Mikä paku kuljetusautoksi?

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenHaeskelin tuossa nuo vanhemmat keskustelut läpi ja niissä oli jotain juttua hieman järeämmästä kuljetuskalustosta. Ei juurikaan pikkupakuista. Itsellä olisi kuitenkin ajankohtaista hankkia paku kakkosautoksi. Budjetiksi ajattelin jotain alle 8000e autoa. Sillä pitäisi saada sellainen peli jolla pystyn ajamaan 50km päivittäistä työmatkaa halvalla ja vähintään seuraavat 100tkm ilman järkyttäviä remontteja. Riittää että pyörä sopii kyytiin, pukeutumistiloja en tartte. Satunnaisesti pakua tultaisiin käyttämään myös rakentamiseen, joten joku Vito/Transporter tyyppinen pitäisi olla tavaratilaltaan vähintään.

Tärkeimmät kriteerit siis: halvat käyttökulut, hiljainen ja hyvä ajaa pidempääkin matkaa.

Nettiautosta haeskelin kriteereillä 1995 ja uudempi, alle 235 tkm ajettu ja alle 8t euroa. Tuohon hintaan tarjotaan suurimmaksi osaksi Citroen/Fiat/Peugeot osastoa vanhemmilla koneilla, Transporttereita vanhoilla koneilla ja pari Vitoa. Taisi joukkoon osua pari uudemman korimallin Hiaceakin.

Ennakkoluuloja on seuraavasti:

Vito = Todella hyvä ajaa pakettiautoksi, ei meluisa. Pikkuvikoja hirveesti ja ruostuu. Isällä on ollut kolme ja tuttavapiirissä useita ja oikeastaan voin allekirjoittaa kaikki nämä huhut.

Transporter = Vanhalla koneella kestävä, uudemmat TDi:t ei kestä. Muuten ok ajaa, ehkä hieman meluisampi kuin Vito.

Hiace = Kallis, ei saa rikki normaalilla käytöllä. Todella meluisa ja ajo-ominaisuudet huonot.

Transit= Traktorimainen, meluisa. Luja koneeltaan

Citroen/Peugeot/Fiat = Karuja ainakin sisustaltaan, ei näytä olevan hirveesti äänenvaimennuksia, joten varmaan meluisa.

Korjatkaa ennakkoluuloja. Noista eteläeurooppalaisista on ainakin paljon tarjontaa tuohon hintaan ja tilaa paljon, joten sellainenko olisi paras?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMä otan sun pakettiauton mielelläni. sähköpostiin: koikkis_666(a)hotmail.com
Sovitaan millon haetaan pois.

Kirjoittaja: RAULI GRANBERGEi oo ollu mitään ongelmia ikkunoiden sulana pysymisen kanssa. Ekalla käyntiin -22 asteessa ilman webastoa. Muutenki kopissa lämpöä enemmän ku tarpeeksi. Eroista koneiden välillä en osaa sanoa, mutta kyllä omani ainakin ihan mukavasti on eteenpäin vienyt. Olen jopa suorittanut pari ohitusta :O Pitää tosin vielä varmistaa että kumpi toi oma kärry on :P

-- Rauli

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMulle kelpaa ilmanen pakettiauto!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlet Matti juuri päässyt autostasi eroon kunhan laitat sähköpostia...

Kirjoittaja: MATTI RUUSKAmä voin sponsoroida sulle Jarkko ilmaiseksi, vw transportterin vm-92 aj. 126000km 1.9 bensa automaatti, ratti oikealla puolella, bensa webasto, vanerointi yms.seissyt nyt vuoden ajamatta, huom. ei ole edes juuri ruostetta. mutta lähti hyvin viikko sitten käyntiin.vaikka onkin -92 silti se on se neliön muotoinen. pyöreillä valoilla, silläkun vetelee niin pysyy varmasti jännäkakat housussa kilpailupaikalle asti. Jos et jarkko huoli, niin lahjoitetaan sille kuka hakee pois!!

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenOlisi nyt yksi -97 1.9 TD transportteri tiedossa. Pari kysymystä vielä: Pysyykö ikkunat sulana ja tarkeneeko talvella ilman webastoa ja lisäeristyksiä ja onko TD merkittävästi huonompi TDi:n verrattuna?

Tarkka malli on 1.9TD-70X0A-1-KASTEN/292, tilavuus 1890 ja teho 50kW.

Kirjoittaja: JANNE HOVIjoo ei saa olla normi penkit kevyt rakenteinen irrotettava väliseinä saa olla tehdas mallisa on kangas seinä

Kirjoittaja: RAULI GRANBERGVastatakseni Sirkun aiemmin esittämään kysymykseen: Transporter tuli valittua juuri mukavuuden, pehmeyden ja henkilöautomaisemman ajettavuuden takia. Vielä kun omassa yksilössäni kabiinia oli äänieristetty edellisen omistajan toimesta, niin ero Boxeriin oli huomattava. Nyt alkaa ensimmäinen 1000km olla takana ja olen edelleen tyytyväinen. Käyntiin lähtee viidentoista asteen pakkasellakin kuin napista.

Ilmeisesti puhuit kokemuksesta kun mainitsit EGR:n tulppaamisen, mutta hiukan se arveluttaa. Kokemattomuus ylipäätään mistään koneista on tietysti suurin syy arpomiseen. Mitä haittaa tulppaaminen aiheuttaa? Pakokaasuista mitattiin 0,7 arvo, jonka merkityksestä minulla ei ole mitään "hajua".

Sitten vielä hiukan offtopic kysymys. Onko kyseiselle -97 1,9td transulle olemassa jotain vastaavia ajo-ohjeita, joita olen löytänyt esim. Ducatoille. Kuten: "ei kannata ajaa alle 80km/h vitosella, koska laatikkossa ei voitelu pelaa kunnolla pienillä kierroksilla". Jos jotain tällaisia tulee transportterista mieleen, niin kuunnellaan mielellään.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOUnohdinpas tuon. Totta tosiaan turiset, lakihan meni tosiaan niin, että 1 lisäpenkki per kuutio, oliko 7m3 ylittävältä osalta? Selkä menosuuntaan vieläpä? Ja vielä tavaratilan puolelle, eli normaalin takapenkin laittaminen ei käy, jos oikein muistan? Noi kuutiot eivät sitten ole ne valmistajan ilmoittavat bruttokuutiot vaan AHK:n mukaiset. Muitelisin että esim. 8.8m3 pikkutransit oli alle 7m3, penkkejä ei saanut ensimmäistäkään.

Kirjoittaja: TONI SALOEdelleen olis Peugeot Boxer -00 myynnissä. autossa takapenkki mutta silti mahtuu rakennuslevyt kyytiin.

Kirjoittaja: MIKKO ONALIVarmasti ketterin olis tuollanen Subaru 360 Van :)

Kirjoittaja: JANNE HOVIsirkun kommenttia sivuten ainakin transitin pakuun saa lisäpenkit taakse 3+2 pitkä ja puolikorkea eikä ole rajottimia ja saa ajaa B kortilla

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNEN Jos haluaa tehdä pienen myönnytyksen ajomukavuudessa (ohjaus oikealla), niin noita Transporttereita ois tohon hintaluokkaan ihan tältä vuosituhannelta. Easy-km myy postin vanhoja pakuja ja siellä 2000-2001vm 65000-85000km ajetut 2,5TDI volkkarit ois n 8-tonnia. Mitä muuten tulee tohon isojen pakujen 80-lätkään, niin sitähän ei tartte jos auto on katsastettu satasen pakuksi (vaatii abs jarrut ja turvatyynyn).

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENJess..keskustelu lähentelee tän siten pisintä. Siis just ku mun auto on hyvä..ja tiettäkste naapurilla..No joo autot on todellakin mielipide juttuja paljolti. Ainakin nyt kun lähes kaikissa Waneissa voi nykyisin ajon aikana jopa keskustella. Melut ja monet muuta on saatu järkeväksi.... Vaan aina löytyy meitä fakki-idiootteja jokka vannoo sen oikean nimeen...minäkin, takatukka oon ajanut "koko ikäni" V8:lla enkä sitten kait muista ymmärräkkään mittään...Kähmy

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEn viitsinyt haastaa riitaa, kun Transporttereilla näyttää olevan vahva kannatus täällä, mutta ainakin ne, joissa oli se makaava bokseri takana, olivat remontissa 160 000 - 200 000 km:n välein, koska moottori altistui jatkuvalle floska-huuhtelulle. Lämpötilaerot sylinteriryhmän molemmin puolin olivat suurehkot ja sylinterit kuluivat epätasaisesti. Siitä lienee peräisin tuo kuuluisa "valkoinen savu".
Vanhat MB 4xx, 5xx ja 6xx olivat ikuisia. Jakeluajossa ajoivat niillä melkein millin täyteen ilman mitään ihmeellisempiä manöövereitä.

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISTChevy crossivan -90 6.2d
Vain 460tkm ajettu.

Ei taida ihan puolta miljoonaa päästä ww:llä

Savuttaa kylmänä...ja perä huutaa.. missä vika konemestari Sirkku?

Entäs saako -90 1+1 bensavaniin laittaa lisä penkit taakse?Sirkku?

Terv. RipuliranneHardMotocrossRacingTeam

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenSprinterissä arveluttaa kolme asiaa:

1. Kulutus suurempi
2. Se ei mahdu korkeuden puolesta meidän firman parkkihalliin, joten en voi käyttää sitä työmatkan ajoon
3. Autolla pitäisi kuljettaa myös rakennustarvikkeita

Kolmannessa kohdassa oletan siis että MP käyttöön rakennetun auton tavaratila on pienempi kuin kuin normipakujen. En osaa sanoa onko noin oikeasti. Niin ja kuorma-autoksi rekisteröity ei käy, että pääsee ajamaan vähän kovempaa. Vaikkakin siitä joutuu maksamaan ylimääräisen "nopeusveron".

Sprinterissä sinällään ei ole mitään vikaa ja hieno pelihän sellainen olisi MP käyttöön.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJarkko, noita autoja, joihin saa takapenkin rakentaa, ei niin lyhyinä olekaan, etteikö jäisi peruspakun verran tavaratilaakin. Ja ne ovat siis kaikki C-kortilla. Moneen vuoteen ei enää ole saanut tehdä pakuun takapenkkiä, taitaa mennä edellis vuosituhannelle.

Lisäksi isossa pakussa on 80km/h lätkä, enemmän se rajoittaa satasta ajamasta kuin se, että on rekisteröity kuorkiksi. Usko pois, ei ne samassa liikennevirrassa liikkuvat poliisit kerkiä joka kaappiautoa näppäillä koneeseen, että olisko se paku vai kuorkki. Eikä ehkä niin kiinnostakaan.

Italian ihmeiden tavaratila töpö-versiona taitaa olla hiukka nafti 2.5m, korkeus 1.6m. Hiacen töpössä ehkä justiinsa 2.2m, korkeutta n. 10cm vähempi. Portteri on Hiacea isompi, ei se pitkä Hiacekaan ole kuin jotain 30cm (arvio) pisempi.

Nyt on mitä parhaimmat kelit käydä koeajamassa takavetoista pakua...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAViestin aloittajalle kysymys, miten Sprinter on päivittäiseen käyttöön liian iso? Itse olen ajanut kaikki mahdolliset ajoni reilun vuoden puolipitkällä korkeakattoisella ja sehän mahtuu normaaliin parkkiruutuunkin. Aikaisempi henkilöautoni oli 5 milliä alle 5 metriä pitkä, puolipitkä Sprinter on alle puoli metriä pitempi. Korkeuttahan tuossa tosin on n. 2,5 m. mutta saahan niitä matalakattoisiakin. -99 oli viimeinen vuosimalli ennen CDI-aikaa ja kun just sellaisen Saksan tuliaisen löysin vähillä kilometreillä, en näihin ensimmäiseen n. 40 tonniin kauheesti ole voinut katua. Kulkee ihan tarpeeks, kuorma-autoksi kun on rekisteröity, niin joskus tuntuu että liiankin kanssa (ihme että ei vieläkään sakkoja...), 7 hlö matkustaa mukavasti ja silti tavaratilaa on 2,5 m pituudelta. Uudemmissahan tunnetusti elektroniikkaa riittää, mutta näillä ennen CDI-aikaa valmistetuilla ei niitä huolia ole. Oman valintani tein sen jälkeen, kun kaverilta lainatulla yli 600 tkm ajetulla kävin perheen kanssa Itä-Euroopan läpi reilun viikon reissun meno-paluu Itävaltaan. Kun reilut pari tuhatta suuntaansa lykkää kiirusaikataululla mennen tullen noinkin paljon ajetulla, niin siinä on kyllä jo kohtuullisen kattava koeajo. Edelleen MP-pörssissä yksi valmiiksi rakennettu myynnissä 8600 E, jos olisin sinä, olisin jo menossa katsomaan sitä.

Kirjoittaja: tomi Paavola
näähän on aika pitkälti makuasioita ja jokasessa vessassa on omat hyvät ja omat huonot puolesa.

meillä on ollu usempia pakuja, toisista hajonnu kone ennemmin toisista myöhemmin. Tällä hetkellä tallissa makaa -02 2,5TDI transporter, josta kampiakseli poikki. Toisella vastaavalla 97 mallin vehkeellä ajeltiin 500tkm kunnes katkes nokkaremmi (oli kyllä vaihettu huolto-ohjelman mukasesti)

ainoo vehe josta aikanaa ei hajonnu kone oli urvan king ! Pienenä miinuksena voi tietysti sanoo et pellit häipy sen koneen ja oven kahvojen ympäriltä :-)

halpa paskahan on tiettty helppo viedä paalattavaks jos tulee tunnit täytee.

Eli kaikki noi on yksilöitä ja joka vehe voi hajota.

Kyllähän se kuitenkii joku 95-00 sprintteri vois olla kiva peli kuletella mopoa, on hieman korkeempiki ku nää muut pakut..

mut

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAnteeksi nyt Jorma, varmasti mielestäsi vielä "kinaan", mutta haluaisin nyt ihan kuulla perustelusi sille miksi kaikin puolin hyödyllinen neuvo EGR-venttiilin tulppaamisesta on nippelitietoa? Samoin kuin kiinnostaisi tietää miten voit sanoa niin etenkin tämän Tonin kommentin jälkeen, joka nyt ei siis nippelitietoa ollut? Koko nippelitiedon käsite alkaa hämärtyä mielessäni, siis pienet mutta hyödylliset asiat ovat sitä, vai?

Jarkko. Jos saan jakaa vielä tätä nippelitietoa. 2.5 koneet ovat PSA:n merkeissä sitä vanhaa perinteistä, Fiatissa taas omansa. 1.9TD-koneet ovat käsittääkseni noissa Boxer-mallisissa kaikissa merkeissä PSA:n. 2.8 taas kaikissa sama. 80-luvulla Fiatilla oli hyvin murheellinen 1.7D -kone ja tutuilla muutamat n. -90 1.9TD -koneet olivat remontissa alle 200tkm. 2.5TD -koneista löytyy mielipidettä kumpaankin suuntaan, mutta itse kartoin, historian valossa, niissäkin Fiatia. 2.5 PSA

Kirjoittaja: Janne Juseliusfiat 10 pätkä tai pidempi,mahtuu 2 pyörää ja tilaa jää tansseille. ventiilit kun säädättää 120tkm kohdalla tai aijemmin ja öljyt ynm huollot nin ei muutakun kovaa ajoa..

Kirjoittaja: jorma forstenOlen tässä jonkinaikaa lueskellut näitä keskusteluja,ja hirveästi on asiallisia ja hyödyllisiä kommentteja,miten pitääkin,mutta sit löytyy henkilö,joka yrittää olla nokkela ja "heittää nippelitietoa" provosoidakseen muita lukioita,ja hyvin on onnistunut! Minua,vanhaa spoorigubbea ei se häiritse,päin vastoin,eikä kannata muidenkaan vaivautua,jos oman asiallisen kysymyksen vastausketjuun "syntyy",joskus kiivaskin,väittely pikku-insinööri vastaan muu maailma!Pääasia on, että lajin harrastajat voivat näin foorumin kautta jakaa tietotaitoa,tuntemuksia ym tähän harrastukseen liittyviä asioita.Enduro on ollut aina "äijä laji",missä ei turhia selitetä,eikä pikkuasioista valiteta! Tähän kysymykseen,pakettiautosta takaisin mennäkseni,jos ei ole ajellut pakuilla,kannattaa mennä autoliikkeisiin koeajamaan(käytettyjä),niin huomaa itse mitä eroja on ajettavuudessa,tiloissa,ajoasennossa,ym.Ja ostat sitten vaikka yksityiseltä.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENEi ole näköjään tällä foorumilla enää aihetta jossa ei riideltäisi. Takaisin aiheeseen.

Matti, joutuu hankkimaan toisen auton, joten paku tulee kevään aikana.

Pekka, kyse oli nimenomaan uudemmista Hiaceista. Nyt kun olen vähän enemmän tutkinut, niin niistä on liian vähän tarjontaa tuossa hintaluokassa.

Sprinter on liian iso omaan päivittäiseen käyttöön ja noita uudempia Opeleita/renuja ei tähän budjettiin saa. Scudo on taas liian pieni.

Koska vitojakin on aika vähän tuossa hintaluokassa niin vaihtoehdoiksi näyttäis jäävän transporter ja etelän hetelmät. Niistä budjettiin näyttäis mahtuvan volkkarista 2.4/2.5d ja 1.9td koneelliset. Niistä on enemmän tarjontaa jolloin pääsee vähän valitsemaan. Noista Fiatin koneista ei ole hajua, mutta 2.5 turboa on useassa. Nöiden etelän hetelmien vahvuus lienee keskimäärin suurempi tavaratila ja muut puolet puoltaa transportteria. Mitkäs noista koneista lienee parhaimmat? Pieni kulutus ja luotettavuus tärkeintä.

Nettiauton perusteella muuten ihmeen useassa transportterissa on kone vaihdettu tai tehty jotain hillitöntä kansiremppaa, kai noissa huhuissa sen perusteella jotain perää on.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenJarkko; Ennakkoluulot Hiacesta minun mielestäni osuvat ihan nappiin. Ajo-ominaisuuksia en pitäisi huonona, mutta se kai on joltain osin makuasia. Ruoste se on kai pahin ongelma. Tekniikka tuntuu kestävän ja turha tietotekniikka puuttuu, mikä on ihan vaan plussaa vikatiheyttä ajatellen. En jaksa alkaa selaileen hintatietoja, mutta jos sillä 8000e sais

Kirjoittaja: matti ruuska tollainen auto homma on loputon vänkäämisen aihe joten ehdotan osta multa sika ruma umpi peräkärry mahtuu kaks pyörää tai moottorikelkka hinta 300. jää enemmän rahaa renkaisiin ja reenamiseen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSelvennykseksi muille, jotka varmaan meni jo ihan kuutamolle aiheessa: Vanhemmat TDi-koneet on varustettu sähköisesti ohjatulla syöttöpumpulla, jossa käytännössä siis puuttuu kaasuvaijeri ja siihen liittyvät mekaaniset osat, sekä yksi solenoidi päästää painetta (jolla ennakkoa säädetään) ohi tarpeen mukaan 3-suuttimella olevan anturin toimiessa takaisinkytkentänä. Lisäksi nestepäässä on se 70-luvulta tuttu sammutussolenoidi.

Toni taas, alan miehenä, pätee moottorikoodeilla niitä päivittäin pyöritellessään, eikä ollut asioista sitä vertaa perillä, ettei esikammiorakenteita ole likikään 110hv versioina ja toisaalta, että TDi-moottoreita on VAG tehnyt jo reilun 15v. vaikkei niitä Suomeen ole tuotukaan kuin siitä ajasta puolet.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo voi v***u Toni, opettele nyt reppana ensin lukemaan!
"110hv TDi" Haloo! Vaikka niitä ei Suomeen kuule koskaan virallisia reittejä tuotukaan, niin niitä on kuule täällä kymmeniä, samoin kun sen ikäsiä 90hv TDi -versioita. Esikammiokone taisi olla 75hv. Anteeksi nyt ihan valtavasti etten enää vuosien taakse muista moottorien tyyppikoodeja, jotta sinäkin voisit ymmärtää!

Kirjoittaja: TONI SALOVoi v...u Sirkku. Älä höpötä jos et ymmärrä mistään mitään!! Ei Venton pumpussa ole eletroniikkaa kuin ajonestossa.
Ja sen ikäisessä Audissa Sammutus-solenoidi eli fuel cut-off solenoid!
Venton -97 aaz moottorin pumpun varaosanumero on 028130115sx ja hinta 617

Kirjoittaja: Alar MozolevMutta mitenköhän on Opel Vivaron/Renault Traficin tilanne. Omakohtainen kokemus on k

Kirjoittaja: TONI SALOSiis poistit ajoneston!! En mä jaksa Sirkku enää kinastella.. Hyvää päivän jatkoa ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo voihan sen tietty noinkin lukea, ellei muuta ymmärrä ;-) Tosin ei niitä vielä 80-luvun Audeissa ollut alun perinkään.

Kirjoittaja: Lasse SuonpohjaSirkku susta pitäisi tehdä Suomen ja jopa koko Euroopan Enduro johtaja!
Sulla on enemmän tietoa/asiaa ja aikaa kun Tarja Halosella!

Ps.Oon nähnyt sun ja sun pyörän kuvan,perkele et näytit hyvältä:)

Kirjoittaja: JUSSI MAKKONENSaattaa tuo auton valinta pumpustakin ottaa... varsinkin jos sen sitte ottaa ek:lle mukaan?

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENSirkku.. Sinä tiät, että pienellä miehellä kun on muuten kaikki pietä paitsi vatsa, auton tulee olla V8.....Kähmyllä on

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTerve Toni!

En usko, että näet niitä huonoimpia koskaan, tai edes aavistelet. Juuri siksi kun et ole siellä Veijon Essolla vaan merkkikorjaamolla. Olen nähnyt useamman tuollaisen kannen, jossa esikammio on jo irtoamassa niin onpa ihme että asia on (olevinaan?) sinulle ihan uusi!

Mutta mikäs merkkikorjaamo oikein on kyseessä kun puratte siellä ruiskutuspumputkin itse??? Vai onko maailma muuttunut niin paljon sitten sitten -02--03 taitteen jolloin itse lopetin alalla? Ja mitenkäs tehdas suhtautuu teidän EGR:n tulppaamisiin? Tampereella asentaja seisoi SDi-Polon muurautuneen imusarjan kanssa tumput suorina, kun ei sitä EGR:ää MUKAMAS päästöjä vähentävänä saanut tulpatakaan.

Siellä Veijon Essolla voidaan ainakin tukkia se letku, eikä nykimisen korjaamiseksi tarvitse ostaa uutta imusarjaa...vaikka sitä pulttia ne ei luultavasti uusikaan.

Kokemusta löytyy lisäksi mm. -97 110hv TDi Vento koneen asennuksesta 10v. vanhempaan Audiin, jossa yhteydessä muutin pumpun mekaaniseksi ja lopputulos kulutti 3.7-4.6 / 100km. Tämmöisiähän ei merkkiliike myöskään saa muutella ;-)

Kirjoittaja: TONI SALONiin ja 1.9td:stä sen verran.. en ole törmännyt yhteenkään kansivikaiseen!!
Paitsi tietysti sellaisiin joista on hihna katkennut. Ja nekin usein asiakkaan omaa tyhmyyttä.
Hihna vaihdettu jossain Veijon essolla ja jätetty kampuran pultti uusimatta,se menee poikki ja loput voi arvata!!

Kirjoittaja: TONI SALOTulisitko Sirkku meille töihin? Tulee niin paljon tietoa ettei edes meidän korjaamokirjallisuus pysy perässä.
Niin tarkoitin että jos hihna on vaihdettu 2002 jälkeen, silloin on v.pumppukin tod.näk. vaihdettu.
Ja tiedoksi Sirkulle, en myy autoja.
Mutta mun käsien kautta kulkee 20-30 työtilausta päivittäin, ja vain volkkareita.
Tiedän niistä jotain.. näen kaikki huonoimmatkin!!
Sirkku, mikä on AAB moottorin dieselpumpun ajoituksen ennakko?? ;)
ps. Ajan itse Peugeot Boxerilla tilan takia. Olis muute myynnissä!! vm2000 9500

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlihan noissa kaikkea "kivaa", TD-versioissa esikammiot putoili männän päälle, kampuran kiila hajosi omia aikojaan ja vielä jotain muutakin kriittistä. Ihme kyllä samaan aikaan yksityiskäyttöiset pelit saattoi kestää 5-kertaiset kilometrit ongelmitta. Joten en niin epäilisi kestoa, välttämättä. Henkilöautoissa meillä on noita koneita 1.9 TD/TDi ollut, eniten ajettu 270tkm, eikä siinäkään ollut murheita. Vastaavasta PSA-koneesta on myös rutkasti kokemusta, alkaen I-versiosta eli malli Talbot/309, 90-luvun versiot kestää ja niissä on kunnollinen kannentiivistekin jo.

Mikäs sulla tarkalleen ottaen oli syynä siihen/miltä osin VW tuntui paremmalta? On mulla aavistukseni, mutta...siltä pohjalta että itse olen mukavuuden ja pehmeyden perään.

Poista muuten se EGR käytöstä ellei ole jo poistettu. Ja sama myös PSA-koneisiin. Muuraa nimittäin imusarjaa umpeen ja syö sitä lähinnä olevaa pyttyä selkeesti enemmän. EGR:n letkuun vaan riittävän iso laakerikuula ja voila. Samalla katsastuksessa savutusarvo putoo tyyliin 1.5->0.5 ja kulutus jopa 10%.

Kirjoittaja: RAULI GRANBERGItse rohkaistuin juuri ostamaan -97 transporterin 1.9tdi:llä. Ajettu reilu 200k. Kriteerit oli suht samat. Pelottelivat kansiviolla sun muilla, mutta uskoin myyjää, kun sanoi että tulee kevyestä ajosta (eihän kalamiehet valehtele...) ja oli hyvin jaksettu ainakin huoltokirjaa täyttää. Voiton vei ajettavuus ja mukavuus, kun loppumetreillä oli vastassa Peugeot boxer saman verran ajettuna ja vastaavalla koneella. Ja kaipa valintaan vaikutti myös lievä merkkiuskollisuus. Olen koittanu omaksua jälkikäytön ja rauhalliset lähdöt, jos niillä voisin harmejansa säästää.

Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖMb Sprinter.....sen voit ottaa EK:lle mukaan !

Kirjoittaja: Tero OllilaEi se Toni tarkoittanut 2002 vm vaan että hihna vaihdettu sen jälkeen!Kävin itse tänää katsomassa 112 cdi vitoa ja voin sanoa että kyseisessä yksilössä oli sähköt aika sekasi ja 4-5 vaihde ulisi aika pahasti.Ajoin ekaa kerta vitoa ja ihmettekin kun sen ajettavuutta hirveästi kehutaan!Mun mielestä transportteri parempi ajaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSaattaa olla ettei tuo ikäluokka mene ihan Jarkon budjettiin...

Myyntimiesten puheet on aina noita, kai se kulkee mitä vaan, mutta kiihtyvyydessä ei ole kehumista. Harvemmin tarvii ohituksessakaan 150km/h huippunopeutta...

Kannattaa käydä itse kokeilemassa niin tietää mitä jaksaa sietää ja mitä ei!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, sen verran noista ajoituksista, että jos on pumppu pielessä niin sen kyllä huomaa. Ne työkalut tekee itsekin kun vähän lainaa sorvaria.

Kirjoittaja: KIMMO PIETARILA Itellä on ollut pian neljä vuotta Transporter(2.5 TDI) ja ei ole pahemmin moit- timista.Pieni miinus etupään pallonivelien kestävyys.

Kirjoittaja: TONI SALOVolkkarin 2.4d ja 2.5d ainoana ongelmana ollut vesipumppu(vuotaa) ja alipainepumppu(kilistää).
Jos jakohihna vaihdettu 2002 jälkeen ei pitisi olla vesipumppu ongelmaa, koska todennäköisesti vaihdettu uudempaan malliin jakohihnan yhteydessä.

2.4d ilman turboa kulkee tosi hyvin jos vaan ajoitukset on kohdallaan. noin 150kmh

allekirjoittanut töissä VW huollossa.

Kirjoittaja: jorma forsteneikös tuol ajokalustopuolel ole myytävänä mb 312 lyhyt,puolikorkea,valmiina yokon teipit 8900

Kirjoittaja: jouni walliusItse olen kanssa haeskellut pakua ja aattelin et etuveto sen olla täytyy.Menee talvella paree.Fiuden scudo on pikkunäppärä kiihkee riisseli ja yks pärrä sopii juuri koppiin.hytti on sitten jo liian pieni 180 cm pitkälle

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAika hyvän analyysin olet Jarkko jo tehnyt! Ja kyllä niissä haissuissakin ne omat vikansa on, eikä nämä uudetkaan ruostevapaita ole.

Itsellä kun on isolla kaappifiiulla jo viimeset 130tkm/3v. takana, niin alkaa kokemusta olla enempi kuin portterista noin omastakin takaa. Hiljaisempi se 100km/h on kuin saman ikäinen haissu 80km/h ja ajo-ominaisuudet on kyllä todella hyvät. Tosin ne paranee akselivälin kasvaessa, etenkin liukkaalla ja sohjossa, ei se pätkä niiltä osin portterista poikennut. Kovasti pikkuvikojen maineessa nuo ovat, tuttavapiiriin vaan ei ole sattunut(?) osumaan kuin yksi mätämuna, 12l/100km vakituiseen hörppivä HDi.

Portteri on työkalumaisin noista, mutta tuosta TDi:stä olen kyllä eri mieltä. Peruskone on hyvin lähellä vanhaa ja 2.5:lla on porskutettu sitä samaa 400tkm huolettomia kilsoja kuin 2.4TD:llä. Jos taas ahtamatonta mietit, niin harkitse toinenkin kerta...haluatko olla kaikkien 70km/h ajavien armoilla? Kuten nykyisillä rajoittimella varustetuissa kaappiautoissa ollaan, tosin niissä ei kiihtyvyyden puutteen takia.

Volkkarin turboja ei tarvitse pelätä, niiden kestoon vaikuttaa lähinnä moottoriöljyn laatu kun vaan malttaa hetken käyttää huoltsikan pihassa ennen kuin lähtee kahville. Ja samahan se on muissakin ahdetuissa koneissa.

Yksi tärkeä tekijä on tietty se millaisessa ajossa kukin yksilö on ollut. Kone voi väljistyä 300tkm yhtä lailla kuin 500tkm.

Kirjoittaja: Ismo KäsmäMoro! Ainoa n. 8000e:n paku, jolla voi ajaa huolettomasti hyvällä tuurilla 100tkm on HIACE. Onhan se talvella hirveä ajaa ja ääntäkin piisaa, mutta ku laittaa stereot tarpeeksi kovalle, niin pärjää hyvin, eikä tarvi murehtia tekniikasta. Korihan noissa meinaa loppua, jos on huolimattomasti pidetty. Itse ainakin olen ollut tyytyväinen...

-Hiace 2.4d -92