Mikä merkki?

Kirjoittaja: Sami HänninenMoi!

Juuri nyt ajelen Honda CR 125 -94, ja olen vaihtamassa pyörää.( n. 2500e hintaluokkaa). Sillä saa ehkä 1998-2001 vuosimallin 125 pyörän.

Kysymykseni on että minkä merkkinen ja vuosimallinen pyörä kannattaa ostaa? En ole mikään kokenut kuljettaja, että sellanen pyörä joka kestää ja missä ei oo paljon tyyppivikoja. Kertokaa te jolla on kokemusta. Minulla ei ole.

Kirjoittaja: Ismo KäsmäToi säästäminen on kyllä PAHA! Aina tuntuu ku laittais 500e lisää, niin sais paremman ja paremman.. Kohta sitä katselee jo uutta peliä.. Mun kohdalla ainakin tuppaa käymään noin...

Kirjoittaja: Sami HänninenSäästin pikkasen verran lisää rahaa, ja kävin eilen hakemas; KTM SX 125 -04. Katotaan nyt sitten lauantaina miten ne oranssiväriset käyttäytyy radalla.

Ja kiitoksia vastanneille! On ollu kivaa lukea.

Kirjoittaja: EETU HEINOEt ol harkinnut säästää suoraan 3000*eur*? Sillä sais jo uudemma, taikka sitten erittäin hyväkuntoisen vanhemman? Mikäli siis jostain saat rahaa/maltat säästää?

Kirjoittaja: JANI LEHTO500 cr, suht kestävä !!! harrastelijalle ja hintaluokka oikea. Vaatii tietysti totuttelua ja toisenlaista ajotyyliä

Kirjoittaja: Sami Hänninen500 CR ei pysyis mun käsissä. Ja tollanen mopo ei sovi mun ajotyyliin.

Kirjoittaja: Sami HänninenOisinhan toki voinnu kertoa selkeämmin mihin käyttöön pyörä tulee. No ajelen yleensä motocrossrataa. Kokkolan hiekkarataa, ja pietarsaaren kovapohjanen mutarataa! Ehkä osallistun jopa Sarjacrosskilpailuihin tänä kesänä jos hyvin menee, lisätietoja http://www.epmmk.com/

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMielenkiinnolla keskustelua seuranneena toteaisin, ettäkukaan ei ole kysynyt mihin käyttötarkoitukseen fillari tulee. Aikooko Sami ajella trialia/kannonkiertoa, onko ajomaasto hiekkanummea vai pelkästään motocross-rata. Nythän kaikesta päätellen on haettu motocross-radalle pyörää vai kuinka? Ettei menisi liian selkeäksi... ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLues yläriviltä: keskustelu->motocross->pyörät....liian nopeet nettiyhteydet ;-)?

Kirjoittaja: Kees van Niftrikei varmasti ;) ajattelinpahan vaan, että kyseessä on kaksi ihan eriluonteista kokonaisuutta ja harrastekäyttöön, jos aikoo...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPakko muuten huomauttaa toisen keskustelun innoittamana ;-)
Eurooppalaisten kytkinkruunut on sitten n. 10 kertaa kestävämpiä kuin japseissa. Niissä taas Jampin/Hondan osat on parempaa matskua kuin toisissa. Itse ostin oikeasti uutta paremman vain muutaman tunnin ajetun 250 crf:n ja alle 30 tunnissa senkin kruunu meni selvästi loville. WRF 250:ssäpä ei mennyt! KXF:stä ei kannata mainita mitään tai Miika repii taas verkkarinsa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä toiset liikkeet ottavat vaihdossa tuonkin ikäisiä kuin tuo sinun vanhasi.
Siistit sen ja katsot ettie mikään paikka ole ulkoisesti rempallaan, sitten muutama hyvä kuva läheltä ja kyselet tarjouksia.

Toisilla on pyynnit pilvissä ja hyvitykset minimaalisia, mutta toisaalta voi käydä niinkin, että väliraha on ihan OK vaikka liikkeen pyörä olisikin kalliin puoleinen.
Kannattaa oikeesti kokeilla, soitella ja kysellä. Käytetyn pyörän myynti on yhtä tervan juontia, merkistä ja mallista riippumatta. Ainoo mistä pääsee eroon on valkokilpinen piikki, kohtuudella myös kilpinelareista.

Kirjoittaja: Sami HänninenJaa, sitä en tiennytkään enkä oo ennen kuullu. Eikö siihen suppeaan vetoon oo mitään lääkettä, ehkä toinenlainen pakoputki, tai ehkä läpät, suuttimet? Ei kai jokaisessa vuosimallissa oo sama ongelma? Vaikka testeissä Hondat saa aina negatiivistä niiden kiihytyksistä/vedoista, ja ne ovat sentään uusia -06 pyöriä. Ja yllätyksenä aina KTM voittaa. No en oo kyllä tänään hakemassa eikä vielä huomena, pitää saada myytyä oma pyörä ekaakin. Että kyllä on aikaa viel miettiä ja tehdä päätöksiä. Vaikka jos löytäis hyvän pyörän läheltä niin kannattais toimia nopeasti, ei niitä joka päivä löydy niinkuin sanoit.

Kirjoittaja: Sami HänninenJuu, no siitä ei pääse eroon että ei ois hinta eroo esim. jos vertaa ruotsiin.
Niillä oli yks jolla oli ajettu kilpaa uutena, siis -02 CR 125 missä sanotaan
että moottori on uusi, ajettu vain 4 tuntia, jotain viriosia kiinni ja muuta
sälää mukaan. http://www.blocket.se/vi/7225264.htm?ca=7_s

Tossa on linkki jos joku haluais vilkata. On niitä toki halvempiakin!

Kirjoittaja: Lauri LehtinenKannattaa nyt vielä ensin lukea kokemuksia ja vaikka testejä juurikin -02 vuotisesta piikki cr:stä. Juurikin kyseisessä vuosimallissa oli erittäin suppea vetoalue ja crossimiehetkin sanovat että on vaikea pysyä vetoalueella ja radalla sen pitäs sentään onnistua. Tuossa osasyy ko. pyörien hintoihin ;) Itse hylkäsin tuon vuoksi erään samanlaisen pyörän oston, voin kyllä antaa yhteystiedot ko. pyörään. Hyvässä kunnossa oli ja pyyntiä 2400*eur*. Suosittelen kuitenkin ensin vielä harkitsemaan, ettei kaduta jälkikäteen.

Ruotsista piti itsekin mopo hakea mutta jäi vaan ajatukseksi ku sattui sopiva suomesta nenän eteen. Nyt jos olis sama tilanne niin hakisin ruottista, on siellä vaan halvempia mitä täällä vaikka muut olisivat toista mieltä, toki löytyy myös kalleita. Tuppaavat olemaan aina vaan kovin kaukana toisella puolen ruotsia. Omalla kohdalla olisi myyjä tuonut mopon Göteborgista Örebrohon, että olisi matka vähän sentään lyhentynyt. Jos nyt jostain keksisi sopivasti välirahaa jostain niin voisin vielä harkita nelarin hakua ruottin puolelta.

Kirjoittaja: Sami HänninenJaa, no on niitä halpoja pyöriäkin löytynyt suomesta, mutta aika harvoin. Ja vilkasin örthenin pyörät ja ei jeesus mikkä hinnat, oli oiken naurunpaikka. Blocket.se oli pari -01 CR:ää 14000SEK n. 1500*eur* ja örtheneillä samanlainen 3300*eur* en tiedä missä kunnossa ne sit olivat. Mut ootellaan sitten vähä aikaa viel, ku eihän ne radat vasta aukeaa kun ovat kuivia.

Kirjoittaja: juha koskiJos on mahdollisuus hakea muualta kuin Suomesta niin ilmanmuuta
hinnat ovat takuu varmasti halvempia kuin täällä!
Ja toisekseen kannattaa suosia kisapyöriä varsinkin jos se on
jonkun pelimiehen vanha se on saanut kunnolla kyytiä mutta
sitä on varmasti myös huolettu ja uusia osia vaihdettu tiuhaan
sillä pelimiehet ei lintoilla kisaa!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOtappa aikalisä ja seuraa pari viikkoa vaikka noita tän palstan MP-pörssin ilmoituksia. Joku -02 KTM:n piikkikin on ihan käypä peli ja saa semmoisen CR:nkin 2500*eur*, Suomestakin. Ei nimittäin vuosi sitten saanut enää -02:stä juuri enempää ja -03 suht siististä kotarista kohtuu kunnossa nipin napin yli 3000*eur*.

Eli silmät auki ja katso myös www.motopalsta.com ja eiku tinkimään!
Esim. tuolla mainitsemallani Örthenillä on hinnat joskus ihan pilvissä, älä tuijota siis pelkkiin pyynteihin.

Kirjoittaja: Sami HänninenJuu, pitäis kyllä pysyä alle 2500*eur*, ja kyllä sillä jo saa jonkunlainen pyörä. Olen harkinnu lähteä ruotsista hakemaan, kattonu Honda CR 125 -02, niiden hinta on
n. 1600-2300*eur* ruotsissa. Kaverit kävivät hakemassa kaksi Jammua Uumajasta pari kuukautta sitten, ja säästivät n. 500*eur*/pyörä suomen hintoja verrattuna, ja pois laskettuna matkakulut. Joku muu kiinnostunut hakea pyörä ruotsista?

Kirjoittaja: Lauri LehtinenMiika puhuu kottaraisista pelkkää asiaa, näin se juurikin on ! Ymmärsin kuitenkin että sami on hakemassa max.2500*eur* pyörää ja silläkin saa varmasti käypän harrastepelin. Tosiaan joskus on parempi laittaa se pari tonnia päälle, mut harrastelijoilla ei välttämättä ole sitä vertaa kasvattaa budjettia ja tietysti on kova hinku spooriin ;) Kaikkia näitä joutuu huoltamaan tai meno loppuu satavarmasti jossain välissä, mieluiten ei metässä kiinnileikanneena stongaa myöten suossa kuljettaja rättiväsyneenä ;) silloin tulee mieleen ne uudemmat pyörät ja mahdollisesti niiden mukana tuleva parempi luotettavuus. On kuitenkin harrastajia joilla on muutakin elämää ku kuramopot, menoja riittää paljon muuhunkin, eri niillä joilla on tosissaan varaa ostaa uusia pyöriä joka vuosi.

Kirjoittaja: Miika SavoNo ollaanpas täällä taas kilvan kehuttu omia merkkejä... Jarmo, mikä Kawassa vikana? Eiköhän ne koeversiot ole jo "sisäänajettu", joten kyllä kai niillä vihreilläkin voi ajaa siinä missä muillakin.

Joku edellä mainitsi, että siihen hintaan mitä kysyjä pyörään on valmis uhraamaan, kannattaa ehdottomasti ostaa japsi. Siinä on kyllä mielestäni perää, sillä kahella ja puolella tonnilla jos aikoo ostaa kottaraisen, ei saa vielä kovin uutta. Mikäli nyt on ihmisten kommentteja uskominen, niin Kotari on vasta parin viime vuoden aikana kirinyt japanilaisten etumatkan kiinni (kokonaisuuden kannalta).

Itse en ostaisi niin halpaa pyörää, sillä mieluummin säästäisin vähän lisää ja maksaisin sen 3500-4500 tonnia jolloin olisi valinnanvaraa vähän enemmän eikä riski pyörän tekniikan hajoamisesta olisi ihan niin suuri. No eihän käytetyistä pyöristä toki koskaan voi sanoa, mutta joskus voi yllättyä positiivisestikin käytetyn ostaessaan. Tarvitaan vaan vähän pelisilmää siihen minkä pyörän ostaa ja etenkin KENELTÄ sen ostaa. Liike ei välttämättä ole paras vaihtoehto.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLauri puhui paljon asiaa noista osista ja kustannuksista.
Itse olen kuitnekin sen verrna monta raatoa takaisin ajokuntoon laittanut, että voin vakuuttaa jo muutaman hiukankin enemmän vaivannäköä tai osaamista vaativan kohteen tarkastuksen kertovan aika paljon pyörän pidosta.
Pakoaukosta näkee kyllä männän kuluneisuuden, jos myyjä sanoo et 5h ajettu on sisässä, niin ei pitäisi kiiltää ja kannattaa varmana muutnekin skipata se pyörä/myyjä.
Vilkaisu putsariin ja esim. pinnojen kireyden kokeilu kertoo sekin jo aika paljon kuskin asenteesta, tosin japsien (alumiininippaisten) kanssa se ei ole ihan luotettava kriteeri, koska ne saattavat jo tunnissa löystyä taas kiristettäviksi.

Ja kyllä, Hondan kytkinkoppa on jääny kaivelemaan! Ilman sitä episodia olisin ajanut -05 päitsin ja päässyt läpikin, sen sijaan että tämän vuoden metrispooreissa se ei olisi ollut mahdollistakaan. Sitä paitsi Jammuun varrottiin kanssa yhtä koneen poskea yhtä lailla ja Kawiin KYTKINVAIJERIA. Mulle japsi=jammu, ja sekin vain siksi, että Örthenillä on osia ja osaamista.

Kalevi on varmaan joku proo, meinaan ei ainakaan mulle suostuttu Brandt

Kirjoittaja: KALEVI JÄRVINENMoi !!
Vm-97 tuli eka alurunko 250 cr:n ja vuotta myöhemmin -98 125 cr:n.

Ja kyllä maahantuojalta saa osat n. viikossa jos ne itse tilaa sieltä eikä jälleenmyyjältä joka saattaa jopa _unohtaa_ tilauksesi ja kun kysyt on vastaus usein että maahantuoja ei ole toimittanut vaikka on tilattu (tilaus on vieläkin jälleenmyyjän pöydällä).Ja vaikka tilattava osa olisi tullutkin maahantuojalle viikossa ei sitä välttämättä heti sieltä noudeta eikä käytetä postia ym muita kuljetuksia (pk-seutu).J-myyjän ei ole kaupallisesti järkevää noutaa vain yhtä
nippeliä vaan odotella muutama päivä että saisi isomman varaosa läjän kerralla
noudettua ja siinäkin menee taas muutama päivä tai jopa viikko (yht. jo 2 vko).
Eli tilatessasi j-myyjän kautta saat usein odotella jopa 1-3 viikkoa että saat varaosan käteesi jos sitä ei m-tuojan varastosta heti löydy.
M-tuojilla on monilla ns. pikatilaus systeemi jolloin toimitus aika on vain muutamia päiviä mutta on kalliimpi (pikatilauslisä).

Kirjoittaja: Sami HänninenEi oo mikään helppo valinta tää crossin ostaminen. Ois ehkä yks hyvä juttu kun pääsis koeajamaan eri merkkejä, mut kun iskarinsäädöistä saa pyörän tuntumaan ihan erinlaiselta. Riittää että säätää ohjaustankoakin vähä niin tuntuu jo ihan oudolta. Ja kyllä varmasti tottuu siihen pyörään jonka laittaa, olkoon sitten minkä merkkinen tahansa, ja jos ei oo koskaan ajellu muuta pyörää kun omaa niin eiköhän oma pyörä on paras!?

Miten sitten teho puolella jos katotaan, onko niissä eroa? Jollai tehoputki, teholäpät jne. Mutta jos sanotaan ihan vakiopyöriä. Vertaa vaikka Honda, KTM ja Yammu.

Kirjoittaja: Sami HänninenOk, että kannattais sitten laittaa -00 tai uudenmpi? ja ei varmasti kannattaa lähtee ostamaan -97 125 missä ei oo alurunkoo, sehän on aika sama mopo mitä mulla on.

Mitä mieltä olette sitten pyörästä jolla on ajettu kilpaa?
Kärsiikö vaihdelaatikko ja iskarit enemmän kuin pyörässä joka on ollu harrastekäytössä?

Vähä vaikea kysymys tä! Mutta kertokaa mitä mieltä olette.

Kirjoittaja: Marko LaineSirkku, hiertääkö sua jotenkin se kytkinkopan kansi kun sitä aina mainostat? ;) Mulla olis nelipuolikkaaseen muuten pari läpinäkyvää kytkinkoppaa hyllyssä ja muihinkin malleihin varmaan saadaan aika nopeasti. Suosittelen.

No sen verran noista Hondista sanoisin että vanhemmissa alurunkoisissa keulakulma oli aika jyrkkä ja pyörä oli hieman rauhaton ajaa. Taitaa olla niin että ainakin puolikkaiden kakstahtisten osalta Honda vm.2001 (ja uudemmat?) parempaa alustaa on vaikea löytää. Silloin ainakin pyörä käyttäytyi niin nätisti kuin olla ja voi. Eli kannattaa katsoa myös noita ohjauskulmia eikä vain runkoa.

Kirjoittaja: Lauri LehtinenEikös alurunko tullu piikki cr:ään jo -97 ? -98 tuli jo ainakin varmuudella piikkiin ja puolikkaaseen. Sen jälkeen toki tullut monta eri variaatiota.

Ja jos perus harrastaja on ostamassa pyörää niin silloin kyllä kulutusosatkin ratkaisee myös paljon ! Jarrulevyt äkkiä reilu 80*eur*/kpl + palat, ketjut ja rattaat ym. jos on loppu niin nostaa pyörän hintaa äkkiä. Ja moottori pitää aina avata että saa varmuuden männän ja sylinterin kunnosta eli siihen voi laskea heti sen 150*eur* päälle jos joutuu mäntää vaihtamaan. Noista kaikista pikku jutuista kun ynnää niin 2500*eur* pyörä on äkkiä reilu 3000*eur*:n arvoinen + että se seisoo työn alla parikin viikkoa + että harrastaja tekee yleensä työn itse ja sekin ottaa oman vaivansa. Tähän jos ynnätään vielä muut osat mistä oli juttua niin tosiaankin se kokonaisuus ratkaisee ja kompromissejä pitää tehdä, voi olla esim. mäntä vaihtorajalla mutta muuten kulutusosat kunnossa niin enpä stressaa sitä mäntää sen suuremmin ku sen kuitenki ottaa auki joka tapauksessa. Ja vaihdatteko männän mielummin kuin swingin laakeria, linkkuja ym. ym. ? Öjyn värikään ei aina kerro huolloista, joku varsinainen kytkimen vinguttaja saa ajokerran jälkeen öljyt mustaksi. Ja pakoputken irrotus ei aina riitä todetakseen männän kunnon, tuppaavat kuitenki leikkaamaan imupuoleltakin aika tasaseen ;) Ja syylärit voi teettää jossain niin hinta jää murto-osaan uusien tai tarvikkeiden hinnasta ;) Ei harrastajan tarvitse olla kataloogien orja, maalaisjärkeä saa käyttää...

Itse ostaisin Yamahan (vaikka Suzukilla itse ajelen ;), on todettu erittäin päteviksi harrastepeleiksi. Uudemmat hondat kun on saanu vähän huonoa mainetta suppean vetoalueen vuoksi, niin eivät ainakaan enskaan ole varmaan parhaimmillaan. Merkkinä muuten erittäin asiallinen. Jos vuosimalli jää sinne milleniumin taakse ja on hyvässä kunnossa niin sit ehkä ostaisin, muuten Yamaha. Ja tosiaan vaan minun mielipide, kannattaa kysellä tosiaan joltain konkarilta vielä asiaa.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAlurungosta taitaa olla nyt neljäs versio menossa. En muista minä vuosina vaihtui.

Kirjoittaja: juha koski98 mallisessa 250cc oli ensimmäinen alurunko. 00 tuli 125cc alupalkki.
Honda on hyvä valinta!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko se oikeasti ongelma esim. kottaraiseen tilata osat jostain Motopalvelusta Orimattilasta? Niillä kuitenkin on todella hyvin osaa hyllyssä, sieltä minäkin usein tilailin. Alennuspolitiikka on kyllä sit nihkee sielläkin, mutta osa on seuraavana päivänä kotona. Johonkin Hondaan joudut vartoileen kytkinkopan kantta yli 2 viikkoa kun ei maahatuoja voi pitää varastossa, onko kivaa jos koko loppukesän sataa?

Kirjoittaja: ALEKSI SUOLAHTIPieni korjaus. 97 oli eka alupalkki 250cc hondassa ja 98 125cc:ssa. 00 tuli "alupalkki 2" kumpaankin ja 02 "alupalkki 3". Neljännestä en sitten tiedä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi ei ollut Purolla TM:n nelariin kaasuvaijeria, kas. Kannattaa muuten sitten oikeesti pyytää osa heti, ellei sitä ole. Seuraavaksi päiväksi saa jos on pakko, muuten voi mennä viikko. Tai kuukausi jos Markku unohtaa. Kävi mullakin muutne kerran niin, ei ollut öljyproppua hyllyssä.

Varaosahinnoista sen verran, että kyllä esim. Gassiin oli ainakin ennen halvat varaosat. TM:ään on orkkiskahvat 25-30*eur*, tarvikkeitakin tosin saa, takajarrulevy 150*eur*, kaasukahva joku n. 50*eur*, änkkä 200*eur*, penkki n. 180*eur*, muovit n. +30% japsien tarvikeosiin verrattuna. Sitten on noita halpojakin: Kytkinkruunu 67*eur*, kaikki levyt n. 80*eur*, alatiivisteet 3*eur*, änkän villapanos 17*eur*, ketjulaahari 17*eur*, tarrasatsi 60*eur*. Keskimäärin on nuo osat olleet kuitenkin selkeesti halvempia kuin kotariin.

Japsien kanssa taas menee niin kauan hyvin kun ei tarvitse ostaa sellaista, mitä ei tarvikkeena saa. Sitten kun yhden 450-700*eur* syylärin joutuu ostamaan, niin siinä jää varaa ostaa sen temmin kalliimman jarrulevyn ja monen monta kahvaa vielä erotuksella.

En siis oikeasti usko, että ainakaan jonkun TM/KTM omistajalla se pitäminen tulisi pitkässä juoksussa mitenkään kalliimmaksi. No ainakaan jos pyörällä ajaa. Jos sen takia ei voi mennä kivisemmälle safarille, että saattaa kaatua, niin kannattaa varmaan ostaa katupyörä.

Kirjoittaja: Sami HänninenKiitoksia!

Kyllä mä aika varmasti laitan Honda pyörän! Täällä minun paikkakunnalla saa parhaiten varaosia niihin, kun Yammuun täytyy hakea n. 100km päässä. Ja mistä kotariin saa? netistä tilaamalla?

Vielä sellanen asia että, onko Cr:än vuosimalleissa eroa? tiedän että -98 tulee alurunko, sitten -00 vaihtelee jotain katteita (sivunumerokilvet) onko niissä muuta eroa?

Kirjoittaja: Janne KivimäkiTuommonen 2500e pyörän ostaminen on vähän kuin oisit ostamassa 2500e Kinder yllätysmunaa. Siinä voi olla mieluinen yllätys tai ei sit niin mieluinen yllätys.

Tuossa hintaluokassa olevat pyörät on nähny jo maailmaa paljon ja monenlaista huoltomiestä on pyörää näpränny. Pyörää silmäilessä kannattaa katsellä, jos pyörää on tehty jotain näkyviä omia virityksiä niin sielä koneessakin niitä aikas varmaan on. Kampiakseli+lohkot+sylinteri moottorin kalleimpia osia johonka kannattaa kiinnittää huomiota. Swingin ja takaiskarin neulalaakerit varmapaikka johon menee rahaa.

Mitä pyörien osien hintoihin tulee niin HVA, VOR, TM, GAS GAS ovat huomattavasti kalliimpia rempata kun japsit. HVA etupyörän laakeri 44e/kpl ja Kaasuvaijeri 40e hinnat kertovat jotain. VORrin osien saatuvuus suomessa taitaa olla heikkoa ja kallista. Gas gassin maahantuojalla osatoimitus tökkii. Sirkku jo ehti mainostaa tuossa Puromotorin hyvää varaosapalvelua niin jos kaasuvaijerin saanti nelariin kestää viikkoja ja silloinkaa sitä ei saa kun esittelypyörästä ottamalla niin ei oikein hyvältä kuullosta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEurooppalaisuuden asialla sen verran, että aina välillä tupsahtaa jostain 80-luvun KTM, joka on ihan arkisessa harrastekäytössä. Osia saa ja suht

Kirjoittaja: SAMPO SIIRIÄINENTähän on kyllä ihan pakko vastata. Kyllä se varmaan niin on, että vaikka saisit kuinka uden ja vähänkäytetyn eurooppalaisen (suora lainaus TM, HVA, Gas Gas..) niin älä vaan osta. Nehän on ihan paskoja kaikki!! Ennemmin kannattaa vaikka ajaa sillä -94 Cr:llä.

Vai oliskohan sittenkään ihan niin. Itse olen omistanut muutaman Hussen ja olen ollut ihan tyytyväinen. Mutat kuten sanottu, kyllä joka merkistä löytyy varmasti hyviä ja huonoja yksilöitä!

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenHonda, Yamaha, KTM
Siinä on takuuvarmat peli, Suzukia voisi ehkä harkita, Kawan ehkä viimeisenä vaihtoehtona.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn tarkoituksellani ehdottanut mitään merkkiä ja arvasin mitä tästä syntyy.

Asia on nyt vaan sillä tavalla, että kaikkein tärkein tekijä pyörän valinnassa on hyvän yksilön löytäminen, ei se merkki tai väri. Eikä todellakaan jonkun 17e jarrupalojen tai 12e kahvan kunto, se on se ja sama mitä ne on, jos on rungossa linkusto, iskarit ja moottori kunnossa. Niihin se isoin raha uppoaa.
Jos vaikka pääsee kurkkaamaan öljyjen kuntoa, antaa se jo paljon enemmän vinkkiä pyörän hoidosta kuin se, että jokin kulutusosa on puolessa välissä - ei niitä kukaan vaihtele muutne vaan uusiin mahdollisen ostajaehdokkaan iloksi.
Rehellisen myyjän luulisi antavan myös kurkata pakoaukon päästä sylinteriä/mäntää, putken irroitus on todella pieni homma. Ellei ole salattavaa.

Omaa kokemusta ei kaasusta tahi hussesta ole. Täällä Tampereen seudulla on paljon TM

Kirjoittaja: Ismo KäsmäMoro, en ole ihan samaa mieltä tosta, että ei kannata merkki fanaatikkojen mielipiteitä kuunnella ku jostain se fanaattisuus on syntynyt jotain tiettyä merkkiä kohtaan, kuten esim. Hyvistä kokemuksista!! Jostain syystä täällä on enemmän Jammu, Honda tai KTM "fanaatikkoja" ku GasGas tai TM... Myös nämä merkki fanaatikot voivat antaa paljon hyvää tietoja suosimastaan mrkistä, koska on todennäköistä, että heillä on siitä kokemuksia useamman vuoden ajalta... näin..

Kirjoittaja: Lauri LehtinenIhan näin harrastajan näkökulmasta ajateltuna ostaisin japsipyörän. Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha. Tuolla rahalla ei kyllä hääppöstä mopoa osteta, mutta ehdottomasti japsi, ne kun on tuntunut parhaiten kestävän vanhuuspäivilläänkin. Varaosien hinnoissa ei hirveästi ole heittoja, Suzukissa lienee kuitenkin halvimmat, mutta yleisesti kaikki pyörii samoissa. Nämä pyörät ainakin tunnetaan vahvoina ja hyvinä. Pienempien merkkien harrastajat tietysti nostavat aina äläkän kun heidän kalustoaan "vähätellään" mutta ei sille vaan voi mitään "Elämä on". Kannattaa kysellä suoraan joltain kokeneemmilta eikä tehdä päätelmiä "foorumihuutelijoiden" perusteella. Ei nuo pro kuskit niillä vähemmistömerkeillä sen vuoksi aja että pitäisivät niitä jotenkin parempina. Tai jokainen voi kysyä minkä vuoksi kukin pro kuski ajaa ko. merkillä ;)

Eniten tietysti kiinnität huomiota pyörän kuntoon, helppoja tarkastuksia ostaessa on esim. kuuntelet moottorin käyntiääntä, naputtaako(kangen laakeripesä venyny), rallattaako runkolaakerit(kuulee rallatuksena ja tuntee normaalia suurempana tärinänä ja jyrinänä), käykö moottori yleisesti hyvin, vuotoja mahdollisesti, koeajo(vetääkö hyvin, tehoa, ajettavuus, jousitus, vaihteet, kytkin ym. ym.), pyörän laakerit, vanteet+navat+pinnat, jarrulevyt+palat, linkut, ohjauslaakerit, rungon kunto, syylärit, pakoputki ja tietysti kaikki muut pikku nippelit ja yleisvaikutelma. Eiköhän niillä pääse jo vähän jyvälle pyörän kunnosta.

Kirjoittaja: juha koskiRiippuu paljolti siitä kuinka pyörää on pidetty! Mutta jos löydät jonkun
hyvin hoidetun Hondan niin siinä on rahalle vastinetta!
Pysy kaukana merkeistä TM Husqvarna Gas Gas...
Niistä ei saa kuin riesan varsinkin ku ne on käytettyjä.

Kirjoittaja: Ismo KäsmäMoi, samaa mieltä, että hondaa alle! Mulla on -01 125cr ja ei mitään murheita koko viime kesänä tai talvena. Tietysti se riippuu paljon kunnosta...ja missä kunnossa kuluvat osat ovat.. Mulla on sellainen mielikuva, että Jammut ois kans suhteellisen luotettavia.. verrattuna noihin italiaanoihin..

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenIhan sama mikä merkki, ostat vaan käytettävissä olevalla rahakasalla mahdollisimman vähänajetun, hyväkuntoisen, huolletun. Ei miltään "ajan 1% seoksella, kun muuten sotkeentuu housut" kaverilta. Ei tarvitse olla KTM kun kaverillakin on. Meidän ajoporukassa ainoa paskakasa on Honda, ja sekin vain sen takia, että on ollut jollain taliaivolla.

Jake

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenJa jäi pois tuosta listasta, mahd. UUDEN.

ps. mulla on italiaano, eikä tänä talvena yhtään vikaa.....

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSaatat sopivalla suodatuksella saada hyviä neuvojakin:

- jätät huomiotta keskustelupalstan pahimmat mouhot ("Osta honda, se on paras", "homot ajaa Hondalla", jne.)
- jätät huomiotta kaikkien merkkifanaattisten ihmisten kommentit
- jätät huomiotta kaikkien valmistusmaafanaattisten ihmisten kommentit
- harkitset vasta jonkun merkin listalta tiputtamista kun viimeisen päälle pyörästään huolehtivan kaverin mopossa on koko ajan jotain vikaa...