Miksi alkuperäisäänenvaimennin ei mene katsastuksesta läpi?

Toisinaan käy niin, että alkuperäisessä kunnossa oleva äänenvaimennin ei läpäise katsastusta. On jopa sellaisia tapauksia, että aivan oikeasti vaimennin on alkuperäisessä kunnossa.

Ensimmäinen syy on, että vaimennin on alunpitäenkin aivan rajoilla. Pienetkin seoksen ja olosuhteiden muutokset voivat viedä äänen räikeästi yli.

Toinen ja samalla yleisin syy on, että vaimentimessa on alunpitäen toinen päätykappale kuin mikä tuodaan katsastukseen. Vaimennin saattaa olla muutoin alkuperäisessä kunnossa, mutta eri päätykappaleella varustettu. Näillä päätykappaleilla on taipumus tulla huoltopisteissä takaisin pyöriin kiinni.

Kolmas syy vaatii taustoitusta. Alkuperäisvaimenninongelmat ovat selvästi merkkikohtaisia. Keskustelin tästä aiheesta pari vuotta sitten Husqvarnan ja Husabergin pomojen kanssa MM-enduroissa. He hämmästelivät (italialaisella vilpittömyydellä) asiaa ja kertoivat, että heillä on lukuisia eri vaihtoehtoisia vaimenninratkaisuja ja myyvät sellaisen kuin paikallinen edustaja tai asiakas tilaa. Heidän käsityksensä mukaan ääni ei ole sen kummempi ongelma heille kuin vaikkapa KTM:lle. Ongelma voi olla paikallinen. Tämä ei tarkoita, että tänne tilattaisiin vääränlaisia vaimentimia tai että tilanne olisi edes enää kuvatunlainen. Jos pomojen väitteet pitävät paikkansa, niin näinkin voisi olla.

Nykyinen FIM- ja SML-äänisääntö on paljon tiukempi kuin esimerkiksi Päijänneajoissa noudatettu. Näillä orkkisvaimentimilla hylätyiksi tulleilla putkilla ei todellisuudessa olisi mitään mahdollisuuksia, jos sääntöjä oikeasti noudatettaisiin.

Jos kuluttaja ostaa endurokilpailukäyttöön tarkoitetun pyörän eikä pyörällä asiallisesti hoidettuna pääse kilpailuun, on hänelle myyty epäkuranttia tavaraa. Vika ei ole katsastajan.

Käytettynä ostetun pyörän omistajalla ei ole mitään takeita siitä, että pyörän vaimennin olisi alkuperäisessä kunnossa.

Foorumit

hmmm kokemattomana jäi sellainen kuva ettei mun kannata edes yrittää nelari crossista tehdyllä endurolla mennä vakiovaimentimen kanssa edes yrittämään katsastusta.
Onkos vaimentimia myynnissä erikseen endurokäyttöön? Mistä saa takeita että mikä vaimennin riittää...

Tuo päätykappale oli mulle uutta. Myydäänkö niitä erikseen. vai muokataanko niitä itse? onko niissä vaikutusta äänen lisäksi tehoihinkin?
Itse ostin käytetyn nelaricrossin ja ihmettelin juurikin tuota päätykappaletta, jossa oli ulostuloputken kohdalla epäsiisti hitsaussauma. oiskos tätä juuri tämän asian takia muuteltu. kumpikohan malli mahtaa olla kyseessä tehokas vai hiljainen.
pitäis varmaan lainata jostain desipelimittaria kokeeks.

Vatuksia löytyikin roppakaupalla toisesta topicista :)