mäntä 2

huomaako sitä että mäntä on vaihtokunnossa purkamatta mottia . mun pyörä on honda cr80 vm89 ja kuinka mäntä vaihdetaan?

Kirjoittaja: Sami Rantamaulamun pikku veljen kx80 92 on kestäny harrastus ajoa jo 1.5 vuotta

Kirjoittaja: pasi kauppinenjarkko h: männällä voi ajaa jotain 50h ja sit vaihtaa renkaat!!!

Kirjoittaja: Lassi YlönenJoo en tienny sitä kassarin männän hintaa ku mul itellä on kotarin piikki ja siihen maksaa
takomäntä tonnin.

Kirjoittaja: J Mäkeläitse ajan mäntä/kesä uusi wiseco 650mk eli ei ilmaista pyörä on CR125R -98 ajoa siis yhdelle männälle tulee n.50tuntia mutta sen jälkeen tietty uusi mäntä eikä mitään renkaan vaihtoa (ei mitään hyötyä).
Moto-Oittisen Pasi Oittinen (pyöräni ostopaikka) on sitä mieltä et männällä menee 50tuntia. CR:ssäni ei 50tunninkaan jälkeen ole männässä minkäänlaista kauneusvirhettä.
männän kulumisesta/"hioutumis"jäljistä voi vähän päätellä miten kulunut se on.
kasikymppiin kyl kannattaa vaihtaa mäntä useammin koska ne kiertää enemmän ku piikit ja on muutenki semmosia v*tun vinkujia...

Kirjoittaja: jarkko hpasi kaappinen: niin varmaan väljässä pv:ssä :)

Kirjoittaja: Lassi YlönenKaikki varmaan huomasi, että viime viestissä luki, jos ajaa kisaa silloin kannattaa vaihtaa mäntää usein. Jos joku harrastaja ajaa paljon niin tuskin sillä on rahaa maksaa 20 tunnin jälkeen tonnia monta kertaa vuodessa.

Kirjoittaja: Jari VesaYlöselle!
Jos sä löydät kasikymppiin tonnin männän jostain ni sen mä kyllä haluan nähdä.
Alku peräis- ja wisekon männät maksaa 450-500mk ja prox:in ja verx:in männät maksaa n.350mk että aika kaukana tonnista. Japanilaisiin piikkeihinkin saa männän vähän yli 500mk. Eurooppalaisiin piikkeihin maksaa männät siinä tonnin kieppeillä. Ja mäntä todellakin kannattaa harraste ajossa vaihtaa 20-30 tunnin välein ja käyttää hyvää öljyä. Mäntä on aivan väärä paikka säästää rahaa.

Kirjoittaja: Lassi YlönenKaikki varmaan huomasi, että viime viestissä luki, jos ajaa kisaa silloin kannattaa vaihtaa mäntää usein. Jos joku harrastaja ajaa paljon niin tuskin sillä on rahaa maksaa 20 tunnin jälkeen tonnia monta kertaa vuodessa.

Kirjoittaja: Lassi YlönenSen huomaa niin, että puristukset häviää.
Eikä sitä tarvi vaihtaa ihan 20-30 tunnin välein se riippuu vähän ajajasta. Jos ajaa kilpaa niin ehkä sitten. Yleensä kannattaa vaan uusia männän rengas.

Kirjoittaja: Aki Kkun oot ajanu sillä 20-30 tuntia vaihda se.
ei sitä päälle päin huomaa.

Kirjoittaja: sami länsimaajos haluu vaan vilkasta mäntää niin näkeehän pakoaukosta ainaki pakipuolen

Kirjoittaja: jarkko hja kannattaa aina samalla kun purkaa motin tarkkailla, onko sylinteriin jäänyt jotain pientä hilua kiinni... jos on kannattaa alkaa kattomaan kankea ja petareita, ennen kuin kone laukeaa...

Kirjoittaja: Jari VesaYlöselle!
Jos sä löydät kasikymppiin tonnin männän jostain ni sen mä kyllä haluan nähdä.
Alku peräis- ja wisekon männät maksaa 450-500mk ja prox:in ja verx:in männät maksaa n.350mk että aika kaukana tonnista. Japanilaisiin piikkeihinkin saa männän vähän yli 500mk. Eurooppalaisiin piikkeihin maksaa männät siinä tonnin kieppeillä. Ja mäntä todellakin kannattaa harraste ajossa vaihtaa 20-30 tunnin välein ja käyttää hyvää öljyä. Mäntä on aivan väärä paikka säästää rahaa.

Kirjoittaja: Ossi SuuronenPistä uusi mäntä ja m-rengas max 20 tuntia.
Pelkkää rengasta EI vaihdeta.
Käytä öljynä esim Castrol TTS. Siis hyvää!!

Kirjoittaja: jarkko hvaihda vaan se mäntä 20h jälkeen...usko pois se kannattaa jos ajat vähänkin kovempaa ja sinkki tiukalla... ei pelkkää rengasta kannata vaihtaa kasikymppiin...ja käytä hyvää öljyä kasikymppisessa etenkin, siinä ei mee rahat hukkaan

Kirjoittaja: Aki Kei pelkkiä männänrenkaita kannata vaihtaa, vaan uusi mäntä ja kaikki muut hilut

Kirjoittaja: Jaakko HuikariKuultua:erään nimeltämainitsemattoman, mutta ihan kovaa kisaa ajavan pojan isä sano,että eipä olis männästä uskonu,että oli ajettu jo 54tuntia...

Kirjoittaja: Jukka HaventoMoottoria purkamatta on hieman vaikeaa saada selville männän kuntoa, mutta puristuspainemittauksella voi yrittää selvittää asiaa, varsinkin kun vaihtaa uuden männän kannattaa mitata paineet ja ruveta seuraamaan tilannetta ja jos valmistajan speksit ovat tiedossa kannattaa muistaa, että ne ovat lämpimälle moottorille, vaikkakin toisaalta puristuspainemittareiden on todettu olevan usein kaukana absoluuttisesta totuudesta, mutta kuten sanottua, vertailua aiemmin mitattuihin arvoihin voi tehdä, tosin näissäkin arvoissa on paljon tulkinnanvaraa, joten jos alkaa epäilyttää niin moottori auki ja jos ei silmä jo sano, että poistoon, niin mikrometriruuvilla ja rakotulkilla selviävät männän ja renkaan kuluneisuudet käden käänteessä. (menihän se yhteen lauseeseen kun vähän potkii...)