Kytkimen käyttö

Kirjoittaja: tietämätön Olen saanut hiljattain crossipyörän ja halausin tietää että onko tosi että kytkintä ei käytetä vaihteita vaihdettaessa??? Vain lähdössä, ja jarrutuksissa...

Kirjoittaja: mr.holeshotei ole mikään pakko käyttää kytkintä ajaessa jos ei halua, isompaa vaihtaessa laatikko oikein imaisee vaihteen oikealla kierrosalueella ja sitten mennään. yleensä lähdössä (siis kilpailussa) kannattaa vaihtaa ilman kytkintä, pysyy ketjut kireällä kokoajan :-D

Kirjoittaja: matti pokkinenEi kuitenkaan jarrutuksessa niin, että kytkin on vedetty auki, jarrulla takapyörä lukossa, ja etujarrua ei ollenkaan.

Kirjoittaja: KTM-RACINGEI ILMAN KYTKINTÄ VAIHDETTAESSSA PITÄISI MITÄÄN TAPAHTUA LAATIKOLLE.AINAKIN KOTARISSA ON NS.SUORAKYTKENTÄ LAATIKKO JOTEN ON SAMA KÄYTTÄÄKÖ KYTKINTÄ VAI EI.
TOSIN METSÄSSÄ YMS.KANNATTAA KÄYTTÄÄ KYTKINTÄ JOTTA VAIHTAMINEN RASKAASSA VEDOSSA EI HAJOTA LAATIKKOA.

Kirjoittaja: pirhonen osmotuo on ihan totta, ei sitä muuhun tarvitakaan, vaatii hieman opettelua kyllä tuo ilman kytkintä ajo, mutta kun oppii niin sitten ei sitä kytkintä enää tarvitse edes. ai niin, lisäys vielä, hypyissä tarvitaan myös kytkintä jos tarvitsee korjata vähän etupäänasentoa, minä pidin ainakin aina ajon aikana yhtä sormea kytkimellä.

Kirjoittaja: Ainakin Salmisen Juha sanoi jossain, ettei kytkintä tarvita, kun lähdössä ja pysähtyessa.

Kirjoittaja: niinköniinkö, että kytkintä annetaan hieman jos on tukala paikka ja tahtoo saada kierrokset ylös: Siinä hieman luiskauttaa niin, että kone ulvaisee ja sitten antaa taas mennä. ja jos tarvii takarengas lukita niin sitten kytkytintä myös. Ja vaihtaessa ei hellätä kaasua ollenkaan eikä kosketa kytkimeen vaan survotaan isompaa sisään.

Kirjoittaja: : )EI!!!!!!!!!

Kirjoittaja: HONDA.racingKYLLÄ!!!!!!!!!

Kirjoittaja: kotarainenAivan; jatkuva veto on varsin suotavaa esim. mantsapoluilla, sillä kytkimen käyttö rutakossa silloin, kun ollaan ratasta myöten soosissa katkaisee vedon ja takaskurra alkaa kaivaa. Muuten kytkintä sopii kyllä käyttää tilanteessa kuin tilanteessa, ellei nyt kisoissa vedetä aivan veren maku suussa.

Kirjoittaja: KTM 200Aja vaan ilman kytkintä, kunnes laatikko sanoo POKS...

Kirjoittaja: HONDA.racingLaatikko ei sano POKS.!!!!!!!!!!!
Kyllä,ei tarvi aina käytä kytkintä!!!!!!

Kirjoittaja: Jukka KunttuOpettele kytkimen käyttö se on ihan oikein.esimerkikisi jos ajat liian hiljaa esim,isoon ylämäkeen,tai jos ajo tuntuu epävarmalta,vedä kytkimestä ja paa pienta sisään,kyllä se sieltä lähtee!

Kirjoittaja: kotarainenKaikki käyttää, kaikki ei. Kaipa se kytkinvipu olisi jo aikoja sitten jätetty pois ellei sitä tarvittaisi. Ainakin aikoinaan KTM:n fillareille oli olemassa ohje, että ylöspäin vaihdettaessa ei välttämättä tarvita kytkintä, mutta alaspäin (pienemmälle) vaihdettaessa pitäisi aina ehtiä käyttää kytkintä. Huom! Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että jonkun japsifillarin loota kestäisi edes sitä ekaa kertaa kunnolla. Lienee vaihdelaatikosta, rattaiden kytkinpinnoista ja akselien pyörintänopeuksista kiinni, miten vaihtelu ilman kytkintä sujuu. Lisäksi pienillä vaihteilla momentit lienevät suurempia, kun töksäyttää seuraavan vaihteen päälle. Joka tapauksessa kytkimen käyttö lienee suositeltavaa aina, koska suuret pyörimysnopeuserot rikkovat rattaiden kytkinpinnat ja välivapaita alkaa löytyä.