Mikä piikkienduro?

Kirjoittaja: tietämätönMikä piikkienduroista olisi kestävin/paras/halvin ajaa? Ajattelen jotain vuosimallia 95-99. Millaisia eroja niissä on? Oisko jossakin mallissa kone kestävämpi kuin toisissa, ettei tarvis vaihdella osia jatkuvasti? Varaosien hinnat taitaa nykyisin olla samaa luokkaa kaikissa...

Kaipaan tietoa eli olisin kiitollinen asiallisista ja perustelluista vastauksista.

Kirjoittaja: taivalmaa janneKäsittääkseni japsicrosseissa on haettu painoetua käyttämällä runsaasti alumiiniosia, jotka eivät kestä samalla tavalla kuin teräsosat. Alumiini kuluu käytössä selkeästi, mutta teräsosan elinikä saattaa riittää reilusti yli fillarin teknisen iän (vrt. esim. takajousen sylinterin valmistusmateriaalit).

Kirjoittaja: KTM 200Hommaaa itsellesi kunnon enduro eli sellainen joka on alun perin jo tehty enduroksi eikä crossiin, esim. TM, HVA, KTM. Jousitus ym. ominaisuudet on tehty suoraan enskaan. Ei tarvitse räpellellä crossipyörän säätöjen kanssa. Enskassa esim. alavääntö on tärkeä (jopa piikissä), crossissa taas ovat kierrokset tapissa koko ajan. Metsässä pitää taka- ja etupyörän mennä jouheasti liukkaiden juurien ja kivien yli crossissa taas hypätään 5 metriä korkeelle ja 20 metriä pitkälle joten jousituksessa on vissi ero jo perussäädöissä. Suosittelen eurooppalaista enduromerkkiä.

Kirjoittaja: TMKokemuksesta voin kerto, että Tm osat on noin puolet kalliimpii kuin muitten esim. pikiin mäntä 850 mk, kanki 1150 mk jne.... Muuten pyörä on todella hyvä tehoiltaan,jousitukseltaan sekä kestävyydeltään!!!

Kirjoittaja: KTM 200Tuohon kysymykseen vastaamiseen ei riittäisi muutama A4 arkkikaan. Hinta- laatusuhde riippuu tuurista. Kaikki pyörät ovat yksilöitä merkistä riippumatta. Toinen pyörä, vaikka vanhempikin saattaa kestää vaikka kunka pitkään kunhan se on huollettu. Sitten taas uudempi pyörä saataa kilahtaa heti ekalla kerralla. Pyörä olisi tietysti hyvä ostaa tutulta, jolloin sen historia olisi tiedossa (onko huollettu ym.). Kun käyt katsomassa pyöriä ota joku tuttu mukaan joka tietää mahdollisimman paljon pyöristä (ei vain yhdestä merkistä). Onnea yritykselle.