Lisenssi harrasteurheiluun

Foorumit

Minkäköhän takia tää ajajalisenssivakuutus pitää olla kun ... kohta 1 sillä ei tee mitään se ei korvaa mitään... aina löytyy selitys miksi ei he korvaa.
2. Miksi moottoriliitto niin mainostaa liikennevakuutusta jos ajajalisenssivakuutus on hyvä? Motocross pyörässähän liikennevakuutus EI ole pakollinen!!
Koska liitolla järki tulee päähän ja lisenssi hinta tippuu järkevälle tasolle..... pienenpi hinta enemmän kuskeja vs iso hinta vähän kuskeja??
Vai onko tarkoituskin että Motocross loppuisi kokonaan?
JA millä pohjola perustelee että lisenssivakuutus on noin helvetin kallis??? mikään muukaan vakuutus noin paljoa maksa... varsinkin kun sillä ei mitään tekos ole.

KIITOS!!! taas kerran.... kiva kun saa ajaa kerhon sisäsiä ees viidelläkympillä näin niistä harraste ym aloittelevistakin päästään !!

Suomen hallitus tekee typeriä päätöksiä....ja kalliita.... miks Moottoriliitonkin pitää !? Miksei jokus joku voisi olla kohtuullisen hintaista että kaikki ken haluaisi voisi harrastaa?

Olisiko tämä ainainen jarna ratkaistavissa? Haluaako liitto kuunnella harrastajia? Harrastajat olisi helppo saa tyytyväiseksi, mutta halu puuttuu?
- Lisenssivakuutus aidosti kilpailutettavaksi, tahallaan ehtoihin laitettu ambulanssilento pois ehdoista
tai
- OIKEA kansallinen harrastajalisenssi motocrossiin, jolla saa kilpailla vapaasti Suomen rajojen sisäpuolella -> kohtuullinen hinta
- Liiton yksittäisille henkilöille asennemuutos -> Meille on annettu ylin päätös- ja määräysvalta fraasi ei pure parhaalla mahdollisella tavalla harrastajakuntaan

Paras tilanne olisi, kun Suomeen saataisiin koko Suomen kattava harrastatoimintaan keskittynyt moottoripyöräjärjestö. Kilpailutilanteessa moottoriliitonkin pitäisi kantaa vastuu harrastajien tyytyväisenä pitämisestä.

Jani puhuu asiaa!

Sehän tässä vielä mukava, että jos oikein olen kuullu niin liitto on tekemässä eri lajeille promoottoria. Joskus vissiin asiasta oli puhetta.
AKK:n puolelta onkin hyvä esimerkki miten käy, kun promoottori tulee hommiin. Tulee hienot systeemit, osallistumismaksut nousee(f-cup rallit esmes. tai sm rallit), lisenssien hinnat nousee.(jokamiesluokassa tais olla 90e lisenssi josta vakuutuksen osuus 10e. Ennen tätä lisenssi maksoi 60mk)

Kyllä näissä promoottoreissa ja lajiliitoissa on tarkotus tahkota vain rahaa ja saada myyviä lajeja. Kustannuksia tulee niin, että kaikilla ei ole varaa edes harrastaa. Autopuolella asiat on menny huonoon suuntaan mielestäni, toivottavasti motskari puolella ei ole menossa samaan suuntaan, että harrastajat unohdetaan melko totaallisesti.

Tämä ns. Moottoriliiton lisenssivakuutus ei kata mitään. Poika katkas reisiluun vuonna 2008 Jämsässä. Laitoin vahinkoasian liiton vakuutukseen, kun tapaturma kävi liitonalaisessa kilpailussa. Heti alettiin Pohjolassa kettuilee, et mitä mä sinne soittelen, että asia kuuluu liikennevakuutukseen. Saatiin korvauksia sairaalamaksut. Kahden leikkauksen jälkeen reidessä tosi rumat arvet. Soitin Pohjolaan, josta neuvottiin ottamaan lääkäriin yhteyttä, joka allekirjoittaa lausunnon arvista. Näin tein ja lääkäri kirjoitti, että arvet ovat rumat ja pysyvät. Päätös Pohjolasta: Ei korvata, koska he eivät näe syytä siihen, että niistä olisi pojalle haittaa ja heidän omalääkäri on tutkinut kuvat. Liikenne vakuutuksesta tuli eri vammasta, joka oli huomattavasti pienempi lakisääteinen korvaus kosmeettisesta haitasta, joka on sattunut alle 17- vuotiaana. Joten edelleen sanon, että Pohjola ja moottoriliitto ei tee muuta, kun rahastaa meitä.

joo ei sellasta ambulanssilentoa siinä vakuutuksessa tarvita. Ne ketä sitä luulee tarvitsevansa voi sen ottaa.. ja jos suomessa tulee niin hätä, että kopteria tarvitaan tulee se ilman pohjolan vakuutustakin.

Jani puhu aikalailla asiaa !!

ja kuten Raimo sano... Pohjola ja moottoriliitto ei tee muuta, kun rahastaa meitä.

Suomeks suoraa sanottuna ihan vitun lapsellista touhua Liitolta !! meidän hiekkalaatikkoon et tuu leikkii jos et maksa sitä ja tätä.... Urpot herätkää!!

karting kertalisenssi maksaa... 19 euroo kaks päivää..... Motocross 130 e / kisa ja vakuutus on kummassakin..... ja ihan yhtälailla molemmissa se vahinko voi käydä.

Reilu vuosi sitten selvittelin aika laajasti tuota moottoriliiton vakuutusta, mitä hyötyä siitä on ja olisiko siitä järkevää luopua.

Selvityksen lopputulemana oli, että kyseinen vakuutus on täysin turha. Jokaisessa pyörässä pitää olla lain mukaan liikennevakuutus ja kaikki onnettomuudet/tapaturmat jotka tapahtuvat radalla korvataan ensisijaisesti liikennevakuutuksesta.

Joskus olen moottoriliiton suunnalta kuullut perusteeksi lisenssivakuutukselle sen että sillä varmistetaan että jokaisella kilpailussaolevalla on varmasti vakuutus. Jos halutaan varmistaa että jokaisella on vakuutus, niin siihen riittää että kisoissa jokainen joutuu tuomaan todistuksen liikennevakuutuksesta.

Tuo lisenssivakuutuksen kotiinlennätyskulu on sellainen jota meikäläisen vakuutusyhtiössä ihmettelivat enemmänkin. Heillä kuulemma riittää pienempikin summa kaikissa muissa vakuutuksissa. Oma tulkintani on, että tuo pykälä on sellainen jolla on hyvä tehdä vakuutuksesta siten erilainen verrattuna kilpaileviin ettei vakuutusta kannata ottaa toisesta vakuutusyhtiöstä.

Mitä tulee tähän uuteen ja hienoon sarja-crossivakuutukseen, niin mielestäni se on vain liiton uusi keino rahastaa harrastajia. Mitä ilmeisimmin tämä tulee tarkoittamaan, että moottoriliitto tuo takaisin sarjacrosseihin lisenssivaatimuksen.

Edelläolevat kommentit siis koskevat alaikiäisiä kuskeja, täisi-ikäisten osalta asia saattaa muuttua hiukan erilaiseksi, mutta silloin lisenssivakuutuskin on melko kallis.

Onko nyt niin, että viime vuonna sai ajaa sarjacrosseja ilman lisenssiä ja liitto vain suositteli että jokainen ottaisi lisenssin. Tänä vuonnako joutuu ottamaan tuon kyseisen 50€ harrastajalisenssin, jos meinaa ajaa sarjacrosseja?

omalla kohdallani 4 kerhosta 2 vaati lisenssin ja yksi ei kun ajattiin kerhokisoja ,
yksi kerho lopetti sarjacrossit kokonaan ;-(

eli kerhot tulkitsivat asioita erillä tavalla...

Mukavaa kun muutkin herää!
Mitä tälle vois tehdä??

Moottoriliitto taitaa olla ainut Suomalainen lajijärjestö kenellä on vielä tämä vakuutus "pakko".
Esim. Hiihtoliitolla ja Svolilla vakuutuksen pois saanti linessistä onnistuu nettimaksun yhteydessä rasti ruutuun meiningillä.
Nyt moottoriliiton lisensissä kaikki yli 100€ on vakuutusmaksua.

Kyllä vakuutusmaksun saa pois kunhan oma vakuutusyhtiö allekirjoittaa moottoriliiton oman kaavakkeen mutta kun mikään vakuutusyhtiö ei sitä allekirjoita. Pohjantähdelläkin asiaa tutki lakimiehet, että voivatko nimen paperiin laittaa. Eivät laita kun jotkin sanamuodot ei täsmää.

Liitolla on siis osaamista ainakin lakiasioiden suhteen ;-)

nm. hiukan paremmat omat vakuutukset omaava veteraani kuski

Valitetttavasti liikennevakuutusta ei pysty millään kisapaikalla kontrolloimaan, vakuutus on voitu päättää vaikka minuuttia ennen starttia puhelimitse. Lisäksi on ollut ennakkotapauksia jossa kisoissa sattuneissa vahingoissa liikennevakuutus ei ole korvannut.

Itsellä on korvattu toi vakuutus IF:n matkavakuutus/Mandatumin sairaskuluvakuutus yhdistelmällä ja kieltämättä onhan se aikamoinen rumba vuoden lopussa kun metsästää niitä allekirjoituksia. Yrittäjänä ja kahden lapsen isänä halusin kuitenkin lisäturvaa tohon lisenssivakuutukseen eli hoitokuluissa itselläni on 200 000€ katto jne. Välillä tulee kokeiltua kavereiden pyöriä ja esim. USA:ssa ajan vuokrapyörillä eli niiden kohdalla ei liikennevakuutuksesta ole takeita / hyötyä. Hintaa vakuutukselle tulee vajaat 900€, mutta ei ainakaan tarvitse olla huolissaan mistään ja voi normi sairastapauksissakin marssia suoraan yksityiselle.

alla oleva tieto löytyy osoitteesta http://www.liikennevakuutuskeskus.fi .

tuonko lukasee, niin ei tarvi spekuloida turhia korvaako liikennevakuutus vai ei.
oli vakuutus vai ei....
ajaako kaverin mopolla vai omalla....

LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS 13.11.2001
Vakuutus-ja oikeusyksikkö 1 (2)
Rekisteröimättömien kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin käytettävien ajoneuvojen liikennevakuuttaminen
Rekisteröimättömien ajoneuvojen liikennevakuuttamisvelvollisuudesta ilmenneiden
epäselvyyksien johdosta selvennämme asiaa. Lainsäädäntö ei ole muuttunut tältä osin.
Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvon pysyvän omistajan tai pysyvän haltijan
on otettava liikenteeseen käytettävälle ajoneuvolle liikennevakuutus. Vakuuttamisvelvollisuuteen
ei vaikuta se onko ajoneuvo rekisteröity vai ei.
Liikennevakuutuslaissa tarkoitetuiksi liikennealueiksi katsotaan mm. liikenteelle tarkoitetut
tiet ja alueet, talojen piha-alueet sekä muut alueet, joissa moottoriajoneuvolla voidaan
yleensä liikkua; mm. maastoalueet.
Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa
tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella
kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti.
Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu aitauksella
tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle
estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin
ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana
puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät
täytä liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat
yleensä vailla eristystä.
Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on liikennevakuutuslaissa
tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi
niitä varten on otettava liikennevakuutus.
Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla
vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle
ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois.
Vaikka ajoneuvon kuljettajalla olisi tapaturmavakuutus/lisenssivakuutus taikka kilpailun
järjestäjällä olisi vastuuvakuutus, kuuluu vahinko liikennevakuutuksesta korvattavaksi,
mikäli se on sattunut liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa tilanteessa.
Korvaukset liikennevakuutuksesta suoritetaan liikennevakuutuslain ja sen nojalla annettujen
ohjeiden sekä vahingonkorvauslain mukaisesti. Liikennevakuutuslain korvauspiiriin
kuuluvat sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Henkilövahinkokorvauksiin ovat
oikeutettuja kaikki liikenneonnettomuudessa vahinkoa kärsineet – myös vahingon aiheuttanut
kuljettaja. Liikennevakuutuslain mukaisesti henkilövahinkokorvauksissa ei ole
markkamääräistä ylärajaa. Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa, jos esimerkiksi
moottoriajoneuvon kuljettaja tai muu vahingon kärsinyt on itse aiheuttanut vahingon tahallaan
tai törkeällä tuottamuksella sekä rattijuopumustapauksissa että rikostapausten
yhteydessä.
Moottoriajoneuvojen välisissä liikennevahingoissa korvausperusteena on yleensä kuljettajan
tuottamus eli huolimattomuus tai varomattomuus. Syyllisen ajoneuvon liikenne
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS 13.11.2001
Vakuutus-ja oikeusyksikkö/Kim Kalpio 2 (2)
vakuutuksesta korvataan syyttömän osapuolen vahingot. Oman ajoneuvon vaurioita ei
korvata omasta liikennevakuutuksesta.
Lisenssivakuutus täydentää liikennevakuutusta tilanteissa, joita ei katsota liikennevakuutuslain
mukaisiksi vahingoiksi. Esimerkiksi kilpailu, jossa liikennevakuutuslain tarkoittamat
eristämis- ja käyttökriteerit täyttyvät tai muu kuin ajoneuvolla ajettaessa sattunut
tapaturma.
Liikennevakuutus on aina ajoneuvokohtainen. Jokainen vakuutusyhtiö määrittää itse liikennevakuutuksen
määräytymisperusteet. Näin ollen vakuutusten hinnat saattavat
vaihdella yhtiökohtaisesti.
Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot
Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus,
joka myös perii korvauksia varten korotetut vakuutusmaksut niiltä moottoriajoneuvojen
omistajilta, jotka ovat laiminlyöneet vakuuttamisvelvollisuutensa. Lain mukaan
vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja ja haltija jäävät ilman korvausta samoin
kuin kuljettaja, joka tiesi tai jonka olisi pitänyt tietää ettei ajoneuvolla ollut liikennevakuutusta.
Jos liikennevakuutuksen ottaminen on laiminlyöty, on Liikennevakuutuskeskus lain mukaan
velvollinen perimään hyvikkeen ajoneuvon omistajalta tai haltijalta laiminlyönnin
ajalta. Tällä hetkellä sovellettavan käytännön mukaan hyvike on enintään neljän kuukauden
ajalta 3-kertainen ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2-kertainen verrattuna
normaalimaksuun. Vahinkotapauksissa vastaavat kertoimet ovat enintään neljän kuukauden
ajalta 6 ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2.
Nykytilanne
Nykyisen sekavan vakuuttamistilanteen johdosta liikennevakuutusala ja moottoriurheilun
keskusjärjestöt ovat keskustelleet mahdollisista tarpeista selkeyttää ohjeita ja lainsäädäntöä
kilpailu- ja harjoitustilanteiden osalta. Toistaiseksi sekä vakuutusalan että
moottoriurheilun harrastajien ja kilpailijoiden tulee kuitenkin noudattaa voimassa olevaa
lainsäädäntöä.
Lisätietoja liikennevakuuttamisesta antaa Lauri Linna / Liikennevakuutuskeskus puh.
040 450 4591.
Ystävällisin terveisin
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS
Vakuutus- ja oikeusyksikkö

saaks vak yhtiöltä jotai tilastoa montako korvausta ovat suorittaneet lisenssi vak kautta?

Itelläni on kyllä maksettu kaikki mitä pitää kun on tullu kaatuiltua. Työnantajakin on kiitollinen kun liikennevakuutus on maksanut sairasajan palkat niille. Mitä Pohjolaan tulee niin vois kuvitella että ei oo kovin kova Bisnes toi lisenssi vakuutus. Maksaa pari euroo kun lasket kaikki onnettomuudet mitä kauden aikana tapahtuu ja niistä tulleet kulut.

Huoh...

Tässä olis aihetta Liitonkin lukea ja miettiä tätä asiaa. Ihmettelen ittekki, että miten Liitto voi määrätä sen, että täytyy ilmoittaa vakuutuksesta vuodenvaihteeseen mennessä....... Monet ei ajattele asiaa, kuin joskus helmi- maaliskuun tietämillä..... Pitäiskö tässäkin tapauksessa ottaa yhteys kuluttajaneuvojalle, meinaan eihän tämmöstä voi päättää edellisenä vuotena.....

Mukavaa kun muutkin herää!
Mitä tälle vois tehdä??

Moottoriliitto taitaa olla ainut Suomalainen lajijärjestö kenellä on vielä tämä vakuutus "pakko".
Esim. Hiihtoliitolla ja Svolilla vakuutuksen pois saanti linessistä onnistuu nettimaksun yhteydessä rasti ruutuun meiningillä.
Nyt moottoriliiton lisensissä kaikki yli 100€ on vakuutusmaksua.

Kyllä vakuutusmaksun saa pois kunhan oma vakuutusyhtiö allekirjoittaa moottoriliiton oman kaavakkeen mutta kun mikään vakuutusyhtiö ei sitä allekirjoita. Pohjantähdelläkin asiaa tutki lakimiehet, että voivatko nimen paperiin laittaa. Eivät laita kun jotkin sanamuodot ei täsmää.

Liitolla on siis osaamista ainakin lakiasioiden suhteen ;-)

nm. hiukan paremmat omat vakuutukset omaava veteraani kuski

Moro Kari.

Vähän eri asiaa mut voisitko ottaa minuun yhteyttä sähköpostilla niin esittäisin muutaman kyssärin siitä vetskujen EM kisasta. marko.falck@aina.net

T:Make

Asiahan ei minulle juurikaan kuulu, mutta miksi Suomessa, jossa on jo verorahoilla maksettu sairaan- ja myös terveydenhoito, pitää makssa erikseen ambulanssilennosta Australiasta. Manninen bros saa vastata tuohon verojuttuun. Tiedän tiedän onhan se ihan pakko.
Laskekaapas kuinka monta suomalaista junnua (10-15) käy Ausseissa ajamassa. Minun laskuri on nollassa. Mannisilla on varmaan parempaa tietoa?
Paavo Kymäläinen