Moottoriliitto kielsi seurojen yhteisharjoitukset

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenEilen ilmestyneessä Liiton kiertokirjeessä kielletään kerhojen sisäisten harjoituksien järjestäminen, jos otetaan aikaa, lasketaan pisteitä tai muulla tavalla laitetaan ajajia paremmusjärjestykseen. Äkkiä tulee laittomina mieleen sarjaendurot, kesäsarjacrossi, talvisarjacrossi, sarjatrial, 100m juoksu, keihäänheitto, ai niin noissa liitto ei olekaan päsmärinä. Tämä uusi määräys koskee tietenkin myös yksittäisen ajajan testaamista, jos esim. mekaanikko ottaa aikaa eri kierroksilla ja kirjoittaa ajat paperille.
Kaikille näille on anottava lupa Liitosta, ja oltava Liiton vakuutus. Valvoja, ym. muut toimitsijat + viranomaisluvat. Voi pyhä sylvi näitä Vakuutusmyyjiä.
Liiton tiedotteesta henkii esiin Tiedotuksen täydellinen floppi. Puhutaan nettitiedottamisesta, mutta saman asian täytyy koskea myös kaikkea muuta kerhon tiedottamista, kerholehtiä, tiedotustauluja ja kavereiden välisiä juttutuokioita, tekstiviestit ovat erityisen vaarallisia.
Liiton johtoa lähellä olevasta lähteestä tuli tieto, että Liitto palkkaa kaksi tarkkailijaa, joiden tehtävänä on 1. Soluttautua kerhojen jäseneksi ja siten päästä perille mahdollisesta "sisäisestä laittomasta tuloksien tiedottamisesta" 2. Ratsata eri moottoriurheilupaikkoja ja tarkistaa, että esim. tiedotustauluilla ei ole mitään tuloksiin viittaavaa. Tarkkailijoiden palkka otetaan pois kilpailutoiminnasta.
Liiton johdossa toivotaan etenkin, että ajajat alkaisivat ilmiantamaan kilpailija tovereitaan ja siten hankkimaan heidät pois kisoista seuraavaksi 6kk.
Että tällälailla tänään meitä innostetaan olemaan pois huonon harrastuksen parista.
Kymis

Kirjoittaja: AKSELI OJANPERÄnythän tässä menee tavallisen harrastelian melkein kaikki mahdollisuudet treenata.(paitsi oikeat kisat) mutta niihinkin tulee hyvää harjoitusta sarjacrosseista.

Kirjoittaja: MIKA VUORIeilen katsottuani videon, tuli sellainen olo että nyt on unohdettu että vaalit oli jo
oli se sen verran poliitikon juttua.
monta minuuttia ilman mitään faktaa ?????
olen sml:n sääntöjen alainen omatessani toimitsija lisenssin ja olen tehnyt henkilökohtaisen päätöksen olla osallistumatta toimitsijana yhteenkään sml:n alaiseen kilpailuun ennen kuin minulle on selitetty kuka on antanut tuon seuraavan.

Suomen Moottoriliitto r.y. (SML) on moottoripyörä- ja moottorikelkkaurheilun lajiliitto, jolle on luovutettu näiden kilpailutoimintojen ylin johto ja valta Suomessa

T:Mika

ps. ei sota yhtä hullua kaipaa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikToden totta Tom - se oli ainoa seikka, mikä selvisi asiaan vihkiytymättömälle. Muuten aika provosoiva pätkä - jopa minulle - jolle asia ei sinänsä ole kovin merkityksellinen. Edelleenkin nostaisin esille kysymyksen siitä, että lobbaako joku Suomessa moottoripyöräilijöiden etua oikein järjestötasolla, onko jotain "sopimuksia", jotka eivät ole julkisia, olemassa kolmannen osapuolen kanssa ja ehkä tärkeimpänä - mihin näillä spoteilla pyritään? Saako esim. Smoto järjestää moottoripyöräkilpailun Suomessa vai rientääkö Sml laittamaan Smoton vesselit lusimaan? Outoja mielleyhtymiä tällainen leffa synnyttää - olivat ne sitten tahattomasti tai tahallisesti synnytettyjä. Oikaiskaa, jos olen ymmärtänyt totaalisesti väärin em. viestin sisällön.

Kirjoittaja: TOM NORDMANKees ottamatta kantaa muihin viestisi asioihin kuin kysymykseen

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOlipa leffa - mitä selvisi ja mistä aiheesta? Suomessa ainakin toistaiseksi eduskunta säätää lait, jotka presidentti sitten vahvistaa ja niin edelleen. Puhutaan sääntökirjoista > leikataan Suomen Laki -teoksen kuvaan tms. > annetaan ymmärtää, että on diili jonkun ministeriön kanssa > minkä ministeriön? Sisäministeriön, Kauppa- ja teollisuusministeriön vai peräti puolustusministeriön kanssa? Entä mitä ihmeen kolmikantaa Biken sopulit sorvailevat tähän soppaan? Erikoinen video, jolla ilmeisesti pyritään kertomaan onnistuneesta lobbauskeikasta johonkin nimeltä mainitsemattomaan ministeriöön tai sitten sumuttamaan mahdollisia kilpailevia instansseja. Mikä olikaan se varsinainen "clue"? Kuuluuko SML:lle maa-, ilma- ja merivalvonta vai loppuuko moottoripyöräkilpailut Suomesta ilman tätä tahoa? Iso oli ainakin pöytä, että jokin viesti tuli perille? No ainakin liiton jäsenkerhot voivat jatkaa sarjakrosseja. Erikoinen videoklippi - melkein poliitikon jorinoita...

Kirjoittaja: TOM NORDMANKiitos Sirkku siitä että jaoit linkin tuohon tiedotteeseen. Täytyy sanoa että Kurre hoiti haastattelun hienosti. Tästä on hyvä jatkaa!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOhttp://www.bike.fi/content/237/
Eiköhän tuossa Kurre riittävän tyhjentävästi riittävän monene kertaan sano, ettei kerhojen sisäiseen toimintaan olla tällä puuttumassa.

Olisi oikeastaan voinut olettaa Markuksen tekevän saman jo aiemmin. Ehkä voimme lukea offin haastattelun aiheesta seuraavasta painetusta lehdestä?

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASSepä hyvä. Mutta tuon liiton lähettämän paimenkirjeen mukaan ei muunlaiseen päätelmään voinut päätyä. Varmaankin jatkossa kannattaa siellä ylätasollakin miettiä miten epäkohta kannattaa ilmaista ja tiedottaa jäsenistölle. Toivottavasti tästä opimme kaikki.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASItsekkin sain käteen valokopion tiedotteessa jossa nämä sarjacrossit ja sarjaendurot kilpailuina kielletään liiton toimesta. Yllättävää tässä on se että muissa järjestöissä ei kyseistä rajoitusta kattojärjestöjen kautta tule. Kuinkahan moni ampumaurheilu- ja metsästysseura järjestääkään suomen maassa kotirata ja seurojen välisiä ampumakilpailuja ja ilmoittelee tuloksista seurojen nettisivuilla. Tämä on jokapäiväistä puuhaa siellä ja sitä vain kannustetaan keskusjärjestöjen toimesta aktiviteettien kasvamiseksi. Suomi on järjestöjen ja kerhojen luvattu maa ja kyseisiä kisoja järjesteään joka viikonvaihde ja viikotkin jossain päin suomen maata. Minulle kyllä on jäänyt epäselväksi millä perusteella liittomme nämä kisat kieltää ja mitä vahinkoa siitä on seuratoiminnalle tai liitolle. Sillä harrastustahan toteutetaan luvallisilla harrastuspaikoilla.

Jotenkin on ollut outoa seurata näitä keskusteluja järjestöjemme ja liiton välillä. Olkoonkin että kirjoittajat ovat pieni vähemmistö seuran jäsenistä, mutta kaikki eivät asiaa julkiseksi tuo vaikka kritiikkiin yhtyvätkin. Tulee mieleen että näissä moottoripyörähommissa liitto on kuin työnantaja, huono sellainen, ja seurat työntekijöitä ja nekin huonoja sellaisia. Työntekijät jupisevat jatkuvasti ja työnantaja kampittaa sen kuin ehtii. Kun jotain kehitystä yritetään niin ylemmältä taholta tahdotaan potkaista jakkara alta tai ainakin tehdään asia kyseenalaiseksi. Minusta on jotenkin outoa että keskusjärjestön lajiryhmät eivät ota kantaa asioihin kuin vasta virallisen seuraesityksen kautta. Olisihan se hienoa että liiton henkilöstö etenkin lajiryhmässä olevat ottaisi keskusteluun osaa ja toisi mielipiteet esille jo alkuvaiheessa. Sillä uudistuksethan lähtevät yleensä yleisen keskustelun pohjalta. Jos keskustelu poikii sitten esityksen tehdään se sitten seuran nimissä virallisena. Näinhän esim ammattijärjestöjen luottamusmiehet keskustelevat järjestöjensä keskustelupalstoilla ja sitten varsinainen esitys tai aloite tulee virallista tietä järjestöjen kautta.

Nyt tämä asia vähän rönsyili raiteiltaan mutta sehän taitaa olla aika tyypillistä näillä keskustelupalstoilla.

Kirjoittaja: MIKA VUORIsori tuli kämmi jatkoa edelliseen

OLISIKO JO AIKA LIITOSSA HERÄTÄ MIKSI NÄMÄ PEIKKOMAISEN KAMALAT KUNTOCROSS/ENDURO SARJAT OVAT NIIN SUOSITTUJA.

VAI JATKETAANKO HARRASTAJIEN UHKAILUA TOIMISTON HAMEVÄEN TAKANA (ei siellä varmaan muita olekkaan)

t:mika vuori

ps. nyt on hyvä v....illa kun on paljon harrastajia.

Kirjoittaja: MIKA VUORIolin viikonloppuna porissa kansallisessa crossikilpailussa avustajana.
hyvin järjetetyt kisat.

mutta kun
lähdimme turusta 6.30
ilmoittautumisen ja katsastuksen jälkeen kello10 harjoitus 15min
kello 16 erä 25min kotona illalla 20.45 kokonais aika 14h15min kokopäivä!!!
jos olisin ajanut vaikka itse kuntocrossia salossa niin 4,5h kokonais ajalla
olisi ollut treeni 30min ja erät 2*15min+2kierrosta n.1h 10min ajoaika arki ilta!!!
kustannus suhteesta en viitsi edes mainita tässä
saati sitten osallistumisen helppous (menen jos töiltä ehdin)ilman ennakko ilmoittautumisia.

Kirjoittaja: MIKA VUORI

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenHieno esitys Arilta.
Hyviä ellei jopa loistavia ehdotuksia on tullut monilta muiltakin, mutta aivan kuin sattuman oikusta tai tilauksesta Svemo yllättäen eilen julkaisi puheenjohtajan ja pääsihteerin tiedotteen, missä KAIKILTA Svemon jäseniltä pyydetään ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
En yleensä ole hirveä innostunut matkimaan, mutta jos joku osaisi kääntää tämän tekstin, se olisi aivan hieno esitys meillekin Moottoriliiton toiminnan kehittämiseksi.
Juttu on aika pitkä, en viitsi kopioida sitä tänne mutta käykääpä lukasemassa Svemon sivuilta. Ruottia kun on, niin varmaan Kurreltakin käy kääntäminen käden käänteessä.
http://www.svemo.se/view.php?&p=441
Niin niistä sarjakilpailuiden tulosten julkaisemisesta sen verran, että se tiedote kielsi sen kerhojen ja seurojen sivuilla julkaisun.
www.kymalainen.net julkaisee mielellään eikä maksa mitään.
Kymis

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKINyt kun asiaa on railakkaasti tässä puitu ja sulateltu, ehdotan, että jokaisessa moottoriseurassa ja -kerhossa kutsutaan seurojen hallitukset virallisesti koolle käsittelemään tätä aihetta.

Tässä kunkin seuran hallituksen "hätäistunnossa" seura laatii virallisen kirjeen (aitojen, oikeiden ihmisten allekirjoittamana) Moottoriliitolle ja pyytää lisäselvennystä tähän Moottoriliiton valtavaa kohua aiheuttaneeseen tiedotteeseen.

Täällä keskustelupalstalla asian puiminen on kuitenkin kaikessa hedelmällisyydessään vain epävirallista ja ei aiheuta mitään "pakkopainetta" asioiden todelliseen korjaamiseen.

Kirjeessä voisi esim. esittää suurta huolta koko harrastuksen (ja sitä kautta seurojenkin) olemassaolosta ja ei varmasti haittaisi, jos esittäisi liitolle vaihtoehtoisia toimintatapaehdotuksia ongelmatilanteen hoitamiseksi.

Esimerkki vaihtoehtoisesta toimintatavasta voisi olla vaikka esitys lupa- ja kilpailumaksu-menettelyn roimasta helpottamisesta sarjacrossien ja -eskakisojen järjestämiseksi. Esim. vaikka vain netin kautta tehtävä ilmoitus liittoon riittäisi ja kisamaksu liitolle voisi olla jokusen kymmennen euroa. Sarjakisoissa voisi myös allekirjoituttaa osanottajilla paperin, jossa osanottajat ilmaisevat ymmärtävänsä kotiseuran sarjakilpailuun liittyvät kansallisista kisoista poikkeavat vastuukysymykset.

Liitto voisi siis vaikkapa luoda viralliset ohjeet ja järjestelmät kahden eri tasoisen kilpailujärjestelmän hallinnoimiseksi (jäsentenväliset sarjakisat vs. kansalliset & kansainväliset kisat) eikä "tunnelinäköisesti" vain nyt "noudatuttaa" yhden kilpailutasojärjestelmän hallinnoimiseksi itse keksittyä säännöstöä. Muutetaanhan kaikkia lakejakin tarpeen mukaan.

Aihe on sen verran kuuma ja suurimerkityksinen, että Moottoriliiton kannattaisi ehdottomasti kutsua mahdollisimman pian suurkokoukseen kaikki seurojen valtuuttamat henkilöt ja asia pitäisi yhdessä neuvotella ja saattaa kunnolliselle kaikille sopivalle tolalle. Seurojen viralliset kirjeet varmasti edesauttaisivat tällaisen tapahtuman toteutumista. Tätä asiaa ei varmasti voida hoitaa enää siten, että liitto julkaisee uusia muutaman liiton henkilön toimesta keksittyjä "selitystiedotteita". Näin iso asia täytyy käsitellä täysin läpinäkyvästi ja koko kentän kanssa neuvotellen.

Sitten vielä lopuksi, kuten edelläkin on todettu, paimenkirje allekirjoituksella "Toimiston väki" aiheuttaa sen, että tuollainen kirje on todellisuudessa täysin viraton ja mitätön. Ei vastuukysymystä kerhojen ohjailusta voi todellakaan tuolla tavalla kiertää. Paimenkirjeistä on oltava nähtävissä kuka seurojen valitsema ja palkkaama virkamies tai elin tarkkaan on kyseessä. Seurat ovat Moottoriliittoon nähden työnantajan asemassa ja työnantajalla on oikeus tietää tekevätkö palkaamansa ihmiset työnantajan heille maksaman palkan edestä hyväksyttävää työtä.

Kirjoittaja: juha koskiKimmo hei sulla oli lopussa kommentti tuleville MM kuskeille miten
helvetissä tästä maasta tulee ikinä mitään MM tason kuskeja
kun ei ole mitään tietotaitoa valmentaa liitonpuolelta junioreita
ja päälle vielä tälläistä lisensit pois ja linnaan touhua.

Kirjoittaja: Jussi MikkonenSitä jäin vielä ihmettelemään että mistä nämä LUKUISAT HUOLESTUNEET YHTEYDENOTOT ovat tulleet koskien palomiesten crossikisaa? Jumalauta nimeä ja osoitetta peliin!!! :)

Tää on mahdollista vaan Suomessa, kateuden ja selkäänpuukotuksen ykkösmaassa. Nyppii tollanen kaksinaamaisuus. Todennäköisesti nämä syvästi huolestuneet ovat lajin harrastajia ja näin ollen mukavasti työntää moraa tuonne kykiluiden väliin muille lajin harrastajille.

Kiitos tästä, olisihan se ollut sääli jos kisat olisi voitu järjestää ilman jumalatonta showta. Ihan kuin kisajärjestäjillä ei olisi muuta tekemistä kuin pyllistellä kohti liittoa kun heillä "tekee mieli".

Innolla odottelen sirkuksen seuraavaa esitystä, aika hiljaa ollaan siellä oltu. Luulis että sana olis kiirinyt jo sinne asti ja pieni kommentinpoikanen olis paikallaan...

Kirjoittaja: Harri VanhalaSelvää on, ettei liitto tai "toimiston väki" halua lopettaa sarjatoimintaa. Sääntöjen ja tiedottamisen sekoiluun voisi sen sijaan puuttua.

On järjetöntä hirttäytyä sääntöön, jossa paremmuuden mittaaminen ja tulosten julkaiseminen sarjatasolla edellyttäisi 60 vrk:n etukäteistä ilmoittamista liitolle ja kilpailuluvan hankintaa. Lähes yhtä hullua on julkistaa moisia näkemyksiä.

Enduron lajiryhmän kannanotto asiaan on varsin ryhdikäs ja järkevä, joskin ristiriidassa liiton muun tiedotuksen kanssa.

Saamani viranomaistiedon mukaan poliisia tai ympäristöviranomaisia ei kiinnosta yhtään, mitataanko jossain paremmuuksia tai julkaistaanko tuloksia. Heitä kiinnostaa vain yleinen järjestyksenpito ja se, missä ja milloin ajetaan. SML:n luvasta ei kukaan ole kiinnostunut.

Toisaalta on luonnollista, että SM-kilpailun järjestäminen vaatii ihan oikean SML-luvan.

Brankkarien kisa on jostain tästä väliltä. Toisaalta on kyse varsin rajatun porukan sisäisestä toiminnasta, mutta toisaalta kootaan yhteen porukkaa eri puolilta maata olkoonkin, että osallistujat ovat ainakin muodollisesti samassa kerhossa. Voin ymmärtää Kurren puuttumisen asiaan, aletaan olla rajan lähistöllä. Lupamenettely on taloudellisesti ja aikataulullisesti aika raskas, joten taitaa tässäkin tapauksessa luvallisen kisan virallisena vaihtoehtona olla, ettei ajeta ollenkaan.

Jotta sarjacrossi voitaisiin järjestää, pitäisi koko rata siimoittaa, tehdä ennakkotarkastus, hankkia tuomaristo, järjestää ambulanssi.

Toivottavaa olisi, että linja lopultakin selkeytettäisiin. Voi olla vaikeaa keksiä tarkkoja kriteereitä, milloin lupa tarvitaan. HMK:n sarjacrossit on isompi tapahtuma kuin pienimmät kansalliset "oikeat" kilpailut.

Kirjoittaja: JARNO ANTTILAPelle touhua liitolta ei voi muuta sanoa. Luulisi jo siellä pikkuhiljaa olevan palavereja asiasta. Kansa on puhunut UGH!

Kirjoittaja: KIMMO VALLGRENTÄSSÄ NYT ONGELMAN YDIN SML:n SIVUILTA.....

5. JÄSENKERHOJEN ILMOITUKSET OMILLA NETTISIVUILLA

Julkaisut, jotka ovat kerhojen nettisivulla, on monelta osin havaittu olevan liiton sääntöjen ja toiminnan vastaista. Pääsääntöisesti sääntöjenvastainen toiminta liittyy ilmoitukseen luvattomasta kilpailutoiminnasta. Toiminta kaikissa muodoissa, joissa mitataan paremmuus ja joista julkaistaan tulokset, on toimintaa, joka vaatii liiton jäsenkerholta liiton kilpailuluvan sekä samalla myös viranomaisluvat.

Sääntöjenvastaisen toiminnan jatkuessa on todennäköistä, että joudumme ongelmiin eri viranomaisten kanssa. Tämä tulee vaikeuttamaan moottoripyörä- ja moottorikelkkakilpailutoimintaa tulevaisuudessa.

Jäsenkerhot ovat liittyessään Suomen Moottoriliittoon jäseniksi sitoutuneet noudattamaan liiton varsinaisia sääntöjä sekä urheilunsääntöjä. Sääntöjä noudattamalla takaamme paremman jatkuvuuden kaikille eri lajeillemme. Kehoitammekin siksi kerhoja välittömästi ryhtymään toimeen, jolla taataan sääntöjenmukainen toiminta kokonaisuudessaan.

6. AJAJIEN OSALLISTUMINEN LUVATTOMIIN KILPAILUIHIN

Haluamme muistuttaa ajajia heidän velvollisuuksistaan Moottoriliiton sääntöjen noudattamisesta. Moottoripyörä- ja moottorikelkka urheilusäännön kohdan 10.3 mukaisesti, osallistuminen Suomessa kilpailuun, jolla ei ole SML:n lupaa (tarkasta SML lupanumero lisämääräyksestä), johtaa lisenssin automaattiseen peruttamiseen niin osallistuneiden ajajien kuin toimitsijoidenkin osalta kuuden kuukauden ajaksi tiedon saamisajankohdasta.

Lunastaessaan kilpailulisenssin ajajat sitoutuvat SML:n sääntöihin. Toimitsijaluvan haltijoita koskevat samat säännöt.

7. MUISTUTUKSIA KILPAILUJEN JÄRJESTÄJILLE

Jottei pääse unohtumaan, muistakaa kilpailujen järjestämisessä myös nämä seikat:

Kilpailulupa-anomuksen mukana on oltava myös kilpailun lisämääräys

Kirjoittaja: Jukka OittinenKerhojen sisäiset tapahtumat

Usein esitettyyn kysymykseen kerhojen sisäisistä tapahtumista todettiin, että kerhojen järjestämät ajoharjoitukset, sarjaendurot yms., joissa kaikki osallistujat ovat ko. kerhon jäseniä, ovat luonteeltaan kuljettajien omaa tasoa mittaavia harjoitusajoja. Ne ovat sääntöjen sallimia kerhon sisäisiä tapahtumia ja kuuluvat tavalliseen moottorikerhotoimintaan.

Eli eiköhän ajeta kuin ennenkin.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä vanha kone, tai sitten sitä näpelöivä vanha mies ei nyt saa auki tuota em tiedostoa. Kuitenkin kaikkeen edellä olevaan voi vain todeta, että nyt on aika SML:n todeta, että kaikkein tärkein on tunnustaa, että kerhot ovat suurin voimavara tässä harrastuksessa. Sitä voimaa ei saa menettää, muutoin tulee tuho. Nyt vaan pitää antaa lupa piireittäin järjestyneille kerhoille järjestää harjoitus-sarjakilpailuja. Niistä pitää saada julkaista tulokset kerhojen tiedotteissa. Jos ei näin toimita SML ampuu itse itsensä omaan hautaansa. Mikään laki ei enää pidä pystyssä sellaista monopoolia, kuin liitossa kuvitellaan. Tietenkin ammatillisella osaamisella siihen voidaan päästä. Nyt vaan näyttää huonolta osaamisen suhteen. Odotukset Kurreen ovat pettäneet, ja Eppu... no voi surku?? Miksi eivät luottamusmiehetkään uskalla tehdä mitään??? :( Pappa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo siellä muistokirjoituksessa on otettu toiseksi viimeisellä rivillä selkeästi sovittelevampaa kantaa. Parempi näin.

Kirjoittaja: Virpi PokkinenENDURON LAJIRYHMÄ VIHDOINKIN LOPETTAMASSA???
Kalkun sivulla http://www.fin-enduro.com/tiedotus/lajiryhma.php?id=27
näyttää olevan otsikkona "Enduron lajiryhmän muisto"

Kirjoittaja: ARI AUTIOJa aivan syystä kuullu gategoriaan myrsky vesilasissa

Kirjoittaja: juha koskiJaa että lukeeko no varmasti lukee ja sitten ne rahvaat istuu ja NAURAA
meille harrastajille kahvikupin ääressä!

Kirjoittaja: ARTO AALTOMoottoriliitto syyllistyy kilpailunrajoituslain (480/92) 7

Kirjoittaja: ARI PAIHOmo kaikille!

kyllä itse olen ainakin sitä mieltä ollut jo pitkään liiton toiminnasta että taitaavat yrittää saada kaiken moottoriurheiluharrastuksen loppumaan. sen verran ihme sääntöjä heillä on+ järjettömät lisenssihinnat! vit...aa muutenki toi liiton monopoli touhu!

jos joku vaan osaa ja uskaltaa perustaa uuden liiton mikä voi kisoja ym järjestää niin ainakin minä olen mukana!! ja tiedän todella monia muitakin ketkä voisivat heti liittyä toiseen liittoon!!

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIVoi, voi.
On tuota liiton hölmöilyä 70- luvulta asti tähän päivään tullut seurattua.
Ikinä se ei ole kehuja saanut, mutta nyt joku yrittää ylittää kaikki mahdolliset
aiemmin tehdyt flopit.

Mitään näin idioottimaista en ole kuullut koskaan.
Moottoriliiton parviäly on omaa luokkaansa, se kannattaisi myydä IBM:lle.

Minä olen hyvä perusharrastaja Liitolle. Annan paljon ja saan tuskin mitään. Olen ajanut joskus paljonkin ja kilpaillut, minulla saattaisi olla arvokasta tietoa nuorisolle.

Lisenssin omaan vain vakuutuksen ja satunnaisen kilpailuhurmion mahdollistavana lisäoptiona. Joka on aivan helvetin kallis. Tämä pari vuotta ollut kilpailutusohje on suoraan pirun raamatusta. Se ei koskaan toiminut ja taas tänä vuonna minulle sanottiin että ensi vuonna se toimii. Liitosta ei vastata viesteihin.

Toiminta on kuin neuvostoliitosta.

Hyvä vertaus: Harrastan myös kallio ja urheilukiipeilyä. Meidän Lajiliittoon kuuluva seura maksaa harrastajiensa vakuutukset. Siis seura maksaa, vakuutus ei ole kallis.
Riskiryhmä miltein Crossin luokkaa, siis mitä ihmettä kysyy talon väki?

Mitä ihmeen toimintaa näillä maksuilla tuetaan? Jossain kullataan katuja ilmeisesti.

Vain kaksi asiaa:

Tehkää ihmiset harrastuksestanne itsellenne hyvä, ja kerhollenne hyvä. Jos
ei muuten onnistu niin: Liittoja perustaa päivässä. Yhdistyksiä tunnissa. Tämä on vapaa maailma ja meitä lopulta määrää vain perustuslaki, ei
liittojen Politbyroot.

Minun lisenssini saa samantien peruuttaa ja maksut palauttaa. Saataisiin ainakin tietää lukeeko liitto mahdollisesti näitäkin keskusteluja.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANo onpa edellä tarinaa, ja kaikki ihan hyvästä syystä. Olen jo reilut 50 vuotta pyörinyt mukana näissä moottoriurheilutouhuissa. Tämä "villikilpailu" juttu on ollut aina mukana. Aikoinaan hevosystäiväinseurat järjestivät jääradoille ravien jatkoksi kisat moottoripyörille, ja siitäkös nousi haloo. Tässä on nyt kysymys ihan yhtä viisaasta jutusta. Siis maailman muuttumisesta. Sitä on vaan mahdotonta tunnustaa sen, joka luulee olevansa vallankahvassa. Kun siellä jossakin SML:n kivitaulussa lukee:...olemme liitto, jolle on luovutettu lajin valta ja voima kaikessa... niin se, joka on olevinaan päättäjä ja vallassa uskoo sen. Tähän päivään on muuttunut paljon jo 20 vuoden aikana. Olen vienyt elämäni varrella useita kymmeniä kilpailulupa-hakemuksia poliisilaitokselle. Viime vuonna hämmästyin kun laitoksella sanottiin, että on ihan sama onko luvan liittenä jokin "kattojärjestön" lupa. Riittää, että vastuuvakuutus on voimassa ja riittävän suuri, ja että kilpailuun on nimetty tarpeellinen määrä järjestyksen valvojia.

Niin että kyllä niitä moottoripyöräkisoja saavat tänäpäivänä järjestää vaikka hevosystäväinseurat, kun yleiset asiat ovat kunnossa. Ei SML ole missään monopoliasemassa.(Jos ei ole kyse kahvin kera tarjottavasta nautintoaineesta) ;)Pappa

Kirjoittaja: TOM NORDMANYllä voi lukea syistä SML:n kohumuistioon. Tämä myös hieman valottaa sitä pelkotilaa mitä heillä mahtaa olla: koordinoimattomat kisat joka pilaa moottoriurheilun mainetta. Tulkitkaa tekstiä tämän valossa, eli ajetaan harjoituksia kuten ennenkin. Harjoituksen ja kisa ero on maalaisjärjellä nähtävissä aika helosti mutta kun ohjetta ei ole niin kai asiat on pakko sanoa aika suoraan ja rankasti? Uskon että harjoitusten pitäjät eivät menetä lupiaan, joten itse aion jatkaa kuten ennenkin.

Kirjoittaja: matti ruuskatarvii hommata oma lakimies jotta tietää mihin ja millaisiin kisoihin saa tuolla enska lisenssillä osallistua.kyllä menee vakavaan harkintaan ensikautta ajatellen koko lisenssin hankinta, kun kaikennäköiset pellehermannit säätää siellä liiton päässä. t.m.ruuska

Kirjoittaja: JUHA RAITANENEihän täs taida olla muusta ku rahasta kysymys!?

Kirjoittaja: MIKA VUORIoli hyvä että Esa Hyttinen otti osaa keskusteluun
nyt viimeistään tämä farssi edes jotenkin kohdentuu (kylläkin vääriin ihmisiin)
mistä tässä on kyse. epäilen pahasti että jos kurre olisi saanut esan henk.koht. kiinni niin rahalla (lisenssi) olis taas ollut kaikki kunnossa.
jos kurre luulee saaneensa jonkun ylimmän vallan kun tuli liiton johtoon niin on nyt ainakin todistanut vanhan apina teorian todeksi.
on helppo jatkaa liiton johtajana tälläisen jälkeen kun on suuttuttanut alamaiset
mutta poliittinen vastuu on helppo ottaa ja jatkaa samalla linjalla niin kuin ei mitään olisi tapahtunut.

toivon kaikkien moottoriurheilun ystävien nyt vaativan kerhossaan yhteistyötä ja kokooontumista tämän asian puitteissa jotta asiaan tulee jokin järkevä selvyys.
itse aion soittaa maanantaina kerhoni puheenjohtajalle ja vaatia toimia asian johdosta.

ei meidän harrastuksessa ole muutaman ajattelemattoman ihmisen takia syytä ajaa alueellisesti 150-200 harrastajaa muihin harrastuksiin.

t:Mika Vuori

ps.tänään hyvinkäällä ajaa jerry l onkohan isi paikalla

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIPakko se on nyt vaan sanoa ainakin Jussille, että muuten hyvä kannanotto mutta yksi pikku asiavirhe siinä oli. Nimittäin se että ei siellä liitossa kyllä valitettavasti mitään ammattitaitoista henkilöstöä ole, mitä sillä ammattitaidolla tässä tapauksessa nyt tarkoitetaankin...ehkä ammattitaito vain on vääriltä aloilta ? Toisin sanoen, terveisiä "moottoriliittoon"; tulkaa nyt jo vihdoinkin pois sieltä, siellä on tarkoitus kehittää moottoriurheilua !

Aika hel....n ikävää nähdä että tämä yleinen henkinen lama on jatkunut sielläkin, kenenkään häiritsemättä, jo ainakin pari vuosikymmentä. Muistan esim. jo itse miettineeni vasta kolmentoista vanhana, kuinka "päävalmentaja"- tittelin kantajana voi olla heppu joka ei juurikaan taida olla itse pyörän päällä istunut ? Tunne vain vahvistui kun kuunteli vanhoja jääriä, niitä jotka ovat tämänkin lajin joskus kultaisina vuosina tähän maahan tuoneet; samat joutavat äijät ovat jo vuosikausia helppoa palkkaa sieltä pelkällä pa...n puhumisella kuitanneet. Ja homma jatkuu...

Nyt ei muuta kuin kovat keinot käyttöön, ts. uusia liittoja pystyyn. Nyrkkeilystä tuttu "minkä liiton mestari ?"- problematiikka ei ole uhkana niin kauan kuin ei päästetä kravattikojootteja ruoriin, päättämään siitä kuka kuski saa osallistua mihinkin kisoihin ja milloin. Jokainen siis ajaa "freelancerina", sitä paitsi sehän edustaisi muutenkin hyvin nykyään vallalla olevaa "jokainen on oman onnensa seppä"- ajattelua, eikö ? Samalla päästäisiin kätevästi takaisin aikaisempien aikojen pioneerihenkisiin tunnelmiin jolloin tosi kovat jätkät toivat pyörän itse varikolle, huolsivat sen ja voittivat vielä kisoja...

Häntä pystyyn siis ja innosta hehkuen byrokratian lahkeeseen kiinni !

Kirjoittaja: Pekka PitkänenNo perskules, mä tulen vaikka lippumieheks sinne teidän kisaan.

Kirjoittaja: Harri VanhalaBrankkarikisan kohtalo osoittanee, että SML ihan oikeasti on tarkoittanut, mitä on tiedottanutkin.

EMK:n sivuilta on poistettu sarjatulokset, onhan tulosten julkinen anniskelu kielletty. Varmaan lisenssit silti kuskeilta ja toimitsijoilta lähtevät, sillä rikos on jo tehty.

Kyselin poliisin näkemystä sarjakisa-asioihin ja ainakin EMK:n melko pienien sarjojen osalta ei poliisilla ollut mitään aihetta puuttua asiaan. Saamani lista oli erittäin hieno esitys poliisin näkökohdista (yleisön määrä, liikennejärjestelyt, ajaminen muualla kuin ajoon tarkoitetulla alueella, perjantai- tai lauantai-ilta, myynnit, ....). Jos sarjahomma on vakiintunutta ja kohtuullisen pienimuotoista jne. ei poliisin kannalta ole ongelmia.

Jos ajo on sille tarkoitetulla luvallisella alueella, ei ympäristöpuolikaan ole ongelma.

Ongelma on siten jossain SML:n sisällä. Enduron lajiryhmän tiedote sarjakisoista Kalkun sivuilla oli tiedotteen hengen vastainen, mutta mitä järkevin.

Kirjoittaja: MIKA SIRKKIÖMä ilmottaudun Veronican järjestämään laittomaan SM-ajon ekaan erään.

T: Sigi -239-

Kirjoittaja: MIKA HAGRENEihän sitä ole pakko ajaa omalla nimellä,eihän se haittaa jos batmanilta ja aku ankalta otetaan lisenssi pois

Kirjoittaja: Jussi MikkonenKuulin Kulbergin tallilta tästä liiton yhteydenotosta ja multa meinas palaa kiinni sillä samalla hetkellä. En aluksi edes uskonut. Aivan uskomatonta roskaa! Mä ainakin osallistun innolla tohon Esan ideoimaan Kerää Kilpailukieltoja-sarjaan, edellyttäen tietysti että tulokset saadaan nettiin ja vaikka Seiskapäivää-lehteen.

Ymmärrän ehkä vielä tuon SM-tittelin karsimisen jos jollakin on todella, siis todella vaikea elämä. Helpottaa kun ottaa se parrun pois hanurista ja haukkaa happea välillä.

Mutta miksi ei voi olla palomiesten SM-titteliä? Keneltä se on pois? Liitolta? SM-sana kuluu? Hitto iskekää kiinni siihen Veronicaan joka järjestää koko ajan näitä laittomia SM-ajoja?

Mitäs sanktioita liitto voi antaa jos kisat silti järjestää Palomiesten SM-tittelillä? Antaa kilpailukieltoja ja läpsii pajunvitsalla?

Ymmärrän että liitossa toimii varmasti pätevää porukkaa ja tämäkin kirjoitus on puoliksi herja ja edustaa ainoastaan omia henkilökohtaisia mielipiteitä. Ehkä tämäkin soppa selkiytyy ja kaikki on ollut vain iso väärinkäsitys. Ja ihmiset elävät elämänsä onnellisina loppuun asti...

-392-

Kirjoittaja: ESA HYTTINENNo niin, on pakko ottaa osaa keskusteluun, sillä kerhomme Palomies-Moottorit kokee olevansa osasyyllinen tähän jupakkaan. Kerholla oli tarkoitus järjestää palomiesten väliset viralliset SM-motocrossit kuluvan vuoden aikana, mutta koska pienen kerhon voimavarat eivät riitä moottoriliiton edellyttämän organisaatioon tai taloudelliseen panostukseen niin päätettiin ajaa kisat sarjacrossi-periaatteella ja julkaistiin tapahtumasta kutsu meidän nettisivuillamme ( www.palomiesmoottorit.com ).

Noin kaksi viikkoa sitten Kurt Ljungqvist Moottoriliitosta soitti ja jätti vastaajaan seuraavan sisältöisen viestin:

Kirjoittaja: Kees van NiftrikVoi veljet (ja miksei siskotkin) - tästä saadaan kyllä aikaan herkullinen soppa. Yksi uusi elämänalue, jossa vielä luodaan uutta kiertoilmaisujen täyteistä kulttuuria. Neuvostoliiton ajan ja poliittisen vaikutuksen hyvin muistaen, voin yrittää auttaa uuden terminologian sorvaamisessa. Ohessa ehdotuksiani toimintatavoiksi:

1. Webissä julkaistaessa kuljettajat ovat listattuna maaliintulojärjestyksessä ilman loppuaikoja. "Virallisesti" listan järjestys ei tietenkään kerro lopputuloksista mitään, sillä kuten olympialaisissakin, vain osanotto on tärkeää. Joku kilpailuhenkinen voisi todeta tuohon, että ajanottokin on ihan yhtä tärkeää niiden osalta, jotka haluavat lajissa kehittyä.

2. Ehdotuksia viestinnässä käytettäväksi terminologiaksi:
sarjacrossi = starttiharjoitus, ratatalkoot
sarjaenduro = saunalenkki, metsäretki, sieniretki
sarjatrial = luontoretki, luontopolku

3. Jos edellä mainittu termistö tavanomaisiin tiedotteisiin upotettuna ei vielä riitä tyydyttämään SML:n henkilökuntaa, niin tulevaisuudessa näemme kerhojen sivuilla tiedotteita tyyliin: " Yhteislähtö sieniretkelle klo 14.00", "lupaava kuljettaja sejase saapui sienimetsästä ennätysajassa xx.xx.xx" vai?

No nih - menin tässä vähän legendaarisen enduropakinoitsija Sami Suontakanen-Rönkön reviirille, mutta eipä tuollainen puuhastelu kovin hyvältä kuulosta perinteisesti heikon julkisuusarvon omaavan urheilulajin tiedotukselle ja ryhmähengen nostatukselle, vaan erottelu ja rajankäynti pitäisi saada jollain muulla keinoin aikaan, jos sellaista ylipäätään tarvitaan. Miten olisi esimerkiksi pääsylippujen kerääminen, SM-pisteideen kerääminen jne. Onhan noita keinoja.

Kirjoittaja: Harri VanhalaLukaisin vielä kerran nuo tiedotteet ja kyllä tosiaan on kummaa tekstiä, jokin taustoitus voisi olla liiton puolelta paikallaan.

Asiaan lienee parasta ottaa positiivinen kanta ja selvittää, mistä on kysymys ja mitä on tarkoitettu tällä enemminkin disinformaatiolla kuin informaatiolla.

Liiton sääntöjen mukaan on olemassa liittokokous, joka kokoontuu huhti-toukokuussa ja jolle pitää esittää käsiteltävät asiat helmikuun 1. päivään mennessä. Aikaa siis on.

Lisäksi on olemassa liiton hallitus, jolle on säännöissä lueteltu melkoinen joukko tehtäviä suoritettavaksi ja valvottavaksi. Hallitusta voi lähestyä "vaalien välilläkin". Huomattakoon kuitenkin, että liitto on kerhojen järjestö, ei henkilöiden. Olisiko selkeintä laatia kerhojen nimissä selkeä ja riittävän yksikäsitteinen kysymys, miten tavanomaisen sarjakisan kanssa menetellään? Saataisiin vihdoinkin pelleily loppumaan ja hommaan selkeyttä.

Eipä silti, nykyisinhän homma toimii hyvin näinkin. Vaan miksi lähettää kerhoille paimenkirje, jos toiminta perustuu silmien ummistamiseen.

Lakien ja vakuutusten näkökulmasta lienee yhdentekevää, miksi me tai liitto näitä kisoja nimittää. Tilaisuuden todellinen luonne selvitetään muusta kuin tilaisuuden nimestä.

Kirjoittaja: PETRI PARTTITäytyy vissii peruuttaa kolmen uudenpuörän tilaus ja panna vanhat myyntiin , jos nut kukaan enään haluu tälläisten pellejen kanssa touhuta! Tai lopetetaan kokonaan kilpailutoiminta lisenssillä. Voisiko joku selvittää miten esim. virosta tai ruotsista sais lisenssin jos nyt multa viedään lupa kilpailla?Omat pojat 2kpl ajaa crossia toinen 65cc ja toinen piikillä.Mikään ei ole parempaa treeniä , kuin sarjacross kun lähestytään sitävaihetta, et pitäis ajaa oikeasti kilpaa.Meidän 125 kuskilla ei ainakaan mitään mahdollisuuksia ajaa b piikeissa turvallisesti.Näissä ns kerhokisoissa voi hyvin mitata muitten kanssa vauhdin ja kun se löytyy voi hyvin ja huom! turvallisesti mennä oikeisiin kisoihin.Pitäisikö olla niinkuin jj lehto ja todeta että, meidän lapset pelaa tennistä?Ai ai minä tiedän Kurre että sinä joka olet yksi motocrossin ikoneista, luet tämänkin viestin ja toteat, et nyt me munattiin ja otetaan aika-lisä ja ennekuin noi kuskit nousee barrigaadeille otetaan vähän takaspäin ja todetaan on tää hienolaji ja mennään yhdessä eteenpäin! Kaikille terveisiä täältä Monacosta t. Iso Pepe!

Kirjoittaja: juha koskiNyt sivutaan asiaa ehkä pikkasen mutta menköön. Tuli tässä pengottua
asioita miten esim Ruotsissa toimitaan kovin uutinen oli
että Ruotsinliitto maksaa korvauksia MM sarjaa kiertäville kuljettajilleen
pääosin matkakustannuksia! Ovat kuulema sillä kannalla kun MM järjestäjä
ei palkintorahoja enää maksa niin Liiton oli puututtava asiaan että ruotsalaisilla
olisi vielä mahdollisuus nousta mukaan kalliiseen MM sarjaan! Kuulostaa hyvältä
varmaan samanlainen apu olisi meidän jätkille jotka omilla avuilla yrittää
ponnistaa sajaan mukaan todella tervetullut!!! Ja sitten niistä sajacrosseista
joka kerholla pyörii sarja kisat ja jopa yhdistettyjäkin erikerhojen välillä
toimivia sarjacrosseja mistä saa kuulema hyvät palkinnot kauden päätteeksi!
Paras tulee nyt Ruotsin liitto on erittäin mielissään tälläisestä "kentän"
omatoimivuudesta järjestää hyviä kisoja etenkin nuorille! Eli ne ymmärtää
pointin kehittyäkseen nuorena pitää ajaa kisoja ja paljon kun kesä kausi
ei ole hirveän pitkä täällä pohjolassa! Mikä perkele siinä on ollut ja näköjään
pysyy ettei mitään järkevää saada aikaan sellasta mistä edes joku tulis sanomaan hyvähomma mut ei ...

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenAloitin tämän ketjun tarkoituksella. Epun tiedote 30.5 kerhoille oli törkeä. (kts. Moottoriliiton sivuilta kuka vastaa tiedottamisesta). Tiedote oli perinteistä Eppua, jossa aina lukija on vastuussa ja syyllinen, mutta tiedottaja ei uskalla laittaa nimeään tiedotteen alle.
Minun mielestäni nykyisin myös tiedottajalla on vastuu. Olen tänään pyytänyt ulkopuolista tahoa paneutumaan tähän. En tiedä haluavatko he tehdä asian, mutta odotellaan.
Minä olen täysin ulkopuolella Kurren ja Epun rangaistuksista. Tarkoituksella syyllistin Kurren tuossa pari viestiä sitten. Jos Jerry selviää puhtain paperein, niin myös minun poikani Sami. Ja päinvastoin. Voin vakuuttaa Liitolle (Eppu ja Kurre), että kaikki oikeusasteet EU:ssa käydään läpi ja turpaan tulee teille.
Kuten täällä joku mainitsi niin käytetään omia nimiä.
Liiton hameväki käyttää nimimerkkiä "toimiston väki" ja tässä ei ole yhtään naista mukana!
Omalta osaltani haluasin kiittää kaikkia Teitä, jotka olette osallistuneet tähän aloittamaani ketjuun. Pikku Kakkosen mukaisesti näen monia todellisia tekijöitä; harri, kähmy, savo, sirkku, mika, juha, eero, janne, toni, tom, totti, ari, kees, arto, raimo, tomi, jaana.
Luin juuri Jaanan kommentit ja lupasin tehdä itsarin. Siis nämä Liiton suuresti mainostamat aluetapahtumat olivatkin kilpailulupa ja lisenssi myyntitilaisuuksia.
Voi v.....u.
Kymis

Kirjoittaja: HEIKKI VIRTANENA- toimitsijakoulutuksessa Järvenpäässä noin kuukausi sitten MOOTTORILIITON KOULUTTAJA totesi sarjacrossiasiasta seuraavasti:
"Sarjacrosseja ei saa järjestää ilman liiton lupaa, sen sijaan starttiharjoituksia tms.on mahdollista järjestää KUNHAN TULOKSIA EI OLE JULKISESTI MISSÄÄN LUETTAVISSA - SISÄISESTI ON KERHON OMA ASIA JOS SE HALUAA PALKITA JOLLAKIN TAVALLA esim. muiden kuljettajien mielestä PARHAAN STARTIN OTTANEEN KULJETTAJAN".

Kysyttäessä tarkennusta asiaan hän vielä korosti että kuljettajia ei saa julkisesti asettaa minkäänlaiseen paremmusjärjestykseen. Eli julkistaminen esimerkiksi kerhon nettisivuilla on kielletty, koska silloin on kyse yleisesti kaikkien luettavissa olevasta tiedosta jonka voidaan katsoa olevan jotakin muuta kuin kerhon sisäistä tiedottamista.

Jos sen sijaan kerätään kaikkien starttaajien e-mail osoitteet ja lähetetään tieto "valinnasta" heille ei kai voi olla kyse kielletystä kilpailutoiminnasta vai kuinka? "Niin no joo tai..."(tähän ei yksiselitteistä vastausta sitten saatu)

Tosiasiahan on että sarjakisat palvelevat myöskin liiton etua, koska silloin pojille ja tytöille kertyy arvokasta kokemusta jota ilman ei kisoissa voi pärjätä. (Tämän myöskin kouluttaja jollakin tavalla myönsi olevan totta)

Eipä koko maahan taida jäädä enää montaa lisenssin omaavaa kuljettajaa (eikä paljon toimitsijoitakaan) jos asioita ruvetaan tulkitsemaan samaan tapaan kuin piru lukee raamattua....

Jaana

Kirjoittaja: Timo TähkäpääTotta kai liitto ottaa kieltävän kannan asiaan joka on säännöissä kielletty.
Jos (toivottavasti ei kun) sarjakrossissa/enskassa tms sattuu jotain tosi ikävää ei viranomaiset pääse osoittelemaan liiton johtoa syyttävästi. Ja viranomaisia pahempia taitavat olla vakuutusyhtiöiden lakimiehet. Ja kuulemani mukaan sarjakrosseissa joskus sattuu aika paljonkin.
Ja kyllä vastuukysymyksiä kannattaa miettiä myös näitä "harjoituksia" organisoitaessakin.
Liiton lähestymistapa on vain aika vanhanaikainen. Ehdoton kielto. Oikeampi tapa olisi ottaa homma omaan hanskaan luomalla edelläkin mainittu kevyempi kilpailumuoto. Toisaalta GNCC tyyppiset kilpailutkin saivat tylyn ei-tuomion liitolta ja kuinka ollakaan yht

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILARami, asiasta on nyt eilen ja tänään puhuttu ja soiteltu turuilla ja toreilla aika paljon. Aika moni on ollut yhteydessä lajiryhmäänkin. Ainakin tähän mennessä kaikki on kertoneet, että asia tuli lajiryhmällekin täytenä yllätyksenä. Helvetin ikävää, että nyt lajiryhmän jäseniä pommitetaan kymmenillä puheluilla per päivä, asiasta joka ei todellakaan ole heidän aikaansaama.

Ainoa lajiryhmä, joka asiaan on tietääkseni ottanut kantaa, on ollut enduro. Heitäkään ei voi syyttää, jos hyvä tarkoitus asioiden pienestä tarkentamisesta muuttuu korkeammissa instansseissa ylireagoimiseksi. Viestinnän vaikeutta taitaa tähän asiaan liittyä siis sekä liiton sisäisessä että ulkoisessa tiedottamisessa. Niinkuin Harri Vanhala eräässä toisessa topicissa kiteytti asian loistavasti, tekniikka on yksinkertaista, viestintä monimutkaista.

Crossin lajipäällikön Jukka Kokkosen olen tuntenut siitä lähtien, kun hän alkoi valmentaa mm. minuakin junnuna about neljännesvuosisata sitten. En usko millään, että tämä hässäkkä olisi hänen henkilökohtaisesti liikkeelle masinoimansa. Eiköhän mies osaa sen verran priorisoida ajankäyttöään, että uudehkon työmaan ja talonrakennusprojektin haasteilta jäävä aika kuluu lajin kannalta ihan positiivisten asioiden parissa.

Oliskohan syytä ihan rauhassa odottaa, josko tuohon tiedotteeseen tulisi vielä jotain täsmennystä...

Kirjoittaja: TOMI LUHTASUOMoi, ois aika kauhea taka isku meille trial pojille jos kymis ei saisi julkaista kerhokisa tuloksia omilla sivuilla jos tyhmänä ymmärsin asia oikein. Kymis on ainoastaan ainoa joka pitää huolta meistä pienistä kiven kiertäjistä. Hyvää rupuli kumi kesää kaikille, ja nyt saunaan spekuloimaan lisää...Ja muistakaa junnut niille on oikeasti tärkeää nähdä oma nimi netissä

Kirjoittaja: raimo tuokkoEnsimmäisen kerran kuulin, että tuloksia ei saa tehdä eikä julkaista, crossin lajiparlamentissa, kait 2003 tai 4, lajiryhmän puheenjohtajan, mikkeliläisen Jukka Kokkosen suulla, kun joku kysyi tästä samasta aiheesta keskultaessa, että mikä se tekee sarjacrossista kielletyn. Aiheutti hämmennystä kokousväessä ja kattelivat toisiaan ihmetellen kukaan ei sanonut mitään. Jälkeenpäin juttelin jonkun kanssa ja totesimme yhdessä, että mistä sen ton yhtäkkiä keksi, tais olla vitsi.Siellä mikkelissä taitaa olla idean isä.