Merkillinen ongelma tulppien kanssa,cr 125 syö tulppia liikaa..

Tässä vaihdoin uuden br9eg tulpan cr 125 pyörääni,paloi noin 15-20min. Vaihdoin siihen sen br8es tulpan mikä tuli pyörän mukana takaisin ja hyvin pelitti.
Tässä vaihdoin tänään Br9eg tulpan ja paloi taas noin 15-20min. Sitten vaihdoin uuden br8es tulpan kun luulin että hondani nauttii pervolla tavalla "oikeanlaisten" tulppien syömisestä. Uusi br8es tulppakin paloi noin 15-20minuutissa.
Vaihdoin sen vanhan br8es tulpan mikä tuli pyörän mukana ja hyvinpä pelittää.. MISSÄ vika?
Korjausopas kertoi tälläisen syyksi,vääränlainen bensa,liian kuuma kone,sytytys pielessä tai väärä lämpöarvo tulpalla... Mutta miten voi olla mahdollista että tämä pyörän mukana tullut karstainen tulppa toimii kuin enkeli samoilla sytytyksillä,samoilla bensoilla ja yhtä kuumalla koneella...?
Osaisiko joku avittaa tämän ongelman kanssa koska taidan olla kusessa jos toi vanha tulppa menee vaihtokuntoon... Vai voiko olla mahollista että sattuis olemaan maanantaikappale tulppia,sekin br8es tulppa...?

Foorumit

Ainakin liian rikas seos tappaa kynttilän. Tarkista kaasuttimen säädöt: pääsuutin, tk-suutin, ilmaruuvi, neulan korkeus. Sopivalla seoksella toimii b9eg tulppa hienosti ainakin kawassa.
Tulpan tyypistä ja lämpöarvosta riippuu minkälaista seosta kestää.

Minkälaisessa ajossa tulppia on mennyt? Tapsi tiukalla rossia vai osakaasulla puunkiertoa?

No niin, juuri noissa tilanteissa tulppa pimenee yleisemmin kun ei alakierrosten rikasta seosta huomaa kovin helposti. Lämmityskäytön aikana tai enskassa pienellä kaasulla ajaessa.
Nimim. enskapolun varresta kävellyt varikolle hakemaan tulpan :D Ja lämmityskäytössäkin on mennyt yksi kynttilä.
Ensin päätä kumpaa tulppaa käytät! Jos vaihdat tupan tyyppiä ja säätelet seoksia samaan aikaan ei homma toimi. Suosittelen b9eg joka lienee vakionakin.

Seuraavaksi: Neulan korkeus edelleen? Onko keskellä? Ja se tyhjäkäyntisuutin?
(Neula voi myös olla kulunut joka aiheuttaa seoksen rikastumisen, sen kyllä huomaa neulaa tarkasteltaesssa että onko suuttimen kosketuskohdan tienoilla kulumaa.)

Tarkista nämä ja jos ok ni sit vaan ilmaruuvista loput...
Nyt kun se tykkää syödä tulppaa pienellä kaasulla, niin älä pidä kauaa tyhjäkäynnillä vaan lämmityskäytössäkin ryyppy heti pois kun pärähtää. Sitten vaan römpsäyttelet kaasua jottei se röpötä sillä rikkaalla alueella ja tapa tulppaa.
Aja vaihtelevalla kaasulla moottori lämpimäksi ja sitten vasta kokeilee ilmaruuvia! Aukipäin laihemmalle-->jos booaa kaasua avatessa meni laihalle. Kiinnipäin rikastaa--> jos röpöttää ja/tai tappaa tulpan liian rikas. Eli käännä ruuvia vartti tai puoli kierrosta kerraallaan johonkin päin ja käy ajamassa ja keskity siihen kaasun avaamisen tapahtumiin.

Kaasari on näköjään keihin.
Ilmaruuvin perusasetus "vakio" suuttimilla on yleensä 1 1/2 kierrosta auki, muut asetukset toki muuttavat tilannetta.

Joskus samaisen murheen kanssa painiessa tuli todettua tälläkin keskustelufoorumilla, että es tulppa kestää paljon enemmän "väärin käyttöä" kuin eg.

Ihan samoilla kaasarin säädöillä tulpat menneet. Paitsi tuo br8es mikä pyörän mukana tuli. Kestäny suuttimet ja säädöt.
Kaikki tulpat palaneet koneen lämmityksen eli noin 15-20minuuti aikana. Että ei o edes kengitettämään kerennyt taikka puuta kiertämään. Että ihan pintakaasulla päästellyt.
Paitsi eilen kyllä kun ilmaruuvia kiersin ½-1 kierrosta aukipäin niin sen jälkeen sippas noin 50-100 metrin päähän säätöpaikasta se br8es tulppa. Tapahtui noin 15-20 minuuti koneen lämmittelyn jälkeen.. Työnsin pyörän talliin takasin ja vaihoin sen vanhan tulpan ja hyvin pelitti taas.
Mutta kun tuo pyörän mukana tullut br8es tulppa ei o sanonu mitään noihin kaasarin säätöihin lämmittelyn aikana eikä ajossa..
180 numeron suutin oli kiinni pyörässä kun sillon keväällä palo se ensimmäinen br9eg tulppa ja vaihdoin nyt kesäksi tuon 170 suuttimen. Ja taas uusi br9eg tulppa kärähti.. Ja myös uusi br8es tulppakin.
Kun on uusi tulppa ja ilmaruuvia säätää pyörän lämmittelyn aikana, on silloin käyttäjässä vika eikä pyörässä?

Jep,harvinaisen selväksi tuli tämä tapaus. Kiitänpä. Käyttäjässä siis vika. Tämän infon perusteella seos ollu ennenmminkin liian rikkaalla jatkuvasti kun ei muistaakseni oo buuannu ku kerran kaks.
Pitää kattoo toho kaasarii vakiosäädöt mitkä neuvotaan tuossa clymerin korjaus oppaassa. Tais olla vakiosuutin nro 162 ja neula pykälässä 4 eli toiseks alin. ja justiinsa se 1½ kierrosta auki. En nyt tästä istumalta muista sitä neulaa,mutta ei se mielestäni oo kulahtanukkaan.

Jepa.Kiitänpä neuvoista.
Justiinsa kävin säätämässä kaasarin tohon clymerin oppaan mukaisiin säätöihin. Neula nelospykälässä eli toiseks alin,suutin on se 162 ja ilmaruuvia 1½ kierrosta auki.
Niin kävi että muuttui pyörän äänikin ihan täysin erilaiseksi. Paljon paljon pirteämmän kuuloinen,ei o niin nuhasen kuulonen ääni ja tuntuu ottavan kierroksia kanssa hivenen paremmin.. Siinä oli neula ylimmässä pykälässä.. Neula oli ihan ehjä että ei ollu kulahtanu,täytyy tässä ostaa se br9eg tulppa siihen, jos nyt vaikka pelittäis paremmin..
Siitä tuli mieleeni että miten noi iridium tulpat pelittää tommosessa vanhemmassa cr125 hondassa?
Onko kokemuksia? Kun lukenut palstoilta että elin ikä ois hivenen pitempi? Vai kannattaako pysytellä tavan tulpissa?

Juu,taas oli käyttäjässä vika (vaihteeksi....). Ja nuilla ohjeilla käytin koneen lämpöseks ja ajella huristelin tuolla noin tunnin verran. Hyvin paukku ja päris että ei mitiä ongelmia.
Hyvinhän toimii tuo tulppa br9eg,vastaa kaasuunkin huomattavasti paremmin kun br8es tulppa.
Näillä eväilä mennään jatkossakin.