MOTOCROSS-halli

Kirjoittaja: REIJO KARPPINEN Ympäristöseikat maastossa ja talvi rajoittavat ajoharrastusta merkittävästi täällä Suomessa. Toimiva ratkaisu tähän olisi SISÄHALLI motocross-, enduro- ja trial harrastuksellekin. Ympäristötietoisessa Saksassa näitä on jo useita. Juorun mukaan myös Ruotsissa on toimiva halli, tietääkö joku osoitetta?
Suomessa MOTOCROSS-hallille olisi hyvä keskeinen paikka Tampereen ympäristössä teollusuusalueella, jolloin harrastaa voisi ympäri vuoden 07.00-22.00 teollisuuden tahtiin. Meluongelma pysyisi sisällä kuten jäähalleissa ja konepajoissakin.
Mikä olisi oikeasti maksavien harrastajien määrä, jos paikan ylläpitäminen kustantaa 10, 15, 20 tai jopa 30 *eur* ajopäivältä? Yhteiskunta ei taida ko hanketta paljon avustaa, joten touhu pitäisi saada pyörimään yksityisin varoin.
Hallin olisi oltava riittavän iso, jotta myös kilpaharrastajan motivaatio riittäisi toistamiseen. Mikä olisi riittävä minimikoko?

Kirjoittaja: MIKKO HAKALAwww.motocrosshalli.fi

Kirjoittaja: JOONA OINONENMinne ja milloin ???

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOYlöjärvelle Dynaset Oy:n yhteyteen, pohjia tehdään. Uutinen viikonlopun Aamulehdessäkin.

Kimmo

Kirjoittaja: mikael karlssonlöytyskö keltää koti paparazilta projecti kuvia? www.MXking@jippii.fi tuoho osotteeseen.

Kirjoittaja: JARNO ANTTILANo onkos kellään tietoa kuinka halliprojekti etenee?

Kirjoittaja: LASSI LEHTONENMielestäni sula ja katettu rata olisivat olisivat hyvät realiteetit. Jenkeissä hallienska on melko yleistä, joten pieni rata Suomessakin olisi kohtuullista. Ei mitään yltiöpäistä, mutta pieni rata kuitenkin.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOVajaa vuosi ekasta viestistä ja Reijo on laittanut tuulemaan! Onnea ja menestystä tähänkin rojektiin!

Kimmo

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIHalliradalle Suomessa olis kyllä tilausta tuon talven takia, mutta kyllä se taitaa aika työläs projekti olla...riippuen tietysti täysin siitä kuka sellaista lähtee vetämään ja kuinka paljon kyseinen henkilö saa taustatukea. Mutta jos tällaisen joku (jotkut) saisi polkaistua toimintaan, kannattaisi mielestäni keskittyä tekemään nimenomaan sisäcrossi- rataa, eikä niinkään varsinaista supercross- rataa jollaisella saattaisi olla taipumus saada ns. tavallinen harrastaja vain turhautumaan. Enkä tarkoita etteikö Suomesta löytyisi paljonkin taitavia kuskeja jotka vaikeampaa rataa osaisivat arvostaa, vaan sitä että tuollaiselle radalle pitäisi saada joka päivälle riittävästi käyttäjiä (ts. maksajia). Jos rata on liian vaikea, ei harrastajatason ajurit välttämättä lämpene ajatukselle, ja tällaisia kuskeja on Suomen harrastajista kuitenkin valta- osa (+enskakuskit ;-). Sitäpaitsi ajamisen suhteen tosissaan olevat matkaavat kuitenkin talveksi etelän maille ajamaan, enkä usko että heitä täällä yksi hallirata paljon pidättelisi.

Ts. loistava joskin haastava ajatus, mikäli kynnys tulla ajamaan ei nouse liian korkealle tavallisen harrastajan silmissä. Ja tottakai jos toimiva konsepti tällaiselle hallille syntyy, mikä estää tekemästä niitä useampia ympäri Suomea ? Tällöin myös vaikeampien supercross- baanojen tekeminen olisi jo mahdollista.
Tämä on tietysti tällaista mutu- mutinaa, ehdottihan joku myös ajoaikoja eri tason kuskeille. Se olisi tietysti jo kaikkien turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Tosin itsekin kerran ns. supercross- herkkua kilpailun muodossa maistaneena täytyy sanoa että sellaisen ajaminen on jo noin yleensäkin riskaabelimpaa puuhaa kuin tavallisen (siitä kisasta lähti muistaakseni neljä kuskia lasareettiin). Henkilökohtaisesti kyllä pidin, mutta minulta ei tosin rapsahdellut luitakaan :-)

Toivottavasti homma etenee, ajatus on joka tapauksessa hieno ja saanut jo paljon hyviä kehitysehdotuksia !

Kirjoittaja: JUSSI IKONENTäällähän on mielenkiintoinen keskustelu käynnissä. Kyllähän ois hienoo päästä talvella reenaamaan kesärenkailla ja jos rata olis tosiaan sx tyylinen niin uskon että reenaamisen hyöty ois motocrossinkin kannalta aika hyvä. Kyllä tämmönen hanke saattaa hyvinkin onnistua mutta tarvis varmaan jonkun vaikutusvaltaisen henkilön joka rupeis vetämään touhua eteenpäin! Vitsi ois hienoo ajaa supercrossa!!

Kirjoittaja: JUSSI IKONENKirjotusvirhe tossa lopussa, ja varmaan myös keskellä juttuu?

Kirjoittaja: JANNE SALMINENjuu halli olis TOSI makee juttu!! kunhan pysyisi vaikeusaste riittävän alhaalla että sopisi muillekkin kuin a-luokan kilpakuskeille...

Kirjoittaja: LASSI LEHTONENIsoille ja pienille vehkeille olisi hyvä olla omat radat. Hallienska reitti olis kans hyvä.

Kirjoittaja: Miika SavoEipäs nyt innostuta ihan mahdottomia toivomaan! Pysytään vain realiteeteissa vai mitä. Raha (ja kustannukset) kai ratkaisee loppupelissä.

Kirjoittaja: Miika SavoNo joo ei tällä keskustelun aloittajalla ollut varmaan ajatus minkään 50cc tai vastaavan radan rakentamisesta vaan kyse oli sellaisesta radasta missä voisi harjoitella ajamista kisapyörillä eikä vaan "leikkiä" noilla minimotoilla. Sitähän mineillä ajaminen kuitenkin pitkälti on. Ei minit kuitenkaan huono idea ole oheisliiketoiminnan kannalta. Toisaalta voisihan sitä 50cc rataa ajatella rakennettavaksi toiseen paikkaan. Siellä voisivat samalla ajaa nämä minimotoa harrastavat sekä perheen junnut.

Kunnon crossihallia tarvittaisiin kuitenkin täällä Suomessa enemmän todellista treenaamista varten eikä puuhasteluun ja kikkailuun.

Kirjoittaja: REIJO KARPPINENHyviä kommentteja kaikilla. Uskon Miikan kantaan, että radan pitäisi pystyä motivoimaan kunnon harrastajan tarpeet talvella ja vielä kesälläkin. Touhun rahoittamiseksi ko hallissa pitää tietenkin olla toimintaa kerhojen kanssa ja junioreille, vanhemmat maksaa, sekä mitä erilaisempia elämyksiä yrityksille jne jopa kilpailuja.
Hallin pitää olla taloudellisesti toimiva kiinteistö, joka tarjoaa liiketoimintaan mahdollisuuksia monille yrittäjille, löytyykö niitä.
Täytyy jatkaa laskelmia hyvien "konsulttien" kanssa ja kun laskelmat näyttää toimivan niin toteuttaminen on mahdollista.
Jatketaan kaikki yhdessä suunnittelua ja tervetuloa yhteistyöhön. Kunnon hallin iso pinta-ala hirvittää hieman, koska rakentamisessa investointi tulee pinta-alan mukaan.

Kirjoittaja: JARNO ANTTILATämähän on mahtava projekti! Ehdottomasti supercross tyylinen rata sisätiloihin koska se inspiroisi mennä sinne kesälläkin treenaamaan eikä tietääkseni suomessa taida yhtään SX rataa tällähetkellä ollakkaan. Mielestäni ratavuorot voisi olla niin, että olisi harrastajilla, junioreilla ja pro kuskeilla omat ajopäivät koska ei täältä korvesta viitsi lähteä tunnin parin ajosessiolle parin sadan kilsan päähän. Toivotan projektille onnea!!

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENjoopa joo

Kirjoittaja: Jukka NieminenEihän siinä muuta kuin Harkimolta Areena vuokralle, kai sinne jonkinmoinen harjoitusrata sopii. On ainakin suhteellisen keskeisellä paikalla.

Kirjoittaja: ARI KUOKKAJep. Paras olisi jos sen hallin saisi johonkin keskeiselle paikalle samalla tavalla kuin jäähallit melkein kaupunginkeskustaan. Siitä kun saisi vielä tarpeeksi ison niin että yleisöäkin mahtuisi niin kisoja pidettäessä uudet katsojat lajin parissa olisi melkein taattuja. Tuskin hallissa ollutta rataakaan olisi liian vaikea muuttaa aina tarvittaessa niin että vuodessa voisi pitää useampia kisoja. Näin hankkeesta voisi saada jopa voittoa. Nuo SX hallit toisivat crossin perämetsien piiloista ihmisten luo ja tietoisuuteen.

Saksassa nuo SX hallit ovat lähinnä vanhoja tyhjiä teollisuushalleja. Ratamaksut sielä ovat siinä 20-25euroa. Maaperä on ainakin joissain halleissa tehty kemiallisella seoksella siten että se on aina sopivan kostea.
Yhdeksi ongelmaksi voisi muodostua hallin ilmastointi. Minkä pitäisi olla suht tehokas. Kaikka varmaan muistaa Turun supercrossin ja kuinka huono ilma sielä oli.

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVIST
Tollanen mahtuis vähän pienempään halliin.

http://www.pitbikeracing.com/

Ja vuokralle minicrosseja 110/125cc jot 15kpl niin varmaan ois käyttöä
suomen pimeässä talvessa. ( yksityistilaisuudet ym. )

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä hallijuttu on ollut puheissa täällä köyhemmässä-savossa siten, että kun löytyisi sopiva kalliolouhos, johon on jäänyt jyrkät seinät, niin sen kattaminen ei ehkä olis ihan kaamean kallista. Nykyään kun tiesora murskataan kallioista, on näitä kuoppia kyllä varmasti aika paljon Suomessa ja lisää tulee. Joku tuossa edellä mainitsikin EU rahat, ja niitä ovat jotkut kerhot onnistuneet saamaankin ratahankkeisiinsa. Tässä olisi ihan uusi idea, joka saattaisi onnistua, jos joku sitä jaksaa pontevasti läheteä ajamaan. T Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMinulla ei ole mitään hidasta, teknistä rataa vastaan, kiitos mielellään! Muistelen tässä vain erään tänäkin vuonna pisteille ajaneen pikkuluokan kuskin kommentteja, kuinka AMK:n radalla ajamisesta ei ole mitään hyötyä, kun on kuulemma liian hidas ja tekninen ja hyppyritkin niin surkean lyhyitä...lopeta MS vaan se piikittely, ei osu!

Kirjoittaja: Miika SavoEi stadikkaradan ajamisesta kesäkaudella varmaan kovin suurta hyötyä olekaan. Paitsi että saa pitää hauskaa (jos vaan on pokkaa vetää niistä tuplista ja ryökkysuorista kaasulla) ja kikkailla pyörällä. Onhan se niin että jos hypyt tuntuu vaikealta niin tällainen superi ei tosiaan oo hauskaa.

Kirjoittaja: Miika SavoTässä yksi hyvä linkki malliksi radan suunnittelua varten:
http://www.dirtwurx.com/main.cfm

Kirjoittaja: Miika SavoNikolle: en bongannut kyllä tuota saksalaista linkkiä, mutta eipä sillä kai merkitystä. Pääasia että "kaikki soutaa samaa venettä". Siis kehittäviä kommentteja eikä mitään opportunismia. Sillä keinolla nimittäin ei näitä halleja tehdä. Niitä ei tehdä myöskään miellyttämään kaikkia endurokuskeja, tulihan se jo Sirkun kommentistakin selville. Kyllä maailmalle hamuavien endurokuskien on hallicrossiakin taidettava. Ketkä kävi katsomassa Heinolan extrapätkää? mitä muuta kuin stadioncrossia se oli? Aika pitkälti juuri sitä. Siis muutama fakta: jos joku sisärata saataisiin, se ei varmaankaan tulisi olemaan mitään hehtaarikokoa, minkä vuoksi tilan käyttö rajoittaisi tekemään radasta hidasvauhtisen ja teknisen. Ja kuten monesta aiemminkin tässä on todettu: pyörissä on ne jarrut joilla vauhtia voi tappaa ja kaasu jolla sitä saa lisää. Eli ajaminen ja ajotaidot riippuu täysin ajajasta sekä hänen halustaan kehittyä. Tekninen harjoittelu on juuri parasta treeniä. Myös Sirkulle. MS

Kirjoittaja: Kees van NiftrikStadissa olis mahtava mesta siinä Hernesaaren nokassa, kun grynderit kippas vahingossa soraa muutama miljoona kuutiota liikaa mereen Pihlistä vasten. Sitä soraa jäi vielä ihan järjettömän kokoiseksi kasaksi ylikin. Copterlinekin kuulemma on ollut lopettelemaan päin, joten sinne kun sais matalalentoluvat.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMielestäni olen ihan rakentavassa hengessä kommentoinut aihetta. Kyllä siihen kuuluu myös ottaa huomioon mahdolliset riskit tällaisessa projektissa.

Ei muuta kuin omasta puolestani toivotan menestystä projektille.

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMITerve kaikille kahvanvääntäjille !
Hienoa että on vihdoinkin joku joka ottaa julkisesti puheeksi kyseisen crossihallin mahdollisen rakentamisen. Meilläpäinkin on asiasta monesti turistu ja visioita rakenneltu. Aina on suunnitelmat kariutuneet sopivan paikan löytymiseen ja etenkin rahoituksen saamiseen.
Ymmärtääkseni kokoluokka hallilla on oltava luokkaa jäähalli johon mahtuu vähintään 3000 katsojaa.
Silloin hallia voi käyttää muuhunkin tarkoitukseen kuin crossi/enska-ajoon.
Enempää kenenkään silmiä rasittamatta lopettelen sanoihin HIENOA ,UPEAA, HURRAA.
Ps. Toivottavasti hanke etenee. 30 *eur* ei ole paljon sisäharjoittelusta.
Terveisin: Risto

Kirjoittaja: Harri VanhalaNiin, paikan on syytä olla pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Esimerkiksi Espoon MK ei voi saada EU-rahaa rataa varten liian keskeisen sijaintinsa takia. Muistaakseni EU-luokituksen mukaan Tampere ei ole kaupunki, sillä suuren pinta-alansa takia sen asukastiheys jää alle jonkin maagisen rajan. Ehkäpä jokin maaseudun elävöittämisrahasto olisi valmis sijoittamaan Tampereelle (kun tuo seutu nyt on keskusteluissa esillä ollut).

Kirjoittaja: Nikkanen EeroSorry nyt aiheesta poistuminen,mutta miten sä Tommi ton linkityksen teet?
Yleensähän se on osoterivi ja enter?
Näyttää muillakin tökkivän toi juttu.

Kirjoittaja: Tommi AnttilaJep, mutta tänne ei ole koodattu niin hienoa keskustelupalstaa että se osaisi itse. Katsoppa vaikka tästä helppiä kohdasta Linkit.

Kirjoittaja: Niko HonkanenMiikan laittamassa linkissähän oli ihan komean näköinen rata. Ja vaikka siellä radalla niitä tuplia yms. olisikin nii eihän niitä pakko ole yli hypätä jos ei osaa/uskalla. Vaaratilanteitakin tasoeroista johtuen saataisiin karsittua esim. Miikan ehdottamilla ajovuoroilla. Ja luulisin, että noista halliradoista tuskin nopeita tulisikaan vaan juuri teknisiä ja sen myötä vaativia. Ellei rahaa löytyisi sitten jostain kivenalta niin paljon, että saisi rakennettua tosiaan ISON hallin. Ja riittävästi jos olisi käyttäjiä niin varmasti sitä spoori ajoakin pääsisi tuolla loppu päivästä harrastamaan ;-) Paitsi puuttuisihan siitä se sormien jäätyminen ja pyörän röpääminen pois! (lue: jää kaasarissa ja sormien välissä on niin mukavaa)

Ensimmäisenä kannattas ehkä kuitenkin kartoittaa noita jo valmiita tyhjillään olevia halleja kuten saksan poika on tossa tehny. Niitähän luulisi tässä konkurssien luvatussa maassa olevan...

Nii joo ja tosiaan...ei se 30e kyllä pahahinta siitä olis et pääsis vetää keskellä talvee nappularenkailla crossia hyvälle radalle! Luulisin jopa että tulis halvemmaks käydä siellä pari kertaa kuin joku Espanjan matka prätkien kaa.

Eipähän siinä sitten kun jäämme odottelemaan mitä huonoa Sirkku tästäkin asiasta TAAS löytää...

Kirjoittaja: juha koskiJos en nyt ihan väärin muista niin jokunen vuosi takaperin
Hyvinkään suunnalla taisi olla parilla kaverilla top secret
vanha teollisuus halli missä ne treenas superia?
Voihan näitä olla jo olemassa täälkin mut niistä ei puhuta!

Kirjoittaja: Nikkanen EeroTuolla fintrialin sivuilla on aiheesta keskusteltu aika pitkään ja jonkinlainen veto on päällä paikan saamiseksi.Trialiin riittää paljon pienemmät tilat ja helpommin toteutettavat radat ja harrastajiakin luulis löytyvän,mutta toisin lienee.

http://www.finntrial.fi/

Tuolla tuoretta keskustelua ja kysely aiheesta.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroMiksei muuten toi suora linkitys täällä onnistu?

Kirjoittaja: minna korppilaTässä opiskellessani olen huomannut,
että EU rahoittaa mitä ihmeellisimpiä
hankkeita, eli kun tuonkin asian
muotoilisi oikein hienosti ja etsisi jonkun
sopivan nimikkeen sille niin voi vaikka
saada jotain avustuksia.

Paikka varmaan tarvitsisi valita jostain
edullisemmalta seudulta kustannusten
pienentämiseksi.

Kirjoittaja: Tommi AnttilaOnnistuu se, kirjoita suoraan html-koodia:

Tässä sun linkki

Kirjoittaja: Tuomas Pietiläinenyhdenlainen ratkasu
tässä : http://www.realmx.com/english/inside/content/newsfull_t.php?lfdnr=1016

Sen verran vois vielä aiheeseen lisätä että mitään motocross tyylistä rataa ei ole järkeä halliin tehdä, paitsi jos käytössä on joku neliökilometrin kokonen tai isompi halli. Kunnon tiukkaa kieputusta ja vaikeita, teknisiä paikkoja. pyörissähän on edelleenkin jarrut ja kaasu (ja kuskilla aivot) sitä varten että niillä säädellään sitä menoa omien taitojen mukaan! faktahan on että monipuolisuus on pelkästään hyvästä ja niin edespäin..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos hintoja katsoo, niin eipä taida kuuna päivänä Suomessa löytyä niin paljoa harrastajia, että voisi kannattaa. Ellei se rata sittne ole sellainen, että siellä tosiaan pystyy kaikki ajamaan.
Joku 20e saattaisi mennä. Ja bisneskin voisi kannattaa pääkaupunkiseudulla, mutta mitenkähän olisi Tampereen seudulla? Oletko Reijo tehnyt mitään alustavia laskelmia? Ehkä sitä vuosittaista kassavirtaa voisi kasvattaa jollain talvi-FMX-tapahtumallakin, vuokrakatsomot ja ramppi keskelle?

Kinnostava hanke kaiken kaikkiaan...

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEItse olen hankkeesta "idean isän" Reijon kanssa jo keskustellut ja hyväksi todennut. Muistaakseni ideaa Reijo haki tuosta viimeisimmän viestin linkin radasta, mikäli yhtäänkään muistan oikein. Itselleni tuo sijainti olisi aivan kuin nyrkki silmään, omalta tallilta kun on tuonne Ylöjärven puolelle se muutama kilsa. Ja uskoisin, ettei se 30 *eur* ole ollenkaan paha. Maksetaanhan nytkin 10 *eur* maksua ihan normi crossiradoille, ja talvella tietty on rata maksut plus Miikan mainitsema rengas homma. Ostat 200 eskoa maksavan kumin ja paras pito on crossissa hukassa kahden kerran jälkeen. NAuti nyt siinä ajosta sladissa! Eli jos ihmiset tällaisen hankkeen hyvää hyvyyttään saisivat aikaan niin toivottavasti sinne saataisiin käyttöä! Tampereellakin on jo itsessään niin paljon kuskeja, ja kokoaika tulee lisää... Ja muut kans mukaan ideaan!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPohdinkin vaan, alunperin yksin hiljaa mielessäni, sitä, että taitaa ika moni krossikuski kuitenkin ajella spooria talvella. Syököhän se kuinka paljon hallin käyttöastetta? Sitten tuli mieleeni ne Rantatien kaarihallit...sellaisessa rakenteessa on suhteellisen edullista pitää paikka lämpimänä jos hiukankin plussan puolella riittää. Niitä on yli tuhanteen neliöön asti, eikä vissiin vaadi edes rakennuslupaa. Pystyisköhän tekemään radan, joka olis vaikka 5m leveä ja täyttäisi TURVALLISESTI koko tilan..."isot" (joo, ehkä 2kpl 15m) hyppyrit keskelle vinoon.

Ettei vaan olisi edessä suomipojan (papan, akan ja kaikkien) perusongelma: asiasta tehdään galluppi, kukaan ei kerro mielipidettään ja hymistelee vaan massan mukana, sitten takana puhutaan pikku kuppikunnissa ja morkataan, mollataan jne. ja kukaan joka on kehunut ideaa ei kertaakaan maksa harjoitusmaksua. Itselläni rohkeus investoida kaatuisi tähän niin tavalliseen asioiden kulkuun.

Kaipion vanhalla kassakaapitehtaalla oli 80-luvun lopulla sisä-skeittirata. Siinä Hjort

Kirjoittaja: Miika SavoTaisin kyllä aliarvioida noita mittoja aikalailla. Vaikea sanoa oikeita mittoja kun ei kokemusta. Jäähallia voi pitää kuitenkin jonkinlaisena vertailukohtana. Olisko sellainen 80x50 metriä lähempänä totuutta?

Kirjoittaja: Miika SavoNiin miksei halli voisi olla kylmähalli, jolloin paroc elementit voisi korvata vaikka muovipressuilla. Monia jäähalleja on ainakin tehty sillä tavalla.

Kirjoittaja: juha koskiMikä olisi loppu tulos jos joku pääsisi suunnittelemaan radan tuollaiseen
NS halliin? Mahtaako meillä täällä olla osaamista niin pitkälle?
Selailin Googlea ja löysin Sellaisen sisä radan Saksasta näyttää
olevan pelkkää superia siis ei sovi Suomeen johan siitä nousisi
iso itku kun on tupla ja tripla hyppyriä! Mutta käykää katsomassa
www.indoor-mx-magdeburg.de/

Kirjoittaja: Miika SavoKyllä halli olisi poikaa.. Hienoa jos rahaa olisi jollakin taholla aloittaa halliprojekti. Ja voisihan sitä hallia sitten käyttää muuhunkin kuin MX:ään jos käyttö siinä muodossa uhkaa tyrehtyä tai rahaongelma tulee vastaan.
Stadionratoja on maalimalla kaikenlaisia mutta saa radan myös sisätiloihin kun sen suunnittelee järkevästi. Superiratojen käyttäjiä ei Suomessa olisi kuitenkaan kuin kourallinen, joten ajajien houkutteleminen voisi olla ongelma. Harrastajille tuplat ja jenkkipatit on pahoja, joten mikäli rata tehtäisiin kaikille tasoille sopiviksi rata pitäisi tehdä riittävän turvalliseksi. Toisaalta kisakuskin silmin tekniikkatreenit olisi talvisaikaan sitä parasta mitä hallin kautta voisi ajatella. Siten superirata olisi paras vaihtoehto.

Korkeutta pitäisi olla aika reilusti ettei kypärä koppaa kesken hyppyä kattopalkkeihin. Olisiko sellaiset 8-10 metriä realistinen korkeus hallille (vapaa korkeus sisällä). Pituutta varmaan 40-50 metriä ja leveyttä 20-25 metriä. Kannattaa tietysti pohtia olisiko hallilla jotain taloudellista hyötykäyttöä esim. näytöksien muodossa. TÄllöin jonkilainen katsomokin pitäisi olla, ja sitä varten tarvitaan lisää leveyttä noin 5-10 metriä. Radalla ei tarvitse olla välttämättä sen kummempaa lähtösuoraa, jolloin pituutta radalle saadaan enemmän. Rataprofiilista: pari isompaa hyppyriä (pöytä tai tupla/tripla), rytmisection (tuplasarjat, matalia) ja yksi röykkysuora. Yksi tavallinen suorakin voisi olla, jossa pääsee testaamaan pelien kiihtyvyyttä ja vaihtamista.

Mitä hallin rakentaminen maksaa, riippuu hieman miten sen kyhää. Kustannukset riippuu tietysti laadukkuudesta. Perusrakenteena teräsrunko, Paroc-elementit ulkoseiniin ja peltikatto varmaan halvin. Betonilattia varmaan olisi oltava pohjalla, jotta rakennus-, ympäristö- ym. määräykset täyttyvät. Betonilattian päälle joku pressu ja sorat sen päälle. Maamateriaalin täytyy myös olla kovempaa, jotta rata kestää kulutusta. Ajattaisiinhan radalla pelkästään yhden talven aikana tuhansia kierroksia, ja pääasiassa samoja linjoja. Soran ja saven sekoitus tai muu vastaava.

Ajoajoista:
Ajaminen voisi olla järkevää jakaa ajojaksoihin ajajien tason mukaan. Esimerkiksi seuraavasti: klo 9-10 kisakuskit, 10-11 juniorit, 12-13 harrastajat, 13-14 kisakuskit, 14-15 junnut, 15-16 harrastajat jne.

Onko projekti mahdollista toteuttaa oikeasti vai onko vaan lennokas ajatus? Voisihan sitä laittaa jonkinlaisen kyselyn, jossa tiedusteltaisiin yleistä kiinnostusta, mielipiteitä, toiveita yms. Tiedustelut sähköpostilla tai kirjeellä yksi vaihtoehto. Lisenssiajajien tiedot liitosta ja asiaa hoitamaan eteenpäin.

Rakennusinvestointi on tietysti suurin ongelma alussa, mutta se riski kannattaa ottaa jos kiinnostusta todella löytyy. Kertamaksuna sellainen 30 euroa ei varmaan olisi liikaa. Saahan yhden nastarenkaan hinnalla ajaa jo melkein kymmenen kertaa, joten mieluummin ajaisin hallissa kuin tuhoisin nastarenkaita crossiradalla (en kyllä talvella crossia ajakaan radalla, mieluummin endurospooria koska se kehittää enemmän). Itse olen 100% mukana hankkeessa jos sellainen joskus päätetään aloittaa. Varmaan hallin avulla suomalaista motocrossia voisi myös kehittää eteenpäin.
-MS-

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENeiköhän semmonen mitä noi teollisuushallitkin on eli jotain n. kilomerti kertaa vajaa puol kilsaa olisi hyvä? ilmanvaihtojan on se johon joutuu panostamaan todella paljon.