mikä öljy ois paras

Kirjoittaja: JOUNI LESKINENminkä laisia öljyä te käytätte 250 neli taheissa..
mulla on hondan 250 nelari jos ois hyviä vinkkejä öljyistä niin mä otan mielellään niitä vastaan.

Kirjoittaja: HENRY JOHANSSONkannatan vavolinea

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLisäksi tulee mieleen, että märkälevykytkin ei tuskin pidä pesuliuottimista.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo eikös nuo ole kaikki varteen otettavat vaihtoehdot vähintäänkin blandiksia?

Kirjoittaja: Tommi TurunenKyllä kannattaa käyttää esteripohjaisia öljyjä. Itse käytän Motulin V300 öljyä CRF450 moottorissa jääradalla ja hyvin on pelannut. Kunnon kisaöljyjä ei tarvitse vaihtaa joka ajokerran jälkeen kuten joitain halpis öljyjä tai mobilin tuotteita. Ne ei mene läheskään niin nopeasti kuravelliksi ja pintapaineen sekä kuuman kesto on ihan toiselta planeetalta verrattuna moneen tavalliseen öljyyn. Uudet nelarit kiertävät todella paljon ja venttiilinjousipaineetkin ovat aika kovat joten öljyltäkin vaaditaan aivan muita ominaisuuksia kuin puoli miljoona ajetulta henkilöauton moottorilta jota kierrätetään tavallisesti alle neljä tonnia. Esimerkiksi vaikkapa peseviä ainesosia ei tarvita läheskään yhtä paljon, ne kun heikentävät pintapaineenkestoa huomattavasti. Tästä syystä esim. mobilin ykkösellä ei tee vaikkapa kilpa-auton moottorissa mitään. Kisaöljyt kisavehkeisiin ja tavalliset öljyt siviiliautoihin.

Kirjoittaja: VIERASEli tota Castrol GPS voi käyttää vaihteistoöljynäkin siinä kuin koneöljynä.

Kirjoittaja: Lauri LehtinenEikös nelarin moottoriöljynä kannattais käyttää esteripohjaista öljyä kun lämmönkesto on ihan eri luokkaa mitä perusöljyillä ? Autokäytössä ainakin todettu öljynpaineiden suhteen huomattavasti paremmaksi kun ajetaan suurilla lämpökuormilla, ja eikös nämä nelarit melko kuumana käy.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINEN-Öljy toimii. öljytila sama vaihteistossa ja moottorissa.
-Puhdista jäädytin järjestelmä, esim vedellä/puhdistellulla vedellä parikertaa.
Sitten uudet jäähdytin nesteet tilalle.
- Kyllä sillä kytkin/vaihteisto toimii O.K muissakin merkeissä .

Kirjoittaja: VIERASOnko toi Castrol GPS 4L 10W-40 käypää öljyä tohon Yamaha WR250F:ään? Ja mites ton jäähdytysnesteen kanssa, onko värillä väliä, olisko Castrol motorcycle coolant hyvää siihen... se on sinistä ja siel on nyt vihreetä että haittaako jos ne sekottuu hieman? Käykö toi sama kone öljy vaihteistoöljynä vai onko se taas kauppareissu?

Ja mitkähän olis ihan parhaat mitä tohon voisin käyttää(siis kaikki nesteet)?

Kirjoittaja: Harri VanhalaPrätkien tavallisiin vaihteistoihin ei ehkä GL-5 -öljyä pitäisi laittaa, tuskin siitä mitään vahinkoa kuitenkaan nykyään on. GL5 on lisäaineistettu niin, että se sietää erityisesti kovia paineita, kun ankarasti vääntävät vaihteiston tai perän osat liukuvat samalla toisiaan vasten erityisesti hitailla nopeuksilla ja suurilla pintapaineilla. Kun nuuhkaiset GL5-öljyä, siitä tulee ankara rikin katku nenään; hieno bouquet, aavistuksen kehittynyt, hedelmäinen, kuivaa mutta nasevaa. Lisäaineiden tarkoitus on muokata rattaan pinnan kemiaa ja toimintaperiaate on käsittääkseni hiukan eri kuin muissa luokissa.

GL5-lisäaineilla on ollut ikävä taipumus käydä sellaisten materiaalien kimppuun, jotka on tarkoitettu voideltaviksi GL1-GL3-öljyillä. Rattaille tuskin käy mitään, mutta pronssiset holkit voivat kärsiä. Näin ei välttämättä ole, mutta voi ollakin.

Moto-Guzzit, BMW:t ja useimmat muutkin kardaanivehkeet haluavat periinsä GL5-öljyä. Suorahampaisisssa monttuvehkeissä rattaat pyörivät aika vilkkaasti toistensa suhteen eivätkä hammaspinnat liu

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOToki nuo luokitukset kertovat aina jotain öljyn joistain ominaisuuksista, mutteivät todellakaan kaikkea tarpeellista. Esimerkiksi ATF:ssä juoksevuus on hyvä pakkasessakin, toimii varmasti kytkimen kanssa (automaateissa niitä massalevyjä on helposti 15-20), ei vaahtoudu. Muttei toisaalta voitelee yhtä hyvin kuin vastaava manuaalin öljy.
Itse en käyttäisi muuta, kuin tarkoitukseen suunniteltua öljyä. Tottakai auton vaihteistoöljy sopii paremmin mopon askiin kuin keulaöljy nelarin moottoriin, mutta ei täydellisesti auton vaihteistossa toimiva öljy voi toimia täydellisesti mopon vaihteistossa. Onhan kilpa-autoihin toki erikoisöljyjä, joiden muut ominaisuudet varmaan riittäisivätkin, mutta kytkimen toiminta on silti arvoitus.
Jos hyvää vaihteistoöljyä haet, niin valitse vaan vaikka se Bel-Ray. Keskimmäisellä vaihtoehdolla olen ajellut läpi talven, ja jo sitä ennen kesällä. Vaihteisto tykkää ja kytkin toimii moitteetta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOlen käyttänyt Thumperia Kotarissa ja EXR:ää Hondan mönkijässä. Vaikka käyttötuntimäärät minun osaltani ovat minimaalisia (max. 20 h/a), niin olen huomannut em. öljyistä mm. seuraavia seikkoja; ensinnäkin kytkin toimii kylmänäkin heti, kun pari kertaa pumppaa kahvasta ennen liikkeelle lähtöä ja toiseksi moottorin äänet ovat hiljaista suhinaa verrattuna aikaisempaan käyttämääni tuotteeseen (tosin aikaisemmissa pyörissä myöskin). Ilmeisesti voiteleekin hyvin, koska magneetti on yleensä puhdas (käytännössä sitä ei edes tarvitsisi tsekata mun käytössä), eikä ulos otetun öljyn viimeiset tipat edes 5:n tunnin vaihtovälillä juurikaan kimalla pinnasta. Näin maalaisjärjellä tarkasteltuna vaikuttaisi aika asialliselta tuotteelta. Lisäksi ymmärsin erään kauppiaan (sellaisen johon ainakin tähän asti olen luottanut) myyntipuheista, että kyseinen öljy olisi kehitetty nimenomaan sietämään nelarien korkeataajuuksisen värähtelyn aiheuttamaa molekyyliketjujen pilkkoutumista eli kaikki öljyt eivät kilpureissa toimi pidemmän päälle, vaikka luokituskin olisi likimain oikea.

Kirjoittaja: Hannu Helin
Mistä saa selville Bellray öljyjen luokat GL-5..jne..
Duelin gatalookista niitä ei ainakaan selviä.

Bel-Ray Thumper 4-Stroke Racing Motor Oil:n GL-lukemaa en äkkiseltään löytänyt Bellrayn nettisivuilta, nämä oli ks. öljystä ilmoitettu API Service Classification SG SG.

Eli kokemuksia ja mielipiteitä Thumperista?

Kirjoittaja: MIKA PIRTTIKANGAS4-tahtiseen valvoline durablendiä,muistaakseni kirjoitetaan noin ja 2-tahtiseen mobilin automaattiöljyä TOIMII.

Kirjoittaja: SEMANNI OYSe GL-1 on heikoin öljykalvon vahvuutta osoittava lukema vaihteisto öljyissä.
Esim. Bel Ray.n vastaavat tuotteet on GL-5 luokiteltuja eli siellä ei enää metalli kohtaa metallia.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMika,

Mobilin automaattiöljyä: siis sitä samaa tavaraa mitä pannaan autoon ja saa mm. tarjoustalosta 4litran tönkän

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEn kyllä suosittelis crossiin samaa mitä autoissa käytetään. Voi olla meinaa liian paksua shittiä. Just yks äijä sano liikkeessä että siinä moni tekee virheen kun käyttää halppis öljyjä ja kone kärsii.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENIte käytän Motulin 10W40 Transoilia..

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENTeet sillain että ostat pari kolme ylimäärästä putsaria.. sitten aina kesäsin etenkin joka ajon jälkeen vaihdat puhtaan.. ja sitten kun kaikki on likasia niin putsaat kerrala niin säästyy vaivalta.. ite teen sillein..

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNiin vielä öljyistä.. Ilmanputsari öljynä: Motul Air Filter Oil
Moottoriöljynä: Motul 600/800 riippuen olosuhteista (800 erityisesti märälle ja maastoon)
Laatikkoon: Motul SAE 10W40 Transoilia..
Noilla mä oon aina menny.

Kirjoittaja: TOM NORDMANHannu,

On kokemusta tuosta. Ostin juuri viime viikolla litran ja laitoin kolmesataseen KTM:n -> ei toimi pakkasella kytkin mitenkään vakuuttavasti. Toista öljyä kehiin ja homma taas pelitää. En suosittele.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENKokeileppa shell helix se keltainen purkki, mineraali. mulla toimi ainakin sx 250 ihan ok. ei kallis.

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenKatupyörässä olen tuota Teboilia käyttänyt, toimii hyvin, myös kytkin. Hussen lootaan kippasin samaa litkua, kytkin vähän haukkaa?? Tosin mulla on sitä 10w-40 versiota. Eikös tuo 15w-50 ole aika jäykkää talvella?

Jake

Kirjoittaja: TOM NORDMANKuten edellä todettu tämä on liian jäykkää talvella käytettäväksi. Kesällä litku on toiminut moitteetta.

Voi olla että toimisi paremmin nelarissa jossa kone käy kuumempana. Omassa 2t-pelissä tuo ei vaan toimi pakkasella erityisen hyvin.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENKesäisin puhdas putsari mielellään joka ajon/erän jälkeen ainakin hiekalla, kostealla kelillä voipi olla jopa kaksikertaa käytössä endurossa jos käyttää kokkihattua. osta apteekista tai jostain suojapukuliikkeestä suojahattuja =niitä kokki/keittiöhiussuojia sellainen putsarinpäälle niin tuo pesu helpottuu, kun putsari ei likaannu aivan täysin. muista kunnon liuotin/putsarinpesuaine/lakkabensiini pesu, sitten kunnon vesi pesu esim fairilla "BENSIINIÄ EI SUOSITELLÄ LIUOTTAA LIIMAA" TOISAALTA SILLÄ KYLLÄ LÄHTEE JA AINAKIN OSA AMMATTIMEKAANIKOISTA KÄYTTÄÄ, MUTTA SILLON KUNNON VESIPESU., putsarin kuivaus ja koputtelu paperinpäällä niin kauan että ei enään hiekkaa tipu. näin teen itse joku muu toisin.

Kirjoittaja: Hannu Helin
Onko kokemuksia TEBOIL:n Teboil 4T SuperBike Oil SAE 15W-50 öljystä?

API SJ, SH, SG ja JASO MA API GL-1

4L kannussa 35,8e / litrahinta 8,95e Halvinta...ovhooltaan

"4T SuperBike Oil on tarkoitettu nykyaikaisten ja tehokkaiden ilma- ja vesijäähdytteisten 4-tahtimoottoripyörien moottoreihin sekä vaihteistoihin, se sopii erinomaisesti myös hieman iäkkäämpiin moottoripyöriin. 4T SuperBike Oil soveltuu myös vaihteistoihin 2T-moottoripyörissä, joissa kampikammio ja vaihteisto ovat eri öljytilassa ja suosituksena on moottoriöljy tai API GL-1 luokan vaihteistoöljy"

Kirjoittaja: Miika SavoUseimmilla öljyvalmistajilla on vastaavat tuotteet ihan kelpoisia peruskäyttöön. Valitse joku seuraavista: Valvoline, Shell Advance, Mobil, Motorex, Motul, Elf, Castrol, BelRay.

Käyttäisin joko täyssynteettistä tai vähintään puolisynteettistä öljyä koneessa. Viskositeettiarvot 10W40 tai 15W40 ainakin toimii yleensä. Öljyjen vaihtoväli vaikuttaa myös paljon, eli vaikka öljy olisi vähän huonompi, sen voi kompensoida vaihtamalla öljyt useammin. Sopiva vaihtoväli on siinä 5-10 h riippuen mallista/merkistä.

Kirjoittaja: VIERASMitenköhän ton mun Yamaha WR250F kans olis, ei oo kokemusta sen öljyn vaihdosta eikä nyt taida öljyä varastossa ollakkaan, kestääköhän se nyt ajoo jos en nytte vaihda siihen öljyjä... sil on ajettu n.170km eikä oo vaihettu öljyjä!!!

Mistäs kaikkialta saa noita parhaita öljyjä?

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENkyllä se kestää , ei nuo pyörät hajoa ihan kerralla vaikka ei öljyä vaihdakkaan.
tarkasta öljypinta ohjekirjan mukaan sillä tikulla rungosta ja kun vaihdat öljyn niin vaihda myös putsari, jos ajelet pidempään.
Jampin kytkin tykkää ainakin tuosta jo mainitsemasta shell öljystö /samoin castrol gps on toiminut. pääkaupunki seudulla shell tuotteet tokimoto, castrol allright. shell öljyt löydät shell huoltoasemilta ,jos tiukka paikka tulee. esim . autoliikkeet ja tarjoustalo tutkimisen arvoisia paikkoja.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENAdvance Ultra 15W-50 4ltr 56,00*eur* laita vaikka tollasta
Advance VSX4 10W-40 4ltr 34,00*eur* tai tällästä.

Mobil 1 Racing 4-T 4L 49.90 *eur* varmaan o.k

tai ihanmitä vaan hyvää tai vämemmän hyvää öljyä, kunhan vaihdat tarpeeks usein. vaihteiston puolelle voit laitaa jotain vaihteisto öljyä tai moottori öljyä esim teboil moniaste aika halpaa tai sit noita samoja moottori litkuja Mobil Delvac MX 15W-40 4L 21.80 *eur* esim. tai sit jotain kallimpaa ihan oman maun mukaan . noi simpukka tuotteet ei varmaankaan mee paljoo pieleen .

ps: jos saat joltain kaverilta jotain edullisesti niin käytä sitä ja vaihda usein.

Kirjoittaja: VIERASNii miten ton ilmanputsarin kanssa, oon öljynny sen tähän mennessä vaan kerran ku ei ollu päässy likasekskaa ja nyt talvellahan ei tuota pölyä ole ilmassa... eikös se ole parasta aina kovan ajon jälkeen ainakin pestä ja öljytä uudelleen(kesäsin)? Ja milloin tietää kun on koko putsarin vaihto paikallaan?