Mutkan ajaminen YZ 125:llä

Omistan YZ piikin vuosimallia 2008, ja vajaan parinkymmenen ajotunnin jälkeen se tuntuu edelleen hyvin hankalalta ajaa mutkaan sisään, ja mutkan läpi. Se ei kallistu mutkaan luontevasti, ja on jotenkin todella hankala ja kankea ajettava koko mutkan. Edellinen pyörä oli ihan toista maata tämän suhteen (RM 125 2007), samoin KTM125 vm 2005. En ole keksinyt mikä tästä härvelistä tekee niin erilaisen mutkissa, onko tämä jotenkin paljon korkeampi kuin muut, onko ohjauskulma eri, tanko eripaikassa, keula kovin korkealla? Pyörä on klikkereiden ja SAG:n säätöä lukuunottamatta tehtaan jäljiltä, kuskilla painoa 74kg ilman varusteita.

Osaisko joku kokeneempi valaista että mitä pyörälle pitäisi tehdä. Voiko tätä käytöstä jollakin säädöllä parantaa (esim etuputkia laskemalla, tankoa eteen/taakse/ylös/alas, satulan korkeus, tai jotain ihan muuta)?

Foorumit

Kuulostaa siltä että keula menee liian ylhäällä.Johtuu hyvin pitkälle siitä että se on äärettömän kova tehtaan jäljiltä.Sen pitäisi painua kurviin mennessä/jarruttaessa alaspain reilummin.Jos siitä hyvän haluaa se pitää purkaa ja muuttaa..Ensiapua voit antaa kääntämällä yläklikkerit täysin auki ja nostamalla iskareita esim. 5mm lähemmäs ohjaustankoa.

Saattaa hyvinkin olla syy, korkealta se keula tuntuukin kurveissa.

ylaklikkerit on ollut taysin auki ja alaklikkerit melko kiinni kun muuten se lyo kasille. Mutta taytyy kokeilla laskea keulaa t-kappaleista. Onko 5mm maksimi, vai auttaisko enemman jos laskisi enemman? Jos vien ne etuputket huoltoon jossain vaiheessa niin onko ne simmitykset liian kovat, vai jouset, vai molemmat keulan korkeutta ja kaarrekaytosta silmalla pitaen?

Voi sitä keulaa laskea enemmänkin kuin sen 5mm.Se on kuitenkin hyvä lähtökohta.Takapään istumasyvyys kannattaa mitata kuitenkin.Jos se painuu liikaa niin mopo kääntyy kuin veturi.Jos sinunkin painoiselle kuskille mennään pelkkiä etujousia vaihtamaan niin ollaan väärällä tiellä.Jos se keula ei hakkaa käsille niin kannattaa etsiä tasapaino pyörän ajettavuuteen ennen mitään simmauksia.

Yamahat ovat tunnettuja vakaudestaan suorilla ja kankeudestaan mutkissa. RM:n veroista pyörästäsi ei mutkissa saa, koska Suzuki on tunnettu hyvästä mutkakäyttäytymisestä.

Yamahasta saa paremman kun säädät takapään laskeuman 95mm kuski päällä seisoen neutraalissa asennossa pyörän keskellä ja nostat keulaputkia noin 5mm ylemmäs. Ensihätään keulasta voi myös ottaa ilmaruuvien kautta hieman öljyä pois. Vakio ulkoputkien öljymäärä on 330-340ml, voit tiputtaa aina 300mm asti. 08 muistaakseni vaihtui 0.42 jouset eteen ja edellisen vuosimallin 0.40 olisi sun painolle paremmat. Ero on kuitenkin aika pieni. Vakiotakajousi pitäisi olla sopiva. Jammun keula on vakiona kova ja vaatii kyllä simmittämisen harrasteajoon.

Minulla löytyisi päinvastainen ongelma Gas Gasin 250 kuutioisen kanssa. Eli mutkissa on tukeva, mutta suorilla etupää hakee/ koittaa puskea.
Iskarit teetetty Topi Servicellä 100 kiloiselle crossikäyttöön (pyörä siis enduro).
Mistäköhän kannattaisi etsiä helpotusta??? Takapään painauma on siinä 9,5 sentin paikkeilla. Etupään napsut on ylhäältä melkein kokonaan auki, alhaalla puoliväliä kireämmällä. Takaiskarista en ole vielä kerennyt katsomaan.

Mulla taas Suzukissa säädöt ihan päin mäntyä, ku ei oo hyvä missään. Kokeilin kaverin yamahaa ja pääsin paljon kovempaa,ku omalla pyörällä, en edes tienny et osaan ajaa nii kovaa. Jotai siin omas pyöräs täytyy säätää, ku vaan tietäis mitä... iskareit luultavasti.

Nythän meitä on siis kaksi jotka kaipaisivat apua/ ohjeita iskareiden säätöön. ;)
Jos siis tunnet piston sydämessäsi ja tiedät hyvän sivuston, josta löytää ohjeita iskareiden säätöön, niin laitathan linkkiä. Ainakin minä ilahtuisin jos löytäisin pulmaani apua

Iskarit on siis teetetty Topi Servicellä omaan ajooni, apua kaipaisinkin nyt vain \"napsujen\" säätelyyn.

Osaisko joku neuvoa miten saa pyörästä vakaamman, ku en tuolta silvansuominen.com:ista löytäny mitään.

itellä sama pyörä mutta 05 vm menee mutkat kuin unelmat sujahtaa vain niin helppo hallita. :D