Millä alottaa?

Kirjoittaja: Samu YlönenMikä ois hyvä alkucrossi 12 v pojalle.Pituus 155cm paino 41kg.Et oisko vaikka KTM sx 65 mitää.Mut tehot on kyl aika kauheet ekaks crossiks.

Kirjoittaja: JUSSI ARVAJAMinusta kannattaisi aloittaa 85:lla, merkillä ei väliä. Ei niissä tehoa liikaa ole. Se on kyllä totta, että nelarilla pääsisit vähän vähemmällä korjaamisella. Mutta esim. 125 nelari yamaha painaakin jo n.85kg, kun 85:nen 68kg. Itsellä ollut Honda QR50, Yamaha PW80, ja nyt kx85 (menossa kyllä jo vaihtoon).

Kirjoittaja: Tuomas PietiläinenMorjens. Mun eka pyörä oli Suzuki ds 80. Se moottori on aikalailla samanlainen kun suzukin mopoissa, paitsi että on 80cc ja 5-vaihteinen. Siinä on runko samaa luokkaa kun honda xr80:ssa. Renkaat muistaakseni 16",14" en muista tarkkaan. toi ds oli mielestäni ihan mahtava peli, pystyy ajaan maastossa mutta ei oo liian ärhäkkä.

Kirjoittaja: Lauri Penttinenosta honda valikoko ylttää ihan hyvin ajamaan.

Kirjoittaja: MATIAS KAUTIAINENmulla oli eka pyörä 4 vuotiaana.tällä hetkellä olen 11v ja ajan kawasaki kx 85. oon noin 153cm

Kirjoittaja: miki weckströmMoikka!

Nyt on kyllä niin, että jos sä et saa laittaa rahaa yli 2000 ja ei saa mennä hirveen lujaakaan, niin osta helsingin bikeworldista honda xr 100 tai jos on liian korkee kysele honan xr 80 pyörää ne kummatki on rauhallisia... Niillä mä alotin crossin ja ens vuonna sm kilpailuita ajamaan 80cc luokassa. Niittten avulla susta tulee kuningas!!!!

terv: Miki Weckström

Kirjoittaja: kalle jaakolaTerve!! Olen itsekkin 12v noin 156 cm pitkä ja painan noin 36kg. Itse aloitin ajamisenpari viikkoa sitten Honda CRF 100. Justiinsa ylettyy jalat maahan.. Siiinä on noin 15hv ja se ainaki riittä aluksi minulle.. Olen pari kertaa käyny ajamassa rossiradalla ja se toimii moitteettomasti. Itse olen tyytyväinen siihen.. Suosittelen..

Kirjoittaja: kalle jaakolaTerve vielä.
Kyseinen Honda CRF 100 on nelitahti..

Kirjoittaja: VILLE VIRTANENoletko ennen ajanu rossilla

Kirjoittaja: Miika SavoOlen samaa mieltä Oinosen Jarin kanssa siitä että nelarin osto vois olla paras vaihtoehto ekaksi pyöräksi. Nelarit kestää paljon paremmin sellaista perusajelua, ainaki jos edes vähän viitsii huoltaa. Muutenkin ne on paljon rauhallisempia ja mukavampia ajamisen perustaitojen opettelun kannalta. Itelläkin oli 8-10 v. ikäisenä Honda QR80 ja se oli varsin opettava pyörä. Sitä ennen oli automaattinen 50cc Honda, joten tehohyppäys esim. 60/80cc 2-tahtiseen olis ollut liian suuri. Sulla taitaa olla vähän sama tilanne, vaikka oletkin vähän vanhempi. Kannattaa siis ensin opetella ajamisen perusjutut kunnolla sellaisella pyörällä jonka pystyy edes jotenkuten hallitsemaan. Ei siten että heti ensimmäisellä kerralla (ajajan taitoihin nähden) ylitehoinen pyörä näyttää kyntensä ja ajamisesta jää pelko persukseen. Eli pikku hiljaa askel askeleelta kohti tehokkaampia ja isompia pyöriä.
-Miika-

Kirjoittaja: Tuomo JääskeläinenIstuinkorkeuden madaltamiseksi voi veistää satulasta vähän pehmusteita pois, mikä auttaa maahan ylettämisessä. Jos et halua satulafoamia pilata niin säädä takaiskari mahdollisimman löysäksi pidentämällä jousta ja säädä etuiskari löysimmälle tai osta löysempi jousi. Nämä iskari toimenpiteet tosin huonontavat ajo-ominaisuuksia, mutta sillä ei vielä tässä vaiheessa ole niin suurta merkitystä, jos olet vasta aloittamassa. Kyllä mä sulle 80cc pyörää suosittelen

Kirjoittaja: TIMO HAVERINEN OSTA VAIKKA MANKI!! SIIN EI PITÄIS OLLA LIIKAA TEHOO! SIL VOIT AJELLA TAKAPIHALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kirjoittaja: Ville HarviaÄlä nyt Samulle huuda :) ku se on sen faijasta kiinni, se ei suostu ostaan sille. Kyllähän tässä meinaa itelläki järki mennä V

Kirjoittaja: JOONA OINONENkaikille tasapuolisesti terve!

tässä tapauksessa suosittelisin jotain isompaa 4-tahtista.käytettynä taitaa tosin
vaihtoehdot olla vähissä,yammun ttr 125lw tai hondan xr90 jos löytyisi,olisi varmaan bueno!(koko ja kokemus)Noi 80-85 crossit on alkuun aika härskejä pelejä ja mielipiteeni
harrastuksen ensi pyöräksi on aika negatiivinen.(ei koko vaan teho)ajaminen
80/85 vaatii toimiakseen jollain tavalla kuitenkin sen kaasukahvan todellista vääntämistä ja pyörän hallintaa sen mukaisesti.noi nelarit antaa jonkinlaista
takapuolituntumaa yleisesti ottaen crossin ajamiseen,vaikka jousitus ym.on ihan muuta kuin ns.täysverisissä 85.mutta mopon jälkeen kuitenkin järkevämpi ajatus yleiskäyttöön(enskakkaa,mx:ää,pihapiirissä,ym muuhun ajeluun)taitojen kasvaessa helppo vaihtaa täysveriseen 85:seen

Kirjoittaja: Samu YlönenEi ne anna mun ajaa ekaks semmosella joka kulkee noin paljo kato ne pelkää et
mä satutan ittenii ;D.

Kirjoittaja: Samu YlönenJa mä en saa laittaa hirveesti rahaa ekaan crossiin =/.Oon kyl yrittäny puhuu mut ei se paljoo auta.

Kirjoittaja: Ville HarviaPyh, et sä aja radalla läheskään sitä vauhtia ku se pyörä kulkee!! Alussa käytät vaan puolet sen pyörän tehoista ja vauhdista. Sama se oli mulla alussa ja faija pelkää vieläki, mut jankkaa vaan, ei siellä kuole mut luita murtuu kyllä. Ai rahaa et saa laittaa paljoa, no miten paljon saat laittaa?

Kirjoittaja: Maunu Laitinenkun painat noin vähän niin aluks pystyis ajaan vaikka jollain katu endurolla niillä
ei pysty yleensä niin hirveenkovaa ajaa .kun niitten joustot ei oo mitkään huiput mutta sun painoselle ihan ok. hintaakaan ei oo paljoo voisin myydä sulle mun vanhan hondan jos ois joku uudenpi tisdossa. mulla on siis tommanen 125 kuuti oinen katu enska . semmonen ei maksas paljoo ja sillä ei niin kovaa kaahata kuin normaali crossilla varsinkin jos on nelitahtinen. suosittelen miettimään tätä vaihtoehtoa ja kertomaan sille isällekkin ja sitä voisit vaikka pyytää kirjottaa tänne ja laittaa jos sillä on jotain kysymyksiä tähän lajiin liittyen. jos täältä vaikka löytyis vastauksii sen kysymyksiin sillä yleensä täällä on asioista paljoin tietävää porukkaa , ainakin minä olen saanut asian tuntevia vastauksia täältä.
terv. maukka

Kirjoittaja: Samu YlönenMä vähä luulen et saan laitta korkeintaa 2000*eur*.Mut kai sillä hinnalla saa ajettavan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSaahan silla jo -00, jopa -01 kassarin, siis jos ostaa yksityiselta, eika unohda tigata. Tossa kun itse ostin CR:n, huomasin, etta tahan aikaan vuodesta niita on aikas sopivasti kaupan.
Ainakin jos saat venytettya siihen muutaman satkun paalle voit saada todella hyvankin. Tasossa ja kunnossa on sitten niin paljon vaihtelua paallisin puolin hyvissa pyorissa, etta on syyta lahtea kierrokselle oikeasti noita vajaatahtisia laajasti tuntevan kanssa, eika hosua. Ja kolhittukin voi olla teknisesti todella hyvassa kunnossa, mutta sellaisen voi saada tuon hintasi allekin.
Keltainen porssi kouraan tai paikallisiin liikkeisiin kierrokselle, voi se edullinen liikkeestakin loytya.

Kirjoittaja: Samu YlönenVille:Paljolla sais ees semmosta jolla vois ajaa eikä sitä tarttis korjaa usein?

Kirjoittaja: Ville HarviaNoh, oisko 2000-3000 e ja sitte varusteet, ja muista ostaa kunnon varusteet! Mut aina niitä pyörii huoltaa täytyy, ja mitä enemmän käytät rahaa huoltoon niin sitä vähemmän menee korjaukseen ja sillon homma käy halvemmaks! (Tyhmän tuntunen lause) :)

Kirjoittaja: Topi TaavitsainenEi siinä kasikympissä sitä tehoo liikaa ole, alussa vaan totuttelet rauhassa. Crossiako meinasit ajaa sillä vai enemmänkin semmosta mehtä ajelua vain?

Kirjoittaja: Samu YlönenKyl mä crossia oon aatellu ajaa ainaki vähäse =).Mut eiks niit oo semmossii vähempitehosii mut sopivan korkeita.

Kirjoittaja: Samu YlönenJa tiiättekö mistä sais käytettyjä ja hyväkuntosia crosseja?

Kirjoittaja: Joonas NuutinenMoi!

Voisit katella jostai paikkakuntasi liikkeistä, tai ostat Keltaisenpörssin tai Palstan ja katot siitä! Ei niitä muita vaihtoehtoja hirveesti oo! Äkkiä vaan ostamaan se lehti!

Kirjoittaja: Kristian Erämul olis hyvä 80cc yamaha yz vm.-98 ite alotin 12v ajeleen sillä. nyt se on myynnissä h. 1690e

Kirjoittaja: Samu YlönenPaljo 80cc yleensä o istuinkorkeus?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSulle sopiva. Luulin ensin, etta isi kyseli pojalleen pyoraa...mutta OK.
Vaihtelee 82-90 cm jos puhutaan siis tasta 16/19" pyorasesta.
Yamaha on se kaikkein korkein ja mina en ylety silla ajamaan.
TM:n 85cm on ihan siina kintaalla, eli paikallaan joutuu horjumaan puolelta toiselle, etta pysyy pystyssa.
Piikeista vanhemmassa (alle -00 ainakin mut mihin asti en tieda) Husqvarna 125cc:ssa on ainakin kaytannossa saman korkuinen penkki kuin tossa -02 YZ 80cc:ssa, tuli koitettua.

Kirjoittaja: Samu YlönenMut eiks 80-85cm istuin oo vähä liian korkee?Kato en oo koskaa kokeillu crossia.

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMorjens Samu!
Meillä on kokemusta neljästä Yammun kassarista ja sitäpä myös suosittelen sinullekin. Yammua on helppo madaltaa jos jalat eivät vielä ihan ylety maahan vakiokokoisen pyörän satulasta. Takalinkuissa olevaa u-muotoista rautaa lyhentämällä(sorvaamossa/hitsaamossa) saa pyörästä juuri itselleen sopivan ja etupäätä voi madaltaa etuputkia nostamalla. Yhdessäkään pyörässä ei ole ollut ongelmia mutta huoltoa ne vaativat ihan niinkuin kaikki muutki kasikymppiset.
Riippuu paljon myös siitä minkä merkin huotoliike tai muu osaava huoltohenkilö asuinpaikkasi lähettyvillä on. Honda,Kawa ja Suzuki ovat kaikki myös hyviä pyöriä mutta kaikilla on myös omat spesiali vikansa jotka olisi hyvä tietää etukäteen. Temmin vanhoihin kassareihin älä koske jos et omaa huippumekaanikon ominaisuuksia.
Tässä mun mielipiteeni joku muu saattaa olla toista mieltä.
Mulla on Yammuun eteen ja taakse löysemmät jouset jos joku tarvii ja nastapyörät talveksi kokoa 16/19 Trelleborg ja ChenTsing.
Tervetuloa motocrossarien laajaan joukkoon, tuokoon harrastus uusia ystäviä ja paljon hyvää mieltä.
Muista kuitenkin että motocross on harrastus jossa kukaan ei selviä loukkaantumatta. siihen on varauduttava aina ja mieluummin ehkäistävä suuremmat kolhut hankkimalla ensin hyvät varusteen.
Terveisin Risto Kailaniemi 044-3200355

Kirjoittaja: Samu YlönenNoni siinähä sitä tietoa tuli sit vaa ostamaa Yamaha =D!

Kirjoittaja: Samu YlönenMut paljo ne Yamahat Kulkee?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSamu hei, yletyt kylla ainakin noihin matalampiin 85:iin ihan hyvin ja riippuu kanssa pyoran iasta kuinka suuri se istuinkorkeus on.
Ja jos yletyt sillain puolelta toiselle keikkuen joten kuten vahan varpaalla maahan, niin voit kylla ihan alkuun ajaa/totutella ilman penkkiakin. Tuleehan siina mustelmia, mutta toisaalta voi sille alle laittaa vaikka sitten pienen palan superlonia.
Sinun on varmaankin jarkevinta kiertaa isasi/tmv. kanssa vahan liikkeita, jotta paaset kokeilemaan niita pyoria itse.

Nuo kaikki 85:t kulkevat likimain saman, pitkilla valityksilola ehka likimain 110-120km/h ja vievat sinua kylla takuulla vahintaan riittavasti. Se mita Risto sanoi on oikeastaan se kaikkein tarkein, eli osien saanti. Katsele sellaista merkkia mihin saat varaosia kotipaikkakunnaltasi ja mielellaan myos, etta k.o. liikkeessa on vahan asiantuntemustakin, seka palvelua kun tarvitset apua.

Luulisin, etta -99-> nuo Temmitkaan eivat ole huono vaihtoehto, mutta niihin ei tosiaan saa osia kuin Tampereelta, joskin ihan kaikkea kylla sitten loytyy. Itse sen Puromotorin kanssa viimeaikoina aika tiivisti asioineena voisin vaittaa, etta heilta kylla loytyy todella hyva asiantuntemus.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroVanhan crossin hankinnassa on ostaja aina vahvoilla,eli tarjontaa ja kalustoa on..Kauden ajettuja saa alle kolmen tontun,ja vanhempia erittäin edullisesti,jos hyväksyy pienen remontintarpeen,jotka pahimmillaan voi olla myös kalliita.Ihan ummikkona ei kannata lähteä hankintaa tekemään.Liian pientä pyörää myöskään ei kannata hankkia,koska raja tulee heti vastaan,kun opit vähänkin ajamaan.Välikoko (16/19) on se oikea vaihtoehto.Jos tuntuu isolta,on 5-6 cm istuinkorkeudesta helposti pudotettavissa joka merkissä.Tehoa EI koskaan ole liikaa,ja kasarikin on nöyrä,jollei sitä piiskaa.Kulkupuolesta ei kai niin väliä,koskei radoilla yleensäkään mennä kovin kovaa.Jälkikasvun Kawaa ollaan kerran rääkätty kelkan perässä sileällä jäällä,ja mittari näytti aika tarkkaan 115 vakiovälityksillä.-Riittää..Ja tosiaan vaikka se pyörä ois kuinka kiva vaan,niin hanki riittävä perusvarustus,kuten herra x tossa edellä jo neuvoi.Kupsahduksia tulee,ja niissä suojaus on ihan hyvä.Sitten jos aletaan singahtelemaan voltteja kerien ja kiertäen vaikkapa kivikkoon,on kaikki jo vähän muusta kiinni...Ja tämä on laji jossa ilman tukihenkilöitä ei pärjää,joten puhu ne vanhempasi mukaan hyvään harrastukseen.

Kirjoittaja: Samu YlönenLiikaa tehoo!Ainaki mun mielestä ;).Mut en oo asiantuntija.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMina olen 152cm / kohta 50kg ja tuo KTM65 on kylla korkeudestaan sopiva, mutta muuten kovin pieni. Minusta silla ajaminen olisi jo mittasuhteiden takia kamalaa.

Kun poika viela on kasvuiassa, niin 85cc valikoko olisi varmasti mitoiltaan sopivin. Yamaha TT-R125LW olisi valikokonelrai, mutta alusta on surkea. 85cc valikoko-pyora on taas viela tehokkaampi, mutta kai sita voisi vahan kuristaa alkuun?

Kirjoittaja: Ville HarviaOsta 80cc!!