Mielipiteitä aikasakoista

Onko homma noin tarkkaa että kytätään jotain lumien putsausta pyörästä, avaimen sijoittamisesta mutterille ja siitä lätkästään jotain aikasakkoa?? Vai oliko tuo taas vaan joku sääntöjen pilkun viilaus ja herätystä kilpailijoille sääntökirjaan. Eikö noi ole aikas mittättömiä juttuja verrattuna mitä jotkut saa hyötynä maastokokeilla kun yleisö työntää pyörän mäen ylös?

Foorumit

Juu ja sitten Jämsän huollossa jonkun pyörää hitsattiin ja se on nimenomaan säännöissä kielletty ja siihen ei puututa ollenkaan!!
Pyörän putsaaminen ei mielestäni ole huoltamista, sano kuka mitä tahansa!!

Enskakilpailuissa on säännöt ja niissä on kerrottu sekin, että missä, kuka ja mitä pyörälle saa tehdä. Ja sääntöjen mukaan ei taida olla sallittua se, että joku muu kuin kuljettaja putsaa pyörästä vaikkapa lumia tai asettelee \"vähän\" avaimia.

Olkoon sitten järkevää tai ei, mutta joillakin säännöillähän sitä on mentävä.

Mutta ihmetyttää kyllä aika reilusti se, että niitä ei selvissäkään tapauksissa valvota. Esimerkiksi vaikkapa tuo hitsaaminen tai sitten sunnuntaiaamun lähtö, jolloin yhtä pyörää huollettiin ja ennen kaikkea tankattiin heti 30 metriä parc fermen (ja siis lähdön) jälkeen ja eikun taipaleelle.

Tuntuihan tuo typerältä ja kohtuuttomalta koko touhu. Itse olin yksi idiooteista jotka tätä rikollista toimintaa eli lumien puhdistamista harrasti. Vaikka olenkin tälläinen rikollinen, liki terroristi, niin täytyy sanoa että kyllä avoimesti syljen sen ikiaikaisen endurojumalan nimeä joka siellä huoltopaikalla salapaparazzina toimi. Virhe on minun puolelta tapahtunut, sille en voi mitään. Useiden ihmisten kanssa on kuitenkin ollut tuosta putsauksesta juttua, ja aina on päädytty siihen ettei se voi olla laitonta. Lauantaina tästä viimeksi kuulin keskustelua jossa lopputulos oli että kai sitä saa putsata. Hetki tämän jälkeen tulikin Josemorassa tieto että laitonta tuo on. Nyt sen tiedän, mutta olisihan tuon voinut mielestäni toisellakin tavalla tuomariston puolelta hoitaa.

Joku tätä superpaparazzia kohteliaampi herra kävi kyllä kuvaussession jälkeen kertomaassa että kyseinen toiminta on kiellettyä. Tästä ilmoituksesta jäi se maku että huomautuksia on jaeltu aiheesta paljon. Totesimme että eihän siinä, lopetetaan putsailu ja sillä sipuli. No SU aamulla totuus valkeni. 5 minuuttia aikasakkoa kuljettajalle! Huh huh. Eli maksimi aikasakko tuollaisesta hommasta. Jäi vain sellainen olo että valittiinko sieltä muutama jota rangaistaan esimerkkinä muille? Itse ainakin nuorilla ja huonoilla silmilläni näin kymmeniä tapauksia kun tätä putsaamista tapahtui. Liene tuomariston edustajat kävelleet loppuajan nöyränä pää alaspäin kun noin vähän syyllisiä löytyi.

Paljon muutakin olisi mussutettavaa mutta jatketaan niistä kun verenpaine laskee inhimilliselle tasolle.

Ville Häkkinen

Säännöt sanoo;
061.11.1 Ulkopuolinen apu
vastaanottaminen on sallittua vain seuraavissa tapauksissa:

Puhdistaminen on rajoitettu kilpailu numeroiden sekä sponsoreiden mainosten esille saamiseen! Siitä ei voi rangaista,tai muuten kuskeilta loput pienetkin tuet!!!!!terv. Reijo

Terve!

Yhtenä rangaistuksen saaneena kuskina haluan kertoa oman tarinani.
Minun rikosrekisteri josemorassa oli seuraavanlainen:
(101 pyörän puhdistus ja lampun asennus).
Rangaistuksen seurauksen menetin 10 vuotta kestäneen harrastelun ensimmäisen ja ehkäpä myös viimeisen sm-pisteeni. Harmittaa helkutisti. No onneksi itse sen tiedän, että ajamalla sen sain ja sääntöjen tulkinnalla se minulta pois otettiin.

Josemoran huollossa oli helkutisti aikaa. Aloin vaihtamaan Yövaloja pyörääni. Samaan aikaan toinen huoltomies putsaili pyörästä lumipaakkuja jostain takavanteelta tai haarukan päältä tms... Samalla lailla toimimme muissakin huolloissa koska emme osanneet edes kuvitella, että tuo rinnastettaisiin huolto työksi. No aivan samaa lumenputsausta näytti harrastavan kaikki muutkin joka ikisessä päitsin huollossa kuten myös muissakin kisoissa viimeisen 10 vuoden aikana jonka minä olen varikoilla pyörinyt. Okei kohtaan yksi tunnustus ja pahoittelu kaikille jotka kokivat, että hyödyin asiasta
Samaan aikaan irrotin päivävalomaskin ja ojensin sen toiselle huoltomiehelle joka vastaavasti antoi minulle yövalon. aloin ruuvaamaan sitä kiinni (minulla klemmarit iskariputkien ympärillä ja valotelin tulee sinne väliin). Tämä huolto mies piti kädellä lampusta kiinni varmaan ihan vaistomaisesti ettei se tipu tms... samalla kun ruuvasin sitä kiinni. Asiaa en edes noterannut sillä yhtään ruuvia ei kaverit vääntänyt, ei koskenut työkaluihin, ei liittänyt johtoja eikä tehnyt mitään muutakaan joka olisi valon vaihtoa yhtään helpottanut. No piti kuitenkin kiinni eli pakko siis tunnustaa myös kohta 2.

Samaan aikaan tämä edellisissä kirjoituksissa kuvailtu paparazzi alkoi ottamaan minusta valokuvia. Ihmettelinkin etteikö vuosikymmeniä endurovarikoilla pyörineellä herrasmiehellä ole albumissa tarpeeksi enskakuvia kun minutkin sinne tahtoo tallentaa. No syyhän selvisi kun mukana ollut toinen herrasmies tuli kertomaan ettei lumia saa huoltomiehet poistaa. Kuulemma vain turvallisuuteen liittyvistä asioista kuten jarruista ja valoista se on sallittua (enpä enään tiedä että uskonko tuotakaan). Samalla tämä mies kertoi, että lumen putsaamista on tarkkailtu ja siitä on annettu varoituksia. Luulimme, että mekin saimme sen saman \"varoituksen\" mutta myöhemmin selvisi että me emme olleetkaan yhtä onnekkaita. Haluaisinkin kysyä, että millä perusteella valittiin kuskit jotka sai varoituksen ja kuskit joita rankaistiin??? Okei nyt joku neropatti keksii, että mullahan oli myös tuo lamppu rike. Joten kysynpä sitten, että miksi numeroita 85 ja 172 rankaistiin sille näillä oli rikkeenä pelkästään tuo lumen poisto? Mielestä on aika hanurista tehdä varoittavia esimerkkejä rikkeistä joita kaikki tekee, eikä monikaan edes ymmärrä tekevänsä väärin ja ennen kaikkea ei millään lailla liity endurokisoissa kuskien paremmuus järjestykseen laittoon!!!
Olen tilannut nämä rikos valokuvat itsestäni ja voin ne saatuani julkaista kaikien näkyville varoittavaksi esimerkiksi.
Tästä lähtien pyöräni ympärillä on noin 2m suojasäde jonka sisään ei ole kenelläkään menemista, tankkauksenkin harkitsen suorittavani itse jatkossa ettei kukaan pilkun tarkka tuomari voi käsittää mitään väärin.

Sitten muita kysymyksiä jotka päitsin aika vähän aiheitti ihmetystä ja keskustelua.

Näin sanotaan enduron lajisäännöissä:
061.13.3 Aikarangaistukset
100 sekuntia

Moro.

Sain myös tuollaisen 5min.aikasakon.syynä oli \"käsisuojan siirto ja avaimen sovitus kahvalle\".Sanoin josemoran huollossa huoltomiehelle,että ottaa sopivan avaimen valmiiksi millä voin säätää kytkinkahvan asentoa.Pyörässä oli pussit tangossa joten huoltomies oli siirtännyt pussia ja kokeillut että avain on oikean kokoinen mutterin kantaan ja laittoi avaimen valmiiksi penkille odottamaan,että saisin työnnettyö kaurapuurot suuhun ja tulla säätämään kahvaa.Itse en voinnut kuin nauraa rangaistukselle,mutta huoltomiehellä nousi verenpaine vaaralliselle tasolle enkä tiedä onko vieläkään laskennut.Rike on ilmeisesti tapahtunnut koskan rangaistus tuli.Ihmettelen vain mihin nämä aikasakon määrät perustuvat.Muutama vuosi sitten sai muistaakseni 6min rangaistuksen luvattomasta harjoittelusta reitillä ja nyt 5min jostain avaimen sovitukseta.Täytyy myös tilata tuo 5min. arvoinen valokuva paparatzilta albumiin.

t.Jussi

Huh...huh...että pitikö nyt näillä pilkunnussimisilla pilata muutoin kaikinpuolin hienosti mennyt Päitsi. Nyt oli tulospalvelu hyvin kohdallaan ja myönteinen kuva tästä urheilulajista välittyi laajemmin kuin ennen. Valitettavasti ruotsalaisista ei ollut mihinkään, ja siitä \"maaottelusta\" ei ollut mitään kertomista. Mutta...että ihan turhaa on ruveta kaivelemaan tässä kisassa näitä sääntöjen turhuuksia, kun kukaan ei pysty valvomaan niitä oikeitakaan asioita, jolla on oikeasti merkitystä tuloksiin. :( Pappa

Pitääkö ne pelit työntää pakun sisään huollon ajaksi ettei kuvaaja yllätä ? Takakontissahan voi katseen suojassa tehdä mitä huvittaa..

No...joo tai jos on \"leuhkansuuri\" varikkoteltta ympärillä voi helposti vaihtaa takapyörän kaikkinensa eikä kukaan huomaa mitään. Mutta näiden kaivelu on ihan turhaa, jotenkin nyt pitäisi päästä eroon tästä lajin sisäisestä nokkimisesta. Yleinen käsitys on liikaa sellainen, että enduro on vain suomalaisten pienen piirin harrastus, ja tällaiset jutut vain lisäävät sitä.

Paskahousujen touhua sanon minä.Ja niitä kuvaajia ensimmäisenä kaaliin.Jos hyvistä sijoista taistelevat kuskit OIKEISTA asioista protestoivat keskenään niin ymmärretään...Mutta että juoksupojat heiluvat kameroittensa kanssa ja käyvät heikompia harrastajia vastaan niin huhhuh.

Samuli Aro;
Mitä mieltä jaetuista rangaistuksista?
\"Tarrojen putsaus pitäisi olla ok, että sponsorit näkyvät, mutta ei sen enempää saa auttaa. Säännöt ovat sääntöjä. Tietysti rangaistuksen määrä pitäisi olla järkevä.\"

Joka kaverin joka kisaan menee pitäisi tietää säännöt, eikä täällä kukaan ole kieltänyt että jotain ylimääräistä tiukalla tulkinnalla tarkasteltuna on tehty.

Kisaan lähtiessä olisi myös hyvä olettaa, että kaikkien kuskien kaikkia rikkeitä ei saada kiinni. Altistat itsesi myös tälle olettamalle kun kisaan lähdet = altistat itsesi tuomariston rajoittuneille resursseille ja mahdollisuuksille valvoa. Pidä huoli vain että itse hoidat homman sääntöjen mukaan.

On erittäin vaikea vetää linjaa kuka \"oikeasti\" ajaa kilpaa, kenen kohdalla noudatetaan sääntöjä tarkasti ja kenen ei. Onko se B:ssä nousupisteestä ajava, C:ssä nousua B:hen havitteleva, K luokan voitosta ajava vai kuka. Ja mitä sääntöä kenenkin kohdalla ja mitenkin tulkitaan, mikä vaikuttaa pätkä aikaan ja mikä ei tms. Veijareita jotka hyväksikäyttäisivät tätä löytyisi roppakaupalla. Aina se huonommin sijoittunut rehti kilpailija tuntee kokeneensa vääryyttä jos paremmin sijoittunut on saanut apua.

Samin \"turva-alue\" on oikea perusajatus, muut kuin kuski ei koske pyörään pl. mainitut sallitut työt näillä säännöillä.

Helpoin ratkaisu kai olisi noudattaa FIMin sääntöjä, jolloin huolto saa tehdä jotakuinkin kaikki työt. Ajtus siinä lienee että enduro on nykypäivänä kuljettajien välien nopeuskilpailu, eikä ruuvauskilpailu. Nykypyörät on niin kestäviä, että niiden luotettavuudesta varsinkin lyhyemmissä kisoissa on tuskin enää kyse. (nimim oma \"ensimmäinen\" B nousu meni konerikkoon siirtymällä vika ek:lta maaliin lyhyessä kisassa => ei nousua vaan 1800EUR remppa... ; )

Veikkaan että ensi päitsillä tuota pyörän putsausta on huomattavasti vähemmän. Valitettavsti ainoa tapa saada asia perille on varoittavat esimerkit, edellisvuosien huomautukset eivät ole tehonneet. Joku veijari siellä on varmasti luottanut että huomautus vain tulee jos huolto putsailee lumia tms pientä apua.

Kovalta tuntuvat rangaistukset joka tapauksessa ja pahalta tuntuu rangaistujen puolesta. On vain pirun vaikea ajatella kuka on se oraakkeli joka sen veteen piirretyn viivan vetää ja tulkitsee läpi sormien sääntöjä kuten milloinkin. Helpoin (ja oikea) tapa on noudattaa nykyisiä sääntöjä sellaisenaan?

Terve!

061.11.1 Ulkopuolinen apu kohdassa ei puhuta muuten mitään tuosta ulkopuolisen oikeudesta putsata pyörää edes niiden mahdollisten sponsori tarrojen päältä. myöskään nämä meille ilmoitetut turvallisuuteen liittyvät asiat kuten jarrut, valot jne... puuttuvat säännöstä (mistäköhän tämä kyseinen herrasmies tuon kohdan meille keksi).
Eli jos sääntöjä tulkitaan niinkuin meidän kohdalla eli pilkulleen pitäisi tuostakin rapsahtaa se 5min.
Tapetaan vaan lajimme yhteistyössä sääntöjä pilkulleen noudattamalla ja karkoitetaan ne viimeisetkin tukijat!
Ratkaisu tähän olisi tehdä sääntöihin pieniä muutoksia. Nykyiset Säännöt meinaan sisältävät liian paljon mahdollisia tulkinnan mahdollisuuksia.

T: Sami Tamm

Juha juttelee asiaa säännöistä. Ne ovat vanhentuneita eivätkä vastaa ehkä enää tämän päivän enduron tarpeita, mutta ne ovat kuitenkin ne, joita tämän päivän endurokisoissa on vielä noudatettava.

On ihan mahdotonta aina vauhdista tehdä uutta linjausta siitä, että mitä

Kyllähän noita esimerkkejä näkyi varmasti myös järjestäjille lisää mutta taisi olla tosiaan vain liiton valtuuttamat tarkkailijat näitä huomioita tekemässä.

Nyt kun nämä sääntöasiat otettiin tarkkailun alle, niin itseäni hämmästytti Yhteishuollon toiminta viime vuoden päitsillä. Siellä yhteishuollon huoltajat automaattisesti rasvasivat joka pyörän ketjut tankkauksen jälkeen, minun muistikuvien mukaan joka huollossa tämä tapahtui. Joten ihmettelen että Sipoon moottorikerhon aktiiveilla ei ollut täyttä tietämystä säännöistä ja tällä toiminnalla potentiaalisesti vaaransivat monen menestymisen (hymiö tähän) aikasakon uhalla. Tai sitten viime vuonna oli yhteisesti sovittu tarkkailijoiden kanssa ketjuja saa rasvata muutkin kuin kuljettaja.

Itselle kanssa pisti silmään selkeästi huoltoalueen ulkopuolella olevat huoltoautot josta pyörät tankattiin ja pyörät huollettiin. Mm. ruotsalaiset kanssakilpailijat syyllistyivät tähän.

Myös su vantaan At-asemalla SaInt sujuvasti huolsi pyörää ennen AT-asemaa - ketjulukkoa yritettiin vaihtaa aika kauan ja lisätyökaluja sekä se ketjulukko sieltä huoltoautosta siihen tuotiin kuskille. Ensin huoltomies aikoi vaihtaa sen lukkon mutta kun ulkopuoliset huomauttivat kantahenkilökunnan edustajalle että ei kuule ole tuollainen sallittua niin haettiin kuski paikalle. Tämä tapahtui AT-aseman edessä - mutta AT-asemalla ei ollut liiton valtuuttamia tarkkailijoita vaan ihan rehelliset talkootyöläiset (hymiö)

Ja tosiaan kuten jo edellä mainitaan, ei säännöissä puhuta mitään numeroiden, sponsoritarrojen, jarrujen tai valojen puhdistamisesta ja silti MM-tason kuljettajillakin on ymmärrys tuollaisten olevan salllittua. Olisi ehkä syytä tarkentaa niitä sääntöjä jotta tavallisilla harrastajillakin olisi varma tieto mitä saa, ja ei saa, tehdä.

Tässä linkki 300sekunnin valokuviin joiden perusteella menetin sen sm-pisteeni.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ecpz+sami-paitsi-2010-rangaistuskuvat…
Antakaahan kommenttia!!!

Pohdin vielä sitä valoratsioiden merkityksettömyyttä joka kovasti ihmetytti. Tosi asiassahan valoitta ajaminen on kuskille sekä muille liikenteessä liikkuville ihmisille riski, varsinkin hämärässä saatika sitten pimeässä. Ajamisen yleisillä teillä ilman valoja (myös päivällä) kieltää muuten suomen tieliikenne lakikin ja tästä poliisit voisivat kirjoittaa sakon.
Eli aika ajattelematonta tuomareilta kun ovat pohtineet mistä varoitetaan ja mistä rankaistaan sekä millä aikamäärillä.

T: Sami Tamm

Terve! Jos nämä lumenpuhdistusjutut olisivat tulleet uutisiin tänään niin sen vielä ymmärtäisi, onhan sentään aprillipäivä! Mutta kun ei! Mistä ihmeestä näitä älyttömyyksiä nykyään oikein sikiää? Aikanaan eräs työkaverini työmaalla totesi erinäisiä epäreiluja vastoinkäymisiä kohdatessamme että \"VIAN EI TARVITSE OLLA ISO KUNHAN SE ON SOPIVASSA KOHDASSA\" ja mielestäni se pätee myös tähän, näihin \"paparazzeihin\" ja Moottoriliittoon, valitettavasti!

Tässä edellä on puhuttu \"Liiton valvojista\". Se on väärin. Päitsi on HMK:n järjestämä kisa. Siinä on oma kilpailu organisaatio, jota johtaa kilpailun johtaja. Kilpailulla on tuomaristo, joka käyttää ylintä päätösvaltaa. Sitten on tietysti \"Liiton valvoja\", joka tekee kisan jälkeen raportin liittoon, mutta jolla ei ole päätösvaltaa itse kisassa. Eli nämä varsin typerältä näyttävät ratkaisut ovat tuomariston tekemiä. Kuka ne on siellä \"manipuloinut\" läpi on sitten toinen juttu? Tyhmintä on, että tuomariston päätöksestä ei voi edes tehdä protestia. Meillä Pappa-tunturikisoissa on hyvä yleinen sääntö, että protestiaika päättyy kilpailua edeltävänä päivänä klo 18. Tämä varmaan olisi hyvä lisätä näihin enduro-sääntöihin. :)

Etköhän Sami heitä lamput,lumiharjat ja muut vehkeet nurkkaan ja ala taas ajamaan crossii,ni ei tule noin hirveitä hässäköitä !

SÄÄNNÖT PALVELEMAAN TURVALLISUUTTA JA OIKEUDENMUKAISUUTTA.
EHDOTUS MUUTAMAN PÄITSI \"SEKOILUN\" TERVEHDYTTÄMISEKSI.
1:ENSIMMÄINEN JA YLITSE KAIKKIEN SÄÄNTÖPYKÄLIEN , ON OLTAVA YLEISTÄ LIIKENNETURVALLISUUTTA LISÄÄVÄ TOIMINTA , LIITTYEN TÄSSÄ TAPAUKSESSA ENDUROSSA TAPAHTUVAAN HUOLTOTOIMINTAAN.
ELI ! JOS PYÖRÄÄN JA SEN RUNKOON ON KERÄÄNTYNYT LUNTA JA JÄÄTÄ,
ON SE EHDOTTOMASTI KÄYTETTÄVISSÄ OLEVIN KEINOIN PYRITTÄVÄ POISTAMAAN YLEISENLIIKENTEEN SEKAAN SIIRRYTTÄESSÄ HUOLLOSTA.
PITÄÄKÖ ENSIN LENTÄÄ JÄÄKOKKAREET VASTAAN TULEVAN AUTON IKKUNAAN
,TAI TIPPUVA JÄÄMASSA , JOKA PYÖRÄHTÄÄ TAKARENKAAN ALLE KESKELLÄ ASFALTTIMUTKAA, AIHEUTTAA VAKAVA ONNETTOMUUS , ENNENKUIN ENDURO-
SÄÄNNÖT MENEVÄT AJATTELUUN.
2:YHTEISHUOLTOON VOI SIOITTAA TURVALLISEN PUIKKOHITSAUSPISTEEN,
JOKA ON VARUSTETTU JAUHESAMMUTTIMELLA, JA PEITTEELLÄ.
HITSATTAESSA ON OTETTAVA AKUN LIITIN IRTI , MYÖS KIERTO VIRTOJEN ESTÄMISEKSI (SAATTAA PELASTAA MYÖS SYTKÄVEHKEET )
AI MIKSIKÖ ?
AJATELKAAPA TILANNE , JOSSA JALKATAPPI ON OSUNUT KIVEEN REPEYTYEN
PUOLIKSI IRTI , REPSOTTAEN VAIN HEFTISTÄ , MUTTA EI OLE VIELÄ PUDONNUT.KUSKI ESIMERKKI POHDINNASSAMME HYVIN SIOITTUNUT , JA MAALIIN VAIN YKSI SIIRTYMÄ JÄLJELLÄ.KERTOOKO HÄN TURVARISKISTÄ , SIIS ETTÄ JALJATAPPI VOI PUDOTA HETKELLÄ , MILLÄ HYVÄNSÄ JA PAHIMMILLAAN ....NIINPÄ , EI KERRO SA KORJATA EI SAA , SIIS NYKY
SÄÄNNÖN MUKAAN , JOKA ON AIKOINAAN LAADITTU YMMÄRTÄÄKSENI SAATTAMAAN KAIKKI KUSKIT SAMALLE VIIVALLE HUOLLON SAATAVUUDEN JA
OSITTAIN MYÖS PALOTURVALLISUUS-SYISTÄ. SILLOIN TOSIN AJATELTIIN LÄHINNÄ KAASUHITSAUKSEN AIHEUTTAMAA RISKIÄ , JOKA ONKIN SELVÄSTI
SUUREMPI , KUIN PUIKKOHITSAUKSEN AIHEUTTAMA.
TÄSSÄ VAIN MUUTAMA ALKUPOHDINTA , JOTA PÄÄTTÄJIEN TOIVOISIN MIETTIVÄN , KUN EHKÄ VIELÄ ON AIKAA TÄLLE LAJILLE , JOTA OLEN SEURANNUT JA HARRASTANUT 50-VUOTTA , MUTTA EN TOIVOTTAVASTI AIVAN FOSSILOITUNUT KUUPASTANI VIELÄ.
MUUTEN MIELETTÖMÄN HIENO KISA , KUNHAN FORMAATTIA JALOSTETAAN,
JA SAADAAN KAIKKI PUHALTAMAAN YHTEEN..
TERV. SEPPO.I. MANNINEN KELLOKOSKI

Sami takaisin jääradalle ja A-luokkaan niin rupeaa SM-pisteitä tulemaan.Siellä toimitaan maalaisjärjellä kuten ennenkin.Änkkäri vaan kuntoon ja vastarannan kiiskit tungetaan porukalla takaisin avannon kautta sinne minne kuuluvatkin.

Koko ulkopuolisen huoltoavun rajoittaminen ei ole kyllä tätä päivää. Tulisi koko enskatoimintaan vähän enemmän ammattimaisuutta ja formaatti lähemmäs MM:ää. Kateelliset ja kädettömät tietysti valittaa kulujen nousemisesta mut ei voi kun ihmetellä kun samaan aikaan ajetaan joka kevät päitsiä 2000-3000 te budjeteilla. Joten ei kyllä toikaan tekosyy kelpaa. Tolla maksais varmaan mekaanikon kaikkiin kauden kisoihin, jos jättäis päitsin väliin.