Mielipiteitä "oikean" pyörän valintaan harrastuskäyttöön?

Eli pyytäisin kommentteja arvon asiantuntijoilta - mikä olisi järkevä valinta harrastepohjaiseen motocrossiin?

Tuleva käyttäjä, eli minä, on jo lähes nelikymppinen ja reilut 80 kg. Aikoinaan (siis noin 20 vuotta sitten) tuli harrastettua crossia reilut kuusi vuotta, mutta sen jälkeen en ole pyörän päällä ollut. Silloinen ajokki oli Kawan 125 KX.

Nyt asia on taas ajankohtainen, kun oma poika on kiinnostunut / aloittelemassa harrastusta. Ei viitti seistä varikolla kun poika kiertää rataa...

Eli, mikä olisi järkevä valinta tällaiselle vanhalle äijälle? En ole seurannut alaa moneen vuoteen, joten pyörän valinta ei ole helppoa. Merkillä / budjetilla ei ole niin väliä, mutta lähinnä tuo tahtisuus arkarruttaa? 2T vai 4T? Ja sitten tietysti iskutilavuus? Ruuvari pysyy kyllä kädessä ja autoja olen rempannut ikäni.

Ei tartte olla mikään raketti, pystyy sitä ittensä telomaan vähemmälläkin. Joku uudehko 250 nelari kenties?

Kiitos!

Foorumit

Moi,

(en ole asiantuntija mutta kommentoinpa kuitenkin)

itse aloitin 2v sitten ajamaan motocrossia ja pyöränä 250cc 4t (yamaha) ja todella hyvä näin 38v ja 84kg (ilman varusteita) kaverille harrastamiseen, vääntöä ja teho riittää minulle kovalla radalla hyvin, pehmeällä radalla uskaltaa jopa aukaista kaasua enemmän että liikkuu.
Enkä varmasti pääsisi isolla nopeampaa.

kokeilin myös 450cc peli mutta se vei minua liikaa.. joten ei kiitos minulle
250cc ajaminen paljon rennompaa ja nauttii hommasta enemmän, joskus jopa yrittänyt linkuttaa kaatumatta ;-)

125cc en ole kokeillut.

ja harraste hommissa nuilla pikkunelareilla kyllä ajaa kivasti, nytkin mittarissa 65h ja vaihdettu vain öljyä+suodatina ja renkaita välillä.

Itse kyllä suosittelen tuollaista 250 4t peliä, kokemusta 350 kotarista ei ole itsellä.

#Jukkis

Täällä 31v. harrastaja ajanut nyt 4 vuotta suhteellisen aktiivisesti. Kolme vuotta vm.-99 2T 125 kawalla ja tällä kaudella on alla -09 250 4T Husse.
Voin kyllä suositella nelarin helpompaa ajettavuutta. Piikkiin verrattuna siis laajempi vääntöalue auttaa mukavasti.
Ja toinen etu on että ei tarvitse säätää seoksia vähän väliä kelin ja/tai ajopaikan mukaan.

Olen kokeillut 250 2T ja isoa 4T pyörää ja molemmat veivät vähän liian rajusti.
Nelarin kestävyys arvelutti itseäni aluksi, mutta nyt huoli on hiukan lieventynyt kun husse on toiminut luotettavasti :) *koputtaa puuta*

On tosiaan aika vaikea löytää helpompaa ajelupyörää kuin 250 4t.

Itse 35v., 193 cm. ja 92 kg, minulle ei pikkupyörä riitä. Erässä olen sillä suunnilleen yhtä nopea kuin 450 mutta yhdellä kierroksella 450 on muutaman sekunnin nopeampi ja paljon hauskempi kun hyppyrit pääsee yli jos uskaltaa, ei jos vetää edellisen kurvin naru kireällä ja nokalle asti niin että venttiilit pyrkivät kiertoradalle.

250 4T ja niin vähän käytetty kuin lompsa antaa periksi.

Kiitos asiallisista vastauksista. Nämä tukevat hyvin sitä mielikuvaa, jonka olen muiden lähteiden kautta saanut.

itse ajoin viimmeiset 6 vuotta 250 4-t tai 450 t .pikkunelari oli viimmeksi. tälle kesälle hommasin 250 2-t ktm ja omasta mielestä 2-t aikaan voinut siirtyä jo aikaa sitten,,, heh.

Hei.
Itse vaihdoin juuri 250 2T suzukin -08 (joka oli hyvä pyörä sekin) 250 4T Hondaan -11, eikä kyllä voi muuta kuin suositella.
Todella tasapainoinen ja kevyt ajaa verrattuna isoon 2tahtiin.
Kääntyy todella ketterästi, hypyt todella tasapainoisia ja vaimennukset on ihan toiselta planeetalta jo tehdasasetuksissakin.
Mietin ensin että piisaako potku kun noin 20hv putoaa tehot, mutta hyvin riittää ja vääntää todella tasaisesti
koko kierrosalueen.

Ja sit on tietysti se huoltopuoli, joka ehkä vaatii hiukan enemmän kuin 2t.
Mutta kyllä ajamisen hauskuus ja helppous on ainakin minulle se pääasia, eikä se että kunka usein öljyt
taikka mäntä täytyy vaihtaa.