Kypärävalot

Kypärään on hommattu xenon (35W), mutta akku uupuu. Tekisiköhän Lipo akuilla mitään? Kestävätköhän pakkasta?

Aika näppärän kokoisia ovat nuo lipo akut, esim. 5.2Ah 14.8V akku, paino 477g.

Muutkin xenon akkuratkaisut ja yleiset vinkit olisivat hyödyksi!

-Mikko

Foorumit

Lukujen valossa näyttää tuo näyttää hyvältä akulta.

Itse modasin läppärin lisäakuista virvelin jossa on 140wh potkua eli tuolla ajaa noin 3,5 tuntia yhdellä valossa. Painoa on 900g.

Tuo akku kehittää käytössä sen verran lämpöä että kun se on telttapatjalla eristetty tuolla voi ajaa todella kylmässäkin.

Ei sun kannata noiden xenonien kanssa pelleillä... Käyppäs ostamassa ikh:lta 10W teholedejä ja siirry ledien ihmeelliseen maailmaan. Sähkönkulutus on mitätöntä ja KTM exc 125 ITSE entratulla laturilla polttelee 6 sellaista lediä ja polttamisella tarkoitan, että akku ei tyhjene vaan latautuu silloinkin. Asian miinuspuoli on tuo akun tarve mutta isommissa peleissä se on jo valmiina että ei kun ajamaan.

Topias: joko nuo ledit on oikeasti sellaisia että niillä ajaa? En ole vielä nähnyt näitä kenenkään käyttävän mutta jos nuo alkaa toimimaan niin tuohan olisi varsin verraton vaihtoehto.

Moi!

1 IKH:lta 10W led (kaukovalo linssi) kypärässä ja Trailtech X2 xenon pyörässä oli aika hyvä yhdistelma viime talvena. Nyt kun YZ125 voi poltaa vain 1 valo X2:sta, ostan kohta toinen 10W ledi kaukovalo linssilla ja laitan kypärään. Pitaisi näkeä sitten...

Mulla oli Trailtechin tupla xenon kypärävalo (2x13W). 1 10W ledi on parempi kuin 1 13W xenon. Ainoa miinus ledista on sen paino. Voisi olla kevyempi. Ostin VisionX(sama valo kuin CRX IKH:lta) kypärään kiinikeet netista (25$ kpl). Ne on samalaisia kuin Trailtechin kiinnikeet. Mulla oli myös valotukun Milan 35W H1 hid kypärävalo. Paras kypärävalo mutta tärvii muutamia kunnon akkuja per ajokertä. Auton ballasti syö paljon energia käynistyksessä.

Tjenare! Ekaan akku kysymykseen suosittelen 35W xenonille EMX-BP1445 akkua. Ajaa noin 30-40min yhdellä akulla. Painaa 750g. Kahdella sellattil ajaa hyvin tehokkaat iltatreenit taukoineen lyyssäillen. :P

Kiitos vastauksista!

Sain isäni kautta 14.8V ja 6.2ah akun testattavaksi. Tuolla pitäisi jo jonkin aikaa xenonikin palaa. Pyörästä löytyy 10w ledi, joka on maskissa kiinni. Kirkkaasti palaa jopa RM 125 sähköillä!

Asiasta toiseen, osaisiko päitsinkiertäjät arvioida paljonko tulee pimeiltä pätkiltä ajoaikaa päitsillä (per päivä) ?

Pimeässä on aikaisemmin ajettu 3 pätkää perjantaina ja lauantaina 2. Tämä riippuu hieman lähtönumerosta yms. Pätkäaikaa tulee siis pimeässä noin 1-1,5h verran. Siirtymillä on syytä ajaa normi valoilla ja säästää akkuja ja vastaantulijoiden silmiä. Itse ajaisin vain kahdennetulla systeemillä eli kaksi akkua tai vaihtoehtoisesti toiseen valoon virta pyörästä ja toiseen akusta. Mies kun irtoaa pyörästä on mukava kun kypärävalo tulee akulta joka on selässä.

Toivoisin että päitsiä ei ajettaisi pimeässä lainkaan niin voisi harkita osallistumista. Mulla on niin monta kauhutarinaa valojen kanssa sössimisestä että ei kiinnosta enään nuo valotouhut.

Entäpä onko kellä kokemusta tämmösistä http://www.cyclopsadventuresports.com/?page=categories&id=84 kaiketi nuo on valmiita paketteja? ja jos joku nyt intaantuu tilailemaan niin voisi kiinnostaa jakaa rahteja...

Mörjenttes. Itse näin harrastelia tasolla kokeilin tälläista valmista pakettia http://www.taskulamput.fi/tuote/polkupyoran_led_lamppu_p7/ Akku kestää 3 tuntia täydellä teholla ja puolikkaallakin 8h. Valoteho 900 lumenia. Hyvä leveä ja kantava valokeila. Mukana tulee verkko laturi. Helppo kiinnittää kypärään tai pyörän sarveen.

Näyttäisi nuo biker-valot ihan käteviltä ratkaisuilta. Näyttäisi olevan myös monenlaista mallia http://www.hausgraphix.fi/product_catalog.php?c=110

Tom: Yksi kaveri heitti kerran ilmaan, että joku päivä ledit tulee xenonien tilalle ja siltä seisomalta kaikki muut tokaisivat, että ei ainakaan 10 vuoden sisällä ja päätti ottaa siitä haasteen ja tilasi jenkeistä 3W teholedejä ja on nyt sitten vuoden aikana rakentanut jos jonkilaisia protoja ja päitsi on kierretty jo kahteen kertaan pelkkien ledejen valaistuksella ja ja kun muut kuulivat niin johan loppui ledien pilkkaus. Ja nämä itsetedyt ovat sitä tasoa että IKH:n ledit kalpenevat. Mutta IKH:n ledeilläkin ajaa (itselläni 4 pyörässä ja 2 kypärässä) jos ei ole Tee-Se-Itse miehiä. :)

Muutama vuosi menee vielä. Heti kun autojen HID valot alkaa korvaantumaan ledeillä ja noiden teho, lämmöntuotto, kestävyys ja hinta oikealla tasolla. Tällä tasolla ei kuitenkaan olla aivan vielä ainakaan ystävieni mukaan parista jenkki led ajuri ICtä kehittävästä firmasta.

Olen rakentelemassa 10w teholedeillä valoja sekä pyörään että kypärään. Mopoon olis tarkoitus laittaa 3x10w ja kypärään 2x10w. Tänään demotin ensimmäistä 1x10w+umpio. On se nyt kumma jos tolla ei harrastelija pärjää. Komee keila ja valoa riittää

Pasi,

Pystytkö ottamaan kuvia tuosta sinun ratkaisusta? Mistä ostit umpiot ja ledit? Paljon tuli hintaa? Onko ledien ajurit integrointuna vai pitääkö ohjata ulkopuolelta? paljon koko rompekasalle ilman akkua tulee painoa?

Koitan iltaan mennessä saada otettua kuvia. Laitan niitä vaikka http://picasaweb.google.com/107035562074822221547 osoitteeseen. Kypärä valon driveri olisi tarkoitus asentaa akku paketin mukaan. Driveri on noin 2

http://personal.inet.fi/koti/elinajajukka/
Tuolta sitten noi elektroniikkajutut, aika järeen näköisiä ledejä :-)

on kylla komee rakennelma ja valoaki riittää:D

Tossa kuvien polkupyörässähän on paremmat valot kun mun henkilöautossa. Kyllä luulis polkupyörään riittävän :P

Yllä mainitsemassani kansiossa on kuvia kypärävalosta. Huomenna testataan pimeydessä ja voin koittaa ottaa kuvia myös siitä niin saa kuvan valotehosta.

Kansiossa nyt myös kuvia pimeästä. En ole valokuvaaja, joten kuvat eivät kyllä ole kovin onnistuneita. Valokeila vaikutti hyvälle. Seuraavaksi olisi tarkoitus väsätä samoista ledeistä kotarin maskiin kolmen valon yhdistelmä.

Siperia opettaa!

Kokemuksia projektista: ihan tuollaisenaan se ei vielä riitä. Huomasin kuitenkin ettei tilaamani driveri toimi ihan kuten sen kuuluisi. Virta rajoittuu 2.5A kohdalla. Amerikanherkku driveri on tilattu. Tässä mallissa on säädettävä virran anto, joten sillä sitten pitäisi päästä lähemmäs haluttua 2.8A rajapyykkiä.

Toinen seikka, joka olisi pitänyt ottaa huomioon on se että umpiot olisi pitänyt rakentaa eri yksiköiksi, jolloin niihin olisi saanut erillisen suuntaus säädön. Nyt keila on aika kapea.

En vielä ainakaan lannistunut/masentunut yrityksestä mopoonkin aijon ledit rakentaa. Näkee sitten kuinka kuhmuilla otsa on vai meneekö seinä ensin rikki.

Kyllä ledeillä lähtee. Mulla 4 kappaletta Cree MC-E lediä ajetaan 2,8A amppeerilla. Valoteho mitattu ilman 0,5mm:n linssiä vajaa 3000 lumenia (linssi vienee 5-10% valotehoa). Reflektorina tollanen ledilin Boom http://www.ledil.com/datasheets/DataSheet_Boom.pdf. 5,7Ah:n lipo kestää täydellä teholla 2,5 h. Jäähdtykseen koneisteltu hieno ripa hässäkkä kotelo.

mila umpion omistajat! miten olette toteuttanut h3 polttimon kiinnityksen kyseiseen umpioon?

Ohessa dokumentoitu omatekeleitä... tuo alumiinikotelointi (U-profiili) on osoittautunut toimivaksi jäähdytykseksi.

http://www.bitwise.fi/misc/tomi/ledvalot.pdf