan, sillä suurin tasoero on juuri noustaessa B--> A:han.
Motocross on luonteeltaan vaarallinen laji, vaativuudeltaan ehkäpä kovin urheilulaji maailmassa, Ja väitän, että kukaan sitä harrastava ei tahallaan aiheuta kenenkään loukkaantumista, vähiten "kokenut" kilpakuljettaja.

Kannattaa laittaa ehdotuksia sinne oman moottorikerhon edustajille ja liittoonkin, mikä olisi sopiva luokkajako harrastajille.

Karri Kuisma

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENEnsinnäkin pikaista paranemista. Mutta asiaan.

Kyllä idea ikärajasta on ihan hyvä, mutta en ymmärrä minkä takia aina pitää sotkea pyörän koko näihin luokkiin. Varsinkaan B tasolla ei kuutioilla ole juuri merkitystä vaikka jotkut haluaa niin itselleen uskotella. Vai minkä takia 80 kuutioiset menee aina ohi vaikka ittellä oli 450 nelari?? HÄH? (tiedän, en osaa ajaa)

Syy minkä takia monet "vanhat" kuskit on menneet ajamaan B125 luokkaan on se, että isommalla pyörällä ei pysty ajamaan kilpaa kuin sitten A luokassa tai ruuvata lamput kiinni ja mehtään. Ei, älkää tulko sanomaan että onhan harraste luokka! Nykyisellä lisenssin hinnalla ja kisojen määrällä / ajoajalla per kilpailu, en näe mitään syytä ajaa harraste luokassa. (Tosin henk.koht. n.97 kg elopainolla en näe järkeväksi ajaa myöskään B125 luokassa.) NO, 5 vuotta enää ja pääsee vetskuihin. (Jääkiekossa jo pääsee ikämiehiin)

Ajatuksena B18 ( alle 125 cc tai 250 4t ) ja B (kuutiot vapaa) 2 erää per kisa kuulostaisi järkevälle, mutta sehän on jo itsessään este muutokselle.

Kirjoittaja: juha koskiNo jopas jotakin! Antakaa ihmiset kommenttia mielenkiinnolla odotan aiheesta
lisää.

Kirjoittaja: TOM NORDMANPeriaatteellinen kommentti: Jos ala-asteella 6-luokkalaiset voivat käydä tekemässä kokeita kolmannella luokalla, ja vie stipendit, niin vanhemmat hermostuu ja nuoret eivät motivoidu.

Näin ulkopuolisena, crossista mitään tietämättömänä, kuulostaa siltä että politiikka on selkeästi maalaisjärjen vastainen. Ei koulussa, ei urheilussa tulisi olla mahdollista itse valita alempaa luokkaa jotta pärjäisi. Tämähän on ns. hyvän urheilijahengen vastaista. Ainoa suunta on mielestäni ylöspäin ja tämän jälkeen senior-sarjat / veteraani-tyyppiset

Kirjoittaja: O-P PietiläMielipiteeni on, että kerran kun noustaan a-luokkaan, niin eihän sieltä sitten saa takaisin tulla. Jos ei a:ssa pärjää niin sitten vaihtoehto on kilpailutoiminnan lopettaminen.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASHyvä ajatus. Suosittelen että jokin seura tuo asian liiton crossivaliokuntaan sääntömuutosaloitteena muutoinhan säännöt eivät kaiketi muutu.

Muitakin näitä sääntömuutoskorjauksia on ollut keskusteluissa. Yhtenä pitkäaikaisen haaveena on ollut enduropuolella yhteislähdön hyväksyminen Viron (Saku) ja Ruotsin (GGN) kisojen tapaiseksi. Yhtenä voisi olla myös enskapuolella toisen veteraani luokan perustaminen myös yli 50 vuotilaille. Tässäkin ikäluokassa on monta kaveria jotka haluaisivat ajaa kilpaa ja menestyä muuallakin kuin harrastelijaluokassa. Nythän 50 vuotiaan veteraanin on todella vaikea menestyä nelikymppisten sakissa. Taitaa tuosta nykyisestä veteraaniluokasta tuleen toiseksi kovin luokka heti a-luokan jälkeen. Niin totista kilpailu nykypäivänä on.

Virossahan ajetaan enskakisoissa 50 - vuotiaiden sarja.

Perusteita miksi enskapuolen sääntömuutoksia (yhteislähtö) ei ole voitu tehdä on viljelty useitakin. Liekö muutoksia kukaan tosissaan yrittänytkään. On vain tyydytty selityksissä lisenssimääräyksiin. Tuskin niitä lisenssimääräyksiä muuttaa kuin me itse harrastajat jos me vain haluamme.

Toisaalta voinee kai sääntömuutosesityksen liittokokoukselle tehdä kyseisen lajin lajivaliokuntakin. Tarvinneeko siihen jonkin seuran aloite välttämättä mikäli hyvä aloite havaitaan vaikka näin keskustelupalstalla.

Kirjoittaja: tomi nieminenMoi.

Mitä tarkalleen ottaen Karkkilassa tapahtui??

Olen ajanut b-piikeissä vuosia ja ikää on karttunut 31v. Olen hyvänäkin päivänä keskikastia, joten en ole tuntenut ajavani väärässä luokassa. Toinen pointti on se, että jos nuoret isien resursseilla, nuoruuden innolla ja fysiikalla eivät pääse lujempaa niin saavat mennä itseensä. Olen pyrkinyt ajamaan siististi, tuntuu että itsesuojeluvaisto vain voimistuu vanhemmiten =) . Liialla varovaisuudella ei kyllä tulosta synny. Osa porukasta tuntuu ajavan aikas hullusti. Ehkä sen tekee valtava menestyksenhalu, en tiedä.

Syitä miksi ajan b-piikkiä: Lähtöjä melkein aina kaksi + karsinta. Luokka on mukana melkein kaikissa kisoissa = valinnanvaraa mihin osallistuu. 125 on "helppo" ja hauska ajaa.

A-piikissä kilpailu on kivenkovaa. Itse olen realisti, tiedän että rahkeet eivät koskaan tule riittämään sinne asti. A-avoimeen pääsisi ehkä puomille mutta kyllä kypärä pyörisi päässä kun Asplund ja kumppanit tulisi ohi.

Tietysti kilpailuluokkia tulisi olla niin että kaiken tasoiset kuskit saisivat ajaa kisaa, mieluusti kaksi erää tasaväkistä porukkaa vastaan. Miksi näin ei sitten ole? No, koska kuskit ovat kilpailunjärjestäjien maksumiehiä. Pitää saada paljon porukkaa eli paljon luokkia yhdelle päivälle. Se tarkoittaa yhtä lähtöä "täyteluokille" eli harrasteluokalle ja veteraaneille, 80cc.

Tässäpä näitä, "systeemissä on vikaa", kukapa sen korjaisi.. Yksi ehdotus olisi vetskuihin yksi ikäluokka lisää "30-40". JA KAKSI LÄHTÖÄ KAIKILLE!! =)

Tomi