Kysymys papereista
29.11.2005 - 21:01
|
Kirjoittaja: Villepekka TaipaleMoi
Eli olen aloittamassa enduro harrastusta ja etsin itselleni pyörää.. Semmonen juttu että löysin itselleni hyvän enduron ja siitä on hävinnyt paperit. Eli saanko tullista punakilpi paperit?? Kisoja ois tarkotus alkaa ajamaan joten paperit pitäs olla..
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO?
Mietin vaan, että viitsinkö enää edes vastata sulle.
Eikö pieneen mieleesi tullut, eikö edes hetkellisesti, että se "sekava sössötys" tarkoittaisi jotain? Vai pitäisikö tästä eteenpäin kaikki vastaukset kohdistaa koskemaan juuri sinun pyörääsi? Minä nyt kuitenkin lähdin vastauksessani siitä, että se pätee myös EU-alueen ulkopuolelta tuotuihin ajoneuvoihin, anteeksi kauheasti, sekava sössötykseni!
Jos ne kaikki paperit lukee, niin pitäisi käydä täysin selväksi mihin punakilpipaperiin leiman hakiessaan sitoutuu ja mihin ei. Siirtolupaa EI PITÄISI saada ilman ja luovari on myyjänkin syytä kauppaa tehdessä kirjoittaa ettei ole tule myöhemmin epäselvyyksiä jos pyörää käytetään vastoin tullipaperia.
Kirjoittaja: VILLE NIVALASamulle.Jos et pyörää ostaessasi ole tehnyt luovaria tai kauppakirjaa niin ei se mitään.tee luovari vaikka kaverin kanssa joka siinä paperissa luovuttaa mopon sulle.siinä sulle luovari jolla saat sen tullin paperin.sitä ei kukaan sulta tule sen jälkeen kyselemään/kyseenalaistamaan.kunhan tiedät itse että pyöräsi ei ole "kuuma".onko nyt OK?
Kirjoittaja: Nikkanen EeroPakko vähän niuhottaa ohi aiheen,mutta en ostaisi mitään isompaa edes jollaintavalla selvittämättä kauppatavaran alkuperää tai omistussuhdetta.Luovari kannattaa aina tehdä,jollei kyse ole ihan romukasasta,eikä paperin tarvitse olla mikään virallinen lomake.Paperille ylös myyjän ja ostajan tiedot nimmareineen ja kaupan oleva vekotin runkonumeroineen ja parin todistajan nimet..Jos laite myöhemmin osoittautuu pöllityksi tms. on ostajalla jotain dokumenttia johon voi vedota tulleensa huijatuksi kaupassa.Ja muutenkin rehellisyys kunniaan.Hyvän harrastuksen parissa liikkuu myös huijareita,ja tämä näin yleisellä tasolla,ei viitaten alkup. kysyjään.
Kilpailun (enska) katsastuksessa nyt kuitenkin vaaditaan verovapaus/tullauspaperi ja siirtolupa määrättyyn tapahtumaan,määrätylle käyttäjälle ja määrätylle ajankohdalle.
Kirjoittaja: JARI WALLENIUSPaperit siis kohta hoidossa... Kannattaa lukea enduroa koskeva sääntökirja ettei tule AT:lla (tai jo ennen sitä) ongelmia ;-)
Kari Wallenius
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENVille rules... Ja Sirkulle No hard feelings ;-))
Kirjoittaja: Jarkko KainulainenSen verran itseäkin kiinnostaa, että miten tuo liikennevakuutuksen voimassaolo tunnistetaan katsastuskonttorilla? Autoissahan oli ainakin jossakin vaiheessa näitä leimoja, mutta vaikka omassa pyörässä on liikennevakuutus, en ole mitään leimoja saanut. Onko katsastuskonttorilla pääsy johonkin rekisteriin, josta esim. runkonumeron perusteella selviää liikennevakuutuksen voimassa olo?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiikka, lue se tullipaperin takapuoli. Kukaan ei voi sinun puolestasi siihen sitoutua. Jarkko, tarviit todistuksen liikennevakuutuksen voimassaolosta vakuutusyhtiöstäsi.
Ja kun taas joku sanoo, että en mä tarvinnu sitä tai tätä, niin varmasti, ei joka paikassa, eikä joka kerralla ihmiset muista tai edes tiedä kysyä/pyytää kaikkia papereita. Ja joskus pyydetään jotain mitä ei pitäisi edes kysyä.
Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAeli jos minä en ole hakenut tullin paperi vaan edellinen omistaja ja jäisin kiinni yleisellä tiellä niin minä en saisi veropetos syytettä kun en ole siihen sitoutunut .
olin aina kuvitellut että tuo paperi on pyörälle eikä kuskille
Kirjoittaja: Miika SavoKiitos Sami! Näin voi olla käytännössä, mutta entäs sitten jos paikalle on kutsuttu poliisit, jolloin joka tapauksessa narahdat ellei pyöräsi ole rekisterissä. Eikös siitä yleensä tule sakkoja jolloin vakuutusyhtiökään ei korvaa aiheuttamiasi vahinkoja.
nm. "itsekin hieman kuutamolla"
Kirjoittaja: SAMI LEINOJep. Varmasti tulee sakkoja, sakkoja, isoja sakkoja.. Kenties veromätkyjä ja käräjöintejä.
Mutta voimassa oleva liikennevakuutus korvaa. Liik.vak.lakiahan ei ollut rikottu.
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENMiksei kukaan kertonut yksinkertaisesti tuota tullin paperien hommaamista!!!
Niinkuin ei kerrottu tuota katsastus asiaakaan tuon toisen otsikon alla...
1. Pitää olla luovarit pyörästä.
Jos ei sellaista ole niin mistähän saa? Pitää käyttää mielikuvitusta!!! ja toivoa
ettei pyörä ole varastettu!!!
2. Mene tulliin ja hae tullauspaperi.
3. Ja ihme... Ei maksa mitään.
1. kohdan kommenttia lukuunottamatta kertomus perustuu tullin palvenumerosta saatuun tietoon
Jyrki
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENLainaus edeelisestä kirjoituksesta!
Yleensä tullin toimipaikoissa riittää kun sinulla on esittää paperit pyöräsi virallisesta maahantuojasta (japsien kohdalla tarpeen, koska niistä kannetaan tullia) tai sen edustajasta (kuitti tai luovari) tai tullaustodistus. Lisäksi tarvitsee olla luovari, jolla pyörän omistusoikeus on sinulle siirtynyt. Tampereella on ainakin kelvannut myös aikaisempi punakilpipaperi + luovari. Eurooppalaisten kohdalla kiinnostus on ollut aika näennäinen.
Siis Sirkku eikö niin, että yksinkertaisesti luovari/ kauppakirja riittää. Eikä muuta sekoittavaa sössötystä virallisesta maahantuojasta sun muista, koska niillä ei kaitmerkitystä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi kerrottu vai? Ota nyt silmä käteen ja LUE!
Kukaan ei pysty sinulle luovariksi muuttumaan jos olet mennyt pyörän ostamaan tekemättä mitään papereita. Kyllä tulliin kauppakirjakin kelpaa.
Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAitse kävin eilen konttorilla hakemassa puna kilven ja ei kuulemma kiinnosta niitä tullin paperit vaan ainoastaan vakuutus. mut pitääkös se tullin paperi olla omalla nimellä vai riittääkö jos on jonkun nimellä (pyörän ensimmäisen omistajan)
Kirjoittaja: TINO TURTOÖöh mikä punakilpipaperi? multa tosiaan ei ole kysytty Katsastuskonttorilla kuin rungonnumero (sen olen itse täyttänyt lomakkeeseen, ja kilpailuissa ovat tarkastaneet rungonnumeron tuosta siirtokilpiluvasta.
Puhutaanko:
Uusi enduro punakilpi: josta löytyy maahantuojalta tyypppihyväksyntä (saa kilpiin tuolla lapulla)
Uusi crossi: saat kauppakirjan josta selviää rungonnumero ja myyjä alv maksettu (saako tuolla) ?
Esim saksasta tuotu crossi: ?
Kirjoittaja: Villepekka TaipaleKiitos vastauksista!! Mutta olen sen verran tyhmä että voisitteko kertoa minulle miten etenen asian kanssa kun kseinen pyörä (TM 125E -96) on muuten aivan priima kuntoinen mut ne paperit puuttuu ja tarkoitus ois ensi keväänä ajaa ensimmäinen kisa niin mistä aloitan noita papereita kyselemään?
Kirjoittaja: SAMI LEINOOtan kantaa Miikan kirjoituksen liikennevakuutuskohtaan.
Liikennevakuutuksen korvauksilla ja pyöran rekisteröinnillä (valko-, puna- tai eimikäänkilpi) ei ole mitään yhteyttä. Liikennevakuutuslaki ei puutu siihen, onko pyörä rekisteröity oikein. Siitä ovat kiinnostuneita muut tahot, esim. verottaja.
Liikennevakuutus korvaa vahingon, jos ajoneuvoa käytetään liikenteeseen. Liikenne tarkoittaa liikennevakuutuslaissa sitä, että ajoneuvolla kuljetetaan ihmisiä tai tavaraa tiellä tai sen ulkopuolella.
Siis: Voimassa oleva liikennevakuutus korvaa kuskin ja ulkopuolisten vahingot rekisteröinnistä riippumatta.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOToi punakilpipaperi on siis paperi, jonka täytät tullissa ja saatuasi siihen tullin leiman, se on virallinen. Kyseisen paperin merkitys on se, että siinä ilmoitat ajoneuvon ottamisesta tilapäiseen ajoneuvoverovapaaseen käyttöön ja ymmärrät ettei sitä saa kilpailukäytön ulkopuolella käyttää liikenteessä, koska se vain niillä ehdoin on verosta vapaa.
Ilman tuota paperia ei yhdenkään katsastuskonttorin pitäisi sulle siirtolupaa siihen pyörään myöntää.
Yleensä tullin toimipaikoissa riittää kun sinulla on esittää paperit pyöräsi virallisesta maahantuojasta (japsien kohdalla tarpeen, koska niistä kannetaan tullia) tai sen edustajasta (kuitti tai luovari) tai tullaustodistus. Lisäksi tarvitsee olla luovari, jolla pyörän omistusoikeus on sinulle siirtynyt. Tampereella on ainakin kelvannut myös aikaisempi punakilpipaperi + luovari. Eurooppalaisten kohdalla kiinnostus on ollut aika näennäinen.
Silläkään ei ole mitään väliä mistä pyörästä on kysymys, vaikka sitä paperia hakisi itse moottoriveneestä mopoksi muuttamaansa ajoneuvoon ;-). Tyyppihyväksyntäpaperilla ei punakilpisen kanssa ole mitään merkitystä muualla kuin kilpailun katsastuksessa, jos kuljettajan ajokortti jollain tapaa rajoittaa käytettävän pyörän tehoa.
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENNiin siis oikeesti! Mihin niitä tullin papereita tarvii mikäli ei ole aikomusta rekisteröidä valkokilpiseksi?
Jyrki
Kirjoittaja: LASSI MÄÄTTÄToimiikohan linkki vanhaan keskusteluun:
http://www.offroadpro.net/fin/keskustelut/viestit.asp?nro=13485&hakusan…
Kirjoittaja: Miika SavoEihän katsastuskonttorilla olevat virkailijat voi päättää sitä pääsetkö kilpailuun vai et. Heidän valtansa rajoittuu ainoastaan siihen onko pyörällä oikeutta punakilven lunastukseen vai ei. Kilven hakeminen voi onnistua tullitodistusten avulla, mutta kilpailuissa on oltava tämä punakilpipaperi jonka saat paikallistullista. Se ei maksa sulle muuta kuin bensakulut tulliasemalle. Näitä asemia on ainakin Hesassa, Jyväskylässä, Treella, Lahdessa, Turussa ja Oulussa.
Ja joka tapauksessa tarvitset jonkinlaisen tullaustodistuksen pyörästäsi, jos aiot osallistua kilpailuihin ja osoittaa sen katsastuspäällikölle. Hänen vastuulla nimittäin on, jos sulla ei olekaan tieliikennelain mukaista oikeutta ajaa pyörälläsi maantiellä (edes kilpailutilanteessa) ja sattuukin vahinkotilanne jossa toinen osapuoli vie asian oikeuteen. Sitä riskiä ei kannata ottaa, ja siksi kats.päällikkö voikin evätä osallistumisoikeutesi kilpailuun vaikka olisit saanutkin punakilven katsastusasemalta.
Kilpailun katsastuksessa tarkastetaan pyörän teknisten vaatimuksien ohelle siis että todistuksen runkonumero täsmää pyörän kanssa ja että pyörä on tullattu ja pyörässä on liikennevakuutus. Katsastuspäällikkö siis haluaa virallisen todistuksen siitä, että pyörälläsi saa kilpailujen aikana ajaa yleisillä teillä. Punakilpeä ei pitä
Kirjoittaja: Ossi MertsalmiNiin eli punakilpisen pyörän käyttöön tarvitaan:
Tarvit maahantuoja tullilaskun josta selviää että pyörä on tuotu suomeen virallista kautta ja siitä on maksettu tulli johonkin Eu maahan.
Tämän todistuksen kanssa marssit sitten paikalliseen tulliin josta saat tullaustodistuksen minkä kanssa saat sitten haettua niitä punakilpiä.
Tyyppihyväksyntä paperia tarvit silloin jos joudut kisoissa käyttämään esim a-1 teholuokitusta, toinen vaihtoehto on penkittää pyörä ja teettää virallinen tehonmittaus jossa pyörän tehot todetaan A1 tehoiksi.
Näin ainakin itse olen toiminut vanhan pyörän kanssa(husqvarna cr 125 A1 tehot) ja uuteen pyörään tuota tullitodistusta en ole vielä hakenut. Mutta tullauspaperit minulla jo on. Ainakin sumekolta etsivät pari vuotta vanhojenkin papereita. Mutta kannattaa ensin selvittää että saako niitä papereita. Näitä minun kommentteja sitten kannattaa lukea hieman varauksella ja soittaa mieluummin itse sinne tulliin ja varmistaa aukottomasti tämä asia.
T. Ossi
Kirjoittaja: JARI SAARINENTuolla sivulla on hyvin tietoa endurosta. http://www.kolumbus.fi/jouni.patjas/faq.htm
Kirjoittaja: TINO TURTOTerve!
No omat kokemukseni ovat että menen katsastusasemalle mukana on ollut vakuutuspaperi,maahantuojalta (tyyppihyväksyntä)
Olen täyttänyt siirtokilpi planketin johon tiedot pyörästä (malli,rungonnumero,vakuutuskonttori) ja kilpailun ajankohta eikä muuta tädit eivät ole sen kummemmin tarkistanut muut kuin pyörän vakuutuksen. Edes tuota maahantuojan tyyppihyväksyntä paperia ei ole tarvinnut kertaakaan esittää ja pyörä oli tosiaan uusi enduropyörä, nytten on alla uusi yz joka pitäisi olla kohta rakennettu Enduro pyöräksi ja suomesta ostettu eikä muuta paperia kuin kauppakirja josta kyllä selviää tuo rungonnumero.
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENMuakin vähän kiinnostais nuo punakilpipaperi hässäkät, että mihin niitä tarvii???
Ainakin Joissain katsastusasemilla saa nuo punakilvet kunhan on liikennevakuutuspaperit ja pyörän runkonumero ja jollain tavalla todistettu, että on johonkin kilpailuun osallistumassa?!?!?!
Katsooko noita papereita joku muukin taho kuin katsastukonttorin neiti?
Jyrki