Kysymyksiä Päitsistä?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOlen tässä muutaman tunnin pähkäillyt Päitsin kilpailijoille tullutta postia, ja se herättää niin paljon kysymyksiä, että luulen monen muunkin ( kuin no 23)odotavan näihin vastauksia.
1. Postissa ei ole minkäänlaista ihanneaikataulua, joten on vaikeaa sekä huollolle, että kilpailijalle hahmottaa kisan kulkua ajallisesti. Onko tämä tarkoitus, vai unohdus? Jos on on unohdus, niin toivottavasti joku on aikataulun sentään tehnyt, ettei viimevuotinen pakkokaahaus yli 100 km/h pikkuteillä toistu.
2. Postissa on nippu huoltopaikkojen karttoja, niissä ei kuitenkaan ole paikan numeroa. Puhutaan esim. Sairakkalan Essosta. Onko se se Esso, jonka kansa tuntee nimellä Kukonkoivun Esso.
3. Lisämääräyksessä sanotaan etunumerolaatasta: Ko numerolaatan on oltava säännönmukaisesti paikalla 27 ja 28/3 lähdöissä aamuisin. Tässä mielestäni todetaan selvästi, että laatan ei tarvitse olla paikalla Pe 26.3. illan lähdössä eikä katsastuksessa, vaan heti voi lähteä "isolla lampulla".
4. Iltahuoltoon on varattu 20 min, joka on hyvä, mutta kaipa sitten aamullakin noudatetaan Suomi-enskan sääntöjä ja 10 min. aikaa huoltaa työskentelyalueella, ekä niinkuin MM:ssä jossa tämä aika on poistettu?
5. Onko se totta, että aamulla kilpailijoita ei järjestetä numerojärjestykseen, vaan lähetetään matkaan illan saapumisjärjestyksessä?

Kirjoittaja: Markku SillmanPiti vielä sanoa että mä lähden nyt töihin (muuan mp-kilpailu kutsuu). Palataan asiaan ens maanantaina jos siltä tuntuu.... Make

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä tuo, että kilpailijat joutuvat ostamaan käsiohjelman on ihan oma uutinen. Kun on maksettu 170 E siitä, että pääsee näinkin huonosti (ennakkoarvio) järjestettyyn kisaan, niin kai se käsiohjelman ilmoittaja toivoo, että ne edes jaettaisiin kilpailijoille, koska muuten niistä menee 90% roskakoriin. Tässä vaan kaihertaa se , että kyseessä on Suomen suurin MP-kilpailu, ja sitä ei ei kukaan näköjään nyt osaa "kaupallistaa" t. Pappa

Kirjoittaja: Markku SillmanEi millään pahalla mutta pitäisit nyt Pena pääs kiinni jo. Eihän kilpailu ole vielä edes alkanut ja sä jo mollaat suunnilleen kaikki mahdolliset asiat. Etkä tietääkseni edes osallistu koko kilpailuun kuin huoltomiehenä, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Tämän palstan uutiset on syytä jättää oman onnensa nojaan ja tukeutua vain tosiasioihin. Sovitaanko että kritisoidaan asioita vasta kisan jälkeen. Näin on varmaan parasta kaikille osapuolille

Kirjoittaja: JUHA LAAKSOHei!
Pakko vastata ja myös osittain ihmetellä sitä, että tuota Päitsin käsiohjelmaa on pääasiassa saatavilla vain pääkaupunkiseudun ympäristöstä. Ja kuulin myös, että tänä vuonna joutuvat kilpailijat todella ostamaan käsiohjelman samaan seitsemän euron hintaan, kuin kaikki muutkin. On se kumma, ettei lehti kuulu ilman muuta kilpailuun osallistuvalle kuskille, joka muutenkin on kisasta maksanut.
Meiltä löytyy ainakin muutamia Päitsin käsiohjelmia täältä kehä III:n ulkopuolelta; tosin, ne piti osata itse älytä kysyä... Ja huomasimme vähän liian myöhään, kun vasta tällä viikolla toin

Kirjoittaja: Markku SillmanJos jollekin on vielä epäselvää, niin kirjoittelen näitä juttuja omiin nimiin.
Olen Päitsillä kylläkin töissä, tiedonsiirtoporukassa, ja yritän olla avuksi tämän foorumin lukijoille jakamalla kuulemaani tietoa. En siis ole järjestäjän (HMK) virallinen enkä epävirallinen tiedottaja enkä kirjoittele HMK:n nimissä.

Lisämääräyksessä kerrotaan näin:
AIKATAULU: Ensimmäisen kilpailijan lähtöajat:
Lähtö 1. Lavanko 26.3.klo 16.31
Lähtö 2. Lahti 27.3.klo 07.01
Lähtö 3. Lahti 28.3.klo 09.31

Vain Lavangosta lähdetään pe 26.3. lähtöluettelon mukaisessa järjestyksessä siinä ilmoitettuna aikana.
Lauantaina ja sunnuntaina on varmaa vain ensimmäisen kilpailijan lähtöajat. Lähtöjärjestyksestä en sano mitään, se näkyy muuttuvan koko ajan.
Lopetan nyt tämän

Kirjoittaja: TONI HONKALAmyydääkö päitsin karttoja jo

Kirjoittaja: MIKA JORMALAINENMillä luulette että tämä laji saa uusia katsojia/kasvoja spooriin kun täällä jo joidenkin (Markku Sillman) taholta lennätellään juttuja "että ne ketä Päitsi todella kiinnostaa, löytävät tiensä varmasti reitin varteen oikeaan aikaan." Että mitä v***** höliset ei noilla puheilla lajia tehdä tunnetuksi. Ja toisekseen kysyvä ei tieltä eksy!

Kirjoittaja: Markku SillmanOta nyt Jorma ihan rauhallisesti. En mä mitään v***** hölise enkä yritä tehdä tätä lajia tunnetuksi sen enempää kuin se jo on, kunhan osallistun keskusteluun. Olinko kovinkin väärässä? Edellisvuosien katsojamääristä päätellen laji on jo melko tunnettu. Ei kysyvä tieltä eksy eikä eksyvä tietä kysy....Make

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä juttu on taas rönsyillyt aikalailla. Mutta niin kai se pitääkin??? Hannun kommentti on asiallinen, eli siis jokaisessa huoltopaikassa on täysi huolto sallittua. Joissakin on siihen vaan enemmän aikaa. Muuta tulkintaa ei mielestäni sääntöjen puitteissa voi olla. Yksi asia kuitenkin vielä askarruttaa, jos ja kun porukka lähtee aamulla edellisen illan saapumisjärjestyksessä, onko aamulla sitten työskentelyalue ja lähdönodotusalue ja lähtöalue? Vai jotain muuta?

Kirjoittaja: Markku SillmanHMTT tiedottaa: Päitsin yötauoilta lähdetään viimeisimmän tiedon mukaan tiivistetyssä numerojärjestyksessä, eikä siis edellisen illan saapumisjärjestyksessä. Samalta tietotoimistolta saadun tiedon mukaan aamulla on työskentelyalue (10 min), lähdönodotusalue ja lähtöalue........Make

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHMTT:n virallinen tieodottaja Make "suottaapi nyt olla oikiassa". Kun lisämääräyksessä näkyy lukevan lähtö 1. ja lähtö 2. ja lähtö 3. niin eiköhän se tarkoita sitä, että aamulla lähdetään siinä järjestyksessä kuin "lukkoo ohjelmalehtisessä". Muuten nyt tämä homma näyttää siltä, että lisämääräykseen olisi pitänyt laittaa se pykälä, joka on kaikissa Pappa-tunturikisoissa:"Protestiaika päättyy kilpailua edeltävänä päivänä klo 18.00" t. Pappa.

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIPirjo Levon vastauksia sähköpostiuteluuni:

Tankkauspaikalla on huolto sallittu, mutta ei suotavaa.

SM pisteen on koko kilpailulta, joten jos keskeyttää pe tai la on peli menetetty eikä ajamaan enää pääse.

Alustava ihanneaikataulu on käsiohjelmassa jonka saat perjantaina ilmoittautumisen yhteydessä. Tai keskiviikoiltana netistä.

Marko

Kirjoittaja: Hannu HäkkäläHei, on ihan mielenkiintoista seurata hieman sivusta tätä perinteistä Päitsi-keskustelua, joka suunilleen noudattaa samaa kaavaa kuin aiemminkin. Nyt tuli kuitenkin vastaan sen verran erikoinen kommentti, että on ihan pakko ottaa asiaan kantaa:
Pirjo oli ilmoittanut, että tankkauspaikalla on huolto sallittu, mutta ei suotavaa. Missä ihmessä sitä sitten oikein huolletaan kun AT:t ovat huoltokiellossa ja lajisäännöissäkin nimenomaan sanotaan, että "myös moottoripyörän tankkaaminen saa tapahtua vain ko. huoltopaikoilla" (lajisäännöt 061.4)?
Kyllä minun ymmärtääkseni nämä tankkauspaikat ovat itse asiassa huoltopaikkoja eli korvaavat perinteisen endurokisan AT-asemien yhteydessä olevat huoltopaikat. Tämä siis koskien pyörän huoltoa, kuljettajan huoltohan on sallittua missä tahansa kunhan pidetään järki mukana siinä. millaiseen paikkaan itsemme ja automme sullotaan.
Kyllähän vanhat konkarit tämän asian tietävät, mutta ensikertalaisten on hyvä ymmärtää pelin henki jo ennen kisaa.
Katsokaapa vielä samat jutut sääntökirjasta ja jos uutta kirjaa ei löydy, niin se löytyy sähköisessä muodossa SML:n sivuilta www.moottoriliitto.fi
terveisin Hanski H

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTämän pitkän ja tärkeän keskustelun yläpäässä, oisko 1,5 metriä ylempänä, muutama ekkakertalainen oli huolissaan. Teille neuvoja antaa moniin ongelmiin tämä SML:n painama Sääntökirja. Olette varmaan kuulleet sellaisesta. Kokeneet kuskithan moisen osaakin ulkoa......Vaan eräs tärkeä neuvo kantsii vielä naputella. Kilpailija, kun huoltoa valitset, sovi että niitä kaljapulloja ei auota ennen kuin olet maalissa tahi yötauolla. Ja toinen vielä tärkeämpi neuvo. Pidä huoli, että huollossasi on ihminen, joka osaa lukea karttaa. Ei nyt aivan autosuunnistajaa tarvita, mutta melkein. Ne hynät, jotka uppoo tähän kisaan eivät mene hukkaa ainakaan em. asioiden virheillä....odottelen lauantaina Mutterilla käyntiäsi...elämyksellistä viikonloppua kaikille mukana olijoille, niin nauhojen väliin, kuin viereenkin...Kähmy

Kirjoittaja: Jani HoviHienoa, nyt löytyy aikataulu ja EK pituudet!

Yksi kysymys: Onko näin että lähtöjärjestystä ei la ja su aamuna pistetä enään numerojärjestykseen, vaan jatketaan edellisen illan järjestyksen mukaan? Jotenkin muutamista kommenteista näin voisi päätellä.

-Jani-

Kirjoittaja: Markku SillmanTarkoitukseni ei ole vähätellä kenenkään tarpeita eikä aiheuttaa mielipahaa, totean vain että kilpailu on itse fyysisen reitin osalta noudatellut samoja linjoja jo usean vuoden ajan, viime vuonna uutta oli lähinnä järven kiertosuunta, taukopaikkojen sijainti ja se ettei ajettu SM-pisteistä.
Kaiken kattavaa reittiselostusta ei tämänlaatuisessa kisassa käsittääkseni pysty kukaan tekemään. Reitin varrella on siis tietääkseni märkää, jäistä, kuraista, lumista, kivikkoista, vetistä, syviä spooreja, crossiratoja ja kaikkea mahdollista niin kuin on lähes aina ollut.
Ikävä asia on tietenkin se, ettei käsiohjelmia ole kaikkialla myynnissä. Joskus niitä sai tilata järjestäjältä ja se kolahti postiluukusta hyvissä ajoin ennen kisaa, mutta nykykäytäntöä en tiedä. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että ne ketä Päitsi todella kiinnostaa, löytävät tiensä varmasti reitin varteen oikeaan aikaan.
Hieno asia on se, että kun keskustelu lähti käyntiin, alkoi tietoa hetimiten tulla sitä tarvitseville.
Tietääkseni numerojärjestyksessä lähdetään vain Lavangosta perjantaina, eli sunnuntaina Lavankoon saavutaan periaatteessa voittaja ensin ja sitten muut nopeusjärjestyksessä.
Kaiken tämän olen kirjoittanut omana itsenäni ja mielipiteet ovat omiani, ei siis kenenkään muun. Tietojen todenperäisyys on luokkaa HMTT eli hevosmiesten tietotoimisto, niiden oikeellisuudesta en mene takuuseen.
Edelleenkin toivotan kaikille kilpailijoille ja järjestäjille onnea ja menestystä.
Tehdään tästä hieno kisa, pidetään hauskaa, ollaan tosissaan muttei hampaat irvessä

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTerve Make. Tiedän kyllä, että olet näissä hommissa asiantuntija, mutta kyllähän tämä Päitsi, nyt kun se on SM kilpailu ja maksaa ajajalle enemmän kuin kaikki muut Sm-kisat yhteensä on niin tärkeä juttu,. että kyllä siinä hymyt muuttuu kuivan puoleiseksi irvistelyiksi, jos jostakin järjestäjän töppäyksestä joutuu kilpailija kärsimään. Viime vuosi oli tämän "uuden" systeemin kokeiluvuosi, ja nyt on kyllä tehty siihenkin aika paljon muutoksia, joten sopii vaan toivoa, että kaikki menee hyvin. Pappa

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKiitoksia, että aikataulu tuli nettiin. Kyllä se on yhdellä huoltoautolla huoltavalle tiimille ihan ehdoton edellytys. Se järjestäjän lause:"Kilpailu noudattelee pääosin viime vuotista kaaviota" takoittaa mielestäni: Tänä vuonnakin Päijänne kierretään vastapäivään ja lähtö ja maali on Lavangossa. Muuta yhteistä näillä kisoilla ei näyttäisi olevan. Muihin kysymyuksiini näyttää järjestäjä sitten hiljenemällä antavan myöntävän vastauksen..... Eipä käy katteeksi numeroita 10 - 15, kun joutuvat ladun aukaisijaksi heti lauantaiaamusta lähtien.

Kirjoittaja: JUHA RISTAMÄKIPäijänneajon wepissä on nyt aikataulu.
Lähtöluettelo täydentyy iltapäivällä.

http://www.fin-enduro.com/paitsi/

terv kh

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOMarkolle: SM-kisa 1,5-kertaisin pistein, käsittääkseni vain 1 kilpailu pe-su eli jos leikki jää kesken, niin seuraavana aamuna startataan vain huoltoauton kyydissä... Kaikille tiedoksi: luokkakohtaiset aikataulut www.fin-enduro.com/paitsi/, juuri printtasin itselleni. Säätiedotkin lupaavat mukavaa ajoretkeä, onnea vaan kaikille lähtijöille!

Kimmo, herra 146, C4T

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMJani Hoville: Kiitos rakentavasta palautteesta. Tuo aikataulu asia on Päitsin kaltaisessa kilpailussa erittäin liukuva käsite, joka johtunee suurimmaksi osaksi ns. rallisäännöstä. Olosuhteet reitillä muodostuvat sellaisiksi kuin ovat vasta muutamina viimeisinä päivinä ennen kilpailua. Eli pätkien ajoajat ovat melkein mahdottomia arvata. Näistä seikosta johtuen tulee Päitsillä tänäkin vuonna letkan kärjessä taivaltavien kuljettajien riesana olemaan "turhat" pysäytykset AT-asemilla, jotta edes jonkinlainen aikataulu olisi mahdollista säilyttää.

Terveisin,
Sami Sundholm
10 vuotta Päisin tekoon osallistunut

Kirjoittaja: Jani HoviPakko kommentoida muutamalla sanalla...

"Reittiselostuksesta sen verran, että mielestäni kilpailijoille riittää aivan hyvin tieto kunkin pätkän pituudesta. Kaikki ajajat saavat tietääkseni erinomaisen kartan ja käsiohjelman (viimeistään lähtöpaikalla) josta selviää varmasti kaikki aikataulu- ja reittiasiat"

Ajajat ei ole saanut tähän hetkeen mennessä tietoa pätkien pituuksista, lähtöpaikalla tieto tulee melko myöhään. Väitän etten ole ainut joka haluaisi saada tiedon jo aiemmin, jotta pääsisi sisäistämäänkin sitä. Aiempina vuosina kun olen osallistunut reittiselostus on ollut erittäin hyvä.

"

Kirjoittaja: Markku SillmanTervehdys lajitoverit! Pakko meikäläisenkin kommentoida muutama seikka. Ensinnäkin: Päitsi on ihan oma maailmansa. Kyseessä on kuitenkin kilpailu, jossa noudatetaan jonkinlaisia sääntöjä ja aikataulua. Reittiselostuksesta sen verran, että mielestäni kilpailijoille riittää aivan hyvin tieto kunkin pätkän pituudesta. Kaikki ajajat saavat tietääkseni erinomaisen kartan ja käsiohjelman (viimeistään lähtöpaikalla) josta selviää varmasti kaikki aikataulu- ja reittiasiat. Jokainen varmaan kykenee tekemään omat ajo-, huolto- ym. suunnitelmat jo pelkästään näiden avulla. Reittiä/karttaa seuraamalla pääsee tai joutuu varmasti oikeille huoltopaikoille, oli ne sitten nimeltään Sairakkalan-Kukonkoivun-Vihatun- tai jotain muita Essoja tms. Ajatteleminen lienee sallittua myös tässä lajissa. Järjestäjän nettisivuilla on kieltämättä aika vähän tietoa. Maininta

Kirjoittaja: Tanja Malinen"Voisiko joku kertoa onko käsiohjelmassa mahdollisesti reittiselostus pikiksien osalta? Eli täytyykö tässä kilpailijoiden marssia sellainen ostamaan jotta saa asiasta tietoa."

Ei kannata, "reittiselostus ja ohjeet katsojille" löytyy tyyliin:"hyvät katselualueet...ei pysäköintilaa...kahvio...kioski...puffetti..."

No onhan siellä toki:"pisin MK...nopea metsäauto ura...metsä/pelto pikis...metsä ja peltopätkä...ajoura peltoa/polkua..."

Huom!
Kielioppivirheet eivät ole minun, vaan suoraan tuosta "painetusta sanasta".

-Tanja

Kirjoittaja: Jani HoviEi siis löydy käsiohjelmastakaan EK pituuksia, no eipähän tarvi ajaa 50km päähän sellaista ostamaan:)

Kiitoksia Tanja tiedoista ja hyvää kisaa!

Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAkyllä käsi ohjelmasta sentään mk-pituudet löytyy

Kirjoittaja: Tanja MalinenNo on siellä sentäs ne pituudet:
3,4,10,8,10,14
7,6,10,7,8,3,8,15,7,22,7,5
14,10,8,6,4,3

Kirjoittaja: Kari LeppänenOnko olemassa jokin sääntö, että päivän aikana ei saa myöhästyä kuin tunnin ratamestarin ilmoittamasta ihanneajasta. Tarkoitetaanko ihanneajalla samaa on sitten ajamassa kuntoluokassa tai kilpaluokissa? Ja jos ihanneaikaa ei ole tiedossa sitä vaan sitten ilmoitetaan että nyt aikakortti pois? Tuntuu epäreilulta sellaiselle henkilölle, kuka on ajamassa itseään vastaan tavoitteena läpipääsy. Jos näin siis on niin voiko asiaa jotenkin kompensoida ajamalla maastokokeelle etuajassa ja ottamalla aikasakkoa mutta helpottamalla ihanneaikaproblematiikkaa. Monia muitakin kysymyksiä ensikertalaisen mielessä olisi mutta jos nyt tähän saisi kommentteja.

Kirjoittaja: Jani HoviTervehdys!

Itseäni kummastuttaa myös kovasti reittiselostuksen puuttuminen kilpailijoille lähetetyistä papereista. Ja lisäksi järjestävä seura ei myöskään Päitsin "virallisille" nettisivuille päivitä tietoa, esim. lähtöluettelo puuttuu. Tällä tietysti yritetään lisätä käsiohjelmien myyntiä! Voisiko joku kertoa onko käsiohjelmassa mahdollisesti reittiselostus pikiksien osalta? Eli täytyykö tässä kilpailijoiden marssia sellainen ostamaan jotta saa asiasta tietoa.

Ei muuta kun kaikille hyvää ja hauskaa kisaa!

PS. onkos Lahdesta ylöspäin spoorissa paljon vettä?

Kirjoittaja: Tanja MalinenKiitos paljon, kun joku kokeneempi otti aiheen esille. Itseä ensikertalaisena ja kuntosarjalaisena läpipääsyä maximiajassa tavoittelemaan lähtevänä em. asiat mietityttää hieman. Ajattelinkin jo olevani yksin mietteideni kanssa ja asioiden kaikille muille itsestään selvää.
Ihanneaikataulu ja pätkien pituudet olisivat kyllä melkoisen oleellista tietoa mielestäni, hieman helpottaisi huoltomiestenkin aikataulu- ja muita järjestelyitä. Niiden puuttumiselle osallistujien materiaalista lienee löytyy loistava selitys. Jos ne oli jätetty pois vain ja ainoastaan business-mielessä - laitetaan kaikki Päitsille lähtijät ostamaan ohjelmalehtinen- niin voisi niitä ohjelmalehtisiä sitten laittaa jakeluun myös "ruuhkasuomen" ulkopuolelle. Itsellä tällä hetkellä onneksi löytyi ohjelmalehtikauppias lähes naapurista, tilanne voisi hyvin olla toinen ja jossain Pohjanmaan perukoilla tällä hetkellä pähkäilisin: mitenhänpitkäsekinpätkä/moneltakohansiellä jne.

Helppo on tietysi kritisoida, mutta oikeasti nämä asiat voisi hoitaa samalla työmäärällä myös toisin, eikä se välttämättä taloudellisesti tekisi huonompaa tulosta. Lajiin kuulunee yllätyksellisyys, mutta ehkä hieman toisella tavalla?
Pohjalaisena olen jäävi sanomaan, sanon kuitenkin, oppia voisi ottaa vaikka noista Pohjanmaan kisajärjestelyistä(Kurikka/Nurmo), niissä on jopa (pieni)yleisö huomioitu.

Rakentavan kriittisesti
-Tanja

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMISahuria askarruttaa päitsissä muutokset edellisiin:

Jos SM-pisteitä jaetaan joka päivältä erikseen, niin saako perjantaina keskeyttänyt (myös c-kuski) lähteä lauantai-aamuna uudestaan ajamaan(kuten autoralleissa kai on)?

Onko nyt sitten niin, että huoltotauot ja tankkaustauot ovat erikseen, eli tankkaustauolla ei saa huoltaa lainkaan? Kovasti harvassa olivat viralliset huoltotauot prosyyreitä lukiessani?

Maastokokeiden pituuksia ei sitten postissa tulleissa papereissa ollut, ihanneajoista tai alustavista 1. kuskin lähtöajoista puhumattakaan. Kovasti on hankalaa sukulaisten ja kylänmiesten kutsuminen katsomaan maastokokeille näillä tiedoilla.

Mukava on taas päästä laskettamaan kome pv putkeen enskaa ja toisaalta, pieni epätietoisuus luo aina oman jännityksensä matkaan. Mutta mitään yleisölajia tänne kehä kolmosen ulkopuolelle ei päitsistä saa jos tietoa maastokokeista ei saa kuin kisapäivän aamuna ostamalla "kisalehti" sieltä etelän liikkeistä... Paikallislehteen kun laitoin infoa Jämsän pätkistä, niin järjestäjän postissa tulleista papereista ainut vihje maastokokeiden aloitusajoista oli huoltopaikkojen saapumisajat.

Kunnes VAntaalla perjantaina

jk: kutsukaa putkimiehet ajoissa, niin päästään tällä kertaa sunnuntaina saunaan ;)