Laakerien irroitus KTM

Millä ja miten lähtis parhaiten vanhat kampiakselin laakerit lohkoista irti? Lohkoa lämmittämällä laakerin ympäriltä ja laakeriin kylmäspraytä ja liukuvasaralla naputtamalla vai? Pyörä on KTM 300 exc - 2008 . Vinkkejä otetaan vastaan...kiitos

Foorumit

Kotarin korjaamomanuaalissa oli ohjeena laittaa lohkot uuniin ja antaa lämmetä siellä, osa laakereista napsahteli suoraan uuninpellille ja osa lähti kevyesti naputtamalla lämmitetyistä lohkoista.
Ja lohkot lämmitettiin 150 asteisiksi. Sama homma kasattaessa uusia laakereita lohkoihin. Lohkot lämpimiksi ja laakerit pakkasesta.
Lohkot kannattaa pestä ensin huolella niin on vähemmän selitettävää emännälle....

Ok...täytyy koittaa uunittaa joku päivä. Ei taida emäntä tykätä vaikka ois kuin hyvin pesty :)

Kiehuva vesi on useimmiten riittävä lämmitysmuoto. Lohko lämpiää nopeasti, muttei niin väkivaltaisesti kuin toholla. Tuosta KTM:stä en tiedä, mutta varmista, laitetaanko kumpikin laakeri ensin lohkoon. Kampiakselin ja laakerin sovite voi toisella puolella olla sen verran tiukka, että laakeri on syytä laittaa ensin akselille ja vasta sitten lohkoon akselin kera. Laakerin saa näin naputeltua pohjaan sisäkoolista.

Aivan! Itse käytin tässä operaatiossa vanhaa grilliä johon pistin lohkot lämpiämään ja huomasin että ei tarvitse olla sitä 150 astetta ainakaan minulla... pyöräni on honda cr125.
Ei tainnut olla edes 100 astetta se lohkon lämpötila kun kävin hakemassa laakerit pakkasesta...
Minä laitoin itse ensin vetorattaan puoleisen lohkon laakerin ja sitten kampiakselin kiinni oikenpuolen lohkoon. Sitten vasemmanpuolen lohkon laakerin ja junttasin kiinni..
hyvin se kampura näytti menevän sinne vasempaan lohkoon laakerin sisään...