Miksi motocrossissa ei pyritä turvallisuuteen ?

Moottoriurheilussa ja myös mp-urheilussa, esim RR:ssä, on jo vuosia pyritty parantamaan ratojen turvallisuutta. Motocrossissa kehitys on päinvastainen. Jatkuvasti tehdään yhä vaikeampia/vaarallisimpia ratoja. Kuljettajia loukkaantua yhä enemmän. MX:n lajisäännöillä tulisi pyrkiä siihen, että rata on turvallinen. Ajajan epäonnistuminen ei saa johtaa automaattisesti loukkaantumiseen. Erityisesti hyppyrien osalta on paljon parannettavaa. Nyt MX- radat ovat usein vain sarja hyppyreitä.
Motocrossiin kuuluu muitakin taitoja kuin hypyt. Hypyille on oma laji ja kilpailut."Vanhanaikainen" motocross, esim Ruskeasanta, oli mielenkiintoisempi rata.
Veteraani - harrastelija Risto Kuisma

Foorumit

Vähän on itselle tullut semmoinen kuva että hyppyrin nokan kulmat on suoraan verrannollisia yleisömäärään. Yleisön herääminen on hieno juttu kyllä. Hyppyreistä saa varmaan turvallisia hyppäsi sitten 40 tai 10 metriä. Tarviaa vaan aikaa,maata ja tilaa riittävästi. Erot nykyäänkin tehdään vielä kurviajossa mutta hyppypainotteiseksi on kyllä siirrytty muuallakin kuin supercrossissa.

Hyppiminen sinällään on ihan hauskaa! Mutta kyllä turvallisuuteen todella voisi huomiota kiinnittää. Itseäni harrastelijana harmittaa se ettei radoilla juurikaan ole niin tehtyjä hyppysuoria tai edes pattiparia, että voisi pikkuhiljaa harjotella ja venyttää hyppyään. Aina ne on rakennettu jotenkin niin "teräviksi", että täytyy olla täysin varma onnistumisesta tai riski kaatumiseen on suuri. Eli jääpi tekemättä eikä kehitystä siltäkään osin tapahdu.

Ja oli ne hyppyrit sitten minkälaisia vaan niin pitäisi niistä pitää huoltakin eikä antaa kulua ihan kauheeseen kuntoon ja muotoon.

t. Anu

Olen samaa mieltä myös, että ehdottomasti nyt pitäisi herätä motocross piireissä, ja panostaa kuskien turvallisuuteen. Koko lajin kehitys on menossa väärään suuntaan ja vakavia loukkaantumisia sattuu koko ajan enemmän. Pyörät, ajajat ja radat kehittyvät kokoajan, vauhdit kasvavat, hyppyrit vaikeutuvat jne. Mutta johonkin raja olisi laitettava.

Onks missää radalla tehty niitä offroad-lehdessä olleita hyppyri malleja?mistä oli juttua jokunen numero taakse päin. meillä on nytte n,1kk,si sitte tehty "koevedos" 1.5m K. 15 metriä pitkä . pitkällä alastulolla ja luulen jotta kaikki muutkin hyppyrit tulee kokemaan muodon muutoksen ,, :) hyppyri pysyy kunnossa kaiken puolin. ja vetomiehet tykkää ja harrastajat.

Tuo pohjanmaalla oleva rata parani kyllä heti Manninen Bros ohjeiden mukaisella radan muutoksilla.
Maata ei tarvita niin paljoa kuin ennen, rata ei kulu, turvallisuus parani ja hypyt pitenevät jos pitää narun kireällä kaasupuolella ja harrastajatkin pääsevät turvallisesti hypyistä.

Nuo aidot kasarityylin "Suomi hyppyrit" voi näköjään kohtuu helpolla muuttaa uuteen uskoon ja panssarieste tyyliset pattisuorat voi muuttaa veljesten ohjeen mukaiselle mitoituksella => haastetta riittä myös vetomiehille kun yrittävät pitää pyörää matalalla ajolinjalla hypyissä ja pattisuorallakin pitää osata kaasun käyttö jotta vauhti kasvaa

Jokainen loukkaantuminen on liikaa. Ajajien turvallisuuteen tulee suhtautua nykyistä vakavammin. MX:ssä loukkaantumiset kasvavat, kun muusssa mottoriurheilussa ne ovat merkittävästi vähentyneet.

Jokainen loukkaantuminen on liikaa. Ajajien turvallisuuteen tulee suhtautua nykyistä vakavammin. MX:ssä loukkaantumiset kasvavat, kun muusssa mottoriurheilussa ne ovat merkittävästi vähentyneet.

Esim.Jämsän rata on hurja satunnaiselle ajelijalle.On muokattu kilpakuskien pyynnöstä ja saatu kyllä kuntoilijat pois jaloista...Terv.Jone Lampinen

Tein saman tuskallisen havainnon Espoossa. Siellä on tullut aika "paljon" ajettua, mutta rataa oli kesän kisojen vuoksi muutettu. Ja lähdin tästä tietoisena varovaisesti radalle. Kuitenkin jo kakkoshyppy ekalla kierroksella meni komeesti tasaselle. Ekalla kun en uskonut jatkoin ajoa ja totesin vauhdin olevan lähes mahdoon sovittaa sellaiseksi että saa putoamaan alamäkeen. Pari kertaa lisää tasaiselle ja sitten oltiinkin Jorvissa 4h kuvia ja lääkäriä odottamassa. Täysin oma vika, en älynnyt että pitää ihan lykkäämällä viedä.

Lisäksi rakennettu älyttömiä scrupaamista vai mitä se on vaativia 1,5m korkeita sokeritoppastoppareita. Mietin tässä että olenkohan tuon Espoon mielestäni pieleen menneeen muokkauksen mielipiteen kanssa yksin? Sinänsä jotkut muut uudistukset, kuten pattisuora oli ihan jees.

Tuo pohjanmaan rata on mikä ? Ollaan porukan kanssa kierretty vuosien saatossa n.70 rataa ympäri Suomen mutta tuolle ei ehkä ole osuttu. Kuulostaa siltä että tälle suvelle täytyy vielä poiketa.

Kyselee Sutasko motocross cruisers.

sampalle. kyseessä on kurjennevan motocross rata seinäjoella. osoite on radalle (Kuortaneentie 1809 60640 Nurmo)
Rata on 1750m pitkä ja melko nopea . rataa on tänä kesänä laitettu ja hoidettu todella paljon.auki oli aikoja ei ole. Radasta ja kunnosta saa tietoa www.epmmk.com .

Hölmöä tehdä ja ylläpitää vaarallisia ratoja, hyppyrit sellaisiksi, ettei epäonnistuminen johda loukkaantumiseen, pattisuoriin järkeä: ylä- ja alamäkiä, mutkia, siinä aineksia hyvään MX rataan

Oppia olisi otettava mm RR:stä, jossa ratojen turvallisuus on kehittynyt jättiaskeli, kuka tykkää " hyppimisestä "voi valita lajiksi reestyle MX:n

?!?!? Vai olisiko kuitenkin niin että jos ei tykkää hyppimisestä voi valita lajiksi RR:n! :D

Soramontuilla on ylä-ja alamäkiä.. Sinne voi mennä jos hypyt ei kiinnosta ;) Omalla vauhdilla pystyy yleensä vaikuttamaan omaan turvallisuuteensa.

monesti se syy on juuri kun taito ja vauhti eivät kohtaa ja sitte mennää nurin, hyppyreitä pitääkin olla ja pitkiä sellaisia vaikka ,mutta jos turvallisuuteen pystyy vaikuttaa hyppyrin muodolla hyppyrin siitä kärsimättä niin sellaisia pitäisi harkita aika monella radalla! itse jätän suosiolla hyppäämättä jos vähänkin epäilen suoritusta :)

Tänäkin vuonna MM-sarjojen kuljettajia on loukkaantunut lukuisia; samoin Suomessa A-tason kuljettajia, kysymys ei ole siis taidosta, HYPPYTAITURIT VOIVAT MENNÄ FREESTYLEEN, MX urheiluna on urheilua ei siskustemppuilua

Yksi oleellinen osa motocrossia on hyppääminen, näin on ollut ennen ja on jatkossakin siitä ei päästä mihinkään. Se että motocrossissa on hyppyjä ei tarkoita sitä että motocross olisi lähestymässä FMX:ää.

Meidän ongelmana ei ole hyppyreiden pituus tai korkeus, vaan se että suomalaisessa hyppyrissä lähtö ja alastulo ovat yhtä pitkiä ja jyrkkiä. Aloittelijan ja harrastajan kannalta nämä hyppyrit ovat monesti hengenvaarallisia.

Jos hommasta halutaan turvallisempaa, niin hyppyrien alastulot pitäisi oikeasti venyttää pidemmiksi.

Ensi vuoden sääntöihin tulee kaavakuvia miten rakennetaan turvallisempia hyppyreitä ja jatkossa myös ratojen turva-alueisiin kiinnitetään vieläkin enemmän huomiota. Tärkeää olisi kuitenkin ajaa maltilla ja kehittää vauhtia vähitellen, koheltamalla tulee kipeää.

hyvä, että hyppyreiden turvallisuuteen kiinnitetään huomiota, sama pitäisi koskea myös pattisuoria

Säännöissä on jo useamman vuoden kaavakuvat ja mitat pattisuorien osalta.

Vakavissaan ja päämäärätietoisesti motocossia harrastava osaa väistää ilmassakin ollessaan, välttääkseen vakavan törmäyksen.
Vaaran muodostavat oletetuista ajolinjoista poikkeavat, ja eritasoiset kuljettajat.
Itse en menisi nopeampien kuljettajien kanssa samalle radalle,
ilman kolmen metrin pyörään kiinnitettyä keppiä,kuten lasten fillareissa, jonka päässä
kolmiolippu, joka varoittaa hitaasta ajoneuvosta,
kuten mopoautoissa ;-)
Ai juu minä en aja.
Ratojen keskinopeuksia pitäisi, jo sääntöjenkin mukaan, pienentää.
Todellinen radan pituus kun on hyppyjen myötä aivan muuta kuin "pinnasta mitattu".

On hienoa että säännöissä kerrotaan minkälaiset hyppyreiden ja pattisuorien tulisi olla, mutta valvotaanko näitä asioita?

Kuinka toimitaan kisoissa jos jokin elementti ei olekkaan liiton sääntöjen mukaisesti tehty, korjataanko sellaiset oikeasti?

Miika Salon kanssa samoilla linjoilla, että Espoon rata on mennyt huonoon suuntaan viime vuosina. Nykyään siinä ei ole muuta hyvää puolta kuin että on lähellä. Tuo mainitsemasi toka hyndä radalla on hengenvaarallinen, jos siitä yrittää hypätä.

"".Jämsän rata on hurja satunnaiselle ajelijalle.On muokattu kilpakuskien pyynnöstä ja saatu kyllä kuntoilijat pois jaloista""

...Tohon viestiin on kyllä pakko sanoo näin satunnaisena harrastajana, että Jämsän radalla on ns. väliländit pahoissa hypyissä. Kaikkee ei ole pakko vetää yli. Myös omalla kaasukapulan asennolla voi vaikuttaa tapaturmiin.
...Tuli vaan tämmöinen asia mieleen, et kaikki ei ole radoista kiinni. ( ja en oo Jämsän jätkiä :)

hyppyreiden alastulot tulisi olla tarpeeksi leveät, nyt toisinaan lähdöt ovat leveämmät kuin alastulot ja sen vuoksi on tapahtunut onnettomuuksia

Jämsän radasta viellä, että on reilusti turvallisempi kun monet muut radat täällä suomessa, pahoissa hyppyreissä noi väliländit tosiaan on ja koko hyppyrinkin yli tulevat ländit myös hyvässä kunnossa useimmiten. Ja en myöskään ole jämsän jätkiä..

Myös minun mielestä hyvinkään rata on tosi hyvä.

Vantaalla ongelma on siinä, että siellä ei kertakaikkiaan haluta tehdä turvallisempaa/parempaa rataa. Viestiä on viety moneen otteeseen henkilöille, jotka vastaavat rata-asioista. Jos kyse on siitä, että ei osata tehdä turvallisempaa/mukavampaa ja siltikin haastavaa rataa, niin miehet vaihtoon..

Sitäkin olen olen ihmetellyt, että miksi Vantaalla ei olla hyödynnetty Team Mario Brossien radansuunnittelutaitoja. Onko kyse siitä, että Brossit ei halua auttaa radan kehittämisessä VMK:ta vai niin, että niiden apua ei haluta siellä?

Apua on kyllä tarjottu, joitain ehdotuksia saatu läpi ja rata on kyllä kokonaisuutena mennyt eteenpäin. Katilan Jarkon kanssa keskusteluyhteys toimii, mutta kaivurimies loppujen lopuksi tekee mitä haluaa. Ongelma on siinä, että jos vaan tehdään sinne päin, eikä juuri niin kuin on suunniteltu voi tuloksena olla vielä alkuperäistäkin huonompi lopputulos.

Lähinnä toi "Pyhä Lehmä" on sellainen mihin ei anneta tehdä mitään muutoksia. Jos siitä haluaisi tehdä oikeasti modernin hyppyrin, niin siihen pitäisi tehdä matalampi, kaareva lähtö noin 5- 10 m aikaisemmaksi ja alastuloa loiventaa ja pyöristää reilusti. Silloin hyppyri toimisi sekä harrastelijalle, että vetomiehelle. Harrastelija voisi hypätä siihen päälle (hyppää ylöspäin, iskarit ei lyö käsille), nouseva kyky vähitellen venyttää yli ja vetomies suoraan yli. Tulisi näyttävämpi ilmalento turvallisemmin ja loivalla alastulolla vältyttäisiin Aron Samulin tuplapomppulaskeutumisilta jossa pompun jälkeen tiputaan 4 - 5m tasamaalle. Muita hyötyjä olisi, ettei sivutuuli ottaisi niin paljon pyörään kiinni, kuljettaja pystyy paremmin arvioimaan nopeutensa kun näkee alastulon, jos joku kaatuu edessä takana ajava pystyy aikaisemmin reagoimaan tilanteeseen, ei tulisi niin helposti kaksoisnokkaa, alastulo ei kuluisi niin paljon (koska pyörät ei lähtisi toiseen pomppuun) jne.

tätä kirjettä ei kirjoita joona tai kukaan muukaan motocross kuski . vaan ja ainoastaan äiti.
olen samaa mieltä risto kuisman kanssa,että hyppyrit ovat jo liian vaarallisia.
kokemuksen rinta-äänellä voin kertoa sen tuskan,kun lasta viedään sairaalaan.
sieltä palaten kotiin,elämä jatkuu.kaikki kuitenkin crossiin liittyen.
hyvä laji. urheilumuotona erittäin rankka.tänään löin googleen huvikseni oman lapseni nimen.
mitä sieltä löytyykään? toimittajille ter. vaikka ajetaan sm-tasolla ei sinne tarvitse koko sairaus-repertuaaria
kertoa .kohta ollaan kuin pahemmat juorulehdet. vaikka kyse on urheilusta(motocrossista).
nyt siis on pakko avata tämä sanainen arkkuni. puolustaen ennen kaikkea näitä kuskeja.
tosin jotkut tietysty haluavat ,että kirjoitetaan mitä kirjoitetaan.uskoisin kuitenkin lajin harrastajien
arvostavan rehellisesti kirjoitettua suomen tekstiä.(siis suomessa kirjoittettua.)
olen nyt kymmenen(10) vuotta lukenut pro -lehteä.sanallakaan kirjoittamatta mitään.
mutta kun löytää "netistä" omastaan kuvia,mitä minä tai muukaan ystävä piirini kuuluva
ei niitä sinne ole laittanut , herää kysymys?"haloo helsinki missä ollaan????"
toimittajien työ on kertoa totuus ja ainostaan totuus. arvostan suuresti ammattianne.
kuitenkin kyseenalaistaen asiat jotka liityvät ihmisten terveysasioihin
tämä tästä. lukeminen kannattaa aina.
tästä jutusta tulee kyllä nyt sanomista lapsien takia.
siksi kirjoitankin tämän teille kaikille äideille, tyttöystäville, siskoille ja niile kaikille jotka
valittävät ja ovat joka kerta huolissaan, kun crossari lähtee ajamaan.

ihmisen sisäinen vapaus on hänen synnynnäinen oikeutensa.

hyvää syksyn jatkoa ter.päivi oinonen

Vantaan rata on ainakin lähes täydellinen, ei isoja muutoksia kiitos. Kunhan radan kunnossapito pelaa.

Älkää vaan menkö pyöristämään hyppyreiden lähtöjä vantaalla.

Tässä mainnitiin Manninen Bros'in ohjeet hyppyreiden rakentamiseen, onko niitä luetttavissa jossain?

En muista kuinka tarkkaa varsinaista ohjeistusta siinä oli, mutta Offroadpron yhdessä numerossa oli selitetty ainakin takana oleva filosofia. Jos ei kukaan ehdi aiemmin niin voi yrittää kaivaa numeron kun käyn taas vanhemmillani (faijan lehdet).

Olis noissa rata asioissa kuskeillakin mahdollisuus vaikuttaa asioihin aika paljon. Esim kisoissa olis jätkillä yhtenäinen linja, jos rata vaarallinen tai hypyt päin helvettiä tehty niin pantais homma seis. Alkais aika äkkiä asiat muuttumaan kun ketään ei menis viivalle. Parikertaa kun hommiin kovalla kädellä puuttuis eikohän alkais hommat toimimaan.

Niin ja oli hyvä, että se "pyhä lehmä" otettiin taas esille. Koska kyseinen jätemaakasa on jo saavuttanut korkeimman mahdollisen arvonimen ja varmasti tullut kaikkien tietoisuuteen, niin eikö vihdoin voisi antaa vapaat kädet sellaisille jotka asiasta jotain ymmärtää ja antaa tehdä siitä esimerkki hyppyri. Jos syystä tai toisesta kävisikin, että muutos menee väärään suuntaan, niin eipä ole kummonen hommeli palata entiseen "pyhään lehmään" ja taputella vanhat moskat takaisin omituiseen muotoonsa..

Sellasta asiaa vaan...

Just ton takia ei ite uskalla yrittääkään hypätä yli tota hyppyriä(eikä juuri muitakaan lavangossa). Se on pidemmämmän päälle todella tympeetä kierrellä rataa pelkästään nuoleskellen.. Jostain syystä hyvinkäällä uskaltaa paljon paremmin yrittää hyppiä. Tuskin ostan lavankoon kausikorttia enää enskaudeksi, kun eivät suostu edes kokeilemaan turvallisempia ja mielenkiintoisempia ratkaisuja rataprofiiliin. Kuulin myös sellaista, että "ratavastaavana" on mies, joka ei itse edes aja crossia(mitä v*ttua?).

Minkälaisen muutoksen mariobros tekis tolle hyndälle, jos sais vapaat kädet?

Ei se varmaan ole vantaan maalihyppyrin vika jos tulee välivapaa ylämäessä.Eikö se aron kaatuminen siitä johtunut ? Varmasti jos Hyvinkään tai vaikka tampereen maalihyppyrin ylämäessä tulee välivapaa niin seuraus on ihan sama. Varmasti suomesta löytyy monta vaarallisempaa hyppyriä kun vantaan maalipöytä esimerkiksi se vantaan uusi ylämäkihyppyri mikä tehtiin MM-kisoihin eikö se sitten ole yhtään vaarallinen?

Hyvinkään maalihyppyrissä nykyisessä kunnossaan kun tulee tuollainen tilanne niin kuski laskeutuu puoleenväliin alamäkeä, ei suoraan tasaiselle (joka sekin olisi varmaan puolet lyhyemmän pudotuksen päässä kuin Lavangossa). Ja kyllä, se uusi ylämäkihyppyri on ihan yhtä paha juuri siksi että alastulopatin päältä lentää suoraan tasaiselle jos jättää yhtään vajaaksi.

Täytyy kyllä sanoa että nyt loppusyksystä Lavangon hyppyreitä on muutettu paljon turvallisemmiksi ja että Hyvinkäällä taitaa jo maa-aineskin tehdä hyppyreistä vähän anteeksiantavampia,

Sillä hyppäävätkö 15vee tytötkin jonkun hyppyrin yli ei ole mikään mitta sille kuinka turvallinen joku hyppyri on ; )

Kävin muutama viikko sitten Lavangossa ajamassa ja huomattavasti parempaan suuntaan on menty. Oikeastaan neljään kohtaan kaivattaisiin muutoksia, jolloin rata olisi turvallisempi ja mielekkäämpi kaiken tasoisille kuljettajille.
1. lentokentän viereiseen portaaseen yksi väliporras (eli puolessa välissä nousua kumpu, johon voi laskeutua), johon voisi hitaammat harrastelijat ja kasikymppikuskit hypätä. Nyt turhaan tökkää jos hyppää vain puoleen väliin.
2. samaiseen ylämäkiportaaseen alastuloa pitäisi pyöristää ja loiventaa, jolloin ei tulisi niin helposti vaaratilanteita jos jää vähän vajaaksi tai menee ylipitkäksi.
3. seuraavan pöydän alastulo voisi olla pyöreämpi ja loivempi (välillä onkin, mutta palaa hetken päästä taas liian teräväksi / lyhyeksi.
4.maalihyppyri porrashyppyriksi ja alastuloa reilusti pidemmäksi ja loivemmaksi, jolloin harrastelijat voivat hypätä päälle ja nopeammat kuljettajat kunnolla yli.

Mutta joka tapauksessa rata olisi siis ihan ok pari viikkoa sitten. Rataa kannattaisi kuitenkin kokeilla myös äestää kuohkeuden lisäämiseksi.

Lentokentän viereistä porrasta vois tosiaan parannella juuri noin. Puoleenväliin "väliländi" johon laskeuduttuaan ajo jatkuisi jouhevasti. Sitä päällisosaa ja alastuloa vois jatkaa jonkun verran. Toimisi "väliländin" jälkeen mukavana pöytähypyrinä. Kovimmat kuskit mm. Niemisen Juki tyttöystävänsä kanssa luonnollisesti roiskaisisivat hyndän kerralla yli ja voittaisivat aikaa hitosti.

Ylipäätään hyppyreiden alastulot kannattaisi tehdä mahdollisimman turvallisiksi. Lähdöt kuluu jokatapauksessa epämääräiseksi.

Se porras on tosiaan ainoa vittumainen viritys vantaalla. Sen voisi korvata jollakin teknisemmällä pätkällä, nyt koko rata on pelkkää luukutusta. Aikaisemminhan siinä portaan kohdilla oli se tiukka alamäki käännös ja nousu, mikä oli helvetin hyvää vaihtelua.

Toinen asia minkä voisi palauttaa on se lipputankojen vieressä menevä alamäki "hyppyri", eli se terävä ramppi takaisin niin että lentää pitkälle sinne alamäkeen.

Hyvinkäällä on myös rata joka sopii kaikille kuskeille harrastajasta vetomiehiin.Miksi käydä niillä radoilla joissa turvallisuus ei ole ajan tasalla?Vantaalta on reilun puolen tunnin matka hyvinkäälle.

itse olen erityisesti huolestunut kärkikuskien luokkantumisista, olen seurannut crossia 1960-luvulta lähtien ja loukkaantumiset ovat jatkuvasti
lisääntyneet, oma poikani ja pojanpoikani ovat loukkaantuneet pahoin, vaikka ovat molemmat ajaneet MM-tasolla