Miksi KTM 525 EXC -05 alkoi käymään huonosti

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIApua kokeneilta guruilta tarvitaan...

Favor Off Roadin jälkeen pyörääni ilmestyi outo vaiva: kone käy koko aja pikkuisen huonosti, paukkuu ja pätkii. Se paukkuu vähän samalla tavalla kuin 2T-pyörä karstaisella tulpalla (ikään kuin "suhauttelemalla"). Tuntuisi myös kuin pakoputkeen asti menisi bensaa ja siitä tulee toisenlaista pauketta ensinmainitun äänen kaveriksi.

Nyt myös pyörän ajettavuus on radikaalisti kärsinyt, koska nyt kaasua enemmän antaessa kone "mooaaa" ja meinaa sammua. Ilmiö iski ikävästi esiin viimeisessä sarjacrossissa monessa mutkassa, mutkasta ulos kiihdyttäessä. Kaikki yllämainitut vaivat saa myös peitettyä ajamalla isoilla kierroksilla ja homma sujuu jos ei yritä ajaa alaväännöllä.

Kone käy tyhjäkäyntiä siististi ja lähtee kyllä hyvin käymään kylmänä ja kuumana. Ilmansuodattimen vaihto ei muuta tilannetta. Kaasarin olen tyhjentänyt (tyhjennysruuvin avaamalla) pariin otteeseen (jos vaikka olis ollu vettä). Venttiilit säädätin just ennen Favoria. Seosruuvin olen tsekannut, että se on auki speksin mukaan. Fillari on kuristukset poistettu, ohuemmalla neulalla ja originaaleilla suuttimilla (kaikki toimineet tähän asti hyvin kesät-talvet) manuaalin Six Days-sarakkeen speksin mukaisesti.

Mitään en ole vielä koneesta tai kaasarista aukonut, en edes tulppaa. Odotan varteenotettavia vinkkejä ennen osien irroittelua.

Pyörällä on nyt ajettu n. 120 tuntia varsin kevyttä ajoa. Tähän asti koneelle ei ole tehty muuta kuin vaihdeltu öljyjä jä venat säädetty kahdesti. Voisiko männänvaihto tai jonkinlainen venttiilihuolto myös olla pian tarpeen (tai jopa yllämainitun ongelman aiheuttaja). Kuinka usein olette 4T-Kotkiin tehneet mäntäremppoja ? Mistä huomaa, että sen aika on ? (koneesta tulee savuttava öljypoltin ?). Nyt mielestäni pyörä ei ainakaan savuta...

Hjälp !

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENVoisit sä ainakin kattoo missä kunnossa mäntä on ja venttiilin välykset katsastaa.

Kirjoittaja: KARI REIMAVirtapuoli tekee myös kyseisiä oireita esim tulpanhattu,tulppa,jokin virtapiuhan
löysä tai murtunu liitin,,on tullu joskus eteen itsellä koneita korjatessa.
toivottavasti saat selville ilman isompia remppoja..
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKINo nyt selvisi !

Uuden tulpan ja tulpanhatun vaihtaminen ei auttanut...

Vika löytyi kaasuttimesta. Kiihdytyspumpun systeemit oli jumittuneet. Tsekkasin bensat kaasuttimen sisällä, että sitä "avaussuihkua" ei tullut ollenkaan.

Putsailin kalvon ja työntötangon ja muut "liikutteluelimet". Vähän voitelua kaveriksi ja AVOT ! Taas pelaa !

Kiitos vastaajille! Ilman teitä ihmettelyyn olisi mennyt varmasti sata kertaa enemmän aikaa tai korjauttaminen olisi ehkä maksanut sata kertaa enemmän :)

Kirjoittaja: matti ruuskaMulla oli 450 exc;ssä saman tyyppisiä ongelmia, vika löyty tulpanhatusta, vastus arvo karkas huimiin lukemiinn kun mittasin sen ja kun vaihdoin uuden alkoi pelaamaan. T-Ruuska-

Kirjoittaja: JANNE TUOMIEihän vain ole enää virolaista bensaa millä olet ajellu.
Itsellä oli sama ongelma joskus viron kisan jälkeen,kisassa toimi hyvin kuumana,mutta kisan jälkeen vaan rökelsi ja paukkui,kun vaihtoi bensat alkoi toimimaan.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIEi ollut/ole virolaista bensaa ensinkään. Pyörä tuli tankattua Suomessa ja välitankkaus tehtiin samalla suomalaiselta Shellin asemalta otetulla liemellä. Tuon jälkeenkin olen jo pari tankillillista kerennyt "kotimaista" tankata. Aina vaan sama vaiva päällä...

Aika hyvin ovat vinkkinne osuneet samoihin kohteisiin. Kunhan nyt joku päivä ehtisin töistä kotiin ennen pimeitä ja löytäisin pyörän tuolta jostain lumihangesta/loskakasasta ja pääsisin testaamaan vinkkejänne... Kerron kyllä sitten mitä löytyi, jotta muutkin voivat hyötyä tästä threadista...

Kiitos vinkeistä, lisääkin saa laittaa !

Osaisko joku vielä kommentoida tuosta mäntä-/venarempan tarpeellisuudesta milläkin tunti-/litramäärillä ja oireista, joista huomaa oikean ajankohdan ?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMelkein aloittaisin kaasarista homman selvittelyn. Tai ehkä olisi vaivattomampaa kokeilla ensin tulpan vaihtoa, olisipahan ainakin yksi syntipukki suljettu pois.

Kiihdytyspumpun toiminta on helpointa testata, otat kaasarin käteen (älä päästä bensoja ulos) ja väännät kaasun auki siitä rullasta johon vaijerit tulevat kiinni. Katso samalla kaasarin kurkkua sieltä ilmanputsarin puolelta. Kiihdytyspumpun pitäisi ruutata pytyn suuntaan ainakin sekunnin kestävä voimakas ja yhtenäinen suihku bensaa heti kun luisti ehtii suihkun edestä pois. Vanhassa FCR:ssä kiihdytyspumpun vivut oli niin heikosti suojattu, että sinne sisäänkin pääsi kalvon päälle skeidaa. Sen voit selvittää avaamalla kiihdytyspumpun pohjan ja purkamalla rojut.

Sen jälkeen kannattaa samalla ottaa irti kaasarin pohja ja sieltä suuttimet ja puhdistaa ne vaikka paineilmalla. On voinut jäädä joku hiekanmurunen tai vesihelmi.

Mulla halkes se jo toisessa viestiketjussa mainittu lätyskä luistin etupuolella jo n. 100 tunnin vaiheilla, on sekin syytä katsoa.

Kirjoittaja: Petri UutelaEihän mikään kaasarin huohotinputkista ole päässyt menemään tukkoon?
2T elämä ainakin sekoaa täysin jos joku niistä tukkeutuu. 4T ei niin paljoa kokemusta mitä tekee mutta kannattaa tsekata ei oo iso vaiva.

Kirjoittaja: SANTTU RAUTIOMieleen tuli pari asiaa mitkä voisi tarkistaa. Ensinnäkin kiihdytyspumpun akselilla on tapana jämähtää kuran ja muun kosteuden seurauksena. purkaa siis tuon kaasarin pohjassa olevan kiihdytyspumpun kalvon ja katsoo ettei sieltä löydy ylimääräistä likaa ja että kalvo on kunnossa ja voitelee akselin. Kannattaa olla varovainen ja pitää huolta että ne pari pientä O-rengasta menevät paikalleen kootessa.
Toinen mikä voisi moista aiheuttaa on vesi/kosteus tulpanhatussa tai tulpassa. Eli se reikä johon tulpanhattu työnnetään tuntuu ainakin itsellä keräävän kovin herkästi kosteutta ja aiheuttavan juuri tuon kaltaisia ongelmia. Tulpanhatun vaihto voisi siis myös kannattaa. Ei ole ainakaan mahdoton investointi.