Lavanko kiinni toistaiseksi 13.7 eteenpäin

Tämänpäiväisen runsaan vesisateen takia Motocross radat Lavangossa joudutaan pitämään kiinni toistaiseksi. Radat avataan mahdollisimman pian, heti kun saadaan ne ajokuntoon.

HUOM!! Isolla radalla ajetaan lyhennettyä rataa (Supercross)kun radat aukeaa.

Ilmoitan motocross ratojen aukeamisesta tällä palstalla ja VMK:n sivulla.
T: Jarkko Katila 040-8677811

Foorumit

..........

Mikäköhän mahtaa olla kivitilanne? Vieläkö karmean kokoista lohkaretta rata täynnä? Kun ei ole kevään jäkytyksen jälkeen
viitsinyt mennä edes varikolle saatikka ajamaan koko radalle.
HYMK toiminnasta kannattaa ottaa mallia aina kun sinne menee ajamaan niin rata huippukunnossa kasteltu ja laitettu. Siitä maksaa ilomielin ratamaksun. Onko Vantaalla vielä käytössä ryöstöhinnat 15e kerta?

Noin viikko sitten kävin vaikka vannotin että en enää mene. Jotain muutoksia siellä taas tehtiin kun puolet radasta oli kiinni, ahdistaa vähän kuitenkin maksaa se 15

..........

No eipä ole homma muuttunut joten kierretään paikka kaukaa ja harrastellaan muualla! Taitaa Vantaan radalla olla nolo paikka kun maailman tähdet saapuu MM kisoihin katselemaan kivikkoa.
Se 15e on todellakin ryöstö radasta mikä on karmeassa kunnossa no Hyvinkäällä homma toimii 10e ja rata kunnossa.

Crossiradat auki huomisesta eteenpäin. Paikoitellen on rata vielä kuitenkin pehmeä.
Kivien suhteen on tilanne kevääseen verrattuna parempi,on kerätty kiviä paljon sekä uutta pintamaata on ajettu noin 15 kasettiautollista parin viime viikon aikana.
Lyhennetty rata on nyt käytössä tulevien Supercross kisojen takia,ja rata on sama mitä kisoissa ajetaan.

.............

Oliko ketään ajamassa Lavangossa ? Miltä rata näytti?
15 kuormaa kuulostaa vähältä koko radalle? No kiva kuulla kommentit kisojen jälkeen MM miehiltä. Voi olla että tälläinen harrastelija vaatii vaan liikaa ja MM kuski pitää rataa aivan mainiona. Mene ja tiedä?

Ihan hyvässä kunnossa on, tänään jäi Jarkko vielä iltapuhteiksi laittamaan hyppyreitä kuntoon. Nyt radalla on käytössä äes, jolla saa pinnan möyhittyä hyväksi ja kivet nostettua esiin (ja kerättyä pois). Turha murehtia vielä mm-kisoja, kun ajetaan nyt noi Supercross kisat ensin. Ensi viikon rata on kiinni kisavalmistelujen vuoksi ja nyt sunnuntaihin saakka ajetaan pelkästään supercrosspätkää eli jos on tosi paljon kuskeja yhtä aikaa ajamassa voi vähän tulla ruuhkaa.

PS: Mistähän noi sun tyhjät ............... viestit tulee ennen tuota normaalia viestiä?

Lyhennetty rata mitä ajeltiin eilen oli tosi makea.

Joskus tulee josjus ei sä naurasit jos näkisit tän mun vanhan vhs nauhurin kokoisen läppärin on sit niin loppu kun vaan voi.

Juuri tulin ajelemasta ja hyppyrit olivat tosiaankin aika hyvin onnistuneet. Just hyvät alastulot että metri yli tai alle ei meinaa kuolemaa.

En tiedä oliko se maalihyppyrin \"matalaksi jäänyt\" puolikas joku kokeilu vai ajanottokaapelin kaivelua tms. mutta hyvin siitäkin sinkoutui alastuloon (joka sekin oli sillä puolella tosi hyvä). Lähdöstä oli siis napattu n. vikat 1,5 metriä pois ja korkeus oli ehkä pari metriä. Kaari jatkui lähtöön asti joten turhaa keventymistä ei tullut ja meikäläisen taidoillakin pysyi pyörä hanskassa sen mitä kohtuulliselta tuulelta uskalsi hyppyyttää.

Myös alamäen pari alastuloa ovat mielestäni tosi hyvä idea.

Anssin kanssa samoilla linjoilla, että kunnolliset alastulot ja lähdöt tuovat turvallisuutta, meidän ei niin huippukuskien, radan kiertämiseen ja toivottavasti ne ovat myös kisoissa kunnossa. Ehkä ne vastaavasti eivät ole tarpeeksi haastavia SM kuskeille, mutta varmaan voittaja silti selviää.. tiedä häntä.
Tässä kierros radalta kypäräkameralla:

http://www.youtube.com/watch?v=xH2HBh9_B4k

-T #280

Jeps eli maalipöytään tehtiin testiä matalammasta lähdöstä, jossa kaari on koko lähdön pituinen. Toistaseksi pinta antaa vielä liikaa periksi, mutta ainakin itselle lähdön kaari toimi hyvin ja siihen uskalsi vetää rauhassa ilman pelkoa että lähtee käsistä. Muutenkin ollaan nyt yritetty tällä viikolla noita hyppyreitä siihen suuntaan että hypyn pituus, lähdön ja alastulman kulma on oikeassa suhteessa. Kaikki ei tietenkään voi olla samaa mieltä mihin suuntaan ratoja kannattaa säätää, mutta tämän tyyppinen palaute tietysti lisää uskoa tohon hommaan. Radan kehityksen avain on, että kokeillaan uusia juttuja ja katsotaan mitkä toimii ja mitkä ei. Liian monta crossikautta päättyy siihen että Suomen crossiradoilla hyppyreissä vajaaksi jääminen tarkoittaa usein sitä että luita menee poikki.

Ajatus siitä, että hyppyreiden pitää olla hirmu linkoja kisoissa on mielestäni väärä. Hyvin rakennetut hyppyrit mahdollistaa turvallisen (tai edes crossihengessä turvallisen) kilpailun joka toimii sekä kilpailijoille että katsojille. Mielummin siten, että kaikki hyppää hyppyrin yli ja parhaat nopeammin, matalammin ja stailinmiin kuin muut, kuin niin että ainoastan parhaat hyppää yli paniikkikaasulla ja muut parilla pompulla. Ei aina haluaisi vetää tätä jenkkikorttia esiin, mutta ne jotka on sitä mieltä että ei pysty tekemään hyvää ja turvallista rataa sekä harrastajalle että prolle voi käydä Kaliforniassa tutustumaan noihin ratoihin.

Hyvä homma että tehdään jotain uutta. Mutta miten ihmeessä olette päässeet muotoilemaan hyppyreitä? Eikö se ole niin
pyhäasia kerhoille että niihin ei koske kuin seuran 100v vallassa ollut luottomies joka tietää 100v kokemuksella miten hommat on hoidettu jo 1800 luvulla.

Ajat muuttuu ja hommat menee pikku hiljaa eteenpäin. Vantaalla tehdään hyvää työtä asioiden kehittäämiseksi kaikilla motocrossin osa-alueilla. Esimerkiksi Katilan Jarkko on kyllä jaksanut tosi hyvin talkootyönä (välillä yötä myöten) laittaa rataa kuntoon, suuret kiitokset hänelle.

Kannattaa kyllä tulla ensi lauantaina katsomaan Supercrosseja tuonne Vantaalle, on varmasti huippuluokan kisat.

Nyt puhutte asiaa!!
Perusharrastelijan mielipide:
+Jarkko Katila
+Team Manninen Bros
+Lavanko

++Radat sellaiseks että harrastelijakin uskaltaa yrittää..

Kun saataisiin tänne alkuun 2-4 rataa missä nämä hyppyrit olisi muotoiltu nykyajan mukaisesti niin uskoisin muiden seuraavan perässä pikkuhiljaa. Esin juuri Vantaa,Hyvinkää,Heinola,Siilinjärvi voisivat olla paikkoja kun niissä tuntuu harrastelijoita olevan. Ja näissä kerhoissa on kuskeja jotka ajavat nyky päivän MM radoilla kerhojen kannattaisi kysyä vinkkejä heiltä. Kun se on juuri näin oikein tehtynä isothyppyrit eivät ole vaarallisia.

Tulipahan tämäkin päivä nähtyä ettei tällä palstalla kaikki ole perseestä tai päin v*ttua suunniteltu ja toteutettu. Eihän se loppupeleissä niin vaikeata olekaan sanoa, että joku homma toimii tai joku on tehnyt hyvää työtä. Manniset vääntää hommaa hyvään ja oikeesee suuntaan! Unohtamatta kaikkia muita... Loppu kesää kaikille ja Samulin samoin: Sinkki kireellä...kärkeen ja karkuun :D