Kypärävaloista

Kirjoittaja: Sami NikkanenMoro

Ollaan tässä ajoporukan kanssa pohdittu, että tarttis saada jonkinsortin kypärävalot talven pimeisiin hetkiin. Lähinnä nyt mietityttää, kun ratkaisuja tuntuu olevan niin monta kuin on käyttäjääkin ja olisikin hyvä kuulla käyttäjien kokemuksia erilaisista "päitsi-patenteista" tai mahdollisista hyväksi havaituista ja kestävistä kaupallisista ratkaisuista.

Virran otto pyörästä on todennäköisin vaihtoehto, joskaan akutkaan ei mahdoton ajatus ole. Pyörässä on jo toimivat ajovalot valmiina.

Avaan keskustelun aiheesta :)

Kirjoittaja: TOM NORDMANRakensin juuri uuden setin joka on verrattuna tähän Trail Techin integroituun 35w Xenoniin aivan omaa luokkaa. Jopa tuplasti parempi.

valotukku.fi:stä umpio (http://www.valotukku.fi/tuotteet_endu_umpiot_kuva.htm)
xenonkauppa.fi:stä H1 Xenon konversiosarja Moottoripyörään.

Tuon rakenteluun menee yksi ilta mutta hintaa tulee noin 140 EUR.
Tuohon umpioon askartelin kiinnikkeet ja läpiviennit.

Laitoin tämän uuden virityksen kypärän sijaan KTM:n valomaskiin yhdessä Ballastin kanssa. Kypärässä on tuo integoritu Trail Techin 35W josta tykkään sen takia että Ballasti josta lähtee 25kv ei .

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOMaksoin juuri satsin Ricky W Lamille Honkkariin. Hinta oli noussut huimaan 47 euroon.
Kiitokset infosta. Hierotaanko kauppaa siitä otsalohkolampusta? Voit lähettää mailia etunimi.sukunimi(at)iki.fi, niin ei tarvitse kuluttaa foorumin tilaa.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOOlisiko kyse hieman etäämmästä Honkkarista? Olisiko mahdollista saada ko. putiikin yhteystiedot? Konversiosatsi/uusi umpio voisi olla apu pyörän valojen parantamiseen. Kypärävaloista voitaisiin vääntää kättä.

Kirjoittaja: JUSSI KANTELLKyse on tosiaan kauemmasta Honkkarista. 42e satsi löytyi tämän palstan vinkin perusteella ebay:stä, mutta itse kama tuli lopulta muistaakseni täältä: http://pc-link.biz/catalog/ Maksoin PayPal:illa ja alle kahden viikon ilmestyi kirjekuori täynnä kiinalaisia postimerkkejä kotipostiin. Sarjan ballasti on paksumpi kuin kotimaasta saatavien mp-kittien vastaavat ja mekaanisella vaihdolle oleva H4 ei välttämättä ole paras mahdollinen kestävyyden tai valaistusominaisuuksiensa puolesta, mutta silti mielestäni hinta/laatu kohtasivat.

Halpa dollari saa nuo jenkkikamat, mukaanlukien Trail Techin vermeet, tuntumaan edukkailta, mutta jollei ole kavereita kuriireina, niin sitten nousee hinta rahtien + siitäkin alv. mukana ikävästi. Trailtech.net sivuilta klikutellessa saa yhden valon kitille hinnaksi 209eur kaikkine kuluineen.

Kirjoittaja: JUSSI KANTELLItse virittelin juuri keskihintaisen valosatsin wr250f jammuun. Vakioumpioon halpa H4 -xenonmuutoskitti
(42 euroa Hongkongista kotiovelle) ja sitten kypärään, ei niinkään halpa, jo edellä mainittu integroidulla ballastilla oleva Trail Tech 13W HID-valaisin, mutta tuplana, eli spot/flood kaksikko. Eikä ainakaan näillä köröttelyvauhdeilla lopu valo tai virta kesken.

Mutta mistä sä Sirkku tuota 13W Trail Techiä saisit alle 200 euron alveineen? Siitä päästäänkin aasin siltaan toiseen aiheeseen, eli mulla olis ylimääräisenä toinen tuollainen 2x13W HID avaamaton kypäräkitti. Se on mp-pörssin puolella myynnissä 300 euron hinnalla, mutta hyvä tarjous asiallisin perustein pudottaa kyllä hintaa. Itse en oikeasti tiedä että mitä tuollaiset täällä maksaa, mulle tuli noita kypäräkittejä tuplaten osana isompaa tilausta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMaksoin omastani 110e kun kaveri toi sen tullessaan jenkeistä. Kyseisestä nettihinnasta laskin kun sikäläisen veron osuuskin kerran on tiedossa.

Mutta 42e honkkarista Xenon sarja???

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOHusabergissä/KTM:ssä on kaksi käämiä, toinen antaa nimellistä 100W ja toinen 50W. 100W menee AC:ksi ja valoihin ym. ja 50W DC akkuun. Todelliset tehot voisi olla noin 75/25. Kokeilin vetää 75W akulle ja 25W valoihin. Kymmenen minuutin pihatestissä valot paloivat ok (2x35W halogeenispottia ja 35W halogeeniajovalo ja 5/20W takavalo). Nyt akulle menee enemmän, toivottavasti tarpeeksi. Jotkut ovat vaihtaneet AC:n pois, jolloin koko hönkä menee DC:nä akulle..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos virtalähteesi todellakin tuottaa 150W, niin siitähän riittää jo kaikkiin mahdollisiin tarpeiseen. Ei kannata pihistää wateissa ja ostaa tota 13W Trail Tech

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOPyörä on Husaberg -06 FE450, etuvalo HS135/35W, taka 21/5W. Akku on 12V 7Ah. Virtalähde tuottaa 150W. Haasteena varmaan voi olla lumettomuus maaliskuun lopulla, jolloin halogeeni/IRC -spotit voivat olla riittämättömiä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHannu, jos haluat valmiin paketin, niin mä tuonne Päitsin yö...-aiheeseen jo listasin jotain. Jos sähköä on käytettävissä niukalti, menee rahaa PALJON tai HIRVEESTI. Jos virtaa riittää niin selviää VÄHÄLLÄ tai voi käyttää PALJONkin.

Ensimmäinen kysymys on tietty mitä sulta moposta löytyy valmiina. Onko akkua? Onko kunnollinen H4 kantainen umpio (esim. kotarit -02 oli vielä sillä kannalla, mutteivat kestäneet yhtään 55/60W H4:ää vaan tummuivat nopeasti, 35W Xenonia varmaan kestäisikin)? Mitä niihin saa mennä kaiken kaikkiaan rahaa? Kauanko niiden pitää yhdellä latauksella toimia vai pitääkö watit pysyä niissä rajoissa mitä moposta lähtee? Paljonko lähtee?

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOXenonit ovat hyviä, mutta vaihtoehtoja on aika paljon. Tässä muutamia: 1. Xenon -muunnossarja (nykyiseen halogeeniumpioon)+lisäspotti joko kypärään tai pyörään. Sarja minimissään 135 euroa. + umpio(t) + akku esim 7Ah 30 euroa. 2. Jättää nykyisen halogeenin ja tekee itse halogeenilisävalot kypärään. Hinta 2x 12V35W 24ast. halopolttimot 11 euroa, akku??(tarvitaanko) n. 30 euroa + piuhat ynnä muut. 3. Hankkii TrailTechin tai vastaavan Xenon -valosetin (1 ajovalo umpioineen ja kypärävalot) huokeaan, noin 1000 euron hintaan. Kaikki vaihtoehdot todennäköisesti riittävät ainakin allekirjoittaneen köpöttelyvauhtiin. Voisiko joku kertoa sen ainoan oikean ratkaisun... (Mielellään osaluettelon kera :) ) Ja tarvitaanko lisäakkuja?

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenOmien kokemusten mukaan kaksi halogeenispottia riittää vallan mainiosti lumisessa metsässä syheröspoorissa. Sitten kun baana on aukeampaa tai lumi vähenee niin alkaa tulla äitiä ikävä, ilman lunta ei tule mitään. Ledeistä on ollut keskustelua aiemminkin ja yhdellä kaverillakin on kolme tuollaista valomaskissa. Toimii, mutta eivät ole vielä Xenonin veroiset. Fillarikaverit hakee keveintä mahdollista ratkaisua ja Ledeillä pystyy ajamaan pienemmillä akuilla.

Xenoneja rakentaessa ottaisin yhden kriittisen seikan huomioon. Kypärävalo kannattaa ehdottomasti rakentaa Sirkun mainitsemasta polttimosta ihan turvallisuussyistäkin. Xenonin sytytyspulssi on ~20kV ja suurimmassa osassa halpoja Xenon muuntosarjoja sytkä on integroitu ballastiin. Jos tällaisen ballastin laittaa reppuun/pyörään ja vedät piuhan kypärään, niin tuo pulssi kulkee kaulan ympärillä. Sitten kunnon lipat kosteaan metsään ja heikko kontakti piuhoihin niin systeemi toimii sydämentahdistajana.

Eli joko sytkä integroituna polttimoon tai ballastista irrallinen sytkä sijoitettuna kypärään. Sellaisiakin muuntosarjoja on, tosin ovat yleensä kalliita. Näissä seteissä kaulassa ei mene kuin ~80V.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOOlisi pitänyt lukea vanhempia viestejä... Sunsboystä ym. näköjään on jo kirjoitettu.

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMTuo xenon tekniikka tuntuu olevan pioneeri piireissä vanhentunutta tekniikkaa. Nyt käytetään ledejä. Alla olevassa linkissä on erittäin kattavasti asiasta.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25056

Kirjoittaja: TOM NORDMANHannu: on kokeiltu. Näyttäähän se jotain, mutta kun kerran on xenon-valoa kokeillut ei tuo tunnu missään. En suosittele.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOOnko kukaan kokeillut Sunsboy -merkkisiä, 12V35W IRC Xenon -polttimoilla varustettuja valoja kypärässä. http://www.solentia.fi/Sunsboy.htm Ainakin paperilla ne näyttävät hyviltä: polttimossa IRC-pinnoite, joka heijastaa lämmön hehkulangalle ja polttimossa oleva xenon-kaasun pitäisi syttyä ilman erillistä ballastia, lampun svh on 49 eur/kpl, rakenne on aika kevyt ( 90 gr.). Niitä saa eri valokeiloilla, 10, 25 ja 38 astetta. Halvempi/huonompi? vaihtoehto on ostaa esim. 24 ast. 35W kalustehalogeenit ja kyhätä niille kypärään teline ja piuhat. Onko kenelläkään täysin ehdottoman ;) varmaa tietoa, onko lisäakku pakollinen? 7Ah akulla (n. 2 kg) ne palavat hieman yli tunnin. Itselläni on pyörässä 35W halogeeni ja normaali jarruvalo. Numerolisesti esim. Husabergin sähköntuotto (150W) pitäisi riittää.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENtässä muuten hyvä kauppa, kun umpioita yms. tarvii ostaa uudenmaan varaosamarkkinointi

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENTuossa löytyi hieno esitys kekseliäisyydestä, kuna rakennellaan niitä kypärävaloja. Ei taida hirveäti palaa rahnaa. Luulisin, että riittää jonkinlaisen ajeluun :-))

web.telia.com/.../helmetlight/hjlmljus.htm.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENSiis tuossa sivu oikein

http://web.telia.com/~u60521287/bilder/helmetlight/hjlmljus.htm

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKaveri on löytänyt todella huokean, turvallisen ja kevyen kypärävalopaketin. Kuulemma sama Osram:n D1S (tai kumpi nyt lienikään, mutta pienen pieni sytkä kiinteesti polttimossa erillinen muuntaja) mitä Motopalvelun EMX:ssä, H1 yhteensopiva kanta, hintaa leluille tulee 190e. Lisäksi tietty piuhat, akut, umpio. Siriuksen lisäpitkällä kuulemma hyvä (mutta toisin kuin motopalvelun alumiinikuorinen umpio, painavahko n. 200g). Sama tyyppi hommailee aina välillä kimppatilauksia NiMH-akkuihin, 12-14.4V. Omani 5Ah 12V maksoi muistaaksnei n. 50e (kaupasta yksin kappalein lähes 100e).
Jos kiinnostaa, niin meiliä mulle, en ala laittaan yksityisten numeroita tänne palstalle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo jos toi pulju on yhtään sitä samaa "mitä sattuu" mitä täällä Tampereen suunnalla, niin et varmaan löydäkään, etenkin jos niitä on tilattu läjä ja sitten ei ole mennytkään. Meet vaan kysymään ensimmäiseltä myyjältä, sitten toiselta ja jos sekään ei tiedä niin kysy osastopäällikköä. Jos niitä on niin sitten voi alkaa löytyä...Turhaan on tultu juostua monen tuotteen perässä, joita sitten on ehkä yks hyllyssä jonkun muun alla ja myyjiä kiinnostaa vaan tarjota sitä palvelua mitä kukaan ei halua "mä oon vaan täällä töissä". Joskus tulee ihmeesti Turhapuro mieleen ;-)

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo tässä kyseisessä kaupassa ne oli valaisin osastolla kyllä ihan hyllyssä

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo tässä kyseisessä kaupassa ne oli valaisin osastolla kyllä ihan hyllyssä valaisinosastolla josta kyseisen osaston myyjältä kysymällä niitä kyllä löytyy,tosin nyt tällä hetkellä en tiedä mikä tilanne kun en turhaan viitsi enää pyytää kaveria tilaamaan tuhatta kun niitä sit meni kymmenen.....no joo se tilas niitä sata kappaletta ja tosiaan niitä meni ne kymmenkunta eli ei juuri mitään,mutta kyllä niit sillo viime syksynä oli ja olis löytynyny,valitan jos eivät viitsineet pitää turhaan hyllyssä.

Kirjoittaja: Atte Marttilamistäs noita irc valoja kannattais lähtee kattoon tampereen seudulla?
Koitin kattella jälleenmyyjiä nii pari löyty tampereen alueelta mut mistä niistä sais palveluakin? Ku ei näin joulun alla ihan joka paikassa viittis juosta. :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn ainakaan itse ole löytänyt sen jälkeen kun Tamla lopetti vähittäismyynnin.

Kirjoittaja: Tomi MarttinenPhilipsin Pro ajaa saman asian kuin Osramin irc halogeenipolttimot...

Kirjoittaja: JANNE SYRJÄVeljekset Keskinen Tuurissa myy niitä irc-spotteja. Tänään oli hyllyssä vain leveällä keilalla olevia 20w, 35w ja 50w hinta 39,50 euroa. Ei yhtään kapeakeilaisia. Yhdellä 6mm pultilla suoraan kypärälipan kiinnikkeeseen kiinni.

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄOnkos kellään kokemusta tuollaisista Siriuksen kaukovaloista kypärään?
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=7

Mallit NS-5D ja NS-71 ois mielessä.

Bilteman vastaavaa testailin äsken tuossa pihalla ja oli aika surkea.. keltainen valokeila joka ei pyörän akusta näyttänyt kunnolla edes naapurin seinään 15m päähän

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläItelläni on NS-71 umpiossa xenoni ja ihan tyytyväinen oon ollu.

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄPassaako tuohon NS71:seen suorilta H3 kantainen xenon vai pitääkö veistellä pitkän kannan tjsp takia?
Aiheuttaakos lasi kuin sinisen valokeilan ja osaatko sanoa mitään keulan koosta jossain 10-15m päässä.. 1 piste vaiko tasaisen leveälle näyttävä?

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläJotain pientä siinä piti viilata... oisko pitäny poistaa polttimon asemoiva peltilirpake siitä umpion kannasta, että polttimo mahtuu paikalleen, ja pistää yks peltiruuvi lisää umpioon pitämään polttimo paikallaan, koska ainakin tuon mun xenonin kanta on sen verran paksumpi kun halogeenin, ettei oikein yhellä pysyny. Pikku homma kuitenkin.

Valokeilasta en osaa sanoa tolta etäisyydeltä, enkä pääse nyt mittaamaan.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENKävin ks. kaupassa minne lienee piilotettu ,kun en löytänyt aikaa käymisestäni noin 3vk . Kauppa käy ,jos asiakas löytää tuotteen helposti ja jos hinta viellä kohdallaan. kiitos mainoksesta nyt tiedän mistä etsin jos tarvii.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, TM:n käämitys ei siis ole enää vakiota lähelläkään ja noi Hellan strobolla mitatut kierrokset olis pitänyt kertoa 2:lla...

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄSirkku vaikka polttaakin kirkkaasti niin näkeekö kaltaisesi nopea kuski pelkillä spoteilla lumettomana aikana metsässä?

Oli jotain huonekaluhalogeneja pari hatussa ja ei niillä paljoa jalkojaan pidemmälle nähnyt vaikka virtaa riitti varmasti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoo, suorastaan tuulennopea ;-)
No jos nyt ei ihan, niin ainakin sen verran, että akun loputtua pimenneen Xenon

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJooo noita osramin irc spotteja tilasin viime syksynä vantaanportin k rautaan tai rautia mikä lie siinä retail parkissa,kun täällä sivulla kovasti huudeltiin että ostetaan jos niitä jostain saa.....
Niin siis kaveri siellä töissä ja tilasi niitä sinne ISON läjän ku sanoin sille että ostajia piisaa kunhan vaan tilaat.....Ja paskat.... mun lisäks kaks ihmistä oli niitä käyny ostamassa muutaman kappaleen ....että näin,oli kiva kuunnella ku kaveri kerto pomonsa ripittäneen hyvästä menekkituotteen tilaamisesta.Onneks sentään hinta oli siel kohdallaan,reilusti halvempi ku muualla.

Mutta siis niinku sirkku sanoi ne ei siis ole xenoneita eli hid valoja vaan irc valossa on sisällä samaa kaasua ku xenoneissa siin lampussa eli palaa kirkkaammin,ja mulla yksi kappale kypärässä ja pyörässä 7" umpio missä xeenoni ja ihan riitävästi valoa ainaki mun vauhtiin.(mikä ei paljon ole).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMikähän Xenoni sulla Mika oikein on? Vai johtuuko toi 1,5km siitä, että sulla on siinä semmoinen umpio millä valokeila on on joku 1m ruikku? Ei toi nyt ainakaan tervettä ole, sais varmaan laittaa sen polttimon vähän hajottavampaan umpioon.

Koittakaa vaan uskooa Jaria, ne Sunsboyn spotit ON Osram

Kirjoittaja: JARI SAARINENLaita kaksi 20w/ 10ast. valoa ja säädät sopivasti levittämään. Maastossa on kohtuu hyvä näkyvyys, vauhdin noustessa valon kantama ei enään oikein riitä.
Noilla suuremmilla kulmilla levittää liikaa valoa. Samoja spotteja (Osram IRC) on täällä myynnissä, http://www.finnparttia.fi/, saa jonkinmoisen tyopalkan jos kötöstelee itse kiinnityksen. Luettelossa on tietoa myös spottien valotehoista.
Kotarissa riittää sähkö ilman muutoksia kahdelle 20w spotille ja 35/35 lampulle hyvin.

Kirjoittaja: SAMPO SIIRIÄINENKyseistä Sunsboy valoa PK-seudulta löytyy ainakin Adita nimisestä varaosakaupasta läheltä Malmin kenttää ja jos saa ostettua Koivuselta tavaraa, niin sieltä myös. Hinnat noin 50e/kpl. Googlettamisestakin saattaa olla apua...

Ja kuten ylempänä jo mainittiinkin, kyseessä ei ole mikään xenon, vaikka niin voisi nimestä päätellä. Valoteho on kuitenkin parempi, kuin samanlaisessa kuoressa olevalla perinteisellä halogilla. Lisäks valon väri on huomattavasti "valkoisempi". Mielestäni melko hyvä valinta, ottaen huomioon lamppujen pienen koon = helppo asentaa, ei juurikaan sähkötöitä ja hintakin on ihan eri luokkaa, kuin oikeilla xenoneilla.

Omasta mielestäni kannattaa sijoittaa lähinnä niihin kapeammalla keilalla, muistaakseni 10ast., oleviin lamppiuhin.

125 Husse poltaa tyhjäkäynnillä kolmea lamppua 2X20w + 1X35W jo lähes täydellä kirkkaudella.

T:SS

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläTuo IRC xenon ei sitten käsittääkseni ole HID-lamppu joista yleensä xenonina puhutaan. Eikös tuo ole vain halogeenispotin kehitetty versio. Valoteho toki on parempi kuin perinteisillä halogeeneilla kulutettua sähkötehoa kohden, mutta HID-valot ovat aivan eri tasolla valon määrässä. Nimi mielestäni ainakin johtaa vähän harhaan.

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄMistä olette noita Solentian valoja ostelleet PK-seudulla?

Kirjoittaja: PASI HEIMONENEnskaan laitoin just tommosen lampun,toimii varmaan kypärävalona paremmin koska
keila on kuin taskulampussa eli pyöreä.
Kirkas ja todella kevyt lamppu pysyy tos mun mopos maskin kyljessä hienosti
http://picasaweb.google.fi/Hemppa67/Mopo/photo?authkey=-hb07Ju2rTs#5005…

Kirjoittaja: MIKA VUORIxenoneista sen verran että mullakin pyörässä valo joka näytttää n.1,5km ja koko matkalla valo erinomainen.
MUTTA kun ajotaito ja nopeus on tätä luokkaa niin riitäisi että valo näyttää 50m.
ETTÄ olisi ihan pienempi tehoisia xenoneja kiva kokeilla kypärässä riittääkö lähivaloksi.
koska pienempi teho->pidempi käyttöaika akuilla jotka vyöllä eikä tulisi niitä pimeitä hetkiä niin helpolla

T:mika

ps. niit pimeit hetkii o muutenki jo valoisal em mä muute olis enduroo harratukseks valinnu.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENTrailtechin valotkin tutkin tässä syssymmällä Ruotsia myöten. Tuo yhden spotin HID helmet light setti vastaa alle 10W Xenonia. EMX:n jannujan mukaan soveltuu lähinnä maastopyöräilyyn tai ratsastukseen. Vuodenvaihteen jälkeen tulee sata taalaa kalliimpi uusi MR16 HID jossa on tehoa tuplasti tuohon nykyiseen. Ei sekään kuitenkaan anna samaa valotehoa kuin autosarjasta tehty 35W Xenoni. Muistaakseni 1800 lumenia, kun autoseteistä lähtee vajaa 2500-3000 per polttimo.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENEMX kypärä xenon on todella hyvä. akkuja saa kyllä olla useampi tai sitten teettää suurempi pitkille reisuille "esim tämän vuoden kärmes oli yöllä ilman valoja todella pimeää touhua, kun valo loppui noin 80 min kohdalla". suosittelen ,jos raha ei niin esteenä. itse kyllä kampean seuraavaksi valmiiseen xenon työvaloon" tai pieneen umpioon " ja virran ottoon pyörästä(akulta)

Kirjoittaja: Jani VirtaKertokaas minullekkin että itse olisin tekemässä tälläistä projektia.
Pyöränä on Tm Mx 125 ja pitäisi laittaa valot toimimaan akulla, mutta miten? riittääkö esim. Akku, Sähkökytkin, Johdotukset, Poltin? ja siitä akku kotelosta... sen teen itse.. Ja valomaski/takalippa valolla on jo.

Kirjoittaja: PASI SINTONENYhdellä ATV foorumilla oli juttua Sunsboy IRC Xenon työvaloista. Olivat laittaneet niitä mönkkäreihin. Onko kellään kokemusta miten toimii kypärävalona? Hinta ei ainakaan ole paha, 35W n. 40*eur*.

http://www.solentia.fi/Sunsboy.htm

Kirjoittaja: MIKA VUORIkatso samalla toi niin ei hukkaannu virtaa taakse

http://trailtech.net/store/040-LED-1157.html

T:Mika

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENTaidan hommaa suosiolla ton valmiin paketin nii ei tarvi alkaa hehkulamppua keskellä mettää leikkimään ;) Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Motopalvelun tahi Huolto-Kaksikon kypärä xenonista?