KTM sxf 450

Kirjoittaja: Teemu PartaMoro.

Millä tunneilla kandeis alkaa miettii männän ja muiden kalujen vaihtoja?
Harrastus käytössä, eli ei ole kovassa rääkissä. Ajot yleensä ihan motocrossia ja tunnin kerrallaan. Öljynvaihdot oon pitäny siin ~5 tuntii +-1h.

Ja mitä kaikkea kannattaa samalla uusia kun hommiin rupeaa...

Jos on jonkinlainen tekninen tuntemus (yleinen) niin onnistuuko tollassen nelarin männän ja ehkäpä jakoketjun vaihto ymsyms....

Nyt kaivataan hyviä vinkkejä nelari huoltoon / remontointiin...

Kiitossss!

Kirjoittaja: MARKO MELKOharrasteajolla menee sen 50 - 80h helposti, kunhan vaihtaa öljyjä ja putsaria.

Viisnollavitonen 07 meni sen 80+h ilman että koneen ääni muuttui mihinkään.

Näiden tuntien perään voi harrastaja sijoittaa sen tonnin ja vaihdattaa laakeria ja männän, sitten taas menee sen 60h remontoimatta.

Itse värkättynä pääset puoleen hintaan, tottakai erikoistyökalut laakereille löytyy tallista jne :), mäntä ei ole paha rasti vaihtaa kun viitsii ryhtyä hommaan ja on aikaa.

Hieman enemmän kun harrastaapi niin se on 40h ja tonni 40h ja tonni ja sitten myyntiin...(huomaako että on syksy ja laitteita on ainakin jollakin levennyt =D)

Kirjoittaja: Antti Himanenitse olen IT-nörtti ja vaihdoin 04 rmz:n juuri männän aivan itse. service manuaali oli vain apuna ja muutamat neuvot puhelimitse.

Kirjoittaja: MIKA PIRTTIKANGASjos ja kun rupeat männän vaihtoon niin mittaa vanha mäntä ja vertaa sitä uuteen et onko paljon eroa ja männän renkaat myös,näin saat arvokasta tietoa siitä miten mäntä kulunut milläkin tuntimäärällä,itse en lähde tuohon pilkun tarkkaan tuntimäärän seurantaan. tiedän tapauksen jossa vanhahko 520 ajettu 8v ilman männän vaihtoa(tunti määrä varmaan lähempänä 500) ja vaihdon yhteydessä tehty mittaus ja tarkistus osoitti että oli vieläkin mitoissaan eli olisi pystynyt ajamaan vieläkin. eli harraste käytössä ja hyvällä huollolla pääsee pitkälle ;)

Kirjoittaja: Jarmo Järvi500h?! Taidat kyllä vähän yliliioitella jo. Pitäs melko hiljaa körötellä, että pääsisit tuohon 500h.

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIMjaa

Isoilla nelareilla pääsee harraste-enskaa yllättävän pitkään ilman männän vaihtoa

Vanhalla 400cc husaberilla meni 350h ilman männän vaihtoa (ja uusi omistajakin ajoi tovin ennen kuin vaihtoi mnnnän)

2003 wr 450 on nyt kolmannella omistajalla jälkeeni ja tunteja likelle 500, eikä mäntää ole vaihdettu. Käy edelleen hienosti

2006 EXC 450 toisella omistajalle jälkeeni ja parisen sataa tuntia ilman männän vaihtoa. Käy todella nätisti.

Vuonna 1997 luovuin kaksitahtisista, kun hermostun alituiseen rassaamiseen. Sen jälkeen nelareihin en ole tehnyt muuta kuin säätänyt venttiilit silloin tällöin.

Ai niin, takavalon polttimon olen pari kertaa vaihtanut...

(Tarkkaavaiset varmaan huomasivat etten puhunut yhdestä ruiskunelarista mitään...)

Vetomiesten vehkeet ja crossit erikseen... :)

-sahuri

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENKannattaa mielummin liian ajois vaihtaa se mäntä kun venyttää sitä tipoille, tulee kallis remontti jos mäntä koskettaa venttiiliä.

Kirjoittaja: MANU MÄKINENMulla 450 exc eikä puristuksia paljon paskaakaan. Hyvin kyllä lähtee tartilla käyntiin, mutta kuumana vaati vähän kaasua ja pitempää tarttaamista. Myös polkemalla ilman puolipuristinta lähtee helposti käyntiin. Ei paljon vastusta.
Mietinkin että onkohan mäntä väljä vai valskaako venttiili? Tehoja kyllä on tallella mielestäni hyvin. Ajettu 70 tuntia. Aiemmin oli yz 400 ja sitä ei kyllä ilman puolipuristinta käymään potkinu. Mitäs sanotte?

Kirjoittaja: Jukka OittinenSiinähän on sellainen keskipakovoimalla toimiva puolipuristin, joka polkaisukierroksilla vielä kannattaa pakoventiiliä.Venavälykset kannattaa kumminkin aina välillä katella kohalleen..Startti ei pysty pyörittämään moottoria yhtä nopeasti kuin kunnon polokaisu.Vaikuttaa että kaasari on alapäästä liian rikkaallan.Pienempi TK-suutin tai seos ruuvia kiinnipäin.