KTM SX kaasari tulvii

Kirjoittaja: Antti EronenMorjes, nyt tarvis apua. Eli avasin kaasuttimen ensimmäisen kerran tarkistaakseni suuttimet ja kasattuani sen bensat tulvi ulos. Noh aloin kohoa säätämään mutta ei siitä mitään hyötyä ollut. abaut 50 kertaa kaasari irti ja vähän kerrallaa koetettu säätää mutta bensat tulee ulos ja kaasua painettaessa sammuu. Apua kyselin muualta ja sanoivat "OSTA uus koho" no 34*eur* meni hukkaan ei toiminut uuden kohonkaan perus-asetuksilla.
RBS:än mekaanikko neuvoi kohon säädön että kohon "tasanne" samansuuntaisesti kohokammion tiivistepinnan kanssa, tein niin mutta sammuu edelleen kaasua käännettäessä. Tyhjäkäynnillä pysyy käynnissä savuttaa vaan helvetisti ja bensat tulee ulos oli kohon asento mikä tahansa.

Pyörän ostin 2 päivää aikaisemmin ja tässä on nyt ollut yli kuukausi ajotaukoa joten olisi jo korkea aika saada pyörä ajokuntoon.

Ja pyörä on KTM SX 125 vuosimallia 2001.

ja ennen kaasuttimen avausta lähti aina ekalla käyntiin ja toimi muutenkin moitteettomasti.

Kaikki vinkit huomioidaan ja käydään kokeilemassa.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIUnohdin vielä tuosta edellisestä , että tarkasta ettei ryyppy ole jumissa tai piiri tukossa (ei vaikuta tulvimiseen mutta käyntiin kylläkin ;).

Kirjoittaja: TIMO UNKURIAntti, se kohon kantti tulee olla uimurikammion tiivistepinnan kanssa samansuuntainen silloin kun koho painaa neulaventtiilin juuri kiinni muttei neulaventtiilin jousi vielä ala painua kasaan, eli koho painuu vielä syvemmälle (nousee ylemmäs) kun neulaventtiilin jousi painuu kasaan, jousi vaan sallii kohon heilua enemmän , eikä neulaventtiili hakkaa koko aikaa tiivistepintaansa vasten ja kulu niin nopeasti.
Kaasari kannattaa kääntää ylösalaisin 45-60 asteen kulmaan kun tarkastaa bensapinnan korkeuden koska se on helpompi tarkastaa siinä asennossa (koho ei paina neulaventtiilin jousta kasaan).
Jos vielä pinnan säädön jälkeen tulvii, on neulaventtiilin kartio varmasti viallinen tai sitten on roska sen välissä ja kannattaisi varmaan palauttaa kaikki säädöt niinkuin oli ennen kaasarin avaustasi jos jotakin muutakin säädit samalla kertaa (jos pyörä toimi sitä ennen moitteetta).
Jos bensapinta on liian korkealla bensan paine on suurempi ja seokset liian rikkaalla vaikkei kaasari tulvisikaan, jos pinta on liian alhaalla seokset on taas laihalla, eli et saa kaasaria säädettyä kunnolla jos ei pinta ole kohdallaan.
Katso ettei ole öljyä kauheasti ilmanputsarin kotelon pohjalla juuri ennen kaasaria ja putsari puhdas, puhalla kaasarin kanavat paineilmalla puhtaaksi ja katso vielä ennen kasausta suuttimet/neula/ilmaruuvi.
Jos ei ruve pelaamaan niin kiikuta kaasari (tai koko pyörä) johonkin liikkeeseen tai jonkun kaverin luo (joka ymmärtää sen päälle) katottavaksi.
PS. en jaksanut lukea koko viestiketjua, voi olla että joku on neuvonut nää samat jutut jo aiemmin...

Kirjoittaja: Miika HakolaLohdutukseksi voin sanoa, että aikaisemmassa pyörässä oli myös Keihin ja ongelmat alkoivat, kun neulan väliin meni roska. Tulvimista ei saanut millään kuriin, vaikka sääti bensapintaa joka suuntaan. Itse kokeilisin avata bensahanaa niin, että sieltä tulee vain vähän bensaa ja kokeile sitten saatko ne pelit laulamaan. Kun sitä tulvimista ei tahtonut saada kuriin, niin käänsin hanan vain osittain auki, niin pyörällä pysty ajamaan normaalisti. Mitä nyt vähän tuli tyhjäkäynnillä ylivuotoletkusta bensaa. No eihän toi tietenkään kestävä ratkaisu ole ja sain lopulta sen tulvimisenkin loppumaan, kun se kohon oikea asento lopulta löytyi.

Toisaalta vaikka se se kaasari tulvi todella reippaasti, niin kyllä se laite silti toimi ainakin yläkierroksilla kunnolla. Bensan kulutus vaan oli vähän kovan puoleista.

Kirjoittaja: Antti EronenSiis kaasari ei ole tulvinut enää pitkään aikaan. Tai se alkaa kyllä tulvimaan jos säädän kohon niin. Vaikka kaasari tulvii tai ei tulvi, (eli kohon asentoa muuttamalla saan kyllä kaasarin tulvimaan) niin kaasua painettaessa pyörä booaa. Lähtee käyntii 1-2 polkasulla ja savuttaa ja roiskii öljyä putkesta.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoro
Koitappas laittaa pienemmät suuttimet 178/42,eskapelissä ainakin pelaa näillä,kesäks jopa 175

Kirjoittaja: JOAKIM PIHLAJAMAAKovasti on pyöritty kaasuttimen säätöjen ympärillä ja onnea ei ole näkyvissä. Jäljellä jää sytty ja läppäventtiilit, oisko jälkimmäiset priimakunnossa?

Kirjoittaja: Antti EronenLäpät on kunnossa.

Vielä tuosta kohon säädöstä. Tuon ylempänä mainitun linkin kolmannen kuvan mukaan kaasari ylösalaisin käännettynä koho on yhdensuuntainen tiivistepinnan kanssa. Pitääkö tuon kohon pysähtyä ylösalaisin käännettynä tuohon asentoon mitä kuva näyttää ja täytyykö sen sulkea neulaventtiili vasta samassa asennossa. Jos minä säädän silleen että pysähtyy tuohon asentoon niin puhaltaessa bensaletkusta ja kohoa nostettaessa neulaventtiili sulkeutuu paljon aikaisemmin, mutta kohon kuitenkin liikkuu tuohon kuvan mukaiseen asentoon. Jos säädän silleen että neulaventtiili sulkeutuu tuossa asennossa jossa koho ja tiivistepinta on yhdensuuntaiset niin kaasari ylösalaisin käännettynä koho menee reilusti yli tuon asennon mikä kolmannessa kuvassa on.

HELVETIN vaikea selittää.

Ja kertokaapa mikä merkitys tuolla neulan sisään liikkuvalla "pumpulla" on?

Kirjoittaja: Antti EronenTimolle erikois kiitos tuosta sivusta, selvensi minulle bensapinnan korkeuden merkityksen ja löysinpä yhden viankin. Eli se neulan jousi pitääkin vetää siihen kohon kielen ympärille. Aikaisemmin en tuota ole tehnyt, koska en ole koskaan nähnyt keihiniä purettuna ja kun avasin kaasarin ensimmäisen kerran niin neulaventtiili ja koho olivat irronneet paikoiltaan joten en osannut kasata oikein.

Vielä sama vika, kuitenkin. Koitan kuitenkin säätää bensapintaa. Olisikohan Keihinissä jotain muitakin mahdollisia asennusvirheitä joita kasatessa voi tulla eteen? Nytten teidän neuvoilla selvinnyt tuo neulan jousen oikea asennus ja pohjapultin oikeaan asentoon laittaminen.

Kymäläisen viestiin en viitsi muuta sanoa, kuin että kaikki eivät ole syntyneet mekaanikon taidot valmiina. Voisinpa melkein vannoa, että sinullakin on joskus ollut tilanteita, mitä et ole itse pystynyt ratkaisemaan. Viestisi muutenkin oli aivan turha ja naljailevaan tyyliin kirjoitettu. Kuitenkin tämänkin foorumin tarkoitus on auttaa apua tarvitsevia ja eikös se niin mene että itse tekemällä oppii. Muulla ei ole väliä, kunhan pyörä toimii sulilla keleillä, kun piikkikumeja ei ole niin kiirettä ei tämänpäiväisen lumimyräkän jälkeen ole :)

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenAntti!
Sinulle on täällä tunnetut osaajat antaneet ohjeita ongelmassasi. Niillä Sinun olisi pitänyt saada kaasuttimesi toimimaan.
Mutta....
Et ole tehnyt itse mitään todellista. Oletko lukenut netistä juttuja miten kaasutin toimii? Oletko käynyt esim. kirjastossa lukemassa moottoripyörientekniikkaa käsitteleviä kirjoja? Mikä on eri suuttimien rooli, mitä ovat muut osat ja niiden tarkoitus? Tätä löytyy sekä suomenkielellä, että etenkin englanniksi.
Sanoisin, että et ole, koska esitit tuon pääsuutinteoriasi, joka osoittaa, että et voi saada kaasutinta toimimaan ennenkuin opiskelet itse kaasuttimen perusjutut.
Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää eikä olla kokemusta, miten olet runnonut alussa osia. Hanki itsellesi edes alustavat tiedot asiasta lukemalla itse.
Näin ovat sadat ja tuhannet harrastajat tehneet ennen Sinua, niin minäkin.
Nyt tunnut olevan laiska trolli.
Kymis

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenHyvä Antti!
Sinulle on annettu kaikki mahdolliset ohjeet kaasarin säätöjen suhteen. Pari viestiä sitten kerroit oman osaamisesi motukan kaasarista "aivan sama miten paljon bensaa siellä on koska eihän pääsuutin läpäise kuin tietyn määrän...".
Alussa olit runnonut herkkiä osia paikalleen. Sivusta seuranneena voisi sanoa, että siellä se ongelma on. Kuvat joita lähetit olivat tarkoituksella?? huonoja??
Joillain nettisivuilla Sinut olisi jo nimetty trolliksi.
Motukan kaasari toimii määrätyllälailla suoraviivaisesti ja eri suuttimet hoitavat oman osansa. Sinun tapauksessa enää herää kysymys mistä on kysymys? Kannattaisiko oikeasti viedä vehkeet jollekin osaavalle ja pyytää apua? Sinusta ei tunnu olevan kaasuttimen korjaajaksi.
Kymis

Kirjoittaja: Timo TähkäpääTuo 60 asteen säätöohje on hiukan oudon tuntunen. Ainakin joskus se oli KTM:n ohjekirjassa noin esitetty. En tiedä miten uusissa. Ohjekirjassa on kuva joka selventää.
Aivan oikein ymmärsit, siinä asennossa koho painaa neulan kiinni.
Omistani olen aina säätänyt bensabinnan hieman alemmas kuin ohje käskee.

Lähes ainoa hyödyllinen asia jonka moottoripyöräillessäni olen oppinut on:
Jos jotain korjaat, säädät tai huollat ja sen jälkeen on jotain häiriötä kannattaa miettiä mitä sille on tehnyt.
Jos ongelma syntyi kaasarin purkamisen ja kokoamisen jälkeen, melko varmasti olet sen itse aiheuttanut. Jos laitoit uuden kohon "tehdassäätöisenä" paikalleen ja silti tulvi yli, tarkastelisin vielä kerran sitä neulaventtiiliä.

http://pingertalk.com/forum/showthread.php?t=855. Jos englanti ei ole hallussa katsele kuvia. Onko venttiilin neulassa varmasti kaikki osat?

Kirjoittaja: Lauri LehtinenJoo. Olis tallissa neljä pyörää Keihinillä, mut en jaksa purkaa ja katsoa mitä siellä sisällä on. Vaihda sinne Mikuni ;)

Kirjoittaja: Antti EronenOtin pari kuvaa. Kuvat aika epätarkkoja, koska automatic asetuksilla ei ehkä sitä tarkinta lähikuvaa saa aikaiseksi.

http://www.bikepics.com/members/anttie/01125sx/

Eli parissa kuvassa vaan kohokammio nostettu pois ja parissa kuvassa koho otettu pois.
Ei noista kuvista kyllä mitään hyötyä varmaan ole, mutta tulipahan otettua.

Kirjoittaja: Antti EronenAlkaa pikkuhiljaa usko loppua itseltänikin. Vielä kuitenkin yritetään ja pari kysymystä olisi vieläkin.
Eli aikaisemmin olin vaan kiristänyt kohokammion pohjassa olevan pultin niin tiukkaan kun se menee ja silloin pohjapultin ja kohokammion 2 reikää ja koloa eivät olleet kohdikkain ja sehän tarkoittaa että pääsuutin ei saa ainetta. Silloinkin oli aivan sama ongelma ja mitään eroa ei tapahtunut, kun laitoin reiät kohdikkain. Eli kun te epäilitte että pyörä saa liikaa bensaa, niin miten se voi saada liikaa bensaa kun reiät ovat olleet tukkeessa? Ja vielä että miten pyärä voi saada liikaa bensaa jos ei tulvi ylivuotoletkuista, ja aivan sama miten paljon bensaa siellä on koska eihän pääsuutin läpäise kuin tietyn määrän.

Kirjoittaja: Timo Tähkäpää"RBS:än mekaanikko neuvoi kohon säädön että kohon "tasanne" samansuuntaisesti kohokammion tiivistepinnan kanssa"

Miten ymmärrät tuon ohjeen? Missä tilanteessa olet säätänyt kohon ja tiivistepinnan samansuuntaisiksi?

Toiset käskee asettamaan kaasarin 60 asteen kulmaan.
Ja toiset niin että kohon peltikieleke juuri painaa neulaventtiilin kiinni.

Lopputulos on sama kummallakin tavalla.

Voit myös testata niin, että pidät kaasarin kädessä normaalissa asennossa ja niin että koho on ylhäällä.
Letkuun bensaa tai muuta lientä. Sitten lasket kohoa varovasti alaspäin kunnes noi em. jutut on yhdensuuntaiset ja silloin pitäis kaasarin laskea alleen kuin sinä pienenä.

Kirjoittaja: Antti EronenSiis kohon olen säätänyt niin että neulaventtiili sulkeutuu kun kohoa nostaa samalle tasolle kuin tiivistepinnan. Siinä kohossa siis on terävä reuna tai semmonen pieni kohouma siinä pinnassa mikä täytyy olla saman suuntainen kuin tiivistepinnan.

"Toiset käskee asettamaan kaasarin 60 asteen kulmaan.
Ja toiset niin että kohon peltikieleke juuri painaa neulaventtiilin kiinni."

En ymmärrä tuota säätö toimenpidettä. Siis kaasari 60 asteen kulmaan niin sen pitäisi siinä kohdassa sulkea neulaventtiili?

Kokeilin täyttää kaasarin kun kaasari oli kädessäni. Ei tule bensaa ulos ja ei pysty edes puhaltamaan bensaletkusta sisään eli neulaventtiilin toiminta on kunnossa.

Kirjoittaja: Antti EronenJa tietysti kokeilin uudella tulpalla, mutta ei siitä ollut apua.

Kirjoittaja: Lauri Lehtinen"Ongelma tuli kun avasin kaasarin ensimmäisen kerran, ajattelin nimittäin tarkistaa suuttimet kaasarin ollessa pyörässä kiinni, mistä ei loppujen lopuksi tullut yhtään mitään, eli ensimmäisellä kerralla irrotin kohokammion väkivalloin ja neulaventtiili ja koho irtosivat siinä rytäkässä ja sen jälkeen alkoi kaasutin tulvia, eikä aluksi lähtenyt edes käyntiin kunnes säädin kohoa."

Vika tuli 100% varmasti tässä vaiheessa, suurin virhe on riehua väkivalloin tuollaisen herkkähipiäisen vekottimen kanssa. Kuvia kaasarista olis kiva nähdä nykyisessä kokoonpanossa. Tarkistappa vielä kohokammiossa olevan bensapinnan ylivuotoputken oikea asento ettei ole vääntyny "rytäkässä", tiedä sitten voisiko vaikuttaa mitenkään asiaan. Alkaa ideat loppumaan pian.

"Suuttimen muovihärveleistä ei oo tietoo, en ainakaan ite oo kiinnittäny huomiota ja mitään en ole purkanut niin tuskin ainakaan asennusvirhettä siellä on. "

Tämä menee vähän ristiriidassa tuon ylemmän toteamuksen kanssa, juurihan sanoit että romut oli sylissä ku väkivalloin raivosit kohokammion irti.

Kuinka vanhat bensat on tankissa ? Kaikkea pitää koittaa :)

Kirjoittaja: Antti EronenSiis muovihärveli? Ei siinä pääsuuttimen luona mitää muovia ole. Ainoa mitä olen irrottanu on koho ja neulaventtiili. Bensat on nyt 2kk vanhat. Mutta sama vika on ollut koko 2kk. Eli käy edelleen yhtähuonosti kuin 2kk sitten, eli ei oo bensoista kiinni.

Koetan jaksaaa itteni vielä valosanaikaan autotalliin raahata niin voisi ottaa pari kuvaa kaasarista.

Kirjoittaja: Antti EronenKäytän R2 3% seos. ja eka tankillinen vieläkin menossa. Kun kääntää kaasua niin sammuu ja savuttaa samalla paljon. Suuttimen muovihärveleistä ei oo tietoo, en ainakaan ite oo kiinnittäny huomiota ja mitään en ole purkanut niin tuskin ainakaan asennusvirhettä siellä on.
Ongelma tuli kun avasin kaasarin ensimmäisen kerran, ajattelin nimittäin tarkistaa suuttimet kaasarin ollessa pyörässä kiinni, mistä ei loppujen lopuksi tullut yhtään mitään, eli ensimmäisellä kerralla irrotin kohokammion väkivalloin ja neulaventtiili ja koho irtosivat siinä rytäkässä ja sen jälkeen alkoi kaasutin tulvia, eikä aluksi lähtenyt edes käyntiin kunnes säädin kohoa. Olis kiva jos näkis toisen toimivan kaasarin niin voisi vertailla mikä vialla. Räjäytyskuvista ei pahemmin selkoa saa, mutta osat on ainakin paikoillaan.

Niin ja selvennys tyhjäkäyntiin: Kierrokset eivät ole kovat, mutta kovemmat kuin silloin kun pyörä oli kunnossa, räkii kuitenkin öljyä paljon. Ryypyllä poljen käyntiin, en ole kokeillut ilman. Lämpimäksi en ole konetta ajanut, kun ei voi ajaa kuin 1-3 vaihteilla ja tyhjäkäyntitehoilla joten tunnin sitä sais jyrnyttää. Mutta kun laitoin bensahanan off asentoon ja ajoin kaasaria tyhjäksi niin juuri ennen kuin bensa loppui kaasuttimesta niin viimiset 5sec otti tehopiikin ja tehot olivat kaikki käytössä. Eli voisi kieliä siitä että saa soppaa liikaa. Mutta missä se vika sitten voi olla. Miten voi saada liikaa bensaa, mikä sitä aiheuttaa. Jos öljyseos olisi vaikka yli 5% niin ei se silti yhtäkkiä mene tuommoiseksi jos niillä seoksilla ajettiin edellisenä päivänä yli tunti.

Kirjoittaja: HENRY ELDLauri auttoiko VHM kansi kuinka paljon suorituskyvyssä ja vaikuttaako se minkä verran osien kestävyyten männän, kampiakselin yms.??

Kirjoittaja: Lauri LehtinenVaikea mennä tuohon vastaamaan ku oli pyörää ostettaessa paikalla, mutta pitäshän puristuksen noston vaikuttaa vääntöön jonkin verran ja sitä piikissä ei liiemmin ole. Tehoputken kanssa varmasti ihan hyvä hankinta ku nostaa vetoaluetta muutenkin ylöspäin. Pyörässäni on Hondan kiertokanki ja Husqvarnan mäntä eli on hankala mennä tekemään johtopäätöksiä ainakaan niiden suhteen, mäntä on tasalakinen toisin kuin ko.vuosimallin vakiomäntä joka on pattimännällä, palotilakin tietysti myös tasalakisen. Runkolaakerit oli jo nyt mielestäni lähes vaihtorajalla ja olisi pitänyt männänvaihdon yhteydessä uusia. Kesäkeleihin vaihtuessa otan kellarin auki ja vaihdan kaikki romut, sen jälkeen osaan kertoa paremmin kokemuksia kestosta mikä sekin riippuu käyttäjästä, ajotavasta jne jne. Pyörällä ajettu ilmeisesti jäärataa aiemmin eli on saanu aika lailla huutia, enskakäytössä luulis kestävän paremmin. VHM kansi on varmasti ihan käypä hankinta, mutta palotiloja olis hyvä olla erilaisia niin pääsee hakemaan parhaan säädön. Kovalla puristuksella kun tuppaa nakuttamaan helposti ja kilpakäytössä ei saa bensaan sekoittaa muuta kuin öljyä ja jäänestoa (tiettävästi?). Omaan moottoriin vaihdettu sylinteri jossain vaiheessa ja viittaisi juuri nakutuksen vuoksi, koska uudessa pytyssäkin näkyi jo pienet detonoinnin jäljet, tolueenilla sain kuitenkin sen kuriin. Sytytysennakkoa lisäämällä myös pääsis ongelmasta eroon, siitä en osaa kuitenkaan enempää sanoa ku en ole kokeillut. Kompromissia on kuitenkin haettava sopivalla puristussuhteella ja/tai sytytysennakolla, tiedä sitten missä kannattavuuden raja menee. Itsellä ei ainakaan noista viripalikoista ole kertynyt kuin lisäkustannuksia ja meno ei ole tosiaan niin hurjaa että niitä tarttisin, pyörällä olis kyllä menohaluja, välillä vähän liiankin repivä mulle. 4-T pyörä on se minkä tarttisin, mutta pelimerkit loppuu kesken ku kuolaa niitä.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEthän suinkaan käytä mitään Castrolin TTS:ää 5%:n seoksella - puolet riittää, ellei vähempikin.

Kirjoittaja: Lauri Lehtinen Booaako sillä lailla että sammuu ku kääntää kaasua ilman suurempia savutuksia vai sammuuko runsaan savutuksen kera, iskeekö yhtään työtahtia välissä ? Booaamisella kun on niin monta eri merkitystä. Kuulostaa kummalta jos käy joutokäyntiä rikkaalla mut kuitenki kierrokset korkealla ? Onko moottoria pystytty käyttämään kuumaksi kertaakaan vian ilmaantumisen jälkeen ? Tarviiko ryyppyä kylmäkäynnistyksessä ? Eri tulppaa on tietysti kokeiltu ?

Jos tosiaan yskii öljyä niin ei pala seos kovin hyvin. Mitä öljyä ja paljonko on sekoitussuhde ? Viittais siihen että saa liikaa bensaa tai öljyä aivan liikaa seassa ? Ja koho tosiaan liikkui "normaalin" liikematkan ? Onko keihinissä myös se muovihäkkyrä suutinrungossa, jos on niin kai se on oikein asennettu että koho liikkuu tarvittavan matkan ? Itellä oli Mikunin kanssa samantyyppinen vika, pääsuutin oli 500 ja oksenti koko ajan, vaihdoin 420 tilalle ja toimii kuin unelma, kaasari ei kyllä tulvinu juurikaan, tämä Keihinin vika ei taida olla sama, mutta oireet noin suunnilleen, eli saa liikaa kakkua. Itse käytän TTS:ää 3% seoksella ku on 5% tolueenia seassa ja on vieläkin ehkä turhan suuri sekoitussuhde, yritän sääliä vaan runkolaakereita että kestäisivät seuraavaan remonttiin asti. Pyörä on Rm125 -02 VHM kannella ja hgs putkella.

Kirjoittaja: Antti EronenEi tyhjäkäyntikään normaali ole, reilusti kovempi kuin normaali. Öljyä valuu vaimentimesta ja kaasua painettaessa oikeen roiskii vaimentimesta öljyä.

SX:än tehdasasetuksilla suuttimet taitavat olla 185 ja 45. Nyt 190 eli ei voi johtua pääsuuttimen koosta tuommonen booaaminen. Suuttimet on puhtaat ja kaasari puhallettu puhtaaksi. Pohjapultin kun vääntää tiukimmilleen niin siltikkään ei kokonaan ne reiät pääse auki. Luultavasti suunniteltu noin koska kierre loppuu siihen kohtaan ja ei siltikkään ole kokonaan auki.

Kirjoittaja: Lauri LehtinenJos käy joutokäyntiä normaalisti ja booaa heti kahvaa kiertäessä, tarkoittaa siis että bensa ei etene kohokammiota pidemmälle osakaasulla, eikö viittais silloin että pääsuuttimesta ei virtaa riittävästi soppaa ? Pääsuutin varmasti puhdas ja täysin auki ? Mitä tapahtuu ku nostat neulan ylös, booaako samalla lailla ? Viittas kuitenki siihen että pääsuutimessa ei ole kunnon virtausta, liekö sit vikana se pohjatulppa tai roskaa suuttimessa. Mistä johtuu että tulppaa ei saa kiristettyä tarpeeksi, kai se on sillä lailla alunperin ollut ? Väittäsin tulvimisen johtuvan edelleen neulaventtiilin takertelusta.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASNäyttäisi siltä että tuo koho ongelma on kunnossa. Ongelma tuntuu olevan pääsuutin alueella eli jotain 2/3 kaasunasennosta. Kun hölläät kaasun kaasutin alkaa käyttää keski ja tyhjäkäyntipiirejä. Minusta vikaa voisi alkaa katsoa vaikka että pääsuutin on oikea ja kaasuttimen ilmaletkut ovat auki. Niin katsoppa vielä yksi kohta. Sen kohokammion pohjassa oleva iso ruuvi jonka sisälle tulee se pääsuutin ja josta voi pääsuuttimen vaihtaa kohokammiota irroittamatta. Siinä alumiiniruuvissa on reikiä joihinka bensa valuu pääsuuttimelle. Keihinissä on muistaakseni kaksi reikää joista bensa virtaa pääsuuttimelle. Jos reijät eivät ole kohdakkain niin pääsuutin ei saa tarpeeksi bensaa. Mulla oli samanlainen ongelma yhdessä Gassissa ja Laakson Juha opasti poraamaan pari reikää korkkiin siten että siinä on neljä reikää. Nyt aina jokin reikä on kohdallaan ja suutin saa tarpeeksi ainetta.

Kirjoittaja: Harri VanhalaKyllähän tyhjä kaasari heilutellessa helisee, vaikkei uimuri seiniin kolisisikaan. JOS uimuri osuu seinään JA se on oikein asennettu, ei tule mieleen kuin sen akselin korvakkeet (jos se on sellainen tavallinen rakenne, että uimurissa on sarana, jolla on kaasarin runkoon kiinnitetty akseli). Olisivatko korvakkeet vääntyneet tai katkenneet tai jos sarana on tarkoitettu tiettyyn suuntaan (pyällykset, kartio) ja se on väärin päin ja siksi väljä toisesta päästään?

Jäi vähän epäselväksi, että onko se kaasari nyt kunnossa? Annoit ymmärtää, että se ei enää tulvi.

Kirjoittaja: Antti EronenTuota pohjapultin oikeassa kohdassa olemista en ollutkaan tajunnut itse katsoa, olin vaan kiristänyt niin tiukalla kun saan ja reiät eivät olleet lähelläkään oikeaa kohtaa. Nyt kiristin pohjapultin oikein, mutta sama vika ei siltikkään korjaantunut. Ne reiät eivät ole kuitenkaan aivan auki, koska pulttia ei saa kiristettyä tarpeeksi ylös jotta reiät olisivat täysin auki. Noin 80% kuitenkin on reiät auki.

Eli siis vika on edelleen sama eli pyörä pysyy tyhjäkäynnillä ja kaasua ei voi oikeastaan painaa ollenkaan muuten alkaa booaamaan. Mistä muuten voi johtua, että välillä bensat tulvii ulos ja välillä pysyy sisällä. Sitä on tapahtunut aina välillä kun säätelen pyörää. Käännän bensahanan "on" asentoon ja tulvii yli, suljen hetkeksi ja avaan uudestaan ja bensat pysyy sisällä. On kyllä kummallinen.

Pääsuutin on kokoa 190 ja tyhjis 48. Neula keskimmäisessä lovessa ja se on tiukasti kiinni. Eli vika ei ole ainakaan pääsuuttimen koossa.

Kirjoittaja: Antti EronenEli siis kaasari ei enää tulvi, mutta kaasua painettaessa käyttäytyy samalla tavalla kuin silloin kun se tulvi, eli booaa ja jos ei hellitä kaasua niin sammuu. Tyhjäkäynnillä roiskuttaa helvetisti öljypaskaa vaimentimesta.

Kohon kiinnityskohta ei voi vääntyä joten kyllä tuon sitten näköjään kuuluu osua seinämään tai kohokammion pohjaan. Ja kaasaria heilutettaessa ääni tosiaan tulee siitä, kun koho osuu kohokammion seinämään.

Kirjoittaja: Antti EronenTänään taas taistelin romun kanssa ja ei muutosta. Kun kaasutinta ravistaa kädessä niin kuulostaa kuin koho osuisi kohokammiota vasten. Kuuluuko näin tapahtua kun koho on alimmillaan?

Palkkaakin alkaa tulla vasta 2kk päästä, muuten oisin vieny jo huoltoon.

Kirjoittaja: AKI IMMONENVaihtaisin sen neulan, itsellä samaa probleemaa ekan pyörän kanssa, ei näkyny mitään skraadia muttei pitänytkään, kohon voi testata upottamalla vaikka bensaan. Kotarissa kaasarin asento on myös tärkeä, eli jos se on pituusakselin suuntaisesti liian kallellaan koho ei sulkeudu kunnolla vaan tulvii esim sivuseisontatuella ollessaan.

Kirjoittaja: Antti EronenMulla on uusi koho kaasarissa eli siinä ei oo vikaa. Tai siis sen "kelluvuus" on kunnossa. Ja kaasarista ei enää tulvi bensaa ulos. Ja kuten ylempänä sanoin, testasin neulaventtiilin pitämisen Harrin antamien ohjeiden mukaan eli kohokammio pois ja neulaventtiili kiinni kohoa nostamalla ja se ei vuotanut bensaa. Eli ei se vika sitten vissiin olekkaan neulaventtiilin neulassa.

Mutta tuosta kohon osumisesta kohokammion seinämään, kuuluuko niin käydä ravistettaessa.??? Jos sen ei kuuluisi osua seinämiin niin en tajua miten se voi olla mennyt niin vinksalleen, koska ennen kaasuttimen avaamista ei mitään ongelmia ollut.

Kirjoittaja: Antti EronenNeulaventtiili ei vuoda bensaa läpi sen ollessa kiinni. Testasin tuolla bensaletku kiinni ja sormilla kohoa nostamalla ja ei tule bensaa läpi kun nostaa kohoa ja kun laskee niin tulee normaalisti bensa läpi.
Neula liikkuu hyvin kohon säätö "kielen" pintaa pitkin ja neulan "jousi" on tallessa.

Kohoa ei voi asentaa väärinpäin ja kohon läpi menevä tappi on oikein paikoillaan.

Kuvan voin ottaa ja otankin tänään myöhemmin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaIso kasa kysymyksiä, sillä kaasarissa ei ole räyhähenkeä, vaan asennusvirhe. Tarkista vielä kerran kaikki ja lisäksi nämä:

Jos laitat kaasarin paikalleen bensaletkuun oikeaan asentoon ilman uimurikammiota, lakkaako bensan tulo, kun kädellä nostat uimuria ylöspäin? Lakkaako bensan tulo suunnilleen silloin, kun uimuri on tehtaan suosittelemassa asennossa (kutakuinkin vaakasuorassa)? Jos tämä menee läpi, on neula ilmeisen oikein asennettu. Eli katsotaan, onko vika neulassa vai uimurissa tai sen liikkuvuudessa.

Onko uimuri saanut kolhuja, onko se omituisen painava? Kelluuko se bensassa niin, että 1/3 olisi pinnan yläpuolella (on uimureita, jotka eivät siedä suuria tenupitoisuuksia, vaan ne imevät tenua eivätkä enää kellu)?

Jos uimuri on kiinni läpimenevällä akselilla, onko akseli varmasti paikallaan oikein niin, ettei uimuri pääse hankaamaan mihinkään? Voiko uimurin asentaa "väärin päin" (edellyttää lahjakkuutta, mutta on ehkä mahdollista???)

Onko neulassa pikkuinen jousi, kuten kaasareissa yleensä ja onko se paikallaan?

Jos neulan alaosan pitää pystyä liukumaan uimurin vastinpintaa vasten, onko se mahdollista, vai onko uimuriin tullut jokin kolo tms. joka estäisi neulaa liukumasta?

Voitko ottaa kasatusta uimurikoneistosta kuvan niin, että kaasarin pohja on auki ja koneisto näkyvissä? Samoin kuvan irti olevasta neulasta ja sen tiivistepinnasta.

Kirjoittaja: Antti EronenJa vielä lisäystä. Kaasaria heilutettaessa koho kyllä liikkuu kaasarissa, että en usko että se jumissa olisi siellä. Kait se pitäisi sitten uusi neulaventtii ostaa, vaikka ulkoisesti ei mitään vikaa näyttäisi olevan.

Ja tuosta bensapinnan säädöstä vielä. Ohjekirja ja rbs:än mekaanikko neuvovat, että kohon pitäisi olla samassa kulmassa kuin kohokammion tiivistepinnan. Jos tuota ohjetta noudatan niin ylivuotoletkuista tulee bensa ulos. Jotta bensa ei valuisi ulos, pitäisi kohon olla REILUSTI bensapintaa alemmas säädettynä kuin ohje sanoo. Ja reilulla tarkoitan senttejä, mutta sillon pyörä ei edes lupaile käynnistyäkseen.

Kummallinen tapaus.

Kirjoittaja: Antti EronenHyvä että apua on tullut, mutta ei vielä noilla neuvoilla toimi.
Puhdistin kaasuttimen huolella vielä kerran, ja vähän bensapintaa säätelin. Tota kaasaria ei voi väärin kasata. Ainoastaan neulaventtiili paikoilleen (joka on kyllä tallella :)), koho ja kohoa paikoillaan pitävä tappi paikoilleen. Neulaventtiilin kartiossa ei näy nirhamia.

Vähän aikaa käyttelin pihassa tyhjäkäynnillä pysyy käynnissä ja pienellä kaasulla voi ajaa kaasua pohjaan laitettaessa sammuu. Pienen ajon jälkeen kaasari alkoi tulvia ja laitoin tankin bensahanan kiinni ja ajoin kaasaria tyhjäksi. Vähän ennen kuin bensa oli loppumassa niin tehot tulivat kerralla käyttöön. Eli eikös tuo kerro että bensapinta taitaa olla liian korkealla? Tyhjäkäynnillä käy todella rikkaalla, öljyä oikeen valuu vaimentimesta.

Niin ja kun kaasarin irrotin ja pian kokeilin vähän uusilla säädöillä uudestaan niin aluksi lähti käyntiin aivan normaalisti ja tehot olivat normaalisti käytössä.

Kirjoittaja: MIKAEL NYBERGTarkasta vielä neulaventiilin kartiopintaa jos näkyy kulumisen jälkiä, mulla sama vika 03 SX 250:ssa, aukasun jälkeen bensa tulvi yli. Uusi tilalle mikäli vähänkin arveluttaa neulaventiilin kunto.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenOlisiko mahdollista että olet hukannut sieltä sen neulaventtiilin ?

Kirjoittaja: Timo Vesalomeilläpäin sattui samanlainen 03 125 kotkassa. syy oli se, että ajan kanssa on kertynyt hiekkaa tankkiin ja sieltä pikkuhiljaa tulee aina muru kerrallaan bensaletkua pitkin kaasuttimen kohon neulavanttiiliin. täydellinen putsaus ja tulviminen loppui. koita puhistaa siis tankin bensasihti hanan luota.

Kirjoittaja: MIKKO LYYRAOisko sattunu kasaus virhe?
Itselläni joskus toistui kasausvirhe ja ainahan se tulvi ja meinas mennä hermot.
Sitten kokosin kaasarin ajatuksen kanssa ja heti toimi (ei tulvinut).
Että bensa ei nostaiskaan kohoa yhtään...?