Lisenssit 2009

Kirjoittaja: MARKO LAINENyt ne on sitten julkaistu noi uudet hinnat. Pieni indeksikorotus siellä sun täällä ja omavastuukin on hieman noussut...
Halvin lisenssi 20 euroa, kallein 442 euroa.

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENjaa eihän korotusta ole tullutkaa kun 13 %.. kyllä moottoriurheilun lisensssin maksaminen on HIENOA!

Kirjoittaja: Jukka OittinenPaljonko maksaa Viron lisenssi?
Sitähän ei voi ottaa pois vaikka innostuisi kavereitten kanssa ajamaan kilpaa harjoitusradalla ja tulokset julkaisisi töissä ilmoitustaululla.

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENsiis laskuvirhe.. oikea korotus yli 15%

Kirjoittaja: AKI IMMONENYmmärsinkö oikein, että kertalisenssi enskaan 60,- ja crossiin 130,- ? Melko edullista...

Kirjoittaja: LAURI MANNINENEnnen kuin alkaa tämä perinteinen SML:n syyttäminen huomioikaa, että esim. crossilisenssissä korotus on suoraan se vakuutuksen hinnan nousu. Käsittääkseni SML sai sentään neuvoteltua vakuutusyhtiön alkuperäisen yli 30% korotuksen hieman pienemmäksi. Jos joku saa halvemmalla vakuutuksen muualta, ilmoitelkaa ihmeessä.

Kirjoittaja: ARTO AALTOAutourheilussa vuonna 2007 keskikorvaussumma oli 686

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIKun tunnut olevan Lauri niin tietoinen liiton hommista, niin ennenkuin rupeat enempi puolustelemaan sitä, vastaapa kuinka tälle kävi:

"Kilpailuviraston mielestä lajiliitto voi halutessaan edellyttää urheilijalta tapaturmavakuutuksen ottamista urheilulisenssin saamiseksi, mutta ei vaatia, että vakuutuksen on oltava lisenssiin sidottu, tietystä yhtiöstä otettava lisenssivakuutus.

Kilpailuviraston ja lajiliittojen välisissä neuvotteluissa sovittiin, että liitot poistavat vuonna 1998 seuraavan vakuutuskauden alkaessa nykyisen käytäntönsä, jossa lisenssivakuutus on ainoa mahdollinen urheilulisenssin saamisen edellytyksenä oleva vakuutus. Lisäksi sovittiin, että liitot merkitsevät vakuutusmaksun osuuden urheilulisenssiin, jotta urheilijalla on mahdollisuus vertailla lisenssivakuutuksen hintaa yksilöllisten tapaturmavakuutusten hintoihin. Neuvottelujen ratkaisusta tiedotettiin keväällä 1997 kaikille SLU:n alaisille lajiliitoille, joilla on ollut käytössä lisenssiin sidottu pakollinen tapaturmavakuutus.

Edellä mainitut lajiliitot ovat ilmoittaneet Kilpailuvirastolle suostuvansa poistamaan kilpailua rajoittavan sitovan menettelyn ja siirtyvänsä uuteen käytäntöön vuonna 1998 alkavana vakuutuskautena.

Kilpailuvirasto poistaa asian käsittelystä."

Koko tarina: http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/suomi.cgi?sivu=ratk/r-1995-61-1089

Onko siis joku saanut lisenssiinsä jonkun muun vakuutuksen kuin Pohjolan, tämän lisenssiin sidotun, vuoden -98 jälkeen ?

Kiinnostaisi tietää...

Kirjoittaja: NORDMANKannattaa lukea. Antaa hieman perspektiiviä.

http://www.digipaper.fi/salibandy/18602/index.php?pgnumb=74

Lisenssin hinta luokkaa 170 eur eundurossa . Verratkaa esim. Salibandyyn joka on 265 EUR. Ja Koripallokin on satasen kalliimpi enduro.

Joten ei tarvitse olla kovin kummoinen rakettitieteilijä arvatakseen että olemme tasossa 500 eur enrudolisenssi ja noin 1000 eur per MX-lisenssi muutaman vuoden sisällä. Pakollisesta liikennevakuutuksesta ei varmasti korvata kauaa moottoriurheilun vahinkoja

Kirjoittaja: PEKKA KOIRIKIVIEhkäpä tässä vakuutusasiassa pitäisottaa käyttöön samantyyppinen bonussysteemi kuin auton liikennevakuutuksissa,maksaisivat sitten "törmäilijät" vakuutuksistaan vähän enemmän. T: Varovainen Veteraani .

Kirjoittaja: JUHA YLIKULPPINoinkohan voi välttää vahinkoja olemalla "varovainen"? Varmistelulla mielestäni saa varmimmat vammautumiset itelleen aikaiseksi... nimim. akillekset riekaleiksi. Ei nuo sattumukset tule kello kaulassa...

Kirjoittaja: MIKA VUORILauri Manniselle

Kun kerran tunnut tietävän liiton touhut niin, kertoisitko minulle mikä osuus korotuksesta on vakuutuksen osuus ja mikä osuus on kynnysraha liiton "virkamiesten" matkakassaa.

lopuksi pointti
nykyään 70-80% vahingoista menee liikennevakuutuksesta miten vahinkojen kasvu voi vaikuttaa lisenssin vakuutus osuuteen ???????
ja ne vakuutusmaksut on jo hypänneet taivaisiin

Mika

Kirjoittaja: PASI PULLIniinpä taas.On se liitto ihmeellinen,se ei ees kelpuuta omaa tapaturma vakuutusta,jolla sais lisenssistä vakuutus osan pois(olen yrittänyt),vaikka veritaksesta tulee lappu et korvaa kilpailun ja harjoittelun sekä koti että ulkomaissa.Summat omat vielä ihan eri luokkaa ku liiton vakuutuksella"paljon korkeammat korvaus-summat".
Salibandyssä kyllä kelpaa ja kaikissa muissa,mutta eipä moottoriliitossa...

Kirjoittaja: KIMMO POHJONENViron lisenssi oli -08 100 eurom luokkaa kerhon jäsenmaksun kanssa , ja se tais käydä krossiin ja supermotoonkin korvaussummatloukkaantuminen max. 12775e ja kuolema 3195 näkyy lisenssissä lukevan, fim (enduro EM) kertalisenssi oli 50e et semmoisia hintoja, mutta pitää olla liittoon yhteydessä että voi vaihtaa jos lisenssi nyt suomesta , myös suomen kisoissa pitäis eestin lisenssi pelittää(?)

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANäissä kansainvälissä ympyröissä on tietääkseni FIM (siis tämä mopo federation, ei se pankki) yläpuolella näiden pienten kansallisten yhdistysten. FIM on tietääkseni määrännyt, että kaikkien maiden lisenssit käyvät koko FIM:in kentässä, jopa Venäjän. Joten olisiko se viisasta nyt jakaa tämä Suomi niin että Hamina-Kouvola-Mikkeli- Kuopio-Kajaani- Kuhmo alue ja siitä itään ottaa lisenssinsä Venäjältä. Etelä-Suomen alue, Porvoo-Lahti- Riihimäki- Hanko hakee lisenssinsä Eestistä. Sieltä varmasti löytyy monta innokasta kauppamiestä näissä asioissa. Länsi-Suomi sitten...Turku-Jyväskylä- Perä-Pohjola, kai sitten sinne Ruottiin...On siellä ainakin ollut hyvät edut kilpakuskeille liikennevakuutuksista, kun siellä kilvanajat noteerattiin paremmiksi kuljettajiksi liikenteessä, kuin tavikset. Siitä sai alennusta kaikkiin vakuutusmaksuihin ainakin n. 10v. sitten.
Nii mites se tervehtii Turklain vanhaa ystävää: Sää se ol elos viel?? ;) Pappa

Kirjoittaja: KARRI KUISMAperhana, kommentoiko joku arvostelijoista kokemuksesta vai ihan vaan perusnegatiivisesti iltapäivälehti-seiskalehti tyyliin ?

4 vakavaa loukkaantumista 18 kk aikana, eikä Pohjola olisi voinut paremmin toimia. piste.

Kirjoittaja: LAURI MANNINENJukka:
- muistan kyllä kuulleeni (tai lukeneeni jostain), että homma on onnistunut myös toisen vakuutusyhtiön kautta. Ilmeisesti on ongelma, että vastaavaa korvaavuutta voi olla hankala saada yhtä halvalla. Alkuvuodesta itselle maksoi muistaakseni reilu 200

Kirjoittaja: SAMI TAMMMoro!

Itselläni on tämä kallein mahdollinen kaikki lajit lisenssi jonka pitäisi käydä myös ulkomailla. Espanjassa se ei ainakaan kelpaa kansallisissa kisoissa vaan ne haluavat rahastaa kertalisenssillä samoin rapakon takana jenkkilässä. Siinä ei paljon auta starttiluvat liitosta jne.. Todennäköisesti heidän lisenssit kelpaavat kuitenkin täällä meillä.

Muutama vuosi sitten yritin tiputtaa lisenssistä sen vakuutuksen osuuden pois koska omat tapaturmavakuutukset ovat kattavammat. Eipä onnistunut, kaikki tapaturmien,kuoleman jne korvaussummat oli 2-3 kertaisia lisenssivakuutuksen vastaaviin verrattuna. Ainoastaan ulkomailta tapahtuvan ambulanssi lennätyksen korvaussumma oli aivan hitusen pienempi mun omassa vakuutuksessa ja siihen homma tökkäs. Yritin korottaa summaa omaan vakuutukseen mutta se ei jostain syystä ollut mahdollista, näin olen tyytynyt osaani ja maksanut siitä asti mukisematta useita päällekkäisiä vakuutuksia. Kaikki mulle tulleet korvaukset sekä materiaalista että vammoista on tähän mennessä (2000-2008) tainneet kuitenkin tulla pyörän liikenne vakuutuksesta. Tuli silloin mieleen kun yritin lopettaa "turhaa vakuutusta", että onkohan kuljetus summa laitettu tarkoituksella sellaiseksi ettei normaali tapaturmavakuutus aivan yllä sen tasolle. Tälläisiä kokemuksia tällä kertaa.

T: Sami

Kirjoittaja: MARKO INNANENVastaavaa vakuututusturvaa mitä lisenssi tarjoaa saa varmasti jokaisesta vakuutusyhtiöstä 10

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä se vaan äkkiä ihmetyttää, että miksi se liikennevakuutus korvaus näissä asioissa loppuu. SML on meidän etujärjestö. Sen olisi pitänyt käydä suureen taisteluun jäseniensä puolesta. Nämä kansanedustajat, ja muutkin nousukkaat tykkää siitä, että niille viedään asioita hoidettavaksi. SML:n pitää hoitaa näitä asioita, eikä nokkia omia pieniä poikasiaan. ,,( Pappa

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIMuutama kommentti vielä...
Ensin Juhalle, kyllä se niin vaan on että useat vanhemmat kuskit saattavat ajella monia vuosia edes kaatumatta pahemmin kun taas toisilla, yleensä nuoremmilla kavereilla, on pää kainalossa 2 kertaa kaudessa, plus pienemmät vammat. Varovaisuutta vai kokemusta vai näiden yhdistelmä, ken tietää ?
Karrille, hyvä että Pohjola on hoitanut mutta luuletko ettei mikään muu vakuutusyhtiö hoitaisi ? Varmasti hoitaa, piste.
Laurille, kaikella kunnioituksella; "muistan kyllä kuuulleeni tai lukeneeni" ei kuulosta kovin todistuskelpoiselta lausunnolta joten kommentoi kun saat päätöksen korvaavasta vaihtoehdosta lisenssivakuutukseksi ? Minä en tiedä ketään joten olisit ensimmäinen. Mutta jos tahdot lyödä vetoa niin eurokossun panoksella; et saa.

Tuo Viron lisenssi lienee vakavasti otettava vaihtoehto, etenkin jos sen ottamatta jättämisen vaihtoehtona on harrastuksesta luopuminen, sen järkyttävän kallistumisen vuoksi ?

Kirjoittaja: MATTI PUIKKONENjoo mut mitäs sanotte siihen et jos kisoissa sattuu jotain ni lisenssi vakuutus ei ole ensisijainen vakuutus mikä korvaa vaan liikennevakuutus..pari kertaa tullu eteen sama homma ku yrittäny saada korvauksia ni aina sanottu et ei lisenssi vakuutus korvaa hae hilus liikennevakuutuksen kautta..eli mitä virkaa on lisenssi vakuutuksella..?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNykytilanne liikennevakuutuksen osalta on ollut niin hyvä, että Liiton on kannattanut (siis kuskien kannalta) vain pitää suunsa kiinni.

Se, että liikennevakuutus on voimassa krossia ajellessa on aivan tajuton porsaanreikä, eikä vakuutusyhtiöiden varmaankaan tarvitse heittää kehiin ihan ykkösketjun juristeja että se saadaan tukituksi.

Nähtäväksi jää vain miten homma hoidetaan. Tehdäänkö krossista lainsuojatonta niin, että ajaa saa vain oikeasti nykyisen liikenteeltä eristetyn alueen täyttävillä radoilla (joita ei ole)?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIHommahan olisi helppo hoitaa lainmuutoksella, mitä ilmeisesti jo kovasti kabineteissa puuhataankin ? Suljetun alueen tulkintaahan nykymuodossaan ei mikään rata täytä, muutetaan siis tulkintaa...ratahan käytännössä on kuitenkin ns. suljettu alue, eikä crossipyörät edes täytä tieliikennelain vaatimuksia.

Kirjoittaja: LAURI MANNINENTämä liikennevakuutuksen korvaavuuden selvittämispyyntöhän on meistä harrastajista lähtöisin eli sitä saa mitä tilaa (eli kohta liikennevakuutus ei korvaa mitään motocrossiin liittyvää). Vaikka tilanne on sekava, se ei tarkoita sitä ettei se voisi mennä selkeästi huonompaan suuntaan.

Jukalle sen verran, että voisi vaihtaa sen vedon johonkin lajille ominaisempaan eli mitä sillä pullon hinnalla saisi? Ilmanputsarin?

Kirjoittaja: JUHA YLIKULPPIJukalle: Toki tuo kokemus yms. vaikuttaa myös loukkaantumisalttiuteen. Ei välttämättä ajella enään "siellä rajoilla".

Sitten taas, jos ajatellaan meitä lähes/ jo "vetskuikäisiä" verrattuna nuoriin kavereihin, ovat esim. ansionmenetyksistä saatavat korvaukset ja toipumisajat monesti aivan eri luokkaa mällin sattuessa. Itsellä liikennevakuutus korvasi kisatilanteessa sattuneen haaverin (mm. 3 kk saikkua) täysin, koska suljetun alueen- määritys ei toteutunut (tosin tätä painotin jo korvauksia hakiessani)... Ehdottoman hyvä ja kattava vakuutus. Ainakin tähän saakka... Lisenssivakuutuksesta en viitsi edes puhua...

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIMikä voisi olla lajinomaisempaa kuin rehti pullo kossua !? No, käyhän se ilmanputsarikin jos olet tuollainen himourheilija, ei siinä mitään. Häviät kumminkin :-)

Muuten tämä keskustelu tapansa mukaan junnaa paikallaan. Liikennevakuutus ei ole huono ja se korvaa ensisijaisesti, tiedetään. Siksi lisenssivakuutus on turha, vai mitä ?

Kirjoittaja: LAURI MANNINENFiM:n sääntöjen mukaan kilpailutapahtumissa pitää olla se lisenssi, jossa on vakuutus mukana. Tällä varmistetaan se, että kaikilla on edes joku vakuutusturva ja toisaalta ettei järjestävä taho (lähettäjä, kerho, rata-alueen omistaja, tms.) joudu korvausvelvolliseksi.

Liikennevakuutuksen voimassa olemisen tarkistamiseen taas tarvittaisiin joku suorayhteys vakuutusyhtiöön, joka voi olla aika hankala toteuttaa kenttäolosuhteissa. Liikennevakuutustodistuksessa (siinä paperisessa) ei nimittäin näy jos olet sanonut vakuutuksen irti kesken vakuutuskauden (näitäkin veijareita on liikkeellä).

Lisenssissähän toi on sisään rakennettuna eli mikäli joku sanoo irti vakuutuksensa siitä lähtee heti tieto liittoon ja liitto ottaa lisenssin haltuun. Esim. Ruotsissa joku ei suostunut antamaan lisenssikorttia takaisin vaikka oli lopettanut vakuutuksen, niin Svemo tiedotti kaikkia kerhoja ja lisäksi muiden maiden FIM:in alaisia järjestöjä, että kaverin lisenssi ei ole voimassa. Liikennevakuutuksen kohdalla toi homma ei toimi, koska se on pyöräkohtainen + tuskin kaikkia 13 liikennevakuuttajaa saisi muutenkaan suostuteltua allekirjoittamaan ks. sopimuksen.

Jukka, siltä varalta että vakuutushommat ei onnistu (tai hinta tulee liian korkeaksi), niin laitatko pyörän merkin ja mallin niin saan varmistettua että löytyy putsaria Ykkös-MP:stä hyllystä... ; )

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKITäällä se on taas. Suuri ja mahtava neuvostotasavaltojen vakuutusmaksukeskustelu.

Itse otin liiton sivuilta kopion vakuutuserittelystä. Kaikki lajit lisenssi. Menin Ifiin ja sanoin, että tuollainen paitti parempi. Kysyivät olenko yrittäjä. En vaan osaaikainen. MIksi kysyitte?
V-yhtiö:
Yrittäjillä on erittäin hyvät vakuutusehdot, heillä ei esim. ole ollenkaan niin kutsuttuja urheilurajoitteita vapaa-ajan tapaturmavakuutuksissa. Tämänlainen tilanne voisi olla esim. syynä siihen, että joku haluaa olla maksamatta sitä vakuutusosuutta lisenssissä. Koska se on turhaa ja koska tarvitsee muuhunkin vapaa-aikaan vakuutuksen (voitteko kuvitella, aina ei vaan ajeta....)

Mutta en ole kokopäivätoiminen yrittäjä, vain osa- aikainen.
No sitten otin tavallisen erittäin paljon korvaavan vakuutuksen, joissa erikseen nostettiin esim. Kuolemantapauksen korvausosuus vastaamaan liiton kriteereitä.
Vain koska en halunnut että tapaus jäisi tuosta pikkuasiasta kiinni. Korvaussumma per tapaturma oli 50000 euroon asti ja niin edespäin. Siis huippuvakuutus 275,-/v.
Lisenssivakuutuksen ehdoilla ei oikein edes löydy vakuutusta, on se sellainen karvalakkivakuutus.

No sitten paperit liittoon:
Liitto ei hyväksynyt vakuutusta jos sen tiedot ei ole täytetty liiton lomakkeelle vakuutusyhtiön toimesta.
-> Tulostin liiton lomakkeen ja uusi haku käyntiin->
Vakuutusyhtiö taas eri suostu täyttämään ulkopuolisen instanssin lomakkeita. Heillä ei ole henkilöä joka suostuu allekirjoittamaan sellaisia.
Lisäksi muutos pitää hakea aina ennen vuodenvaihdetta, vuoden vaihteen jälkeen tulleita hakemuksia ei hyväksytä ( Syy moiseen...? )

Mistä musta tuntuu, että joku haluaa hankaloittaa tätä kilpailuttamista tarkoituksella?

Jukka pitää vaan lompakon taskussa, et tule tarvitsemaan sitä.

Kirjoittaja: MIKA VUORIManniselle:
Ei kannata aloittaa puhumaan FiM:in säännöistä kun SML ei niitä kuitenkaan aina noudata.
Vai onko se niin että vaan sopivissa kohdissa nodattaminen OK ???????

Kirjoittaja: Nikkanen Eero Tosta Pohjolan "monopolista" urheiluvakuutuksiin tulee mieleen tilanne, joss muuan kaksikirjaiminen yhtiö nosti katupyörien vakuutukset tappiin, epä-edullisen korvauskehityksen johdosta.
HTT;n laskelmien mukaan kahden vuoden ja 70% asiakaskadon jälkeen samainen yhtiö kehitti ympärivuotisen vakuutusmallin ( Pohjolaa kopioiden ! ) noin 1/4 hintaan, omaan perinteiseensä verrattuna.
.....Epä-edullinen korvauskehitys häipyi jonnekin, kun uusia vakuutuksia ei enää tehty ja lähes kaikki vanhat oli irtisanottu...
Kilpailu tilanne auttoi asiaa kummasti.

Kuka ottaisi hoitaakseen reilun kilpailutuksen lisenssivakuutuksen osalta eri yhtiöiden väliltä ?

Toinen juttu on liiton sidos vakuutusyhtiöön ja vakuutuksen sananmuoto.
( En lukenut ihan joka kommenttuia, joten jos toistan jotain niin...)

Sarjakisan kertalisenssin vakuutuksen osuus on x örkkiä. Junnulisenssi on x örkkiä jne. Kaikki on hinnoiteltu. Eri luokkien vaarallisuusaste ei kuitenkaan liene kovin suuri, joten hinnoittelun tulisi olla saman suuntainen.
Jos rakas liittomme vaatii lisenssivakuutukseen esim. vakuuden vammautuneen kuskin kuljettamiseksi lääkintäkoneella Et. Afrikasta Ouluun, on se mielestäni aika kaukaa haettu. Tähän pykämään lienee moni oma vakuutushakemus kaatunut. Lisäksi vaatimus muun vakuutuksen hyväksymiseksi ennen 31.12 kuluvaa vuotta on täysin keinotekoinen ja byrokraattinen.
Lisenssi luokkia voitaisiin mielestäni edelleen jakaa tyyliin.
-omat peltokisat
-kerhon sarjakisat
-kansalliset kisat
-äs ämmät
-pee ämmät
-ee ämmät
-jne jne

Peltokisoista ei tarvinne kuskia roudata lääk. kopterilla paikallista lasarettia pidemmälle ja se tulisi tottakai huomioida hinnassa.

On selvää ettei kukaan, edes liitossa, ala tekemään uraa uurtavaa työtä asian eteen, kun kuitenkin puhutaan vain korkeintaan satkun heitoista harrastajan pusseissa, mutta tämän duunin voi tehdä myös "siviili", jos intoa riittää ja aikaa.

Jos joku siihen ryhtyy ja saa tuloksia aikaan, maksan mielelläni vaikkapa 20,- nähdystä vaivasta ja uskon, että tuhat muuta harrastajaa tekee samoin.

Tuuimasta toimeen, tai sitten mennään näillä.

ps. oikol.tekst sis. vihreet....

Kirjoittaja: SAMI LEINOAntille!

Kiitos, että varoitat harrastajia ifistä! Eivät lausumansa perusteella tunne sen paremmin yrittäjän tapaturmavakuutusta, kuin liikennevakuutusta!

On totta, ettei yrittäjän tapaturmavakuutuksessa ole urheilurajoituksia (missään yhtiössä). Ihan yhtä totta on myös se, ettei yrittäjän tapaturmavakuutus korvaa vapaa-ajalla sattunutta liikennevahinkoa. Fakta.

If on viime vuosina sulkenut konttoreitaan ja antanut vakuutusammattilaisilleen kenkää. Vakuutuksia myyvät provikkapalkkaiset asiamiehet. Kun nämä asiamiehet ottavat asioihin kantaa, on vastaus jotain Antin mainitsemaa.. Kaukana totuudesta!

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKISami,

Kiitos kommentista. Näin on.
Lisäksi minulla meni asian selvittelyyn kolmatta tuntia. Virkailija oli tosiaan ihan pihalla!
No lopuksi minulla kuitenkin oli se vakuutus.
Lisäksi sain ifistä jonkun "pääfakiirin" lausunnon puhelimitse tikkurilan konttorin kautta: Että tämä hakemus on pakko hyväksyä liitossa. He ovat selvittäneet asian!
Asianomainen Lomake piti kuulemma mennä heiltä suoraan liittoon.
Maaliskuussa otin sitten lisenssin, kun oli pakko kesää varten se ottaa. En saanut uutta yhteydenottoa sen koomin liitosta kuin ifistäkään.

Sain kyllä ifistä kipukorvausta 4x 10 euron bensasetelin muodossa. Koska olin ottanut satojen eurojen vakuutuksen siinä luulossa, että se toimisi sporttiturvan korvikkeena. Minun tietoni sentään heillä näkyivät ja myönsivät virheensä....
Ja sain pahoittelut ja Pohjolan yhtiön toiminnan sadattelut oikein väliportaan korkeudelta. Olisipa ollut nauhuri!

Ja liikennevakuutushan tietenkin minulla on koko ajan voimassa. Siitä se edellinenkin tapaturma on juuri korvauskäsittelyssä. Ifissä...

Itse olen tehnyt valituksen toiminnasta kilpailuvirastolle. Vapaata kilpailua ei saa rajoittaa ja nyt sitä mielestäni rajoitetaan.

Suosittelen kaikkia muitakin valittamaan virastolle, kun kannanottoja tulee tarpeeksi. Asioita alkaa tapahtumaan.

Hintapolitiikkaan yksi näkökohta vielä:

Nyt aivan tavis harrastajat eivät ota lisenssiä, eivät välttämättä aina vakuutustakaan.
Jos hinnat kilpailutettaisiin todella uuteen uskoon. Saattaisivat lisenssikuljettajien määrät vahvistua pikaisestikin. -> Useampi maksaja> parempi vakuutus.
Ns. Sunnuntai harrastajille sattuu kuitenkin suhteessa vähemmän loukkaantumisia kuin aktiivikilpailijoille. ->Lisenssin hinta pysyy helpommin kurissa kun on volyymia.
Ja voihan olla, että joku heistä eksyy ihan kilpailupaikallekin asti, kun kerran on luvatkin kunnossa. Vai väittääkö joku, että lisäväki kisoihin ei olisi tervetullutta?

Tästä hyötyisivät seuratkin uusien jäsenien muodossa.
Ottakoon liitto välistä jenin tai kaksi, mutta tuote on ensin saatava paremmaksi!

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄMiksi kukaan edes käyttää iffiä?

Kertaakaan en ole kuullut kenenkään saavan sieltä korvauksia asianmukaisesti ilman ylimääräistä vääntöä, eikä se omalla kohdallani ole ainakaan pärjännyt edes hinnoittelussa

Kirjoittaja: JUHA VUORIMinulla If on toiminut tähän mennessä suorastaan hyvin. 2x loukkaantumista crossissa, lunastettu auto, ukkosvahinkoja kodinkoneisiin ym. Kaikki on pelannut ja kaikki on korvattu. Autostakin äijä soitti saman päivänä illalla kun kolaroin ja pahoitteli ettei kerkeä enää sille päivälle antamaan arviota, mutta seuraavana aamuna soitti uudestaan ja korvauskin tais olla tilillä sitä seuraava päivänä!

Kaikki tosiaan haukkuu Iffiä, mutta nämä ovat omat kokemukseni siitä firmasta. Toivottavasti hommat pelaavat tulevaisuudessakin.

Kirjoittaja: Jukka OittinenIF on toiminut täälläkin.Laajan kotivakuutuksen kanssa on korvannut myös varusteet.

Jukka (jos tätä keskustelua tulee lukeneeksi) voisi laittaa sen ilmanputsarin tulemaan. Sain tänään kirjeen liitosta että vakuutusten korvaavuus on hyväksytty. Sopivat korvaavuus saatiin Ifissä koottua ottamalla sairakuluvakuutus ja matkavakuutus (moottoriurheilurajoituksen poistolla). Ei ollut ihan halpaa lystiä kun halusin pysyvän haitan maksimin 200 000 euroon, kuolemasta 50 000 euroa ja yhtä tapaturmaa kohden hoitokatto on 58 000