Lisenssien hinnat muuttuvat

Kirjoittaja: MARKO LAINEHuomasin tuossa SML:n tiedotteesta että lisenssihinnoittelu muuttuu ja lisenssiluokkia vähennetään. Jotta kaikkien ei tarvitsisi kysyä samoja asioita liitosta, laitan tänne hinnat ja luokat esille.

Kaikki lajit –lisenssi - vakuutus 255 *eur*, lisenssi 95 *eur* eli yhteensä 350 *eur*
Tämä ajajalisenssi oikeuttaa ajamaan kilpaa kaiken tasoisissa moottoripyörä- ja moottorikelkkakilpailuissa kaikissa lajeissa (siis luokasta riippumatta), paitsi nuorten alle 16-vuotiaiden C-luokkien kilpailuja.
Omavastuu 70 *eur*.

Reittilajit –lisenssi - vakuutus 70 *eur*, lisenssi 70 *eur* eli yhteensä 140 *eur*
Tämä ajajalisenssi oikeuttaa ajamaan kilpaa vain moottoripyörille tarkoitetuissa reittikilpailuissa (Trial, Enduro, Drag Racing ja Classic), paitsi nuorten alle 16-vuotiaiden C-luokkien kilpailuja.
Omavastuu 70 *eur*.

Moottorikelkkalajit –lisenssi - vakuutus 100 *eur*, lisenssi 90 *eur* eli yhteensä 190 *eur*
Tämä ajajalisenssi oikeuttaa ajamaan kilpaa vain moottori-kelkoille tarkoitetuissa kilpailuissa, lajista ja luokasta riippumatta, paitsi nuorten alle 16-vuotiaiden C-luokkien kilpailuja.
Omavastuu 70 *eur*.

Nuorisolajit –lisenssi - vakuutus 60 *eur*, lisenssi 50 *eur* eli yhteensä 110 *eur*
Tämä ajajalisenssi oikeuttaa ajamaan kilpaa alle 16-vuotiaille tarkoitetuissa C-luokkien kilpailuissa kaikissa lajeissa niin moottoripyörällä kuin –kelkallakin.
Omavastuu 0 *eur*.

Ja jos anoo omaa vakuutusta tuohon, niin anomuksen pitää olla liitossa 31.12.2003 mennessä. Lomake löytyy liiton sivuilta.

Eli näin ainakin omalle kohdalle sattunut lisenssi jääradalle halpenee 55 *eur* tähän vuoteen verrattuna. Mikä iloinen yllätys, harvoin näin päin.

Kirjoittaja: MARKUS SAULINoo, oishan sitä kuiteskin ollu ihan kiva käydä rykäsee pari kansallista tässä kulmilla ihan omaks iloks..
Mutta jos kahdelle kisalle tulee hintaa lähemmäks 200 egee (lisenssi +osallistuminen) ni ei tää kyllä niin siistii oo..
Oispa kiva tietää kuin moni muu menetti kisa halut tohon ylihintaseen lisenssiin..

Kirjoittaja: TIMO UNKURISain vapautuksen lisenssivakuutuksesta.
Mulla on kattava tapaturmavakuutus joka kattaa myös moottoriurheilun ja lisäksi tietenkin liikennevakuutus.

Kirjoittaja: MARKUS SAULIMulla on sairaanhoitovakuutuksesta rajattu oikea jalka kokonaan pois ja
tapaturmavakuutusta ei edes myönnetty.

Vähän liikaa sattunu.

Mikäs yhtiö sulla on..?

Kirjoittaja: SAMI JUHOLAKysyin liitosta et onko myönnetty yhtään vapautuksia siitä sikaryöstöhinta-vakuutuksesta,niin vastas et useempi if:n vakuutus on menny läpi.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIJoo, mullakin on vakuutukset if:ssä.

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNENMikäs se ifin kelpaava vakuutus on nimeltään? Mikään perus tapaturmavakuutushan se ei varmaankaan liene....ja mitähän ko vakuutus maksaa, tai siis saako sillä isonkin säästön aikaan?

Kirjoittaja: TIMO UNKURISäästöhän on koko lisenssivakuutuksen suuruinen.
Kysehän on ainakin omalla kohdallani siitä, ettei tarvitse maksaa kahta päälekkäistä vakuutusta kun kerran on jo tapaturmavakuutus joka kattaa nämä moottoriurheilu harrastuksetkin. Tuo lisenssivakuutushan ei kata kun mopoiluun liittyvät kolhut , (jos ei kuulu liikennevakuutuksen piiriin), kun taas oma tapaturmavakuutukseni kattaa kaikki muutkin kolhut ja kulut sattuivatpa ne missä tahansa.(elämä on muutakin kuin mopoilua). En muista mitä maksaa, (vakuutusyhtiöstä kysymällähän se selviää).

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMielenkiintoinen näkökulma... olen kyllä joskus ihmetellyt, kun jotkut kaupparekisteriin merkityt uudet yritykset ovat saaneet toimialakseen "moottorikelkka kilpailujen järjestämisen". Nämä paperit kyllä tutkitaan pilkuntarkasti juristien voimin, joten onkohan sittenkään SML:lla kaikki valta ja voima kuten esim. nettisivuilla mahtipontisesti esitetään? Onhan monet lait muuttuneet sitten 60-luvun. Tunnustaa ;) Pappa

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTONo tässä on nyt sitä jo aiemmin peräänkuuluttamaani

Kirjoittaja: SAMI JUHOLANo Sauli mitäs ne herrat päätti,ja mikä oli sun vakuutusyhtiö?

Kirjoittaja: MARKUS SAULIEilen tuli vastaus, joka yllättäen oli kielteinen.
No minä sitten soittamaan tänään herra Louhiolla ja tinkaamaan perusteluja tällä hylkäämiselle. Vastaus oli yksinkertainen, mun liikennevakuutus kun on otettu sille rätkälle eikä mulle. Vaikka se nyt kuiteskin ois korvannu 100 X paremmin kaikki kun liiton ryöstö vakuutus, ni se nyt vaan eri käy. Se kun on nimellä liikennevakuutus niin ei käy.
No ei siinä mitään, mua ei näy ens kesänä puomintakana..
Ei edes sillä yli 80 egen kertalisenssillä.

Pitäköön liitto tunkkinsa, ...tana!

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENPentti, tuo heittämäni "herrain huave" visio perustui muistamaani juttuun, joka tapahtui vuosi sitten. Kilpailuvirasto antoi päätöksen, ettei AKK voi monopolisoida kilpailuja. Vaan kuka hyvänsä voi kisan järjestää ja kuka hyvänsä voi niihin osallistua ilman sanktioita. Kisat tulee vaan järjestää turvallisesti ja esimerkiksi AKK sääntöjä tahi vastaavia noudatellen. Vetoomuksen Kilpailuvirastolle teki tämän super saloo-luokan kärkihahmot. Taisi muistaakseni olla mikkeliläinen puheenjohta ao. porukalla. No mitäs tämä nyt tarkoittaisi näissä moottoripyöräilyn kuvioissa. Mun huuleni oli tsoukki. Ei noita järjestäjiä näitä liikoja olevan. Tottakai jokainen kuski , jolla on urheilullisia tavoitteita, ajaa nykysysteemeillä. Mutta empä näkisi pahana pieniä porukan kisailuja nykyistä useamminkin...Kähmy

Kirjoittaja: MARKUS SAULIJoo, mutta ootkos huomannu että siinä sun liikennevakuutuksessa ei ole mitään rajoitusta fysikaalisille hoidoille. Niitä annetaan niin kauan kun on tarpeen.

Kysyppä vakuutusyhtiöstäsi että täyttyykö liiton vaatimat ehdot liikennevakuutuksessa??

-Sauli-

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENEsmerkiksi harrasteenskassa voisi kokeilla ns. "ulkopuolisia kisoja". Kilpailuja jotka järkkää vaikka joku Pönttövuoren Peikot (sorry jos seura on vielä voimissaan). Kisaan voi tulla mukaan omalla vastuullaan. Ei tartte lisenssejä, ei tartte minkään keskusjärjestön lupia, yms. Moisen mahdollisuutta autourheiljat selvitteli pari vuotta sitten. Kuluttajasuojasta vahv

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKuules Kähmy nyt ollaan jyrkästi eri mieltä. Ei mitkään "Pönttövuoren Peikot" voi järjestää mitään virallisia kilpailuja, kuten ei "Hevosystäväin Seuratkaan" 60-luvulla. Jos joku onneton kuski erehtyy osallistumaan tällaiseen kisaan, ei sitten enää ole mitään asiaa oikeisiin kilpailuihin, eli ura oikeana kilpailijana on ohi jo ennenkuin se on alkanutkaan. Mutta jos tämä SML on alkanut oikein tosissaan jo kyrsiä mieltä, niin onneksi on mahdollista ottaa lisenssi esim. Viron moottorikerhoista. Paikallisesti voi olla kotiseudun kerhon jäsen, mutta lisenssi voi olla muista maista. Silloin on vapaa osallistuminen kaikkiin kisoihin Euroopassa, eikä polta siltoja kotiseutuun. En halua tähän ketään yllyttää, mutta kyllä SML:n päättäjät voisivat ajatella, että Suomi ei nyt enää elä sitä aikaa, jolloin Stalinin opeilla täällä hallittin. t. Pappa

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOLiitosta tuli paperi postitse ihan ok, jossa tosin fysikaalisen hoidon kustannukset enintään viideltä hoitokerralta. Ja tuohon fysikaalisen hoidon pykälään taitaa kaatua myös oma vakuutukseni, koska sen ehdot rajaavat ko. hoidon pois ja sitä ei kai mukaan saa. Hyvin on liitto vakuutusehtonsa tehnyt, rahat pois ja korvata ei tarvi. Taidan äänestää jaloillani ja ajan kertalisenssillä kisan tai pari.....

Kimmo

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOItse aion ainakin yrittää, hinnan nousu vaikuttaa suoraan tietysti myös kertalisenssin hintaan. Täytyy pyytää omasta yhtiöstä vakuutus, joka korvaa silloin kun heidän oma liikennevakuutuksensa ei korvaa... Ja koska liikennevakuutuksen pitäisi aina korvata ensisijaisesti (endurossa), ton toisen vakuutuksen pitäisi olla kyllä tosi halpa :). Mulla on samassa yhtiössä vapaa-ajan vakuutus ja liikennevakuutus, aion yrittää neuvotella noista, mutta kelpuuttaako liitto sen jää nähtäväksi. Sattumalta liiton "lomakkeita"-valikosta ei netistä ko. lomaketta löydy, tilasin sen sähköpostitse, saa nähdä tuleeko.... Nettisivuilla kun vaan lukee, että ko. lomaketta saa liiton toimistosta. Pelin henkeen tietysti kuuluisi, että ko. paperi pitää itse noutaa liiton tiskiltä.... Hienoa on maksaa 70 euroa liiton vakuutuksesta, joka on täysin turha.

Kimmo, WR426F

Kirjoittaja: MARKUS SAULIKyllä sen lapun saa ihan faksilla liitosta.
Mutta jännä homma, kun vakuutusyhtiössä vedettiin siihen paperiin nimi alle, kuiteskin liitossa se pitää vielä hyväksyä.
Mun yhtiössä kaveri sanoi että kaikki ehdot täyttyi, kunhan en mene telomaan itseäni suljetulla alueella. Mutta ei kait semmosta tässä maassa olekaan.

No odotellaan kunhan liiton herrat päättää että ajanko yhtään kisaa ens vuonna, en 100% varmasti jos joudun ottamaan sen pohjolan huuhaa vakuutuksen..

Kirjoittaja: MARKUS SAULINyt kun toi lisenssin hinta koostuu suurimmaksi osaksi siitä vakuutuksesta, kuinka moni on saanut tai edes yrittänyt anoa sitä rahastusvakuutusta pois..?

Soitin liittoon ja kysyin miksi lisenssin hinta on noussut niin paljon( vuodesta -01 jolloin mulla on viimeks lisenssi ollu), tuli perusteluina vakuutusmaksujen korotus.

-01 harrastelisenssi maksoi 1370 FIM.

Liitosta kerrottiin että kukaan ei ole saanut liikennevakuutuksella korvattua lisenssivakuutusta, mutta joitain sairaanhoitovakuutuksia on mennyt läpi.
Miksei siis liikennevakuutus käy..?
Kuka tietää..?

-sauli-

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhminen älä sinä hermostu, ihmettele vaan. Näin lauloi Veikko Lavi aikoinaan. Tämä kai ja sen laulun jatko sopii hyvin nykyiseen MP-urheilun tilaan. Kävin nillä SML:n sivuilla (jotka ovat moottoripyöriä, eikä Suomen Maanrakennus Liittoa), niin siellä taas käskettiin lukemaan määräykset tarkasti, ja toimimaan käskytyksen mukaan, ja etusivulla komeilee edelleen se, että "Meille on annettu valta ja voima päättää kaikesta moottoripyöräurheilusta Suomessa". Niin varmaan on oikein, mutta jos suuri SML on käytännössä kaksi "toimistotyttöä", jotka hoitavat hommansa hienosti, ja vapaaehtoisesti kentällä työtä tekevät kerhot. ON paljon pahasti pielessä. Crossin kalenterin viipymisen ymmärrän, koska siinä yritetään vielä ajatella MM-, ja EM-kisojen sovittamista jotenkin SM-kisoihin. Enskassa on mielestäni otettu hyvin totuus huomioon. Kun Suomi ei ole enää MM-kalentereissa mukana ajetaan omat sarjat silloin kun täällä tuntuu hyvältä. Näin varmaan pitäisi menetellä crossissakin, koska liiton tilanne on mikä on.

Kirjoittaja: Ville HarviaAsiasta toiseen. Ei kukaan sattuis tietään et millon liitto julkasee kilpailukalenterin?

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENNiini...nyt ei aukee Liiton sivulta mitään. Voisit lähtee kuskina kyseleen yhteistyökumppaneita. Voisit kertoo, että ensi vuonna ajetaan taaskin kisaa...päivistä en vaan tiä mittään....eli miksei niitä alustaviakaan kalentereita voisi pistää näkyville. Nytkin on sivuilla SM tuloksia epävirallisina monilta takavuosilta...liekkö nyt vahvistettuja...kalenteri kädessä ooottaaa tietooo myös Kähmyki

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJippii! Kyllä on viisas,ja kauaskantoinen päätös..jälleen.Enskaharrastajan lisenssi siis tosiaan kallistuu "vain" 40%...Kohdallani "viisas" sikäli,että mahdollinen maksakirroosi siirtyy,kosken nyt osta jouluksi sitä 40,- konjamiiniputelia.Ei harmita..ei harmita.. grrr..Taidetaan tällä suurella E-harrastajamäärien vakuutuspotilla tasata joitain muita tilejä?.Mutta ei valiteta,ollaan me köyhät vaan kyykyssä hiljaa...

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOValittaminen on ihan turhaa. Ratkaisu löytyy hiljaisen miehen protestista, jätetään koko lisenssi hankkimatta. Katsotaan kuka sitten nauraa.

Kirjoittaja: MARKO LAINENiin että kun ei hanki lisenssiä, niin ei tarvitse ajaa kilpaakaan ja taas säästyy rahaa. ;)

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENArmas Liittomme ( me olemme se Liitto ) on yrittänyt siirtää konkurssianomustaan nostamalla näitä lisenssihintoja. Jossain aviheessa ne on niin suuret, ettei uusia kuskeja tule eri lajeihin mukaan. Kait nämä Liiton asioita hoitavat "harmaahapset" hakevat sitä +/- rajaa. Muitakin konsteja voisi olla lajien harrastajamäärien lisäämiseen....voi perkele...sano Kähmy..syvällekkö pitää mennä ? ? ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo, ettei tarvitsisi kysya liitosta, niin nain keltanokkana en tieda mita tuo vakuutus kattaa. Eli, tarvitaanko k.o. vakuutus vai korvaako se vain maastoliikennevakuutuksen ellei sellaista ole?

Kirjoittaja: MARKO LAINETänään näytti tulleen myös paperit kotiin, jossa mainitaan noi korvaussummatkin. Kaikissa lisensseissä ne näyttävät olevan samat eli:
Vamman hoitokulut 5000 euroa, ulkomailla sattuneessa tapaturmassa 13500 euroa.
Pysyvän haitan kertakorvaus 17000 euroa
Kuolema 8500 euroa.

MM-EM -lisenssissä summat ovat:
Hoitokulut 13500 euroa
Pysyvä haitta 70000 euroa
Kuolema 35000 euroa.

Tuon lisenssin / vakuutuksen hintaa ei mainittu.

Tuoteseloste noista löytyy osoitteesta www.moottoriliitto.fi kohdasta lisenssit ja vakuutukset. Siellä kerrotaan mitä vakuutus korvaa ja mitä ei.

Korvaussummia katsellessa kyllä tulee mieleen katsoa vaihtoehtoisia vakuutuksia, jos vaan saa noi kaikki ehdot täytettyä. Normaalisti vakuutuksista puuttuu tuo 10 fysikaalista hoitakertaa (tämä on muuten ollut joskus vain viisi kertaa).
Vaikka vakuutus olisi muilta osin moninkertainen, mutta tuo kohta puuttuu, niin liitto ei sitä kelpuuta korvaavaksi vakuutukseksi.

Kirjoittaja: Ville SepponenUudet lisenssit kaupassa hintaan: suolainen.
No eipä auta valittaa.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIVakuutuksen ehdoissa näkyy olevan taas tuo maaginen lause:" ...urheilulisenssivakuutuksesta ei korvata tapaturmia,..jotka kuuluu korvata liikekennevakuutuslain tai .. nojalla".
Eli tämä vakuutus ei korvaa enskassa koskaan (crossissa ja jääradallaa erittäin harvoin) pyörän kanssa sattuneita henkilövahinkoja kisoissa eikä harjoituksissa.(no eipä noilla korvaussummilla paljoa paikkailtaisikaan).
katso liikennevakuutusjuttu http://www.vantaanmoottorikerho.fi/?p=10&d=75 .
Että se siitä vakuutuksesta taas.