männän käyttöikä

Kirjoittaja: topi taavitsainenEli, kuinka monta tuntia -02 ktm:än männällä voipi ajaa, ennekuin on vaihto edessä? Taitaa olla yksi renkainen crossi-mäntä?! 100? 150 tuntia?
et semmosta tänään....

Kirjoittaja: Topi TaavitsainenTästä voisi vetää sellasen johtopäätöksen että kuuntelee pyörää eikä vain tuijota käyttötuntimittaria ja ettei kysele tälläisia "maku" asiota täällä , kun ei siitä muuta kun tappelu synny...

Kirjoittaja: HENRI TALVINENÄlkää hyvät ihmiset riidelkö!
Topi pyysi neuvoja ja tietoja, eikä mitään kiroilu/ väittelykisaa!

Itsellänikään ei ole faktatietoa asiasta, mutta omasta Hondasta aikoinaan meni mäntä parikin kertaa palasiksi, lohkesi helmasta. Ilmeisesti kulunut niin paljon, että pääsi heilumaan sylinteriä vasten. Myös muutamalla kaverilla on käynyt ihan samalla tavalla... Hondalla kanssa. Liekö tyyppivika? Mutta Kotarista en tiedä.
Maalaisjärjen käyttö sallittu, mutta ei kannata liikaa riskeerata, täys koneremppa ei oo halpa, jos mäntä/rengas sattuukin lohkeamaan. Mitään varotusta ei oma pyörä antanut, kun poksahti.
Nykyään ei onneksi tartte asiaa pohtia, kun on 450 nelari alla, ei pitäis ihan heti ainakaan männänvaihto olla edessä =)

Hyvää kautta 2004 =)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKun tämä juttu nyt tässä näkyy jatkuvan, ja kysymykset lisääntyvät, ja tunteetkin kuumenevat... niin tuon tähän tällaisia "vanhan kartaanin" mielipiteitä. Ensinnäkin maastossa ajettava moottoripyörä on altis kaikille riskeille: hiekka voi tunkeutua moottoriin, vesi voi aiheuttaa vaurioita, jäähdytys ei joissakin tilanteissa toimi. Nämä kaikki pitää huomioida. Ei voi kukaan sanoa tarkkaa mottorin osien kestoikää. Se riippuu myös kuljettajan "kaasukädestä", ja esim. ilmanputsarin huollosta. Tärkeintä on, että seuraa itse ajaja mitä on tapahtunut, ja opettelee komennon:"Moottori pura ja kokoa". Siihen tarvitaan koulutusta ihan kädestä pitäen. Se ei näillä nettijutuilla onnistu. terv. Pappa (ja jaksakaa siellä maailmalla Jykä ja Riku... relax)

Kirjoittaja: riku vaahteraai vain muutama kymppä? laita ihmeessä takas ja vedä huoletta vielä pari kesää!!! 5 sadasosaa on jo aika helvetisti, mut mitäs mä näistä hommista tiedän. jos sun mielestä peli kulkee ku raketti ni anna palaa vaan, mut älä ihmeessä anna kenenkään oikean kuskin ajaa sillä ku ne nauraa niin kovaa et sä et enää ees kehtaa ees näyttäytyä radalla enää valoisan aikaan.

ja lähetä sit mulle heti vastaus ja kerro etten mä tiedä mitään ja käske mun painua helv...iin. sä voit haistattaa mulle vaik mitä mut en tuu ikinä uskoo et sun temmi laulaa niinku piikin kuuluis, eikä mun kyl tartte sun pyörään koskee (onnex) tai maksaa sun osia sit ku se pamahtaa.

ja kiitokset niille jotka ymmärtää jotain näistä hommista ja vastaa asiallisesti.

-riku

Kirjoittaja: Jyrki EckertAlstublieft minjheer Vaahtera! Kalm jonge kalm! Älä nyt lämpene.

Kirjoittaja: henry airaksinenmä puhun nyt vaan omasta kokemuksesta! oon hajottanut 3 mäntää palasiksi koneen sisälle ja sen jälkeen on ihan täydellinen kone remppa eessä runkolaakerit vaihdettava ym. kaikki ko. männät oli tarvike mäntiä eli valu mäntiä jotka kestää sen mitä kestää n.30h ja jos ajaa paljon enemmän tulee tuo vittumainen remppa eteen... mutta wiseco kestää n.5h enemmän sitten se väljistyy ja lopulta leikkaa kiinni mutta EI hajoa sisälle! wisecolla saadaan myös hieman lisää tehoa.

Kirjoittaja: Antti LaineEi mulla ainakaan tm:n männässä oo kun muutama kymppä kulumista sillon kun vaihdan sen! ja mää ainakin ajan aika kauan yhellä ( n. 1 vuosi )

Kirjoittaja: Topi TaavitsainenEntäs kampiakseli ja koneenlaakerit, kuinka usein ne pitäisi vaihtaa? Onko tietoa?

Kirjoittaja: Markku NissiläTämä on tullut esiin tuolla sileänkelinrenkailla ajettavassa lajissa, mutta miksei toimisi rupulikumisillakin.
Orikinaali Japsimännissä ei välttämättä näy minkaanlaista silmällä havaittavaa kulumista, mutta mäntien helmat menee yllättävän nopeasti kasaan jolloin mäntä pääsee keikkumaan alkaen ahdistamaan, tehot katoaa.
Mahlen takomäntien helmat eivät mene suppuun läheskään yhtä nopeasti, mutta niissä on ollut ongelmana männärenkaittenlukkotapin irtoamiset.

Koska ajan -nykyään vain hupia ja sitäkin erittäin harvakseen- isolohko KX:llä eikä siihen tartte olla kokoajan mäntää vaihtamassa, niin mulla ei nyt ole tässä piikkien helmojen mittoja, mutta voisiko joku mitata uuden ja tehonsa menettäneiden mäntien helmojen halkaisijoita, niin saadaan tänne jotain arvoja asiasta ja jos olette samaa mieltä asiasta.
Männän kunto pitää tietenkin tarkistaa mahdollisimman usein, mutta on turha vaihtaa mäntää joka on mitoissaan, eikä siinä näy alkavia halkeamiakaan. Nekin johtuvat usein helmojen suppuun menosta, jolloin mäntä pääsee klappaamaan pytyssä.

Tätä mieltä tällähetkellä, mutta jos perusteluja tulee, niin takki voi kääntyä nopeastikin :)

MuN

Kirjoittaja: Jyrki EckertTäällä lähtee taas keskustelut linttailemaan kuin 100h huoltamatta ajetut iskarit.

-Mäntä varmasti kestää mielettömästi jos pääsuutin ei kastu ja pörräilee kevyttä harraste ajoa. Kannattaa aina muistaa että mitkä ovat olleet ne olosuhteet missä on ajettu. Nyt syksyllä 25h tuntia on melkolailla eri asia kuin hyvillä kesä keleillä.

-Jos taas ajaa tosissaan niin kannattaa vaihtaa se mäntä vähän useammin, silloin säilyy edes lähelle ne tehot mitkä on tehtaalta tulleet. Vaihtoehtonahan on tietenkin ostaa putki+änäri setti, läpät, kisa bensaa ym. herkkuja, vielä mopo paikalliseen niitokoneviilaamoon viilattavaksi, säätä se vielä päin sitä kuuluisaa Suomen ikihonkaa ja menettää pari heppaa. Jos laskee niitä kuluja niin männän vaihto useammin tulee halvemmaksi. Säästää myös kampuraa, laakereita ym. Bonus pointtina sylinterin noston yhteydessä tulee ne pakoaukon säätimetkin putsattua siitä halvimmasta mahdollisesta 2t kitistä, mitä on sekoitettu sopivalla
4 1/2% suhteella.

En tunne kovinkaan montaan täällä kirjoittavaa nimeltä, elikkä en tiedä ovatko he kisakuskeja, harrastelioita vaiko ylä asteen ATK tuntilaisia, mutta-aika useasti on ollut juttuja siitä mitenkä saadaan piikki kulkemaan ym. Halvin vaihto ehto on vaihtaa mäntää useammin ja säätää kaasari kunnolla keliin sopivaksi. Kaikkihan tosin liittyy käytössä olevaan budjettiin ja siihen millä tavalla ja tasolla harrastaa.

Jykä

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMielestäni tämä palsta on omien mielipiteiden esittämistä, ei mitään päättämistä varten. Olen edelleenkin sitä mieltä, että Riku Vaahtera puhuu ihan asiaa ja uskon, että hänellä on huipputietämys näistä asioista.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikKotareissa on tuollainen nopeusmittarin kylkiäisenä. Myös vanhempiin mitskuihin saa vissiin jonkun lisäkaapelin kanssa tripit ja tuntimittarit...

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMittarit ostin tuolta: http://www.thumpertalk.com/, löytyy myös http://www.dubachracing.com/ Ovat tasan samanlaisia kuin ne mitä Arwidson myy jotain 80 euron kappalehintaan, erotuksena se, että näissä ei ole Yamaha-painatusta päällä. Noista tuli kulujen kanssa jotain 45 e/kpl, ehkä, kun tilasin muutakin. Ei noita saa rikki kuin rälläkällä.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJassoo, Raittila päättää kuka puhuu asiaa ja kuka ei. Meidän tallissa on kummassakin pyörässä tuntimittari, joten tiedän kymmenesosatunnilleen paljonko pyörillä on ajettu (edellinen viesti tähän ketjuun meni vahingossa väärän Lehtisen nimiin).

Oma pyöräni on ollut käytössä Heinäkuun lopusta, ja ajoaikaa (ajan vain krossiradalla tai vastaavissa olosuhteissa) on tullut n. 30 tuntia (mittarissa seisoo 21, mutta ajelin joitakin viikkoja ennen kuin mittari ehti käyttöön).

Kirjoittaja: TOMI LÖNNROTHMissä digitaalisia käyttötuntimittareita on myynnissä ja mihin hintaan.Kestäviä sellaisia.

Kirjoittaja: Jyrki EckertRaittila on varmaankin ainut tästä keskustelusta ketä tietää, mitä ja missä Mr.Vaahtera tekee ja on tehnyt.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKauan kauan sitten kun ajoin vielä historiikkipyörällä (KTM 200 vm 2000) mäntä kesti vuoden, renkaat puoli vuotta. Tunteja tuli reilusti.. Älkääkä vaan sekoittakao Japsien lelumäntiä Kotarin takomäntään, kestävyys takomännällä ja KAHDELLA männänrenkaala on aivan eri luokkaa. Ja ennen vanhaan joko kuuli että renkaat pitää ääntä (siritys)eli vaihtoon. Tai veto uupuu => mäntä vaihtoon.

Kirjoittaja: joni kemppainenTäyttä paskaa noi 50 tuntia ja vaihto mulla on 80cr ja ajan joka päivä ainakin 1 tunnin ja tullut varma ja 130 tuntia ajettua männällä ja nyt vasta tuntuu että pitäis vaihtaa mäntä. huom minulla 80 joka ottaa huomattavasti enemmän kierroksia kuin piikki. eli eiku ajo noin 100-150 tuntia ja minä rääkään crossia painotan sanaa rääkkään koska minä kans huudatan enkä meinaa.

Kirjoittaja: Kristian Eränii sa**tana...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaVaahteran Riku on ainoa, joka tässä keskustelussa puhuu asiaa. Ensinnäkin kuka teistä muista laskee todellisen ajoajan. Jos "hengaillaan" crossiradalla kaksi tuntia saattaa oikeata ajoaikaa kertyä kymmenen minuuttia. On erittäin harvoja harastajia, joille vuodessa kertyy yli 20 tuntia täyttä ajoaikaa. Eri asia on sitten ne, jotka "cruisailevat" pimpsarallia kioskin ympäri, siinä ei kulu kuin takakumi. Ymmärrän hyvin, että kukaan valmistaja ei ole halukas antamaan mitään tuntimääriä. Todelliset harrastajat pitävät pyöräkohtaista ajopäiväkirjaa, ja miettivät sitten mitä on tapahtunut kisoissa ja harjoiotuksissa ja yrittävät vaihtaa männän aina "viimetipassa".

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOAsensin omaan punakilpienskaani Sigma Targa-polkupyörän mittarin. Tiesiirtymillä näkee todellisen nopeuden, mutta hyvänä lisänä näkee myös ajoajan ja ajetut kilometrit esim. öljynvaihtojen kannalta. Ajoaika tulee siis liikkeelläolosta, lisäksi näkee myös keskinopeuden ja huippunopeuden eli harjoittelun seurantaan myös crosseihin oiva kapine. Kestäväkin tuntuu olevan, Africa Twinissäni ollut kiinni jo kolme kesää ja toimii moitteetta. Omani tilasin www.aggio.fi

Kimmo & WR426 & ATwin

Kirjoittaja: topi taavitsainenSe on enduro-pyörä.

Kirjoittaja: AIMO LEHTINENPiikistäkö puhut? Taitaa jo 50 tuntiakin alkaa olla riskirajoilla vaikka röpöttelisit kuinka rauhallisesti.

Kirjoittaja: topi taavitsainenjoo, piikkkihän se.

Kirjoittaja: Jani VuorelaJuu, rupes kiinnostaan. Mitä kaikkee voi tapahtua jos ajaa "liian pitkään" samalla männällä?

Kirjoittaja: Juha TEn sit tiedä mitä se tunneissa on, mut tiedän tapauksia jossa kotarin kisaenskalla on ajettu 8500km samalla männällä. Enimmäkseen katuajoa + jonkun verran metsässä, eikä niiden vaihtosyy ollut silloinkaan mikään leipominen.
Ja kyse oli siis piikeistä, että päätelkää siitä.

Kirjoittaja: sirkku kannistoManta hajoaa sapaleiksi, varisee kampikammioon, muruset tunkeutuu laakerien, mannan jaanteiden ja pytyn yms. valiin ja lopulta jtkn syoksee kunnon liike-energialla lapi kaikista koneen valukappaleista tuhoten moottorista lahes kaiken mahdollisen...omasta 2-T kokemuksesta, 35h, ja edellinen samanlainen manta meni sentaan joka tapauksessa yli 50h.
Tosin, tama oli vm. -88 piikista, tieda hanta mita tana paivana.
KTM kun ei edes ilmoita mannalle (kuulemma) vaihtovalia ja tulpan vaihtovalikin on 4 tkm!

Kirjoittaja: Kimmo HakalaEikai se männän varsinainen hajoaminen enään aivan niin akuuttia ole, mutta männänrengas kyllä kuluu aika tahtia ja sitä saisi olla vaihtamassa vähän useimminkuin mäntää ettei vallan voimat karkaa.

Kirjoittaja: topi taavitsainenNiin, olen kuullut juttua että liian pitkään samalla männällä ajettaessa riski että männänrengas katkeaa kasvaa aikalailla. Eikä se männänrenkaan katkeaminen ainakaan kovissa nopeuksissa ole mukava yllätys.

Kirjoittaja: riku vaahteramäntä alkaa heilua sylinterin sisällä kun se väljistyy ja saattaa ottaa kiinni pakoaukonsäätimeen tai heiluessaan napata nicasilit sylinterist