Mikä pyörä seuraavaksi?

Viimeisen päälle laitettu 250 RM-Z -08 varastettiin viime kuun puolessa välissä ja yllättäen mun tuurilla pyörää ei ole löytynyt. Paras ajokeli... Kohta pitäis alkaa uutta katselemaan niin pääsee vielä tällä kaudella ajamaan. Harrastelijoita kun ollaan niin ajoa tulee kesässä se 25-50 tuntia. Olen alkanut miettimään kahden pyörän välillä 150SX vs. 250SX, vuosimallit 2008-2009. Mites tuollainen 150SX istuu 80 kg kuskille. En ole missään päässyt testaamaan. Toisaalta mietityttää 250 kuutioisen rajuus, katoaako ajohalut tuollaisella. Tarkoitus on kuitenkin ihan vaan harrastella ja pitää hauskaa.

PS. Jos joku yrittää myydä "laitettua" kantta jossa lukee kyljessä Turbotec.com Tuned by Jarmo tai Pro Circuitin T-4 putkea, jossa tarrat hieman "kärähtänyt" niin laittakaa viestiä. Tai jos muuten epäilyttäviä osia kyseiseen pyörään niin viestiä vaan. Ne on mun!

Jussi 044-3561739

Foorumit

Sinuna unohtaisin kotarit ja varsinkin sx250 2t kuulema huonoin pyörä ajettavuudeltaan. Taitaa olla sama malli millä Pit Beireri satutti itsensä pahasti. Ja toiseksi ktm mallistoon tulee linkullinen takapää 2011 minkä jälkeen pds mallisto menettää arvonsa totaalisesti.

MP pörssissä olisi hyvä pyörä myynnissä.CRF 450 -08.Paras pyörä mitä on itsellä koskaan ollut.Helppo ajella rauhallisesti ja vie tosi kovaa jos osaa ja haluaa.Kotarilla ja PDS:llä ajoin aikaisisemmin niin piti käsittämättömän paskan takapään takia hävittää pois.Muutama vuosi takaperin koitin 2T kaksipuolikasta.Kierroksen jälkeen vein takaisin kun paikat meni hapoille,vaikka jaksoin 2T viissatasella ajaa erän kevyesti.

Pakko kommentoida tuota 250sx:n tilannetta. Itsellä -08. Uutena etupää oli harrastelijalle ihan liian kova, mutta Lehdon Pete teki siitä loistavan. Kaasarin säädöt oli tehtaalta tullessa aivan hanurista, alhaalla ei tapahtunut mitään, sitten tuli metrisestä halosta selkään ja sitten mentiin aivan matkustajana. Mutta kun löysin omat säädöt, moottorin luonne on aivan loistava. Vääntää alhaalta asti lähes kuin pikkunelari, paukkua ylhäällä aivan tarpeeksi. Tehopiikki ei ole liian raju. Tehokas ja kevyt pyörä, hyvin ainakin minä 35v harrastaja jaksan ajaa. Pds:än huonoudesta en osaa sanoa kun kotareilla oon melkeen aina ajanut. Linkullisista vehkeistä vaan yamahan wr:ää, joka oli ihan pers...stä, mutta se on toinen tarina. Hiukan on säädettävää puolikkaassa kotarissa, mutta niinhän lähes kaikkia pitää ruuvata ennen kuin sopii omaan käteen. Minä ainakin suosittelen. Minulla kun vaihtovietti iskee aika helposti jos jokin asia harmittaa ja tuon puolikkaan hävittämistä en ole edes harkinnut, hyvä pyörä kun saa säädettyä.

Jukan kommentti pds pitää paikkansa. Voi vaan kuvitella kuinka karmea on pds käytös 2t akressiivisella teholla. Suosittelen pyörän testausta ennen päätöstä radalla missä on pattia.

Te ootte niin kovia kuskeja.

Minunlainen tavantallaaja saa kuntoiltua ja riehuttua tommosella pds vehkeellä ihan riittävästi. Vaikka olisikin joidenkin mielestä(tässä tapauksessa useampien mielestä) huonompi niin kyllä taasen huoltoystävällisyydessä ottaa korkojen kera takaisin haukkunsa. Harrastajalle tod. hyvä asia.

Itellä oli tämän -07 mallisen crossin kanssa tosi pahoja ongelmia käsien puutumisella. Vanhempi -99 mallinen ei syönyt niin kovasti käsiä. Mutta nyt kun on ajanut ja enää ei kädet huuda hoosiannaa yhden kierroksen jälkeen niin kyllä nautin ajamisesta. Vauhti noussut jonkin verran jopa.

Tähän linkulliseen kotariin, kyllä on iso paha miinus! Voi alkaa ihan hyvin ajamaan vaikka millä kiinalaisella, kun toinen toistaan enemmän muistuttavat toisiaan.

Niin itellä on 250sx -07

Pakko tarttua tuohon: \"varsinkin sx250 2t kuulema huonoin pyörä ajettavuudeltaan.\"

Vai että kuulemma ;)
Kuulemma japanilaisten pyörien rungot tehään kaljatölkeistä :D

Tuo PDS:hän on on takahaarukan yksinkertaisuudeltaan loistava.Ja ilmeisesti sitä kuningaskeksintönä on pidetty tehtaan puolestakin.Nyt ovat onneksi tulossa kotarilla järkiinsä kun tekevät linkut uudestaan.Oma kokemus oli se että oli liian kova jä löi vielä liian herkästi pohjaankin.Eli toimi juuri päinvastoin kuin iskarin pitää.Vaihettiin progressiivista jousta ja 2 kertaa sitä muutettiin sisältäkin.Parempaan suuntaan päästiin mutta niin huono linkulliseen verrattuna että huhhuh.Jos ajoi tapeilla seisten veto päällä niin toimi(niinkuin vetomiehet),muuten ei.Muutenki minua ihmetyttää kun kotareita on joka paikka täynnä.Se on niin hyvin markkinoitu/jälkimarkkinoitu pyörä että kauppa käy.Suomeksi sanottuna yliarvostettu.Itse pidän sitä keskikastiin kuuluvana.Ihminen kun on näissä hankinnoissakin laumaeläin ja ostelee sitä mitä kaveritkin.Sehän on plussaa että osia löytyy niihin kotimaasta paljon ja nopeasti tulee tehtaalta lisää.

Itseäni en voi ainakaan laumaeläimeksi tässä asiassa kutsua, ajoinhan itse crossia Suzukilla. ;) Linkuttomuus houkuttaa nimenomaan \"huoltovapauden\" vuoksi. Kovaa näyttää kottaraisporukkakin lentävän. Oma vauhti on senverran rauhallista että en usko jousien aiheuttavan ongelmaa ajamisessa, eipä niitä juuri ole tullut säädeltyä.

Samaan ongelmaan olen kohdannut kaikilta kysyessä: toiset sanoo että pyörässä on tasainen teho ja toiset taas että terävä. Jos ostan 2T pyörän niin ostan KTM:n ainoastaan sen takia että he sentään jaksavat vielä valmistaa ja jopa kehittää tätä hieman vanhentunutta teknologiaa. Pitää muistaa että aikoinaan crossit oli nelitahtisia, jotka kaksitahtiset sittemmin syrjäyttivät. Näinköhän tapahtuu vielä uudestaan?

Jukka, mietin myös tuota isoa pyssyä yhdeksi vaihtoehdoksi. Sillä saattais myös kustannukset pysyä kurissa kun eihän se tällaisessa mummoajelussa edes kulu... Toisaalta saattaa olla ehkä hieman liikaa virtaa jalkojen välissä.

Kenelläkään mitään kokemusta 150SX pyörästä? Nauretaanko \"isolle\" miehelle jos sillä menee varikolle. :D

Paljon on totta Jukan kommentissa.

Omasta mielestäni se takapään heikoin lenkki on puhtaasti iskari. Tietty se rakenne vaatii erikoisen iskarin, mutta mitä olen ymmärtänyt niin kelkka/mönkijä touhussa nuo pds-iskarit on ollut myös hieman ongelmallisia saada säädettyä toimimaan kunnolla.

Mitä tulee yleisyyteen niin taitaa olla nyt menossa sama ktm buumi mitä oli joskus 80-luvun lopulla? Kyllä se kohta taas jotenkin rauhoittuu ja tasoittuu, että alkaa taas jollain muulla merkillä se kova myynti. Kunhan keksivät jotain vähän erillaista mikä o todistetusti parempaa.

Jos nyt vielä spämmäis oikein kunnolla tätä \"mielipidettä\" eteenpäin.

Mielestäni 250 2t on ihan mukavan kaksineuvoinen moottoriltaan. Ajaa sen vaihetta tai kahta isommalla niin se menee suhteellisen rauhallisesti. Kääntää kaasua niin ei syöksähdä tai ala heti repimään.
Mutta sitten jos ajat korkeammilla kierroksilla niin sitten kaasun käännöstä se syttyy heti. Silloin ajo muuttuu äkkiä reuhuamiseksi ja väsyttäväksi. Ehkä eri kuskien mielipiteet eroavat juuri tämän heidän käyttämän kierrosalueen mukaan?

Tuohon 150sx:ään ei ole muuta mielipidettä, kun että haluaisin itekkin kokeilla semmoista. Varmasti on kevyt vietävä.

Mukava että jokin edes yrittää pitää hengissä jätäntäntähän-pelit. Odotellaan sitä ruisku 2t mooottoria mistä on vähän kuulunut huhuja ulkomaalais foorumeilla..

Makuasia sano Musti kun munia nuoli. Ainakin, jos katsoo viimesen kymmenen vuoden ajalta tuloksia Suomen veteraanicupeista lähtien MM:iin asti. Joka tasolla mestaruuksia on voitettu niin PDS-Kotareilla kun linkku-japanialaisillakin.

08 vuoteen asti voi kärjistetysti sanoa, että kotarin PDS:n jälkimmäinen mäntä tulee mukaan peliin vasta joustoliikkeen viimeisellä kolmanneksella. 09 toisen männän ohivirtausta säätelevä neula tehtiin paksummaksi ja pidemmäksi ja näin ollen mäntä on aiemmin pelissä. Jokatapauksessa useiden aftermarket iskariosia kauppaavien puljujen mielestä se toinen mäntä on mukana edelleen ihan liian vähän aikaa ja pelkästään iskaria simmittämällä siitä on vaikea saada hyvää samanaikaisesti hiekkapatikkoon ja kivikkoon. Eka mäntä löysä setting = herkkä kivikossa/kulkee perä alhaalla ja tapeilta vaikea ajaa, eka mäntä jäykkä = kova kivikossa, mutta hyvä patikossa. Kyllä siitä aina yhdelle radalle tai yhdentyyppiselle alistalle hyvän saa, mutta ajapa samalla joka paikassa.

Parhaan kotarin takaiskarin sain itse viritettyä MX-techin pitkällä neulalla ja tarpeeksi jäykällä progressiivisella jousella -> eka mäntä herkkä, toinen mäntä tulee mukaan ekan kolmanneksen jälkeen -> lopusta huolehti progressivinen jousi. Rahaa poltin iskareihin kahteen kotariin enemmän kuin riittävästi ja silti tulokset olivat kokonaisuudessaan aika kesyjä. Crossiin kotarista saa varmasti paremman kun alkuherkkyyttä ei tarvitse juurikaan olla. Vakiona ne ovatkin simmitetty pintakoviksi ja aika miedosti progressiivisiksi. Hiekalle ja vähäkiviselle alustalle mukava harrastaja-alusta. Vaatiikin sitten aika paljon remonttia saada varsinkin enskaan monipuolinen alusta.

Myös etupäässä ne kavitoivat yksikammiokeulat pitäisi kieltää lailla. Niistä on vaikea tehdä paria edes kunnolla PDS iskarin seuraksi. Crosseissa on tosin jo ollut ne tuplakammiot pidempään, niihinkin vaaditaan typpikaasuvehkeet ja erikoisneula, että saa edes kunnolla huollettua.

Linkullisissa pyörissä ei takaiskarin jousista ole lähellekkään niin tarkkaa ja muutenkin samoilla säädöillä ajaa paljon erilaisimmissa maastoissa klikkereihin koskematta. Joku 09 Suzuki tai Yamaha ovat ihan eri planeetalta jo vakiosäädöissään sekä harrastecrossiin kuin enskaankin. Honda ja Kawa ovat hieman kovempia.

Muuten kotarit on laatupyöriä ja ajaisin niillä varmaan edelleen. Jos siis niihin saisi vaan ne iskarit. Niin ja jarrut ;)

Vielä tuosta 150SX:sta. Piikkikuskina pitää todeta, että kaikilla kerkeää varmasti riittävästi ja kunnioitus ansaitaan radalla, ei varikolla :D Omaakin on pitänyt ihan vauhtipyörän lisäpainolla hillitä, jaksaa ajaa yhden kierroksen sijasta pari kolme ;)

Poika on ajellut toista vuotta 150 SX:llä ja on kyllä alhaalta vääntävämpi värkki sekä muutenkin köykäinen käsitellä 14 vuotiaan alla. Jonkinmoisia \"lapsenvikoja\" on kotarissa ollut, jotka kuitenkin on saatu korjattua vipstaakeja vaihtamalla - Isommat suuttimet, paksumpi pytyn tiiviste (puristuksia pois), min. 98 oktaaninen bensa + oktaaniboosteria ja tiuhempi toisiovälitys.

Jos kakspuolikkaan krossin tehopiikki hirvittää, niin kokeile 300 EXC:tä - venyy alhaalta kun vieteri ilman mikäänlaista hyppäystä, vääntää ja kiertää, jos uskaltaa vinguttaa. Itellä on tuupannut ajelu oleen tuolla rauhallisemmalla kierrosalueella.

Näin mäkin oon ajatellut että pyörä (150SX) on suunniteltu vähän kevyemmille kavereille ja pääasiassa junnuille. Hitto kun olis rahaa niin ostaisin molemmat! Luulen että päädyn tohon 08-09 250 SX:ään. Saahan sitäkin vähän kesyteltyä jos tulee ongelmia. Tollasella kevyellä pyörällä on vaan pirun hauska ajaa, kerrankin tuntee et vetää oikeesti kovaa. Vaikka ei siis vetäiskään :D. Ajaminenkaan ei kauheesti edes väsytä verrattuna isompiin pyöriin. Hankalaa! Kauhee stressi pukkaa päälle yhden pyörän vaihtamisen takia! No voihan se omakin pyörä vielä löytyä, en kyllä oo kovin toiveikas...

Tuommonen 2tahti on huoltojenkin kannalta järkevä valinta.Koneen saa loivemmaksi neulalla,suuttimilla ja pakosäätimen jousilla.
500 kawatkaan eivät toimi vakio neulalla

miten tollasta 250 sx pyörää saa kesyteltyä jos tuntuu et repii liikaa?

Tuossahan tuo lukee yläpuolella. suuttimilla, neulalla, pakoaukon säätimen jousilla. lisätään nyt vielä pakoputkella

eikös motocrossia ajeta 80% seisten, ne jotka istuu tuon ajan niin voi ajaa ihan millä vaan. kyllä se jousitus toimii ihan hyvin, osta vaan 2t kotari ihan ok laite ja huoleton. te jotka ajelette istualtaan rataa ympäri niin elkää ainakaan kommentoiko alustan säätölöistä mitään.