Muoviosien maalaus

Kirjoittaja: Kalle AlleniusMiten onnistuu? hioa ensin? ei hioa, suoraan spraylla?

Kirjoittaja: petsi puuJoo maalia pintaan lateksi on halpaa kuin tupakka ja kun laitat ferreksiä niin ei ruostu. Tulee varmaan tosi makee.
Pitäiskö mennä talliin penkoon miranol purkkeja???

Kirjoittaja: Tommi TurunenMitä meinaat malaa?Et kai vaan crossia?Muovia pystyy maalaamaan ja jälki ja pysyvyys on samaa luokkaa kun pellissäkin,mutta maalaaminen kannattaa jättää ammattimiehille.Salaisuus on joustoaineessa,mitä lisätään maaliin,se jättää pinnan elastiseksi,jottei se murru taivutettaessa.Crossin muovithan on halpaa kuin saippua ja tarrasatseja on joka lähtöön!Crossi/mantsa käytössä maalaaminen on aika järjetöntä,mutta katukayttöön soveliasta.

Kirjoittaja: Miikka MikkolaAinakaan sen takia ei kannata maalata jos muovi on kellastunut(jos valkonen).Muovin saa takas valkoseks ja kiiltäväksi jos sen hioo "hiomatahnalla" ja/tai erittäin hienorakenteisella hiekkapaperilla.Mulla ainakin toimi.Tuo ei muuten toimi kovin hyvin tankkiin...

Kirjoittaja: Markus HaajanenEi onnistu!!

Tankin maalit alkaa kuplia ja ku vaikka lokari taipuu niin maalei lohkeilee pois.
Ainakin Spraylla.

Kirjoittaja: M. LaineKyllä noitten muoviosien maalaus onnistuu, joskin esityötä on hirveesti, maalaus tapahduttava oikeilla maaleilla ja alustusaineilla, ja tankin maalauksen voi unohtaa ainakin muovitankilla (alumiinisestä en ole varma mutta uskoisin sama juttu). Tankki hengittää sen verran läpi että maali alkaa kuplimaan. On kokeiltu. Jos asia on hoidettavissa tarralla, niin suosittelen ehdottomasti tarraa. Itse olen tehnyt yhden isomman projektin pyörän maalaamiseksi täysin omiin väreihin ja kyllä siihen aikaa sai menemään. Kuva löytyy osoitteesta http://www.sunpoint.net:81/~mpteamlaine/kuvat/YZCR500.jpg.

Tuosta kuvasta voi nähdä että runko on maalattu, kuten myös kaikki muoviosat tankkia lukuunottamatta. Tankki on päällystetty reiitetyllä kontaktilla ja lokarien päissä on kanssa käytetty kontaktimuovia. Sittemmin tankkiin on löydetty parempikin päällyste eli keinonahka joka kiinnitetään joustavalla kontaktiliimalla (liisteri) kiinni. Silloin saadaan hengittävä ja hyvännäköinen pinta joka taipuu tankin kaareviin muotoihin eikä lähde todellakaan irti kun se hengittää. Haittapuolena on se että muutosta voinee pitää lopullisena (en ole kyllä kokeillut irrottaakaan, joten en tiedä vaikka onnistuisikin, epäilen).

Nyttemmin tuo pyörä on saanut taas uudet väritykset, joten niitä kuvia löytyy täältäkin kuvapalvelusta.

Kirjoittaja: Jaakko HuikariKuhan on hyvät maalit,lakat ym aineet ni kyllä muovit pystyy maalaamaan(tosin ei välttämättä järkevää)tankkia lukuunottamatta, jossa maali ei pysy oli sen maalannu ammattilainen tai ei...tietääkö joku viisas mistä se johtuu?? Epäilisin,että tankki hengittää sen verran,että jotku kaasut liuottaa maalia ja sit se lohkeaa pois.

Kirjoittaja: jarkko htankin muovi on niin huokoista ainetta, että se päästää bensan läpi ajanmittaan... tästä johtuu myös tankin värimuutokset

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo sitähän mä just meinasin, ettei tahdo pysyä kunnolla. Muovipinnat, esim kilvet ovat taipuisia, joten maalin sopii jäädä elastiseksi. Kokemukseni on kahden kymmenen vuoden takaa, joten maalit lienevät kehittyneempiä nykyään...

P.S. rasvanpoistoon vanhalta pinnalta kannattaa uhrata se ns. "tovi" aikaa...

Kirjoittaja: CelkkuSiinä on vain sellainen ikävä seikka että kun kerran kaatuu niin vanhaväri tulee näkyviin. Ja kyllä noita muoveja voi maalata vaikka ihan spray:lla mutta kannattaa pistää lakka päälle, ei tuu vanhaväri niin helposti näkyviin.

Kirjoittaja: Ville SepponenKumpaa suosittelette spraytä vaiko mustaa tarra arkkia?? takalokarin päälliseen pitää saada 15cm-20cm leveä viiva, jotta saadaan penkinpäällinen käymään takalokariin... tiedän hienostelua mutta vanhukseen ei muuta hienoa voi tehdä...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKyllä muovia voi maalata, mutta se on hankalaa ja vaatii kalliita pohjustusmaaleja ja kaksikomponenttisia maaleja. Pirunmoinen homma saada tarttumaan...

Kirjoittaja: Ossi Suuronenei onnistu!

Kirjoittaja: Ossi SuuronenOnnistuu hyvin. Pyydä tarjous automaalaamolta
jossa tehdään myös muovikorjauksia.
Voipi värikartasta valita värin.

Kirjoittaja: Jukka LankinenMaalaus onnistuu tehdä itsekkin.
Automaaleja myyvistä liikkeistä saa ostaa,
Spray pulloja, värivalikoima lähes rajaton.
Parhaan tuloksen saa kun pohjusta maalattavan osan ensin ko. pohjusteella,
saa em. liikkeistä.
Esim. numerokilpien tunnusvärit voi tehdä em. tuotteilla.

Kirjoittaja: pirhonen osmoTartteeko crossin olla viimeisen päälle säihkyvä?Kunhan on muovit ja ne hoitaa asiansa. Tankkia on turha maalata, kaataa pensat ohi niin tulee kuplia maaliin ja sitten se alkaa lohkeilla pois. Kokemusta on!

Kirjoittaja: J Mäkeläostaa CR 125 98-> tai CR250 97-> ei tarvi alkaa tankkia maalaamaan !!!
just purin pyörää linkuista lähtien kaikki palasina paitti kone!!!

Kirjoittaja: CelkkuJep Eli tohon "raitaan" käyttäisin itse mielummin teippiä kuin maalia. Kuten jo aikaisemmin sanoin että siitä tulee ikävän näköinen kun tulee naarmuja maalattuun kohtaan. Itse olen käyttänyt samoja teippejä kuin Tielaitos, säänkestävää teippiä sitä on vaan turha kuvitellakkaan ottaa pois kun on kerran laittannut. Eli pistä jotain säänkestävää teippiä ei mene naarmuille eikä varmasti lähde pois.