Motocrossin kausi 2009 ja usein kysytyt kysymykset

Kirjoittaja: LAURI MANNINENEli nyt kaikkien crossista kiinnostuneiden kannattaa käydä moottoriliiton sivuilla lukemassa tiedote suunnitelmista liittyen motocrossin kauteen 2009.

http://www.moottoriliitto.fi/tied.php?id=291&type=tiedotteet&page=9.3

Muutenkin kannattaa käydä noita tiedotteita oikeasti lukemassa moottoriliiton sivuilla, ettei ole pelkkien kuulopuheiden varassa. Tässä "usein kysytyt kysymykset" -tiedotteessa näyttää olevan paljon asiaa (lisenssipakko, sarjacrossit ym.) joista näissä keskusteluissa kirjoitellaan ilman faktatietoa.

http://www.moottoriliitto.fi/tied.php?id=267&type=tiedotteet&page=9

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANo juuri siellä satuin käymään, kun ihmettelin tuota kohua "jaetuista kirjestä". Katselin ensin tämän nykyisen lajiryhmäjäsenistön nimet ja sitten luin sen crossiryhmän tiedotteen. Kummaksuin kun joku oli kirjoittanut jotenkin näin:"Palloilulajien kannattajana olen sitä mieltä, että liiga sana parempi". Tiedotteessa ei sitten sanottu allekirjoittanutta. Eli nyt pitää kyllä ihan tosissaan kysyä: kirjoitteleeko kuka tahansa ihan mitä tahansa SML:n lajiryhmien nimissä. Onko se pallo jo ihan lopullisesti hukassa?
Pappa;) Ps. Tällä palstalla se voi ollakin, mutta VIRALLISELLA OPETUSMINISTERIÖN PALSTALLA EI.

Kirjoittaja: Tapio KorhonenKatos pappa on taas kerran alkanut panemaan pilkkuja etkö nyt muuta itkemistä tällä kertaa löytänyt? Mielestäni tiedote oli hyvin asiallinen ja uusia juttuja pitää kokeilla resursseilla mitä käytössä on. Joku nimi tai allekirjoittaneen nimen puuttuminen on pieni sivuseikka. Mutta kuten taas kerran nähtiin asiasta kaivettiin negatiivista ulos ennemmin kuin olisi sanottu jotain positiivista.

Kirjoittaja: LAURI MANNINENLajiryhmän tiedotteiden ym. takana on lajiryhmä kokonaisuutena, mutta kovimman talkoomiehen eli lajipäälikön harteille on jäänyt tiedotteiden muotoilu, jonka jälkeen lajiryhmän muut jäsenet vielä tsekkaavat tiedotteet. Lajipäällikölle kuuluukin suuri kiitos jaksamisesta.

Hiukan voisi käyttää harkintaa tämän typpisissä avautumisissa. Edelleenkään lajiryhmä ei saa mitään palkkaa tekemästään työstä vaan omien töidensä ohessa yrittää viedä lajia eteenpäin.

Selvennyksenä vielä lajiryhmällä ei myöskään ole ollut tekemistä tämän ns. kirjejupakan eikä sarjacrossien lisenssivaatimuksen kanssa. Näistä asioista päättää SML ja sen hallitus eli kerhojen edustajat eli loppupeleissä me harrastajat. On myös hyvä muistaa, että näitä päätöksiä tehdessä SML:n on PAKKO ottaa huomioon myös lukematon määrä muita tahoja (esim. FIM, Suomen lainsäädäntö ym.) Valitettavasti asiat ei ole niin yksinkertaisia kuin saattaa äkkiseltään tuntua.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAYhtään ei itketä, enkä kaivele "pilkkuja". Mutta kyllä tuo kolmen kisan SM-sarja on myrkkyä suomalaiselle motocrossille. Siitä vallitsee varmasti suuri yhteisymmärrys täällä maakunnissa. Ja sitten nämä moiset liigat yms. kukahan niistä jotakin ymmärtää mitä niillä tarkoitetetaan? Näitä syksyisiä sänkicrosseja vai Pappa-moposcrambleja. Mutta mihin siinä sitten tätä Moottoriliittoa tarvitaan. Yritän nyt vain vääntää rautalangasta, että kuunelkaa joskus kentän ääntä...mutta jos tämä on puhetta liittoa vastaan, niin hakekaa A-lisenssini pois, luovun siitä ilomielin ;) Pappa.

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHyvä pappa! Tällä palstalla on kyllä lukijoita, mutta niillä on hameet päällä! Minä kuulen aina kun olen jossain kisa hommissa, et kyllä siellä netissä osataan! Todellisuus on juuri niinkuin kerrot! Ikävä on todeta , et kukaan tai itse asiassa kyllä kaikki sen tietää, mut ku on se hamekangas ja ei ku pää puskaan!!!!!!!!Mitä kuulin et alle 23v sais ainoastaan ajaa mx2!!!!! No meidän vanhin päätti jo siirtyä enduroon. Vielä pitäis jotenkin selvitä pari vuotta kahen muun kanssa crossissa! Pappa pistetään epäviralliset vaalit pystyyn täällä! T parempi snadi tuimis ku buli laimis!

Kirjoittaja: LAURI MANNINENSekä kerhojen kautta, että suoraan harrastajilta on tullut nimeenomaan toivomus, että saataisiin kansallisiin kisoihin sarjamuotoista toimintaa myös B-luokille -> motocross liiga.

SM-sarjoja suunnitteilla ensi vuodeksi on 3 kpl (MX1. MX2 ja SX) yhteensä vähintään 9 SM-osakilpailua. Tästäkin on ks. tiedotteessa enemmän infoa.

Jokainen voi mennä katsomaan vaikka TR-tuotannon sivuilta kuinka paljon oli tungosta SM-kisoihin nykyisellä formaatilla. Eli ei varmaan haittaa jos kokeillaan jotain uutta. Lisäksi voi miettiä onko 24 kuljettajan kisat tai kisat joissa kärjen ja häntäpään kierrosajoissa on yli 15 sek ero SM:n arvoisia?

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANyt oot Partti joko kuullu tai ymmärtäny väärin. Jatkossa yli 23 v. ei saa ajaa MX2-SM:ää, niinkun ei MM:ääkään... Ison luokan pelillä voi edelleen vetää sen vuoden alusta, kun täyttää 15.

Kirjoittaja: LAURI MANNINENLukekaan oikeasti ne tiedotteet ajatuksen kanssa:

Kaudesta 2010 alkaen MX2 luokassa ei saa ajaa YLI 23 vee (sama kuin MM sarjassa).

Kirjoittaja: Harri VanhalaAsiat eivät todellakaan ole niin yksinkertaisia kuin miltä ne näyttävät, se on totta. Ne eivät myöskään ole niin monimutkaisia kuin niiden halutaan näyttävän.

En minä onnistu repimään sellaista tulkintaa FIM:n säännöistä (joihin usein kysytyissä kysymyksissä viitataan), että kilpailulisenssiä tarvittaisiin sarjakisoissa. 110.2-pykälän mukaan on huolehdittava siitä, että kuskilla, matkustajalla ja tiimien jäsenillä on henkilökohtainen vakuutuspuoli kunnossa. Liikennevakuutusta ei kaikissa maissa pyöriin saa, muttei meidän Pohjolan tai Tapiolan asukkaiden tarvitse siitä kärsiä.

Mistä ihmeestä tuo B-toimitsijavaatimus ilmestyi usein kysyttyihin? Ei ainakaan säännöistä.

Jospa kerhojen yhdistyksessä eli liitossa voitaisiin sen verran luottaa jäsenistöön, että kerhot itse valvoisivat vakuutusasioita ja osaisivat organisoida oman toimintansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Olen silti vankasti sitä mieltä, että SML:a on tuettava sen pontevassa pyrkimyksessä liikennevakuutusasian selvittämiseksi ja liiton johtoa on syytä kiittää ja tukea tässä pyrkimyksessä. Pitää meidän jäsenkerholaisten lisäksi tarkistaa, että kun päätökset ja tulkintaohjeet lopulta saadaan, ne tulevat tulkituiksi oikein myös kerhojen kannalta.

Kirjoittaja: Tapio KorhonenJos paapan mielestä tuleva systeemi on paska niin kirjoita tähän ja nyt oma
näkemyksesi millainen SM sarjan pitäisi olla? Mielenkinnolla odottelen keksitkö mitään järkevämpää ajatusta SM sarjalle.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEn nimittele mitään enkä ketään halventavilla nimillä. Hyvää on se, että asioita on mietitty jopa ennen kuin ne pannaan täytäntöön. Ehkäpä älynnystyräni ovat jo hiukan kalkkeutuneet, enkä ymmärrä kaikkea. Kuitenkin monen lukemisen jälkeenkin tuosta lajiryhmän ehdotuksesta jäi mieleeni seuraavaa: Motocross harrastaja, joka on täyttänyt 23 v ja saavuttanut A-luokan lisenssin ei voi ajaa vuodessa kuin kolme kilpailua "tavallista" motocrossia. Kukahan sitten enää haluaa saavuttaa sen A-luokan tason? Mielestäni myöskään 23-vuotias ei nyt ole ihan ikäloppu, joka täten pakotetaan lopettamaan harrastus ja odottelemaan sitten näköjään 40 vuoden ikää aloittaakseen uudestaan. Toinen asia on tämä television kuviteltu mahti. Se mahti oli ja meni tämän digiuudistuksen myötä. Kanavia on nyt niin paljon, että mikään ei oikeastaan kiinnosta ketään. Tämä netti on se väline, josta kiinnostuneet harrastajat löytävät toisensa kuvien ja videoiden kanssa.
Tuo Liiga-juttu voi olla ihan hyväkin ajatus, ajetaanhan sitä speedwayliigoja maailmalla ja niissä pyörii suuret rahat. Jos ajetaan jotakin Motocrossliigaa, niin siihen pitäisi olla vapaa osallistuminen kaikilla yli 15v. pyöräkoko vapaaksi ja kaikki baanalle hauskanpitoon. Tässä vastaus: mikä olisi parempi sarja. ;) Pappa

Kirjoittaja: LAURI MANNINENA-luokalle on suunnitteilla oma motocross liiga, toivottavasti A-kuskit innostuu ajamaan sitä. Tämä kolmen osakilpailun ison luokan SM-sarja suunnitelma koskee ainoastaan vuotta 2009, mikäli homma toimii ja löytyy sopivat kisapaikat ja resurssit niin kisojen määrää voidaan myös nostaa. MM ja EM kalenterit on sen verran tiukat, ettei maailmalla ajavat kuskit pysty sitoutumaan kovin pitkään sarjaan, jolloin SM kullasta ei ajaisikaan oikeasti Suomen parhaat kuljettajat.

Onhan olemassa myös se mahdollisuus, että supercross-sarjasta tehtäisiinkin se ykkösjuttu, jota markkinoidaan suurelle yleisölle ja joka näytetään tv:stä. Silloin MX1 ja MX2 osakilpailuja voi järjestää sen mukaan miten kerhoilla on resursseja.

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHyvä pena! Veit jalat suusta! Oma ehdotukseni olisi palata vanhaan systeemiin, jossa olis c aloittelijat (jota ei nyt ole lainkaan). ja sieltä b hen ja sit a-luokka. Tämä uusi systeemi on susi jo syntyessään.Minäkin olen sitä mieltä, et pitää koittaa jotain uutta, mut pitää sit kans olla pareempi ku vanha tsydeemi. t snadisti ottaa bollaan, mut tsiigataan kyl sen joku koht bonjaa!

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEihän sitä voi tietää onko "se susi jo syntyessään", kun se ei ole vielä syntynytkään. Hyvä puoli tässä on, että asiasta voidaan keskustella, ennenkuin säännöt on naulattu seinään?? Paljon on siinä ehdotuksessa mietittävää. Jos ns Liiga lähtee hyvin käyntiin, ajaako SM kisassa vain "ammattilaiset" siis n. 10 kuskia? Miltä se sitten näyttää TV:ssä? Jos TV toteutus on sitä mitä se oli esim. Heinolasta, onko siinä mitään järkeä? Löytääkö lajiryhmä jostakin tosiaan rahaa kunnolliseen TV toteutukseen? Siis paljon rahaa?? Näitä suuria muutoksia on aina syytä harkita ja miettiä mitä ne tuovat tullessaan. Rinta kaarella pönöttäminen, kun on päästy vallankahvaan käsiksi, on tuonut paljon vahinkoa tässä "mopoliiton touhussa". Siitä kulttuurista on nyt vihdoin aika päästä eroon. :) Pappa

Kirjoittaja: PAULI PALONENKerrankin lajiliitto oikeesti yrittää parantaa hommia.Ja heti ollaan niin saatanan negatiivisellä mielellä arvostelemassa.No ainahan ne viisaimmat miehet on jossain muualla kuin siellä missä asioista päätetään:-)
Omasta mielestäni ehdotetut uudistukset on ihan hyviä.Kunhan vaan kerhot jaksaa
järjestää kaikille luokille riittävästi kisoja.Menneenä kesänä ainakin mxv:llä ja ilmeisesti mxj:llä myös oli todellä vähän kansallisia kisoja.

Kirjoittaja: PETRI PARTTINiin! Entäs cc luokka! Rahat pois ja näkemiin.

Kirjoittaja: Tapio KorhonenEn tiedä mutta putosi pohja koko touhulta jos tuolla toisessa keskustelussa mainitut liiton jakamat kirjeet ovat tosi homma pistää ajattelemaan mitä järkeä on koko touhussa jos aletaan uhkailemaan kun käy vääränä päivänä väärässä paikassa paskalla. Niin tässä valossa koko MX kisojen uudistukset voi vetää paskapytystä alas samaa matkaa. Olin siinä luulossa että nämä jupinat täällä on vaan niitä jupinoita mutta tuo kirje episodi avasi silmät ei hyvänen aika.
Papalle siinä paappa nimessä oli 1a vahingossa liikaa sorry...

Kirjoittaja: TOMI SARIVAARAPauli P:lle tiedoksi:

MXJ sekä MXV oli kisoja suht runsaasti, minkä lisäksi he saattoivat osallistua MXB:n kisoihin oman valinnan mukaan, jonka suht suuri määrä MXJ:n kisaajia tekikin ja muutama MXV:n karpaasi.

Joten ajettavaa piisas noin 12-15 kisan merkeissä... mikä sitte kellekkin riittää?

Kirjoittaja: LASSE HELANDERUusi toimintamalli näyttää hyvältä nyt on aika meidän kuskien näyttä että tästä lajista voisi tulla "koko kansan urheilua".

Kirjoittaja: PAULI PALONENNiin mikä on kenenkin mielestä paljon, mxv:n kansallisia oli menneenä kesänä peräti neljä kisaa!!

Kirjoittaja: TOMI SARIVAARAOk, laskin varmaan sitten väärin, kun Totin raportoimia aikoja löytyi kuitenkin 8:sta MXV kisasta.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEnpä tiedä yhtään, olenko oikea henkilö selventämään näitä käsityksiä kuka mistäkin päättää, mutta yritän kuitenkin: Lajiliitto on tämä SML (moottoriliitto). Se on tämän SUL:n(Suomen urheiluliitto) alainen liitto. Tässä lajiliitossa ovat sitten lajiryhmät, jotka hoitavat näitä omien lajiensa asioita. Lajiryhmien jäsenet ovat luottamushenkilöitä, siis tavallisia "pulliaisia" joita jotenkin kiinnostaa nämä hommat. He uhraavat aikaansa ja myös rahojaan vain saadakseen hyvää aikaan. SML:n virastossa on palkatut virkamiehet, jotka saavat palkkansa opetusministeriöstä. Sitten ovat myös SML:n luottamusmiehet mm. hallitus ja jopa ihmeellinen stragiaryhmä. Heille taidetaan maksaa jonkinlaisia kokouspalkkioita ja matkakorvauksia. Tämä järjestelmä on hyvä, ja toimiva. On kuitenkin selvää, että joskus syntyy erimielisyyksiä. Tämä nyt vallitseva suuri hämmennys on mielestäni peräisin ihan vaan siitä, että SML:n virkamiesjohto ja luottamusmiesjohto, eivät päässeet yli siitä kuvitelmasta, että "heille on luovutettu kaikki valta moottoripyöräurheilussa Suomen maassa". Nyt on vaan tunnustettava, että näin ei ole, ja hoidettava asioita entistä paremmin kuunnellen kentän ääntä. Kokonaisuus näissä asoissa on joka tapauksessa SML:n hallussa.
Sitten tähän motocross muutokseen...mielestäni jo vuosikausia on crossissa ollut se ongelma, että kohtalaisen lahjakas ja määrätietoisesti harjoitteleva urheilija ajaa kyllä pian itsensä A-luokkaan. Mutta mitä sitten...kisat loppuvat siihen. SM-kisoja on vähän, eikä niissä uusi tulokas oikein pärjää. Nousevalla kaudella saadut sponsorit ihmettelevät: ennen oli sijat kisoissa 1-5 nyt 15-20, ja kisoja vähän. (kansallisia A-kisoja ei ollenkaan) Siinä se sitten on 23v. "eläkkeelle" oottelemaan veteraanimarssia. Tämä on tämän esitetyn "uudistuksen" sudenkuoppa, joka on vaivannut crossia ja sieltä "eppu-suuren ajoilta" ;) Pappa

Kirjoittaja: LAURI MANNINENKai se ongelma lähinnä juontaa siitä, että A-luokan kuskeja ei kansalliset kiinnosta tai ei ehdi (duuni, tyttöystävät, kaverit ym.). Kun kansallisia kisoja A-luokalle sitten järjestetään on siellä on alle 20 kuljettajaa puomilla. Toivottavasti liiga innostaa ajamaan...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAA:n kansalliseen jos saa 15 pilottia viivalle, niin hyvä. Ainoa poikkeus on West Cross Weekend ennen SM-kauden alkua, siellä voi olla lähes täysi puomi. Moni kisajärjestäjä on yrittänyt A:n kansallisia, mutta jos ilmoittautuneita on n. 10 niin voi miettiä, onko luokkaa järkevää järjestää. Eiköhän jatkossakin noi SM:t+Liiga=toistakymmentä kisaa/kausi riitä valtaosalle A:n ajajista.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä keskustelussa näkyy, kuinka vaikeaa on tunteen ja järjen yhdistäminen. Erikoisen vaikeaa se urheilussa, koska mitään urheilua ei voi perustella järkisyillä. Ehkäpä esitetty uusi malli nostaa motocross-urheilun parempaan kehitykseen. Kaikki riippuu siitä saavuttaako tämä liiga harrastajilta myönteisiä tunteita, ja innostusta. Myös on vaikutusta sillä miten arvostus SM-sarjaa kohtaan saadaan nousuun? Tuleeko se TV:stä tutuksi? Sitten vielä pieni piru olkapäälläni sanoo: Kun endurossa tehdään tyhmillä sääntöjen viilauksilla harrastus hankalaksi, niin kai moni miettii...jos sitä ajeliskin sitten crossia??? ;) Pappa

Kirjoittaja: PETRI PARTTIEnduroon palattiin ja ei kaduta! Meillä ajaa nyt 2 crossia ja 2 enskaa.

Kirjoittaja: MIKAEL SPARFMun mielestä lajiryhmä on tehnyt HYVÄÄ TYÖTÄ!

On se vähän niin että A-luokan kuskit ovat vähemmän innokkaita kiertämään kansallisia, oli se sitten MX tai EN.
Toi liiga oli aivan mahtava idea! vaikka se futisliiga vertaus kuullosti hieman itsekkäältä :D
tosta supercrossista... ehkä sinne ny vähän rajumpia hyppyreitä voisi sallia, tai ainaski radan tulisi olla näyttävämpi kun perus rata. varsinkin jos vain lyhentää niin kilpailun lopussa saattaa mennä siihen että rata on niin huonossa kunnossa että jengi ei oo kovin näyttävä.
Radan kunnossapito tulisi olla näissä kisoissa tärkeempi kun se perus "rata ei ollu tarpeeksi raskas" ajattelu. Pattia ja spooria voidaan ajaa perus motocross kisoissa, supercrossissa tulisi ajon "fyyssinen rasite" tulla ihan siitä kovasta temposta ja pienestä virhemarginaalista!
näyttävyyttä tällä haetaan ja ehkä hyvällä säkällä saadaan vielä tulevaisuudessa joku kuski ajaan "oikeaa" supercrossia =)

Mutta mun mielestä on kiva nähdä miten ensi kausi menee, minä uskon kovasti että tämä TOIMII! KIITOKSET TYÖRYHMÄLLE!

Näyttäis vähän siltä että pitää hommata se 144 2-t :P mitenkähän sen saan ostettua firman piikkiin? :D riittääkö se että käytän sitä purkufirman nimissä oman kropan purkuhommissa? :D

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATuolla artikkeli-osastossa oli hyviä uutisia lajiparlamentin "päätöksistä". (Jos se hallitus on sitten samaa mieltä?) Uusi-vanha stadikkacrossi on TV-lle varmaan parasta.
Niin ja Mikael: Ei firman piikkiin voi laittaa 144 cc, verottaja hyväksyy vain 125 cc ( siis piikin) ;) Pappa ( Kiire Bingoon!!!)