Miksi ei meillä!

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHaloo miksi meillä ei voitas järkätä samanlaisia kuin eestissä ja gotlannissa!Käsittämätöntä on että suljetulla alueella pitää olla valot jne!Kyllä nyt jo 2000 luvulla pitäis pystyä järkkäämään kisoja , jossa vois ajaa vaikka crossipyörällä!T taas mennään gotlantiin ja eestiin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVai niin!
Edellinen teksti olikin, että "me järkätään se!". Että nyt sitten luovutitkin jo?
No, tietääpähän, ettei jatkossa kannatta turhaan innostua kun Partti alkaa jotain puuhata...

En tiedä kaatuiko intosi paikkojen kysymiseen vai saamiisi vastauksiin. Jos paikkojen hakemisen suhteen yritys loppui tähän, niin en kyllä olisi arvannut että luulet sen paikan niin helposti löytyvän. Jos taas vastauksiin, niin mistäs luulet ilmaantuvan Eestiin toista sataa suomalaista lähtöryppääseen? Vai kävikö niin, että kyseisen tyyppiseen kisaan pitäisikin olla crossi-lisenssi?
No, itselläni ei ole aikaa moiseen operaatioon ryhtyä ja ehdin jo ilahtua, että sinulla olisi...

Kirjoittaja: PETRI PARTTI Sirkku kun ei enempää tule kannanottoja , niin ei kai ole kiinnostusta järkätä kisaa!Minä kun luulin että,tälläinen kisa haluttas järkätä!Kallupin mukaan ei haluta!Siis Gotland kutsuu! T Partti

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPetri hyvä, tietänet/ollet huomannut että vain pienen pieni murto-osa lajin harrastajista on tällaisia suupaltteja ja valmiita ilmaisemaan ajatuksiaan julkisesta. Turha tällaisen saitin perusteella on siis johtopäätöksiä vetää. Mutta keskusteluja seuraa ainakin 20* vastaajien määrä, joten tiedoittamiseen tämä kyllä sopii...eiköhän ne toista sataa Eestiin kisaamaan lähtevää suomalaista lähtisi kisaan kotimaassakin, kunhan se on luvallisesti järjestetty.
...GNN:ään lähdössä itsekin, naisten luokka lähtee hyvissä ajoin ennen vetomiehiä :-)

Kirjoittaja: MIKA SARAVALTAhaloo
petri partti kuka estää järjestämästä kyseistä kilpailua ei muuta kuin järkäämään,
eikä valittamaan ja mennä valmiiseen kilpailuun ajamaan.minäkin haluaisin ajaa
helsingin ympäriajon kehä ykkösen sisällä yhteislähdöllä eduskuntatalon edestä

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHei ei nyt haukuta Parttia, joka ihan hyvin avasi tämän keskustelun, ja jolla on pitkä kokemus alan harrastuksista. Lisäksi hän on mies, jonka sana kuuluu varikoilla aika pitkällekin, joka on ihan hyvä asia. Nämä hommat kaipaavat todella jotakin ihan uutta. En oikein jaksa uskoa noihin FMX juttuihin niin pienessä maassa kuin tämä Suomi. Marko Heija heitti ajatuksen, olisiko siellä itärajantuntumassa jokin alue johon isompi offroad-viikonloppu mahtuisi? Tai sitten rajan toisella puolella, siihen tulisi mukaan paljon muutakin extreemeä, voisko sitäkin miettiä????

Kirjoittaja: PETRI PARTTI Tuntuu olevan aivan liian vaikeaa järjestää kys.kilpaa suomessa! Annetaan muiden ajaa ja matkustetaan perässä!Pitäisi kuitenkin muistaa että tämä on suuntaus ja sinne menee muutkin mm.iso J eli jenkkilään. Mutta eipä siinä muuta kin että tilaamaan laivalippuja!

Kirjoittaja: Aki KomulainenHyva huomio Petri. Itse olen asunut n. viisi vuotta Floridassa ja meilla on sellanen jarjesto kun Florida Trail riders. Eli Floridan moottori liitto jos niin voi sanoa. Joka pyorittaa seka motocross, enduro ja hare scramble sarjoja. Hare scramble on just sellanen suljetun paikan enska. Eli joku joka omistaa tarpeeksi maata/metsaa antaa sen meidan kayttoon viikonlopun ajaksi ja joku paikallinen kerho laittaa radan sinne pystyyn. Taa hare scramble on tullut ainakin Floridassa tosi suosituksi koska siella voi ajaa tavan motocross pyoralla ja niita suurin osa onkin. Kaykaa vilkasemassa netissa Florida trail ridersin sivuja. www.floridatrailriders.org

Kirjoittaja: Marko HeijaOn sen verran kiinnostava aihe et otan puheeksi seuraavassa kerhomme motocross-jaoston kokouksessa.

onhan meillä täällä Imatralla maita ja mettää, lähtöpaikkana esim. Immolan lentokenttä.???

Kirjoittaja: Jouni PatjasVekaranjärven komendantti ilmoitti eväämisen syyksi oman käytön kasvun. Sinne kun on kerätty kaikki Kymenlaaksossa hajallaan olleet joukko-osastot. Kovapanos-ammuntoja on lähes kaiken aikaa tai sitten ainakin metsät täynnä leireilijöitä, eli yksinkertaisesti heidän oma kuormituksensa maastossa on aivan tarpeeksi ilman meitä mopoilijoita siellä seassa. Aikoinaan kun siellä vielä oli kisoja, reittiä sai käydä tekemässä ainoastaan keskiviikkoisin, kun varusmiehet olivat iltalomilla. Nykyään kun sakkia lienee tuhansia enemmän, niin siellä riittää aina askaretta joillekin osastoille myös keskiviikkoisin. Harmi sinänsä sillä Vekaranjärvi olisi mahtava paikka pitää myös noita jättikisoja, olisi leveät pohjat ja kierroksella pituutta...

t: Jouni

www.rck.urli.net

Kirjoittaja: Nikkanen EeroTomi Kivikarille pakko vastata.Kun viimeksi (siitä on aikaa) olin tekemässä kerhon kisareittiä, evättiin lupa käyttää Hell-Itr;n maastoja/tiestöä,syytä ei sanottu ja palaute oli enemmän kuin tympeä.Joku vuosi takaperin suunnittelimme kelkka uraa,joka päätienviertä olisi kulkenut myös pv;n mailla.Ei käynyt jääkiekkosuuntautuneelle komendantille,joka silloin,ja ehkä vieläkin alueista vastaa.Ymmärrän kyllä,että näillä leveysasteilla maatilkut ovat pieniä,ja käyttäjiä on paljon,mutta "korpivaruskunnissa", vieläpä toivonmukaan ,asennoituminen on suopeampaa...Yhteislähtökisaa parillesadalle kuskille on turha yrittää mahduttaa normaali crossiradan maastoihin.Tilaa on oltava.
Hienoa on jos pv on lajista kiinnostunut,muistan vaan jonkun kirjoituksen näilläkin sivuilla mm. Vekaran ajolupien vaikeudesta,vaikka Kouvola (?) taisi yrittääkin.
Muistoja on myös Imatran ajoista,joissa usein vieraili Ruotsin ilmavoimien sponssaamia RR kuskeja,ihan MM tasolla,noin esimerkkinä armyn suhtautumisesta kakspyöräsiin.
Kouvolan/Mikkelinmiehet HERÄTYYS!..Pikavauhtia Vekaralle yhteislähtökisaa suunnittelemaan!

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENSirkku.

Pahoittelen, jos noi MPS systeemit ei tulleet taannoin selvitettyä. Etsiskelin (muistelin joskus taannoin nähneeni) nettiosoitettasi. Kyllästyin etsimään. Ota Sinä yhteyttä, niin vastaan. Kanssasi olen samaa mieltä, että telven keksimisestä ei pidä palkintoja jakaa. Kylmä ja lumi on mielestäni tosi syvältä. Aattele, nää suomalaisugrilaiset heimot on kuulema lähteneet Uraalilta. Suuntä oli välimerelle päin. Sitten nää idiootit koukkasi Unkarin jälkeen pohjoiseen. Oiskohan silloisten rantatonttien hinnat houkutelleet..Sairas valinta kuiteski.....veijo.kamarainen@jippii.fi......mailaile..Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä se on niin, että armeijan maat on unohdettava. Se ei ole mahdollista monestakaan syystä, ja ainakin Vekaran kohdalla on syy menneissä alan harrastajissa. Häkkälän Hannu on oikeassa, että kerhoilla on mahdollisuus löytää uusia kilpailumuotoja, mutta kyllä kai sellaiset Gotlannin mallin kisat pitää Suomessa unohtaa, jos ei sitten jostakin napapiirin pohjoispuolelta löydy alueita. Siinä tulee vaan se juttu vastaan, että kun enskan harrastajien takapuoli ei kestä autossa istumista Jämsää ja Mikkeliä ylemmäs... vai mitä Partti???

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMITuli mieleeni. Millaiset rantteet olis Himoksen rinteillä järjestää joku yhteislähtökisa mäkimaastossa. Jos on Jämsän äijiä kuulolla, tiedättekö mikä on himoksen tyyppien suhde mopoiluun? Ainakin rallisprinttiä, kelkka ja vesijettipuuhia kaiketi tykkäävät järkätä? Miksei siis enskatouhuja hiljaisen syyskauden piristeeksi... Ainakin olis paikka keskellä eteläsuomea, jos idea kiinnostaa, niin ainakin etäisyydet olis lyhyet saapua etelästäkin vrt. Levi tms.

Kirjoittaja: Hannu HäkkäläJopa on taas tullut jutta tästä rakkaasta aiheesta! Otetaan nyt vielä kertauksena se enduron lajiparlamentissa puhuttu asia eli: jos joku (siis kerho) löytää sopivan maanomistajan suosiollisesta kunnasta, jossa ympäristöviranomaiset, poliisi ja pelastusviranomaiset ovat hankkeelle myötämielisiä niin katsotaan miten tällainen kisa saataisi järkättyä.
SML:llä on loppujen lopuksi melko vähän sananvaltaa näissä viranomaisasioissan ja etukäteen on melko turhaa lähteä rakentamaa sääntöjä kisalle, jonka rakenteesta ja toteutumisesta ei ole mitään varmaa tietoa.
Oma juttunsa on myös se ovatko nämä tulevat kisat sitten enduroa, crossia vai jotain aivan muuta ja millainen instassi tästä asiasta sitten päättää. No, mietitään sitäkin myöhennin; jos homma onnstuu, niin kyllä sille varmasti sitten isäntiä löytyy.
t. Hanski H

Kirjoittaja: KIMMO KYLMÄKOSKIOlipa niin tai näin sanoisin, että ei missään nimessä kannattaisi jättää käyttämättä tämmöistä mahdollisuutta. Puolustustusvoimien maat offroad-käyttöön, hei miettikää ! Ja niitä on !

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKahmy!

Et vielakaan ole infonnut mua niista MPS-kisoista!!!!
Onko tuo 6.3. sellainen?
Pista ny mailia, jooko ???? Talviajo on ihan perseesta muutenkin, ku pitaa pystya seuraamaan tapeilta jotain renkaan levysta uraa tai sit ajamaan jotain yhta tiettya linjaa...vasyttavaa ja ennen kaikkea tylsaa! Mattaiden yli ajelu ja "riski"kurvailu seassa kiinnostaisi paljon enemman...tule jo kevat ja kesa, hittoon lumi!

:::::Sirkku

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiin ei suljettuja alueita täällä Mikkelin seudullakaan ole muita kuin yksi keskellä kaupunkia: lääninvankila. Sen takia kaikissa crossipyörissäkin pitää olla liikennevakuutus, ja sen takia tällaiset off-roadsprint kisat olisivat täysin mahdollisia järjestää. Tosiaan ne Laajavuoren kisat oli ihan huippuja aikanaan, lasketelurinteitä on varmasti tyhjänä kesällä muuallakin, joten "ideoita kehiin". Ei kuitenkaan sellaisia älyttömyyksiä kuten "Tahko-upphill". Kyllä järjestäjillä tulee olla jonkinlainen käsitys lajista. Suurella rahalla ja "herrojen voitelulla" tehdään vaan huonoa mainetta koko lajille.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSe olisi hienoa, jos Suomi olisi kuin Ruotsi näissä asioissa. Siellä on omat "Frivilliga motorcykel kompaniet" jokaisessa varuskunnassa, pyörät, ja alueet ja palkattu aika käytössä. Suomessa on kateus pilannut tämän niinkuin monen muunkin asian, ja prikaatin komentajien on vaikeata luvata kenellekään yhtään mitään. Päitsillä taisi toistaiseksi viimeinen SA-int joukkue olla Savon Prikaatin joukkue. Kuitenkin kun nykyään prikaateissa komentajat vaihtuvat noin kahden vuoden välein, ei mitään voi ajatella eteenpäin. Kyllähän alueita tästäkin maasta löytyisi, esim. Niinisalosta tai Lohtajan Vattajanniemestä. Vekaralla taitaa olla niin, että menneet "töppöilyt" estävät nämä harrastukset kokonaan.

Kirjoittaja: KIMMO KYLMÄKOSKINo tässähän on nyt Once in a Lifetime-homma meneillään, jos pv:n alueiden mahdollisiin ajolupiin vaikuttava kaveri on linjoilla mukana ! Ei muuta kuin takomaan, jos rauta kerran on kuuma !

Kirjoittaja: TOMI KIVIKARINikkasen Eerolle sen verran takaisin, että oletkos kysynyt näitä PV:n alueita ? Itse kun satun olemaan tässä mainitsemassasi nihkeästi suhtautuvassa "firmassa" toissä ja jotenkin noi luvatkin liippaa työnkuvaa, niin että kyllä sitä myönteisyytä löytyy kun kysyy oikealta taholta, eikä vaan arvaile kaverin kanssa, joka on res. korpraali....
Oli muuten jokunen vuosi takaperin (1996) muistaakseni PV:llä oma Päitsi-tiiminsäkin.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTollaisen massatapahtuman mahdollistaminen on todella mielenkiintoinen. JOSEMORAllahan sitäkin Joutsalaiset yritti. Kaatui osanottajien vähyyteen, ilmeisesti. Yhteislähtöistä stadikkaa on väännetty paljonkin. Jyväskylän Laajavuoressa mm. reilut kymmenkunta kertaa.

Tuo suljetun alueen määre mua ihmetyttää. Tässä maassa ei taida olla juriidisesti montaa rataa, joka on suljettu muulta liikenteeltä. Siis jos motocross radalla saa ajaa lajiin tarkoitetulla laitteella. Niin miks ei radan vieressä. Kun sitä muuta liikennettä em. radalle ei ole pystytty estämään esmerkiksi teräsaidalla ! Nyt sovelletaan maalaisjärkeä suljetunalueen määreessä. Hyvä näin. Muutoin kerhot saa myydä rekkakuorman käristemakkaraa, jotta mx-ratojen aidat saadan maksettua.....Kähmy .....ps. 6.3 olis tarjolla muulta liikenteeltä suljetulla crossiradalla Lumicrossia Liepeen radalla. Tulkaahan ajamaan, tahi syömään niitä makkaroita....sama rumilus

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNäitä paikkoja voisi olla esim. Joutsa (Josemoran alue) Lievestuore (crossiradan ympäristö) Karhula (crossiradan ympäristö) ja kaipa sitä Lavankoonkin saisi ihan riittävän pitkän lenkin. Ajatus on mielestäni off-roadsprint. Ei mikään pitkä "aavikkoralli". Vai mitä Partti?

Kirjoittaja: MIKA VUORIesitin lajiparlamentissa kysymyksen . Miksi ei esimerkiksi TMK:n kilpailussa voisi ajaa crossipyörällä esittämällä lisenssi ja vakuutustodistuksen vakuutuksen voimassa olosta???
alastaron rata-alue on ns. suljettu alue niin sen olisi pitänyt riittää. jäi vähän ilmaan roikkumaan se vastaus .
mut GGN:n tapaisista kisoista sanoisin että houkutteleva ajatus mutta jollekin raukalle kokopäiväinen duuni josta ei ilman palkkaa selviä .

T: Mika

Kirjoittaja: FMS/ PEKKA VAARULASääntöjen mukaan kilven- ja nopeusmittarin saa poistaa. Valotkin saa peittää. Kts. http://www.netcomp.fi/sml/saanto/mp_lajisnnt_04.pdf , sivu 111.
Minuakin kiinnostaisi tietää mikä estää stadion endurossa ko. liikenteeltä eristetyltä aluella crossipyörien käytön ? Aiemmin yli 10v. oli käytössä, jopa yhteislähdöt. Mikä lie tilanne nykyisin, kun itse olen ollut poissa kuviosta ?
Kimmo, minkä lajiryhmän tuesta eli kyse ?

Kirjoittaja: Nikkanen EeroEikai ne valot se suurin ongelma liene,kuten tuo 3. vastaus jo antoi ymmärtää.
Mutta käsi pystyyn vaatijat,löytyykö järjestäjiä,ja ideaan sopivia alueita.
Puolustusvoimat,jolla sopivia maa-alueita saattaisi löytyä,ei ole kovin moottoriurheilumyönteinen.Alueen tulisi olla laaja,jotta sinne myös käytännössä mahtuisi ajamaan,ja mahdollista yhteislähtöä ottamaan.
Tulee mieleen vain muutama paikka, jossa joskus on ajettu,ja maastoltaan olisi läheskään sopiva..Tuoreemmista HÄLVÄLÄ,parikisan mesta.Hämeenlinnassa PAROLA,ja RÄYSKÄLÄ Lopella,sekä VEKARA Tuohikotissa.
Taitaa vaan luparuljanssi olla vaikea,ja suhtautuminen nihkeä.
Kai se mukavaa olis ajella,jos vaan luvat järjestyisi,ja joku suostuis tekemään.

Kirjoittaja: Ville HarviaEihän suljetulla alueella valoja tartte olla...?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTervehdys ystävät! Tämä uudistuminen on tosi vaikeaa tässä suomalaisessa byrokratian diktatuurissa. On kai vaan todettava, että kyllä se aika joskus hoitaa nämäkin SML:n asiat jotenkin?

Kirjoittaja: FMS/ PEKKA VAARULANiinpä !!
Hyvänä esimerkkinä voitaisiin ottaa talviset stadion endurot. Jo säännöissä määritellään, että kilpuilu tulee tapahtua suljetulla aluella. Crossipyörällä ei kuitenkaan kisaan pääse. Minä aikakin haluaisin ko. kilpailuihin osallistua. Nämä kisat olisivat sitäpaitsi monelle crossarille mitä parasta talvikauden "harjoittelua". Vakuutuksistakin sanottakoon, että crossikuskit joutuvat ottamaan, joka tapauksessa sen kalleimmain 350 *eur* (vakuutus + lisenssi) maksun.

Kirjoittaja: MARKO NENONENHyvä Partti! Olen samaa mieltä!!!

Kirjoittaja: KIMMO AHVENAINENLajiparlamentissa lajiryhmä ilmoitti, että jos joku haluaa järjestää kyseisen tyypisen kisan niin mikä ettei! Lajiryhmä myös lupasi neuvoa, kun joku vain aikoo järjestää kisan!