Kuskien tasoerot MXB-luokassa

Morjensta!

En tiedä onko muut kiinnittäneet asiaan huomiota, mutta mitä ihmettä B-luokassa tekee kuljettajat jotka sijoittuisivat A-luokassa puolenvälin molemmille puolille? Osa porukasta on jo nostettu A-luokkaan, mutta silti ajavat B-luokassa? Onko ajotaito jotenkin romahtanut talven aikana? Vai onko vain mukava voittaa?

Siinä on toivot vähissä joillakin B:ssä päästä ajamaan A-luokkaan kun "A-luokkalaiset" vievät nousupisteet. Luulis että olisi mukavampi ajella oman tasoisten kuskien seassa kun kellottaa yli 10 sek. nopeampia kierroksia ns. normaalien B-luokkalaisiin verrattuna.

Niinkuin eräs hyvä ystäväni sanoi että A-luokan jätkät tunnistaa aina, ajoi ne missä luokassa tahansa.

PS. Vähän teksti saattaa vaikuttaa provosoinnilta, mutta kaikille niille joita ahdistaa niin tässä niitä hymy-ukkoja rivi niin voi sitten lisäillä haluamaansa kohtaan. :) ;) :D >:D ^_^ :) ;) :D >:D ^_^

Foorumit

Vaikka en takuulla noihin kuskeihin kuulukaan, niin keksin kyllä tuon voittamisen halun lisäksi pari muutakin syytä:
1) A-luokalle kisoja on aika vähän verrattuna B:hen, varsinkin jos ei ole halua tai mahdollisuuksia panostaa SM-sarjoihin.
2) B-luokka, vaikka onkin alin taso, on myös toiseksi ylin. Jo tämä saa aikaan sen että B:ssä on väkisinkin aika huimat tasoerot.
3) Vähän on myös sellainen perstuntuma, että MXB:n taso on nyt aika paljon kovempi tai ainakin leveämpi kuin silloin viitisen vuotta sitten By:n, puhumattakaan tässä välissä harrastajaluokasta. Ehkä kuskit löytävät ajan mittaan oikean luokkansa.

Yhdyn kyllä vanhana A-kuskina Anssin näkökantoihin. Lisäisin vielä Anssin listaan, että A-luokassa kisaerät (30min+2k)on harrastusmielessä yksinkertaisesti liian pitkiä. Varsinkin, kun siellä pitäis vetää täysillä koko setti jotta pysyy muiden mukana. Tai no ei kai siellä A:ssakaan taida vetää täpöllä koko erää kuin ekat 10, mut anyway. B-luokassa ajamisesta pääsee nauttimaan eikä tartte välttämättä vetää naama irveessä koko erää ja kaatua rysähtää maahan lopenuupuneena erän jälkeen.

Suomessa voitaisiin luokkajakoasiassa ottaa mallia Ruotsista, jossa on A-, B- ja C-luokat isoille pyörille (yli 85cc luokat). C on aloittelijoille tai muuten vaan huvikseen ajeleville, B harrasteluokka ja A kisaluokka. Ajajien määrä on tosin naapurin puolella meidän harrastajamäärää huomattavasti suurempi, joten siellä on vähintäänkin pakollista että on 3 eri tasoa.
Liekö meillä syynä lisenssien hinta siihen vai mikä, että crossin harrastus ei oikein iske kilpailumielessä? Hyvä vertailukohta on enska- ja crossilisenssin omistajien lukumäärän kehitys ja suhde. Enskan harrastaminen kyllä kiinnostaa, mutta crossi ei oikein vedä.. Vaikka mp-harrastaminen on kallista, ~400 euroa pelkästään lisenssissä on aika paljon. Lisenssin ostamatta jättäminen on monelle periaatekysymys, vaikka saman rahan saisi menemään bensoihin yms. turhanpäiväiseen krääseen kuten vaikka pyörien tuunailuun (jota muuten harrastetaan nykyään aika paljon =S).

Ite oon ajatellu paluun tekemistä crossikisoihin (ehkä ens vuonna) ja luokka olis aluks ehdottomasti B. Syy yksinomaan kisakokemuksen puute. Vaikka olis ajanutkin sarjacrosseja. Ei oo järkevä mennä kylmiltään sekoittamaan pakkaa A-kisoihin ja pilaamaan pelimiesten kisan vaikkapa aiheuttamalla kasapään ekaan mutkaan ja kärkimiehille mahollisesti sairasloman. Senkin oon nimittäin kerran aiheuttanu (tosin sarjarosseissa). Sorivaan jätkät siitä.. Voihan viivalle kyllä p**kat housussa mennä ja käyttää vaan puolkaasua startissa, jos haluaa varmistaa ettei kolise. Mitäs kisailua se semmonen on?? Eipä paljon nappaa.. Rutiini takasin ensin B:ssä ja vasta sitten A-luokkaan, jos vauhti riittää ja liitto sinne sitten pakottaa. Niin voihan liitto vissiin hoitaa luokkanousun kesken kaudenkin. Eli nämä kommentit muille lähinnä perusteluina siitä, miksi joku ex-vetomies haluaa aloittaa kisailun tauon jälkeen B:ssä. Ja eihän vetomieskää välttämättä pärjää ees B-luokassa vaikka kierroksen kovaa vielä jotenkuten pystyiskin vetämään. Kunnostahan se menestys on loppupelissä kiinni. Mut saahan sitä A-luokkaankin hakeutua, jos siltä tuntuu ja haluaa tulla kierroksella varvatuks tai ainakin loppuerästä pujottelukepiks ;)

Tunne on varmasti ihan sama kun on lähtöviivalla, on sitten alla pappatunturi tai viimeistä huutoa oleva BMW. Tässä kai se on tämän urheilun peruskysymys. Jos kaikki ajaa samaa vauhtia, on kaikki yhtä aikaa maalissa. Mutta kilpailun voittaa se joka on ensiksi maalissa, ja viimeinen on se, joka on ajanut viimeisenä vähiten kierroksia. Tämä on se yksinkertaisen motocross-kisan kulku. On aikalailla turhaa miettiä, että jos noita parempia olisi vähemmän, niin minä olisin parempi. ;) Pappa

Tai sitten crossikilpailut ei iske juuri siksi suureen joukkoon ajajia, että suomessa ei ole sarjaa jossa kilpailut olisivat tasaisia. Pappa oli nyt vähän hakoteillä.
Kyllä kilpaurheiluun kuuluu pieni rutistus aina. Ei se pidä olla mitään päiväkävelyä. Oikea paikka nautiskelulle on katsomo.
Pitäisikö meillä olla:A, B ja sitten se oikea Harrasteluokka, jossa voi vetää tai olla vetämättä. Voisi vahingossa voittaa tai ei vahingossakaan voittaisi, riippuen fiiliksistä :-)
Luokittelukilpailut ovat eri asia, ne sarjat pitäisivät olla ja pysyä porrastuksillaan. Nyt meillä on 7,5 kiinteä jonne harva uskaltaa ja ykkösen ponnari jossa on aina jono ja vain yläkoulun pojilla hauskaa.

Yhdyn edelliseen, Pappa on hieman hakoteillä. Entäs ne jotka haluavat olla parempia ja ajavat vielä B:ssä? Kova hinku nousta A:han, mutta ensin pitää päihittää ne kuskit jotka nopeutensa ja liiton puolesta voisivat jo ajaa A-luokassa. Tietysti vauhti alkaa olemaan kohdallaan kun tämä tapahtuu, ei tarvitse sitten viimeisenä ajaa A-luokassakaan.

Itse olen väärä mies arvostelemaan lajia ja luokkia koska vauhti on yhtä kovaa kuin vanhainkodissa. Lähinnä vaan kummastelen näitä vauhtieroja ja anomisia \"hitaampaan\" luokkaan. Jos oma kaverini näin tekisi niin sanoisin kyllä että melko paskahousu olet... Onneksi ei ole sitä pelkoa. Omasta mielestä on sata kertaa kovempi juttu ajaa A-luokassa ja tulla maaliin vaikka sitten viimeisenä kuin voittaa B-luokan kisoja muutaman hyvän kaverin kanssa.

Niin ja tässä taas näitä. :) ;) :D :)

Niin ei entisen A-kuskin tarvitse anoa B-luokkaan, vaan sinne tietääkseni tippuu automaattisesti kun on ajamatta 2 vuotta. Sama pätee kaiketi myös endurossa. Eli A-luokkaan pääsyä pitää anoa, ei B:hen. A-luokituksen palauttaminen on kai kuitenkin läpihuutojuttu, jos tyyppi sitä todella haluaa. Muotoseikka menee kuitenkin noin.

Jussin mielestä B:ssä ajava entinen A-kuski on kakkihousu. Kannattais kyllä määritellä tuokin vähän paremmin. Riippuu nimittäin ihan siitä millaisin tavoittein tämä ex-vetomies on liikkeellä comebackia tehdessään. Ja toisekseen A-luokassa on kaikenlaisia kuskeja vuosien varrella ollut. Kaikki A:ssa ajaneet ei välttämättä ole olleet koskaan todellisia pelimiehiä. Mäkään en koe olleeni sellainen, vaan kovan työn kautta nostanut vauhtia sanokoon kuka tahansa mitä. Opitut taidot tuskin ruostuvat vuosien varrella, mutta ajokunto tippuu kylläkin.

Edelleen pysyn sanoissani ja lähden siitä, että parempi testata vauhti ensin sopivaks ja sitten jatkaa eteenpäin A-luokkaan jos siltä näyttää. Tietysti jos kaveri on tosi mielellä comebackia tekemässä ja treenannut aktiivisesti vaikkapa vuoden verran ennen kisoihin osallistumista, tietää kuntonsa ja vauhtinsa treenien perusteella lähes entisaikojen mukaiseksi, on A-luokka tietenkin silloin ainoa järkevä vaihtoehto. Mutta jos ajokunto ei riitä kuin 10 minuuttiin saakka niin ihan eri asia. :P

Minusta kaikki,jotka ovat A-luokkaan nousseet ovat kovia kuskeja.Vaikka lahjoja ei liikaa olisi on joutunut tekemään kovaa,määrätietoista ja kallista työtä nousun eteen.Jo se että osallistuu kisoihin ja ajaa maaliin on suoritus jota täytyy arvostaa kaikissa luokissa.Katsomossa ei ole montaa niitä jotka siihenkään pystyvät.Tuolle kuskien tasoerolle MXB:ssä ei taida mahtaa mitään.Kärki taitaa mennä parilla kierroksella häntäpään ohi.Mutta onhan B-finaalissa sitten tasaisempaa.

ihan pihalla!mitkä ovat nykyiset luokat?onko mxb ainoa luokka ns.harrastekuskille?miika on siinä oikeassa että jos olet\"entinen\" a-luokan kuski,ja ollut pitkä ajotauko,siis OIKEA ajotauko,niin ihan ok se on jos alkaa vähän alemmasta luokasta.mutta jos parin kisan jälkeen vauhti on löytynyt,niin voisi nousta kesken kauden a-luokkaan?

Pappa ei ole hakoteillä! Tarkoitan näillä näillä puheillani sitä, mitä kuskin kypärän alla liikkuu silloin kun \"lähtömerkki\" annetaan. Jokainen tietysti haluaa olla ensimmäinen maalissa. Se on ihan sama mikä se luokka on missä ajetaan. Myös on sama onko alla Pappa-tunturi vai KTM 560 EMX. Tunteet kuohuavat, ja jälkispekuloinnit ovat vahvoja. Kuitenkin kun tämä SML on se VIRALLINEN KILPAURHEILULIITTO niin se hoitaa sitten niitä asioita, joita virallinen sääntökirja sanoo. Ei siinä sitten muuta. :)Pappa
PS. Kaunialan ajoon en tänävuonna päässyt, voi surku :(

Tämä on kyllä hieno foorumi! Jotenkin tuntuu että näillä foorumeilla sisälukutaito on päässyt pahasti ruostumaan. Miika sanoo että minun mielestäni B:ssä ajava entinen A-kuski on kakkihousu. Missäköhän vaiheessa kirjoitusta tällainen on tullut ilmi? Jos tekstin lukee kunnolla niin siinä puhutaan anomisesta alempaan luokkaan. Itsellä ei todellakaan ole mitään entisiä A-luokan kuskeja vastaan jotka pitkän ajo/kilpailutauon jälkeen menevät ajamaan B-luokkaan. Käsittääkseni muuta vaihtoehtoa ei edes ole? B:stä kai sitä joutuu taas lähtemään liikkeelle? Eri asia on sitten kun kausi on ohi ja nosto A:han taas ansaittu. Ja hups, ensi kaudella ajetaan silti taas B:ssä. Miksi?

Niinkuin sanoin, jos oma kaveri nostettaisiin A-luokkaan ja \"anomuksen\" jälkeen hän meneekin takaisin ajamaan B:hen ja napsii siellä podium-paikkoja niin edelleen hän on mielestäni kakkihousu!

Näistä kirjoituksista ei kenenkään tarvitse ottaa nokkiinsa koska niitä ei ole sen takia tänne kirjoitettu. Keskustelufoorumeilla on tapana ilmaista kirjoittajan mielipiteitä. Muut voivat jakaa omia mielipiteitään jatkoksi keskustelulle. Jos ihmiset ovat asioista eri mieltä ei tarkoita sitä että toisessa on ihmisenä jotain vikaa vikaa vikaa vikaa vikaa...

\"Lukkoo ko piru raamattuva\" sanoisi savon äijä tähän keskusteluun. Vielä silloin kun SML lähetti sääntökirjat niissä mielestäni luki, että A luokasta putoaa B:hen kun ei ole kahteen vuoteen ajanut kisoja. Myöskin nousu A-luokkaan vaati aina \"nousukisoiksi\" luokitelluista tietyn pistemäärän, jolla nousu vahvistettiin. Nämä nykyiset \"B-pönttö\" kisat eivät tietääkseni ole mitään pistelaskun alaisia kisoja. (Niin tai jos niistä lasketaan jotakin liiga-pisteitä, ei kai niillä ole mittään merkitystä ajaja luokittelussa?)
Mielestäni hyvin tärkeätä ihan vaan pienen ihmisen päänupille on, että voi jatkaa jollakin tavalla elämäntavaksi tullutta harrastusta. Äkkipysäys siinä voi olla yhtä vaarallinen, kuin parisuhteen äkillinen katkeaminen tai läheisen kuolema. Hyvvee illan köllikköö kaikille...yritetään jaksaa...vaikka viimeisenä maalissa :) Pappa

Oli miten oli...mutta. Kun noita kierrosaikojen eroja kattelee niin tulee mieleen, että onko ajajaluokituksen tarkastelussa kausi liian pitkä aika vai olisiko vaikka 5 kisaa selkeissä tapauksissa riittävä. Totin tuloksista kun tekee koosteen 10erän välein ja vertaa sinne A-luokkaan niin ei vaadi suurta avaruusmatematiikkaa havaita kuka tai ketkä ajavat \"väärässä\" luokassa. Sais ne A-luokankin lähtöjen puomit täytee.

Siinäpä se asian ydin onkin. Ei ole vaikea asia tuo tilastojen tarkasteleminen. Ja Pappa: Kyllä liitto nostaa kuskit harkintaperusteisesti, tai siis ehdottaa nostoa A- Luokkaan kun joku on osoittanut sinne kelpaavansa vauhtinsa ja tuloksiensa puolesta,
riippumatta missä kilpailussa tulokset ovat ansaittu. Kunhan on liiton alaisia kilpailuja.
Jussi taas tarkoittaa heitä jotka eivät luokkanosua halua, koska siellä ajetaan sitten jossain tilanteessa jopa ohikin.... Itse ajaisin vaikka sen 5 kierrosta pelimiesten seassa ja siitä sitten varikolle jos ei kunto kestäisi turvallista vauhdinpitoa. Ilmaista oppia paremmiltaan.
Velipoikani ajoi ennen ison B-luokan luokittelukisoja. Muistaakseni Lappeenrannan Muukossa noin sadan metrin kaula, eli kärkeen ja karkuun. Ja siitä sitten muutaman kierroksen jälkeen varikolle ykköspaikalta. Könkkäsin keppieni kanssa varikolle ja haukuin rakkaan veljeni paskahousuksi kaikella kunnioituksella. Ilmeisesti muutan termini nykypäivää vastaavaksi. Ja oikea ilmaisu olikin \"Turvallisuushakuinen ja toisten kuljettajien parasta ajatteleva huonokuntoinen harrastelija\". Sorry veliseni! ^_^ Olitkin oikeassa silloin. Jätit nousupisteet muille, olit omaan luokkaan liian nopea ja Seuraavaan luokkaan liian huonokuntoinen :D :D :D
Junioreissa homma menee käsittääkseni lähempänä Papan ehdottamia raiteita, eli siten että luokittelukilpailut jotka ennen kulkivat B-125- luokan nimellä eli ns.\"B-Piikkien Sm\"... :)J ja on nyt MXJ
A- Luokkien kilpailut ovat kyllä aika torsoja. Ja ei ole nuorten ajajien kehityksen kannalta todellakaan hyvä asia se. Niinkuin eräs tuntemani crossikisojen bongaaja eli hardcore- katsoja ja motocross kulttuurin ystävä hyvin asian ilmaisi kun kysyin miksi ei ole katsomassa lähtöjä vaan hengailee varikolla? Vastaus:\" Ei ole mitään näkemistä kansallisissa A-Luokan lähdöissä. 15 kaveria ajaa kovaa peräkkäin\"...

Urheilija voi parantaa tuloksiaan vain nostamalla kuntoaan. Se tarvitsee kovaa työtä, ja usein myös asenne muutosta. Jos täällä netissä ilmoittaa, että \"kyllä minnuu vituttoo, ko muut ajjoo kovempoo\", niin asian voi vain korjata kohentamalla omaa peruskuntoaan ja ajotekniikkaansa...ei siinä muuta :) Pappa

Mielenkiintoinen keskustelu...ja paikallaan. A-luokan lähdöt ovat torsoja ja puomi vajaa juuri sen vuoksi että tietyt kuskit välttelevät sinne \"joutumista\". Hieno asenne :-) Ja se mitä tulee A:n kisalukumäärään, siinä on vanha \"muna/kana\"- sykli käynnissä: ei ole kisoja kun ei ole kuskeja, ei ole kuskeja kun ei ole kisoja. Ensin kuitenkin pitäisi saada niitä kuskeja että voi järjestää niille lähtöjä, vai mitä ?
B:n kärjestä löytyy tätä nykyä kavereita jotka eivät taatusti jäisi A:ssa viimeisiksi, jos siellä ajaisivat. Totta kai, jos taukoa on tosiaan ollut vuosia täytyy B:n kautta tulla taas mukaan leikkiin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen ilmiön kanssa että vedetään kisaa joka toinen vuosi. Ja aina B:n kärjessä...?! Ja tämä ei ole mikään uusi juttu, ainahan näitä on löytynyt. Se mikä on unohtunut on se, että jos ei ole sitä viimeiseksi jäävää, ei ole voittajaakaan...plus tietysti se että B:hen itsensä aina uudestaan kikkailevan ja vauhtinsa puolesta A:han kuuluvan kuskin kehitys kyllä vääjäämättä pysähtyy. Ehkä he vain sitten eivät enää haluakaan kehittyä ? Sekin on aivan sallittua, mutta jos näin on, silloin kyllä kannattaisi istua alas ja vakavasti miettiä minkä takia yleensäkin kilpaillaan ? Etenkin jos sitä tehdään vauhdiltaan aivan väärässä luokassa...?Tai sitten tehdään niin että lopetetaan kaikki luokkajaot ja laitetaan vain yksi avoin luokka. Siinä se veri punnittaisiin :-) ?
Kiitti Antti vanhojen kirvelevien haavojen auki repimisestä, juuri kun ne alkoivat arpeutua :-) Mutta pakko sanoa että hienoa se olisi silloinkin ollut päästä sinne A:han joskus vetämään ja aivan sama vaikka sitten viimeisenä...:-)

Niin ja tuo termi, \"turvallisuushakuinen ja toisten kuljettajien parasta ajatteleva huonokuntoinen harrastelija\", se sopi silloin ja se sopii yhä ! Heh :-)

Niin näissä SML:n touhuissa on ihan liian paljon turhaa pilkunviilausta. Miksi ei tosiaan voisi olla avoimet SM-kisat vaikka elo-lokakuussa. Neljä erää kahtena viikonloppuna, ja luokat alle ja yli 250 cc. Osallistua saa kuka haluaa, aika-ajossa karsitaan huru-ukot pois. Siinä sitä olisi sitten mediallekin tavaraa, kun kaikkien maiden kuskit olisi mukana. Ajoitus pitäisi laittaa, ettei enskan ja crossin MM-kisat ole samaan aikaan Nämä nykyiset \"nyhräysluokat\" voisi sitten olla sellaisina harjoituskisoina, kuin ne entiset hyvät sarjacrossit. :) Pappa

Ihan hyviä kommentteja tullut tässä keskustelussa tosin puhutaan ainakin kahdesta eri asiasta/näkökulmasta. Eli oikeasti ei mitään tolkkua...

Supercrossin SM:iä on vain kolme kappaletta, koska ne on ainoat viikonloput jotka on vapaana MM-crosseista ja enskoista. Lisäksi siellä voi ajaa sekä isolla että pienellä pelillä. Näillä näkymin aika hyvin sekä crossin että enduron huiput on tulossa mukaan eli varmasti on huippukisat luvassa. Viime viikonlopun MX1 luokan (eli käytännössä avoimen luokan) SM:issä oli jopa puomi täynnä ja Kullas osoitti, että myös pikkupyörällä kerkeää jopa pehmeällä hiekkaradalla.

Jos halukkuutta ja nopeutta löytyy niin kuski voidaan tarvittaessa luokitella A:han vaikka yhden kisan perusteella, mutta ihmeesti moni entinen A-kuski haluaa ajaa B:ssä vaikka väkisin.

Ai...jaa... nyt on aika vaikea ymmärtää? Että sitäkös se uusi uljas Supercrossi on, että sinne saa tulla kaikki luokattomat ajelemaan...että niinko uusi sarjarossi??? Pappa???

Supercrossi on ainoastaan A-luokitelluille.

Ei kun on pakko palata aiheeseen vielä hetkeksi. Ei vaieta kuolleeksi tätäkään keskustelua.
Keskustelupätkä varikolta Kouvolasta:\" VI%&/ttu noita etanoita, päätin vetää kaverista ohi pöytähyppyrissä mutta se vaihto linjaa ja hyppäsi niin lyhyeksi, että katoin että nyt menee päälle mutta just nippa nappa ohi meni\". Samanlaista puhetta kuulee sarjacrosseissakin aina vähän väliä.

Hei kaverit: Edessä oleva määrää ajolinjat, jos ei sininen lippu liehu niin takanatuleva on aina vastuussa ohituksen turvallisuudesta, aina. Edessä ajava määrää ajolinjat. Sitä sanotaan kilvanajoksi, ootteko kuulleet? Ja sarjoissahan hyvä jos on keltaisiakaan lippuja tarpeellista määrää.
Jos on niin helvetin nopea, niin kyllä ohi pääseen vähän kauempaakin.
Tähän keskusteluun ja aikaisempaan kommentiin viitaten: Kuka sitä turvallisuutta vaarantaa ja missä luokassa? Herätkää nyt helvetissä tähän päivään. Kun jossain vaiheessa joku harrastelija-perheenisä viedään sairaalaan siitä syystä, että joku kieroon kasvatettu ihmisenalku kokee jonkun tinamunakupin pokkaamisen ihmisen terveyttä tärkeämmäksi asiaksi niin olemme jo aika syvissä vesissä.
Kuka on sanonut, että urheilumenestys tekisi kenestäkään yhtään parempaa ihmistä kuin muut? Yhdessä lajissa hyvä on sadassa muussa lajissa huono! Jos joku hyppää prätkällä painijan päälle radalla, niin mun mielestä painija on oikeutettu hyppäämään jätkän päälle varikolla: Mitäs fidduu tulee ripakinttuineen siihen makkarajonoon väärästä ilmansuunnasta. Eikös olekin jäbät hyvät säännöt? ^_^

Ja pannaan taas hymiöitä, vaikka mitäs niillä tekee kun on tosissaan :o ^_^ >:D :D ;)

Ei tartte mennä edes kisoihin saakka kun pyöriä putoilee niskaan. Anteeksi kun olen hidas ja Teidän edessä. Anteeksi etten hyppää Vantaan 30 metrisiä pöytiä yli. Pyydän myös anteeksi sitä jos hyppäät niskaani ja sen jälkeen vedän sinun legosi pitkin varikkoa. :)

No onneks mulla ei ole ollut vielä lähelläkään, viimeksi meni reilusti yli 30cm pään vierestä takapyörä ohi. Kyllä läheltä saa ajaa, mutta aloittelijoiden ohittaminen hyppäämällä on omasta mielestäni hieman epäilyttävää touhua. Hyvä kuski kyllä haistaa jos edessä ajaa hitaampi kuski joka saattaa vetää liinat kiinni ennen nokkaa.

Mielenkiinnolla taas tutkin noita Kouvolan kisojen tuloksia. Aika hyvin pärjää kaverit \"harasteluokassa\", pitäisikö jo anoa pääsyä A-luokkaan? Hienoa katsottavaa! Jos haluaa tapella ja ei halua turpaansa niin kannattaa mennä päiväkotiin soittamaan suutaan!

A-luokka menettää hyviä kilpailijoita, sääli!

Tuli sitten palautettua lisenssi liittoon, etten häiritse kenenkään urakehitystä..hehe. No tosiasiassa olkapää on leikattu ja tää kisakausi jäi sitte tohon yhteen Rauman kisaan. Eli yks kiusaaja on ainakin b-luokasta pois!

Kylhän se niin vaan on et kisoissa aina joku voittaa, joku tulee toiseks ja joku jää viimeiseksikin. Ja jos haluaa pärjätä paremmin, pitää opetella ajamaan kovempaa.

Eiks ole hyvä että b-luokassakin on jonkunlainen taso jos tavoitteena on myöhemmin siirtyä a-luokkaan. Kävin tossa viime viikonloppuna Tykkimäessä kattomassa kisoja, ja kyllähän se b-luokan taso nyt kuitenkin on aika kaukana a-luokan vauhdista.

... T: #387 A.Isomäki :P

\"\"\"Kylhän se niin vaan on et kisoissa aina joku voittaa, joku tulee toiseks ja joku jää viimeiseksikin. Ja jos haluaa pärjätä paremmin, pitää opetella ajamaan kovempaa.

Eiks ole hyvä että b-luokassakin on jonkunlainen taso jos tavoitteena on myöhemmin siirtyä a-luokkaan. Kävin tossa viime viikonloppuna Tykkimäessä kattomassa kisoja, ja kyllähän se b-luokan taso nyt kuitenkin on aika kaukana a-luokan vauhdista.\"\"\"

AAMEN... Tohon ei oo paljoo lisättävää

\"Kylhän se niin vaan on et kisoissa aina joku voittaa, joku tulee toiseks ja joku jää viimeiseksikin. Ja jos haluaa pärjätä paremmin, pitää opetella ajamaan kovempaa.\"

Aamen tuohon, siihen ei liene mitään lisättävää. Ts. jos tarkoituksena on jakaa kuskeja jonkinlaisiin luokkiin vauhdin (vrt. pisteiden) mukaan, ajavat a-kuskit a:ssa ja b- kuskit b:ssä, vai mitä ? Ja jos a:ssa ei pärjää, pitää vaan opetella ajamaan kovempaa :-)
Asiahan onkin aika yksinkertainen kun sen oikein oivaltaa !

ps. Kyllä se \"luokaton malli\" olis kuitenkin aika bueno, supercross- tyyliin kerättäis nopeimmat finaaliin erien kautta. Alla vois olla minkä kokoinen pyörä vaan ja kokemusta takana 0 päivästä 50 vuoteen, kunhan maitohampaat on vaihtunut :-)
Olis yleisölläkin jännättävää...!

Yep, ....KUN sen oivaltaa... No crossarit ei ole koskaan olleet kuuluisia tuossa lajissa :-)
Tämä keskustelu kiinnostaa, mutta ei puhuta. Kohta 7000 kävijää ja montako kommenttia ?? Hei mikä meitä vaivaa?

Kaimani Antti: Kouvolassa ei ollut A- luokan lähtöä laisinkaan. Joten mihinkähän kommenttisi perustuu? Kalahtavaan kalikkaan vai tietoon?

\"Herätkää nyt helvetissä tähän päivään. Kun jossain vaiheessa joku harrastelija-perheenisä viedään sairaalaan siitä syystä, että joku kieroon kasvatettu ihmisenalku kokee jonkun tinamunakupin pokkaamisen ihmisen terveyttä tärkeämmäksi asiaksi niin olemme jo aika syvissä vesissä.\"

TÄSSÄ asiassa olen samaa mieltä.
Mutta en silti valita.. ite oon jo \"eläkeläinen\" ja voisin ajaa veteraaneissa,mutta tietyista syistä ajelen nyt B,ssä JA on muuten sitte melkonen luokka joskus oikein alkaa naurattamaan, mä tietenkin kun ajelen omia polkuja ja kattelen ETEENPÄIN, niin on melkosen hauskaa kun takaa piipittää joku pyörä ja kauhea huuto kuuluu!!! Olen sitämieltä, että kyllä se on siellä takana turha huudella jos ei ohi muutan pääse niin en mä ainakaan päästä jos ei lipulla ole ilmoitettu! ja on se vaan pojat niin että takanaajava se katselee missä ajaa ja miten ohittaa, on turha huudella \"LATUA\" ei ole kyseessä hiihtokisat!!
vetskuluokassa ajoin edellisvuoden ja siellä se kokemus näkyy.. ei paljon huudella eikä ajella toisten yli, mutta en epäile että nää tänpäivän nuoret B kuskitkin sen joskus omaavat.
Mutta lakatkaa ihmeess huutamasta siellä ajaessa perässäajava se on kun väistelee. Alkeellisimmissakin Motocrossin opeissa sanotaan ÄLÄ KURKI TAAKSE!!! kyllä ne perässä tulevat sitte ohi menee jos on tarve.
Muuten mulla henk koht on ihan sama kuka siellä luokassa ajaa.. ite en kuitenkaan pärjää ;)
Mutta ajan B.ssä nyt kun kerran alotin.. ja kun oon kerta \"eläkeläinen\" niin pääsisinhän mä A luokkaan hah jos menis sinne niin ei tarttis ainakaan kuunella perässä tulevien huutoja!

Malttia pojat.. Ollaan B luokassa jossa on väkeä joka lähtöön... älkää teloko ainakaan toisia minkään peltipurkin takia!!
mä päätin että ajan viimisen kisani sitte joskus A luokassa.
Saan sitte hehkuttaa vanhoilla päivillä, että ajelin joskus MX1,ssä :D >:D ^_^

Sanotaanko näin että mxb:ssä on monennäköistä hiittäjää ja se on ihan ok.Mutta jollakin on tapana vähän vaaralliseen tapaan vaihtaa ajolinjoja silloin kuin joku nopeampi on tulossa ohi. :( Siitä itselläni kokemus juuri tänä vuonna ja kävelty kepeillä sen jälkeen..,Se on leireillä silloin junnuna ekoina asioina opetettu juttu mikä on jäänyt mieleen,no kaikki ei varmaa oo ollut sitten leireillä yn muissa tapahtumissa.Jos mxb:ssä ajaa ni sen pitäis olla kivaa sellasta fiilistelyä eikä mitään kiilailua hyppyreissä..

Vielä yks päänavaus tällekin konversatsioonille.

Liirin Petteriltä tuli minusta tämän koko keskustelun ydinajatus, \"tis is te kluu aidia\" sanos engelsmanni, eli hyppyreissä linjan vaihtaminen. Linjan vaihtaminen on varmasti 90% syynä hyppyreissä tapahtuviin pahoihin kasapäihin. Loput 10% tapahtuu sen vuoksi, että joku on lipannut alastulon jälkeen / alastuloon. Tässä tarkastelussa en tietenkään huomioinut yksittäisten ajajien omia kaatumisia kikkereiden, vajaaksi jättämisten taikka ohi hyppäämisten vuoksi. Prosentit ei kyllä perustu mihinkään tutkimukseen (puhdasta mutua siis), ainoastaan parin kymmenen vuoden lajin seuraamiseen ja kilpailemiseen.

Kanssakilpailijat, olitte A-, B-, C-luokiteltuja taikka luokittelemattomia (eli lisenssittömiä) muistakaa ihmeessä tuo neuvo, että älkää leikkailko linjaanne kesken hyppyrin vaan pyrkikää etenemään hyppyrin kohdalla suoraviivaisesti eteenpäin. Näin varmistatte, ettei ainakaan omaan niskaanne tule takaapäin kuskeja (ellei tällä takaatulevalla ole jostain syystä leikkaava linja -> ei saisi ainakaan olla). Jos toinen kaveri on kaatunut hyppyrin taakse, pitäisi lippumiehen olla hereillä (kilpailutilanteessa). Tietysti jos kyse on lähdönjälkeisestä tilanteesta, jolloin kuskeja vilisee vierekkäin ja peräkkäin, voi hyppyrin (tai muun näköesteen) taakse kaatunutta olla tosi paha väistää. Kuitenkin periaatteena ainakin se, että kun ajaja itse kokee / tietää olevansa radalla ehkä nopeimpia ajajia hitaampi tai ei uskalla hypätä hypyissä kuten nopeimmat, ei tekisi typerää \"peliliikettä\" eli linjanvaihtoa etenkään hypyn kohdalla.

Yllättävä linjanvaihto on missä tahansa radalla aina vaaramomentin luoja, koska vaikka takana tuleva (ohittaja) olisikin yrittänyt ennakoida ohitustilannetta pyrkimällä ohittamaan (riittävän) kaukaa, edessä ajavan yllärilinjanvaihdon vuoksi menopelit kaikesta huolimatta voivat ajautua leikkauskurssille. Kukaan meistä radalla liikkuvista ei ole ajatusten lukija, riippumatta siitä puhutaanko A-, B- vai C-tason lähdöistä. Tokihan sillä on vinha perä, ettei harrastetasolla tai sarjacrosseissa pidä olla viivalla ja radalla turhan tosissaan, mutta minkäs vuoksi kisoja oikein loppupelissä järjestetään. Sen vuoksi että urheillaan, ylläpidetään tai kehitetään fysikkaa. Toisaalta taitotasolla arvioiden opitaan kilpailujen aikana lukemaan rataa, tekemään ohituksia, vaihtamaan ajolinjaa radan kuluessa, hyppäämään erilaisista hyppyreistä - muun muassa. Ja tämä nämä asiat tietenkin muut kuskit huomioiden. Radalla liikkuminen on ikäänkuin sääntöjen ja toisten ajajien tulkitsemista. Kaikki ajajat eivät ole fysikaltaan tai taitotasoltaan tietenkään samalla tasolla, mutta kaikilla (ainakin useimmilla) on aivot. Niihin pitäisi olla taottu tietyt pelisäännöt, joita sopii noudattaa radalla. Useimmille radoille on laadittu toimintaohjeet, joita myös tulee noudattaa (ihan normiharjoituksissakin).

Tässäpä tämän kertainen rossifilosofian läjäykseni. Heh ;)

Eriäviä kannanottoja odotellen.

-Miika

\"Rossifilosofian läjäys\"... aika hyvin sanottu. Jos sitä nyt vielä tähän vähäsen jatkaisi. Mitenkähän se olisi, jos vetskusarjan ikäraja pudotettaisiin 35 vuoteen? Ja sitten vetskujen olisi pakko ajaa siellä? Silloin nämä kohellukset tässä mxb:ssä jäisivät niiden koheltajien keskeisiksi. Jotenkin tässä touhussa nyt näkyy, että mukaan on tullut sellaista porukkaa, jolla ei ole mitään hajua koko motocross-kulttuurista. Ostetaan vaan mahdollisimman hienot pelit ja vehkeet, ja luullaan, että olemalla \"kova jätkä\" aukeaa tie tähtiin. Kuitenkin laji on niin pirun kova kuin elämä, että se opettaa hiljaa kävelemään. Tässä lajissa opin saamisen hinta vaan voi olla joskus ihan liian kova. :( Pappa

Just nii.
Ja B luokalle uus nimi Tarrasarja-apinat.....

Wetskuihin ehdottomasti ikärajaks 30W !!!!

Tai onhan niitä nytkin Wetskut 40W ja 50W niin vois olla Wetskut 30W:kin.

Tuota 35 vuoden ikärajaa yritettiin jo tälle kaudelle, mutta veteraanien vastustuksesta johtuen se haudattiin. Vastustuksen syyt olivat moninaiset, mutta suurin syy oli käsittääkseni se, että pelättiin että veteraaneihin tulee entisiä A-kuskeja tai muuten kovia vetomiehiä jolloin tasoerot nousee liian isoksi.

Osallistun nyt sit itsekin tähän keskusteluun. Mietin tuota A vs. B luokkaa tuossa viime syksynä, kun oli välivuosi pidetty. Että huilaanko vielä yhden kauden ja sitten B-luokkaan vai ajanko omat kisat kertalisenssillä ja sitten ajaa tänä vuonna A:ssa. No kun seurasin B luokan kisoja, niin juuri se tasoero hieman hirvitti, ku niitä kisoja katsoi. A:ssa on tottunut siihen, että siellä se sen päivän hitainkin kuski ainakin tietää mitä siellä radalla tehdään. Ei tule yllättäen linjan vaihtoja tai muita, vältytään Petterin kohtalolta. En nyt mollaa B kuskeja, minullakin on kuitenkin yhden kauden kokemus aikanaan By luokasta. Enkä väitä että siellä olisin edes ensi kaudella voittanut, ettei siitä tarvi alkaa huutelemaan. Mutta juuri se, että ne kokeneemmat kuskit on juuri A:ssa. Ei välttämättä ikänsä puolesta, mutta he ovat tehneet kovaa työtä ja kilpailurutiini on kehittynyt. Ja henkilökohtaisesti jotenkin tuo A vaan kiinnosti enemmän. Päätin tehdä vain töitä talvella ja katsoa mihin se riittää. No lähinnä nyt taukoiluun käden takia.

Miika on mielestäni hienosti asiaan paneutunut, ja näkökantaa tulee sieltä A-luokan podiumilta saakka. Eli kärkimiehen mielipiteitä. Ja sitten Isomäen Antti, hän oli voittaja joo Raumalla, mutta Antillakin on vierähtänyt aika monta vuotta, en ees muista kuinka monta. Siinä vaiheessa ei minun mielestä kannata lähteä fiilisteleen A-luokkaan. Et ompas kiva kisailla. Mut sitten ku menee voittaan B-luokkaan, niin tulee toisille itku...

Sitten toi veteraani-ikä juttu. Mä olisin ainakin sen kannalla, että se voisi olla 35 tai jopa 30. Omalehmä ojassa, että siihen alempaan ikään pääsisi jo 3 vuoden päästä. Ja veikkaan että sinne voisi olla tunkua. Ajaisivat sitten vaikka ihan omat lähtönsä, niin ei tulisi siitä ongelmaa, että nuoremmat vie. Itse olisin kiinnostunut ajamaan siinä luokassa.. :)

Tuosta vähän Amerikan mallia luokkiin... jokainen voi sitten googlettaa kuinka paljon oli luokissa kuskeja viivalla...

MOTOCROSS
03/28/2009
HESPERIA, CA

Results:
03 - 250 B STOCK
04 - 250 B MODIFIED
05 - 250 C STOCK
06 - 250 C MODIFIED
09 - 450 B STOCK
10 - 450 B MODIFIED
11 - 450 C
26 - 85CC (12-13) STOCK
27 - 85CC (12-13) MODIFIED
28 - SUPER MINI 1 (12-15)
29 - SUPER MINI 2 (14-16)
30 - SCHOOLBOY 1 (12-16) B/C
31 - SCHOOLBOY 2 (14-16) B/C
01 - 250A
02 - 250 A / PRO SPORT
07 - 450 A
08 - 450 A / PRO SPORT
12 - FOUR STROKE
13 - JUNIOR 25+
14 - VET B/C 30+
15 - VET 35+
16 - SENIOR 40+
17-1 - SENIOR 45+
17-2 - MASTERS 50+
18 - 51CC (4-6) STOCK SHAFT DR
19 - 51CC (4-6) AMA STOCK 1
20 - 51CC (7-8) AMA STOCK 2
21 - 65CC (7-9) STOCK
22 - 65CC (10-11) STOCK
23 - 65CC (7-11) MODIFIED
24 - 85CC (9-11) STOCK
25 - 85CC (9-11) MODIFIED
33 - WOMEN (14+)

ja jos ei jaksa googlettaa niin luokasta riippuen neljästä vajaaseen kolmeenkymmeneen. Eräthän tuolla on joko tosi lyhyitä, ne laitetaan liikkeelle \"aalloissa\" (eli seuraava luokka lähtee heti perään), samassa lähdössä on useita eri luokkia tai sitten kaikki tapaa samassa lähdössä.

tai siis kaikki kolme tapaa samassa lähdössä.

Nyt on pakko vähän sohaista!!!! mikä vi..n hinku niihin veteraaneihin on ???. Ei se ajaminen tai kilpaileminen muutu vetskuissa sen kummemaksi, parku kurkussa väännetään niin kuin huomista ei olisikaan. Veteraaneihin ei pääse kuin odottamalla, niin ja odotellessa voi treenata siinä luokassa mihin vauhti ja tavoitteet sopii.
Itse olen aloittanut lajin vanhemmalla iällä 30+, häntäpään vetsku kuskina tiedän sen että jokainen menee juuri sitä vauhtia kuin kunto ja ajotaito antaa myöten.
Tasoerot luokkien välillä ovat aika samat, nopeimmat varvaavat hitaammat oli luokka sitten A tai CC. Mielestäni vastuu on ohittajalla ja ohitettavalla, tupina varikolla mitallipaikan menettämisestä ohitettavien vuoksi on ÄMMIEN juttuja, kilpailu on kilpailu ja toivottavasti kaiki erän jälkeen ehjinä.(fyysisesti)

Vauhtieroon on yksi lääke, kaikki kujettajat laitetaan järjestykseen aika-ajon perusteella oli sitten luokka mikä tahansa, 40 nopeina puomille sen jälkeen seuraavat 40 ja jne.
Mahtaako olla motocrossin suurin vaara kierroksella ohitettavat vaiko laji itse.??

Viimeisenä muttei vähimpänä kommenttina tahtoisin muistuttaa niitä, jotka haluaisvat lisää luokkia kilpailuihin (V20,V25,V30 jne.) sitä seikasta ettei kilpailun järjestäminen jo nykyisilläkään luokilla ole helppoa, kilpailupäivät venyvät jo nyt aivan sairaan pitkiksi ja aina täytyy järjestäjän käydä kissanhännänvetoa siitä mitä luokkia otetaan mukaan kisoihin.

Puruja sieraimiin jos siltä tuntuu.
SS

Ootteko huomannut minkä ikäisenä eniten/yleisimmin
lopetetaan ajaminen/harrastus???

Ainakin omassa tuttava piirissä eniten lopettaneita löytyy
30W +- luokassa!!

30-39W äijät on niin sanottuja väliin putoajia.

Tuossa iäissä ollaan ylitetty niinsanottu uhmabuberteetti ikä ja kasvettu aikuisiksi.
Omaa henkeä ja terveyttä ei voida eikä viitsitä harrastuksen takia uhmata joten on sanomattakin selvää ettei A luokssa crossia kilpaa ajamiseen ole motivaatiota koska tarvittavia riskejä ei oteta ja \"ambulanssi luokkaan ei TODELLAKAAN haluta lähteä..

Monella tuossa iässä on perhe, velkaa ja TYÖMOTIVAATIO ja haluaa kantaa vastuun työstään eikä maata telineessä lasaretissa.

Toki tähänkin löytyy muutamia poikkeuksia jotka vetää naamalimassa tuohon aikuisikäänkin päästyään..
Joka hommaanhan poikkeustapauksiakin löytyy.

Viisaathan vastaa tietysti nyt et jos pelottaa nii pitää lopettaa, mutta eihän se oo oikein jos tarttee harrastus lopettaa kun alkaa järki kasvaa päähän.

Lisäksi faktaa on se että fyysinen ero 20 kybäsellä ja 30 kybäsellä on mieletön.
Mutta 30 kybäsen ja 40 kybäsen fyysinen ero on huomattavasti pienempi!!!

Jos Wetsku ikä lasketaan järkevälle tasolle säästytään monilta turhilta hienon harrastuksen lopettamisilta!!!

Pakko kommentoida tuota fyysistä eroa? Ilmeisesti tarkoitit että 30-vuotiaan suorituskyky on huonompi kuin 20-vuotiaan? Se pitää paikkansa lähinnä jos ne kymmenen vuotta on lähinnä maannut joko sohvalla tai vaikka harrastuksen seurauksena lasaretissa.

Yhdyn SS:n kommentteihin.
Enemmän treeniä ja ajoa, vähemmän kitinää... ja jos kitisee tosi pahasti jo, niin WD40 jeesaa!

Aika moni B:ssä mielikseen kuitenkin ajaa, pärjää tai ei pärjää, mut ei valita jos ei pahasti koske.

Tarpeettomia loukkaantumisia väheksymättä!

Tarrasarja-apinoille oma sarja, YES, meikä on mukana. Pitääkö joka kisaan hoitaa uudet? Saako käyttää vanhoja muoveja vai pitääkö niidenkin olla joka kerta uudet? Onko tarratoimittajaa lupa vaihtaa kesken kauden? Tarviiko edes ajaa? Tuleeko rungon kiillottamisesta miinuspisteitä?

Tohon 20 ja 30v. vertailuun on pakko sanoa että jos puhutaan ihmisistä jotka on harrastellut koko \"elämänsä\" niin eiköhän noi kolmekymppiset ole fyysisesti kovemmassa kunnossa kuin parikymppiset. Tämä on oma mielipiteeni, mutta saattaa johtua siitä kun ikää on se 30. :)

Voisin myös osallistua tuohon 30 wattisten sarjaan jos sellainen järjestettäisiin. Eli puolihimmeä tarrasarja-apina ilmoittautuu mukaan...

Ehdotus. Kapinoidaan ja aletaan vakavasti hakemaan uusia luokka- ja sarjajakoja. Perustetaan kokonaan uusi klaani. Moottoriliitto jäihin ;) niinhän FIA:ssakin yritettiin F1:sten kohdalla. ei onnannut. Mutta meillä ei oo Ecclestonejä, Mosleyjä tai Ferrari ym.-talleja vastassa. Tai voihan nämäkin hoitaa sivistyneesti järjestyneen liiton kautta, mutta onko lopputulos haluttu. Homma pitää hoitaa jonkun kontrollissa. Sen oon huomannut, että jos jotakuta joku asia ei miellytä, niin ei se aina (pääasiassa) tietenkään tule esille siinä vaiheessa kun siitä ollaan päättämässä. Olipa kyse SML:n luokkajaosta, harrastajien luokituksista, sarjacrossien lähdöistä, mx lajiparlamentin kokouksista taikka eduskunnan tehtävien hoitoon liittyvien kokouksista. Siinä pientä pähkinää taas purtavaksi.

-Miika

Ps. Loppukaneettina nyt, että tulipa taas sanainen arkku avattua jopa vajaan viikon aikana kahdesti. Ennen se saattoi tapahtua jopa kerran 10 min. sisällä - toistuvasti. Kehitystä. Ajatukset virtaamaan ja uutta matoa siimaan. Pyörät sutimaan. Katsokaapa Karkkilan tuloslistaa. Nimenomaan \"Adult\" -sarja.

Taitaa ollakin kysymys juuri tästä, että harrastaminen on pirun kivaa. Myös kilpaileminen on todella antoisaa ja mukavaa hommaa. Millä tasolla tahansa.
Ei se silti tarkoita, että lajikulttuurimme olisi lähelläkään täydellistä. Ei sinne päinkään.
Jos hyvä kilpailija tarkoittaa sitä, etä treenaa ajaa omalla tasollaa ei yli eikä alle koskaan. Pitää suunsa kiinni, pakkaa auton, pesee pyörät ja painuun kotiinsa niin ehei ihmiset hyvät. Se ei ole ollenkaan harrastuksenomaista, se on korkeintaan suomessa kulttuurinomaista.
Väliinputoajia on aina. Siellä olevia pitäisi auttaa, kuten tässä nyt autamme kannustamalla ajamaan siellä missä parasta treeniä saa ja harrastuksestaan enemmän irti. Jos tyttöystävältään tai vaimoltaan/ kavereiltaan ei saa ihailevia katseita kuin vasta olemalla podiumilla, pitää vaihtaa levyä, tyttöystävää ja kavereita tai uudet tarrasarjat, ei anoa alempaan luokkaan :-)

JOku tässä jo sanoi, että pitää vaan ajaa lujempaa, hyvä vinkki. Siitä sitten vaan. Mutta aika moni huippukuljettajia myöten on samaan hengenvetoon sanonut, ettei kovempaa ajaminen enää kiinnosta. Pitäisikö siis ajaakin vähän hiljempaa? Aika filosofinen näkökulma hei!. Crossikisojen tulevaisuuden visio -> kisat on kuin ratapyöräilyssä. Viisi kierrosta kyttäilyä ja yksi veto loppuun :-) On se kuitenkin hyvä, että on kilpailua. Pidetään se reiluna, kukaan ei meidän puolestamme sitä tee.

Näissä motocross-jutuissa unohtuu aina helposti sellainen asia, että kello on loppujen lopuksi se väline, joka tekee tulokset. Kun toinen kuski on jokaisella kierroksella kymmenen sekuntia hitaampi kuin toinen, niin se johtaa siihen, että se toinen ajaa kisassa kierroksella ohi siitä toisesta. Se toinen voi olla vaikka toinen siinä kisassa, ja se toinen pärjää myös ihan hyvin ja on viidestoista, vaikka jäi vain yhden kierroksen. Tärkeintä on kuitenkin ajella omilla linjoilla, ja ei ainakaan yrittää peitellä mitään linjoja siltä, joka on siellä maalissa se toinen. :) Pappa

\"Nyt on pakko vähän sohaista!!!! mikä vi..n hinku niihin veteraaneihin on ???. Ei se ajaminen tai kilpaileminen muutu vetskuissa sen kummemaksi, parku kurkussa väännetään niin kuin huomista ei olisikaan. Veteraaneihin ei pääse kuin odottamalla, niin ja odotellessa voi treenata siinä luokassa mihin vauhti ja tavoitteet sopii.\"

TÄTÄ mäkin ihmettelen kovasti!!??
tosin kaippa sitä voi kuvitella sitte siellä olevansa se kärkikuski.. mutta ainahan sitä luulla saa ;)

Ajellaan missä ajellaan, mutta ei moitita toisia eikä nimitellä eikä ees anneta milleen ryhmille mitään \"hauskoja\" nimiä, ollaanhan me tuolla varikoilla kuitenkin samaan aikaan.
Luokkia ei saada kaikille kuitenkaan omia ja niitä ei missään nimessä voi lisätä loppuu päivät kesken.

hyvää ja antoisaa kesää ja pysytään terveenä.