KUINKA monen tunnin välein vaihdatte mäntää

Kirjoittaja: HENRY JOHANSSONPYÖRÄ ON KTM 125 sx

Kirjoittaja: HENRY JOHANSSONkyll toi 125 kuution vie paljo bensoo jos on perkeleen raskas keli.!!!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos tähän nyt vielä uskaltaa seota...
Sanoin alun perinkin, että n. 200l tuntuu olevan tälle se sopiva männän vaihtoväli. Juuri nuo Miikan, Totin, etc. huomiot eri tavoin kuormittavasta käytöstä näkyvät nimeomaan, kuten jo mainittukin, polttoaineen kulutuksessa.

Käytetty öljy, sen määrä ja mm. moottorijarrutusten määräkin vaikuttaa varmasti männän kulumiseen. Törmäsin juuri TM:n (huom! TM:n!) mäntään, jolla oli ajettu sen verran, että pyörän takarengas oli vähän kulunut ja se mäntä oli jo ihan oikeasti vaihtokunnossa. Tässä valossa näen oman voiteluainekombinaationi aika toimivana. Mikäli haluaisin antaa valheellista mielikuvaa TM:n männän kestosta, en toki kertoisi noita pieniä litramääriä... Tarkoitus oli vain antaa kuvaa kokonaisuudesta.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINoh,noh...ei kai nää nyt niin vakavia asioita oo että pitää vallan henkilökohtaisuuksiin mennä ? Ei kai täällä kenenkään hissi ihan vintille asti mene, kun lajivalinnatkin on tälläset...;-)
Varmasti on mäntien kestoissa eroja sisäänajojen, huollon ja ajotapojen vuoksi. Heräteostoina olen omani aina vaihdellut tyyliin: "tänään on hyvä päivä vaihtaa mäntä." (Muinoin elänyttä viisasta intiaania lainatakseni) Ja aina tuntuu että liian aikasin tuli taas vaihdettua, olihan tossa pintaa vielä vanhassakin...ehkä pitäs joskus seurailla noita tuntejakin...Niin että pannaanko riita poikki ja sovitaan että kaikki vaihtaa männän aina kun saa vaimon (koskee uroita) talouskassasta sen verran varastettua tai ihan sitten omilla rahoilla (koskee naisenpuolia).
Viikkorahapäivää odotellessa :-)...

Kirjoittaja: TONI RAUTANENSirkku! Sää voisit olla ihan hiljaa, kun näytät olevan aika vajaa noiden juttujes kanssa.. oletko mielestäsi viisas?

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILASiis onko nyt ihan oikeesti jollekulle vielä epäselvää se, että männän ja muidenkin moottorin liikkuvien osien vaihtoikä riippuu vähän h.tin paljon siitä, miten sitä moottoria käytetään? Jäältä crossin kautta harraste-enskaan mentäessä joka välissä osien käyttöikä kasvaa enemmän kun paljon. Yksikin A-luokan kärkipään jääratakuski tässä taannoin kertoi avanneensa noin 7 h ajetun ison CRF:n ja männän helmassa oli niin hyvä halkeaman alku, että samalla männällä jos olis vielä kerrankin ajanut niin tuloksena olis lähes satavarmasti ollut näyttävä mutta kallis poksaus. Pintakaasu-Suomi-enskaa taas ajaa vaikka maailman tappiin tekemättä juuri yhtään mitään. Ainakin oman EXC 200:n manuaalissa kaikkien huolto- ja osienvaihtovälien taulukot on tehty erikseen erilaista käyttöä varten.

Tuohon 2T:n bensan raakana läpimenemiseen viisaampien mukaan vaikuttaa pirusti pakoputki. Oikein mitoitetussa putkessa ns. vastapulssi heittää jo sylinteristä ulostulleen seoksen takaisin männän päälle just ennen kun mäntä sulkee pakoaukon. Se joka tätä ei usko, voi vaan miettiä, että miksi esim. Kallosen Antilla aikanaan Hyvinkäällä korkkasi toka erässä yläkerta pelistä, jonka pakoputki repesi alkukäyrästä ekassa.

Wappua! toivottaa just Rovaniemeltä kelkkakisoista palannut Totti.

Kirjoittaja: Miika SavoJepjep

Kirjoittaja: Timo Vesalotuohon bensan kulutukseen faktaa jääradalta: 2t 250 CR syö noin 10 min kisassa 3,4 litraa. eli tunnissa tulee pyöreesti 20 litraa. eli kaasu lähes auki koko ajan. tulos tosi nopeelta kisa radalta. männän vaihto riippuu paljon moottorin viritys asteesta ja siitä onko säädöt saatu toimimaan, eli että ei tapahdu ennen aikaista totaali tuhoo. 150-200 litraa bensaa ja vaihto, eli 7,5 h-10h...tämä tulos mun mielestä hyvään kulkuun laitetussa laitteessa...taas edellisen talven säädöillä, jolloin vähemmän tehoa, pystyi ajamaan 30h. silloin jo paras terä on kyllä poissa. eri männilläkin on laadussa ja kestävyydessä eroavaisuuksia erityisesti rata-ajossa, jossa männän rasitus on kovempi verrattuna (monen harrastajan) crossi vauhtiin. iso nelkku kunnon kulkuun laitettuna syö noin 15l tunnissa...kun ajetaan nopeella radalla ja paljon kaasu auki.

Kirjoittaja: Sami HänninenTuntimäärää on vaikeeta sanoa, riippuu ihan miten ajaa ja missä. Kun mäntä on loppu, sillon kannattaa vaihtaa, olkoon sitten 5h tai 105h!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJösses - taitaa olla menossa TTKK:n jäsenten väliset... Ei vaiska - Miikan kirjoitus oli kyllä voimakkaasti provokaation rajamailla. Otettaisko ohjenuoraksi, että haukutaan naapurin fillarit ym. konstruktiot ihan lätyiksi, mutta jätetään toisten personallisuus koskemattomaksi. Muuten käy käy helposti niin, että kisapäivänä tai samalle harrastepaikalle treenaamaan eksyttäessä, sitä vaan tuijotellaan omia bootsin kärkiä, vaikka tunnelma voisi olla paljon hilpeämpikin...

...kisamonttu vaikenee täältä tähän ;)

Kirjoittaja: Miika SavoNii ja miks vertaat naisiin mua, itsehän tunnut olevan niin paljon muita parempi tietämään tekniikan asioista et painit omasta mielestäsi vähintään miesten sarjan ylimmällä tasolla. En oo mikään sovinisti, jos sitä yrität todistaa, väittämäni nyt vaan tais jälleen kerran kolahtaa liikaa just sun omille varpaille. Onhasenyjosanomattakiselvä kun oot TTKK:n käyny et oot muita parempi, ja mitä vielä. Ei koulutus todista mitään. Nimim. "itsekin saman koulun leivissä"

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko sua Miika sattunut johonkin lähiaikoina?
Jotain säälittävää tuossa tilityksessäsi ainkin on.
Olisiko se kuitenkin niin, että jo toistamiseen mollaat vauhtiani tällä
saitilla ja ehdottelet vielä jotain voimistelua ihan vain ketkeroituneisuuttasi?
En kyllä todella ymmärrä mikä sinä olet arvostelemaan naiskuskien vauhtia,
tai pitämään itseäsi siihen jonain verrokkina.

Ainoa, joka täällä on TTKK-opintoja mainostanut, olet sinä.
Itse valitsen mieluummin hiljaisen vaatimattoman linjan, ellei joku nimeomaan kysy tai tuo niitä esille. TTKK:lla saaduilla tiedoilla ja taidoilla ei noita pyöriä korjata, rakentamisessa sen sijaan siitä on apuakin.

Omasta puolestani keskustelu sun ressukan kanssa loppuu tähän.

Kirjoittaja: Miika SavoNiinpä nii. Sulle ei kyllä saa mitään sanoa. Tarkoitus ei ollu mollata - OIKEESTI. Vain faktoja. Ja jos jollain on hattuun noussu nii sulla.. Oikei mediastara ja kaikkee!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiika, luultavasti, tai ainakin toivottavasti, yli 90% tämän palstan lukijoista on sitä mieltä, että sulla hölskyy päässä.

Jos sinne hölskymisen väliin jotain mahtuu, niin aika samoja nuo kulutukset tuolla poluilla on olleet näissä meidän lajivalinnassamme epäonnistuneiden harrastajien porukoissa. Eri asia se on sulla kun se endurokin kulkee niin loistavasti, ainakin naisille pärjäät todella hyvin!

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIHämäläinen rovokaatio...

Husaberg 400cc -98 350h orkkis männällä (ja kävi ja kukkui vielä ok kun myin)
Yamaha wr 450 -03 175h orkkis männällä (kun vaihdossa annoin)
Gas 450 -05 100h ja edelleen ajossa (silloin kun sattuu käynnistymään ;)

Sitten vuonna 1998 vanhaan 250cc 2T kotariin kun männän vaihdoin, ja hoksasin nelarin hommata, en ole joutunut venttiilien säätöä kummempaa tekemään.

Kysymys: Misi siis pitäisi ajaa 2 tahtisella? Jos siis haluaa harrastaa, eikä remonttia tehdä?

Kirjoittaja: Miika SavoJatketaan vääntämistä.. jehjeh...
Mielenkiintoista pohdintaa Sirkulta.. taas. Eikös nyt pitäis jo loogisesti olla päivänselvää, että mäntä kestää alle puolella kaasulla ajeltaessa kauemmin kuin melkein täydellä kaasulla? Siis tarkoitan vaan, että tuo Sirkun Temmin kestävyydellä kehuskelu on täysin järjetöntä, sillä hänen kaasunkäyttönsä on keskimäärin puolet tai vähemmän siitä mitä kuskien, joiden mukaan pyörien kestävyys tehtaalla testataan. Jos halutaan vertailla eri pyöriä keskenään, pitäisi jokainen antaa saman ihmisen ajettavaksi jotta saadaan oikeudenmukainen vertailu.
Paljastaanhan tuo bensankulutuskin jo minkälaista ajoa Sirkun kurvailu on ollut. Kovassa ajossa menee 2-tahtisilla melkein 10 litraa tunnissa, riippuen tosin säädöistä jne. Metsässä tietysti vähemmän, mutta sielläkin vähintään 4-5 litraa. Vain "pintakaasuilla" pääsee noihin bensalukemiin. Ei millään pahalla Sirkku, näin se vaan on. Kunnioitettavaa kuitenkin, että jaksat ylipäänsä yrittää ja kehittyä. Edellytykset eivät nimittäin ole kovin hyvät. Ei paras lajivalinta. Sinuna olisin kokeillut vaikkapa telinevoimistelua...

Kirjoittaja: HENRY JOHANSSONMäntä onjo vaindettu ihan loppu oli mäntä.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKISirkku, Arai on aika kallis kuulonsuojain. Peltor on parempi...

Ja tahteja on kilpamoottoripyörässä 2, ajettavissa ruohonleikkureissa on hyvä olla 4 ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTimo H. kommentoi toisessa yhteydessä, tosin nähtävästi erehtyen pyörästä, mutta meteliä sivusta katsoja kuitenkin. Vaikkei paisarimeteli kauas kannakaan, niin itsekin toisinaan katsojana pidän sitä äärimmäisen ärsyttävän. Sekä vierestä myös korvaan käyvänä, vaikke omani ole siinäkään pahinta lajia.

Myös pyörää paikallaan testatessa se ottaa korvaan. Kypärän ollessa päässä asiaa ei niinkään huomaa ja tässä suhteessa muuten Arai on paras koskaan omistamani kypärä. Krossikisoja katsoessa tekisi mieli pistää se päähänsä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlen vaihtanut molempia yhden, eri pyöriin tosin. 1-renkaisella tiukempi tuntuma kiksissä katosi ainakin paljon nopeammin, sanovat myös, että kestoikä on huonompi, mikä on täysin loogistakin.

Harri ym., jos tietää keinon hiljentää paisarista tulevaa ääntä NOSTAMATTA paisarin LÄMPÖTILAA, niin kaiki vinkit on tervetulleita..."Labiilin prosessin kanssa taistelija".

Kirjoittaja: Harri VanhalaEi sun pyörässäsi tarvitse paisarista tulevaa ääntä vaimentaa eikä käytännössä muidenkaan ellei sitä kiinnitetä kiinteästi sivarin lullan lattiaan. Saatan mittauksissa siitä huomauttaa, mutta se on suunnattu itselleni ihmettelyksi. Paisarit nimittäin kuulostavat pahalta vieressä, mutteivät kuulu kauas. Kyse on enemmänkin kuulonsuojelu- kuin ympäristösuojeluongelmasta. Pyöräsi oli yksi hiljaisimmista kautta aikain putken päästä mitattuna.

Kirjoittaja: EETU HEINOTuli tässä mieleen kun täytyy itsekin vielä "joskus" vaihtaa mäntä husseen, että saako siihen jostain 2 renkaisen tako männän ja onko siitä jotain hyötyä, kuten parempi alavääntö tai kestävyydessä?

Terv: Tietämätön

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNiin ja ne äänet - vain loittoneva/lähenevä ampiaisparvi synnyttävät kilparadan tunnelman ;) (voi pyhä jysäys - kirjoitinko minä tuon?)...

Kirjoittaja: Harri VanhalaSivussa aiheesta tietysti. Sen korjaisin, että 2-tahtisen ääni on helpompi vaimentaa kuin nelarin, jos puhutaan kilpakalustosta (kireä 2-tahtari tarvitsee joka tapauksessa hiukan kuristavan peräpillin, johon on helppo tehdä kunnon vaimennin). 2-tahtarissa ei ole matalia perustaajuuksia, joiden vaimentaminen on hyvin vaikeaa käytettävissä olevilla tilavuuksilla (nelarilla kun kuluu ne 3 hyödyllistä, mutta tarpeetonta tahtia hallintotehtäviin ja hönkäistään kerralla ulos enempi tavaraa).

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJep - arpaa ei tarvita, kun kiertokanki pilkistää lohkon sivusta ja koneen yläkerta tyhjennetään roskiin joka tapauksessa ; ) Taas keskustelu ohjautui ikäänkuin itsestään "asiaan". Ei vaan - harmittaa, kun 2/2-tahtisia ei enää kehitetä. Ei ne niin kamalia ole - läpätkin on jo molemmin puolin pyttyä...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuo ei kyllä liity enää mitenkään aiheeseen...tiedät kuitnekin varsin hyvin, että asenteilla ei sitä kemiallista puolta 2T:stä muuta, nelareissa muuttaa sen akustisen.
Tiedät senkin, mm. paisarimökä-aiheesta, että nelarin äänet on kuitnekin helpompi vaimentaa...vajaa mikä vajaa, viat etsitään arvalla, ei järjellä, ja niin se on kaikki muukin. Labiilien prosessien suosiminen jaksaa aina vain hämmästyttää.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKokeilin yhdet Iriksen 428 X-rinkulit -> ketjut ja rattaat valmiit 15 ajolla. Sitten ostin noi Reginan 428 ORN:t ja vaihdoin tosiaan uudet 85h kohdalla. Päitsille päätin laittaa ne n. 70h ajetut, koska välystä ei ollut vieläkään sen enempää kuin 20h ajettuina. Kiristää ei siis ole tarvinnut kertaakaan vielä.

Luultavasti vain pieni osa siitä alkutahmeudesta tuli männästä ja suurin osa uusista ketjuista. Kyllä tuo 100cc on niin herkkä, syksyn KaMoKen kisassa jouduin viimeiset 2 maastokoetta ajamaan mm. mäet ykkösellä kun pyörässä oli 1,5 ämpärillistä savea (ketjutkin olivat vain savipötkö), pesussa "vika" katosi.

Mutta kyllähän sen ymmärtää jos japsit joudutaan tekeen jo uudesta jollain väljillä sovitteilla, eihän niitä muuten sais ulkomailta puoli-ilmaseks ;-)

Löytyy kuvia männästä, myös 80h ja 85h kohdalta. Haluatko tulla ihailemaan? Olen nähnyt paljon kuluneempia vasta 15h ajettujakin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTarkoittaako nelareiden pienempi saastuttaminen kemiallista vai akustista saastuttamista? Hiljenivätkö radat kovastikin nelareiden ympäristöystävällisyyden (ja etenkin motocross-sääntöjen piittaamattomuuden) myötä?

Kirjoittaja: juha koskiSirkku mitä ketjuja käytät kun tollaista ilmenee ? Itse käytän DID ERT GOLD ei
kyllä ole mitään jäykkyyksiä havaittavissa!
Onko TM mäntä tosiaan tollasta tekoo et kone jäykkä ensimmäisen
tunnin ! En ole kyl tollaseen ilmiöön heti törmänny!
Ja 85h kyllä ehdottomasti on hurjat tunnit itse en kyllä uskaltaisi
veivaa tollasia tunteja!

Kirjoittaja: TEEMU LAINEtotta :)

Kirjoittaja: Harri VanhalaMinusta 2-tahtisessa on yksi vajaa tahti ja yksi tekee töitä. Nelitahtisessa on kolme vajaata tahtia, yksi tekee töitä. Ehkä ne "vajaat" ovat hakutahteja, kuten näppäimistöllä kirjoittaessa yksi sormi tekee töitä ja loput hakevat.

Ilmankos säännöissä pitää tehdä moottoriperiaatteet yhtä hyviksi sallimalla toisen olla tuplakokoinen. Kun ei toimintaperiaate sellaisenaan sovi tehokkaan yksisylinterisen tekemiseen, pitää säännöillä vähän auttaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO2-tahtinen on ja pysyy vajaatahtisena niin kauan kun siitä puuttuu ne tahdit joiden avulla estetään raaka-aineen sekoittuminen jätteeseen.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääParempi vajaatahtinenkin kuin tyhjänpyöritin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaPitäisikö 250-nelarin lähteä viivalta yhtä kiivaasti kuin 250-kaksitahtisen vain siksi, että sen hyötysuhde on parempi? Takapyörään tulevalla kokonaistehollakin on väliä.

Siirtykäämme sähkömoottoriin, sen paikallinen hyötysuhde on ylivoimainen. Säännöissä voitaisiin antaa hyvitystä riittävästi, että pärjäisi, vaikkei toimintaperiaate oikein tähän käyttöön istuisikaan.

No, onhan huonosti lajiin soveltuvallekin teknologialle annettava mahdollisuus. Painissa ja nyrkkeilyssäkin painoluokat, vaikkei ole lyhyiden koripalloa tai hitaiden pikamatkoja. Ja naisille omat shakkiluokka (provokaatio).

Kirjoittaja: Timo TähkäpääSirkku, Lähditkö tosiaan Päitsille 105h ajetulla männällä?
Aika rohkee veto,!00cc:n vajaalla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSaattoi olla epätarkasti ilmaistukin, en todellakaan, vaan 105h ajetulla pyörällä.
Männän vaihdoin saman tien silloin 85h kohdalla. Itse asiassa pyörä oli vielä autossa kun MA ajelin Puron kautta ja otin männän mukaan, illalla se oli jo paikallaan.
Uutta mäntää en päitsile lähtenyt edes harkitsemaan, enkä uusia ketjuja, koska ne samana aikaan vaihdettuani pyörä tuntui ensimmäisen ajotunnin kuin olisi pykälää suuremmalla ajellut.

Harri, pidän pikkunelaria ylivoimaisena piikkiin nähden, eikä niitä siksi pitäisi missään nimessä laittaa piikkien kanssa samaan luokkaan. Millainen moottori ja millaiset kuutiot voiton korjaa riippuu ihan olosuhteista ja radasta, vrt. Aholan 5. päivän voitto ed. Sixillä. Katsoppa nelitahtiluokan tuloksia, ei ne kuutiot niin paljon merkkaa. Enemmän varmasti vaikuttaa se, että koneen viritys, kuskin ajotapa, ja ajoalusta sopivat mahdollisimman hyvin yhteen.

Oletettavasti nelarit saastuttavat vähemmän (tuplakuutioilla puoliintunut kulutus), joten niitä pitäisi siksi suosia. Ehkä siis mieluummin niin, että A1-ajokortilal saisi kilpailutilanteessa ajaa 125cc 2T tai 250cc 4T. Valitettavasti moista lakimuutosta tuskin tulemme näkemään.

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANOon ajanu hussen piikillä kohta 20 minuuttia, joko pitää vaihtaa mäntä?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSirkku, meistä 2t- fan clubilaisista kuulostaisi paljon sympaattisemmalta, jos kutsuisit jotain muuta "vajaatahtiseksi", kun siinä tapahtuu kaikki yhdellä kampiakselin kierroksella, mutta siinä toisessa moottorityypissä pitää pyöräyttää kampiakselia toinenkin kerta, että saadaan ne puuttuvat vaiheet, kuten seoksen sytytys ja pakokaasujen poisto suoritettua ;)

Kirjoittaja: TEEMU LAINEItellä on 250 yz ja männällä on ajettu reilusti yli 50h, tehot eivät ole pahemminkaan muuttuneet ja pyörä toimii hyvin. Meno jatkuu

Kirjoittaja: juha koski50h meno jatkuu... Ilmota palstalla et pääsitkö 100h vai poksahtiko valurautakuppi!
Hurjat on tunnit männällä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItselläni ensimmäinen vajaatahtinen uudesta, ja vallan piskuinen sellainen vielä.
Mäntä tuli katsottua 6, 20, 45, 80 tuntia kohdilla. Muulloin satunnaisia pakoaukon kautta kurkkimisia. Ei kiillottuneita kohtia, 45h kohdalla vasta oli alkanut näkyä urituksen hienoista hälvenemistä.
80h kohdalla suunnilleen sama tilanne, arvelin, että 100h menee ihan heittämällä.

Aika tarkkaan 85h kohdalla, täsmälleen kesken Nummisten kisan, huomasin, että nyt ei enää nokita mutkasta ulos kolmosella, samoilla kierroksilla kuin viikkoa aikaisemmin. Testaus kisan jälkeen tuntussa kohtaa, samalla nopeudella, sama lopputulos. Pytty irti ja mäntä käteen. Pakopuolelta renkaan yläpuolelta täysin kiilloittunut, imupuolelta koko matkan jo merkittävästi.

Keskikulutus ollut tuon 85h ajan 2.21 l/h (etupyörän pyörimistä), n. 1800km. On myös huomautettava, että mäntä oli mitassaan (51.93mm) helmastaan vielä 80h kohdalla. Eli n. 200L bensaa on likimain sopiva kestoikä ja silloin kun mäntä alkoi olla kulunut, nopeutui kuluminen samalla merkittävästi. Männänrengasuran välys oli alle 5 satkua.

Seuraavan männän (kiinni edelleenkin) katsoin ennen päitsiä, 105 kohdalla. Pakopuolella oli pieni naarmu puolesta välin alaspäin. Nähtäväksi jää mitne se kokonaiskestoikään vaikuttaa, ensimmäiseseen ei moista käyttöiän aikana ilmaantunut. Ja laji on siis enduro, ellei joku sitä kulutuksen pohjalta arvannut. Krossi ajettu eka 85 tuntiin alle 10 tuntia.

Kirjoittaja: Miika SavoJoo tiesin kyllä sen että männänrengas alkaa vuotamaan yleensä ekana. Siksi mainitsinkin että se kannattaa ensin vaihtaa, jolloin saa "lisätunteja" männälle. Rengas alkaa löystyä, sylinterinpaineet laskevat vähitellen ja tehot tippuvat. Mäntä itsessään kuluu helmasta väljäksi, siksi sen vaihtaminen.

Tuo bensamääräsääntö tuntuu ihan järkevältä. Se huomioi myös ajamisen laadun eli miten moottoria ollaan rasitettu. Kuitenkin jos puhutaan ajallisista kestoista, on perusnyrkkisääntönä piikkiin harjoitteluajossa 30 tuntia/mäntä ja 15h/männänrenkaat(-rengas). Riippuu tietysti vähän siitä kuinka "louskulla" pelillä haluaa ajaa. Jossain vaiheessa jos mäntä on riittävän väljä, alkaa vaan tulla moottoriin muutakin vaihdettavaa, kuten sylinteri, kampura, alapään laakeri jne. Siksi kannattaa vaihtaa suht

Kirjoittaja: HENRY ELDNiin ja itse mäntä ei hävitä tehoja 10h kohdalla vaan männänrengas huomattavasti ostaa n.30e rengas kuin aina koko setti

Kirjoittaja: HENRY ELDHmm..Kumman sekoa tekstiä

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENSen verran väliin luikautan, että yleensä se mäntä hajoaa rasitusmurtumaan, eikä tuolla ympärysmitan kulumisella ole niinkään väliä. Nimimerkillä yhden piikkiin tuurilla ajoissa vaihtanut :)

Kannattaa tutkia vanha mäntä aina vaihdettaessa männäntapin ympäriltä ja varsinkin sisäpuolelta. Ja suosia valmistajan ohjeita. Omaan puolikkaaseen EXC kotariin meinasin vaihtaa 100h kohdilla.

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIJoo, sori Henri, lyhentelin viestiä aika lailla.
Missä putosit, niin tarkennellaan.

Kirjoittaja: HENRY ELDEi kun tuosta omasta viestistäni tuumasin! Sori jos hämmensin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJep - niin kävi. Onko tuo 200 litraa yleispätevä piikille vai kasikymppiselle? Entä miten suhtautua isompiin kaksitahtisiin, kuten kaksipuolikkaisiin ja viisisatasiin, jotka kiertävät hädin tuskin puolet piikin kierroksista? Onko empiiristä tietoa olemassa?

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIMäntätunnit ovat varmaankin hiukan sellainen "keisarin uudet vaatteet"aihe. Valmistajien suositukset vastaan käytäntö. Ääripäät tuntuvat olevan 100cm2 kisamikroautoista harrasteenduroon.
Teamvirkki avautuu (korkeintaan kymmenen männän kokemuksella):
puolikkaan takomännällä 150h, ohhoh!
piikin takomännällä 100h, vau, ei voi olla totta.
C-luokan vauhti, bensankulutus 3-5 litraa/tunti, täyssynteettisellä öljyllä, 2%seoksella esim. Motul 800 ja kammotenut talvella.
Mittaustulokset:
Tammerdieselin suosituksen mukainen kympän kuluma puolikkaasa toteutui 150h ajolla (kymppä10 sadasosamilliä=millin kymmenysosa (0,1mm).

Avautukaa nyt muutkin tänne palstalle, niin saadaan tilastoa paljonko niillä männillä oikein on järkevää ajaa?

-päitsituloksia vartoillessa Artsi-

Kirjoittaja: SIMO NIITTYMÄKIvaihdoin omaan pyörään männän 80h kohdalla(ktm 125 exc 05) , vanhassa ei kulumisjälkiä eikä mitään mainittavaa muuta kuin että hiukan oli päästänyt renkaista läpi. ja digitönärillä mitattuna ei juurikaan mitään eroa uuteen. kyllä kestää siis. pyörästä tuli hiukan pirteämpi. luulenpa että sellaset asiat vaikuttaa kestoon paljon kun lämmittää koneen ennen ajoa hyvin, sopivat suuttimet , talvella tenua, hyvä öljy (siis ainakin kallis) ja putsarin vaihto usein (kesä).

Kirjoittaja: Harri VanhalaTaidettiin joskus tällä palstalla päätyä sellaiseen päätelmään, että 200 litran välein voisi piikkiin vaihtaa männän. Koneen läpi mennyt bensa ottaa kelloa paremmin huomioon sen energian, jonka kone on joutunut lävitseen päästämään.

Tämä edellyttää tietysti oikeaa seosta, hyvää huoltoa, vastuullista asentamista.