Kumpi parempi

Kirjoittaja: ROOPE REDSVENOlen ostamassa harraste peliksi kotarin 200exc tai 250 exc f, kumpaa suositellaan.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIVaikka täällä joku nimeltä mainitsematon taas muuta väittääkin, niin venttiilikoneisto ja pakoaukon säädin on kaksi monimutkaisuudeltaan täysin eri kaliiberia olevaa systeemiä. Kirjoja on luettu mutta silti jutut ovat taas aivan höpöjä...

Eli; en ole ikinä joutunut korjaamaan yhdenkään kaksitahtisen "monimutkaista" pakoaukon säädintä. Mutta kun vähänkin näitä juttuja täällä lukee, huomaa että aika moni tekee nykyään alvariinsa venttiili- ym. kansiremontteja. Miksihän...?

Jängätähän voi mistä vaan ja niin myös tehdään :-)...mutta laskekaapa vaikka sitten ne liikkuvat osat ihan omin pikku sormin ja pyytäkää vielä vaikka naapurin setä tarkistamaan luku...ja mikähän on lukema ?

Ajamisen takia moni kuitenkin kai pyörän hankkii, ja jokunen harvempi ruuvatakseen sitä illat tallissa ja taivastellakseen sen teknisiä ratkaisuja. Eli hankit sitten minkä tahtisen vaan, hyviä ajohetkiä ja nauti harrastuksestasi !

Tästä maasta puuttuu muuten selvästi vielä "mechanic-pro"- keskustelufoorumi. Osa sellaista kaipaisi...

Kirjoittaja: ROOPE REDSVENNo nyt loppui myyntiilmoitusten selailu, nelari on nytten sit tilattu, kiitos vaan kaikille aiheeseen osallistuneille.

Kirjoittaja: jorma forstenHyvä Sirkku,anna palaa jatkossakin.....samanlainen "väittely",kun kaveri kysyi mikä olis hyvä kuljetusauto,alettiin "painimaan"EGR-venttiilin tarpeellisuudesta!Nyt kysytään,kumpi olis paree kottarainen?,oma mielipiteeni on 2-t,onko se sit 200 paras valinta,ehkä 250 on koneeltaan kestävämpi,kaikkihan saa rikki,jos laiminlyö huollot.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoi Matti, anteeksi nyt aivan valtavasti haluni auttaa ja neuvoa tai muuten vaan käydä tekniikan saralla keskustelua. Sinunhan ei tarvitse näitä keskusteluja lukea, joten oleppa itsellesi ystävällinen ja hyppää yli heti kun näet nimeni!

Kirjoittaja: VILLE MEISOLANyt taisi minullekin aueta,siis tietyissä vehkeissä kytkinpuolen koppa ei mahdu pois pyttyä nostamatta ja rouva Kannisto haluaa takoa mutteripyssyllä rattaan kiinni niin ettei tarvitse pitää vastaan...?

Kirjoittaja: MATTI TUKIATää palsta on aivan mahtava! On hienoa että tällainen foorumi on olemassa, valitettavasti vaan se itse aihe jää keskustelussa vähemmälle kun "jollain tahoilla" on jonkinlainen tarve päteä joka asiassa. Itse en enää kysy täällä asioista, tiedon saa pienemmälläkin päänvaivalla. MUTTA ON TÄTÄ HAUSKA LUKEA!!! Mun mielestä kauden päätös/palkintojejakotilaisuudessa pitäs alkaa jakaa SIRKKU-pokaalia vuoden tietäjälle...

Kirjoittaja: Harri VanhalaTekniikka on helppoa, kommunikointi näköjään vaikeaa.

Niille, jotka eivät viitsi paskanheittokisoihin osallistua edes kysymällä, pieni selvennys:
kampiakselilla ei ole moottoripyörissä kovin suurta vääntöä missään vaiheessa. Kun kampuran päässä oleva kumpi hyvänsä mutteri - magneetto tai ensiövedon ratas- kiristetään, on kampuraa pidettävä kiinni siltä puolelta, missä mutterikin on. Vääntö ei saa päästä kiertokangen laakeriin asti eikä mennä kampuran läpi. Ei siis saa pitää vastaan toiselta puolelta, kun toista puolta kiristetään. Erityisen vaarallista on pitää kiinni kiertokangesta ja sillä lukita akseli kiristämistä varten. Mikään ei tosin hajoa heti, mutta laakereilla on pitkä muisti.

Joissakin moottoreissa homma on muita hankalampi ja voi olla, että sylinteriä joutuu nostamaan. Kuulostaa aika typerältä suunnittelulta, mutta varmaan sellaisiakin lorahtaa sekaan.

Ainoa todella vaikeaselkoinen asia on, miksi tästä asiasta pitää tehdä näin henkilökohtainen ja pyrkiä maksimaaliseen loukkaamiseen. Viestintäkanavaan kuuluu viestin lähettäjä, viestikanava ja viestin vastaanottaja. Jos toistuvasti vastaanottajilla on vaikeuksia ymmärtää viestiä ja kanava toimii, voi lähetyspäässäkin olla jotain trimmattavaa. Ehkä mutteri vielä löysällä tai pytyssä liikaa puristuksia?

Kirjoittaja: Jarkko Heikkiläuskomatonta touhua :D

Tyhmää tähän soppaan on lusikkansa pistää, mutta...

Edelleenkään en ymmärrä miten se sylinterin nostaminen liittyy tuon mutterin kiristämiseen. Taidetaan vaan kaikki olla niin paljon tyhmempää porukkaa, eikä osata edes selvää suomen kieltä lukea. Aluksi sylinteriä piti kai kohottaa, että mutterin saa kiritettyä puristuksia vasten? ja nyt sylinteriä pitäisikin kohottaakin lohkon paikalleensaamiseksi pakoaukon säätimen tiivisteiden takia?

Ja yksi kysymys herää edelleen.. miksi yleensä Sirkun joka toinen viesti täällä kehottaa muita lukemaan aikaisempia viestejä ja opettelemaan ymmärtää suomen kieltä. Tai sitten viesti vaihtoehtoisesti selittää mitä Sirkku aiemmin oli kirjoittavinaan tai tarkoittavinaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLuin tämän ketjun uudelleen ja en nyt edeleenkään ymmärrä mitä Timo jänkkäät. Kampuran pään mutteri on kiristettävä ennen kuin kytkinlohkon pistää paikalleen. Kytkinlohko taas ei mene paikalleen, kiitos pakoaukon säätimen työntötangon kulkuauko tiivistysratkaisun, sylinteri paikallaan vaan sylinteria joutuu kohottamaan ainakin pari mm. Sitä en ymmärrä miksi alatiiviste pitäisi rikkoa tässä kohtaa.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääEiköhän se työkalu kannata tehdä ihan rikki menneestä rattaasta. Eikä sinne edes koko ratas mahdu vaan noin 1/3.

Minä en puolestani ymmärrä miten sylinterin löysääminen ja kiristäminen auttaa asiaa. Eikä ole niin väliäkään. En tee tiedolla mitään, koska minun pyörässäni joutuu sylinterin irroittamaan jos ottaa kytkinlohkon auki. Idioottimaista.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMitähän se Timo nyt oikein selittää? Jos nyt ymmärsin oikein, niin sinun mielestäsi on pienempi vaiva avata toinen moottori, kaivaa siitä yksi ratas hommaa varten, kuin löysätä ja kiristää sylinterin muttereita 3-4 kierrosta kahteen kertaan. Selevä. Musta se nyt kuitenkin on edelleenkin varmin, selvin ja nopein tapa pistää se KAMPURAN pään mutteri pyssyllä kiinni puristusta vasten.

Nikon höpinöistä en tajunnut enää yhtään mitään. No, tee miten haluat.

Kirjoittaja: Niko Honkanen...mutterista...heh hah heh

Kirjoittaja: Niko HonkanenKyllähän niitä kampuroita on sitten aivan turha tasapainoittaa jos ensiörattaan puolelta lukitsemalla magneeton pultti kiristetään. Tai vaihtoehtoisesti kiertokanki "lukitaan" vaikka sillä nimeltä mainitsemattoman tavalla.

Kyllähän se vaan niin on, että se vauhtipyörä pidetään kiinni siihen tarkoitetulla työkalulla. Muuten et saa konetta kasaan ilman, että kampurassa on heittoa jo asennusvaiheen jälkeen. Se nyt tosin on sama jos lohkotkin hakataan kylmänä kumivasaralla paikoilleen. Voihan sitä kavereille kuitenkin kehuskella, että tuli tehtyä koneremppa...ja hiton hyvä tulikin.

Kirjoittaja: Niko HonkanenJa nyt ihan kuin luki tarkempaan niin taisitte siitä ensiörattaan pultista puhua...ratasta väliin vaa mut älkää nyt sitä kiertokankea millää meisseleillä lukitko silti...

Kirjoittaja: Timo TähkäpääEi voi olla tahtiluvun eikä muovien värin vika, jos mekatsolta puuttuu työkalut tai tieto tai peräti molemmat.

En tiedä 06 mallista koska ei ole kokemusta 02 uudemmista, mutta ainakin vanhemmissa ensiövedon rattaiden väliin laitetaan lukitystyökalu ja sitten vaan mutteria kireelle.
Eikä sitten ole vaikea kalu tehdä vaikka vanhasta japsin vaihderattaasta. Nelarinkin rattaat käy.
Ja mallin näkee ktm:n ohjekirjasta työkalusivulta.

Ja voi sinne kiertokangen yläsilmään laittaa jotain järkevämpääkin kuin ruuvarin.

Kirjoittaja: VILLE MEISOLAJoopa joo,Timo T. ihmetteli miksi ei mutteria saa kiristettyä pytty kiinni,ja sä itse vastasit että meisseliä kiertokangen silmukkaan,ja pytyn nostoa jne.Minäkään en ymmärrä että miksi pitäisi rikkoa alatiiviste sen takia.

Kirjoittaja: VILLE MEISOLAEi kyllä nyt aukea...Miksi sylinteriä pitäisi nostaa että saa kampuran mutterin kiinni?On nimittäin tullut muutama mutteri avattua ja kiristettyä...Simo Meisola

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlisitko ystävällinen ja LUKISIT mitä edellä kirjoitin, välttyisit hölmön kysymyksen esittämiseltä?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÖhöm, on siellä pakoaukon säätimessäkin lukuisa määrä kuluvia osia ja kallein tapa säästää on näppärästi karstaava. Kun nyt ei ihan krossin ajamisesta puhuta, niin yhtä todennäköisesti sieltä puolelta pettää jokin kuin nelarista kannesta.

Hirveetä nelaripelottelua, ihan samassa päivässä ne moottorikoneistamolla vaihtaa ne venttiilinohjurit tai koneistaa seetit, kun minkä joutuu kietarin vaihtoa odottelemaan kummiskin, tahteihin katsomatta.

Timo, olen kuullut, että joku hurja jopa työntää ruuvarin varren kietarin silmukasta läpi pitääkseen vastaan kun pistää pulttipyssyllä mutteria kiinni...asiallisen työkalun rakentaminen toisesta päästä vastaan pitämiseksi vie kuitenkin enemmän aikaa kuin pytyn pieni tilapäionen nostaminen + uudelleenkiristys.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEi provokaatio:

voi olla, että p-aukonsäädin on mutkikkaampi kuin nelarin kansi. Mutkikas säädin edellyttää kuitenkin vain näppäryyttä ja huolellisuutta ja asennus onnistuu yleisin asennushyvein. Kun vaihdetaan nelarin "yksinkertaiseen" kanteen vaikkapa venttiili, istukka ja ohjari, on kyse aivan eri luokan osaamisesta. Venttiilin voi vaihtaa nopeasti (ja usein), mutta sen kunnollinen sovittaminen seetiin ei ole autotallitason tapahtuma. Ohjarin voi vaihtaa lyömällä sen ulos ja sisään, mutta kovin hyvää tulevaisuutta ei autotallissa tehty kansiremppa voi odottaa.

WRF ei ole tunnettu venttiiliongelmistaan erästä vuosimallia lukuunottamatta, moni muu merkki ja malli on.

Voi olla myös, että alatiivisteen paksuutta joutuu arpomaan. Miksi? Koska sillä pystyy säätelemään moottorin ominaisuuksia varsin yksinkertaisella, halvalla ja jonkin verran työläällä tavalla. Mitä metodeja nelarissa on saada aikaan vastaavia säätöjä näin halvalla ja yksinkertaisella tavalla? Se, että jokin on mahdollista, ei tarkoita, että se olisi pakko tehdä. Ei mahdollisuuksia ole pakko käyttää hyväkseen.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMiksei kampuran mutteria saa kiristää pytty irti?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa perustelut oli?
Juuri vajaa kaksi tuntia sitten sain nippuun KTM250 EXC -06 koneen ja väitän kyllä, että siinä on enemmän liikkuvia osia kuin esim. Kawa 250 KXF:ssä. Keskipakosäädin-pakoaukonsäädin-härdelli jo yksinään on paljon moniosaisempi ja monimutkaisempi kuin nelarin kansi konsanaan. Sitten pitää umpimähkään arpoa alatiivisteen paksuutta. Temmin kanssa kiukutti kun sylinterin irooituksen vuoksi pitää ottaa kolme ruuvia irti pakoaukon säätimen kannesta ja yksi mutteri, ha, kotarin kanssa sai tehdä töitä tuplasti! Kampuran mutteria kun ei kiristetä pytty irti ja sitten ei kytkinlohko taas mene paikalleen pytty kiristettynä! Onneksi ei tarvinnut kaikkea purkaa.
Ennemmin teen rempan wrf:ään.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINelari on konetekniikan tuntemuksen lisäämiseen aivan oivallinen peli eikä maksakaan montaa tonnia enempää. Siis nelari :-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuskinpa tuo wr-f on krossikäytössä ollut.
En kyllä keksi mitään yleistä järkisyytä ottaa kotari ennemmin kuin tuo jammu, kun kyseessä on 250cc nelarienduro. Paitsi jos vm. on alle 2003. Mitä noita olen sittemminkin seuraillut niin kyllä nimenomaan pikkunelareissa tuo Jammu on mielestäni 2004 jälkeenkin (jolloin moisen itse uutena ostin) ollut paras pikkunelari. Tietty jos oman kylän diileriltä ei toiseen löydy edes tietoa osien saannista ja toiseen löytyy hyllystä, voipi miettiä. Tai turhamainen yksilö ostaa tietty muotiporkkanan.

Motokeitaalla oli muuten ainakin huhtikuun loppuolella kaupan hyvä jos 1000km ajettu valkokilpi WR250F...

Kirjoittaja: MATTI TUKIAOstat suomen tunnetuimman temmin ni vältyt sirkun vittuiluilta... ;)

Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYOsta kakstahtinen. Nelari on järkevä lähinnä uusien pyörien ostajille.
Sirkun mainitsemasta "tarkemmin sanottuna" nykäyksestä pääsi ainakin 300 KTM:ssä helpolla eroon. Pakoaukon säädinjousi uusiks (löysin vaihtoehto mukana seuraavista jousista - tai ainakin siis se vihreäksi värjätty), bensapinta alemmas, neula ala-asentoon ja sytkäkäyrä "väännölle" (siis johto tankin alta irti). Lähti nykiminen, tuli kotkasta ihan yhtä hyvä kuin "300 Gassi".

T Harri

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNiin kustannuksien kannalta, osuvat ehkä kuitenkin melko samoille linjoille. Mutta venttiilit tietysti maksavat paljon, mutta ite pidin enemmän EXC-F:stä. Toki hankintahinta on kalliimpi, mutta minun mielestä parempi ajaa. Tosin, ihmiset ovat erilaisia, toinen tykkää 2-t:stä, toinen nelarista. Itse pidin enemmän nelarista.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEikö Tommi vaihda sitten vajaatahtiseen vaihteistoöljyjä?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIPaljon harvemmin enkä koskaan öljynsuodatinta... ;-)

Kirjoittaja: ROOPE REDSVENKiitos vastauksista nyt näitä pyöriä etsiessä todennut että yamaha wr 250f olisi ehkä vähän edullisemmin tarjolla valinnan vaikeus lisääntyy miten hinta laatu suhde ktm;n verrattuna varaosahinnat ym. muut

Kirjoittaja: Pekka PitkänenNoinkohan tässä uskaltaa ottaa kantaa nelareiden luvattuna aikakautena? Tässähän leimautuu vielä riidan haastajaksi!? Mutta kumminkin... Nuo Koikkalaisen mielipiteet EXC-F:stä käyvät vallan mainiosti myös kuvaamaan 200 EXC:tä

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIItselläni on ollut/on kyseiset pyörät. Ja pääpiirteittäin voin sanoa että molempi parempi. Molemmat ketteriä kiviä ja kantoja kierrettäessä, ei väsytä huonokuntoista kuskia eikä revi ranteita irti tangosta. Itse olen 187 cm/ 100 kg ja tehot ja väännöt riittää molemmissa ihan komeasti(jouset joutuu päivittämään...). 200:n miinuksina voin mainita että putki on lytyssä jatkuvasti, vaihteistovikoja on noissa ollut (muistaakseni 2/3 ratas pettää) ja männänrenkaita ja mäntää joutuu vaihtamaan silloin tällöin, riippuen tietysti ajomäärästä. 250 exc-f miinuspuolena voisin sanoa jatkuva öljyjen kanssa läträäminen, kaasarin säätöjen hakeminen, venttiilien vaihtorumba (80 h vaihtoväli). Mutta summa summaarum: nelari maksaa hankittaessa hieman enemmän ja vaatii huoltoa hiukan enemmän mutta kumpi vaan. Jos pääset testaamaan kumpaakin niin eiköhän se paras vaihtoehto sinullekin löydy...

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEXC-F ehdottomasti, et kadu päätöstäsi. Olen koittanut kyseista pyörää ja se oli kyllä ketterä ja rento ajella, eikä tehokaan tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEikös sulla Sami ollut joku heikommanpuoleista merkkiä edustava heikohko yksilö käytettynä...eikä ihan puunkierrossa? Jos tuo EXC-F on kestoltaan likikään vanhan RFS:n tasoa, niin huokeemmaksi se tulee kuin 2-satku 2T. Ainakin se moottori sallii hyvinkin rennon letkeän ajotavan kokoluokassaan mukavalla alaväännöllä ja kelpo sitkeydellä. Ainoa koeajomiinus moottorissa oli mielestäni liian terävä kaasuun vastaaminen, tarkemmin ottaen selvä alkunykäys pienelläkin kaasun lisäyksellä. Tosin ei se tuon toisen vaihtoehdon kohdalla ainakaan pienemmäksi jää. Eli jos tykkäät ajella pehmeästi ruopimatta joka kiven kolon kautta, niin nelari.

Kirjoittaja: Sami LänsimaaSen paremmin ei kokemuksia oo kummastakaan pyörästä,
Vanhana pikku nelarin omistajana vois sanoo et liian kallis ylläpidettävä harraste pyöräksi.