Mihin ne nipat on jääneet???

Kirjoittaja: J MäkeläNyt kysyn tietotaitoiselta crossin huollon taitajalta: tiedätkö miksi ihmeessä ei nykypyörien (ainakaan Honda CR125R -98) iskarin linkuissa ole rasvanippoja???

olisi se helppoa kun prässäisi rasvaa laakereille niin ei tulisi epämiellyttäviä yllätyksiä (kuten eilis iltana)...
tiivisteet oli pettäneet kahdelta laakerilta, seuraus-> neulat ja muu laakeri umpi ruosteessa... eikun uusia laakereita laittamaan ja vanhoja peseen ja rasvaan!!!

ei taida kannattaa tehdä ite nippoja linkkuihin...vai?

kiitos jo etukäteen!

Kirjoittaja: Jorma JäppinenJani Spetke:Oon mä parikertaa... ei kerry sitten millään tunnit...

Kirjoittaja: Jorma JäppinenSiellä ei oo nippoja, koska linkkujen laakereiden puhdistaminen ja rasvaaminen kuuluu pyörän normaaleihin huoltotoimenpiteisiin. Itse oon puhdistellu samaan tahtiin, kun oon vaihdellu mäntää eli n.10h. Ei se nyt lopulta niin hirvee homma ole.

Kirjoittaja: M KalliokoskiKyllä ne tiivisteet pitäis saada ehjänäkin pois, tee laakereiden ulosvetoon kierretapista ja muutamasta hylsystä ulosvedin niin ei tarvi pätkiä yhtään ja lämmitä kuumailmapuhaltimella alumiinia niin irtoo nätisti. Kannattaa kattoo laakerikirjasta saako esim SKF:ää, ei pitäis maksaa mahdottomia ehkä n.50mk/kpl.
Tää kaikki jäis turhaksi jos muutkin kuin KTM ymmärtäis laittaa no-linkin takapäähän, odotan sitä!

Kirjoittaja: erkki susiei ne laakerit kalliita ole jos ostaa oikeasta paikasta... kawasakista on ainakin saatavilla räjäytyskuvat netissä, joista näät suoraan laakerin tyypin... ja jos vanhasta laakerista on muutakin kuin muisto jäljellä, kiikuta se laakeriliikkeeseen esim. Matti Toivola Jkylä, niin saat uuden sopuhintaan n.40mk kipale

Kirjoittaja: Ari Karjalainenpainepesuri on laakereiden surma. jos pesurilla spreiataan 200 barin paineella 5 sentin etäisyydeltä laakerista niin varmasti laakerit on umpi-ruosteessa jos niitä ei sen jälkeen huolleta.Innokas pesurinkäyttäjä saa uudenkin pyörän laakerit sököksi jo puolessa vuodessa.

Kirjoittaja: Jani SpetkeJore taidat olla oikee Rasva Nippa! Jos rasvaat 10 tunnin välein niin, et ole tainnut vielä keretä rasvaamaan kertaakaan. Kun nääs sun pyörään ei oikein kery ne tunnit, vieläkös sää ajelet alkuperäisellä männällä. Ja MUILLE: Unohtakaa ne rasvanipat, kannattaa rasvailla ja vaihdella niitä ihan käsipelissä, ei se mopo mikään montukone (maansiirto_rasvahässäkkä) ole.

Kirjoittaja: Mikko OnaliJos nyt en ihan väärin muista nii KTMissä oli joskus sellaset rasvanipat. Kyllä mä yhen tiedän jolla oli joku rasvanippa porattu ite, mutta siinä oli tosi kova homma porata, vaikka välineet oli hyvät ja toiseksi sinne oli todella vaikee saada rasvaa ettei tiivisteet hajoo.

Selviää kyllä ku rasvaa linkut ym. laakerit ajosta riippumatta, mutta suosittelen 1 kertaa vähintään, mutta mieluummin 2 kertaa niin ettei käy ku mulle et tuli 800mk maksaa ku tilasin laakerit linkkuihin.

Kirjoittaja: J Mäkeläjoo siis laitteista ei olisi toi nippojen laitto kiinni... faijalla löytyy metallialan keskikokoinen firma ja on pelit ja vehkeet ja myös vuosien kokemus autojen huollosta (ja nippa hommista)...

kyllä hieman harmittaa et pääsi tiivisteet meneen... mitäköhän maksaa kun paskana on yx isompi ns. 2-osainen neulalaakeri ja sit linkkuun kiinnitys kohdan pultinreiän laakeri ..pieni neulalaakeri???

saax ne kumitiivisteet uudet kun pitää ilmeisesti hajottaa ne et saa toimivat laakerit puhdistusta varten pois?

pyörän huolto jatkuu, pienistä vastoinkäymisistä huolimatta, (eka ihan oma täyspurkaminen)...jeejee

Kirjoittaja: pirhonen osmoRasvanipat helpottavat huoltoa, koska uudella rasvalla voi työntää vanhan rasvan ja samalla lian pois. Laitoin pojan KX-80 rasvanipat niin, että rasva kanavoitui neuloihin ja vanhan rasvan poistumiseksi tein tiivisteiden kumiosaan pienet reiät. Rasvalla on oltava hallittu poistumistie, jolloin tiiviste ei vaurioidu rasvan paineesta. Rasvanipottaminen ei ole kovin helppoa maalikolle mutta toimiessaan maksaa itsensä jo muutamalla purku-putsaus-rasvaus työn säästöllä.